ZWARE SHAG Douwe Egberts Waarom moeten wij - voor onze toekomst - scheikunde leren? Walt Disney geeft Expo-bezoekers illussie van reis door Ver. Staten Een nieuwe van EUROPESE EXPEDITIE NAAR GROENLANDSE GLETSJERS bijzonder van kwaliteit in nieuwe verpakking DINSDAG 27 MEI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. Om dat Inzicht te verwerven heeft hij tijdens het onderwijs een hoeveelheid feitenmateriaal nodig gehad, waarmee hij kon oefenen. Dat feitenmateriaal werd gemaks halve met chemische formules aangeduid. Niet de formules zijn belangrijk, maar het inzicht, dat met gebruik van deze, formules in deze bepaalde sector van het den ken verkregen is; daarom mag hij de formules best vergeten, de ge vormde begrippen blijven. De vorming van de leerling is met het bijbrengen van een be paald inzich niet voltooid, hij moet met voor een bepaald geval ver- rdoor i dr. H. A. CIJSOUW, lector te Utrecht Waarschijnlijk is dit tekort weel een gevolg van een te veel geleerd hebben van begrippen zonder vol doende koppeling met de werke lijkheid; daarom is het scheikun- depracticum, mits op het doel af gestemd, minstens zo belangrijk als de gewone les. Op de vraag, die aan het begin van dit artikel is gesteld, kan m.i. alleen maar een bevestigend antwoord gegeven worden, niet alleen vanwege de kennis die de scheikunde van de materiële we reld geeft, ook niet enkel om de culturele en economische bete kenis, die zij bezat, maar bovenal om de bijzondere vormende waarde, die haar beoefening kan hebben. (Advertentie) zicht van de hoefijzervormige conferentietafel tijdens de rede van premier dr. Kwame Nkroe- tnah van Ghana (op de achter grond). NIET ALLEDAAGS RENDEZ-VOUS Route voor 1959 is thans reeds vastgesteld. (Van een speciale medewerker) Terwijl de Verenigde Staten, Engeland en de Sowjet-Unie bij de verovering van de Zuidpool elkaar onder de dekmantel van het „Internationaal Geofysisch Jaar" wetenschappelijk en po litiek proberen vliegen af te vangen, zijn onderzoekers uit Frankrijk, Denermarken, Zwit serland, Oostenrijk en Duits land bezig met de voorbereiding van een project, waarvan het gemeenschappelijk karakter a priori schijnt vast te staan: De „Glaciologische Groenland Ex peditie" (E.G.I.G.), die van 1959 tot 1960 zal plaatsvinden. In eensgezinde samenwerking hopen de landen die aan de E.G.I.G. deelne men, resultaten te bereiken, die voor een enkel land onmogelijk zouden zijn. Het programma van de E.G.I.G. omvat uitsluitend glaciologische pro blemen, alles dus, wat met ijs en gletsjers te maken heeft. Het ont staan van de Groenlandse ijskap en zijn bewegingen staan hierbij op de voorgrond. De jongste berichten to nen wel heel duidelijk aan, hoe ver rassend en hoe interessant de resul taten van glaciologisch onderzoek kunnen zijn. Sporen van de Krakatau Toen men het ijs van Groenland tot op 305 meter en dat van het Zuid poolgebied zelfs tot op 438 meter aanboorde en de boorkernen in het laboratorium onderzocht, vond men daarin onder andere asdeeltjes, die afkomstig waren van de uitbarsting in 1912 van de vulkaan de Katmai in Alaska. Bij de boringen zelf trof men midden in het ijs ophopingen van gas aan, dat zich met grote druk een uit weg zocht. Thans zoeken de geleer den naar as-sporen van de Krakatau, het vulkanische eilandje tussen Java en Sumatra, dat met zijn uitbarsting in 1883 een ware ramp veroorzaakte en ongekende hoeveelheden vulkani sche as in de dampkring slingerde. De dikte van de polaire ijskap is reeds verscheidene malen gemeten. Zij zou aan de Zuidpool 2100 meter bereiken en m het centrum van Groenland zelfs drieduizend meter. De bodem van Groenland is te ver gelijken, zo blijkt uit de jongste onderzoekingen, met een enorme schotel, waarvan het centrum on der de zeespiegel ligt en die zo groot is als een kwart van Europa. De enorme ijsmassa's bevinden zich voortdurend in beweging. Er ko men ware ijsrivïeren voor. De grootste en imposantste daarvan is de gletsjer van Jakobshavn, die een hoeveelheid ijs verplaatst gelijk aan de watermassa's, welke voort durend door de Rijn naar zee stro men. De ongeveer vijftig deelnemers de expeditie zullen met voertuigen Besprekingen tussen werkgevers en werknemers over F"comarkt Naar de voorzitter van het Ver bond van Nederlandse werkgevers, de heer T. J. Twijnstra, mededeelde, worden thans tussen de voorzitters der vier werkgeversorganisaties en die der drie vakorganisaties regelma tig besprekingen gevoerd over een nauwere samenwerking, in het bij zonder met betrekking tot de Euro pese Economische Gemeenschap. Dit overleg, zo zeide hij, gaat voor al over de vorm waarin deze samen werking gegoten zal moeten worden. Voorstelling op elf schermen tegelijk (Van een onzer verslaggevers) Brussel Walt Disney heeft ons een illusie gegeven. De illu sie van een reis door een groot deel van de Verenigde Staten. Nu eens per trein, dan per auto en ook per vliegtuig en boot. Dat alles gebeurde in een rond gebouw, waar 18 minuten lang een film wordt vertoond op elf schermen, die boven de hoofden van de bezoekers de gehele wand beslaan. Op elk scherm wordt een beeld ver toond dat precies aansluit bij de bei de ernaast liggende. Staande in het midden van.het gebouwtje (dat bij de Amerikaanse inzending behoort), heeft men de indruk dat men zit in het vervoermiddel van waaruit de op namen zijn gemaakt. In een bepaalde richting kijkend ziet men alles op zich afkomen. Negentig graden naar links of rechts trekt alles voorbij als of men door een zijraam van het ver voermiddel kijkt. En achteruit ziet men het landschap weer verdwijnen. Afgezien van het feit, dat „stil staand reizen" al een sensatie is, moet men daarbij grote bewonde ring hebben voor de verbluffende technische prestatie, die dit moge lijk maakt. Men vliegt op deze wijze eenvoudig over de impone rende „Grand Canyon", men vaart over de wereldberoemde baai van San Francisco en reist per trein langs afgronden en enorme stations en men passeert tunnels en ziet die na het verlaten ook werkelijk ach ter zich. En dit alles in kleuren. Deze wijze van filmvertoning ge schiedt slechts op twee plaatsen in de wereld: in Disneystad (Ver. Staten) en op de Expo. Walt Disney maakte de film en zorgde met zijn staf uiter aard ook voor de technische uitvoe ring van dit wonder, dat werkelijk geen Expobezoeker mag missen. Achttien minuten lang over en door de Verenigde Staten met commentaar in het Frans, Engels en Vlaams. op rupsbanden, vliegtuigen en heli kopters. welke het Franse leger ter beschikking stelt, naar hun kampe menten, steunpunten en observatie posten worden vervoerd. De helft van de deelnemers bestaat uit technici, die geen andere taak hebben, dan er voor te zorgen, dat het programma zonder haperen kan worden afge werkt. Ieder land heeft thans van de leiding van de E.G.I.G. zijn eigen onderzoe- kingsgebied toegewezen gekregen. Teneinde echter alle geleerden de ge legenheid te geven, op hun eigen ge bied te werken, zal er een uitwisse ling van geleerden zijn tussen de r tionale groepen. Reeds de oriënterende onderzoekin- fen in juli 1957 hebben aangetoond, at de expeditie zal staan in het teken van de moderne techniek. De toekomstige route werd reeds door fotoverkenningsvliegtuigen afge tast op gletsjerspleten teneinde de dertien zware voertuigen op rups banden, de woonwagens en de sle den een veilige tocht te waarbor gen. „Het moderne poolonderzoek", zo zei de leider van de Duitse groep dr. Hofmann, „staat vér weg van het avontuur en is thans binnen het bereik gekomen van nuchtere tech niek". moderne De i stimulans voor de hedendaagse vrouw Bij apotheek en drogist Engelse plannen voor vliegende schotel met duizend passagiers Volgens de Daily Mail zou de Britse regering de studie bekostigen van een strikt geheim project voor de bouw van vliegbotcn tot 15.000 ton die 1000 pas sagiers zouden kunnen vervoeren. De Engelse regering heeft, zo zegt het blad de eerste stap gedaan om de kloof tussen het vliegtuig en het passa giersschip te overbrug gen. De Engelse rege ring zou een contract gesloten hebben met 'n vliegtuigbedrijf voor 't voorbereidende onder zoek inzake de bouw van de vliegboot, waar van de uitvinder een ge leerde is, „wiens naam geheim gehouden wordt door het ministerie van bevoorrading". De idee van de uitvin der stelt volgens de Daily Mail een „vliegen de schotel" in het voor. uitzicht, een toestel, dat zo zwaar kan zijn als een vrachtschip en toch zo snel kan vliegen als een modern passagiers vliegtuig zonder straal aandrijving. Het vooronderzoek zou worden verricht door Saunders-Roe te Cowes op het eiland Wight, In het bericht van de Daily Mail wordt nog gezegd, dat naar men meent te weten de vliegboot uitgerust zal worden met naar bene don gerichte straalpij- pen. Zij zou op geringe hoogte over zee vliegen en zich voortbewegen op een kussen van lucht onder hoge druk tussen de vlakke onderkant en het zeeoppervlak. Theo retisch zou het mogelijk zijn, dat het toestel ook over land vliegt, maar heuvels en hoge obsta kels zouden een beletsel hiervoor zijn. Jn Accra, de hoofdstad van Ghana, wordt een conferentie gehouden va/n de onafhanke lijke Afrikaanse staten. We zien ov deze foto een over- We kunnen de vraag ook enigszins anders stellen n.l.: moet ieder, die het onderwijs aan een h.b.s. of gym nasium volgt per se scheikunde scheikunde zou dat dan moeten voor, dat iemand in het bezit van een einddiploma van een school voor V.H.M.O. beweert, van sommige op die school onderwe zen vakken zich totaal niets meer te herinneren. Voor de scheikunde zou dat dan ometen blijken uit het fiet, dat iemand geen enkele formule meer weet. Heeft het scheikunde-ondeTwijs voor hem dan totaal geen zin ge had? Het doel van het onderwijs is cultuuroverdracht aan en vorming van de leerling. Die vorming door het scheikundeonderwijs is nog wel wat anders dan het leren van che mische formules, al of niet in structuur of met elektronenconfi guraties. Bij iemand die scheikun deonderwijs genoten heeft, maar zich geen formules meer herinnert, zal toch altijd wel een deurtje open gaan als hij hoort of leest over een zuur; de kans is groot, dat hij dan denkt aan waterstofionen, aan lak moes en aan de tegenvoeter de base, waarmee het zuur kan wor den geneutraliseerd. Leest hij iets over plastics, waarvan de grond stoffen verkregen zijn uit steen- kooltcer of uit cokcsovcngnsscn, dan weet hij met een koolstofver binding te doen te hebben. Hij ver- wondert zich dan niet, dat deze stoffen bij hoge verhitting schroei en en in aanwezigheid van lucht zelfs kunnen verbranden. Welke lading een ferri- of een fosfaat ion heeft zal hij zich waarschijn lijk niet meer herinneren, maar wel weet hij nog van het bestaan van enkelvoudige en samengestel de ionen en dat deze bouwstenen kunnen zijn van moleculen en kris tallen. De wet van „actie wekt re actie" zal hij dagelijks kunnen constateren en er zo nodig gebruik van maken; dat hij deze wet zowel bij de natuur- als bij de scheikun de heeft leren formuleren en toe passen is hij zich wellicht niet meer bewust en zo, heeft er een vorming plaatsgevonden, waai-van de persoon in kwestie zich hele- maal niet bewust is. Hij heeft een niveau bereikt .waarop deze din- gen doorzichtig zijn geworden. Hij m heeft een zeker inzicht verkregen. H fllllllllllllllllllllllllll^ kregen inzicht ook iets kunnen doen, hij moet leren een verkregen inzicht over te dragen op andere analoge gevallen. Hij moet met 't begrepene iets kunnen doen, an ders blijft de verworven kennis steriel. Kennisneming van de werkwijze der natuurwetenschappen is ook voor de geestelijke ontwikkeling van de leerling van grote beteke nis. De natuurwetenschappelijke gedachtengang is gekenmerkt door haar objectiviteit en de typi sche manier, waarop zij het we reldbeeld tracht te benaderen. Oefening in het objectieve waarne men en in het zien van de betrek kelijkheid van wat men op het ogenblik als juist ziet, zal tot de vorming van de leerling bijdragen. Helaas wordt de „stof" maar al te vaak gepresenteerd In de vorm van „grauwe theorie" en niet uit het experiment afgeleid. Men heeft wel met formules, maar niet met stoffen leren werken. Het papier is wel geduldig, maar de stof vaak halsstarri' soms ook wel explo sief. Wanne er experiment en theo rie in de scheikunde hand in hand gaan, kan een belangrijke bijdrage tot vorming verkregen worden. Be langstelling en zelfstudie zullen aangekweekt worden. Er wordt van de leerling wel extra inspan ning en veel denkarbeid gevraagd, maar het onderwijs wordt levendi ger en avontuurlijker. De extra in spanning, die de leerling moet op brengen zal beloond worden met de vreugde over het beleven van de schoonheid van het natuurweten schappelijk wereldbeeld. Het niveau, dat de leerling be reiken moet is vrij hoog, maar noodzakelijk wil het aangepast zijn aan het snelle tempo, waarin de technische ontwikkeling zich be vindt. In het bijzonder geldt dit voor hen, die na de afsluiting van de V.H.M.O.-studie verder studeren en voortbouwen op de basis, die bij het V.H.M.O. is gelegd. Ik denk hierbij aan toekomstige chemici en farmaceuten, aan toekomstige analisten (chemische, medische, botanische en zoölogische richting) maar ook aan de velen, die een studie gaan volgen aan een univer siteit of hogeschool, waarbij de chemie een der bijvakken is: bio logen, fysici, geologen, medici, veterinairen, tandheelkundigen, land- en tuinbouwkundigen. Voor deze categorieën levert de over gang naar het hoger onderwijs dik wijls grote moeilijkheden op. Het is moeilijk zich aan de in druk te onttrekken, dat er te op pervlakkig gestudeerd wordt en men te weinig getraind is in het natuurwetenschappelijk denken. Er is een tekort aan vermogen om uit resultaten van waarnemingen en door overwegingen van motie ven tot een conclusie te komen. in handige plastic tabakszak! Nü extra lekker roken van de pittigste Zware Shag, altijcf soepel en vers tot de laatste draad.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 11