HOFNAR Verbruik in ons land wil nog steeds niet stijgen Bram Koster te Wolf aartsdijk doet in auto-„antiek" HOFNAR de winner, ook in kleine sigaren! Parade Senoritas Speciaal nooit fijner gerookt! VRIJDAG 23 MEI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. 7 GEEN REDEN OM 'T ERGSTE TE DUCHTEN Invoer zakte met vijftien procent (Door onze economische medewerker.) Een ononderbroken stroom van economische gegevens zorgt ervoor, dat wij nooit lang behoeven te piekeren over de gang van zaken in ons land. Vatten wij dan ook samen wat wij deze week aan cijfers hebben kunnen vergaren, dan kunnen wij zeggen dat: le. de produktie in de industrie in januari en februari ongeveer 5 procent beneden het peil van diezelfde maanden van 1957 lag maar dat in maart die achterstand was geslonken tot ongeveer 4 procent; 2e. het verbruik nog in geen geval stijgt en eerder iets aan het dalen is, tenminste als wij uitgaan van het verbruik in hoe veelheden per hoofd der bevolking: in januari lag het iets hoger, maar februari en maart zorgden ervoor dat elke illusie ons werd ontnomen door een daling van onderscheidenlijk S procent en 4 procent ten opzichte van dezelfde maand in 1957. De handeldrijvende middenstand heeft nog weinig van de verbruiks- daling gemerkt, omdat in de totale consumptie van ons allen ook heel andere dingen zijn opgenomen dan de middenstand levert. Van groot belang voor onze be drijvigheid is het opvoeren van de export. Wij moeten het buitenland ertoe zien te krijgen meer produkten van ons af te nemen. Niet alleen om dat onze fabrieken dan haar pro dukten gezien de eerder dalende dan stijgende consumptie kwijt kunnen raken. D' moeten wij dus kend middel om de bedrijvigheid en dus ook de werkgelegenheid op te voeren. Tot nu toe mogen wij inderdaad niet ontevreden zijn, vooral na die stijging van de export in april met ƒ100 miljoen. Als wij de balans op maken, kunnen wij vaststellen dat de invoer in de eerste vier maan den van dit jaar met 15 procent is Sezakt, vergeleken met de invoer in e eerste 4 maanden van 1957. De uitvoer daarentegen nam in diezelfde periode met 3 procent toe. Het gevolg was dat de invoer in de genoemde maanden van 1957 voor slechts 70 procent door onze uitvoer werd ge dekt en in de eerste 4 maanden van dit jaar voor 86 procent. Een aan zienlijke verbetering dus. Êen dergelijke verbetering moet zich welhaast weerspiegelen in de êroei van onze deviezenreserve. iie gaat dan ook week in week uit sterker worden: in het begin van deze week was de stand van onze goud- en valutareserve onge veer ƒ4700 miljoen, hetgeen bijna 700 miljoen hoger was dan in het begin van dit jaar. Deze gegevens zijn echter slechts Ook Prins Bernhard. In het gezellige gebouw van de „Friendship" opleidingsschool met ruime leslokalen en een cantine zal binnen niet al te lange tijd ook Prins Bernhard zijn „lessen" gaan halen en het daaraan ver bonden diploma, want tegen het einde van het volgend jaar zal de regerings-Dakota vervangen wor den door een „Friendship", met een interieur, dat op speciale wijze zal worden uitgevoerd. Verwerving smartegeld voor Nazi-slachtoffers Het „Bemiddelingsbureau schadever goeding slachtoffers Nazi regime" onder directie van ds. R. Joh. de Boer hervormd oud-legerpredikant, thans te Veessen-Heerde, is bereid met de voorbereidingen om namens enige honderdduizenden Nederlanders scha devergoeding en smartegeld voor aangedaan leed en materieel verlies onder het nazi-regime te vorderen. Nederlandse eisers zullen alleen een inschrijfgeld van 15 maar verder f,reen voorschotten voor het behande- en der zaken in Duitsland behoeven te betalen. Dit inschrijfgeld wordt gebruikt voor het samenstellen van het dossier, bestaande uit standaard formulieren, vertaling van de eisen, die in het Nederlands kunnen worden gesteld en het fotocopiëren van be wijsstukken. Voor iedere schadeclaim zal direct een vrije markenrekening bij de Zuidduitse bank worden geopend, zo dat schadevergoedingen rechtstreeks zullen kunnen worden uitbetaald. (In afwachting van een vast kantoor adres is het bemiddelings-bureau be reikbaar onder postbox 295 Den Haag. Als bankier treedt Slaven- burgs bank N.V. voor het bemidde lingsbureau op). Opperste Sowjet richt zich tot Staten-Generaal. De voorzitters van do Unieraad van de Opperste Sowjet van do U.S.S.R. en van de raad der nationaliteiten van de Opnerste Sowjet van de U.S.S.R. hebben zich tot beide Kamers der Sta ten-Generaal in Nederland gewend met een oproep tot verenigde krachts inspanning om te voorkomen, dat de Duitse Bondsrepubliek met atoom- en raketwapens wordt uitgerust. Deze oproep is vervat in een schrijven van 20 mei aan de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer, dat is over handigd via de Russische ambassade in Den Haag. 1. een momentopname. Over een maand kan het beeld alweer anders zijn. Toch maken zij wel duidelijk dat er zeker geen reden is om het ergste te duchten. Het weer toestaan deze week van de investeringsaftrek is in de on dernemerswereld en op de benrs goed ontvangen. Hoewel ook hier geen wonderen van zijn te verwachten, kan het een stootje in de goede rich ting zijn, kan het er toe meewerken opdrachten op machines en fabrieken, die in de bureaula waren opgeborgen, nu maar te verlenen, waardoor bij de opdracht ontvangende bedrijven de activiteit weer wordt vergroot en het vertrouwen in de toekomst wordt versterkt. En van dat vertrouwen moeten wij het in de eerste plaats hebben. Sloeg caféhouder lastige klant dood? Twee maanden gevangenisstraf met aftrek heeft mr. H. van Buuren, of ficier van justitie bij de rechtbank te Rotterdam donderdagmiddag geëist tegen de 37-jarige caféhouder W. de V., die een man, S. H. W-, die, na uit het café verwijderd te zijn, lastig werd, op 15 februari van dit jaar te gen de borstkas geslagen en getrapt zou hebben, waarna deze overleed. Dr. J. Zeldenrust, die de sectie op het stoffelijk overschot verricht had, was tot de conclusie gekomen, dat de dood van 't slachtoffer veroorzaakt is door een hartverlamming, echter niet spon taan opgekomen, maar door geweld van buiten. Er was een knik in de verbinding tussen een rib en het borstbeen geconstateerd. De officier hield in zijn requisitoir rekening met 'de voor de caféhouder toen moeilijke positie. Noodweer acht te hij echter niet aanwezig. De verdediger, mr. J. E. Huijsers, wees o.a. op de weliswaar theoreti sche, maar niettemin door dr. Zelden rust opengelaten mogelijkheid, dat opwinding, inspanning en alcohol de hartverlamming veroorzaakt hebben. Tenslotte wilde de raadsman aanto nen, dat verdachte, zoals hij tegenover de ander stond op dat moment, noch met dé vuist noch met de voet diens hartstreek kon raken. Hij achtte het daarom mogelijk dat de derde deel nemer aan de vechtpartij per onge-: luk W. geraakt had. Zijn conclusie luidde dan ook vrijspraak. De rechtbank zal over veertien dagen uitspraak doen. over opleggen van schepen Donderdag Is in het j Kamei jebouw van de Engelse Kamer voor de Scheepvaart te Londen een bijeenkomst gehouden ter bespreking van het vraagstuk der opgelegde schepen. Besloten werd, dat een representatieve internatio nale commissie zou worden gevormd. Deze commissie zal plannen of aan bevelingen, welke naar hun mening voldoende steun zullen krijgen, wan neer gezamenlijke internationale maatregelen worden voorgesteld, ter overweging moeten voorleggen. Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Nederland, Italië, Japan, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk stemden er reeds in toe vertegenwoordigers voor deze commissie aan te wijzen. Aan andere bij de Internationale Ka mer voor de Scheepvaart aangesloten landen zal eveneens worden ge vraagd, of zij vertegenwoordigers wensen aan te wijzen. De bijeenkomst werd georganiseerd om reders van de wilde vaart uit verschillende landen in de gelegen heid te stellen van gedachten te wis selen over de wenselijkheid en uit voerbaarheid van samenwerking op internationale basis, in verband met de tegenwoordige situatie op de we- reldvrachtenmarkt voor de wilde vaart. Op de bijeenkomst waren 12 landen vertegenwoordigd. Gerechtshof veroordeelde ex-burgemeester van Urk. Het gerechtshof te Arnhem heeft gis teren de 57-jarige G. K., gewezen bur gemeester van Urk, wegens voortge zette verduistering en meermalen ge pleegde valsheid in geschrifte con form de eis van de procureur-gene raal veroordeeld tot een gevangenis straf van twee jaar en zes maanden met aftrek. Deze straf was verdach te ook door de rechtbank te Zwolle opgelegd. De ex-burgemeester zou zijn gemeen te hebben benadeeld voor 184.000 waarvan zeker 25.000 voor particu liere doeleinden. Hij heeft 44 stukken vervalst en 26 valse handtekeningen geplaatst. Zijn falsificaties duurden tot december 1956. In 1952 had hij reeds een ernstige waarschuwing van het provinciaal bestuur ontvangen. Texelse redder Van der Kooy (80 jaar) overleden To C'ocksdorp Is donderdag overleden de 80-jarige heer G. van der Kooy, die met een aldaar gestationeerde reddingboot vele tochten naar de Eierlandse gronden heeft gemaakt om de bemanning van gestrande schepen bij te staan. Hij heeft ongeveer 90 mensen veilig aan wal helpen brengen. De heer Van der Kooy was o.a. aanwezig bij een tocht, toen in 1921 de Duitse drie- mastschoener „Liesbeth" gestrand was?Na vijf uur roeien bereikten de redders het schip en konden de opva renden aan boord worden genomen. Op 10 januari 1922 vond ter gelegen heid van die redding een grote huldi ging plaats, waarbij o.m. het woord werd gevoerd door Prins Hendrik. De Duitse regering heeft de redders tien beloond met een zilveren horloge mét inscriptie. Bram Koster doet HET BEGON MET EEN TELEFOONTJE in auto-„antiek" (Foto P.Z.C.) Oude vehikels worden tot nieuwe glorie gebracht DE FONKELENDE EN SOEPEL RIJDENDE Peugeot van de carosserïe- bouwer Bram L. Koster (36) te Oud-Sabbinge gemeente Wolhaartsdijk is ondanks zijn uiterlijk schoon van eerbiedwaardige leeftijd. De heren uit de autobranche kunnen zijn hoge leeftijd slechts schatten, maar dat de vóór de eeuwwisseling gebouwde vier-persoonsauto een patriarch is onder zijn soortgenoten, zal wel door niemand worden betwist. Bram Koster ont dekte het wagentje vorig jaar ergens in een klein Frans dorpje, waar het al meer dan 33 jaar op non-actief stond. In enkele maanden tijd heeft vakman Koster het rijdende museumstuk „gerestaureerd". Het resultaat is een aan alle kanten glanzende en geheel in zijn oorspronkelijk staat herstelde 19e eeuwse auto: zó uit de fabriek lijkt het wel! Bram Koster moest eerst vijfendertig jaar oud zijn geworden, voordat hij zijn liefde voor dergelijke „vehike- len" ontdekte. Dat zat zo. Op een avond in het begin van het jaar 1957 werd hij opgebeld door een kennis uit Gorkum, die informeerde of deze Wolphaartsdijkse carosseriebouwer een oude T-Ford voor hem te koop had. Dat had Koster niet, maar het zat hem toch dwars, dat hij de ken nis niet kon helpen. Hij legde het ge val voor aan een vriend, de Wemel- dingse fouragehandelaar Ruissen, die Koster er aan herinnerde op hun tocht door Frankrijk, zes jaar gele den, dergelijke auto's gezien te heb ben. Het tweetal dacht er niet lang over na en op een vrije zaterdag togen zij naar het zuiden. „Het zat tegen", vertelde Koster ons. „Twee dagen zwierven we door Noord-Frankrijk, Het schrijven, dat uitgaat van de ver- maar een „antieke" auto zagen we t^^^kheid der parlementen niet". Twintig kilometër voor de Frans-Belgische grens, toen het on dernemende tweetal reeds alle hoop had opgegeven, ontmoetten ze dé auto. Onmiddellijk zetten, ze hun eigen wagen stop, sprongen er uit en een minuut later al waren zij aan het loven en bieden met de Franse eigenaar, die nauwelijks begreep wat hem overkwam. Koster-Ruissen de bezitter van het autootje en na het thuis opgeknapt te hebben, konden ze de Gorkumse Binnen vijf minuten was het duo- voor het behoud van de vrede, haakt 'n °P "et besluit van 25 maart van het Westduitse parlement, waarbij de regering van de Bondsrepubliek wordt gemachtigd het Westduitse leger met atoom- en raketwapens uit te rusten. Gewezen wordt voorts op de kort te voren tussen de Westduitse en Ame rikaanse regering gesloten overeen komst betreffende de levering van Amerikaanse raketwapens, die van atoomladingen kunnen worden voor zien. vriend gelukkig maken. Van dat ogenblik af heeft Koster een liefde voor alles wat met oude auto's te maken heeft. Als carosseriebouwer heeft hij uiteraard grote belangstel ling voor 't koeswerk, dat hij tot in de kleinste onderdelen in zijn oorspron kelijke staat weet terug- te brengen. Sedert die gedenkwaardige reis naar Frankrijk is de heer Koster nog vele malen de grens overgestoken en tel kens kwam hij met een „stuk antiek" terug. „Het waren vrijwel allemaal auto's die na 1920 waren gebouwd; zo heb ik er een stuk of tien gekocht en verkocht", vertelde hij. Vorige eeuw De laatste twee wagens, die hij in Frankrijk kocht, waren een Peugeot en een Renault van resp. bijna 60 en 42 jaar oud. Voor auto's een eerbied waardige leeftijd. De Peugeot is met het bouwjaar 1903 geklassificeerd, maar het feit, dat hij kettingaandrij ving links en rechts op de achter as heeft wijst op een hogere ouder dom. Zeer waarschijnlijk is deze „his torische auto" op het laatst van de 19e eeuw gebouwd. Van vorm heeft zij veel weg van een koets, die aan drie zijden open is. De toenmalige autobezitters konden eigenlijk alleen bij mooi weer gebruik maken van hun voertuig, dat reeds aan vier per sonen plaats bood. De Renault 1916 zier er. eveneens uit als nieuw. De motor kan nog jaren mee. Met zijn vier cilinders en een inhoud van 1500 cc moet deze slechts weinig onderdoen voor de nieuwe „Amerikaan", wier inhoud vaak niet meer dan 2000 cc bedraagt. Frappant op de beide auto's een derde wa gen is in revisie! is de verlichting. Elektriciteit werd In die dagen niet in auto's gebruikt, zodat de vóórverlich ting bestaat uit carbidlampen. De stads- en achterverlichting bestaat bij de Renault uit benzinelampen, bij de Peugeot uit petroleumlampen. Er zijn nog tal van curiositeiten aan de ze rijdende museumstukken, die de in lit "zou eigenlijk niets liever doen (Foto P.Z.C.) met vooroorlogse reputatie 14 Ct ia 10 ea 50 stuks. met driedubbele omzet 14 Ct in 10 stuks. 20 in mooi rood blikje. het atoomtijdperk levende burgers met een milde glimlach beschouwen. Ritje We hebben met de heer Koster een ritje gemaakt in de twee wagens, die wind mee! een snelheid van veertig kilometer per uur halen. Met een gezapig gangetje reden ze over de smalle wegen rond het dorp. Een rit in deze curiositeiten-op-hun-gebied is beslist een sensatie op zichzelf. Men kan het zich voorstellen, dat Koster zijn hart aan deze wagentjes heeft verpand. „Ik zou eigenlijk niets liever doen dan dit soort personen auto's restaureren, maar dat laat mijn bedrijf niet toe", verzuchtte hij. Het hoogtepunt van Koninginnedag in Den Haag was dit jaar een op tocht van dertig „antieke" auto's waarvan de Peugeot van de heer Kos ter de oudste was. Niet alleen de oud ste, maar ook de op één na beste. Volgens het oordeel der jury was de eerste prijs voorde Renault van de Wolphaartsdijker. Met trots toon de hij ons de bekers, die hij op dit concours van koetswerken won. Het aantal deelnemers aan het con cours Liefst vijfendertig! Deze prestatie van de Zeeuw wordt in „vakkringen" hoog aangeslagen, met het gevolg, dat hem re.eds uit nodigingen bereikten voor Brussel (drie dagen op 15, 16 en 17 mei j.l.) en Engeland (voor drie weken). „Jammer genoeg laat het vele werk in mijn eigen bedrijf het niet toe, dat ik enige dagen wegga", aldus de heer Koster. Uitnodigingen van „Sluis Presenteert" en het Congres van Beroepsvervoerders dit jaar in Utrecht heeft hij wél geaccepteerd. Ondanks het feit, dat Koster, met raad en daad bijgestaan door zijn vriend Ruissen, nog slechts één jaar in het „auto-antiek" is gedoken, heeft hij zijn faam reeds gevestigd. Het kost echter vele uren extra arbeid. Duizend werkuren aan een auto zijn beslist niet teve.el en dan komen nog de kosten. Duizenden guldens vergt de restauratie en dan moet men niet al te veel onderdelen moeten vernieu wen. Niettemin gaat de „restauratie" van oude, soms bijna aftandse vehi kels, gestaag door in de ruime werk plaats van het carosseriebedrijf Kos ter. Het begin is er pasl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 7