HOFNAR
Verbruik in ons land wil nog
steeds niet stijgen
Bram Koster te Wolf aartsdijk
doet in auto-„antiek"
HOFNAR
de winner,
ook in kleine sigaren!
Parade
Senoritas Speciaal
nooit fijner gerookt!
VRIJDAG 23 MEI 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
7
GEEN REDEN OM 'T ERGSTE TE DUCHTEN
Invoer zakte met vijftien procent
(Door onze economische medewerker.)
Een ononderbroken stroom van economische gegevens zorgt ervoor, dat
wij nooit lang behoeven te piekeren over de gang van zaken in ons land.
Vatten wij dan ook samen wat wij deze week aan cijfers hebben kunnen
vergaren, dan kunnen wij zeggen dat: le. de produktie in de industrie
in januari en februari ongeveer 5 procent beneden het peil van diezelfde
maanden van 1957 lag maar dat in maart die achterstand was geslonken
tot ongeveer 4 procent; 2e. het verbruik nog in geen geval stijgt en eerder
iets aan het dalen is, tenminste als wij uitgaan van het verbruik in hoe
veelheden per hoofd der bevolking: in januari lag het iets hoger, maar
februari en maart zorgden ervoor dat elke illusie ons werd ontnomen
door een daling van onderscheidenlijk S procent en 4 procent ten opzichte
van dezelfde maand in 1957.
De handeldrijvende middenstand
heeft nog weinig van de verbruiks-
daling gemerkt, omdat in de totale
consumptie van ons allen ook heel
andere dingen zijn opgenomen dan
de middenstand levert.
Van groot belang voor onze be
drijvigheid is het opvoeren van de
export. Wij moeten het buitenland
ertoe zien te krijgen meer produkten
van ons af te nemen. Niet alleen om
dat onze fabrieken dan haar pro
dukten gezien de eerder dalende
dan stijgende consumptie kwijt
kunnen raken. D'
moeten wij dus
kend middel om de bedrijvigheid en
dus ook de werkgelegenheid op te
voeren.
Tot nu toe mogen wij inderdaad
niet ontevreden zijn, vooral na die
stijging van de export in april met
ƒ100 miljoen. Als wij de balans op
maken, kunnen wij vaststellen dat
de invoer in de eerste vier maan
den van dit jaar met 15 procent is
Sezakt, vergeleken met de invoer in
e eerste 4 maanden van 1957. De
uitvoer daarentegen nam in diezelfde
periode met 3 procent toe. Het gevolg
was dat de invoer in de genoemde
maanden van 1957 voor slechts 70
procent door onze uitvoer werd ge
dekt en in de eerste 4 maanden van
dit jaar voor 86 procent. Een aan
zienlijke verbetering dus.
Êen dergelijke verbetering moet
zich welhaast weerspiegelen in de
êroei van onze deviezenreserve.
iie gaat dan ook week in week
uit sterker worden: in het begin
van deze week was de stand van
onze goud- en valutareserve onge
veer ƒ4700 miljoen, hetgeen bijna
700 miljoen hoger was dan in het
begin van dit jaar.
Deze gegevens zijn echter slechts
Ook Prins Bernhard.
In het gezellige gebouw van de
„Friendship" opleidingsschool met
ruime leslokalen en een cantine
zal binnen niet al te lange tijd
ook Prins Bernhard zijn „lessen"
gaan halen en het daaraan ver
bonden diploma, want tegen het
einde van het volgend jaar zal de
regerings-Dakota vervangen wor
den door een „Friendship", met
een interieur, dat op speciale wijze
zal worden uitgevoerd.
Verwerving smartegeld
voor Nazi-slachtoffers
Het „Bemiddelingsbureau schadever
goeding slachtoffers Nazi regime"
onder directie van ds. R. Joh. de Boer
hervormd oud-legerpredikant, thans
te Veessen-Heerde, is bereid met de
voorbereidingen om namens enige
honderdduizenden Nederlanders scha
devergoeding en smartegeld voor
aangedaan leed en materieel verlies
onder het nazi-regime te vorderen.
Nederlandse eisers zullen alleen een
inschrijfgeld van 15 maar verder
f,reen voorschotten voor het behande-
en der zaken in Duitsland behoeven
te betalen. Dit inschrijfgeld wordt
gebruikt voor het samenstellen van
het dossier, bestaande uit standaard
formulieren, vertaling van de eisen,
die in het Nederlands kunnen worden
gesteld en het fotocopiëren van be
wijsstukken.
Voor iedere schadeclaim zal direct
een vrije markenrekening bij de
Zuidduitse bank worden geopend, zo
dat schadevergoedingen rechtstreeks
zullen kunnen worden uitbetaald.
(In afwachting van een vast kantoor
adres is het bemiddelings-bureau be
reikbaar onder postbox 295 Den
Haag. Als bankier treedt Slaven-
burgs bank N.V. voor het bemidde
lingsbureau op).
Opperste Sowjet richt zich tot
Staten-Generaal.
De voorzitters van do Unieraad van
de Opperste Sowjet van do U.S.S.R.
en van de raad der nationaliteiten van
de Opnerste Sowjet van de U.S.S.R.
hebben zich tot beide Kamers der Sta
ten-Generaal in Nederland gewend
met een oproep tot verenigde krachts
inspanning om te voorkomen, dat de
Duitse Bondsrepubliek met atoom- en
raketwapens wordt uitgerust. Deze
oproep is vervat in een schrijven van
20 mei aan de voorzitters van de
Eerste en Tweede Kamer, dat is over
handigd via de Russische ambassade
in Den Haag.
1.
een momentopname. Over een maand
kan het beeld alweer anders zijn.
Toch maken zij wel duidelijk dat er
zeker geen reden is om het ergste
te duchten.
Het weer toestaan deze week van
de investeringsaftrek is in de on
dernemerswereld en op de benrs goed
ontvangen. Hoewel ook hier geen
wonderen van zijn te verwachten,
kan het een stootje in de goede rich
ting zijn, kan het er toe meewerken
opdrachten op machines en fabrieken,
die in de bureaula waren opgeborgen,
nu maar te verlenen, waardoor bij
de opdracht ontvangende bedrijven
de activiteit weer wordt vergroot en
het vertrouwen in de toekomst wordt
versterkt. En van dat vertrouwen
moeten wij het in de eerste plaats
hebben.
Sloeg caféhouder lastige
klant dood?
Twee maanden gevangenisstraf met
aftrek heeft mr. H. van Buuren, of
ficier van justitie bij de rechtbank te
Rotterdam donderdagmiddag geëist
tegen de 37-jarige caféhouder W. de
V., die een man, S. H. W-, die, na uit
het café verwijderd te zijn, lastig
werd, op 15 februari van dit jaar te
gen de borstkas geslagen en getrapt
zou hebben, waarna deze overleed.
Dr. J. Zeldenrust, die de sectie op het
stoffelijk overschot verricht had, was
tot de conclusie gekomen, dat de dood
van 't slachtoffer veroorzaakt is door
een hartverlamming, echter niet spon
taan opgekomen, maar door geweld
van buiten. Er was een knik in de
verbinding tussen een rib en het
borstbeen geconstateerd.
De officier hield in zijn requisitoir
rekening met 'de voor de caféhouder
toen moeilijke positie. Noodweer acht
te hij echter niet aanwezig.
De verdediger, mr. J. E. Huijsers,
wees o.a. op de weliswaar theoreti
sche, maar niettemin door dr. Zelden
rust opengelaten mogelijkheid, dat
opwinding, inspanning en alcohol de
hartverlamming veroorzaakt hebben.
Tenslotte wilde de raadsman aanto
nen, dat verdachte, zoals hij tegenover
de ander stond op dat moment, noch
met dé vuist noch met de voet diens
hartstreek kon raken. Hij achtte het
daarom mogelijk dat de derde deel
nemer aan de vechtpartij per onge-:
luk W. geraakt had. Zijn conclusie
luidde dan ook vrijspraak.
De rechtbank zal over veertien dagen
uitspraak doen.
over opleggen van schepen
Donderdag Is in het j
Kamei
jebouw van de
Engelse Kamer voor de Scheepvaart
te Londen een bijeenkomst gehouden
ter bespreking van het vraagstuk
der opgelegde schepen. Besloten werd,
dat een representatieve internatio
nale commissie zou worden gevormd.
Deze commissie zal plannen of aan
bevelingen, welke naar hun mening
voldoende steun zullen krijgen, wan
neer gezamenlijke internationale
maatregelen worden voorgesteld, ter
overweging moeten voorleggen.
Frankrijk, Duitsland, Griekenland,
Nederland, Italië, Japan, Scandinavië
en het Verenigd Koninkrijk stemden
er reeds in toe vertegenwoordigers
voor deze commissie aan te wijzen.
Aan andere bij de Internationale Ka
mer voor de Scheepvaart aangesloten
landen zal eveneens worden ge
vraagd, of zij vertegenwoordigers
wensen aan te wijzen.
De bijeenkomst werd georganiseerd
om reders van de wilde vaart uit
verschillende landen in de gelegen
heid te stellen van gedachten te wis
selen over de wenselijkheid en uit
voerbaarheid van samenwerking op
internationale basis, in verband met
de tegenwoordige situatie op de we-
reldvrachtenmarkt voor de wilde
vaart. Op de bijeenkomst waren 12
landen vertegenwoordigd.
Gerechtshof veroordeelde
ex-burgemeester van Urk.
Het gerechtshof te Arnhem heeft gis
teren de 57-jarige G. K., gewezen bur
gemeester van Urk, wegens voortge
zette verduistering en meermalen ge
pleegde valsheid in geschrifte con
form de eis van de procureur-gene
raal veroordeeld tot een gevangenis
straf van twee jaar en zes maanden
met aftrek. Deze straf was verdach
te ook door de rechtbank te Zwolle
opgelegd.
De ex-burgemeester zou zijn gemeen
te hebben benadeeld voor 184.000
waarvan zeker 25.000 voor particu
liere doeleinden. Hij heeft 44 stukken
vervalst en 26 valse handtekeningen
geplaatst. Zijn falsificaties duurden
tot december 1956. In 1952 had hij
reeds een ernstige waarschuwing van
het provinciaal bestuur ontvangen.
Texelse redder Van der Kooy
(80 jaar) overleden
To C'ocksdorp Is donderdag overleden
de 80-jarige heer G. van der Kooy,
die met een aldaar gestationeerde
reddingboot vele tochten naar de
Eierlandse gronden heeft gemaakt
om de bemanning van gestrande
schepen bij te staan.
Hij heeft ongeveer 90 mensen veilig
aan wal helpen brengen. De heer Van
der Kooy was o.a. aanwezig bij een
tocht, toen in 1921 de Duitse drie-
mastschoener „Liesbeth" gestrand
was?Na vijf uur roeien bereikten de
redders het schip en konden de opva
renden aan boord worden genomen.
Op 10 januari 1922 vond ter gelegen
heid van die redding een grote huldi
ging plaats, waarbij o.m. het woord
werd gevoerd door Prins Hendrik.
De Duitse regering heeft de redders
tien beloond met een zilveren horloge
mét inscriptie.
Bram Koster doet
HET BEGON MET EEN TELEFOONTJE
in auto-„antiek"
(Foto P.Z.C.)
Oude vehikels worden tot
nieuwe glorie gebracht
DE FONKELENDE EN SOEPEL RIJDENDE Peugeot van de carosserïe-
bouwer Bram L. Koster (36) te Oud-Sabbinge gemeente Wolhaartsdijk
is ondanks zijn uiterlijk schoon van eerbiedwaardige leeftijd. De heren
uit de autobranche kunnen zijn hoge leeftijd slechts schatten, maar dat de
vóór de eeuwwisseling gebouwde vier-persoonsauto een patriarch is onder
zijn soortgenoten, zal wel door niemand worden betwist. Bram Koster ont
dekte het wagentje vorig jaar ergens in een klein Frans dorpje, waar het
al meer dan 33 jaar op non-actief stond. In enkele maanden tijd heeft
vakman Koster het rijdende museumstuk „gerestaureerd". Het resultaat
is een aan alle kanten glanzende en geheel in zijn oorspronkelijk staat
herstelde 19e eeuwse auto: zó uit de fabriek lijkt het wel!
Bram Koster moest eerst vijfendertig
jaar oud zijn geworden, voordat hij
zijn liefde voor dergelijke „vehike-
len" ontdekte. Dat zat zo. Op een
avond in het begin van het jaar 1957
werd hij opgebeld door een kennis
uit Gorkum, die informeerde of deze
Wolphaartsdijkse carosseriebouwer
een oude T-Ford voor hem te koop
had. Dat had Koster niet, maar het
zat hem toch dwars, dat hij de ken
nis niet kon helpen. Hij legde het ge
val voor aan een vriend, de Wemel-
dingse fouragehandelaar Ruissen, die
Koster er aan herinnerde op hun
tocht door Frankrijk, zes jaar gele
den, dergelijke auto's gezien te heb
ben.
Het tweetal dacht er niet lang over
na en op een vrije zaterdag togen zij
naar het zuiden. „Het zat tegen",
vertelde Koster ons. „Twee dagen
zwierven we door Noord-Frankrijk,
Het schrijven, dat uitgaat van de ver- maar een „antieke" auto zagen we
t^^^kheid der parlementen niet". Twintig kilometër voor de
Frans-Belgische grens, toen het on
dernemende tweetal reeds alle hoop
had opgegeven, ontmoetten ze dé
auto. Onmiddellijk zetten, ze hun eigen
wagen stop, sprongen er uit en een
minuut later al waren zij aan het
loven en bieden met de Franse
eigenaar, die nauwelijks begreep wat
hem overkwam.
Koster-Ruissen de bezitter van het
autootje en na het thuis opgeknapt
te hebben, konden ze de Gorkumse
Binnen vijf minuten was het duo-
voor het behoud van de vrede, haakt
'n °P "et besluit van 25 maart van
het Westduitse parlement, waarbij de
regering van de Bondsrepubliek wordt
gemachtigd het Westduitse leger met
atoom- en raketwapens uit te rusten.
Gewezen wordt voorts op de kort te
voren tussen de Westduitse en Ame
rikaanse regering gesloten overeen
komst betreffende de levering van
Amerikaanse raketwapens, die van
atoomladingen kunnen worden voor
zien.
vriend gelukkig maken. Van dat
ogenblik af heeft Koster een liefde
voor alles wat met oude auto's te
maken heeft. Als carosseriebouwer
heeft hij uiteraard grote belangstel
ling voor 't koeswerk, dat hij tot in de
kleinste onderdelen in zijn oorspron
kelijke staat weet terug- te brengen.
Sedert die gedenkwaardige reis naar
Frankrijk is de heer Koster nog vele
malen de grens overgestoken en tel
kens kwam hij met een „stuk antiek"
terug. „Het waren vrijwel allemaal
auto's die na 1920 waren gebouwd;
zo heb ik er een stuk of tien gekocht
en verkocht", vertelde hij.
Vorige eeuw
De laatste twee wagens, die hij in
Frankrijk kocht, waren een Peugeot
en een Renault van resp. bijna 60 en
42 jaar oud. Voor auto's een eerbied
waardige leeftijd. De Peugeot is met
het bouwjaar 1903 geklassificeerd,
maar het feit, dat hij kettingaandrij
ving links en rechts op de achter
as heeft wijst op een hogere ouder
dom. Zeer waarschijnlijk is deze „his
torische auto" op het laatst van de
19e eeuw gebouwd. Van vorm heeft
zij veel weg van een koets, die aan
drie zijden open is. De toenmalige
autobezitters konden eigenlijk alleen
bij mooi weer gebruik maken van
hun voertuig, dat reeds aan vier per
sonen plaats bood.
De Renault 1916 zier er. eveneens uit
als nieuw. De motor kan nog jaren
mee. Met zijn vier cilinders en een
inhoud van 1500 cc moet deze slechts
weinig onderdoen voor de nieuwe
„Amerikaan", wier inhoud vaak niet
meer dan 2000 cc bedraagt. Frappant
op de beide auto's een derde wa
gen is in revisie! is de verlichting.
Elektriciteit werd In die dagen niet in
auto's gebruikt, zodat de vóórverlich
ting bestaat uit carbidlampen. De
stads- en achterverlichting bestaat
bij de Renault uit benzinelampen, bij
de Peugeot uit petroleumlampen. Er
zijn nog tal van curiositeiten aan de
ze rijdende museumstukken, die de in
lit "zou eigenlijk niets liever doen
(Foto P.Z.C.)
met vooroorlogse reputatie
14 Ct ia 10 ea 50 stuks.
met driedubbele omzet
14 Ct in 10 stuks.
20 in mooi rood blikje.
het atoomtijdperk levende burgers
met een milde glimlach beschouwen.
Ritje
We hebben met de heer Koster een
ritje gemaakt in de twee wagens, die
wind mee! een snelheid van
veertig kilometer per uur halen. Met
een gezapig gangetje reden ze over
de smalle wegen rond het dorp. Een
rit in deze curiositeiten-op-hun-gebied
is beslist een sensatie op zichzelf.
Men kan het zich voorstellen, dat
Koster zijn hart aan deze wagentjes
heeft verpand. „Ik zou eigenlijk niets
liever doen dan dit soort personen
auto's restaureren, maar dat laat
mijn bedrijf niet toe", verzuchtte hij.
Het hoogtepunt van Koninginnedag
in Den Haag was dit jaar een op
tocht van dertig „antieke" auto's
waarvan de Peugeot van de heer Kos
ter de oudste was. Niet alleen de oud
ste, maar ook de op één na beste.
Volgens het oordeel der jury was de
eerste prijs voorde Renault van
de Wolphaartsdijker. Met trots toon
de hij ons de bekers, die hij op dit
concours van koetswerken won.
Het aantal deelnemers aan het con
cours
Liefst vijfendertig!
Deze prestatie van de Zeeuw wordt
in „vakkringen" hoog aangeslagen,
met het gevolg, dat hem re.eds uit
nodigingen bereikten voor Brussel
(drie dagen op 15, 16 en 17 mei j.l.)
en Engeland (voor drie weken).
„Jammer genoeg laat het vele werk
in mijn eigen bedrijf het niet toe,
dat ik enige dagen wegga", aldus de
heer Koster. Uitnodigingen van „Sluis
Presenteert" en het Congres van
Beroepsvervoerders dit jaar in
Utrecht heeft hij wél geaccepteerd.
Ondanks het feit, dat Koster, met
raad en daad bijgestaan door zijn
vriend Ruissen, nog slechts één jaar
in het „auto-antiek" is gedoken, heeft
hij zijn faam reeds gevestigd. Het
kost echter vele uren extra arbeid.
Duizend werkuren aan een auto zijn
beslist niet teve.el en dan komen nog
de kosten. Duizenden guldens vergt
de restauratie en dan moet men niet
al te veel onderdelen moeten vernieu
wen. Niettemin gaat de „restauratie"
van oude, soms bijna aftandse vehi
kels, gestaag door in de ruime werk
plaats van het carosseriebedrijf Kos
ter. Het begin is er pasl