Luchtvaartpionier en belhamel
Evert van Dijk wordt 65 jaar
VIER DORPEN IN SCHERMEN
WILLEN KAPPER NIET KWIJT
gekleed-sportieve stijl
axson
Verspuy
§tlVlk<X FlliST CLASS
VRIJDAG 23 MEI 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
VRIEND VAN PLESMAN
„Voor mij is vliegerij nooit
een avontuur geweest"
(Van onze speciale verslaggever)
Evert van Dijk, de eerste Nederlandse vlieger die de sprong over de
Oceaan maakte van Europa naar Amerika en die zowel de Iiulië-route als
de geregelde dienst op New York voor onze nationle luchtvaartmaat
schappij heeft geopend, wordt 23 mei 65 jaar. „Als ik nog eens opnieuw
zou moeten beginnen, zou ik weer in de vliegerij stappen", zegt hij nu.
En zij vrouw voegde er onmiddellijk aan toe: „En ik zou het weer goed
vinden. Ik heb altijd een onbegrensd vertrouwen in zijn vakmanschap
gehad".
Men kan natuurlijk zeggen, dat1
Evert van Dijk gemakkelijk praten
heeft, omdat hij altijd geluk heeft
gehad. Maar dan doet men hem
onrecht aan. Hij staat te boek als
een van de bekwaamste lucht
vaartpioniers van ons land. Sir
Charles E. Kingsford Smith, een
van de grootste vliegers uit de der
tiger jaren, wist wat hij deed, toen
hij uitgerekend Evert van Dijk
vroeg hem in juli 1930 als tweede
piloot te vergezellen op zijn „tegen
wind-sprong" over de Oceaan in de
Fokker F 7 B „Southern Cross".
Ik heb er destijds ontslag voor
moeten nemen bij de K.L.M. Er
waren al zes pogingen mislukt en
de K.L.M. wenste geen verantwoor
ding te nemen. Tenslotte had men
er als maatschappij niets mee te
maken en was het risico, dat ik dit
avontuur met mijn leven zou be
kopen, niet gering. Toen de sprong
gelukt was, ben ik weer gewoon
als gezagvoerder bij de K.L.M. te
ruggekeerd."
Evert van Dijk lacht breed. „Och ja",
zegt hij dan met een stem als een
klok, „Plesman was een grote vriend
van me. Maar zeker wel tien keer
heeft hij me in de loop der jaren ont
slag gegeven. Begrijpelijk, want ik
was altijd de belhamel, die hem wel
eens even zou vertellen, dat er dit of
dat niet deugde en veranderd moest
worden. Zachtzinnig ging dat dan
meestal niet. Zo herinner ik me een
vlucht over de Alpen met een ma
chine, waar we onderweg ongeveer
een gonjezak »-i
van hebben
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllUlllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Decoraties.
Als 17-jarige ging Evert van
Dijk naar Indië om zich in de
cultures een carrière op te
bouwen. Hij werd leider van
een rubberonderneming op
Borneo. In 1916 maakte hij
een vakantietrip naar Europa.
Bij Gibraltar werd zijn schip
getorpedeerd. Met gevaar voor
eigen leven heeft hij verschei
dene medereizigers gered. De
Franse regering heeft hem er
de Gouden Reddingsmedaille
voor toegekend en de Ned. Re
gering de Reddingsmedaille le
klas. In 1920 keerde hij naar
Nederland terug en kwam bij
de Marine Luchtvaartdienst,
waar hij op 22 december 1921
28 jaar oud dus het inter
nationaal brevet haalde. Eerst
in 1925 kwam hij bij de K.L.M.
als een van de eerste officier
vliegers, die voldoende vertrou-
wen hadden in de burgerlucht- M
vaart om er de „vastigheid"
van de militaire carrière voor-
te laten schieten. In totaal
heeft hij 25.400 vlieguren ge
maakt, zodat hij ook drager is
van de gouden vliegurenspeld,
die na 20.000 vlieguren aan de
K.L.M.-piloten wordt uitge
reikt.
Samen met Viruly, mevrouw Visser
Heoft (Karalcorurn-expeditie) en
Rabindranath Tagore, intermezzo op
de Indië-route
Thuisgekomen ben ik naar Plesman
gestapt, om hem te vertellen, dat ik
met die kist niet meer ging vliegen.
„Zo", zei Plesman, „dan kan ik
je niet meer gebruiken, je kunt
wel naar huis gaan".
Akkoord, heb ik gezegd. Maar
twee dagen later belde hij me op.
Of ik zin had, even een borrel met
hem te gaan drinken. En toen hoor
de ik, dat hij alle door mij bekri
tiseerde kisten vervangen had door
een ander type, waar ik volledig
vertrouwen in had.
Och nee, voor mij is de vliegerij nooit
een avontuur geweest. Vliegen was
mijn vak. Als ik niet de zekerheid
had gehad, dat vak te beheersen en
er ook fysiek sterk genoeg voor te
zijn, dan zou ik een andere richting
gekozen hebben. Ik dacht er niet over
met mijn leven te gaan spotten. Al
leen de risico's, die inherent waren
aan het vak. wilde ik accepteren.
Daar ben ik ook nooit bang voor ge
weest. Integendeel, zou ik haast zeg
gen. Risico werkt op mij als een
magneet: een nieuwe route,
nieuw toestel, of wat dan ook. Die
spanning van de grote liefde voor je
vak. hield je geest klaar wakker.
Zonder die spanning, die hunkering
naar het nieuwe, zou het nooit ge
gaan zijn. Moreel moest je sterk
staan, wilde je voorop kunnen blij
ven lopen en de moeilijkste vluchten
kunnen volbrengen. Praktisch zonder
goede kaarten, met een radio aan
boord, waar je niets aan had. omdat
er geen stations langs de route wa
ren. zonder een weerberichtendienst,
ja eigenlijk ook zonder een vastge
steld routeschema is er de eerste tijd
op Indië gevlogen. Voor de eerste of
ficiële vlucht in 1930, was er al
een tiental experimentele vluchten
naar Indië gemaakt, waarvan ik er
ook enkele voor mijn rekening had
genomen. Je taak was in twaalf da
gen de reis te volbrengen. Waar je
tussenlandingen moest maken, moest
je -zelf maar weten en 's nachts kon
er niet gevlogen worden, omdat er
geen verlichting was op de landings
terreinen.
Op 't nippertje....
Eén keer heeft het een haar ge
scheeld, of we hadden er niets van
naverteld. Boven de Golf van Ben
galen waren we in de west-moesson
terecht gekomen. Door het naar
binnen slaande water, was één mo
tor uitgevallen en het toerental van
de andere teruggelopen van 1800
tot 1200, zodat ik geen hoogte meer
kon houden. We hebben toen alles,
tot onze kleren en motoronderdelen
toe, over boord gezet om maar
drijfkracht te houden. Tot tien
meter boven water zakten we door;
toen hadden we de grens van de
bui bereikt en kregen we weer
hoogte. Maar alles stond met
zwemvesten aan bij de nooduit
gang. Het heeft m'n tweede vlie
ger een shock gegeven, die hem
z'n loopbaan als vlieger heeft ge
kost.
In Rangoon hebben we de maat-
Advertentie)
i Aavertenttei
i Happy landing
in de boter.
„Wanneer we vroeger naar In-
dië vlogen, hadden we geen
stewardess aan boord, die ons
verzorgde", zegt Evert van
Dijk. „Mijn vrouw was mijn
stewardess. Tot Singapore
leefden we op dikbeboterd
krentebrood. Soms stond de
schimmel erop".
„Ja, en ik schreef „happy lan-
ding" in de boter, die ik je mee-
gaf", herinnert mevrouw Van
Dijk zich.
,,'t Was de mooiste tijd van
m'n leven", vult Evert van
Dijk dan weer aan. „Je was
een man van gezag en er werd
naar je geluisterd, als je thuis
kwam. Maar per jaar vielen er
ook vier of vijf. Gemiddeld
leefden we niet langer dan vijf n
jaar...
schappij een telegram gestuurd, dat
er wat bedacht moest worden om het
water bij het kleppenstelsel vandaan
te houden. Op een eenvoudige wijze
kon er in voorzien worden. Zo gaat
het als je geluk hebt en je je erva
ringen dus kunt navertellen. Een
kist verspelen was nooit erg, wanneer
je maar kon bewijzen, wat de oor
zaak was geweest".
Geluk heeft Evert van Dijk ook stel
lig gehad. Met een F 8 heeft hij bo
ven Engeland een crash gemaakt tij
dens een proefvlucht: „Smirnoff was
er eerst een week mee op stap ge
weest. Toen ging ik er een week mee
weg, maar hij had me niet mogen
vertellen, welke ervaringen hij er
mee had gehad. Boven Seven Oaks
kwam ik in een zware bui te zitten
en vlogen plotseling het stabilo en
het roer van het toestel af, zodat ik
in een spin raakte. Doordat ik in
een boom terecht kwam, ben ik er
met een bloedneus af gekomen. Mijn
meccano, die een decimeter van me
af gezeten had,in de cockpit, werd
verpletterd."
Met pensioen
In 1947 is Evert van Dijk met pen
sioen gegaan. Hoewel hij nog legio
baantjes kon krijgen, verkoos hij
„stil" te gaan leven. Ook van die
keus heeft hij geen spijt gehad. Zijn
grote tuin rond zijn Wassenaars
huis heeft hem volop werk gegeven,
maar toch ook nog voldoende tijd ge
laten voor zijn liefhebberijen: de
jacht, de visserij en het zwerven
over de Nederlandse binnenwateren
in zijn motorkruiser. Twee maal per
jaar gaat hij nog eens even op Schip
hol kijken om oude vrienden de hand
te drukken. Vliegen is er niet meer
bij, want de sportvliegerij zou hem
geen voldoening schenken'.
„Om stomweg in de lucht te gaan
hangen, daar voel ik niets voor",
zegt hij en met die uitspraak be
wijst de thans 65-jarige luchtvaart
pionier Evert van Dijk weer een man
te zijn, die niet met zijn hoofd in de
wolken wenst te lopen, maar met
beide benen op de grond staat.
CORNELIS B.: TALENTVOL COIFFEUR
Iets hoger dividend
van N.V. Landbouwbank
De inkomsten over 1957 van de N.V.
de Landbouwbank te Utrecht ètan
interest en provisie, inclusief het on
verdeelde saldo van het vorig jaar,
hebben bedragen 142.278 (vorig
jaar 124.877). Na afschrijvingen res
teert een winstsaldo ter verdeling
van 50.149 38.957). Voorgesteld
wordt een dividend van 4% (3%%)
over een onveranderd aandelenka
pitaal van 1.012.000. De stijging
van de rente heeft de resultaten gun
stig beïnvloed. Vooral de uitzettin-
fen van de liquide middelen zijn aan
e interestrekening ten goede geko
men. Hierdoor acht de directie het
dan ook verantwoord wederom een
iets hoger dividend uit te keren.
Geen diploma's, maar
tevreden klanten.
(Van een correspondent)
Op het ogenblik, dat de 23-jarige
Cornelis li. uit Groot-Schermer op
het veelbesproken matje voor de Alk-
maarse economische politierechter,
mr. A. D. van Regteren Altena, werd
geleid, hebben vier dorpen in Noord-
Holland iu spanning verkeerd. Want
de beslissing, die op deze middag ge
nomen zou worden, was voor de
dorpsbewoners zeer belangrijk. Het
ging er namelijk om, of zij hun „kap
per" zouden mogen behouden, of dat
zij, indien dit niet het geval mocht
zijn, naar Alkmaar zouden moeten
gaan om te lange haren in een fat
soenlijk model te laten knippen.
De moeilijkheid was, dat Cornelis
zich helemaal geen kapper mag noe
men, omdat hij geen middenstands
diploma en ook geen vakdiploma's
bezit. B. had de zaak in juli 1.957
gekocht en liet de winkel rustig op
de naam van de vorige eigenaar
staan. Hij bezat blijkbaar enige ta
lenten, want de mannen en de kin
deren, die hun lokken aan hem toe
vertrouwden, waren over de resulta
ten dik tevreden. Het scheen dat B.
op rozen zat, want naast zijn kap
perssalon hield hij ook nog een ta
bakswinkel, die in hetzelfde pand is
gevestigd, doch de kruik gaat net
zo lang te water tot zij barst. Dit
gebeurde vorige maand dan ook tot
diep leedwezen van de bewoners uit
Oterleek, Stompetoren en Schermer-
horn, want het zag er naar uit, dat
zij voor het knippen van hun haren
voortaan een bustochtje zouden moe
ten maken.
Twee burgemeesters verzonden
brieven naar de politierechter en
een ontelbare rij klanten van B.
stak de hoofden bij elkaar en be
sloot tot het tekenen van een ver-
Advertentie)
Kolossaal genoegen...
Ja. de verrukkelijke Droste flikken genieten de
voorkeur van de fijnproever. In vier delicieuze
smakendessert, melk, mokka, bitter-zoet.
DROSTE PASTILLES Altjd wtlhm.
zoekschrift om B. als kapper in
Groot-Schermer te handhaven. De
officier van justitie mr. J. M. Vel-
linga vond het allemaal erg nobel
en schonk ook aandacht aan het
feit. dat B. thans leert voor de
nodige diploma's. Maar hij vond
een dubbele geldboete van elk 50
gulden subsidiair 25 dagen hechte
nis toch wel op zijn plaats. De
rechter maakte er twee geldboe
ten van 40 gulden of 20 dagen van
Er zit voor B. niets anders op dan
nu maar met een sneltreinvaartje
in de boeken te duiken....
Britse studenten onthulden
militaire geheimen
Voor de politierechter in Londen
(Bowstreet) is woensdag een proces
begonnen tegen twee studenten van
de universiteit van Oxford. Het be
treft de onthulling van militaire ge
heimen in een artikel in het studen
tenblad „Isïs".
Verdachten in het proces zijn de 24-
jarige William Miller en de 22-jarige
Paul Richard Thompson.
De vervolging steunt op de stelling,
dat de twee jongemannen in het ar
tikel geheime gegevens hebben ont
huld, waarvan zij kennis droegen
door hun militaire dienst.
De zitting van woensdag was slechts
gedeeltelijk openbaar. De zaak is nu
tot volgende week woensdag ge
schorst en zal dan geheel met geslo
ten deuren geschieden.
Voor de politierechter wordt slechts
beslist over de vraag, of de twee ver
dachten voor een rechtbank en jury
terecht zullen staan.
De openbare aanklager merkte bij
het begin van de zitting op, dat al
thans enige van de in het artikel
voorkomende beweringen juist zijn.
De openbare aanklager betoogde
voorts, dat de twee verdachten de
gelofte hadden afgelegd, dat zij geen
geheime inlichtingen openbaar zou
den maken en niet zonder toestem
ming bezoeken zouden brengen aan
landen achter het IJzeren Gordijn
(zij hebben gediend bij de marine
inlichtingendienst)
Naar het heette heeft een van de ver
dacht, Miller, tegenover een politie
ambtenaar verklaard dat hij van me
ning was dat een vervolging „onze
zaak een hoop goed zal doen".
Eerste Hollandse nieuwe
in Scheveningen geveild.
Gistermorgen om zes uur is aan de
Scheveningse visafslag de eerste Hol
landse Nieuwe van dit seizoen geveild
De kleine soort bracht van 1039 tot
1500 per kantje op, de grote soort
van 390 tot 1200.
DIT IS DE NIEUWE
Iedere man is een 'eerste klas passagier' in
zijn Sturka sport-ensemble! De Anglo-Italian
coupe voor het colbert is internationaal aan
vaard ...de nieuwe 'Muted Tone' dessins zijn
exclusief ...en de bijpassende pantalons vallen
slank op de voet Volmaakte snit volmaakte
zit: 'Man about Town'stijl!
Voor heren en jongens STURKA SPORTKLEDING
Lange Vorststraat 100-102 GOES Telefoon 01100-2671.
en niet alleen bieden wij U thans
de volledige collectie
Sturka-sportcolberts,
maar ze hebben zo'n elegant "prijsje meegekregen dat
U ze zó kunt gaan aanpassenen meenemen
Eerenmodehuis
Lange Delft 11 - Telefoon 3891 - Middelburg
De volledige collectie voor heren en jongens
vindt U bij
HEREN- EN
.VERKLEDING
Lange Vorststraat 56-58 GOES
Telefoon 0 1100-2795
'krtjgbaar bi/..
HERENMODEHUIS
WINKELGALERIJ
MIDDELBURG
TELEFOON 3073
Voor de Bevelanden natuurlijk weer bij de
SPORTKLEDING-SPECIAUST
LANGE KERKSTRAAT 35
TELEFOON 01100-2538
In Amerika mobile troep
gevormd voor snel ingrijpen
Het Amerikaanse leger heeft meege
deeld, dat het in het geheim een
zeer mobile strijdmacht van keur
troepen en parachutisten en infante
rie gevormd heeft, die klaar staat
om ingezet te worden in oorlogen
van het Korea-type en op andere
plaatsen in de wereld, waar het no
dig zou zijn.
De strijdmacht draagt de naam van
„Strategie Army Corps" of „Strac".
Hij is samengesteld uit ongeveer
50.000 geoefende manschappen en
uitgerust voor snelle verplaatsing in
de wildernis, het arctische gebied
of andere toekomstige slagvelden.
De troep heeft een reserve van aan-
vullings- en ander soort steuntroe-
pen. Het leger heeft meegedeeld,
dat de ..Readiness force", die gebas-
seerd is op de lessen, opgedagn bij
I
Acharya Bhansali, een volgeling van
Gbandhi, heeft al 50 dagen gevast „om
de mensheid te behoeden voor een atoom
ramp". Hij wil het 66 dagen volhouden,
dan wat eten en vervolgens voor hetzelf
de doel opnieuw vasten.
Bhansali is al meer dan 30 pond afgeval
len. Tweemaal per dag neemt hij een
koud bad.
de strijd tegen de communisten in
Korea, officieel dinsdag werd geor
ganiseerd. Maar de leiders van de
strijdmacht hebben in fort Bragg
(noord-Carolina), gezegd, dat hij al
zonder dat er ophef van werd ge
maakt gedurende twee jaren heeft
bestaan.
De strijdmacht, die uit twee divisies
lucht-landingstroepen en twee infan-
terie-divisies bestaat, staat onder be
vel van generaal-majoor Robert
Sink, een veteraan bevelhebber van
de parachutisten, aanvoerder van de
beroemde 82e divisie in fort Bragg.