Luchtvaartpionier en belhamel Evert van Dijk wordt 65 jaar VIER DORPEN IN SCHERMEN WILLEN KAPPER NIET KWIJT gekleed-sportieve stijl axson Verspuy §tlVlk<X FlliST CLASS VRIJDAG 23 MEI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. VRIEND VAN PLESMAN „Voor mij is vliegerij nooit een avontuur geweest" (Van onze speciale verslaggever) Evert van Dijk, de eerste Nederlandse vlieger die de sprong over de Oceaan maakte van Europa naar Amerika en die zowel de Iiulië-route als de geregelde dienst op New York voor onze nationle luchtvaartmaat schappij heeft geopend, wordt 23 mei 65 jaar. „Als ik nog eens opnieuw zou moeten beginnen, zou ik weer in de vliegerij stappen", zegt hij nu. En zij vrouw voegde er onmiddellijk aan toe: „En ik zou het weer goed vinden. Ik heb altijd een onbegrensd vertrouwen in zijn vakmanschap gehad". Men kan natuurlijk zeggen, dat1 Evert van Dijk gemakkelijk praten heeft, omdat hij altijd geluk heeft gehad. Maar dan doet men hem onrecht aan. Hij staat te boek als een van de bekwaamste lucht vaartpioniers van ons land. Sir Charles E. Kingsford Smith, een van de grootste vliegers uit de der tiger jaren, wist wat hij deed, toen hij uitgerekend Evert van Dijk vroeg hem in juli 1930 als tweede piloot te vergezellen op zijn „tegen wind-sprong" over de Oceaan in de Fokker F 7 B „Southern Cross". Ik heb er destijds ontslag voor moeten nemen bij de K.L.M. Er waren al zes pogingen mislukt en de K.L.M. wenste geen verantwoor ding te nemen. Tenslotte had men er als maatschappij niets mee te maken en was het risico, dat ik dit avontuur met mijn leven zou be kopen, niet gering. Toen de sprong gelukt was, ben ik weer gewoon als gezagvoerder bij de K.L.M. te ruggekeerd." Evert van Dijk lacht breed. „Och ja", zegt hij dan met een stem als een klok, „Plesman was een grote vriend van me. Maar zeker wel tien keer heeft hij me in de loop der jaren ont slag gegeven. Begrijpelijk, want ik was altijd de belhamel, die hem wel eens even zou vertellen, dat er dit of dat niet deugde en veranderd moest worden. Zachtzinnig ging dat dan meestal niet. Zo herinner ik me een vlucht over de Alpen met een ma chine, waar we onderweg ongeveer een gonjezak »-i van hebben lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllUlllllllllllllllllllllllllllllllllllll Decoraties. Als 17-jarige ging Evert van Dijk naar Indië om zich in de cultures een carrière op te bouwen. Hij werd leider van een rubberonderneming op Borneo. In 1916 maakte hij een vakantietrip naar Europa. Bij Gibraltar werd zijn schip getorpedeerd. Met gevaar voor eigen leven heeft hij verschei dene medereizigers gered. De Franse regering heeft hem er de Gouden Reddingsmedaille voor toegekend en de Ned. Re gering de Reddingsmedaille le klas. In 1920 keerde hij naar Nederland terug en kwam bij de Marine Luchtvaartdienst, waar hij op 22 december 1921 28 jaar oud dus het inter nationaal brevet haalde. Eerst in 1925 kwam hij bij de K.L.M. als een van de eerste officier vliegers, die voldoende vertrou- wen hadden in de burgerlucht- M vaart om er de „vastigheid" van de militaire carrière voor- te laten schieten. In totaal heeft hij 25.400 vlieguren ge maakt, zodat hij ook drager is van de gouden vliegurenspeld, die na 20.000 vlieguren aan de K.L.M.-piloten wordt uitge reikt. Samen met Viruly, mevrouw Visser Heoft (Karalcorurn-expeditie) en Rabindranath Tagore, intermezzo op de Indië-route Thuisgekomen ben ik naar Plesman gestapt, om hem te vertellen, dat ik met die kist niet meer ging vliegen. „Zo", zei Plesman, „dan kan ik je niet meer gebruiken, je kunt wel naar huis gaan". Akkoord, heb ik gezegd. Maar twee dagen later belde hij me op. Of ik zin had, even een borrel met hem te gaan drinken. En toen hoor de ik, dat hij alle door mij bekri tiseerde kisten vervangen had door een ander type, waar ik volledig vertrouwen in had. Och nee, voor mij is de vliegerij nooit een avontuur geweest. Vliegen was mijn vak. Als ik niet de zekerheid had gehad, dat vak te beheersen en er ook fysiek sterk genoeg voor te zijn, dan zou ik een andere richting gekozen hebben. Ik dacht er niet over met mijn leven te gaan spotten. Al leen de risico's, die inherent waren aan het vak. wilde ik accepteren. Daar ben ik ook nooit bang voor ge weest. Integendeel, zou ik haast zeg gen. Risico werkt op mij als een magneet: een nieuwe route, nieuw toestel, of wat dan ook. Die spanning van de grote liefde voor je vak. hield je geest klaar wakker. Zonder die spanning, die hunkering naar het nieuwe, zou het nooit ge gaan zijn. Moreel moest je sterk staan, wilde je voorop kunnen blij ven lopen en de moeilijkste vluchten kunnen volbrengen. Praktisch zonder goede kaarten, met een radio aan boord, waar je niets aan had. omdat er geen stations langs de route wa ren. zonder een weerberichtendienst, ja eigenlijk ook zonder een vastge steld routeschema is er de eerste tijd op Indië gevlogen. Voor de eerste of ficiële vlucht in 1930, was er al een tiental experimentele vluchten naar Indië gemaakt, waarvan ik er ook enkele voor mijn rekening had genomen. Je taak was in twaalf da gen de reis te volbrengen. Waar je tussenlandingen moest maken, moest je -zelf maar weten en 's nachts kon er niet gevlogen worden, omdat er geen verlichting was op de landings terreinen. Op 't nippertje.... Eén keer heeft het een haar ge scheeld, of we hadden er niets van naverteld. Boven de Golf van Ben galen waren we in de west-moesson terecht gekomen. Door het naar binnen slaande water, was één mo tor uitgevallen en het toerental van de andere teruggelopen van 1800 tot 1200, zodat ik geen hoogte meer kon houden. We hebben toen alles, tot onze kleren en motoronderdelen toe, over boord gezet om maar drijfkracht te houden. Tot tien meter boven water zakten we door; toen hadden we de grens van de bui bereikt en kregen we weer hoogte. Maar alles stond met zwemvesten aan bij de nooduit gang. Het heeft m'n tweede vlie ger een shock gegeven, die hem z'n loopbaan als vlieger heeft ge kost. In Rangoon hebben we de maat- Advertentie) i Aavertenttei i Happy landing in de boter. „Wanneer we vroeger naar In- dië vlogen, hadden we geen stewardess aan boord, die ons verzorgde", zegt Evert van Dijk. „Mijn vrouw was mijn stewardess. Tot Singapore leefden we op dikbeboterd krentebrood. Soms stond de schimmel erop". „Ja, en ik schreef „happy lan- ding" in de boter, die ik je mee- gaf", herinnert mevrouw Van Dijk zich. ,,'t Was de mooiste tijd van m'n leven", vult Evert van Dijk dan weer aan. „Je was een man van gezag en er werd naar je geluisterd, als je thuis kwam. Maar per jaar vielen er ook vier of vijf. Gemiddeld leefden we niet langer dan vijf n jaar... schappij een telegram gestuurd, dat er wat bedacht moest worden om het water bij het kleppenstelsel vandaan te houden. Op een eenvoudige wijze kon er in voorzien worden. Zo gaat het als je geluk hebt en je je erva ringen dus kunt navertellen. Een kist verspelen was nooit erg, wanneer je maar kon bewijzen, wat de oor zaak was geweest". Geluk heeft Evert van Dijk ook stel lig gehad. Met een F 8 heeft hij bo ven Engeland een crash gemaakt tij dens een proefvlucht: „Smirnoff was er eerst een week mee op stap ge weest. Toen ging ik er een week mee weg, maar hij had me niet mogen vertellen, welke ervaringen hij er mee had gehad. Boven Seven Oaks kwam ik in een zware bui te zitten en vlogen plotseling het stabilo en het roer van het toestel af, zodat ik in een spin raakte. Doordat ik in een boom terecht kwam, ben ik er met een bloedneus af gekomen. Mijn meccano, die een decimeter van me af gezeten had,in de cockpit, werd verpletterd." Met pensioen In 1947 is Evert van Dijk met pen sioen gegaan. Hoewel hij nog legio baantjes kon krijgen, verkoos hij „stil" te gaan leven. Ook van die keus heeft hij geen spijt gehad. Zijn grote tuin rond zijn Wassenaars huis heeft hem volop werk gegeven, maar toch ook nog voldoende tijd ge laten voor zijn liefhebberijen: de jacht, de visserij en het zwerven over de Nederlandse binnenwateren in zijn motorkruiser. Twee maal per jaar gaat hij nog eens even op Schip hol kijken om oude vrienden de hand te drukken. Vliegen is er niet meer bij, want de sportvliegerij zou hem geen voldoening schenken'. „Om stomweg in de lucht te gaan hangen, daar voel ik niets voor", zegt hij en met die uitspraak be wijst de thans 65-jarige luchtvaart pionier Evert van Dijk weer een man te zijn, die niet met zijn hoofd in de wolken wenst te lopen, maar met beide benen op de grond staat. CORNELIS B.: TALENTVOL COIFFEUR Iets hoger dividend van N.V. Landbouwbank De inkomsten over 1957 van de N.V. de Landbouwbank te Utrecht ètan interest en provisie, inclusief het on verdeelde saldo van het vorig jaar, hebben bedragen 142.278 (vorig jaar 124.877). Na afschrijvingen res teert een winstsaldo ter verdeling van 50.149 38.957). Voorgesteld wordt een dividend van 4% (3%%) over een onveranderd aandelenka pitaal van 1.012.000. De stijging van de rente heeft de resultaten gun stig beïnvloed. Vooral de uitzettin- fen van de liquide middelen zijn aan e interestrekening ten goede geko men. Hierdoor acht de directie het dan ook verantwoord wederom een iets hoger dividend uit te keren. Geen diploma's, maar tevreden klanten. (Van een correspondent) Op het ogenblik, dat de 23-jarige Cornelis li. uit Groot-Schermer op het veelbesproken matje voor de Alk- maarse economische politierechter, mr. A. D. van Regteren Altena, werd geleid, hebben vier dorpen in Noord- Holland iu spanning verkeerd. Want de beslissing, die op deze middag ge nomen zou worden, was voor de dorpsbewoners zeer belangrijk. Het ging er namelijk om, of zij hun „kap per" zouden mogen behouden, of dat zij, indien dit niet het geval mocht zijn, naar Alkmaar zouden moeten gaan om te lange haren in een fat soenlijk model te laten knippen. De moeilijkheid was, dat Cornelis zich helemaal geen kapper mag noe men, omdat hij geen middenstands diploma en ook geen vakdiploma's bezit. B. had de zaak in juli 1.957 gekocht en liet de winkel rustig op de naam van de vorige eigenaar staan. Hij bezat blijkbaar enige ta lenten, want de mannen en de kin deren, die hun lokken aan hem toe vertrouwden, waren over de resulta ten dik tevreden. Het scheen dat B. op rozen zat, want naast zijn kap perssalon hield hij ook nog een ta bakswinkel, die in hetzelfde pand is gevestigd, doch de kruik gaat net zo lang te water tot zij barst. Dit gebeurde vorige maand dan ook tot diep leedwezen van de bewoners uit Oterleek, Stompetoren en Schermer- horn, want het zag er naar uit, dat zij voor het knippen van hun haren voortaan een bustochtje zouden moe ten maken. Twee burgemeesters verzonden brieven naar de politierechter en een ontelbare rij klanten van B. stak de hoofden bij elkaar en be sloot tot het tekenen van een ver- Advertentie) Kolossaal genoegen... Ja. de verrukkelijke Droste flikken genieten de voorkeur van de fijnproever. In vier delicieuze smakendessert, melk, mokka, bitter-zoet. DROSTE PASTILLES Altjd wtlhm. zoekschrift om B. als kapper in Groot-Schermer te handhaven. De officier van justitie mr. J. M. Vel- linga vond het allemaal erg nobel en schonk ook aandacht aan het feit. dat B. thans leert voor de nodige diploma's. Maar hij vond een dubbele geldboete van elk 50 gulden subsidiair 25 dagen hechte nis toch wel op zijn plaats. De rechter maakte er twee geldboe ten van 40 gulden of 20 dagen van Er zit voor B. niets anders op dan nu maar met een sneltreinvaartje in de boeken te duiken.... Britse studenten onthulden militaire geheimen Voor de politierechter in Londen (Bowstreet) is woensdag een proces begonnen tegen twee studenten van de universiteit van Oxford. Het be treft de onthulling van militaire ge heimen in een artikel in het studen tenblad „Isïs". Verdachten in het proces zijn de 24- jarige William Miller en de 22-jarige Paul Richard Thompson. De vervolging steunt op de stelling, dat de twee jongemannen in het ar tikel geheime gegevens hebben ont huld, waarvan zij kennis droegen door hun militaire dienst. De zitting van woensdag was slechts gedeeltelijk openbaar. De zaak is nu tot volgende week woensdag ge schorst en zal dan geheel met geslo ten deuren geschieden. Voor de politierechter wordt slechts beslist over de vraag, of de twee ver dachten voor een rechtbank en jury terecht zullen staan. De openbare aanklager merkte bij het begin van de zitting op, dat al thans enige van de in het artikel voorkomende beweringen juist zijn. De openbare aanklager betoogde voorts, dat de twee verdachten de gelofte hadden afgelegd, dat zij geen geheime inlichtingen openbaar zou den maken en niet zonder toestem ming bezoeken zouden brengen aan landen achter het IJzeren Gordijn (zij hebben gediend bij de marine inlichtingendienst) Naar het heette heeft een van de ver dacht, Miller, tegenover een politie ambtenaar verklaard dat hij van me ning was dat een vervolging „onze zaak een hoop goed zal doen". Eerste Hollandse nieuwe in Scheveningen geveild. Gistermorgen om zes uur is aan de Scheveningse visafslag de eerste Hol landse Nieuwe van dit seizoen geveild De kleine soort bracht van 1039 tot 1500 per kantje op, de grote soort van 390 tot 1200. DIT IS DE NIEUWE Iedere man is een 'eerste klas passagier' in zijn Sturka sport-ensemble! De Anglo-Italian coupe voor het colbert is internationaal aan vaard ...de nieuwe 'Muted Tone' dessins zijn exclusief ...en de bijpassende pantalons vallen slank op de voet Volmaakte snit volmaakte zit: 'Man about Town'stijl! Voor heren en jongens STURKA SPORTKLEDING Lange Vorststraat 100-102 GOES Telefoon 01100-2671. en niet alleen bieden wij U thans de volledige collectie Sturka-sportcolberts, maar ze hebben zo'n elegant "prijsje meegekregen dat U ze zó kunt gaan aanpassenen meenemen Eerenmodehuis Lange Delft 11 - Telefoon 3891 - Middelburg De volledige collectie voor heren en jongens vindt U bij HEREN- EN .VERKLEDING Lange Vorststraat 56-58 GOES Telefoon 0 1100-2795 'krtjgbaar bi/.. HERENMODEHUIS WINKELGALERIJ MIDDELBURG TELEFOON 3073 Voor de Bevelanden natuurlijk weer bij de SPORTKLEDING-SPECIAUST LANGE KERKSTRAAT 35 TELEFOON 01100-2538 In Amerika mobile troep gevormd voor snel ingrijpen Het Amerikaanse leger heeft meege deeld, dat het in het geheim een zeer mobile strijdmacht van keur troepen en parachutisten en infante rie gevormd heeft, die klaar staat om ingezet te worden in oorlogen van het Korea-type en op andere plaatsen in de wereld, waar het no dig zou zijn. De strijdmacht draagt de naam van „Strategie Army Corps" of „Strac". Hij is samengesteld uit ongeveer 50.000 geoefende manschappen en uitgerust voor snelle verplaatsing in de wildernis, het arctische gebied of andere toekomstige slagvelden. De troep heeft een reserve van aan- vullings- en ander soort steuntroe- pen. Het leger heeft meegedeeld, dat de ..Readiness force", die gebas- seerd is op de lessen, opgedagn bij I Acharya Bhansali, een volgeling van Gbandhi, heeft al 50 dagen gevast „om de mensheid te behoeden voor een atoom ramp". Hij wil het 66 dagen volhouden, dan wat eten en vervolgens voor hetzelf de doel opnieuw vasten. Bhansali is al meer dan 30 pond afgeval len. Tweemaal per dag neemt hij een koud bad. de strijd tegen de communisten in Korea, officieel dinsdag werd geor ganiseerd. Maar de leiders van de strijdmacht hebben in fort Bragg (noord-Carolina), gezegd, dat hij al zonder dat er ophef van werd ge maakt gedurende twee jaren heeft bestaan. De strijdmacht, die uit twee divisies lucht-landingstroepen en twee infan- terie-divisies bestaat, staat onder be vel van generaal-majoor Robert Sink, een veteraan bevelhebber van de parachutisten, aanvoerder van de beroemde 82e divisie in fort Bragg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 17