Teleurstelling over verhoging
veertarieven op Westerschelde
Voor U.T.S. in Terneuzen worden
drie industriehallen gebouwd
Itvin
Wijfie
Zeeuwse Almanak
VAN
TOT
SCHIPPER VAN DER KLOOSTER
-131 REDDINGEN - OVERLEDEN
Agenda
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
DINSDAG 6 MSI 1958
REACTIES OP DE VOORSTELLEN
Vooral voor vrachtwagens
te drastisch geacht
Naar aanleiding van liet voorstel om de tarieven voor de veren over dé
Westerschelde te verhogen hebben wij een aantal vertegenwoordigers van
Zeêuwse of landelijke instellingen en organisaties, alsmede enkele burge
meesters hun mening gevraagd over deze voorstellen tot tariefverhoging.
Uit de reacties van deze heren, en dan met name van de woordvoerders
van de transport-, verkeers- en vervoersbondenkan geconcludeerd worden,
dat de voorgestelde verhoging op scherpe tegenkanting stuit. Algemeen
worden deze nieuwe tarieven wel bijzonder hoog gevonden.
De heer Chr. Kars, de secretaris
van het district Middelburg voor de
N.O.B.-wegtransport, verklaarde, dat
de N.O.B. geen bezwaar heeft tegen
een tarief, dat gebaseerd is op de
kostprijsberekening van de auto, ter
wijl voorts de wachttijden tot het
verleden moeten gaan behoren. Bij
een gemiddelde kostprijs van 20 cent
pef km voor een personenauto zal
een rit van 5 km over de weg on
geveer de afstand van Vlissingên
Brèskens een gulden zijn.
De ledéh van de N.O.B. hebben er
geêh bezwaar tegen om dit bedrag te
betalen, maar dan blijft er nog altijd
de langere vaar- dan rijtijd. Telt men
bij het nieuwe tarief Voor een perso
nenauto van 1.50 de 0.40 per per
soon (chauffeur), dan komt men in
vergelijking tot thans (personenauto
Ó.60) tot een verhoging van onge
veer 300 procent, aldus de heer Kars.
De heer Kars rekende nog voor,
dat een transportbedrijf uit Vlis
singên, dat dagelijks gebruik
maakt van de veren en daarvoor
ongeveer 700 k 800 betaalt
thans op een totaal bedrag van
ruim 2000 komt. De heer Kars
kwam tot de conclusie, dat het er
veel op lijkt, dat men het verkeer
over de Westerschelde doelbewust
wil belemmeren. „Én dat is het
laatste, wat Zeeland nodig heeft,
vooral Zeeuwsch-Vlaanderen".
Drastisch
Dé heer A. Drost, secretaris van het
district Middelburg voor de E.V.O.,
noemde hét êèn drastische verhoging.
Via het Centraal Overleg, waarbij al
le vêfkèêi's- en vervoersbonden aan
gesloten zijn, wil de E.V.O. bij het
ovêrleg betrokken worden. Bovendien
maakt de E.V.O. zich ernstig onge
rust over de mededeling, dat het be-
drijfsleven wel bereid zou zijn de ho
gere tarieven te betalen, als er meer
dere vaarten tegenover zouden staan,
een tweede bóót in de vaart gebracht
zóu worden en de wachttijden, zo niet
opgeheven, dan toch aanzienlijk be
kort zouden Worden.
Want uit een bij hef éigen ver
voer ingestelde enquête was de
heer Drost gebleken, dat zo goed
als het merendeel der leden tegen
elke verhoging der tarieven is.
Ook bij een enquête onder de be
drijven, waarvan tot nu toe 20
procent antwoordde, bleek even
eens het merendeel tegen elke ver
hoging.
„De E.V.O. acht het redelijk, wan
neer het tarief wordt opgebouwd op
grond van de variabele kosten per
km. Maar een tarief, gebaseerd op
ongemotiveerde gronden, wijzen wij
van de hand als zijhdè onrechtvaar
dig. De economische ontwikkeling
wordt door deze drastische verhoging
ernstig belemmerd", aldus zei de heer
Drost.
Bezwarend
Mr. J. P. G. Schlingemann, alge
meen secretaris van de Z.L.M., achtte
de nieuwe tarieven op het eerste
oog wel bijzonder hoog .„Op het ge
hele commerciële gebied wordt het
doorberekend aan de mensen in
Zeeuwsch-Vlaanderen" meende de
heer Schlingemann, die met name
voor het landbouw-vrachtvervoer en
voor de zakenmensen de nieuwe ta
rieven bezwarend vohd. Boekjes voor
40 Vaarten vond mi'. Schlingemann
eveneens wel Wat te Veèi, „Tien of
twintig is meer dan voldoende".
Overigens stipte mi'. Schlingemann
nog aan, dat hij tarieven In ieder ge
val nodig acht. wanneer men goede
verbindingen wil hebben.
Achteruitgang
„Zeer jammer", zo was het eerste
Commentaar van Breskens' burge
meester, de heer J. A. Eekhout, op
hét voorstel over de niéuwe veertarie-
Ven.
Meer dan vóór de oorlog ooit het
geval was, ging Zeeuwsch-Vlaan
deren zich namelijk steeds meer
richten op Walcheren en overig
Zeeland. Veel schooljeugd trekt
naar onderwijsinrichtingen in
overig Zeeland en ook op ander
gebied dragen vrije véren er toe
bij om de band tussen Zeeuwsch-
Vlaanderen en overig Nederland te
verstevigen. „Ik ben bang, dat
hierin wel enige verandering ten
onguste zal komen", verklaarde
AL ZIJN ER in Zeêland dan geen
bdllên, die buitenlanders en oOlc land
genoten van heinde en Verre dóór de-
se provincie doen toerên; dis het lek
ker weer is, wordt de rust in Zuid-
Beveland tóch verstoordVrolijk ver-
stoord door vele fietsers én automo
bilisten óók uit hét buitenland,
vooral uit België die tiaar de be
kende „specialité de la Zélande" ko
men kijken: naar de boomgaarden,
die in volle boei staan. Het is een
heel mooi feeëriek gezicht, als men
bijvoorbeeld in de omgeving van Ka-
pèlle-Biezélinge ronddwaalt per
auto, brommer of fiets of te voet. Ve
len waren dit weekend in die streken
en maakten rondritten langs de bloe-
semende bomen, die dit jaar wel heel
weelderiguit de büs komen. Alleen
de appelbomen bloeien nog niet
maar als het mooie weer aanhoudt
zal men spoedig ook de witte en rose
bloesems vaii die bomen kunnen ont
waren.
KLOETINGE BLOEIT als de boven
genoemde boomgaarden, daar in de
buurt. Op 31 december 1956 Werd de
2000ste inwoner bereikt en deze
MEIREQEN
'Maandag is de eerste, échte mei
regen van dit seizoen gevallen en
onmiddellijk signaleerden wij. tal van
een weinig onder de maat gebleven
lieden, die zich in die regen bega
ven. Het hoofd bijna devoot geheven
en onder het zuchtkens mompelen
van de aloude toverformule. „Met
regen maak dat ik groter wordt,
gróter wordt bewogen zij zich
over de straten in menige Zeeuwse
gemeente en dat was zoals telkcn-
jare weer een ontroerende aanblik.
'Het is heerlijk om te mogen consta
teren, dat. velen de oude gébruiken
nog zo vol vertrouwen in ere hou
den en reken maar, dat meiregen
groter maakt. Daar kunt ge om
lachen, daar kunt ge mee spotten,
maar voor wie in de meiregen gelo
ven ontneemt ge daf vertrouwen niet.
Het is er mee als met sinterklaas:
als je in hem gelooft, bestaat hij. En
let nou maar es op. beschouw uw
aan de kleine kant uitgevallen ken
nissen vandaag maar eens aandach
tig.
Ze zijn gegroeid.
Ze zijn a b s o l u u t gegroeid.
Als ze tenminste in de meiregen,
gelopén hebben onder het mompelen
van de aloude toverformule
maand, werd de 2100ste inwoner in
woner Ingeschreven.
THALLA BIJ BEFAAMDE
BIERFEESTEN
„THALIA", de mondaccordeonver-
enlging uit Axel, die onlangs zeer
succesvol optrad op de EXPO 1958
iri Brussel, maakte dezer dagen we
derom een trip naar het buitenland.
Men verleende in Zelzate (België)
namelijk medewerking aan de be
faamde bierfeesten. Directeur J.
Mannaert en zijn mannén mochten
wéér een ovationeel applaus in ont
vangst nemen.
DË HEER J. v. Goethem uit Kloos-
terzande herdacht het feit, dat hij
(meer dan) vijfentwintig jaar als
tuiman werkzaam is bij de familie
Gollot d' Èscury. Baron H. A. A. Col-
lot d'Escury bereidde de jubilaris en
zijn gezin een feestelijke dag, waar
bij diverse geschenken werden aan
geboden. De heer Van Goethem ont
ving tevens het erediploma van de
Z.L.M. „voor langdurige trouwe
dienst".
„VALLENDE BOMMEN".
BINT-ANNALAND, dat vriende
lijke, meestentijds zo rustige dorp
werd zaterdagmiddag opge
schrikt door het geluid van vallen
de bommen: en het zal de lezer
reeds duidelijk zijn, dat hier de
B B. aan het werk was; een blok-
ploeg van doze organisatie, de
plaatselijke vrijwillige brandweer
en de mobiele reddingsploeg. Er
Waren Vele „gewonden" bij deze
oefening, die zich afspeelde in de
buurt van het oude veilingge
bouw aan dé Tonhuiastraat. Er
was tevens veel belangstelling.
burgemeester Eekhout. Hij blijft
op het standpunt staan, dat de
veerdienst een verlengstuk van de
rijksweg is, die ook vrij I».
Al zijn er dan voor werknemers
maandkaarten, toch vindt de heer
Eekhout het ook voor deze categorie
passagiers een nadeel. „Ieder bedrag,
dat zij moeten betalen, is al te veel".
Moeilijke keuze
Burgemeester mr. P. H. W. F. Teile
gen van Terneuzen noemde het een
„moeilijke keuze" een tweede
veerboot of geen veergelden. Het vra
gen van een redelijke vergoeding
voor een overtocht wilde mr. Telle-
gen niet van de hand wijzen. Het
gaat er nu maar om, hoever deze re
delijkheid strekt. Jammer vond hij
het, dat de veren destijds kosteloos
zijn gemaakt.
In principe toonde Terneuzens
burgemeester zich eeh voor
stander van vrije veren. Het
kwam hem als onwaarschijn
lijk voor, dat de inkomsten uit
de nieuwe veergelden in be
langrijke mate zullen bijdra
gen in de jaarlijkse tekorten
van de veerdiensten. Hij kon
zich echter voorstellen, dat het
gewicht zal doorslaan naar de
tweede veerboot,
Provinciale V.V.V.
bezorgd.
De directeur van de Provinciale V.V.
V., de heer G. W. Oskamp, bekeek
de zaak uiteraard door een toe
ristische bril. Gezien het grote be
drag, dat de buitenlanders in Zee
land uitgeven (in 1956 circa 22 mil
joen) is de Provinciale V.V.V. be
zorgd, dat deze tariefsverhoging er
komen zal. immers, de buitenlanders
beschouwden de tocht over de Wes-
Advertentie)
FOTOGRAFEREN!
Riskeer
terschelde als een belahgrijk onder
deel van de „Uitgangspret". In de
Voor Zeeland gemaakte propaganda
werd hierop steeds de aandacht ge
vestigd. Door het heffen van hogere
veertal'leven over de Westerschelde,
zal het toerisme van het zuiden uit
naar midden-Zeeland zeker nadelige
gevolgen ondervinden, zo gaf de heer
Oskamp als zijn mening.
Zijn conclusie was, dat een gevolg
van dê tariefsverhoging zal zijh, dat
Belgische en Franse toeristen meer
in Zeeuwsch-Vlaanderen blijven han
gen, doordat de Westerschelde als
een „dubbele barrière" zal werken.
Voor de toeristen van elders, die in
midden-Zeeland hun vakantie door
brengen, zal de verhoging minder als
een rem wérken, ofschoöh propagan
da, de buitenlanders door Zeeland te
brengen, zeker moeilijk zal worden.
Indien de heffing der hogere ta
rieven er zou komen bij het in
dienst stéllen van de nieuwste boot
(1960) en het vervoer dus vlotter
zou verlopen en wachttijden prak
tisch uitgesloten zouden zijn, zou
V.V.V. de toeristen kunnen vertel
len, dat tegenover do hogero ta
rieven staat, dat het vervoer daar
door is verbeterd. Tenslotte wilde
de heer Oskamp do volgende sug
gestie doen: Indien de hogere ta
rieven er toch moeten komen,
zou men daarbij kunnen overwe
gen een splitsing te niaken In de
tarieven voor a. de „spitsuren"
van 's morgens 9 uur tot 's avonds
6 uur eti b. de overige uren.
De V.V.V.-directeur voegde daar nog
aan toe, dat men dit systeem elders
ih het land bij autobusondernemingen
vindt. Men bereikt hierdoor mede een
betere spreiding van het vervoer en
voorkomt Wachttijden.
OP 94-JARlGE LEEFTIJD
In 1907 onderscheiden
met De Ruyter-medaille.
In het rusthuis van de Nederlands
hervormde diaconie te Colijnsplaat is
zaterdag op 94-jarïge leeftijd overle
den Marinus van der Klooster, de
oudste drager van de De Ruytcrme-
daille. Tijdens zijn leven heeft deze
uit Westênschouwen afkomstige
Zeeuw meer dan honderd schipbreu
kelingen van velerlei nationaliteiten
gered. Zijn moedige en vaak drieste
reddingspogingen hebben in wijde
kring gróte waardering gevonden en
werden o.m. beloond met verschillen
de gouden en zilveren onderscheidin
gen: Naast de De Ruytermedaille
kreeg hij o.m. Russische, Britse en
Franse médailles.
Marinus v. d. Klooster werd op 7
januari 1864 als zoon van éen eenvou
dige visser te Burghsluis geboren. Al
op jeugdige leeftijd raakte hij ver
trouwd met de zee. Als jongen van
dertien jaar verrichtte hij zijn eerste
redding tezamen met zijn vader en
oudere broer. Dank zij hun optreden
konden ëlf Engelsen vaii de „PrinCe
of New Gastle" Wórden gered. Eerst
als bemanningslid én later als schip
per van de motorreddingsboot „Prin
ses Wilhêlmina" te Burghsluis heeft
Marinus van der Klooster er in de
volgende jaren het zijne toe bijgedra
gen, dat vele honderden ménsen aan
de woedende elementen ontkwamen.
Schipper van der Klooster is er zelf
ook niet altijd zonder kleerscheuren
afgekomen, want tot driemaal toe
leed hij schipbreuk. In 1907 werd de
thans overledene wegens zijn bijzon
dere verdiensten voor de scheepvaart
onderscheiden met de De Ruyterme
daille. Vorig jaar heeft hij als dé oud
ste ln leven "zijnde drager van deze
hoge onderscheiding nog de De Ruy-
terherdenking in Vlissingên meege
maakt.
Op 4 mei 1920 werd hij door
een benzineontploffing tijdens het
proefdraaien van de motor van de
SCHOOL VOOR 175 a 200 LEERLINGEN
Onderwijs wordt wellicht uitgebreid
met chemisch-technische afdeling
Nu dezer dagen de officiële goedkeuring werd verkregen, waardoor liet
werk aan de laagste inschrijver kon Worden gegund, zal waarschijnlijk
reeds de volgende week worden bégoftnen niet de bouw van een uitgebreid
technische school aan de Industrieweg te Terneuzen. Deze school, die een
semi-permanent karakter zal dragen, wordt ondergebracht in een drietal
industriehallen. Met de gemeente Terneuzen werd daarbij overeengekomen,
dat bij de toekomstige bouw van een definitieve school deze gemeente de
hallen, uiteraard na de noodzakelijke afschrijvingen, van de „Stichting
u.t.s. voor Zeeuwsch-Vlaanderen" zal Overnemen. Bij de aanvang van de
nieuwe cursus, in september a.s. hoopt men het praktijkgebouw reeds in
gebruik te kunnen nemen, terwijl verwacht Wordt, dat omstreeks de jaar
wisseling de school geheel gereed zal zijn. Tijdens een maandag in het
gebouw van de waterleiding maatschappij „Zeeuwsch-Vlaatidercn" te Ter
neuzen gehouden persbijeenkomst werden deze mededelingen gedaan door
de voorzitter van het stichtingsbestuur, ir. G. 1'. M. Dikötter en de direc
teur der u.t.s., de heer A. J. M. Vermeulen.
De heer Dikötter gaf een overzicht
van de totstandkoming van de school
en hij wees er daarbij op, dat reeds
in 1954 de activiteiten begonnen om
in de kanaalzone tot uitbreiding van
het technisch onderwijs te geraken.
In februari 1956 kon de definitieve
aanvrage uitgaan, nadat tevoren op
vrij vlotte wijze de noodzakelijke
raadsbesluiten in de vijf gemeenten
der kanaalzone waren genomen.
fris
„fris" ls geen nieuw merk!
alle goede koolzuurhoudende,
alcoholvrije drankeft rijn fris-dranken
Elk dezer gemeenten zal de u.t.s.
kunnen krijgen, doch voorlopig
Werd Terneuzen als plaats van
vestiging aangewezen, omdat daar
liet best voor de tijdelijke huisves
ting kon worden gezorgd. In juni
1957 kwam de ministeriële be
schikking, waarbij de vestiging
van de u.t.s. in Zeeuwsch-Vlaan
deren werd toegestaan.
Dank zij de medewerking van de
technische school ter plaatse en met
f ebruikmaking van hulplokalen voor
hcorie en tekenen ls men reeds in
september van het vorig jaar met een
30-tal leerlingen kunnen starten. Ge
zien de resultaten Welke met beperk
te middelen werden bereikt en de vele
aanvragen, die ook Van buiten Zee
land reeds binnenkwamen, mag wor
den verwacht, dat de belangstelling
voor de u.t.s. in grote mate zal toe
nemen, en dat de nieuwe cursus met
90 h 100 leerlingen zal starten. Het
aantal docenten, dat thans uit 3 „full
timers" bestaat alsmede enkele leer
krachten van de technische school, zal
bij de aanvang van de nieuwe cursus
worden uitgebreid tot 6 ,,full timers".
De school, die wordt gezien als een
aanvulling voor de streek, voor wat
betreft de opleiding van de manne
lijke jeugd, waardoor de kansen
op oen goede en passende betrek
king werden vergroot, krijgt een ca
paciteit voor 175 it 290 leerlingen. Het
aantal vakrichtingen is thans nog be
perkt tot twee, met name werktuig
bouwkunde en elektrotechniek, doch
de mogelijkheid is niet uitgesloten,
dat in de toekomst ook een chemisch-
technische afdeling aan de school
wordt verbonden.
Voor f 800.000
De bouw van de semi-permanente
school is thans, onder architectuur
van de „Centrale diëtist voor bouw
en woningtoezicht en gemeentewer
ken ln Oost Zeeuwsch-Vlaanderen"
gegund aan de laagste inschrijfster.
de firma Gebr. van der Poel N.V. te
Terneuzen voor 228.650, hetgeen
circa 30.000 beneden de raming is.
De totale kosten van dé u.t.s. zullen
met inbegrip Van de noodzakelijke in
stallaties en de inventaris circa
800.000 bedragen. De school wordt
ondergebracht in drie hallen, waarvan
de midderthal een oppervlakte krijgt
van 12 bij 30 meter, met een hoogte
van 4 V2 meter én de béide andore
hallen een oppervlakte van 17% bij
36 meter. De hallen zullen onderling
verbonden worden door „glazen" gan
gen.
In de middenbouw worden onderge
bracht een ruime enntine, een direc
teurs- cn een lerarenkamer, een ad-
ministratlelokaliteit, het centraal ma
gazijn en de verwarmingsinstallatle
en vérder onder meer nog do portiers-
ruimte, een keukentje, toiletten enz.
De rechter zijhal wordt bestemd
voor de praktijkgedeelten, die door
middel van een glazen wand van
elkaar gescheiden worden. Verder
komen daar een waslokaal, toilet
ten enz., terwijl bij dc aangren
zende verbindingsgang de garde
robe is geprojecteerd. In de linker
zijhal worden 4 theorie- en 2 te-
kenlokalen, een natuur- en schei
kundig laboratorium cn oen labo
ratorium voor materiaalonderzoek
ondergebracht.
Op het schoolterrein, dat in totaal
een oppervlakte beslaat van ongeveer
een halve hectare, komt aan dc voor
zijde een groenstrook. Aan de ach
terzijde. waar de ingang voor de leer
lingen Is, wordt onder meer een fiet
senstalling gebouwd.
Aan het einde van dê bijeenkomst
gaf de directeur der u.t.s., de heer
Vermeulen, aan de hand van een
schema een kort overzicht van de
mogelijkheden welke voor dc leer
lingen van een u.t.s, bestaan, waarbij
het in theorie althans niet'is
uitgesloten, dat een leerling, die na
motorreddingboot „Prinses Wil*
helmifla" zwaar gewond, tengevol
ge waarvan schipper Van dér
Klooster moest worden gepensio
neerd. Gedurende zijn diensttijd
heeft hij aau vele reddingen deel
genomen, waarbij in totaal 131
meqsen werden gered.
Onderscheidingen
Aan hém zijn de volgende onder
scheidingen toegekend: 1891 zilveren
medaille van de Kon. Z.-H. Mij. tot
Redding van Schipbreukelingen W§=
gens redding van twee opvarenden
van liet Franse driemastschip „Iqtii-
que", op 31 december 1891 gestrand
op de Oosterschelde.
1897 zilveren medaille van de En
gelse regering wegens redding van
zeventien opvarenden van het Engel
se s.s. „Baidau", gestrand op de Ban-
jaard in de nacht Van 29 op 30 no
vember 1897.
1905 zilveren medaille van de Rus
sische regering Wegens redding van
zeven opvarenden van de Finse drie
mastschoener „Lychau", gestrand öp
de Banjaard 7 oktober 1905.
1907 de bronzen De Ruytermedaillé.
1912 zilveren medaille Franse rege
ring wegens de redding van Vijf óp-
varenden vaii de Franse barge „Ma
rianne" gestrand op dê Banjaard 15
december 1912.
1924 goüden médaille van de ordê
van Oranje Nassau.
1927 gouden medaille eerste kl. Fe
deration Nationale de Sauvetage.
Dc begrafenis zal plaatshebben a.s.
donderdag 8 mei 's middags 2 tiur
vanuit het rustoord van de Nèd.
hervormde diaconie op de algemene
begraafplaats te Colijnsplaat.
Bromfietser te Sint-Laurens
verongelukt.
Zondagnacht tegen half één reed de
23-jarige bromfietser J. W. Uit Se-
rooskerké, komende uit de richting
Middelburg bij het begin van het rij
wielpad té Brigdamme in volle vaart,
eerst tegen een houten paaltje en
daarna tegen de ijzeren paal van het
bord Verplicht 1'ijWleipad. Zijn vriend
G., eveneens uit Serooskerkc, die op
enige afstand achter hem reed, vond
hem op de rijbaan. De in de nabijheid
Wonende G., door het rumoer ge
wekt. Waarschuwde politie en dokter,
Dc laatste Verleende eerste hulp,
waarna het slachtoffer in ernstige
toestand per ziekenauto naar het zie
kenhuis te Middelburg werd vervoerd.
Collecte
De Emmabloemcollecte heeft te We-
meldlnge f 504,ID opgebracht.
(Advertentie)
-bent u „sale"!
J
de lagere school dc lagere technische
school heeft bezocht, tenslotte de
Technische Hogeschool bereikt. Ten
slotte wees de heer Vermeulen er nog
op, dat de Zeeuws-Vlaamse u.t.s. ze
ker niet is bedoeld als concurrentie
voor andere soortgelijke scholen. In
dit verband noemde hij nog dc avond-
u.t.s., die dit jaar in Vlissingên start.
Tenslotte kan nog woulèn opge
merkt, dat omtrent de stichting van
een defintief schoolgebouw in de toe
komst, thans nog weinig kan worden
gezegd. Vele factoren en zeker ook
de bestedingsbeperking, spelen daar
bij een rol.
VANDAAG.
Middelburg Electro: „Moord op de
voorpagina", 8 uur, 13 j.; Schutters
hof: Congres van politic-ambtenaren
(N.P.B.)
Vlissingên Alhambra: „Soldaten en
meisjes", 7 en 9 uur, a.l.; LUJcor:
„MarineduiVels", 8 Uur, 14 J,
Goes Grand: „De slag om het vrou
wenfort", 8 uur, 14 j.