Teleurstelling over verhoging veertarieven op Westerschelde Voor U.T.S. in Terneuzen worden drie industriehallen gebouwd Itvin Wijfie Zeeuwse Almanak VAN TOT SCHIPPER VAN DER KLOOSTER -131 REDDINGEN - OVERLEDEN Agenda 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. DINSDAG 6 MSI 1958 REACTIES OP DE VOORSTELLEN Vooral voor vrachtwagens te drastisch geacht Naar aanleiding van liet voorstel om de tarieven voor de veren over dé Westerschelde te verhogen hebben wij een aantal vertegenwoordigers van Zeêuwse of landelijke instellingen en organisaties, alsmede enkele burge meesters hun mening gevraagd over deze voorstellen tot tariefverhoging. Uit de reacties van deze heren, en dan met name van de woordvoerders van de transport-, verkeers- en vervoersbondenkan geconcludeerd worden, dat de voorgestelde verhoging op scherpe tegenkanting stuit. Algemeen worden deze nieuwe tarieven wel bijzonder hoog gevonden. De heer Chr. Kars, de secretaris van het district Middelburg voor de N.O.B.-wegtransport, verklaarde, dat de N.O.B. geen bezwaar heeft tegen een tarief, dat gebaseerd is op de kostprijsberekening van de auto, ter wijl voorts de wachttijden tot het verleden moeten gaan behoren. Bij een gemiddelde kostprijs van 20 cent pef km voor een personenauto zal een rit van 5 km over de weg on geveer de afstand van Vlissingên Brèskens een gulden zijn. De ledéh van de N.O.B. hebben er geêh bezwaar tegen om dit bedrag te betalen, maar dan blijft er nog altijd de langere vaar- dan rijtijd. Telt men bij het nieuwe tarief Voor een perso nenauto van 1.50 de 0.40 per per soon (chauffeur), dan komt men in vergelijking tot thans (personenauto Ó.60) tot een verhoging van onge veer 300 procent, aldus de heer Kars. De heer Kars rekende nog voor, dat een transportbedrijf uit Vlis singên, dat dagelijks gebruik maakt van de veren en daarvoor ongeveer 700 k 800 betaalt thans op een totaal bedrag van ruim 2000 komt. De heer Kars kwam tot de conclusie, dat het er veel op lijkt, dat men het verkeer over de Westerschelde doelbewust wil belemmeren. „Én dat is het laatste, wat Zeeland nodig heeft, vooral Zeeuwsch-Vlaanderen". Drastisch Dé heer A. Drost, secretaris van het district Middelburg voor de E.V.O., noemde hét êèn drastische verhoging. Via het Centraal Overleg, waarbij al le vêfkèêi's- en vervoersbonden aan gesloten zijn, wil de E.V.O. bij het ovêrleg betrokken worden. Bovendien maakt de E.V.O. zich ernstig onge rust over de mededeling, dat het be- drijfsleven wel bereid zou zijn de ho gere tarieven te betalen, als er meer dere vaarten tegenover zouden staan, een tweede bóót in de vaart gebracht zóu worden en de wachttijden, zo niet opgeheven, dan toch aanzienlijk be kort zouden Worden. Want uit een bij hef éigen ver voer ingestelde enquête was de heer Drost gebleken, dat zo goed als het merendeel der leden tegen elke verhoging der tarieven is. Ook bij een enquête onder de be drijven, waarvan tot nu toe 20 procent antwoordde, bleek even eens het merendeel tegen elke ver hoging. „De E.V.O. acht het redelijk, wan neer het tarief wordt opgebouwd op grond van de variabele kosten per km. Maar een tarief, gebaseerd op ongemotiveerde gronden, wijzen wij van de hand als zijhdè onrechtvaar dig. De economische ontwikkeling wordt door deze drastische verhoging ernstig belemmerd", aldus zei de heer Drost. Bezwarend Mr. J. P. G. Schlingemann, alge meen secretaris van de Z.L.M., achtte de nieuwe tarieven op het eerste oog wel bijzonder hoog .„Op het ge hele commerciële gebied wordt het doorberekend aan de mensen in Zeeuwsch-Vlaanderen" meende de heer Schlingemann, die met name voor het landbouw-vrachtvervoer en voor de zakenmensen de nieuwe ta rieven bezwarend vohd. Boekjes voor 40 Vaarten vond mi'. Schlingemann eveneens wel Wat te Veèi, „Tien of twintig is meer dan voldoende". Overigens stipte mi'. Schlingemann nog aan, dat hij tarieven In ieder ge val nodig acht. wanneer men goede verbindingen wil hebben. Achteruitgang „Zeer jammer", zo was het eerste Commentaar van Breskens' burge meester, de heer J. A. Eekhout, op hét voorstel over de niéuwe veertarie- Ven. Meer dan vóór de oorlog ooit het geval was, ging Zeeuwsch-Vlaan deren zich namelijk steeds meer richten op Walcheren en overig Zeeland. Veel schooljeugd trekt naar onderwijsinrichtingen in overig Zeeland en ook op ander gebied dragen vrije véren er toe bij om de band tussen Zeeuwsch- Vlaanderen en overig Nederland te verstevigen. „Ik ben bang, dat hierin wel enige verandering ten onguste zal komen", verklaarde AL ZIJN ER in Zeêland dan geen bdllên, die buitenlanders en oOlc land genoten van heinde en Verre dóór de- se provincie doen toerên; dis het lek ker weer is, wordt de rust in Zuid- Beveland tóch verstoordVrolijk ver- stoord door vele fietsers én automo bilisten óók uit hét buitenland, vooral uit België die tiaar de be kende „specialité de la Zélande" ko men kijken: naar de boomgaarden, die in volle boei staan. Het is een heel mooi feeëriek gezicht, als men bijvoorbeeld in de omgeving van Ka- pèlle-Biezélinge ronddwaalt per auto, brommer of fiets of te voet. Ve len waren dit weekend in die streken en maakten rondritten langs de bloe- semende bomen, die dit jaar wel heel weelderiguit de büs komen. Alleen de appelbomen bloeien nog niet maar als het mooie weer aanhoudt zal men spoedig ook de witte en rose bloesems vaii die bomen kunnen ont waren. KLOETINGE BLOEIT als de boven genoemde boomgaarden, daar in de buurt. Op 31 december 1956 Werd de 2000ste inwoner bereikt en deze MEIREQEN 'Maandag is de eerste, échte mei regen van dit seizoen gevallen en onmiddellijk signaleerden wij. tal van een weinig onder de maat gebleven lieden, die zich in die regen bega ven. Het hoofd bijna devoot geheven en onder het zuchtkens mompelen van de aloude toverformule. „Met regen maak dat ik groter wordt, gróter wordt bewogen zij zich over de straten in menige Zeeuwse gemeente en dat was zoals telkcn- jare weer een ontroerende aanblik. 'Het is heerlijk om te mogen consta teren, dat. velen de oude gébruiken nog zo vol vertrouwen in ere hou den en reken maar, dat meiregen groter maakt. Daar kunt ge om lachen, daar kunt ge mee spotten, maar voor wie in de meiregen gelo ven ontneemt ge daf vertrouwen niet. Het is er mee als met sinterklaas: als je in hem gelooft, bestaat hij. En let nou maar es op. beschouw uw aan de kleine kant uitgevallen ken nissen vandaag maar eens aandach tig. Ze zijn gegroeid. Ze zijn a b s o l u u t gegroeid. Als ze tenminste in de meiregen, gelopén hebben onder het mompelen van de aloude toverformule maand, werd de 2100ste inwoner in woner Ingeschreven. THALLA BIJ BEFAAMDE BIERFEESTEN „THALIA", de mondaccordeonver- enlging uit Axel, die onlangs zeer succesvol optrad op de EXPO 1958 iri Brussel, maakte dezer dagen we derom een trip naar het buitenland. Men verleende in Zelzate (België) namelijk medewerking aan de be faamde bierfeesten. Directeur J. Mannaert en zijn mannén mochten wéér een ovationeel applaus in ont vangst nemen. DË HEER J. v. Goethem uit Kloos- terzande herdacht het feit, dat hij (meer dan) vijfentwintig jaar als tuiman werkzaam is bij de familie Gollot d' Èscury. Baron H. A. A. Col- lot d'Escury bereidde de jubilaris en zijn gezin een feestelijke dag, waar bij diverse geschenken werden aan geboden. De heer Van Goethem ont ving tevens het erediploma van de Z.L.M. „voor langdurige trouwe dienst". „VALLENDE BOMMEN". BINT-ANNALAND, dat vriende lijke, meestentijds zo rustige dorp werd zaterdagmiddag opge schrikt door het geluid van vallen de bommen: en het zal de lezer reeds duidelijk zijn, dat hier de B B. aan het werk was; een blok- ploeg van doze organisatie, de plaatselijke vrijwillige brandweer en de mobiele reddingsploeg. Er Waren Vele „gewonden" bij deze oefening, die zich afspeelde in de buurt van het oude veilingge bouw aan dé Tonhuiastraat. Er was tevens veel belangstelling. burgemeester Eekhout. Hij blijft op het standpunt staan, dat de veerdienst een verlengstuk van de rijksweg is, die ook vrij I». Al zijn er dan voor werknemers maandkaarten, toch vindt de heer Eekhout het ook voor deze categorie passagiers een nadeel. „Ieder bedrag, dat zij moeten betalen, is al te veel". Moeilijke keuze Burgemeester mr. P. H. W. F. Teile gen van Terneuzen noemde het een „moeilijke keuze" een tweede veerboot of geen veergelden. Het vra gen van een redelijke vergoeding voor een overtocht wilde mr. Telle- gen niet van de hand wijzen. Het gaat er nu maar om, hoever deze re delijkheid strekt. Jammer vond hij het, dat de veren destijds kosteloos zijn gemaakt. In principe toonde Terneuzens burgemeester zich eeh voor stander van vrije veren. Het kwam hem als onwaarschijn lijk voor, dat de inkomsten uit de nieuwe veergelden in be langrijke mate zullen bijdra gen in de jaarlijkse tekorten van de veerdiensten. Hij kon zich echter voorstellen, dat het gewicht zal doorslaan naar de tweede veerboot, Provinciale V.V.V. bezorgd. De directeur van de Provinciale V.V. V., de heer G. W. Oskamp, bekeek de zaak uiteraard door een toe ristische bril. Gezien het grote be drag, dat de buitenlanders in Zee land uitgeven (in 1956 circa 22 mil joen) is de Provinciale V.V.V. be zorgd, dat deze tariefsverhoging er komen zal. immers, de buitenlanders beschouwden de tocht over de Wes- Advertentie) FOTOGRAFEREN! Riskeer terschelde als een belahgrijk onder deel van de „Uitgangspret". In de Voor Zeeland gemaakte propaganda werd hierop steeds de aandacht ge vestigd. Door het heffen van hogere veertal'leven over de Westerschelde, zal het toerisme van het zuiden uit naar midden-Zeeland zeker nadelige gevolgen ondervinden, zo gaf de heer Oskamp als zijn mening. Zijn conclusie was, dat een gevolg van dê tariefsverhoging zal zijh, dat Belgische en Franse toeristen meer in Zeeuwsch-Vlaanderen blijven han gen, doordat de Westerschelde als een „dubbele barrière" zal werken. Voor de toeristen van elders, die in midden-Zeeland hun vakantie door brengen, zal de verhoging minder als een rem wérken, ofschoöh propagan da, de buitenlanders door Zeeland te brengen, zeker moeilijk zal worden. Indien de heffing der hogere ta rieven er zou komen bij het in dienst stéllen van de nieuwste boot (1960) en het vervoer dus vlotter zou verlopen en wachttijden prak tisch uitgesloten zouden zijn, zou V.V.V. de toeristen kunnen vertel len, dat tegenover do hogero ta rieven staat, dat het vervoer daar door is verbeterd. Tenslotte wilde de heer Oskamp do volgende sug gestie doen: Indien de hogere ta rieven er toch moeten komen, zou men daarbij kunnen overwe gen een splitsing te niaken In de tarieven voor a. de „spitsuren" van 's morgens 9 uur tot 's avonds 6 uur eti b. de overige uren. De V.V.V.-directeur voegde daar nog aan toe, dat men dit systeem elders ih het land bij autobusondernemingen vindt. Men bereikt hierdoor mede een betere spreiding van het vervoer en voorkomt Wachttijden. OP 94-JARlGE LEEFTIJD In 1907 onderscheiden met De Ruyter-medaille. In het rusthuis van de Nederlands hervormde diaconie te Colijnsplaat is zaterdag op 94-jarïge leeftijd overle den Marinus van der Klooster, de oudste drager van de De Ruytcrme- daille. Tijdens zijn leven heeft deze uit Westênschouwen afkomstige Zeeuw meer dan honderd schipbreu kelingen van velerlei nationaliteiten gered. Zijn moedige en vaak drieste reddingspogingen hebben in wijde kring gróte waardering gevonden en werden o.m. beloond met verschillen de gouden en zilveren onderscheidin gen: Naast de De Ruytermedaille kreeg hij o.m. Russische, Britse en Franse médailles. Marinus v. d. Klooster werd op 7 januari 1864 als zoon van éen eenvou dige visser te Burghsluis geboren. Al op jeugdige leeftijd raakte hij ver trouwd met de zee. Als jongen van dertien jaar verrichtte hij zijn eerste redding tezamen met zijn vader en oudere broer. Dank zij hun optreden konden ëlf Engelsen vaii de „PrinCe of New Gastle" Wórden gered. Eerst als bemanningslid én later als schip per van de motorreddingsboot „Prin ses Wilhêlmina" te Burghsluis heeft Marinus van der Klooster er in de volgende jaren het zijne toe bijgedra gen, dat vele honderden ménsen aan de woedende elementen ontkwamen. Schipper van der Klooster is er zelf ook niet altijd zonder kleerscheuren afgekomen, want tot driemaal toe leed hij schipbreuk. In 1907 werd de thans overledene wegens zijn bijzon dere verdiensten voor de scheepvaart onderscheiden met de De Ruyterme daille. Vorig jaar heeft hij als dé oud ste ln leven "zijnde drager van deze hoge onderscheiding nog de De Ruy- terherdenking in Vlissingên meege maakt. Op 4 mei 1920 werd hij door een benzineontploffing tijdens het proefdraaien van de motor van de SCHOOL VOOR 175 a 200 LEERLINGEN Onderwijs wordt wellicht uitgebreid met chemisch-technische afdeling Nu dezer dagen de officiële goedkeuring werd verkregen, waardoor liet werk aan de laagste inschrijver kon Worden gegund, zal waarschijnlijk reeds de volgende week worden bégoftnen niet de bouw van een uitgebreid technische school aan de Industrieweg te Terneuzen. Deze school, die een semi-permanent karakter zal dragen, wordt ondergebracht in een drietal industriehallen. Met de gemeente Terneuzen werd daarbij overeengekomen, dat bij de toekomstige bouw van een definitieve school deze gemeente de hallen, uiteraard na de noodzakelijke afschrijvingen, van de „Stichting u.t.s. voor Zeeuwsch-Vlaanderen" zal Overnemen. Bij de aanvang van de nieuwe cursus, in september a.s. hoopt men het praktijkgebouw reeds in gebruik te kunnen nemen, terwijl verwacht Wordt, dat omstreeks de jaar wisseling de school geheel gereed zal zijn. Tijdens een maandag in het gebouw van de waterleiding maatschappij „Zeeuwsch-Vlaatidercn" te Ter neuzen gehouden persbijeenkomst werden deze mededelingen gedaan door de voorzitter van het stichtingsbestuur, ir. G. 1'. M. Dikötter en de direc teur der u.t.s., de heer A. J. M. Vermeulen. De heer Dikötter gaf een overzicht van de totstandkoming van de school en hij wees er daarbij op, dat reeds in 1954 de activiteiten begonnen om in de kanaalzone tot uitbreiding van het technisch onderwijs te geraken. In februari 1956 kon de definitieve aanvrage uitgaan, nadat tevoren op vrij vlotte wijze de noodzakelijke raadsbesluiten in de vijf gemeenten der kanaalzone waren genomen. fris „fris" ls geen nieuw merk! alle goede koolzuurhoudende, alcoholvrije drankeft rijn fris-dranken Elk dezer gemeenten zal de u.t.s. kunnen krijgen, doch voorlopig Werd Terneuzen als plaats van vestiging aangewezen, omdat daar liet best voor de tijdelijke huisves ting kon worden gezorgd. In juni 1957 kwam de ministeriële be schikking, waarbij de vestiging van de u.t.s. in Zeeuwsch-Vlaan deren werd toegestaan. Dank zij de medewerking van de technische school ter plaatse en met f ebruikmaking van hulplokalen voor hcorie en tekenen ls men reeds in september van het vorig jaar met een 30-tal leerlingen kunnen starten. Ge zien de resultaten Welke met beperk te middelen werden bereikt en de vele aanvragen, die ook Van buiten Zee land reeds binnenkwamen, mag wor den verwacht, dat de belangstelling voor de u.t.s. in grote mate zal toe nemen, en dat de nieuwe cursus met 90 h 100 leerlingen zal starten. Het aantal docenten, dat thans uit 3 „full timers" bestaat alsmede enkele leer krachten van de technische school, zal bij de aanvang van de nieuwe cursus worden uitgebreid tot 6 ,,full timers". De school, die wordt gezien als een aanvulling voor de streek, voor wat betreft de opleiding van de manne lijke jeugd, waardoor de kansen op oen goede en passende betrek king werden vergroot, krijgt een ca paciteit voor 175 it 290 leerlingen. Het aantal vakrichtingen is thans nog be perkt tot twee, met name werktuig bouwkunde en elektrotechniek, doch de mogelijkheid is niet uitgesloten, dat in de toekomst ook een chemisch- technische afdeling aan de school wordt verbonden. Voor f 800.000 De bouw van de semi-permanente school is thans, onder architectuur van de „Centrale diëtist voor bouw en woningtoezicht en gemeentewer ken ln Oost Zeeuwsch-Vlaanderen" gegund aan de laagste inschrijfster. de firma Gebr. van der Poel N.V. te Terneuzen voor 228.650, hetgeen circa 30.000 beneden de raming is. De totale kosten van dé u.t.s. zullen met inbegrip Van de noodzakelijke in stallaties en de inventaris circa 800.000 bedragen. De school wordt ondergebracht in drie hallen, waarvan de midderthal een oppervlakte krijgt van 12 bij 30 meter, met een hoogte van 4 V2 meter én de béide andore hallen een oppervlakte van 17% bij 36 meter. De hallen zullen onderling verbonden worden door „glazen" gan gen. In de middenbouw worden onderge bracht een ruime enntine, een direc teurs- cn een lerarenkamer, een ad- ministratlelokaliteit, het centraal ma gazijn en de verwarmingsinstallatle en vérder onder meer nog do portiers- ruimte, een keukentje, toiletten enz. De rechter zijhal wordt bestemd voor de praktijkgedeelten, die door middel van een glazen wand van elkaar gescheiden worden. Verder komen daar een waslokaal, toilet ten enz., terwijl bij dc aangren zende verbindingsgang de garde robe is geprojecteerd. In de linker zijhal worden 4 theorie- en 2 te- kenlokalen, een natuur- en schei kundig laboratorium cn oen labo ratorium voor materiaalonderzoek ondergebracht. Op het schoolterrein, dat in totaal een oppervlakte beslaat van ongeveer een halve hectare, komt aan dc voor zijde een groenstrook. Aan de ach terzijde. waar de ingang voor de leer lingen Is, wordt onder meer een fiet senstalling gebouwd. Aan het einde van dê bijeenkomst gaf de directeur der u.t.s., de heer Vermeulen, aan de hand van een schema een kort overzicht van de mogelijkheden welke voor dc leer lingen van een u.t.s, bestaan, waarbij het in theorie althans niet'is uitgesloten, dat een leerling, die na motorreddingboot „Prinses Wil* helmifla" zwaar gewond, tengevol ge waarvan schipper Van dér Klooster moest worden gepensio neerd. Gedurende zijn diensttijd heeft hij aau vele reddingen deel genomen, waarbij in totaal 131 meqsen werden gered. Onderscheidingen Aan hém zijn de volgende onder scheidingen toegekend: 1891 zilveren medaille van de Kon. Z.-H. Mij. tot Redding van Schipbreukelingen W§= gens redding van twee opvarenden van liet Franse driemastschip „Iqtii- que", op 31 december 1891 gestrand op de Oosterschelde. 1897 zilveren medaille van de En gelse regering wegens redding van zeventien opvarenden van het Engel se s.s. „Baidau", gestrand op de Ban- jaard in de nacht Van 29 op 30 no vember 1897. 1905 zilveren medaille van de Rus sische regering Wegens redding van zeven opvarenden van de Finse drie mastschoener „Lychau", gestrand öp de Banjaard 7 oktober 1905. 1907 de bronzen De Ruytermedaillé. 1912 zilveren medaille Franse rege ring wegens de redding van Vijf óp- varenden vaii de Franse barge „Ma rianne" gestrand op dê Banjaard 15 december 1912. 1924 goüden médaille van de ordê van Oranje Nassau. 1927 gouden medaille eerste kl. Fe deration Nationale de Sauvetage. Dc begrafenis zal plaatshebben a.s. donderdag 8 mei 's middags 2 tiur vanuit het rustoord van de Nèd. hervormde diaconie op de algemene begraafplaats te Colijnsplaat. Bromfietser te Sint-Laurens verongelukt. Zondagnacht tegen half één reed de 23-jarige bromfietser J. W. Uit Se- rooskerké, komende uit de richting Middelburg bij het begin van het rij wielpad té Brigdamme in volle vaart, eerst tegen een houten paaltje en daarna tegen de ijzeren paal van het bord Verplicht 1'ijWleipad. Zijn vriend G., eveneens uit Serooskerkc, die op enige afstand achter hem reed, vond hem op de rijbaan. De in de nabijheid Wonende G., door het rumoer ge wekt. Waarschuwde politie en dokter, Dc laatste Verleende eerste hulp, waarna het slachtoffer in ernstige toestand per ziekenauto naar het zie kenhuis te Middelburg werd vervoerd. Collecte De Emmabloemcollecte heeft te We- meldlnge f 504,ID opgebracht. (Advertentie) -bent u „sale"! J de lagere school dc lagere technische school heeft bezocht, tenslotte de Technische Hogeschool bereikt. Ten slotte wees de heer Vermeulen er nog op, dat de Zeeuws-Vlaamse u.t.s. ze ker niet is bedoeld als concurrentie voor andere soortgelijke scholen. In dit verband noemde hij nog dc avond- u.t.s., die dit jaar in Vlissingên start. Tenslotte kan nog woulèn opge merkt, dat omtrent de stichting van een defintief schoolgebouw in de toe komst, thans nog weinig kan worden gezegd. Vele factoren en zeker ook de bestedingsbeperking, spelen daar bij een rol. VANDAAG. Middelburg Electro: „Moord op de voorpagina", 8 uur, 13 j.; Schutters hof: Congres van politic-ambtenaren (N.P.B.) Vlissingên Alhambra: „Soldaten en meisjes", 7 en 9 uur, a.l.; LUJcor: „MarineduiVels", 8 Uur, 14 J, Goes Grand: „De slag om het vrou wenfort", 8 uur, 14 j.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 2