Laat dit de band tussen de broeders van het Zuiden en het Noorden opnieuw versterken". Aldus luidt het onderschrift van deze zinneprent op het totstandkomen van de Conventie tussen Nederland en België inzake de spoorwegverbinding Terneuzen Gent. In 1951 werd op deze lijn het personenvervoer opgeheven. Dr. A. Kuyper en jhr. mr. A. F. de Savornin Lokman op de weegschaal! De kiesrechtkwestie had in 189J/ verwijdering gebracht in de A.R.-partij. Dr. Kuyper, die de kieswet-Tak voorstond, zag mr. de Savornin Lokman uittreden. Deze richtte een nieuwe partij op. Op de deputatenvergadering van 30 maart l89Jf had dr. Kuyper verklaard geen kandidatuur voor Goes te willen aanvaarden, welk besluit ook in 1897 gold. De caricatuurtekenuar Joh. Braakensiek schijnt van dit besluit niets afgeweten te hebben en illustreerde in „De Amsterdammer" in bovenstaande spotprent de voorliefde der Zeeuwen voor Kuyper boven Lokman. Onder de spotprent stond Anti-revolutionaire waagmeester Lokman, ik geloof niet, dat je het haalt. In het begin van de twintigste eeuwop 12 maart 1906, werd Zeeland opgeschrikt door een ernstige overstromingsramp. Vlissin- gen, de Zuidbevelandse Bathpolders en andere streken van Zee land kwamen onder water te staan. Maar vooral Tholen en Oud- Vossemeer hadden ernstig van de vloed te lijden. Koningin Wilhelmina en prins Hendrik, die men hier aan de veer pont bij Tholen ziet, brachten op 20 maart een bezoek aan de over stroomde gebieden. -.KSiNC.; Ook in 1808 werd Zeeland door het water geteisterd. In de nacht van Ut op 15 januari bezweek de zeedijk bij Kruiningen met als gevolg, dat het dorp overstroomd werd. Veere onderging in die nacht hetzelfde lot Bovenstaand plaatje van Oud-Vossemeer herinnert aan de over stromingsramp van 1906. Toen op augustus WIJ,de Duitsers België binnen rukten en daarmee de Wereldoorlog 1 was begonnen, kwamen duizenden Bel gen als vluchtelingen over onze grenzen. In Zeeuwscli-Vlaanderen, o.m, in Aar denburg, werden barakken ter beschikking gesteld om de vluchtelingen te kunnen huisvesten. Enkele jaren voor het uitbreken van de Wereldoorlog, in sep tember 1911, trok een zware storm over Zeeland. Middelburg, West- kapelle, Bruinisse, Yerséke en St. Philipsland liepen zware schade op. In Yerséke was de kracht van de storm zo groot, dat een schip als het ware uit het water werd getild en tegen de dijk werd ge smakt. De Stoomvaartmaatschappij „Zeeland" heeft in de oorlogsjaren 1911/'18 een zware tol moeten betalen. Op zondag 27 februari 1916, 's morgens om half twaalf, liep de mailboot Mecklenburg" bij de Galloper onder de Engelse kust op een mijn en zonk kort daarna. Het schip was op weg van de Tilbury Docks yiaar Vlissin- gen. Gelukkig konden alle opvarenden bemanning en passagiers worden gered door de schepen Westerdijkde „Samarinde" en de „Prins der Nederlanden." Vier weken daarvoor was de mailboot „Prinses Juliana" eveneens op een mijn gelopen. Het bericht, dat in Zierikzev de eerste afdeling vrouwelijke land storm was opgericht, deed de caricaturist Jordaan naar de te- kenstift grijpen met als resultaat dit grappige spotprentje „Op de plaats rust Velen zullen zich nog ongetwijfeld de geweldige brand in de Lange Delft te Middelburg op 7 december 1929 herinneren. De Mid delburgse Courant berichtte hierover in een extra editie: „Aange wakkerd door een stormachtige windheeft een brand, in den Franschen Bazar begonnen, achtereenvolgens i>i de asch gelegd het Grand hotel Verseput, Confiserie Oosterhuis, Modezaak Wiener, Rij- wielfabrielc Kaan en toen nog aan de overkant Ijzerhandel De Ja ger, Beddezaak Wiener en grootendeels den winkel van Simon de Wit. Met hulp uit omliggende plaatsen - - Goes, Vlissingen, 'I Zand, de Kon. Marine, militairen, automobielbrandspuiten uit Bergen op Zoom en Rotterdam is men er ten slotte met man en macht in geslaagd, deze vuur- en vlammenzee te stuiten De twee foto's geven een beeld, van wat er overbleef na de brand en het. prachtige trappenhuis in het Grand hotel Verseput vóór- de brand. Voor de oorlog ivus Vlissingen opgenomen in het binnenlands luchtvaartverkeer. Van deze luchtlijn (VlissingenHaamstede Rotterdam en in de zomermaanden ook nog Knokke) werd een vrij intensief gebruik gemaakt. Voor enkele guldens kon men met een der toestellen een vliegtochtje maken. Dat men op de grond ook be langstelling had voor de KL.M.-vogels blijkt overduidelijk uit bo venstaande foto. En dit is dan het laatste plaatje en tevens het eind van een in zeven-mijls-laarzen afgelegde tocht door twee eeuwen Zeeland. Tivee eeuioen, vastgelegd in (oude) foto's en (veelal vergeelde) prenten. In de meimaand van 1766 verlieten we Veere toen daar een prins als markies werd ingehuldigd en we keerden er terug in 1955 om de stad opnieuw in feeststemming aan te treffen en wel ter gele genheid van de markiezaatfeesten, waaraan koningin Juliana die zich markiezin van Veere mag noemen door 'haar aanwezig heid bijzondere luister gaf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 7