Laat dit de band tussen de broeders van het Zuiden en het
Noorden opnieuw versterken". Aldus luidt het onderschrift van
deze zinneprent op het totstandkomen van de Conventie tussen
Nederland en België inzake de spoorwegverbinding Terneuzen
Gent. In 1951 werd op deze lijn het personenvervoer opgeheven.
Dr. A. Kuyper en jhr. mr. A. F. de Savornin Lokman op de
weegschaal! De kiesrechtkwestie had in 189J/ verwijdering gebracht
in de A.R.-partij. Dr. Kuyper, die de kieswet-Tak voorstond, zag
mr. de Savornin Lokman uittreden. Deze richtte een nieuwe partij
op. Op de deputatenvergadering van 30 maart l89Jf had dr. Kuyper
verklaard geen kandidatuur voor Goes te willen aanvaarden, welk
besluit ook in 1897 gold. De caricatuurtekenuar Joh. Braakensiek
schijnt van dit besluit niets afgeweten te hebben en illustreerde in
„De Amsterdammer" in bovenstaande spotprent de voorliefde der
Zeeuwen voor Kuyper boven Lokman. Onder de spotprent stond
Anti-revolutionaire waagmeester Lokman, ik geloof niet, dat je
het haalt.
In het begin van de twintigste eeuwop 12 maart 1906, werd
Zeeland opgeschrikt door een ernstige overstromingsramp. Vlissin-
gen, de Zuidbevelandse Bathpolders en andere streken van Zee
land kwamen onder water te staan. Maar vooral Tholen en Oud-
Vossemeer hadden ernstig van de vloed te lijden.
Koningin Wilhelmina en prins Hendrik, die men hier aan de veer
pont bij Tholen ziet, brachten op 20 maart een bezoek aan de over
stroomde gebieden.
-.KSiNC.;
Ook in 1808 werd Zeeland door het water geteisterd. In de nacht
van Ut op 15 januari bezweek de zeedijk bij Kruiningen met als
gevolg, dat het dorp overstroomd werd. Veere onderging in die
nacht hetzelfde lot
Bovenstaand plaatje van Oud-Vossemeer herinnert aan de over
stromingsramp van 1906.
Toen op augustus WIJ,de Duitsers België binnen rukten en
daarmee de Wereldoorlog 1 was begonnen, kwamen duizenden Bel
gen als vluchtelingen over onze grenzen. In Zeeuwscli-Vlaanderen,
o.m, in Aar denburg, werden barakken ter beschikking gesteld om
de vluchtelingen te kunnen huisvesten.
Enkele jaren voor het uitbreken van de Wereldoorlog, in sep
tember 1911, trok een zware storm over Zeeland. Middelburg, West-
kapelle, Bruinisse, Yerséke en St. Philipsland liepen zware schade
op. In Yerséke was de kracht van de storm zo groot, dat een schip
als het ware uit het water werd getild en tegen de dijk werd ge
smakt.
De Stoomvaartmaatschappij „Zeeland" heeft in de oorlogsjaren
1911/'18 een zware tol moeten betalen. Op zondag 27 februari
1916, 's morgens om half twaalf, liep de mailboot Mecklenburg"
bij de Galloper onder de Engelse kust op een mijn en zonk kort
daarna. Het schip was op weg van de Tilbury Docks yiaar Vlissin-
gen. Gelukkig konden alle opvarenden bemanning en passagiers
worden gered door de schepen Westerdijkde „Samarinde" en
de „Prins der Nederlanden." Vier weken daarvoor was de mailboot
„Prinses Juliana" eveneens op een mijn gelopen.
Het bericht, dat in Zierikzev de eerste afdeling vrouwelijke land
storm was opgericht, deed de caricaturist Jordaan naar de te-
kenstift grijpen met als resultaat dit grappige spotprentje
„Op de plaats rust
Velen zullen zich nog ongetwijfeld de geweldige brand in de
Lange Delft te Middelburg op 7 december 1929 herinneren. De Mid
delburgse Courant berichtte hierover in een extra editie: „Aange
wakkerd door een stormachtige windheeft een brand, in den
Franschen Bazar begonnen, achtereenvolgens i>i de asch gelegd het
Grand hotel Verseput, Confiserie Oosterhuis, Modezaak Wiener, Rij-
wielfabrielc Kaan en toen nog aan de overkant Ijzerhandel De Ja
ger, Beddezaak Wiener en grootendeels den winkel van Simon
de Wit. Met hulp uit omliggende plaatsen - - Goes, Vlissingen,
'I Zand, de Kon. Marine, militairen, automobielbrandspuiten uit
Bergen op Zoom en Rotterdam is men er ten slotte met man en
macht in geslaagd, deze vuur- en vlammenzee te stuiten
De twee foto's geven een beeld, van wat er overbleef na de brand
en het. prachtige trappenhuis in het Grand hotel Verseput vóór-
de brand.
Voor de oorlog ivus Vlissingen opgenomen in het binnenlands
luchtvaartverkeer. Van deze luchtlijn (VlissingenHaamstede
Rotterdam en in de zomermaanden ook nog Knokke) werd een vrij
intensief gebruik gemaakt. Voor enkele guldens kon men met een
der toestellen een vliegtochtje maken. Dat men op de grond ook be
langstelling had voor de KL.M.-vogels blijkt overduidelijk uit bo
venstaande foto.
En dit is dan het laatste plaatje en tevens het eind van een
in zeven-mijls-laarzen afgelegde tocht door twee eeuwen Zeeland.
Tivee eeuioen, vastgelegd in (oude) foto's en (veelal vergeelde)
prenten.
In de meimaand van 1766 verlieten we Veere toen daar een prins
als markies werd ingehuldigd en we keerden er terug in 1955 om
de stad opnieuw in feeststemming aan te treffen en wel ter gele
genheid van de markiezaatfeesten, waaraan koningin Juliana
die zich markiezin van Veere mag noemen door 'haar aanwezig
heid bijzondere luister gaf.