INTERPOL: de schrik der internationale misdadigers Stijve Zweden en arme Noren mogen elkaar niet GRIEKENLANDS „POORT TOT DE WERELD" WORDT TE NAUW ZEEMAN „MET PIKBROEK EN PRUIMTABAK" VERDWIJNT fcONDERDAG 17 APRIL 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. IS In 1949 arresteerde de politie van Tel Aviv een man, die zich Slialom Gitier noemde. Het ging om een klein inbraakje, maar Shalom bezat een prachtige collectie inbrekerswerktui gen. Er waren gereedschappen bij, die men in heel Israël nog nooit had gezien. Een door de wol geverfde vakman dus, maar bij de Israëlische politie was hij onbekend. Misschien wist Interpol meer? Slialom Gitier de naam zei Interpol niets. Maar de „Dos sierspecialist" in Parijs toog met foto, vingerafdrukken en signalement aan de slag en ontdekte, dat Shalom niemand anders was dan de beruchte juwelendïef, die o.a. in november 1947 met zijn bende voor 350.000 Zwitserse franken aan juwelen en horloges roofde uit een juwelierszaak in Neuf- chatel. Oplichters lopen tegen de lamp In een befaamd restaurant op de Champs Elysées dineerde op ze kere avond een welgesteld man met zjjn vriendinnetje. De man kon zich permitteren ongeveer 300.000 francs per week te verteren en im mer had hij fraai geklede dames om zich heen. Na het betalen van de rekening beklaagde hij zich, dat iemand er met zijn overjas van door was gegaan. Op 't privé-kan- toor stelde de directeur hem scha deloos voor zijn verlies. Toch vertrouwde de directeur het niet. De man had iets in zijn ge zichtHij deed aangifte bij de Préfecture, die informaties Inwon Door vergelijking van de foto's van verdachten met die uit de albums en de kaartsystemen, worden valse na men thuisgebracht en oude zaken op gehelderd. bij Interpol. Daar leverden de dos siers voldoende gegevens op om een internationale klopjacht te or ganiseren. De Italiaanse politie vond de man-van-de-overjas in Ge nua, waar hij appartementen in een luxueus hotel bewoonde en rond reed in een oogverblindende wagen, in gezelschap van een even oog verblindende jonge vrouw. Zo had in Genua de arrestatie plaats van een man, die door Span je gezocht werd wegens oplichting van een actrice in Madrid voor 150.000 peseta's en door Italië voor oplichting van een Luxemburger in Venetië voor 95.000 Belgische francs. In Tsjecho-Slowakye, zijn geboorteland, had hij 9 veroordelin gen wegens diefstal, valsheid in ge schrifte en oplichting achter de rug. Door het tamelijk alledaagse oplichterskunstje met die overjas op de Champs Elysèes liep hij te gen de lamp. Dank zij de dossiers van Interpol. Interpol het ls de alom inge burgerde bijnaam van de organisa tie, waarmee de politiemachten van 59 aangesloten landen tezamen reeds jaren de misdaad internatio naal bestreden. Het is sinds kort tevens de naam van een boek, dat de Engelse journalist A. J. Forrest aan deze organisatie wydde en dat thans, met een vóorwoonl van de heer W. M. Rehorst. hoofd van het Centrale Nationale Interpol-bureau voor Nederland, ook In Nederland se vertaling verschenen is. Naast een aantal feitelijke gege vens over de oprichting en uitbouw van Interpol aldus de heer Re- horst in zijn voorwoord bevat het boek een beschrijving van een aantal grote en interessante zaken, die mede door gebruikmaking van het Interpol-apparaat werden op gelost. Grote en interessante zaken. De zaak-Van Meegeren bijvoorbeeld wordt er in een apart hoofdstuk uit de doeken gedaan als een ver bazingwekkende stunt van „de meest volmaakte kunstvervalser uit de geschiedenis", die aan zijn „kapitale" wraak op de kunst critici met zijn zelfgemaakte oude meesters bijna 6 miljoen gulden wist te verdienen. Maar ook een laaghartig man als Rinaldo K. komt ten tonele. Rinal- do K., die er tijdens de tweede we reldoorlog in slaagde een Neder landse bankinstelling 20 miljoen fulden te ontfutselen. Toen de Ne- erlandse activa in Frankrijk wer den geblokkeerd, bood Rinaldo de bankdirectie aan haar kapitaal te redden. Voor zijn moeite bedong hij slechts 15 procent van het vrijko mende kapitaal. Rinaldo had een net van uitste kende referenties opgebouwd en wist de directie te bewegen hem eerst enkele kleinere beleggingen te laten liquideren. Wat niemand verwachtte gebeurde: de 85 pro cent kwam er uit. Dank zij zijn Duitse relaties, zei Rinaldo. Maar nemand wist hoe diep hij in eigen zak had moeten tasten om de di rectie dit lokaas te kunnen aanbie den. En met dit spierinkje ving hij in derdaad de kabeljauw. Hij kreeg onbeperkte volmacht en liquideer de alle Franse activa van de bank, om vervolgens de vrijgemaakte miljoenen zelf te gaan liquideren, met behulp van knappe, jonge, dure vrouwen. Een tijd lang slaagde hij er nog in zijn inkomsten op peil te houden door familieleden van gijzelaars en gevangenen geld af te troggelen voor het omkopen van Duitse offi cieren, die voor vrijlating zouden kunnen zorgen. Dank zij net wan trouwen van een Joods meisje, dat hem een groot losgeld had betaald om haar ouders van Oostenrijk naar Nederland te smokkelen, liep echter ook deze laaghartige inter nationale oplichter tegen de lamp. Bij zijn arrestatie kwam een onge looflijke reeks oplichtingen en hu- wclijkszwcndclarij aan het licht. Wie er uit zou concluderen, dat Interpol zich alleen met grote zaken inlaat, zou zich vergissen. Een groot deel van wat er dage lijks omgaat, zegt de heer Re- horst in zyn voorwoord, betreft zulke prozaische onderwerpen als expeditiediefstallen, ver keersdelicten. autodiefstallen, opsporing van weggelopen min derjarigen enz. Maar de dankbaarheid van de gelukkige ouders, wier avontuur lijke zoon nog intijds van een leven van zwerven, misdaad en gevange nis kon worden gered, ls voor de politieman een even grote reden tot voldoening als een tevredenheids- betuiging voor doortastend optre den in een „grote" zaak. Onassis verlaagde gages van zeelieden Volgens de bond van Britse zee lleden, heeft de Griekse scheepsmag- naat Onassis „van de ene dag op de andere" de gages van zijn schepe lingen, officieren zowel als matros- zen, met 20 procent besnoeid. De meeste schepen van Onassis zijn tankers cn ze zijn in Panama of Liberia geregistreerd. Scheep- kringen konden de bewering van de Britse bond niet onmiddellijk beves tigen. Zij zeiden dat als het bericht juist blijkt, het waarschijnlijk het ge volg is van het beperkte ladingaan bod in de wereld en van de gestegen bedrijfskosten-. Industriële produktie in Amerika gedaald Het indexcijfer van de industriële Sroduktie in de Verenigde Staten, at gebaseerd is op het maandge- middelde van 1947-1949 100, heeft In maart het laagste punt sedert re cessie van 1954 bereikt, zo is bekend gemaakt door de federale reserve- raad. Het indexcijfer voor maart be draagt 128 cn ligt 12 procent onder de stand van de index van een jaar geleden. Reeds zeven maanden ach tereen beweegt het indexcijfer zich In dalende lijn. In augustus 1954 be droeg het 123. Geen ver„zoen"ing H De echtgenote van een café- H houder aan de Amstel te Am- n H sterdam maakte aanmerkin- p H gen over een paartje, dat in s het café nogal opzichtig zat te zoenen. M Het paar raakte hierover H ontstemd. De vrouw begon met f| bierglazen te gooien en sloeg met een barkruk een tapkraan kapot. De zoenende man trok de telefoon stuk. De politie werd gewaarschuwd, maar toen een agent kwam waren de minnenden reeds vertrokken... Economisch verdrag tussen Joego-Slavië en Indonesië. In een gisteren in Djakarta gepu bliceerd economisch verdrag tussen Joego-Slavië en Indonesië wordt van de zyde van Joego-Slavië verklaard, dat Indonesië voor zijn entrepothandel naar Europa gebruik kan maken van Joegoslavische havens. Verwacht wordt, dat dit verdrag, dat op 12 april werd getekend, de in luiding zal zijn van de door Indonesië aangekondigde politiek van vervan ging der traditionele handelskanalen in Nederland. In het verdrag, dat voorziet in eco nomische samenwerking, wordt ge zegd. dat Joego-Slavië aan Indonesië een bankkrediet van tien miljoen dol lar heeft aangeboden. Voorts baant dit verdrag de weg voor de oprichting van een gemeen schappelijke Indonesisch-Joegaslavi- sche handelsonderneming, ter bevor dering van de handel over en weer. Protesten wereldfederatie dierenbescherming Het bestuur van de wereldfedera- ltie tot bescherming van dieren ls in de grote zaal van het gebouw van de kolen- en staalgemeenschap te Luxemburg bijeengekomen. Tot de wereldfederatie werden veertien nieu we verenigingen toegelaten, onder meer uit Zwitserland, Portugal, Ca nada, Brits-west Indië, uit IJsland en uit Ceylon. De wereldfederatie telt thans 160 verenigingen, waarvan vele honder den onderafdelingen bezitte. Zij ver tegenwoordigen tezamen enige mil joen leden. Na de eerste ochtendvergadering werden de bestuursleden ontvangen op het stadhuis te Luxemburg, waar de burgemeester hen hartelijk toe sprak en hun verzocht vooral de jeugd bij het dierenbeschermingswerk te betrekken. De vérgadering verzond verschil lende protesten allereerst werd bij de regeringen van België, Frankrijk en Engeland geprotesteerd tegen de wrede St. Hubertusjacht, waarbij honden opgejaagde herten .verscheu ren. Voorts werd bij de regering van Spanje geprotesteerd tegen de stie rengevechten en tegen het verto nen van films over stierengevechten. Nederlandse collectanten in Londen een groep van tweeëntwintig trouwe collectanten van het Nederlands oor logsgraven comité is door het lot uit gekozen om een vijfdaagse reis naar Londen te maken als gast van de Engelse zusterorganisatie. De reis is een vriendelijke erkenning voor het werkdat de duizenden collectanten ieder jaar met ,JZlaproosdag" verzet ten. We zien de groep hier aan de oever van de Theems, met op de ach tergrond de Towerbrug. In het mid den, met, hoed, de algemeen secreta ris van het N.O.C., mr. J. J. F. Blom. Produktiebeperking ierwij! elders honger heerst? In Leeuwarden heeft de Bond van Coöperatieve Zuivelfabrieken in Friesland dinsdag zijn jaarvergade ring gehouden. De toenemende moei lijkheden bij de afzet van de zuivel- produkten was de aanleiding voor een zorglijke ondertoon in de ope ningsrede van de voorzitter, de heer A. F. Heida uit Wolvega. Voor het eerst sinds de bevrijding zijn door de regering produktiebeperkende maatregelen aangekondigd. Het is moeilijk zich spontaan achter deze oproep te stellen, terwijl elders in de wereld miljoenen leven aan de rand van het graf door de honger, die zij lijden. Honger, omdat men zelfs niet de allernoodzakelijkste levensmiddelen krijgt, aldus de heer Heida. Spreker vroeg zich af of het niet mensen plicht is, nationaal maar vooral ook internationaal te werken aan de ver betering van deze toestanden voor dat .gr. - over produktiebeperking wordt gesproken IN OUDHEID: MARMEREN PAKHUIZEN Satelliet-haven voor Piraeus. (Van een speciale correspondent) De Griekse regering heeft besloten een grootscheepse uitbreiding te ge ven aan de Piraeus, de haven van Athene. Deze beroemde haven uit de oudheid, die in de vHfde eeuw voor Christus gesticht werd door de Griek se staatsman Themistocles, is te klein geworden. Na de tweede wereldoorlog hebben de internationale handel en het scheepvaartverkeer zulk een om vang aangenomen, dat de capaciteit van deze belangrijke overslaghaven heslist onvoldoende is geworden. Weinige havensteden ter wereld kun nen terugzien op een zo wisselvallige en zo ver in het verleden teruggaande feschiedenis als de Piraeus. Volgens e overleveringen was het eens de grootste haven van de oudheid. Prachtige marmeren pakhuizen, ban ken en tempels getuigden van de rijk dom dezer havenstad, die niettemin verscheidene malen tot op zijn grond vesten werd verwoest. De eerste maal werd de Piraeus in de Peloponnesische oorlog (401 tot 404 v. Chr.) vernie tigd. Een volgende catastrofe beleefde de stad in het jaar 86 voor Chr. toen de Romeinse generaal Syllas alle installaties liet slopen omdat dé bur- Toen we onlangs een autotochtje maakten door Noorwegen is het ons opgevallen dat het personeel van benzinestations en restaurants lang niet zo vriendelijk en attent was als we dat vroegere reizen in dit land gewend waren. O neen, men was beslist niet onbeleefd maar toch wel uiterst terughoudend en kortaf. Nadat we eerst ons ge weten zorgvuldig hadden onderzocht om na te gaan of de fout soms niet bij ons lag. vroegen we naderhand aan 'n goede vriend in Bergen of hij soms kon vermoeden waarom men ons onderweg zo gereser veerd had behandeld. „Wat voor taal heb je gesproken?", vroeg hjj „Zweeds", antwoordden we, „dat is toch de meest voor de hand lig gende taal als je tenminste geen Noors spreekt*" ,.En je rijdt zeker in een Zweed se wagen Dan hebben ze je waar schijnlijk voor een Zweed gehou den, begrijp je?" We begrepen het inderdaad, want tijdens ons verblijf in Zweden had den we wel gemerkt dat Noren en Zweden elkaar bepaald niet mógen en dat ze afgezien van de nood zakelijke officiële plichtplegingen, moeilijk kunnen nalaten van hun wederzijdse gevoelens ten opzichte van elkaar blijk te geven. De zeeman van hot type „pikbroek met pruimtabak", is aan het verdwij nen om plaats te maken voor één die zich gedraagt als toerist en zelfs mu sea bezoekt wanneer hij passagiert. Dit is, in het kort samengevat, de conclusie van een rapport, opgemaakt door de directeur-generaal van de I. L.O., David A. Morse, als basis van bespreking op een internationale con ferentie over de scheepvaart. In het rapport wordt ondermeer op gemerkt dat er grote vooruitgang valt te constateren wat de accommoda tie en ontspanningsfaciliteiten aan boord der koopvaardijschepen voor de bemanning betreft. De nieuwste tank schepen zijn zelfs voorzien van vaste zwembaden, aldus het rapport, in zeer vele gevallen is de accommodatie van de bemanning aan hogere nor men aangepast. Dit heeft heilzame gevolgen gehad wat betreft de doel matigheid en het moreel onder de bemanningen. Veel van deze veranderingen kwamen tot stand in de 12 jaar sinds de laat ste -scheepvaart-conferentie van de I.L.O., die in 1946 in Seattle werd ge houden. Er is nog veel meer in het vooruitzicht, in aanmerking genomen dat door automatisering veel van de traditionele werkmethoden aan boord snel aan het veranderen zijn en in de tekenkamers reeds gewerkt wordt aan met kern-energie voort te bewe gen schepen. De conferentie van dit jaar zal ge wijd zijn aan een discussie over de vraag op welke wijze de internatio nale werkstandaard nog verder kan worden verhoogd voor de naar schat ting een miljoen zeelieden op schepen van meer dan 100 ton (dit cijfer zou twee miljoen zijn indien men de klei nere schepen en kustvaartuigen zou meerekenen). Voor buitenstaanders fs het dikwijls vermakelijk en interessant eens te horen en te merken wat deze twee Scandinavische buren tegenover der den van elkaar te zeggen hebben; als men er maar voor zorgt in Zwe den niet voor een Noor en in Noor wegen niet voor een Zweed te wor den aangezien. Want in dat geval loopt men het risico bijna te bevrie zen onder de ijzige, korte beleefd heid. Volgens Noorse opvattingen zijn de Zweden een stelletje saaie, ver wende en opschepperige lieden, die en houding aannemen alsof heel Scan dinavië van hen is en alsof er geen land ter wereld zo prima en goed is als het hunne. De Zweden echter vin den de Noren te praterig en te luid ruchtig, een tikkeltje te armoedig en te gewoon, en bovendien zouden de Noren last hebben van een minder waardigheidscomplex. In revue's en cabarets in Stockholm of Oslo gaan moppen over Noren resp. Zweden er alti jd het beste in, en als ge een goe de beurt wil maken in een gezelschap Zweden, begin dan een leuk verhaal tje te vertellen over drie rare Noren, of, komen uw gasten uit Noorwegen, over die saaie stijve Zweden. Natuurlijk zijn die wederzijdse „beschuldigingen" allemaal erg over dreven en men moet ze dan ook ab soluut niet zo ernstig opvatten. Maar., er is geen koe zo bont, of er zit wel een vlekje aan, en als de Noren be weren dat hun naaste buren saai zijn en stijf, dan zit daar toch wel een kern van waarheid in. Een Zweed is van nature rustig, kalm en beheerst, en hi j verafschuwt alle openbare luid ruchtigheid en vertoon van gevoelens. Alleen iemand die te diep in het glaasje heeft gekeken kan in het openbaar vrolijk en luidruchtig zijn. De Duitse coureur Caraciola werd in Stockholm eens met een paar vrienden een restaurant uit gezet, omdat hij hardop zat te lachen en men hem er daarom van verdacht teveel hebben gedronken. In een Zuidzweeds stadje werden enige tijd geleden een paar men sen geverbaliseerd omdat ze met feestneuzen op over straat waren gegaan en daardoor „de openbare orde hadden verstoord." Vrolijk heid is in dit land een strikt-per- soonlijke aangelegenheid, waar mee men geen andere mensen dient lastig te vallen. De Noren daarentegen houden wel van een grapje en zijn over het algemeeo veel minder stijf en zwaarmoedig dan de Zweden. Men komt betrekkelijk gemakkelijk met ze in contact en ze maken zich niet zo gauw druk over het gedrag van anderen. De diverse beschuldigingen van minderwaardigheidscomplex bij de Noren en verbeelding bij de Zweden hebben óók wel enige grond. Zweden is een rijk land; het heeft uitge strekte bossen en rijke bodemschat ten, en het heeft daardoor steeds een betrekkelijk onafhankelijke positie kunnen innemen, terwijl het in poli tiek opzicht het meest stabiele land is van geheel Scandinavië. Het Zweedse volk is zich van dit alles sterk bewust en tegenover de Scandi navische buren laat men zich graag op zijn Zweedse nationaliteit voor staan. Dit is de standaard, die gevoerd zal worden door de auto, die het stof felijk overschot van Z.D.H. Prins Willem V van Brunswijk naar Delft zal brengen. De kxoartieren zijnNas sau, Katzenellenbogen, Vianden en Diez. Middenschild gevierendeeld: Chalon en Oranje. Hartschild: Geméne gers weigerden de heerschappy van Rome te erkennen. Achttien eeuwen lang voerde de ha ven een onbetekenend bestaan en pas in 1830. nadat de Grieken hun land bevrijd hadden van de Turken, begon een nieuwe bloei van de haven. En de laatste wereldoorlog liet deze be roemde haven opnieuw in ruïnes ach ter. Hij was het doel van Duitse lucht aanvallen. die er één grote puinhoop van maakten. „Wy moeten, helemaal opnieuw be ginnen", verklaarde de directeur van de haven, dr. Konstantin Melisais. „Een geluk by een ongeluk is, dat wij thans onze haven modern kunnen herbouwen". De wederopbouw geschiedde met een verbazingwekkende snelheid en even zeer was dit het geval met de be drijvigheid van de haven. In het jaar 1944 deden ongeveer 390 kleine kust vaartuigen de verwoeste haven aan maar in 1957 werden ongeveer negen duizend schepen uit alle delen der wereld afgehandeld. De overslag1 van waren, die voor de oorlog 3.600.000 ton bedroeg, is ondanks de verwoes ting niet alleen reeds weer op het oude peil, doch bedraagt thans reeds 5.300.000 ton. Nieuwe pakhuizen en kade-installa ties met de modernste technische in stallaties kwamen tot stand die het financieel herstel van de haven zozeer bespoedigden, dat al spoedig een aanzienlijke winst gemaakt kon wor den. In het afgelopen jaar bedroeg deze winst 3'i miljoen dollar. Deze winsten werden uitsluitend gebruikt voor de uitbreiding van de haven, maar niettemin wordt deze nu te klein voor de afwikkeling van het internationale handels- en scheep vaartverkeer. De plannen die door de Griekse re gering overwogen worden, voorzien in een drastische uitbreiding van de haven van Athene. Terwijl tot dusver re zowel passagiers- als vrachtver keer, oceaanstomers als zeilschepen met motorvermogen in deze ene ha ven werden afgehandeld, wil men nu tot een decentralisatie overgaan. Daartoe wil men gebruik maken van verschillende bochten en natuurlijke havens rond het schiereiland van de Piraeus. Volgens de plannen zal later de tegenwoordige haven voornameiyk voor het vrachtverkeer worden ge bruikt. Voor de passagiersschepen, die ongeveer de helft van het verkeer uitmaken, en per jaar ongeveer twee miljoen passagiers naar de Piraeus brengen, zullen geheel nieuwe instal laties met moderne ontvanggeebou- wen worden aangelegd in de baai van Phaleron. Duits schip bij San Sebastian vastgelopen. Het 4500 ton metende Duitse vrachtschip „Midgard", dat van Rot terdam op weg was naar Pasajes, bij San Sebastian, is maandagavond bij slecht weer in de toegang tot de haven van Pasajes, aan de grond ge lopen. Twee ruimen van het schip zijn ondergelopen. De veertig koppen tel lende bemanning kon in veiligheid worden gebracht. Het schip vervoer de steenkool. Het negentig meter lange vaartuig blokkeert thans de haveningang.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 13