INTERPOL: de schrik der
internationale misdadigers
Stijve Zweden en arme Noren
mogen elkaar niet
GRIEKENLANDS „POORT TOT
DE WERELD" WORDT TE NAUW
ZEEMAN „MET PIKBROEK
EN PRUIMTABAK" VERDWIJNT
fcONDERDAG 17 APRIL 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
IS
In 1949 arresteerde de politie van Tel Aviv een man, die
zich Slialom Gitier noemde. Het ging om een klein inbraakje,
maar Shalom bezat een prachtige collectie inbrekerswerktui
gen. Er waren gereedschappen bij, die men in heel Israël nog
nooit had gezien. Een door de wol geverfde vakman dus, maar
bij de Israëlische politie was hij onbekend. Misschien wist
Interpol meer?
Slialom Gitier de naam zei Interpol niets. Maar de „Dos
sierspecialist" in Parijs toog met foto, vingerafdrukken en
signalement aan de slag en ontdekte, dat Shalom niemand
anders was dan de beruchte juwelendïef, die o.a. in november
1947 met zijn bende voor 350.000 Zwitserse franken aan
juwelen en horloges roofde uit een juwelierszaak in Neuf-
chatel.
Oplichters lopen
tegen de lamp
In een befaamd restaurant op de
Champs Elysées dineerde op ze
kere avond een welgesteld man met
zjjn vriendinnetje. De man kon
zich permitteren ongeveer 300.000
francs per week te verteren en im
mer had hij fraai geklede dames
om zich heen. Na het betalen van
de rekening beklaagde hij zich, dat
iemand er met zijn overjas van
door was gegaan. Op 't privé-kan-
toor stelde de directeur hem scha
deloos voor zijn verlies.
Toch vertrouwde de directeur het
niet. De man had iets in zijn ge
zichtHij deed aangifte bij de
Préfecture, die informaties Inwon
Door vergelijking van de foto's van
verdachten met die uit de albums en
de kaartsystemen, worden valse na
men thuisgebracht en oude zaken op
gehelderd.
bij Interpol. Daar leverden de dos
siers voldoende gegevens op om
een internationale klopjacht te or
ganiseren. De Italiaanse politie
vond de man-van-de-overjas in Ge
nua, waar hij appartementen in een
luxueus hotel bewoonde en rond
reed in een oogverblindende wagen,
in gezelschap van een even oog
verblindende jonge vrouw.
Zo had in Genua de arrestatie
plaats van een man, die door Span
je gezocht werd wegens oplichting
van een actrice in Madrid voor
150.000 peseta's en door Italië voor
oplichting van een Luxemburger
in Venetië voor 95.000 Belgische
francs. In Tsjecho-Slowakye, zijn
geboorteland, had hij 9 veroordelin
gen wegens diefstal, valsheid in ge
schrifte en oplichting achter de
rug. Door het tamelijk alledaagse
oplichterskunstje met die overjas
op de Champs Elysèes liep hij te
gen de lamp. Dank zij de dossiers
van Interpol.
Interpol het ls de alom inge
burgerde bijnaam van de organisa
tie, waarmee de politiemachten van
59 aangesloten landen tezamen
reeds jaren de misdaad internatio
naal bestreden. Het is sinds kort
tevens de naam van een boek, dat
de Engelse journalist A. J. Forrest
aan deze organisatie wydde en dat
thans, met een vóorwoonl van de
heer W. M. Rehorst. hoofd van het
Centrale Nationale Interpol-bureau
voor Nederland, ook In Nederland
se vertaling verschenen is.
Naast een aantal feitelijke gege
vens over de oprichting en uitbouw
van Interpol aldus de heer Re-
horst in zijn voorwoord bevat
het boek een beschrijving van een
aantal grote en interessante zaken,
die mede door gebruikmaking van
het Interpol-apparaat werden op
gelost.
Grote en interessante zaken. De
zaak-Van Meegeren bijvoorbeeld
wordt er in een apart hoofdstuk
uit de doeken gedaan als een ver
bazingwekkende stunt van „de
meest volmaakte kunstvervalser
uit de geschiedenis", die aan zijn
„kapitale" wraak op de kunst
critici met zijn zelfgemaakte
oude meesters bijna 6 miljoen
gulden wist te verdienen.
Maar ook een laaghartig man als
Rinaldo K. komt ten tonele. Rinal-
do K., die er tijdens de tweede we
reldoorlog in slaagde een Neder
landse bankinstelling 20 miljoen
fulden te ontfutselen. Toen de Ne-
erlandse activa in Frankrijk wer
den geblokkeerd, bood Rinaldo de
bankdirectie aan haar kapitaal te
redden. Voor zijn moeite bedong hij
slechts 15 procent van het vrijko
mende kapitaal.
Rinaldo had een net van uitste
kende referenties opgebouwd en
wist de directie te bewegen hem
eerst enkele kleinere beleggingen
te laten liquideren. Wat niemand
verwachtte gebeurde: de 85 pro
cent kwam er uit. Dank zij zijn
Duitse relaties, zei Rinaldo. Maar
nemand wist hoe diep hij in eigen
zak had moeten tasten om de di
rectie dit lokaas te kunnen aanbie
den.
En met dit spierinkje ving hij in
derdaad de kabeljauw. Hij kreeg
onbeperkte volmacht en liquideer
de alle Franse activa van de bank,
om vervolgens de vrijgemaakte
miljoenen zelf te gaan liquideren,
met behulp van knappe, jonge,
dure vrouwen.
Een tijd lang slaagde hij er nog
in zijn inkomsten op peil te houden
door familieleden van gijzelaars en
gevangenen geld af te troggelen
voor het omkopen van Duitse offi
cieren, die voor vrijlating zouden
kunnen zorgen. Dank zij net wan
trouwen van een Joods meisje, dat
hem een groot losgeld had betaald
om haar ouders van Oostenrijk
naar Nederland te smokkelen, liep
echter ook deze laaghartige inter
nationale oplichter tegen de lamp.
Bij zijn arrestatie kwam een onge
looflijke reeks oplichtingen en hu-
wclijkszwcndclarij aan het licht.
Wie er uit zou concluderen, dat
Interpol zich alleen met grote
zaken inlaat, zou zich vergissen.
Een groot deel van wat er dage
lijks omgaat, zegt de heer Re-
horst in zyn voorwoord, betreft
zulke prozaische onderwerpen
als expeditiediefstallen, ver
keersdelicten. autodiefstallen,
opsporing van weggelopen min
derjarigen enz.
Maar de dankbaarheid van de
gelukkige ouders, wier avontuur
lijke zoon nog intijds van een leven
van zwerven, misdaad en gevange
nis kon worden gered, ls voor de
politieman een even grote reden tot
voldoening als een tevredenheids-
betuiging voor doortastend optre
den in een „grote" zaak.
Onassis verlaagde
gages van zeelieden
Volgens de bond van Britse zee
lleden, heeft de Griekse scheepsmag-
naat Onassis „van de ene dag op de
andere" de gages van zijn schepe
lingen, officieren zowel als matros-
zen, met 20 procent besnoeid.
De meeste schepen van Onassis
zijn tankers cn ze zijn in Panama
of Liberia geregistreerd. Scheep-
kringen konden de bewering van de
Britse bond niet onmiddellijk beves
tigen. Zij zeiden dat als het bericht
juist blijkt, het waarschijnlijk het ge
volg is van het beperkte ladingaan
bod in de wereld en van de gestegen
bedrijfskosten-.
Industriële produktie
in Amerika gedaald
Het indexcijfer van de industriële
Sroduktie in de Verenigde Staten,
at gebaseerd is op het maandge-
middelde van 1947-1949 100, heeft
In maart het laagste punt sedert re
cessie van 1954 bereikt, zo is bekend
gemaakt door de federale reserve-
raad.
Het indexcijfer voor maart be
draagt 128 cn ligt 12 procent onder
de stand van de index van een jaar
geleden. Reeds zeven maanden ach
tereen beweegt het indexcijfer zich
In dalende lijn. In augustus 1954 be
droeg het 123.
Geen ver„zoen"ing
H De echtgenote van een café-
H houder aan de Amstel te Am- n
H sterdam maakte aanmerkin- p
H gen over een paartje, dat in s
het café nogal opzichtig zat te
zoenen.
M Het paar raakte hierover
H ontstemd. De vrouw begon met f|
bierglazen te gooien en sloeg
met een barkruk een tapkraan
kapot. De zoenende man trok
de telefoon stuk. De politie
werd gewaarschuwd, maar toen
een agent kwam waren de
minnenden reeds vertrokken...
Economisch verdrag tussen
Joego-Slavië en Indonesië.
In een gisteren in Djakarta gepu
bliceerd economisch verdrag tussen
Joego-Slavië en Indonesië wordt van
de zyde van Joego-Slavië verklaard,
dat Indonesië voor zijn entrepothandel
naar Europa gebruik kan maken van
Joegoslavische havens.
Verwacht wordt, dat dit verdrag,
dat op 12 april werd getekend, de in
luiding zal zijn van de door Indonesië
aangekondigde politiek van vervan
ging der traditionele handelskanalen
in Nederland.
In het verdrag, dat voorziet in eco
nomische samenwerking, wordt ge
zegd. dat Joego-Slavië aan Indonesië
een bankkrediet van tien miljoen dol
lar heeft aangeboden.
Voorts baant dit verdrag de weg
voor de oprichting van een gemeen
schappelijke Indonesisch-Joegaslavi-
sche handelsonderneming, ter bevor
dering van de handel over en weer.
Protesten wereldfederatie
dierenbescherming
Het bestuur van de wereldfedera-
ltie tot bescherming van dieren ls in
de grote zaal van het gebouw van
de kolen- en staalgemeenschap te
Luxemburg bijeengekomen. Tot de
wereldfederatie werden veertien nieu
we verenigingen toegelaten, onder
meer uit Zwitserland, Portugal, Ca
nada, Brits-west Indië, uit IJsland en
uit Ceylon.
De wereldfederatie telt thans 160
verenigingen, waarvan vele honder
den onderafdelingen bezitte. Zij ver
tegenwoordigen tezamen enige mil
joen leden.
Na de eerste ochtendvergadering
werden de bestuursleden ontvangen
op het stadhuis te Luxemburg, waar
de burgemeester hen hartelijk toe
sprak en hun verzocht vooral de
jeugd bij het dierenbeschermingswerk
te betrekken.
De vérgadering verzond verschil
lende protesten allereerst werd bij de
regeringen van België, Frankrijk en
Engeland geprotesteerd tegen de
wrede St. Hubertusjacht, waarbij
honden opgejaagde herten .verscheu
ren. Voorts werd bij de regering van
Spanje geprotesteerd tegen de stie
rengevechten en tegen het verto
nen van films over stierengevechten.
Nederlandse collectanten in Londen
een groep van tweeëntwintig trouwe
collectanten van het Nederlands oor
logsgraven comité is door het lot uit
gekozen om een vijfdaagse reis naar
Londen te maken als gast van de
Engelse zusterorganisatie. De reis is
een vriendelijke erkenning voor het
werkdat de duizenden collectanten
ieder jaar met ,JZlaproosdag" verzet
ten. We zien de groep hier aan de
oever van de Theems, met op de ach
tergrond de Towerbrug. In het mid
den, met, hoed, de algemeen secreta
ris van het N.O.C., mr. J. J. F. Blom.
Produktiebeperking ierwij!
elders honger heerst?
In Leeuwarden heeft de Bond van
Coöperatieve Zuivelfabrieken in
Friesland dinsdag zijn jaarvergade
ring gehouden. De toenemende moei
lijkheden bij de afzet van de zuivel-
produkten was de aanleiding voor
een zorglijke ondertoon in de ope
ningsrede van de voorzitter, de heer
A. F. Heida uit Wolvega. Voor het
eerst sinds de bevrijding zijn door
de regering produktiebeperkende
maatregelen aangekondigd. Het is
moeilijk zich spontaan achter deze
oproep te stellen, terwijl elders in de
wereld miljoenen leven aan de rand
van het graf door de honger, die zij
lijden.
Honger, omdat men zelfs niet de
allernoodzakelijkste levensmiddelen
krijgt, aldus de heer Heida. Spreker
vroeg zich af of het niet mensen
plicht is, nationaal maar vooral ook
internationaal te werken aan de ver
betering van deze toestanden voor
dat .gr. - over produktiebeperking
wordt gesproken
IN OUDHEID: MARMEREN PAKHUIZEN
Satelliet-haven voor Piraeus.
(Van een speciale correspondent)
De Griekse regering heeft besloten
een grootscheepse uitbreiding te ge
ven aan de Piraeus, de haven van
Athene. Deze beroemde haven uit de
oudheid, die in de vHfde eeuw voor
Christus gesticht werd door de Griek
se staatsman Themistocles, is te klein
geworden. Na de tweede wereldoorlog
hebben de internationale handel en
het scheepvaartverkeer zulk een om
vang aangenomen, dat de capaciteit
van deze belangrijke overslaghaven
heslist onvoldoende is geworden.
Weinige havensteden ter wereld kun
nen terugzien op een zo wisselvallige
en zo ver in het verleden teruggaande
feschiedenis als de Piraeus. Volgens
e overleveringen was het eens de
grootste haven van de oudheid.
Prachtige marmeren pakhuizen, ban
ken en tempels getuigden van de rijk
dom dezer havenstad, die niettemin
verscheidene malen tot op zijn grond
vesten werd verwoest. De eerste maal
werd de Piraeus in de Peloponnesische
oorlog (401 tot 404 v. Chr.) vernie
tigd. Een volgende catastrofe beleefde
de stad in het jaar 86 voor Chr. toen
de Romeinse generaal Syllas alle
installaties liet slopen omdat dé bur-
Toen we onlangs een autotochtje maakten door Noorwegen is het
ons opgevallen dat het personeel van benzinestations en restaurants
lang niet zo vriendelijk en attent was als we dat vroegere reizen in
dit land gewend waren. O neen, men was beslist niet onbeleefd maar
toch wel uiterst terughoudend en kortaf. Nadat we eerst ons ge
weten zorgvuldig hadden onderzocht om na te gaan of de fout soms
niet bij ons lag. vroegen we naderhand aan 'n goede vriend in Bergen
of hij soms kon vermoeden waarom men ons onderweg zo gereser
veerd had behandeld.
„Wat voor taal heb je gesproken?", vroeg hjj
„Zweeds", antwoordden we, „dat is toch de meest voor de hand lig
gende taal als je tenminste geen Noors spreekt*"
,.En je rijdt zeker in een Zweed
se wagen Dan hebben ze je waar
schijnlijk voor een Zweed gehou
den, begrijp je?"
We begrepen het inderdaad, want
tijdens ons verblijf in Zweden had
den we wel gemerkt dat Noren en
Zweden elkaar bepaald niet mógen
en dat ze afgezien van de nood
zakelijke officiële plichtplegingen,
moeilijk kunnen nalaten van hun
wederzijdse gevoelens ten opzichte
van elkaar blijk te geven.
De zeeman van hot type „pikbroek
met pruimtabak", is aan het verdwij
nen om plaats te maken voor één die
zich gedraagt als toerist en zelfs mu
sea bezoekt wanneer hij passagiert.
Dit is, in het kort samengevat, de
conclusie van een rapport, opgemaakt
door de directeur-generaal van de I.
L.O., David A. Morse, als basis van
bespreking op een internationale con
ferentie over de scheepvaart.
In het rapport wordt ondermeer op
gemerkt dat er grote vooruitgang
valt te constateren wat de accommoda
tie en ontspanningsfaciliteiten aan
boord der koopvaardijschepen voor de
bemanning betreft. De nieuwste tank
schepen zijn zelfs voorzien van vaste
zwembaden, aldus het rapport, in
zeer vele gevallen is de accommodatie
van de bemanning aan hogere nor
men aangepast. Dit heeft heilzame
gevolgen gehad wat betreft de doel
matigheid en het moreel onder de
bemanningen.
Veel van deze veranderingen kwamen
tot stand in de 12 jaar sinds de laat
ste -scheepvaart-conferentie van de
I.L.O., die in 1946 in Seattle werd ge
houden. Er is nog veel meer in het
vooruitzicht, in aanmerking genomen
dat door automatisering veel van de
traditionele werkmethoden aan boord
snel aan het veranderen zijn en in de
tekenkamers reeds gewerkt wordt
aan met kern-energie voort te bewe
gen schepen.
De conferentie van dit jaar zal ge
wijd zijn aan een discussie over de
vraag op welke wijze de internatio
nale werkstandaard nog verder kan
worden verhoogd voor de naar schat
ting een miljoen zeelieden op schepen
van meer dan 100 ton (dit cijfer zou
twee miljoen zijn indien men de klei
nere schepen en kustvaartuigen zou
meerekenen).
Voor buitenstaanders fs het dikwijls
vermakelijk en interessant eens te
horen en te merken wat deze twee
Scandinavische buren tegenover der
den van elkaar te zeggen hebben;
als men er maar voor zorgt in Zwe
den niet voor een Noor en in Noor
wegen niet voor een Zweed te wor
den aangezien. Want in dat geval
loopt men het risico bijna te bevrie
zen onder de ijzige, korte beleefd
heid.
Volgens Noorse opvattingen zijn
de Zweden een stelletje saaie, ver
wende en opschepperige lieden, die
en houding aannemen alsof heel Scan
dinavië van hen is en alsof er geen
land ter wereld zo prima en goed is
als het hunne. De Zweden echter vin
den de Noren te praterig en te luid
ruchtig, een tikkeltje te armoedig en
te gewoon, en bovendien zouden de
Noren last hebben van een minder
waardigheidscomplex. In revue's en
cabarets in Stockholm of Oslo gaan
moppen over Noren resp. Zweden er
alti jd het beste in, en als ge een goe
de beurt wil maken in een gezelschap
Zweden, begin dan een leuk verhaal
tje te vertellen over drie rare Noren,
of, komen uw gasten uit Noorwegen,
over die saaie stijve Zweden.
Natuurlijk zijn die wederzijdse
„beschuldigingen" allemaal erg over
dreven en men moet ze dan ook ab
soluut niet zo ernstig opvatten. Maar.,
er is geen koe zo bont, of er zit wel
een vlekje aan, en als de Noren be
weren dat hun naaste buren saai zijn
en stijf, dan zit daar toch wel een
kern van waarheid in. Een Zweed is
van nature rustig, kalm en beheerst,
en hi j verafschuwt alle openbare luid
ruchtigheid en vertoon van gevoelens.
Alleen iemand die te diep in het
glaasje heeft gekeken kan in het
openbaar vrolijk en luidruchtig zijn.
De Duitse coureur Caraciola
werd in Stockholm eens met een
paar vrienden een restaurant uit
gezet, omdat hij hardop zat te
lachen en men hem er daarom van
verdacht teveel hebben gedronken.
In een Zuidzweeds stadje werden
enige tijd geleden een paar men
sen geverbaliseerd omdat ze met
feestneuzen op over straat waren
gegaan en daardoor „de openbare
orde hadden verstoord." Vrolijk
heid is in dit land een strikt-per-
soonlijke aangelegenheid, waar
mee men geen andere mensen
dient lastig te vallen.
De Noren daarentegen houden
wel van een grapje en zijn over
het algemeeo veel minder stijf en
zwaarmoedig dan de Zweden. Men
komt betrekkelijk gemakkelijk
met ze in contact en ze maken
zich niet zo gauw druk over het
gedrag van anderen.
De diverse beschuldigingen van
minderwaardigheidscomplex bij de
Noren en verbeelding bij de Zweden
hebben óók wel enige grond. Zweden
is een rijk land; het heeft uitge
strekte bossen en rijke bodemschat
ten, en het heeft daardoor steeds een
betrekkelijk onafhankelijke positie
kunnen innemen, terwijl het in poli
tiek opzicht het meest stabiele land
is van geheel Scandinavië. Het
Zweedse volk is zich van dit alles
sterk bewust en tegenover de Scandi
navische buren laat men zich graag
op zijn Zweedse nationaliteit voor
staan.
Dit is de standaard, die gevoerd zal
worden door de auto, die het stof
felijk overschot van Z.D.H. Prins
Willem V van Brunswijk naar Delft
zal brengen. De kxoartieren zijnNas
sau, Katzenellenbogen, Vianden en
Diez. Middenschild gevierendeeld:
Chalon en Oranje. Hartschild: Geméne
gers weigerden de heerschappy van
Rome te erkennen.
Achttien eeuwen lang voerde de ha
ven een onbetekenend bestaan en pas
in 1830. nadat de Grieken hun land
bevrijd hadden van de Turken, begon
een nieuwe bloei van de haven. En
de laatste wereldoorlog liet deze be
roemde haven opnieuw in ruïnes ach
ter. Hij was het doel van Duitse lucht
aanvallen. die er één grote puinhoop
van maakten.
„Wy moeten, helemaal opnieuw be
ginnen", verklaarde de directeur van
de haven, dr. Konstantin Melisais.
„Een geluk by een ongeluk is, dat
wij thans onze haven modern kunnen
herbouwen".
De wederopbouw geschiedde met een
verbazingwekkende snelheid en even
zeer was dit het geval met de be
drijvigheid van de haven. In het jaar
1944 deden ongeveer 390 kleine kust
vaartuigen de verwoeste haven aan
maar in 1957 werden ongeveer negen
duizend schepen uit alle delen der
wereld afgehandeld. De overslag1 van
waren, die voor de oorlog 3.600.000
ton bedroeg, is ondanks de verwoes
ting niet alleen reeds weer op het
oude peil, doch bedraagt thans reeds
5.300.000 ton.
Nieuwe pakhuizen en kade-installa
ties met de modernste technische in
stallaties kwamen tot stand die het
financieel herstel van de haven zozeer
bespoedigden, dat al spoedig een
aanzienlijke winst gemaakt kon wor
den. In het afgelopen jaar bedroeg
deze winst 3'i miljoen dollar. Deze
winsten werden uitsluitend gebruikt
voor de uitbreiding van de haven,
maar niettemin wordt deze nu te
klein voor de afwikkeling van het
internationale handels- en scheep
vaartverkeer.
De plannen die door de Griekse re
gering overwogen worden, voorzien
in een drastische uitbreiding van de
haven van Athene. Terwijl tot dusver
re zowel passagiers- als vrachtver
keer, oceaanstomers als zeilschepen
met motorvermogen in deze ene ha
ven werden afgehandeld, wil men nu
tot een decentralisatie overgaan.
Daartoe wil men gebruik maken van
verschillende bochten en natuurlijke
havens rond het schiereiland van de
Piraeus. Volgens de plannen zal later
de tegenwoordige haven voornameiyk
voor het vrachtverkeer worden ge
bruikt. Voor de passagiersschepen,
die ongeveer de helft van het verkeer
uitmaken, en per jaar ongeveer twee
miljoen passagiers naar de Piraeus
brengen, zullen geheel nieuwe instal
laties met moderne ontvanggeebou-
wen worden aangelegd in de baai van
Phaleron.
Duits schip bij San Sebastian
vastgelopen.
Het 4500 ton metende Duitse
vrachtschip „Midgard", dat van Rot
terdam op weg was naar Pasajes,
bij San Sebastian, is maandagavond
bij slecht weer in de toegang tot de
haven van Pasajes, aan de grond ge
lopen. Twee ruimen van het schip zijn
ondergelopen. De veertig koppen tel
lende bemanning kon in veiligheid
worden gebracht. Het schip vervoer
de steenkool. Het negentig meter
lange vaartuig blokkeert thans de
haveningang.