Riet van der Hoek uit Schiedam gaat weer een zwerftocht maken PAASPUDVING IN PERZIË TERLENKA ROKJES "üzcHfoenfwgina (Vléé, mevrouw de expiicafrxce PRILLE MODE-CARRIÈRE begon met het afstoffen van spelden VRIJDAG 4 APRIL 1958 PROVINCIALE ZEEUW BE COURANT. In Italië is een nieuwe ster verschenen aan het mode-firmament: de Ro meinse ontwerpster Tita Rossi die dezer dagen met haar lente- en zomer collectie voor 1958 is uitgekomen. Zy gaf haar collectie de titel „Dixieland Pastel"; een naam die onwillekeurig associaties met de jeugd oproept. En jeugdig is haar collectie in grote lynen ook wel; onderstaande foto's bewijzen het. Links: een modelletje in tabakskleurige zijde waarin men zonder moeite een variatie op het overbekende „hemd" ontdekt. Midden een japon met de wat langademige naam „Van de aarde naar de maan". Het is een model met een ballonvormige rok. Rechts tenslotte „Tuinfeest", een lichtgroene japon met een wyde rok, een brede ceintuur en een hetnd- vormige overgooler. heeft de vrouw geen rechten Het trieste lot van Keizerin Soraya heeft nog eens de aandacht geves tigd op het leven van de Perzische vrouw in het algemeen, die ook he den nog een bestaan leidt onder om standigheden, die hemelsbreed ver schillen met de vrouwen-emancipatie in de westelijke wereld. Dat is niet altijd zo geweest. Bij de Perzen van de oudheid nam de vrouw steeds een zeer vooraan staande plaats in. De zonnereligie van Zoroaster gaf haar volledige vrijheid van handelen en het recht, zelfstandig haar man te kiezen. Er bestond een strikte monogamie en de man was verantwoordelijk voor het gezin. Pas de verovering door de Arabie ren in 650 en de daarop volgende islaraitisering brachten hier een zui vere mannenmaatschappij, een bij de oude Perzen onbekende instelling. Zo is de eenvoudige Iraanse vrouw vooral op het platteland nog steeds edn in ieder opzicht achtergestelde. Een orthodoxe echtgenoot ook zal bijvoorbeeld heden ten dage nog in het openbaar nooit de naam van zijn vrouw uitspreken en het slechts heb ben over de „moeder van mijn zoon" of „de zuster van mijn zwager". Slechts een klein percentage vrou wen is de kunst van het lezen en schrijven machtig. Er bestaat nog steeds en zeker niet alleen in de afgelegen streken van dit land veelwijverij en handel in vrouwen. Als overal in het Morgenland spelen ook hier koppelaarsters een grote rol bij het tot stand komen van een huwelijk. Hoe rijker de bruidegom is, hoe hoger de provisie. Getrouw de vrouwen van tien en twaalf jaar zijn geen zeldzaamheid. De echtgenoten leiden een streng gescheiden leven. De Perzische vrouw, die een welgestelde man heeft, tracht zich als de meeste oos terse vrouwen, schadeloos te stellen door een geraffineerde schoonheids verzorging. Haar verstrooiing be staat voornamelijk uit het openbare bad, dat voor de moeders van huw bare zoons en dochters tegelijkertijd theeuurtje, cocktailparty, mondaine salon en huwelijksmarkt is. Het badhuis is ook een belangrijke in formatiebron, die gewoonlijk betere inlichtingen oplevert dan krant en radio. Een scheiding wordt de man in dit land bijzonder gemakkelijk ge maakt. Toen de oude Sjah geboren was, stuurde de vader zijn moeder weg met de woorden: „Neem het kind en ga!" Vaak zijn de kinderen uit gescheiden huwelijken gedwon gen zich door bedelen in leven te houden. Pas Ashraf Pahlevi, de tweeling zuster van de Sjah, heeft naar een oplossing van dit probleem gezocht en talrijke tehuizen gesticht voor verstoten, bedelende kinderen. Daar mee is echter het kwaad niet uit de Perzische wereld geholpen. Want nog steeds doet in dit land een oud spreekwoord opgeld, dat zegt: „De god van de vrouw is 'de man. Alle vrouwen moeten de man ge hoorzamen." (Advert entte) voor meisjes, in effen en geruit. Heeft ze. REISLUSTIGE SECRETARESSE Ditmaal voetreis (van twee jaar!) door hoge noorden van Europa Wat doet een jonge vrouw, die een reisgenote zoekt voor een voet tocht door het hoge Noorden, waarvan het programma er als volgt uitziet: dit voorjaar start voor een trektocht door Noorwegen en Lapland, oversteken naar Spitsbergen, daar wat rondneuzen naar Fin land, overwinteren in Zweden en werken om tegen het volgende voor jaar 1000 a 1500 gulden bijeen te hebben voor de overtocht naar IJsland, daar in de zomer een grote verkenningstocht maken, zo mo gelijk met een „winterbaantje" genoeg reisgeld verdienen om het daarop volgende voorjaar 1960 dus over te steken naar Groen land, weer wat rondzwerven en tenslotte terug naar huis. Een „uit stapje" dus van ruim 2 jaar. Een meisje met dergelijke plannen in het hoofd plaatst kan dit althans doen in een jeugd- en in een toeristenblad een advertentie van de volgende inhoud: „Gevraagd voor a.s. voorjaar SCHAAP MET VIJF POTEN Dat uitstekend kan lopen, Voor lango zwerfrels Naar 't Noordpool-ijs Niet voor een kleintje vervaard, Wel beschaafd en kunstminnend van aard. Niet te pril en niet te grijs. Trektocht-ervaring ls wel de eis. Gebonden aan tijd noch baan, Liefst wetend goed met de camera om te gaan. Om alle misverstand te voorkomen: Mannen worden niet in „behand'ling" genomen I" Zo'n advertentie moet dan een reisgenote opleveren, die tegen een zaamheid en ontberingen, tegen hitte, kou en muskieten bestand is en die er niet tegen opziet mee uit te trekken op een zweftocht, die in hoofdzaak te voet zal worden gemaakt, ook als dat betekent 8 h 10 uur per dag met een zware rugzak door de bergen sjouwen en slapen in berghutten, op boerderijen of in de eigen tent. Een nomadenleven in de ware zin de3 woords. Enkele maanden geleden werd deze advertentie geplaatst door Riet van der Hoek, een secretaresse uit Schie dam, die in 1956 reeds een dergelijke zwerftocht door de Balkan maakte. Er kwamen een kleine 30 brieven op. Brieven van meisjes van 18 en jonge vrouwen van even 30 jaar, van stu denten, een bloemiste, kantoormeisjes. Al schrijft de nieuwe mode voor dat wij ons overdag moeten hullen in bloesende, tailleloze of taille-verhul lende kleding, 's avonds mogen we ge rust pronken met die taille die ive overdag negeren! Dit uit gaans jurk je biedt er alle gelegenheid toe. Het is gemaakt uit taftzijde; de rokwijdte is in de taille in kleine ronde plooi tjes bijeengenomen, twee strikjes vormen de garnering van het lijfje. Uit het modehuis Dior komt deze al lerliefste zomeravond-schepping. maatschappelijk werksters in oplei ding, een huisvrouw, onderwijzeres sen en een reclame-tekenares. Brieven van meisjes, die kennelijk al spoedig zouden bezwijken onder het juk van 30 kilo bagage. Er was weinig koren bij en veel kaf. De een was te jong, de ander had te weinig tijd, de derde wilde wel liften maar niet lopen. In elk geval kwam vast te staan, dat er in Nederland nog wel enkele meisjes met zwerfplannen voor het hoge Noorden rondlopen. Maar slechts een enkeling had enige „no. madenervaring" al denkt menige jonge vrouw, die al eens een paar nachten in een tent heeft geslapen en een zwerftocht van 10 of 12 da gen buiten de grenzen heeft ge maakt, dat ook in IJsland of Groenland wel te kunnen doen. „Ik heb al een trektocht met een oude jeep door Italië achter de rug", schreef een meisje uit En schede. „Ik heb een zacht karakter en ben een beetje verlegen, maar ik ben dol op de natuur en wil zo graag eens naar lapland, meldde een ander. Er kwamen ook geheel andere re acties. „Pet af voor het zwakke ge slacht". luidde het compliment van een 35-jarige Amsterdammer, die zo maar schreef, buiten mededinging, slechts om haar succes te wensen op haar nomadentocht. Een echtpaar met veel reiservaring in noordelijke landen bood aan allerlei inlichtingen te verstrekken en bij de voorbereidin gen behulpzaam te zijn. Veelbelovend was de reactie van een 26-jarige bloemiste haar hart „sprong op" toen ze de advertentie las die verleden jaar april plotse ling haar baan opzegde, naar Dover reisde, vandaar door Wales naar Ho lyhead liftte, in 14 dagen 1100 km langs de westkust van Ierland fietste, ontdekte, dat haar geld bijna op was en noodgedwongen naar huis terug keerde. Ook bracht ze eens met enke le anderen en 50.000 vogels 14 dagen op 'n onbewoond eiland ten zuiden van Ierland door. Ze leek een geschikte kandidate, maar haar deelneming stuitte af op geldgebrek. Daarna vond Riet van der Hoek een tochtgenote, die al lang gespaard had met hetzelfde doel en capabel leek voor een zware tocht door woes te streken. Maar ook deze kandidate - een 26-jarige secretaresse viel af. Opnieuw zoekt Riet van der Hoek nu naar haar „Schaap met vijf po ten". Zij meent er al weer een ont dekt te hebben en is daarmee in on derhandeling. Want zij moet en zij zal Lapland, IJsland en hopelijk zelfs Groenland „doen" op haar eigen grondige, stoere manier. Maar de tijd dringt: het is al begin april. En het hoge noorden trekt, met mag netische kracht. Aan Riet van der Hoek in Schiedam. Oz dit (Van onze redactrice). ns goede land is tegenxooordig bijzonder „mode-minded"dat is dit voorjaar wel heel duidelijk opgevallen. Een golf van modeshows heeft onze lage landen overspoeld; modeshows die uiteraard slechts spo radisch de lancering van enkel en uitsluitend gloednieuwe modelijnen beogen, maar in de meeste gevallen neerkomen op het tonen van de col lecties welke de organiserende fir ma's voor het komend seizoen heb ben ingekocht. Wanneer men deze vloedgolf van modeshows, niet uit louter belang stelling en kooplust maar in de eer ste plaats beroepshalve, van A tot Z heeft gevolgd uw redactrice zag tien shows in tweeëntwintig dagen tijds! dan let men niet meer uit sluitend op de kleding, maar ook op andere aspecten van zo'n show. Men ziet dat er zéér goede, goede en heel middelmatige mannequintjes in de modewereld meelopen; men ontdekt dat ditzelfde geldt voor de dames die achter de microfoon staan (of zitten) en die de titel „explicatrice" voeren. Men mag zelfs wel constate ren dat er heel weinig goede, maar bijzonder veel slechte explicatrices zijn. De goede: da.t zijn de vrouwen die zelf modieus maar vooral niet opvallend gekleed achter haar microfoontje een waarlijk voor lichtende taak vervullen. Die inte ressante bijzonderheden vertellen over het materiaal en zijn eigen schappen, die de toeschouwsters wij- zen op een modieus detail, op de wijze waarop een nieuwe modelijn geïnterpreteerd is, en die dit alles weten te doen zonder één moment op de voorgrond te treden. Ze zijn aanwezig zonder dat haar aanwezig heid bewust merkbaar is en zo moet het zijn op een goede mode show. De slechte explicatrices: dat zijn de dames die onnoemlijk ddnwezig zijn achter haar microfoontje. Het zijn de grapjassen die flauwe opmer kingen maken tegen mannequins en publiek, die cliché-anecdotes op mo de-terrein vertellen en die, inplaats van de vrouwen in de zaal vóór te lichten, haar trachten te beïnvloeden door alleen maar te verkondigen dat het getoonde toch zo prachtig is. ii/ anneer zo'n dame ook wel WW „lady-speaker" genoemd op het podium ons via de ge luidsinstallatie in de oren toetert „Dames, dit is mooi; dit is elegant; dit is chic!", dan zou men een ont stellende hekel krijgen aan het insti tuut dat modeshow heet. Vooral wanneer het publiek „en bloc" en ge dwee een extra applausje geeft voor de aldus aangeprezen creatie. Wanneer een explicatrice tijdens een hoedenshow in volle ernst staat te vertellen: „Ik zat zo in de put, en dus ging ik een hoed kopen; want wist U dat, dames t als een vrouw in de put zit, gaat ze een hoed ko pen!", dan is dat klinkklare onzin die helemaal niets meer met mode- voorlichtingte maken heeft. Men kan hier hoogstens nog spreken van een klakkeloos „aanprijzen van de waar" zoals dit op de markt te doen gebruikelijk is, en van een verre gaande poging tot beïnvloeding van de smaak en de eigen mening van de vrouw, die daar in de zaal als toe schouwster zit met het ernstige voor nemen, haar kleedgeld zo goed en verantwoord mogelijk te besteden. Diezélfde vrouw laat zich helaas met heel haar emancipatie al veel te dikivijls beïnvloeden door de luid ruchtige reclame-campagne op aller lei gebied waarmee men haar in de ze moderne tijd van alle kanten be stormt Nee met zulke explicatrices is de Nederlandse modewereld toch waarlijk niet gediend. En de zakenman uit wiens magazijnen de getoonde collecties komen, en die zich veel moeite en kosten heeft ge troost om zijn halfjaarlijkse mode expositie zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen, is uiteindelijk evenmin gebaat bij klanten die op de mei vruchten Wanneer u de menu's voor beide paasdagen al hebt vastgesteld, maar nog geen raad weet met het dessert, dan biedt het volgende puddingrecep tje u misschien uitkomst: Roer een eierdooier met 35 gram suiker, 1 pakje vanillesuiker en wat zout; klop het wit van het ei stijf. Smelt 35 gram boter op een zacht vuurtje, voeg er 35 gram bloem bij en roer de massa glad. Giet er al roerend scheutje voor scheutje drie kwart liter melk by en laat de mas sa steeds even doorkoken. Daarna een gedeelte van de vla by de dooier gieten, alles terug doen in de pan en nog «Ven verhitten"(niet koken en al door blijven roeren!) Direct van het vuur af het eiwit luchtig door de vla scheppen en deze op een zacht vuurtje laten „door- puffen" om het eiwit gaar te maken. Tijdens het afkoelen af en toe roeren, daarna de vla met de vruchten (aard beien of frambozen op sap) in kleine schaaltjes doen, waarvan de rand wordt versierd met zo'n klein wollig paaskuikentje. dag na de show een bepaald kleding stuk bij hen komen kopen, louter en alleen omdat de „lady-speaker" heeft gezegd dat het „zó chic" is. Mocht deze rage op modeshowge- bied t» Nederland de komende sei zoenen nog blijven voortduren, dan is het te hopen dat de gelederen der explicatrices eens grondig worden herzien, en aangevuld met terzake kundige krachten. Dan krijgt de Ne derlandse modevfereld tenminste de beschikking over een corps van mo- de-explicatrices die haar plaats ach ter de microfoon niet danken aan het feit dat ze toevallig goed van de tongriem gesneden zijn, maar in de eerste plaats aan haar vakkennis en prettige persoonlijkheid. De Franse „Oscar"-1957 voor publiciteit ls toegekend aan het Parijse kantoor van het Internationaal Wol Secretariaat en het Comité Central de la Laine voor hun collectieve campagne, bekend geworden door de slogan „Goed Gekleed". Het gaat hier om toekenning van een dub bele textielprijs. Het andere deel viel toe aan weefsels met het merk Bous- sac. Deze „Oscar" wordt elk jaar in fe bruari toegekend aan die adverteerders, die geacht wordt het voorafgaande Jaar de beste campagne te hebben gevoerd. Foundation-showin Goes Bij alle aandacht welke de kleding van de vrouw ten deel is gevallen op de vele modeshows die in de afgelo pen maand in onze provincie zyn ge houden. wordt ook de „foundation" onmisbare basis voor een verzorgd uiterlijk niet vergeten. Op vrijdag 18 april, 's avonds om half acht, wordt in de „Prins van Oranje" te Goes een korseshow gehouden door een der Goese stoffenmagazynen, in samenwerking met een der Neder landse korset-Industrieën. Vijf man nequins zullen hier de „foundation- 1958" voor het voetlicht brengen. Gewoon thuis Uw haar wassen met POLYCOLOR KLEURSHAMPOO bijgetint (niet geverfd) tn Uw natuurlijke kleur desgewenst een nieuwe modieuze tint zo'n enkel grijs haartje spoorloos verdwenen! In hot Amsterdamse Vic toria-hotel heeft de jonge Nederlandse mode-ont werper Charcl Limburg dezer dagen zijn eerste collectie gepresenteerd. Een collectie waarin de „ligne pointue" overheers te: de toegespitste lijn, om het vrij uit het Frans te vertalen. Dat Charel Limburg een vakman is, heeft hij in elk geval bewezen met deze eerste show. Hij heeft ook genoeg zijn best gedaan, om vakman te worden. Na zijn mulo- tijd ging hij werken in een groot hotel: eerst als bordenwasser, vervolgens als „commis de rang cn daarna trok hij naar Pa rijs om er te gaan wer ken in een groot hotel toevallig het hotel, waar vele mode-grootheden van Parijs komen middagma len. Wekenlang bediende hij als kelner de modekoning Pierre Balmain, zonder te weten dat deze man een mode-grootheid was. Pas toen hij dit ontdekte, werd Charel Limburg nieuws gierig naar het werk dat deze modevorsten verrich ten. Hij ging op de kle ding van hun dames let ten, hij ondernam tochten langs alle modezaken van Parijs en plotseling stond het voor hem vast: hij wilde de mode in, „Ik vroeg Pierre Balmain eerst of hij lekker gege ten had en toen hij „ja" zei, vroeg ik hem om een baantje: desnoods voor niets. Voor iets meer dan niets mocht ik bij hem komen werken. Om te be ginnen moest ik spelden oprapen in huize Balmain; duizenden spelden, en ik moest ze afstoffen. Af stoffen, omdat er aan spelden die uit een zwarte jurk komen, zwarte pluis jes kunnen zitten die een witte japon groezelig kunnen maken. Als er een roestige speld tussen zat, kreeg ik ae wind van vo ren Later mocht Limburg de stad in met boodschap pen van het soort „Koop een halve meter zij die precies kleurt bij het bloemetje in dit staaltje". Tussen de boodschappen door mocht hij kijken als Balmain of zijn coupeuses aan het werk waren. „Van hom leerde ik dat coupe en nog eens coupe de grondslag is van ae mo de. Toen ik na zeven maanden geen werkver gunning meer kreeg en terug moest naar Neder land, ging ik naar de bes te kleermakers-vakschool van ons land. Of ik talent heb en een toekomst als ntode-ontwerper zal moe ten blijken maar vak kennis heb ik in ieder ge val, dus wat kan me ge beuren?" En op de foto ziet U dan de jonge Nederlandse ont werper Charel Limburg (met snor) terwijl hij de laatste hand legt aan het bruidstoilet van zijn eer ste show.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 7