Bijna f 40.000 voor slachtoffers
van Ammerstolse spaarbankaffaire
Middelburgse huisvrouwen willen graag eigen
bakker behouden
KLANKBORD
BEMIDDELING IN PILOTEN-
CONFLICT BIJ DE K.L.M.
DONDERDAG 20 MAART 1958
PROVINCIALE ZEEUW 8 E COURANT.
HARTVERWARMENDE MENSLIEVENDHEID
Kassier pleegde buiten bedrijf
nog oplichting op grote schaal
(Van een speciale verslaggever)
Van vele kanten is het geld binnengestroomd voor de
slachtoffers van de kassier E. H., van de spaarbank in Am-
merstol. Momenteel is reeds een bedrag van 34.000 gulden
bijeen. Het actie-comité verwacht nog enkele duizenden gul
dens te ontvangen en zo laat het zich aanzien, dat er onge
veer 40.000 gulden beschikbaar zal komen om de ernstigst
getroffen spaarders van de Ammerstolse spaarbank uit de
nood te helpen. Dat zal dan bijna een kwart gedeelte zijn
van het totale bedrag, dat door de kassier werd verduisterd.
Zelf noemde hij, toen hij zich aanmeldde bij de politie in
Rotterdam, een bedrag van een ton, maar het onderzoek
heeft inmiddels uitgewezen, dat er zeker 170.000 verdvve-
Vier zieke kinderen
De scholieren, die deelnamen aan
s het schoolsparen. zullen vermoe-
delijk geheel schadeloos kunnen
H worden gesteld, verzekerde ons
burgemeester Diepenhorst, die di
ll reet na het bekend worden van de
H verduistering het initiatief nam
tot oplichting van een actic-comi-
té. Dit is dus te danken aan de
student, die aanstonds 5000 gulden
j= van een puzzelprijs voor deze
H groep slachtoffertjes aan Ammer-
stol schonk.
De rest van het beschikbare
geld zal worden bestemd om
p hulp te bieden aan de zwaarst
getroffenen, zoals bejaarde
mensen, die hun leven lang
hard hebben gewerkt en zuinig
H zijn geweest om iets voor de
mensen heeft opgelicht, vermoede
lijk voor een ton in totaal. Hij had
liun beleggingen voorgespiegeld
met een rente van 10 tot 15 pro
cent. Verscheidene relaties ver
trouwden hem bedragen toe, die
varieerden van 5000 tot 15000 gul
den. H. zou dit gebruiken voor de
financiering van auto's en huizen,
maar na liet bekend worden van
de fraude bleken auto's noch hui
zen te bestaan.
Deze mensen zijn hun geld wel de
finitief kwijt. Het actie-comité al
thans is niet van plan hen te hel
pen. Men gaat er namelijk van uit,
zo verzekerde burgemeester Die
penhorst ons, dat iemand aan wie
een dusdanig hoge rente wordt
voorgespiegeld, van het begin af
kan weten, dat hij met een derge
lijke belegging risico loopt.
oude dag te reserveren. In som
mige gevallen was het opge
spaarde bedrag voor de begra
fenis bestemd. Deze groep komt 1 lllllllllllllllllllllllllllll^
het eerst voor hulp in aanmer-
king. In de tweede plaats hoopt
men iets te kunnen doen voor
jongelui, die jaren lang ge
spaard hebben voor een huwe
lijksuitzet en binnenkort had
den willen trouwen, maar" zon
der financiële steun hun huwe
lijk enkele jaren zouden moe
ten uitstellen of anders met
grote schulden zouden moeten
beginnen.
De heer Diepenhorst heeft echter
ook zorgen om een andere zaak.
die de laatste tijd opschudding in
zijn ambtsgebied veroorzaakt
heeft. Hij is immers ook burge
meester van de gemeente Bergam
bacht en daar beleefde men af
gezien nog van de affaire van
„Rijke Rinus" die een groot be
drag ten nadele van zijn mede-erf
genamen verduisterde onlangs
de trieste geschiedenis met de fa
milie Dekker. Zoals bekend werden
vier kinderen in dit gezin met
tbc besmet door een huisgenoot,
die enkele jaren geleden uit mens
lievendheid in net gezinsleven
werd opgenomen.
Maar ook in Bergambacht liet de
gemeenschapszin zich gelden. De
actie, die door de diaconie van de
Ned. Herv. Kerk in samenwerking
met de Christelijke Mannenvereni-
ging werd georganiseerd, bracht
tot dusver 15.300 op. Daar komt
zeker nog1000 bij, terwijl voor
de verpleging van de kinderen ge
durende het eerste jaar ongeveer
20.000 gulden nodig zal zijn. Zo
werden althans de financiële pro
blemen van dit gezin dus nagenoeg
volledig opgelost, uitsluitend als
gevolg van een simpel beroep op
de naastenliefde van de inwoners
van Bergambacht.
Ook op andere wijze leeft men
mee met het getroffen gezin. Ver
scheidene dorpsgenoten hebben
aangeboden de ouders met de auto
weg te brengen wanneer zij hun
kinderen gaan bezoeken, anderen
geven pakjes voor de patiëntjes
mee, enzovoorts. Zo toonde Berg
ambacht een hartverwarmend
staaltje van menslievendheid, dat
voor de hulpverlening in dc Am
merstolse spaarbankaffaire be
paald niet onder doet.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiuii
g Volkomen chaos m
M Of dc thans beschikbare gelden M
H voldoende zullen zijn om deze
H twee groepen gedupeerden geheel
schadeloos te kunnen stellen, kon
burgemeester Diepenhorst nog niet §j
meedelen. Woensdag, precies een n
maand na het begin van het onder-
zoek, stond nog niet vast hoeveel
elk slachtoffer van de spaarbank
te vorderen had. De administratie
is namelijk een volkomen chaos.
In vele gevallen is bijvoorbeeld in ij
jaren geen rente op de rekeningen |j
'bijgeschreven. Zelfs het totale be- l|
drag van de verduistering is dus
H nog niet definitief te bepalen.
Inmiddels is hekend geworden, dal
de kassier ook buiten de spaar-
H hankaffaire om nog een aantal
Duitse monteur viel
van 17 meter hoogte
De 26-jarige monteur Guenther Bouil
lon uit Wiesbaden, die in diens is van
de Duitse firma Mahr en Co ls woens
dag te Rotterdam van een hoogte van
zeventien meter gevallen en met ern
stige verwondingen in het havenzie
kenhuis te Rotterdam opgenomen.
Tachtigtal Indonesische
studenten verliet Delft
Ingevolge opdracht van de Indo
nesische regering te Djakarta, heb
ben ongeveer tachtig Indonesische
studenten hun studie aan de Techni
sche Hogeschool te Delft beëindigd.
Zij zullen in het buitenland hun uni
versitaire studie voortzetten. Het be
treft hier in hoofdzaak studenten,
die nog. maar kort met hun studie be
zig waren. In totaal waren er ruim
tweehonderd Indonesische studenten
aan de Technische Hogeschool te
Delft ingeschreven.
1EPBEWONERS. Voor een recht
bank in Worcester stond gisteren een
vrouw terecht, die met haar man een
iep als woning heeft. Dit kwam aan
het licht, toen een politie-officier ver
klaarde tegen voorlopige invrijheid
stelling te zijn, omdat de vrouw geen
„vaste woonplaats" had, en dus niet
de zekerheid bestond dat de vrouw
na een eventuele veroordeling zou
kunnen worden bereikt.
Volgens de boer. voor wie de man
van mevrouw Parkes werkt, woont
het paar in een tien nieter hoge iep.
Zij hebben het Inwendige van deze
dikke boom tot woonplaats gekozen,
nadat au woonwagen waarin zij
woonden hun was afgenomen.
GOEDGEEFSE GINA. Aan de
Italiaanse filmster Gina Lollobrigida
is een schadevergoeding van zesdui
zend gulden toegekend, omdat in re
clame voor een bekend merk Ver
mouth een foto van haar zonder haar
toestemming was gebruikt. Gina zal
He helft van dit geld voor liefdadige
doeleinden bestemmen.
l Slot van oaji 11
die stevig achter hun collega's in Ne
derland staan".
Brief
lil de loop van gistermiddag hebben
alle vliegers van de K.L.M. een brief
ontvangen van de heer I. A. Aler,
president-directeur der maatschappij,
waarin deze ouder meer nis zijn
mening kenbaar maakt, dat het spre
ken namens een personeelsvereniging
een personeelslid niét onschendbaar
maakt in die zin. dat hij dan zijn
werkgever schade zou mogen toe
brengen of beledigen. De brief be
sluit met deze. oproep: „Bezin en
hervat uw werk. Het is de enige weg,
die een man kan gaan, wanneer hij
verder denkt dan vandaag".
W eg-terug?
De stemming op Schiphol was woens
dagavond 72 uur na het uitbreken
van de staking der K.L.M.-piloten
mistig. Allerlei geruchten deden er de
ronde. Het verste ging het gerucht
dat er in de kring der vliegers een
nieuwe manoeuvre zou worden uitge
voerd, waarmee dc weg-terug kan
worden geëffend. Dc Laat zou vorige
week in een half overspannen toe
stand hebben verkeerd toen hij on-,
vriendelijke dingen over de K.L.M."
zeide uitlatingen van de Engelse pi
loot Metz zou de pers niet geheel in
juiste vertaling hebben doorgegeven,
waardoor een te emotioneel beeld zou
zijn ontstaan. Ziedaar dus een uitweg
om zich rond de conferentietafel te
zetten, of op zijn minst een neutrale
bemiddelaar te laten uitmaken, of er
zodanige woorden zijn gesproken dat
er een ontslag zou moeten volgen.
Drie in de lucht
Steeds minder reizigers vertonen
zich in de wachtkamers op Schiphol.
In de loop van gisteren zijn er drie
K.L.M.-machines de lucht ingegaan.
Om elf uur 's morgens de DC-6 Oli-
Felle Haagse kritiek op
beleid Holland Festival
„Waar blijven de cijfers?"
Bij de behandeling van dc begroting
voor 1958 door dc gemeenteraad van
's-Gravenhage is door mej. ÏL Har
deman (V.V.D.) felle kritiek geoe
fend op het bestuur van het Holland
Festival. „Het schijnt", zo zeide zij,
„voor de wethouder een enorme toer
te zijn, om de exploitatiecijfers van
dit festival los te krijgen. Waarom
is men daar toch zo geheimzinnig
mee
Zij vervolgde het:
is nu maart 1958 en de ge
vraagde cijfers over 1957 zijn we
derom niet op tafel gekomen. Ik
vind deze geheimzinnigheid zeer be
denkelijk. Eerst, in de loop van 1957
hebben de leden van de commissie
voor kunstzaken dc gegevens over
1956 gecirculeerd en nu is er hele
maal niets bekend".
Namens haai fractie moest spr. ern
stig protesteren tegen de houding van
het bestuur van het Holland Festival,
dat deze zaken zo meent te moeten
aanpakken. Inzicht en opening van
zaken is haars inziens dringend ge
wenst.
Overigens had spr. waardering voor
het instituut van een Holland Festi
val. Zeker in dit jaar, nu^Brussel zijn
„Expo" heeft., kon zij de waarde van
dit festival wel inzien. Het is dan ook
alleen om deze reden, dat haar fractie
dit jaar niet tegen de hiervoor uit
getrokken post zou stemmen. Gezien
het feit, dat het aantal bezoekers
zich in niet geringe dalende lijn be
geeft leek haar intussen een opvoe
ring van de kwaliteit ten koste van
de kwantiteit de enige uitweg.
vier van Nooit, die met vijf passa
giers via München naar Tel Aviv ver
trok onder de Friese gezagvoerders
Y. Iwema en J. Boonstra, om twee
uur 's middags de Convair Jacob Ma-
ris, die onder chef-vlieger A. van Ul-
sen en helikopter-expert J. C. P.
Stuy met zeven passagiers naar
Londen vloog en gisteravond om elf
uur als gebruikelijk een vliegtuig
voor New New York met aan boord
51 passagiers. Dit New York-toestel
werd gevlogen door gezagvoerder F.
Peetoom, oud-voorzitter van de vlie
gersvereniging, die als tweede man
naast zich had de bekende zweefvlie
ger O. Koch.
De algemene verwachting is dat het
eind van het conflict zeer nabij zou
zijn. Men meent dat dit einde wel
licht vandaag reeds kan worden ge
meld.
Dinsdagmiddag is brand uit ge-
broken in het icoonoord Schat-
tenberg te Westerborg, waar n
Ambonezen zijn onder ge- r-
bracht. Vier barakken werden
door het vuur verwoest, waar-
door 88 gezinnen in totaal
ongeveer 500 personen dak-
loos zijn geworden. De brand-
weer streed een vrijwel hope-
loze strijd tegen het vuur.
minium
Carnet personenauto's voor
Frankrijk afgeschaft
Na 30 maart a.s. alleen
Nederlandse papieren
Naar de K.N.A.C. verneemt, zullen
bestuurders van personenauto's met
ingang van 30 maart aanstaande de
Franse, grenzen zonder carnet of trip
tiek kunnen passeren. Deze afschaf
fing van carnet en triptiek (uiter
aard ook het laisser passer) lioudt
in, dat Nederlandse liestuurders van
personenauto's straks aan hun Ne
derlandse autopapieren voldoende
hebben als ze naar Frankrijk gaan.
Internationale rij- en wagenbewijzen
w-orden namelijk al sinds geruime tijd
niet meer verlangd door Frankrijk.
De afschaffing geldt overigens niet
voor vrachtauto's en bussen.
De afgifte van benzinecheques, op
welke cheques buitenlandse bezoe
kers in Frankrijk goedkoper benzine
kunnen krijgen, werd tot nu toe aan
getekend op carnet of triptiek. Men
zal hiervoor dus moeten overgaan
tot een ander systeem.
Het schijnt niet onmogelyk. aldus
K.N.A.C.. dat als nieuw controlemid
del vignetten worden ingevoerd, die
dan beschikbaar zullen worden ge
steld bij een aantal grote banken
ip e
Het Wereldgebeuren
„Vader"
In het feestelijk versierde Huis van
Europa te Straatsburg werd gis
teren een belangrijke stemming
gehouden. Voor het eerst was het
Europese Parlement (van Euromarkt.
Euratom en de Europese Kolen- en
-Staalgemeenschap) bijeen. De stem
ming gold de benoeming van een
voorzitter. En met algemene stern-
uien werd de 71-jarige „geestelijke
vader van de Kolen- en Staalge-
neenschap". Robert Schuman, in die
unctie benoemd. De 142 parlements
leden (onder wie 67 christendemo
craten (dus r.-k. en protestanten sa
men). 38 socialisten en 37 liberalen!
spraken op deze wijze niet alleen huri
dank uit voor wat Schuman ten be
hoeve van de Europese eenwording
heeft gedaan, maar ook hun vertrou
wen in diens beleid voor de toe1'
1 komst.
emeer trof Schumans benoeming,
omdat de ministers indertijd
hebben geadviseerd, een Itali
aan tot voorzitter van de nieuwe
Europse assemblee te kiezen. Meteen
is nu duidelijk gemaakt, dat het Eu
ropese parlement niet van plan is
om zonder voorbehoud de wegen tè
die de ministers wijzen. Dins-
aan dc vooravond van de eerste
zitting, hadden de drie fracties van
het nieuwe Europese parlement een
onderhoud met Schuman. Zij stelden
hem daarbij de voorwaarde, dat hij
naast het voorzitterschap van hun
college geen enkele andere functie
zou aanvaarden. Schuman heeft de
ze voorwaarde, zij het na enig be
raad, geaccepteerd. De andere kandi
daten. die klaarblijkelijk niet aan de
ze wens konden voldoen, de Italiaan
se oud-minister van buitenlandse za
ken Gaetano Martino en de voorzit
ter van de assemblee der Europese
Gemeenschap voor Kolen en Staal,
Hans Furler, namen daarop hun kan
didatuur terug.
Schuman is bij uitstek een „Euro
peaan" in de diepere betekenis
welke men tegenwoordig aan
deze uitdrukking hecht. Hij behoort
tot een Lotharings geslacht en was
de eerste 33 jaren van zijn leven
Duits staatsburger, maar voorstan
der van de terugkeer van Elzasr
Lotharingen naar Frankrijk. Terecht
wordt dan ook van deze christen-de
mocraat gezegd, dat hij vertrouwd
is met de twee grote Europese be
schavingen, de Franse en de Duitse.
Toen deze laatste beschaving door
toedoen van de nationaal-socialisten
ontspoord was, behoorde hij tot de
genen die gloedvol protesteerden en
verzet pleegden. Na de Frans-Duitse
wapenstilstand in 1940 werd hij in
september van dat jaar door de
Duitsers gearresteerd en in Neustadt
geinterneerd. Het gelukte hem, te ont
komen naar Lyon en het was daar,
dat hij een vooraanstaande plaats in
nam in de Franse verzetsbeweging.
Na de bevrijding heeft hij in Frank-
buiten Frankrijk en tli? de antorao-
bilisten op hun voorruit kunnen plak- I "f0' MohduI behoorde hij
ken 1 r tot de initiatiefnemers van de,,..Frans
l -Duitse Kolen- en Staalgemeenschap"
Als straks ook Frankryk de auto- i waaruit de Europese Gemeenschap
grensdocumenten heeft afgeschaft voor Kolen en Staal is gegroeid. En
kunnen Nederlandse automobilis- het waren de gunstige ervaringen
ten de volgende Europese landen met deze E.G.K.S., die behoorden-tot
met hun Nederlandse autopapie- de factoren welke leidden tot de uit
ren bereizen: België, Luxemburg, breiding van de Europese samenwer-
Frankryk. Duitsland, Zwitserland, king tot andere gebieden, welke nu
Oostenryk en Zweden. Wel heeft
men voor deze landen de groene
kaart nodig, met uitzondering van
Frankryk.
Ook Spanje maakt 't de Nederlandse
personenautomobilisten gemakkelij
ker. Spanje vraagt sinds 15 maart
niet meer het internationale rij- en
wagenbewijs. althans niet van Ne
derlanders. die per personenauto (ook
huurauto's'» het land bezoeken.
Hoewel velen standpunt
bakkers kunnen delen
De plannen van de Middelburgse bak
kerspatroons oiu te komen tot een
economischer en efficiënter distribu
tie van hét brood, hebben niet de on
verdeelde instemming van de huis
vrouwen opgewekt. Althans niet van
die Middelburgse dames, die wij giste
ren hun mening gevraagd hebben
over deze broodsaneringsplannen.
Uiteraard was dit slechts een klein
gedeelte van de hoofdstedelijke da
mes onder meer presidenten en
voorzitsters van vrouwenverenigingen
alsmede een aantal huisvrouwen
maar uit dit onderzoek werd ons wel
duidelijk, dat de Middelburgse danies
bijzonder gesteld zijn op hun huidige
bakker en of diens bezorgers. Hierbij
dient echter onmiddellijk opgetekend
te worden, dat een groot deel van de
ze huisvrouwen het standpunt van de
bakkers kon delen.
Bij de melkdistributie zijn de huis
vrouwen reeds als zodanig met een
sanering geconfronteerd, maar qua
produkt is er in de melk die momen
teel in Middelburg wordt rondbezorgd
geen verschil, al is misschien de ser
vice van de ene melkboer groter dan
van de ander. De produktie van de
bakkers verschillen echter van elkaar
en er zijn bij deze voorgestelde sane
ring dan ook vele aspecten, die ontcl-
r.bare moeilijkheden kunnen opleveren.
Dit was de mening van de presi
dente van de afdeling Middelburg
der Nederlandse vereniging van
huisvrouwen, mevrouw M. A. v. d.
Boogert-Selhorst, die als twee van
deze aspecten aanstipte de per
soonlijke smaak en de omstandig
heid van de warme of koude mid
dagmaaltijd. waarbij dus de be
zorging, waaraan onverbrekelijk
de service verbonden is, mee
spreekt.
Als een mogelijkheid om de menin
gen van de Middelburgse huisvrou
wen te peilen zag mevrouw Van den
Boogert een enquete via invulformu-
iieren. „Dan is er een basis, waarop
men kan praten". De keuze van een
tweede bakker achtte mevrouw Van
den Boogert enigzins een oplossing,
hoewel niet in voldoende mate. Ten
slotte geloofde zij dat de Middel
burgse huisvrouwen niet heel erg
voor deze sanering te vinden zijn.
Mevrouw A. Koniug-Groenendaai, de
presidente van de Middelburgse Unie
van Vrouwelijke Vrijwilligsters, vond
het idee, dat men de eigen bakker
kwijtraakt, niet zo plezierig.' „Men
raakt in een dwangpositie", meende
de U.V.V.-presidente, die overigens
deze plannen uit het oogpunt van ef
ficiency voor de bakkers wel aanbe
velenswaardig vond.
Voorts geloofde mevrouw Koning, dat
het gezamenlijk bakken in een
broodfabriek na verloop van tijd
wel vaste voet aan wal zou kunnen
krijgen in Middelburg. „Het scheelt
de mensen een massa in tijd", betoog
de zij. Tenslotte achtte mevrouw Ko
ning het van groot belang, dat de
huisvrouwen zelf kiezen, waar zij hun
produkten willen betrekken.
OPMERKELIJK
Enigszins opmerkelijk was de opi
nie van '11 7-tal UW-dames met
wie mevr. Koning naderhand deze
kwestie besproken had. Want deze
dames stelden zich achter het
standpunt van de bakkers. „De van het
rj-r e
sanering is veel gemakkelijker heerlijk is.
j voor liet personeel". Minden deze
dames, die meenden, dat de kwali-
j telt van het brood bij de verschil-'
lende bakkers niet zo veel uiteen
loopt. En bij privé-wensen hij
voorbeeld een „beetje erg doorbak-
ken brood" zal een goede bak-
ker hieraan zeer zeker aandacht 1
schenken.
Mej. C. J. Augustijn, de presidente
(van de NCVB-afdeling 't Zand gaf ons
haar mening als zijnde niet-huis-
vrouw. Van de twee voornaamste!
1 punten, namelijk de snellere bezor-
Vervolg op pag. 7
bezig zijn, in Euratom en Euromarkt
werkelijkheid te worden.
erecht noemde de Belgische mi
nister van buitenlandse zaken
Larock, die als voorzitter van
de Raad van ministers der Europese
Economische Gemeenschap de con
stitutieve zitting van het Europese
parlement opende, deze dag „een be
langrijke datum in de parlementaire
geschiedenis van Europa". Hoe groot
dit belang zal zijn, hangt mede af
van de wijze, waarop de leden van
het parlement zich van hun taak
kwijten. Een eerste probleem dat om
een oplossing vraagt, is dat van de
vestigingsplaats der nieuwe Europese
organen. De raden van ministers zijn
er niet uitgekomen en zij hebben nu
het parlement om advies gevraagd.
Larock zei in zijn openingstoespraak
hierover onder meer: „Deze kwestie
is zeer belangrijk, want om de werk
zaamheden van de gemeenschap on
der goede omstandigheden te kunnen
verrichten, dient deze kwestie aller
eerst geregeld te zijn. Wij leggen U
dit Maagstuk voor in de hoop. dat
door een volledig onafhankelijk en
onpartijdig onderzoek uw vergade--
ring gelegenheid zal vinden, uitdruk-»
king ie geven aan die geest -'an sa
menwerking. welke aan onze wens
beantwoordt". De rol van de voorzit
ter zal hierbij ongetwijfeld veel ge
wicht in de schaal leggen. En het
zal niet aan Schuman te wijten zijn,
als de keuze van een vestigingsplaats
pas na lange tijd tot stand zou ko
men en wanneer de ingewikkelde eco
nomische problemen die tegelijkertijd
de aandacht vragen niet met voort
varendheid worden opgelost. Hij zal
zeker zijn best doen. zijn ervaring
en „vaderlijke" zorgen te combineren
met de dynamiek, die bij de opbouw
,Huis van Europa" onont-
Dit is een tekening van de Canber-
'ra", het nieuwe, niet minder dan
'tj.000 ton metende passagiersschip
dut op een werf in Belfast in aan
bouw i-s voor de Engelse Pacific
Oriental Line. Het is hel grootste
turbo-elektrische schip, dat ooit in
Engeland werd gebouwd.
De gehele bovenbouw zal uit aJumi-
if urn bestaan. Het schip zal 600 pas
sagiers eerste klasse en 1650 passa
giers in de toeristenklasse kunnen j
vervoeren.
ROBERT SCHUMAN
twee beschavingen