Bijna f 40.000 voor slachtoffers van Ammerstolse spaarbankaffaire Middelburgse huisvrouwen willen graag eigen bakker behouden KLANKBORD BEMIDDELING IN PILOTEN- CONFLICT BIJ DE K.L.M. DONDERDAG 20 MAART 1958 PROVINCIALE ZEEUW 8 E COURANT. HARTVERWARMENDE MENSLIEVENDHEID Kassier pleegde buiten bedrijf nog oplichting op grote schaal (Van een speciale verslaggever) Van vele kanten is het geld binnengestroomd voor de slachtoffers van de kassier E. H., van de spaarbank in Am- merstol. Momenteel is reeds een bedrag van 34.000 gulden bijeen. Het actie-comité verwacht nog enkele duizenden gul dens te ontvangen en zo laat het zich aanzien, dat er onge veer 40.000 gulden beschikbaar zal komen om de ernstigst getroffen spaarders van de Ammerstolse spaarbank uit de nood te helpen. Dat zal dan bijna een kwart gedeelte zijn van het totale bedrag, dat door de kassier werd verduisterd. Zelf noemde hij, toen hij zich aanmeldde bij de politie in Rotterdam, een bedrag van een ton, maar het onderzoek heeft inmiddels uitgewezen, dat er zeker 170.000 verdvve- Vier zieke kinderen De scholieren, die deelnamen aan s het schoolsparen. zullen vermoe- delijk geheel schadeloos kunnen H worden gesteld, verzekerde ons burgemeester Diepenhorst, die di ll reet na het bekend worden van de H verduistering het initiatief nam tot oplichting van een actic-comi- té. Dit is dus te danken aan de student, die aanstonds 5000 gulden j= van een puzzelprijs voor deze H groep slachtoffertjes aan Ammer- stol schonk. De rest van het beschikbare geld zal worden bestemd om p hulp te bieden aan de zwaarst getroffenen, zoals bejaarde mensen, die hun leven lang hard hebben gewerkt en zuinig H zijn geweest om iets voor de mensen heeft opgelicht, vermoede lijk voor een ton in totaal. Hij had liun beleggingen voorgespiegeld met een rente van 10 tot 15 pro cent. Verscheidene relaties ver trouwden hem bedragen toe, die varieerden van 5000 tot 15000 gul den. H. zou dit gebruiken voor de financiering van auto's en huizen, maar na liet bekend worden van de fraude bleken auto's noch hui zen te bestaan. Deze mensen zijn hun geld wel de finitief kwijt. Het actie-comité al thans is niet van plan hen te hel pen. Men gaat er namelijk van uit, zo verzekerde burgemeester Die penhorst ons, dat iemand aan wie een dusdanig hoge rente wordt voorgespiegeld, van het begin af kan weten, dat hij met een derge lijke belegging risico loopt. oude dag te reserveren. In som mige gevallen was het opge spaarde bedrag voor de begra fenis bestemd. Deze groep komt 1 lllllllllllllllllllllllllllll^ het eerst voor hulp in aanmer- king. In de tweede plaats hoopt men iets te kunnen doen voor jongelui, die jaren lang ge spaard hebben voor een huwe lijksuitzet en binnenkort had den willen trouwen, maar" zon der financiële steun hun huwe lijk enkele jaren zouden moe ten uitstellen of anders met grote schulden zouden moeten beginnen. De heer Diepenhorst heeft echter ook zorgen om een andere zaak. die de laatste tijd opschudding in zijn ambtsgebied veroorzaakt heeft. Hij is immers ook burge meester van de gemeente Bergam bacht en daar beleefde men af gezien nog van de affaire van „Rijke Rinus" die een groot be drag ten nadele van zijn mede-erf genamen verduisterde onlangs de trieste geschiedenis met de fa milie Dekker. Zoals bekend werden vier kinderen in dit gezin met tbc besmet door een huisgenoot, die enkele jaren geleden uit mens lievendheid in net gezinsleven werd opgenomen. Maar ook in Bergambacht liet de gemeenschapszin zich gelden. De actie, die door de diaconie van de Ned. Herv. Kerk in samenwerking met de Christelijke Mannenvereni- ging werd georganiseerd, bracht tot dusver 15.300 op. Daar komt zeker nog1000 bij, terwijl voor de verpleging van de kinderen ge durende het eerste jaar ongeveer 20.000 gulden nodig zal zijn. Zo werden althans de financiële pro blemen van dit gezin dus nagenoeg volledig opgelost, uitsluitend als gevolg van een simpel beroep op de naastenliefde van de inwoners van Bergambacht. Ook op andere wijze leeft men mee met het getroffen gezin. Ver scheidene dorpsgenoten hebben aangeboden de ouders met de auto weg te brengen wanneer zij hun kinderen gaan bezoeken, anderen geven pakjes voor de patiëntjes mee, enzovoorts. Zo toonde Berg ambacht een hartverwarmend staaltje van menslievendheid, dat voor de hulpverlening in dc Am merstolse spaarbankaffaire be paald niet onder doet. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiuii g Volkomen chaos m M Of dc thans beschikbare gelden M H voldoende zullen zijn om deze H twee groepen gedupeerden geheel schadeloos te kunnen stellen, kon burgemeester Diepenhorst nog niet §j meedelen. Woensdag, precies een n maand na het begin van het onder- zoek, stond nog niet vast hoeveel elk slachtoffer van de spaarbank te vorderen had. De administratie is namelijk een volkomen chaos. In vele gevallen is bijvoorbeeld in ij jaren geen rente op de rekeningen |j 'bijgeschreven. Zelfs het totale be- l| drag van de verduistering is dus H nog niet definitief te bepalen. Inmiddels is hekend geworden, dal de kassier ook buiten de spaar- H hankaffaire om nog een aantal Duitse monteur viel van 17 meter hoogte De 26-jarige monteur Guenther Bouil lon uit Wiesbaden, die in diens is van de Duitse firma Mahr en Co ls woens dag te Rotterdam van een hoogte van zeventien meter gevallen en met ern stige verwondingen in het havenzie kenhuis te Rotterdam opgenomen. Tachtigtal Indonesische studenten verliet Delft Ingevolge opdracht van de Indo nesische regering te Djakarta, heb ben ongeveer tachtig Indonesische studenten hun studie aan de Techni sche Hogeschool te Delft beëindigd. Zij zullen in het buitenland hun uni versitaire studie voortzetten. Het be treft hier in hoofdzaak studenten, die nog. maar kort met hun studie be zig waren. In totaal waren er ruim tweehonderd Indonesische studenten aan de Technische Hogeschool te Delft ingeschreven. 1EPBEWONERS. Voor een recht bank in Worcester stond gisteren een vrouw terecht, die met haar man een iep als woning heeft. Dit kwam aan het licht, toen een politie-officier ver klaarde tegen voorlopige invrijheid stelling te zijn, omdat de vrouw geen „vaste woonplaats" had, en dus niet de zekerheid bestond dat de vrouw na een eventuele veroordeling zou kunnen worden bereikt. Volgens de boer. voor wie de man van mevrouw Parkes werkt, woont het paar in een tien nieter hoge iep. Zij hebben het Inwendige van deze dikke boom tot woonplaats gekozen, nadat au woonwagen waarin zij woonden hun was afgenomen. GOEDGEEFSE GINA. Aan de Italiaanse filmster Gina Lollobrigida is een schadevergoeding van zesdui zend gulden toegekend, omdat in re clame voor een bekend merk Ver mouth een foto van haar zonder haar toestemming was gebruikt. Gina zal He helft van dit geld voor liefdadige doeleinden bestemmen. l Slot van oaji 11 die stevig achter hun collega's in Ne derland staan". Brief lil de loop van gistermiddag hebben alle vliegers van de K.L.M. een brief ontvangen van de heer I. A. Aler, president-directeur der maatschappij, waarin deze ouder meer nis zijn mening kenbaar maakt, dat het spre ken namens een personeelsvereniging een personeelslid niét onschendbaar maakt in die zin. dat hij dan zijn werkgever schade zou mogen toe brengen of beledigen. De brief be sluit met deze. oproep: „Bezin en hervat uw werk. Het is de enige weg, die een man kan gaan, wanneer hij verder denkt dan vandaag". W eg-terug? De stemming op Schiphol was woens dagavond 72 uur na het uitbreken van de staking der K.L.M.-piloten mistig. Allerlei geruchten deden er de ronde. Het verste ging het gerucht dat er in de kring der vliegers een nieuwe manoeuvre zou worden uitge voerd, waarmee dc weg-terug kan worden geëffend. Dc Laat zou vorige week in een half overspannen toe stand hebben verkeerd toen hij on-, vriendelijke dingen over de K.L.M." zeide uitlatingen van de Engelse pi loot Metz zou de pers niet geheel in juiste vertaling hebben doorgegeven, waardoor een te emotioneel beeld zou zijn ontstaan. Ziedaar dus een uitweg om zich rond de conferentietafel te zetten, of op zijn minst een neutrale bemiddelaar te laten uitmaken, of er zodanige woorden zijn gesproken dat er een ontslag zou moeten volgen. Drie in de lucht Steeds minder reizigers vertonen zich in de wachtkamers op Schiphol. In de loop van gisteren zijn er drie K.L.M.-machines de lucht ingegaan. Om elf uur 's morgens de DC-6 Oli- Felle Haagse kritiek op beleid Holland Festival „Waar blijven de cijfers?" Bij de behandeling van dc begroting voor 1958 door dc gemeenteraad van 's-Gravenhage is door mej. ÏL Har deman (V.V.D.) felle kritiek geoe fend op het bestuur van het Holland Festival. „Het schijnt", zo zeide zij, „voor de wethouder een enorme toer te zijn, om de exploitatiecijfers van dit festival los te krijgen. Waarom is men daar toch zo geheimzinnig mee Zij vervolgde het: is nu maart 1958 en de ge vraagde cijfers over 1957 zijn we derom niet op tafel gekomen. Ik vind deze geheimzinnigheid zeer be denkelijk. Eerst, in de loop van 1957 hebben de leden van de commissie voor kunstzaken dc gegevens over 1956 gecirculeerd en nu is er hele maal niets bekend". Namens haai fractie moest spr. ern stig protesteren tegen de houding van het bestuur van het Holland Festival, dat deze zaken zo meent te moeten aanpakken. Inzicht en opening van zaken is haars inziens dringend ge wenst. Overigens had spr. waardering voor het instituut van een Holland Festi val. Zeker in dit jaar, nu^Brussel zijn „Expo" heeft., kon zij de waarde van dit festival wel inzien. Het is dan ook alleen om deze reden, dat haar fractie dit jaar niet tegen de hiervoor uit getrokken post zou stemmen. Gezien het feit, dat het aantal bezoekers zich in niet geringe dalende lijn be geeft leek haar intussen een opvoe ring van de kwaliteit ten koste van de kwantiteit de enige uitweg. vier van Nooit, die met vijf passa giers via München naar Tel Aviv ver trok onder de Friese gezagvoerders Y. Iwema en J. Boonstra, om twee uur 's middags de Convair Jacob Ma- ris, die onder chef-vlieger A. van Ul- sen en helikopter-expert J. C. P. Stuy met zeven passagiers naar Londen vloog en gisteravond om elf uur als gebruikelijk een vliegtuig voor New New York met aan boord 51 passagiers. Dit New York-toestel werd gevlogen door gezagvoerder F. Peetoom, oud-voorzitter van de vlie gersvereniging, die als tweede man naast zich had de bekende zweefvlie ger O. Koch. De algemene verwachting is dat het eind van het conflict zeer nabij zou zijn. Men meent dat dit einde wel licht vandaag reeds kan worden ge meld. Dinsdagmiddag is brand uit ge- broken in het icoonoord Schat- tenberg te Westerborg, waar n Ambonezen zijn onder ge- r- bracht. Vier barakken werden door het vuur verwoest, waar- door 88 gezinnen in totaal ongeveer 500 personen dak- loos zijn geworden. De brand- weer streed een vrijwel hope- loze strijd tegen het vuur. minium Carnet personenauto's voor Frankrijk afgeschaft Na 30 maart a.s. alleen Nederlandse papieren Naar de K.N.A.C. verneemt, zullen bestuurders van personenauto's met ingang van 30 maart aanstaande de Franse, grenzen zonder carnet of trip tiek kunnen passeren. Deze afschaf fing van carnet en triptiek (uiter aard ook het laisser passer) lioudt in, dat Nederlandse liestuurders van personenauto's straks aan hun Ne derlandse autopapieren voldoende hebben als ze naar Frankrijk gaan. Internationale rij- en wagenbewijzen w-orden namelijk al sinds geruime tijd niet meer verlangd door Frankrijk. De afschaffing geldt overigens niet voor vrachtauto's en bussen. De afgifte van benzinecheques, op welke cheques buitenlandse bezoe kers in Frankrijk goedkoper benzine kunnen krijgen, werd tot nu toe aan getekend op carnet of triptiek. Men zal hiervoor dus moeten overgaan tot een ander systeem. Het schijnt niet onmogelyk. aldus K.N.A.C.. dat als nieuw controlemid del vignetten worden ingevoerd, die dan beschikbaar zullen worden ge steld bij een aantal grote banken ip e Het Wereldgebeuren „Vader" In het feestelijk versierde Huis van Europa te Straatsburg werd gis teren een belangrijke stemming gehouden. Voor het eerst was het Europese Parlement (van Euromarkt. Euratom en de Europese Kolen- en -Staalgemeenschap) bijeen. De stem ming gold de benoeming van een voorzitter. En met algemene stern- uien werd de 71-jarige „geestelijke vader van de Kolen- en Staalge- neenschap". Robert Schuman, in die unctie benoemd. De 142 parlements leden (onder wie 67 christendemo craten (dus r.-k. en protestanten sa men). 38 socialisten en 37 liberalen! spraken op deze wijze niet alleen huri dank uit voor wat Schuman ten be hoeve van de Europese eenwording heeft gedaan, maar ook hun vertrou wen in diens beleid voor de toe1' 1 komst. emeer trof Schumans benoeming, omdat de ministers indertijd hebben geadviseerd, een Itali aan tot voorzitter van de nieuwe Europse assemblee te kiezen. Meteen is nu duidelijk gemaakt, dat het Eu ropese parlement niet van plan is om zonder voorbehoud de wegen tè die de ministers wijzen. Dins- aan dc vooravond van de eerste zitting, hadden de drie fracties van het nieuwe Europese parlement een onderhoud met Schuman. Zij stelden hem daarbij de voorwaarde, dat hij naast het voorzitterschap van hun college geen enkele andere functie zou aanvaarden. Schuman heeft de ze voorwaarde, zij het na enig be raad, geaccepteerd. De andere kandi daten. die klaarblijkelijk niet aan de ze wens konden voldoen, de Italiaan se oud-minister van buitenlandse za ken Gaetano Martino en de voorzit ter van de assemblee der Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, Hans Furler, namen daarop hun kan didatuur terug. Schuman is bij uitstek een „Euro peaan" in de diepere betekenis welke men tegenwoordig aan deze uitdrukking hecht. Hij behoort tot een Lotharings geslacht en was de eerste 33 jaren van zijn leven Duits staatsburger, maar voorstan der van de terugkeer van Elzasr Lotharingen naar Frankrijk. Terecht wordt dan ook van deze christen-de mocraat gezegd, dat hij vertrouwd is met de twee grote Europese be schavingen, de Franse en de Duitse. Toen deze laatste beschaving door toedoen van de nationaal-socialisten ontspoord was, behoorde hij tot de genen die gloedvol protesteerden en verzet pleegden. Na de Frans-Duitse wapenstilstand in 1940 werd hij in september van dat jaar door de Duitsers gearresteerd en in Neustadt geinterneerd. Het gelukte hem, te ont komen naar Lyon en het was daar, dat hij een vooraanstaande plaats in nam in de Franse verzetsbeweging. Na de bevrijding heeft hij in Frank- buiten Frankrijk en tli? de antorao- bilisten op hun voorruit kunnen plak- I "f0' MohduI behoorde hij ken 1 r tot de initiatiefnemers van de,,..Frans l -Duitse Kolen- en Staalgemeenschap" Als straks ook Frankryk de auto- i waaruit de Europese Gemeenschap grensdocumenten heeft afgeschaft voor Kolen en Staal is gegroeid. En kunnen Nederlandse automobilis- het waren de gunstige ervaringen ten de volgende Europese landen met deze E.G.K.S., die behoorden-tot met hun Nederlandse autopapie- de factoren welke leidden tot de uit ren bereizen: België, Luxemburg, breiding van de Europese samenwer- Frankryk. Duitsland, Zwitserland, king tot andere gebieden, welke nu Oostenryk en Zweden. Wel heeft men voor deze landen de groene kaart nodig, met uitzondering van Frankryk. Ook Spanje maakt 't de Nederlandse personenautomobilisten gemakkelij ker. Spanje vraagt sinds 15 maart niet meer het internationale rij- en wagenbewijs. althans niet van Ne derlanders. die per personenauto (ook huurauto's'» het land bezoeken. Hoewel velen standpunt bakkers kunnen delen De plannen van de Middelburgse bak kerspatroons oiu te komen tot een economischer en efficiënter distribu tie van hét brood, hebben niet de on verdeelde instemming van de huis vrouwen opgewekt. Althans niet van die Middelburgse dames, die wij giste ren hun mening gevraagd hebben over deze broodsaneringsplannen. Uiteraard was dit slechts een klein gedeelte van de hoofdstedelijke da mes onder meer presidenten en voorzitsters van vrouwenverenigingen alsmede een aantal huisvrouwen maar uit dit onderzoek werd ons wel duidelijk, dat de Middelburgse danies bijzonder gesteld zijn op hun huidige bakker en of diens bezorgers. Hierbij dient echter onmiddellijk opgetekend te worden, dat een groot deel van de ze huisvrouwen het standpunt van de bakkers kon delen. Bij de melkdistributie zijn de huis vrouwen reeds als zodanig met een sanering geconfronteerd, maar qua produkt is er in de melk die momen teel in Middelburg wordt rondbezorgd geen verschil, al is misschien de ser vice van de ene melkboer groter dan van de ander. De produktie van de bakkers verschillen echter van elkaar en er zijn bij deze voorgestelde sane ring dan ook vele aspecten, die ontcl- r.bare moeilijkheden kunnen opleveren. Dit was de mening van de presi dente van de afdeling Middelburg der Nederlandse vereniging van huisvrouwen, mevrouw M. A. v. d. Boogert-Selhorst, die als twee van deze aspecten aanstipte de per soonlijke smaak en de omstandig heid van de warme of koude mid dagmaaltijd. waarbij dus de be zorging, waaraan onverbrekelijk de service verbonden is, mee spreekt. Als een mogelijkheid om de menin gen van de Middelburgse huisvrou wen te peilen zag mevrouw Van den Boogert een enquete via invulformu- iieren. „Dan is er een basis, waarop men kan praten". De keuze van een tweede bakker achtte mevrouw Van den Boogert enigzins een oplossing, hoewel niet in voldoende mate. Ten slotte geloofde zij dat de Middel burgse huisvrouwen niet heel erg voor deze sanering te vinden zijn. Mevrouw A. Koniug-Groenendaai, de presidente van de Middelburgse Unie van Vrouwelijke Vrijwilligsters, vond het idee, dat men de eigen bakker kwijtraakt, niet zo plezierig.' „Men raakt in een dwangpositie", meende de U.V.V.-presidente, die overigens deze plannen uit het oogpunt van ef ficiency voor de bakkers wel aanbe velenswaardig vond. Voorts geloofde mevrouw Koning, dat het gezamenlijk bakken in een broodfabriek na verloop van tijd wel vaste voet aan wal zou kunnen krijgen in Middelburg. „Het scheelt de mensen een massa in tijd", betoog de zij. Tenslotte achtte mevrouw Ko ning het van groot belang, dat de huisvrouwen zelf kiezen, waar zij hun produkten willen betrekken. OPMERKELIJK Enigszins opmerkelijk was de opi nie van '11 7-tal UW-dames met wie mevr. Koning naderhand deze kwestie besproken had. Want deze dames stelden zich achter het standpunt van de bakkers. „De van het rj-r e sanering is veel gemakkelijker heerlijk is. j voor liet personeel". Minden deze dames, die meenden, dat de kwali- j telt van het brood bij de verschil-' lende bakkers niet zo veel uiteen loopt. En bij privé-wensen hij voorbeeld een „beetje erg doorbak- ken brood" zal een goede bak- ker hieraan zeer zeker aandacht 1 schenken. Mej. C. J. Augustijn, de presidente (van de NCVB-afdeling 't Zand gaf ons haar mening als zijnde niet-huis- vrouw. Van de twee voornaamste! 1 punten, namelijk de snellere bezor- Vervolg op pag. 7 bezig zijn, in Euratom en Euromarkt werkelijkheid te worden. erecht noemde de Belgische mi nister van buitenlandse zaken Larock, die als voorzitter van de Raad van ministers der Europese Economische Gemeenschap de con stitutieve zitting van het Europese parlement opende, deze dag „een be langrijke datum in de parlementaire geschiedenis van Europa". Hoe groot dit belang zal zijn, hangt mede af van de wijze, waarop de leden van het parlement zich van hun taak kwijten. Een eerste probleem dat om een oplossing vraagt, is dat van de vestigingsplaats der nieuwe Europese organen. De raden van ministers zijn er niet uitgekomen en zij hebben nu het parlement om advies gevraagd. Larock zei in zijn openingstoespraak hierover onder meer: „Deze kwestie is zeer belangrijk, want om de werk zaamheden van de gemeenschap on der goede omstandigheden te kunnen verrichten, dient deze kwestie aller eerst geregeld te zijn. Wij leggen U dit Maagstuk voor in de hoop. dat door een volledig onafhankelijk en onpartijdig onderzoek uw vergade-- ring gelegenheid zal vinden, uitdruk-» king ie geven aan die geest -'an sa menwerking. welke aan onze wens beantwoordt". De rol van de voorzit ter zal hierbij ongetwijfeld veel ge wicht in de schaal leggen. En het zal niet aan Schuman te wijten zijn, als de keuze van een vestigingsplaats pas na lange tijd tot stand zou ko men en wanneer de ingewikkelde eco nomische problemen die tegelijkertijd de aandacht vragen niet met voort varendheid worden opgelost. Hij zal zeker zijn best doen. zijn ervaring en „vaderlijke" zorgen te combineren met de dynamiek, die bij de opbouw ,Huis van Europa" onont- Dit is een tekening van de Canber- 'ra", het nieuwe, niet minder dan 'tj.000 ton metende passagiersschip dut op een werf in Belfast in aan bouw i-s voor de Engelse Pacific Oriental Line. Het is hel grootste turbo-elektrische schip, dat ooit in Engeland werd gebouwd. De gehele bovenbouw zal uit aJumi- if urn bestaan. Het schip zal 600 pas sagiers eerste klasse en 1650 passa giers in de toeristenklasse kunnen j vervoeren. ROBERT SCHUMAN twee beschavingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 3