PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Gaillard won weer vertrouwensvotum Middelburgse bakkers willen de distributie van brood „saneren" Scandinaviërs: Verklaar Schiphol BESMET BILT COMMISSARISSEN WENSEN OPENBARE BOETEDOENING Vliegers voor bemiddeling Vandaag.. 201e jaargang - no. 66 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. v. d. Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W. de Pagïer. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week: 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25 per fcw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 19 maart '58 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm. Minim, p advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max 8 regels) 23 cent p- regel met een minimum van 1.—- Brieven of adres bureau v. d. blad" 23 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bureaus: Vllsslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen <b g g. 3508 of 3546): Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 83, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234): Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red, tel. 2I23, atlm. lel- 2094. Wordt K.L.M.-staking geïnternationaliseerd (Van een speciale verslaggever) De stakende K.L.M.-piloten voelen zich gesterkt door een groot aantal ad- hesie-betuigingen die in de loop van gisteren uit alle delen van de wereld werden ontvangen. Het opvallendst was een telegram van de Scandinavi sche piloten-organisaties, waarin werd medegedeeld dat deze bij de in ternationale federatie van vliegerverenigingen, er op hebben aangedron gen, Amsterdam tot een besmette luchthaven te verklaren. Zo'n besluit zou tengevolge hebben, dat ook de toestellen van b.v. de Sa bena, de S.A.S., de Swissair, de B.E.A., de Pan American, de Finnaïr en andere maatschappijen, niet meer in het dagelijks verkeer Schiphol zouden aandoen. Een Finse piloot zou deze gedachte reeds metterdaad hebben ge steund en geweigerd hebben in Helsinki te starten met een toestel dat voor Amsterdam bestemd was. Bevestiging konden we hiervan intussen niet krijgen. Desgevraagd heeft de heer U. F. M. Dellaert, directeur van de N.V. Lucht haven Schiphol ons verklaard, dat reeds tweederde van het verkeer op Schiphol is lamgelegd. De schade, alleen aan havengelden landen, parkeren, etc., is drieduizend gul den per dag. Wanneer de suggestie van de Scandinavische piloten zou doorgaan om de luchthaven Schiphol besmet te verklaren, zou dit een ramp zijn, niet alleen voor Amster dam maar voor heel Nederland. De gevolgen zouden niet te overzien zijn, aldus de heer Dellaert. Dan zullen niet alleen de .cargadoors ernstig te lijden hebben, maar de gehele Neder landse handel en industrie. Men den- ke alleen maar aan het dagelijkse bloementransport uit Aalsmeer, dat tot heden vrij normaal doorging, en aan het Jaarbeursbezoek. Op Schiphol hebben wij dinsdag vele malen horen verzuchten dat de op lossing van het stakingsconflict van de K.L.M.-piloten als consequentie Staking zou hebben, dat de heer Aler als di recteur van de K.L.M. zou moeten vertrekken. Hiertegenover vernamen wij, beslist onofficieel, maar volko men serieus uit een commissie van gedelegeerden van de raad van com missarissen der K.L.M., dat men vol ledig achter de heer Aler staat en dat er slechts een oplossing zou komen, wanneer de piloten publiekelijk zou den toegegeven dat het niet juist ge weest is dat zij tegenover de pers een verklaring hebben afgelegd. „In dat geval", aldus deze woord voerder. „zou de reden voor het on middellijk ontslag van de piloten Metz en De Laat vervallen, en ik ge- In Nederland gaan bijzonder weinig arbeidsdagen door staking verlo ren. Dat is in andore Europese lan den heel wat meer en wij moeten ons om dat verschil gelukkig prijzen. Blijkbaar is de Nederlandse volks aard zodanig, dat men door onder handelingen altijd weer tot elkaar kómt, ook als de partijen soms fel tegenover elkaar staan. Het treft daarom temeer, dat thans een staking is uitgebroken bij een van de grootste Nederlandse onder nemingen, de K.L.M., en men ont komt niet aan de indruk, dat dit niet had mogen gebeuren. Er zijn dat is uit breedvoerige mededelingen wel gebleken fouten gemaakt zowel door de directie van de K.L.M. als door de bestuurders van de vliegersorganisaties. In hun betrekkelijke onervaren heid hebben die bestuurders verkeerde dingen gezegd. De K.L.M.-directie heeft toen die bestuurders ont slagen. Zoiets doet een directie niet in het huidige Nederland. Dat riekt teveel naar de negentiende eeuw, toen de vakorganisatie nog geen er kende plaats had in het maatschap pelijk leven en soms fel bestreden werd.. Nu ligt de K.L.M. stil en er wordt een schade van miljoenen guldens aangericht. Het is de tweede maal, dat de K.L.M. door een staking wordt getroffen. De eerste maal ge schiedde dat in 1930. Ook toen wer den de twee vakbondsbestuurders, die contact hadden met de directie van de K.L.M. prompt ontslagen. Een van de eisen der stakende vlie gers in 1930 was de overplaatsing van de chef technische dienst, die het maar moeilijk met de vliegers kon vinden. Die chef technische dienst heette I. A. Aler. Thans is de heer Aler, president directeur van de K.L.M. en beleeft hij zijn tweede staking. Het kan niet anders of dit con flict is van beide zijden geladen met een veel te grote emotiona liteit, die in Nederland bij salaris onderhandelingen maar zelden voor komt. Het is daarom gelukkig, dat twee ministers die van sociale zaken en die van economische zaken niet hebben gewacht op verzoeken om be middeling, maar direct aanvingen met besprekingen om de conflict situatie op te lossen. Het conflict kan dan uit de emotionele sfeer getrok ken wordenuit de sfeer van on toelaatbare woorden en van een even zeer ontoelaatbaar ontslag aan vak verenigingsbestuurders. Tenslotte zal er zakelijk overleg gepleegd moeten worden. Het bedrijf van de K.L.M. is te be langrijk voor Nederland en voor de duizenden mensen, die daar werk vinden, om toe te laten, dat het ern stige schade lijdt door disharmonie tussen de directie en de vliegers. Ook de naam van Nederland als land van de arbeidsvrede is er mee gemoeid. Wij zijn wel enigermate trots op die arbeidsvrede cn wij willen dat b i i n. ook tegenover de buitenlanders, d.e .iu de K.L.M. vlieg tuigen niet langer in de lucht zien omdat er gestaakt wordt. Vragen uit Kamers over K.L.M.-conflict Het lid van de Eerste Kamer, de heer Matser, (k.v.p), heeft aan de minister-president en aan de mi nisters van verkeer en waterstaat en van sociale zaken en volksge zondheid de volgende vragen schriftelijk gesteld: Is de regering niet met de vra gensteller van mening, dat ge let op het karakter en de beteke nis van het conflict tussen de di rectie van üe K.L.M. en de K.L.M.- f iloten het op haar weg ligt, te rachten dit conflict door bemid deling tot oplossing te brengen? Zo ja, is de regering dan be reid daartoe geeigende stappen te ondernemen en de Staten-Generaal te zijner tijd van haar bevindin- fen, ook omtrent de oorzaken cn e aard van het conflict, medede ling te doen? De heer Burger, lid der Tweede Kamer, heeft aan de minister van verkeer en waterstaat de volgende schriftelijke vragen gesteld: Heeft de minister inlichtingen ingewonnen bij de president-direc teur van de K.L.M. omtrent de re denen, welke deze ertoe hebben geleid twee piloten, die deel uit maken van het bestuur van de pi lotenvereniging, op staande voet te ontslaan Zo ja, kan de minister dan me dedelen, welke inlichtingen hij daaromtrent heeft ontvangen? Is de minister niet van oordcel dat het onjuist moet worden ge acht maatregelen te nemen tegen personeelsleden op grond van uit latingen, die zij hebben gedaan in hun functie van bestuurder van een vakvereniging, die als partner in het overleg is erkend? Mocht deze laatste vraag be vestigend worden beantwoord, meent de minister dan, dat er voor de president-directeur der K.L.M. voldoende redenen aanwezig wa ren om op deze algemene regel een uitzondering te maken? Mocht het antwoord hierop ontkennend luiden, heeft de minis ter dan zijn oordeel over deze aan gelegenheid aan de president-di recteur van de K.L.M. kenbaar gemaakt loof dat dan deze heren kunnen te rugkeren". Van die spijt is ons intussen dins dag nog niets gebleken. Feller dan ooit is de houding van de K.L.M.- vliegers. Nogmaals heeft men ons gezegd dat de staking slechts zal- duren, zolang het ontslag van de collega's De Laat en Metz niet is ingetrokken. En men noemt dat een duidelijk principieel stand punt. Zeer nadrukkelijk verklaar de men voorts dat de berichten als zouden de moeilijke salarisonder handelingen oorzaak zijn, beslist niet op waarheid berusten. Emotioneel Emotioneel, maar tekenend voor de stemming die er onder verschillende Nedei'landers leeft, was een telegram dat de vliegersorganisatie ontving van een medicus uit 's Hertogen- bpsch. Hij seinde: „Hulde voor uw eenheid en onderlinge trouw. Verfoei directorale prestigezucht, die conflic ten deed uitbreken. Acht Aler een faler, steun stakingsbond, met op brengst verkocht K.L.M.-aandeel". Tegenover deze adhesie-telegrammen stonden enkele afkeuringstelegram men, o.a. van de passage-employé's van de K.L.M. te Amsterdam. De leden van de Nederlandse Vereni ging van Verkeersvliegers, die exe cutieve functies bij de K.L.M. vervul len, (routechef, instructeur e.d.) zou den dinsdag hebben besloten ook die functies neer te leggen. Het conflict spitst zich dus van uur tot uur toe. Twee machines vertrokken Niet minder dan 98 procent van de K.L.M.-vliegers neemt aan de staking deel, aldus werd ons van deze zijde meegedeeld. Deze mededeling lijkt juist. Slechts twee K.L.M.-vliegtuigen zijn dinsdag van Schiphol gestart. (Vervolg op pag. 3) Vier barakken in kamp Schattenberg uitgebrand Een enorme brand heeft gisteren gewoed in het woonoord Schatten berg te Westerbork, waar Ambone zen zijn ondergebracht. Door de he vige wind heeft de brand een zoda nige omvang aangenomen, dat vier barakken, waarin 88 gezinnen (onge veer 500 personen) waren gehuisvest, werden verwoest. De. bewoners hebben in allerijl hun ka;- "ts moeten veflaten. zodat al hun be:- '.ingen verloren zijn gegaan. Asa- ankelijk ging het gerucht, dat enige kinderen in de vlammen waren omgekomen, maar dat is ntet juist gebleken. De materiële schade is zeer groot. De brandweren uit Assen, Rolde, Beilen en Westerbork, die direct ge waarschuwd werden, waren binnen de kortst mogelijke tijd aanwezig, maar de brand had toen reeds een bijzonder grote omvang aangeno men. Brandende planken en stukken papier vlogen door het woonoord, zo dat men de grootste moeite had ver dere uitbreiding te voorkomen. In het kamp werd een grote op schudding veroorzaakt. Het voor naamste probleem werd gevormd door de vraag, waar de 500 dakloze bewoners van het kamp de nacht zouden moeten doorbrengen. Men heeft daarvoor de schoollokalen, de schouwburgzaal en de loodsen van de genie in gereedheid gebracht. Van daag zullen deze Ambonezen vermoe delijk overgebracht worden naar twee kampen elders. lu üuiojct-Unic zijn verkiezingen gehouden voor de Twee Kamers van de Opperste Sowjet. Kroesjtsjew bij het uitbrengen van zijn stem Ontslagbeleid zaak van K.L.M.-directie, niet van minister Naar aanleiding van de verwarren de berichten over de ontwikkeling van het geschil by de K.L.M. vernemen wjj van officiële zijde, dat de ministers Suurhoff en Algera maandagmiddag geen overleg hebben gepleegd ter be paling van hun gezamenlijk stand punt ten aanzien van bemiddeling ln dit conflict. Om vier uur heeft slechts een Informatieve bespreking plaats gevonden tussen de ministers AJgera en Suurhoff en de heer Aler. In verband met het feit, dat minis ter Suurhoff bemoeiing heeft met het salarisgeschil bij de K.L.M., heeft de heer Aler hem op vrijdag 14 maart op de hoogte gesteld van het voornemen van de directie aan de piloten Metz en De Laat ontslag te verlenen, in dien dezen desgevraagd zouden vol harden bij hun aan de pers verstrekte beweringen aangaande de vliegveilig heid bij de K.L.M., de misleiding van aandeelhouders door de directie van de K.L.M., de integriteit van de medi sche staf en misbruik van rapporten. Het ontslagbeleid bij de K.L.M. is een zaak van de directie en niet van de minister van sociale zaken volksgezondheid. BIJ GRONDWETSWIJZIGING Maar dreiging van demonstraties duurt voort De regering-Gaillard heeft dins dag het vertrouwen van de Franse Nationale Vergadering gekregen. De stemming ging over het voorstel tot grondwets wijziging ter stabilisering van het staatsbewind. De officiële uitslag was 282 tegen 196 stem men. De tegenstemmers waren de communisten, de poujadisten en de gaullisten. De radicaal-so cialisten van Mendès-France onthielden zich van stemming. De premier had aan de stemming ge- vertrouwenskwestie verbonden om te voorkomen dat de Nationale Verga dering amendementen zou aanvaar den, welke de kracht aan het voorstel dat toch al een compromis tussen de regeringspartijen vormt zou den ontnemen. De stemming betekent niet het slot van het debat over het gehele ontwerp, dat weer naar de com missies moet worden verwezen en waarover de eindstemming niet voor het einde van het voorjaar wordt verwacht. De uitslag van de vertrouwensstemming geeft de re gering alleen respijt om zonder moeilijkheden op dit punt de kan tonnale verkiezingen van volgen de maand te beginnen. Dat de re gering nog andere moeilijkheden heeft, bleek uit de sterke politie bewaking rondom het Paleis van Bourbon, waar de Nationale Vergadering bijeen was. Deze be- COMMISSIE WERKT PLANNEN UIT Voor overleg met consumenten zal contactorgaan opgericht worden De Middelburgse bakkerspatroons bereiden thans plannen voor om te ge raken tot een economischer eu efficiënter distributie van het brood. Men wil de Zeeuwse hoofdstad verdelen in een aantal wijken om zodoende de klanten sneller te voorzien van dit belangrijke voedsel, waaraan dan door de snellere bezorging meer tijd en aandacht besteed kan worden. Voor de uitwerking van deze plannen hebben de afdeling Middelburg van de Ne derlandse Bakkersbond en de afdeling Walcheren van de Christelijke Bak- kersbond in Nederland, een commissie benoemd, bestaande uit de heren C. de Wolf, voorzitter. W. de Visser, secretaris, D. Roelse, penningmeester en A. Rotte lid. Met deze commissie werkt samen de rijksmiddenstandjsconsulent voor Zeeland, de heer A. Korstanje, terwijl de Bakkerijstichting dc afwerking der pla n non voor ha ar re kening zal nemen. Tijdens een bijeenkomst met de pers heeft de commissie haar plannen tot sanering van de brooddistributie uit eengezet. Reeds een jaar geleden kwam de gedachte naar voren om de brooddistributie te verbeteren, omdat de klanten voor de individuele bak kers te ver verwijderd waren, de lo nen en lasten met daarbij komende kosten te hoog en personeel moeilijk aan te trekken was. De commissie legde haar plannen aan de leden van de beide afdelingen voor. die wel voel den voor een wijkindeling of een vér- doorgevoerde klantenruil. De volgen de stap van de commissie was het vervaardigen .van een overzicht, waarop men de omzet van elke bak kerspatroon kon aflezen. Tijdens een onlangs gehouden gecombineerde ver gadering, waarop ook de rijksmidden- standsconsulent aanwezig was, be sloot een groot aantal van de bak kerspatroons de plannen door te zet ten. Waarom deze plannen? Reeds voor en met name na de Tweede Wereldoorlog nam de rentabiliteit in het bakkersbedrijf geducht af. Wat konden de bakkers doen om die rentabiliteit terug te krij gen? Zij hadden twee wegen om tot rationalisatie te geraken: le: het brood gezamenlijk bakken in een broodfabriek, hetgeen voor Zeeland echter weinig aantrekke lijk is, en 2: een betere verzor ging bewerkstelligen, hetgeen in verschillende gemeenten in Ne derland reeds geschiedt? Belangen klant Uitdrukkelijk stelde de commissie bij de uiteenzetting van haar plannen, (Vervolg op pag. 5t |iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii| I Sanering: na de melk j§ 1 thans het brood? 1 Na de Invoering van de melk- j§ sanering, die vrijwel algemeen m is in Zeeland, hebben thans de Middelbtirgse bakkers zich als eersten in Zeeland beraden over een sanering van de brooddis- tributie in de Zeeuwse hoofd- M stad. Om tot dit doel te geraken is er een commissie gevormd, die onder meer haar plannen wil voorleggen aan vrouwenor- fanisatics in Middelburg. In ijgaand artikel geven wij een f| overzicht van de plannen tot economischer distributie van 't ff brood, zoals de commissie die aan ons heeft uiteengezet. Foto boven: begeleid door een rechercheur (links) gingen de ff ff gezagvoerders Déknatel en H Houba (voorop in burger maandagmiddag aan boord van de K.L.M.-super constellation „Isotoop". Onder: De belang- M stelling voor het vertrekkende ff ze vliegtuig was onder het grond- M personeel groot. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ waking was ingesteld met het oog op eventuele manifestaties. Talrijke afgevaardigden maakten duidelijk, dat zij zich hun definitieve oordeel over het wetsvoorstel voorbe hielden tot de behandeling in tweede lezing. Daardoor verloor 't debat veel van zijn betekenis. Vervoersdienstsn staken in West-Duitsland Wellicht legt ook personeel nutsbedrijven werk neer Tengevolge van een. loonconflict zul len er vandaag in West-Duitsland met uitzondering van Hamburg, Bre men en Saarland geen trams en autobussen rijden. Het is mogelijk, dat ook de water-, gas- en elektrici teitsvoorziening zal worden gestaakt. Bij deze „waarschuwingsactie" zijn 350.000 employé's van openbare nuts- en transportbedrijven betrokken, die hiermee willen protesteren tegen de „vertragingspolitiek" ten aanzien van de onderhandelingen over huu eisen voor hogere lonen. Als er tegen zondag niet een bevre digende regeling is getroffen, begint er maandag een staking voor onbe paalde tijd. ..."is het 60 jaar geleden, dat een rechtstreekse telegraafver- binding Rotterdam-Parijs tot stand kwam. H ...komt de nieuwe Europese ff parlementaire assemblee (het M parlement voor de Europese gemeenschap, omvattend E.G.K.S., Euromarkt en Eura- f| torn) te Straatsburg voor de ff eerste maal bijeen. j§ ...viert de Oostenrijkse com- ponist, Joseph M. Hauer, die ff eigen zuiver atonale twaalfto- nenmuziek schiep, zijn 75 ver- M jaardag. llllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllillllllllllllllllllllllllllllllll VERWACHT. KOUD WEER Enkele verspreid voorkomende sneeuwbuien maar ook opklaringen. Zwakke tot matige wind in hoofdzaak tussen noord en oost. Aanhoudend koud. ZON EN MAAN 20 maart Zon op 6.45 onder 18.52 Maan op 6.29 onder 19JL7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 1