PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Gaillard won weer
vertrouwensvotum
Middelburgse bakkers willen de
distributie van brood „saneren"
Scandinaviërs: Verklaar Schiphol BESMET
BILT
COMMISSARISSEN WENSEN
OPENBARE BOETEDOENING
Vliegers voor
bemiddeling
Vandaag..
201e jaargang - no. 66
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. v. d. Velde en F. B.
den Boer, Adjunct: W. de Pagïer.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week: 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25
per fcw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 19 maart '58
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm. Minim, p advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max 8 regels)
23 cent p- regel met een minimum
van 1.—- Brieven of adres
bureau v. d. blad" 23 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bureaus: Vllsslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen <b g g. 3508 of 3546): Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 83, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234): Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red, tel. 2I23, atlm. lel- 2094.
Wordt K.L.M.-staking geïnternationaliseerd
(Van een speciale verslaggever)
De stakende K.L.M.-piloten voelen zich gesterkt door een groot aantal ad-
hesie-betuigingen die in de loop van gisteren uit alle delen van de wereld
werden ontvangen. Het opvallendst was een telegram van de Scandinavi
sche piloten-organisaties, waarin werd medegedeeld dat deze bij de in
ternationale federatie van vliegerverenigingen, er op hebben aangedron
gen, Amsterdam tot een besmette luchthaven te verklaren.
Zo'n besluit zou tengevolge hebben, dat ook de toestellen van b.v. de Sa
bena, de S.A.S., de Swissair, de B.E.A., de Pan American, de Finnaïr en
andere maatschappijen, niet meer in het dagelijks verkeer Schiphol zouden
aandoen. Een Finse piloot zou deze gedachte reeds metterdaad hebben ge
steund en geweigerd hebben in Helsinki te starten met een toestel dat voor
Amsterdam bestemd was. Bevestiging konden we hiervan intussen niet
krijgen.
Desgevraagd heeft de heer U. F. M.
Dellaert, directeur van de N.V. Lucht
haven Schiphol ons verklaard, dat
reeds tweederde van het verkeer op
Schiphol is lamgelegd. De schade,
alleen aan havengelden landen,
parkeren, etc., is drieduizend gul
den per dag. Wanneer de suggestie
van de Scandinavische piloten zou
doorgaan om de luchthaven Schiphol
besmet te verklaren, zou dit een
ramp zijn, niet alleen voor Amster
dam maar voor heel Nederland. De
gevolgen zouden niet te overzien zijn,
aldus de heer Dellaert. Dan zullen
niet alleen de .cargadoors ernstig te
lijden hebben, maar de gehele Neder
landse handel en industrie. Men den-
ke alleen maar aan het dagelijkse
bloementransport uit Aalsmeer, dat
tot heden vrij normaal doorging, en
aan het Jaarbeursbezoek.
Op Schiphol hebben wij dinsdag vele
malen horen verzuchten dat de op
lossing van het stakingsconflict van
de K.L.M.-piloten als consequentie
Staking
zou hebben, dat de heer Aler als di
recteur van de K.L.M. zou moeten
vertrekken. Hiertegenover vernamen
wij, beslist onofficieel, maar volko
men serieus uit een commissie van
gedelegeerden van de raad van com
missarissen der K.L.M., dat men vol
ledig achter de heer Aler staat en dat
er slechts een oplossing zou komen,
wanneer de piloten publiekelijk zou
den toegegeven dat het niet juist ge
weest is dat zij tegenover de pers een
verklaring hebben afgelegd.
„In dat geval", aldus deze woord
voerder. „zou de reden voor het on
middellijk ontslag van de piloten
Metz en De Laat vervallen, en ik ge-
In Nederland gaan bijzonder weinig
arbeidsdagen door staking verlo
ren. Dat is in andore Europese lan
den heel wat meer en wij moeten ons
om dat verschil gelukkig prijzen.
Blijkbaar is de Nederlandse volks
aard zodanig, dat men door onder
handelingen altijd weer tot elkaar
kómt, ook als de partijen soms fel
tegenover elkaar staan.
Het treft daarom temeer, dat thans
een staking is uitgebroken bij een
van de grootste Nederlandse onder
nemingen, de K.L.M., en men ont
komt niet aan de indruk, dat dit niet
had mogen gebeuren.
Er zijn dat is uit breedvoerige
mededelingen wel gebleken fouten
gemaakt zowel door de directie van
de K.L.M. als door de bestuurders
van de vliegersorganisaties.
In hun betrekkelijke onervaren
heid hebben die bestuurders verkeerde
dingen gezegd. De K.L.M.-directie
heeft toen die bestuurders ont
slagen. Zoiets doet een directie niet
in het huidige Nederland. Dat riekt
teveel naar de negentiende eeuw,
toen de vakorganisatie nog geen er
kende plaats had in het maatschap
pelijk leven en soms fel bestreden
werd..
Nu ligt de K.L.M. stil en er wordt
een schade van miljoenen guldens
aangericht.
Het is de tweede maal, dat de
K.L.M. door een staking wordt
getroffen. De eerste maal ge
schiedde dat in 1930. Ook toen wer
den de twee vakbondsbestuurders,
die contact hadden met de directie
van de K.L.M. prompt ontslagen.
Een van de eisen der stakende vlie
gers in 1930 was de overplaatsing
van de chef technische dienst, die het
maar moeilijk met de vliegers kon
vinden. Die chef technische dienst
heette I. A. Aler.
Thans is de heer Aler, president
directeur van de K.L.M. en beleeft
hij zijn tweede staking.
Het kan niet anders of dit con
flict is van beide zijden geladen
met een veel te grote emotiona
liteit, die in Nederland bij salaris
onderhandelingen maar zelden voor
komt.
Het is daarom gelukkig, dat twee
ministers die van sociale zaken en
die van economische zaken niet
hebben gewacht op verzoeken om be
middeling, maar direct aanvingen
met besprekingen om de conflict
situatie op te lossen. Het conflict kan
dan uit de emotionele sfeer getrok
ken wordenuit de sfeer van on
toelaatbare woorden en van een even
zeer ontoelaatbaar ontslag aan vak
verenigingsbestuurders. Tenslotte zal
er zakelijk overleg gepleegd moeten
worden.
Het bedrijf van de K.L.M. is te be
langrijk voor Nederland en voor de
duizenden mensen, die daar werk
vinden, om toe te laten, dat het ern
stige schade lijdt door disharmonie
tussen de directie en de vliegers.
Ook de naam van Nederland als
land van de arbeidsvrede is er mee
gemoeid. Wij zijn wel enigermate
trots op die arbeidsvrede cn wij
willen dat b i i n. ook tegenover de
buitenlanders, d.e .iu de K.L.M. vlieg
tuigen niet langer in de lucht zien
omdat er gestaakt wordt.
Vragen uit Kamers
over K.L.M.-conflict
Het lid van de Eerste Kamer, de
heer Matser, (k.v.p), heeft aan de
minister-president en aan de mi
nisters van verkeer en waterstaat
en van sociale zaken en volksge
zondheid de volgende vragen
schriftelijk gesteld:
Is de regering niet met de vra
gensteller van mening, dat ge
let op het karakter en de beteke
nis van het conflict tussen de di
rectie van üe K.L.M. en de K.L.M.-
f iloten het op haar weg ligt, te
rachten dit conflict door bemid
deling tot oplossing te brengen?
Zo ja, is de regering dan be
reid daartoe geeigende stappen te
ondernemen en de Staten-Generaal
te zijner tijd van haar bevindin-
fen, ook omtrent de oorzaken cn
e aard van het conflict, medede
ling te doen?
De heer Burger, lid der Tweede
Kamer, heeft aan de minister van
verkeer en waterstaat de volgende
schriftelijke vragen gesteld:
Heeft de minister inlichtingen
ingewonnen bij de president-direc
teur van de K.L.M. omtrent de re
denen, welke deze ertoe hebben
geleid twee piloten, die deel uit
maken van het bestuur van de pi
lotenvereniging, op staande voet te
ontslaan
Zo ja, kan de minister dan me
dedelen, welke inlichtingen hij
daaromtrent heeft ontvangen?
Is de minister niet van oordcel
dat het onjuist moet worden ge
acht maatregelen te nemen tegen
personeelsleden op grond van uit
latingen, die zij hebben gedaan in
hun functie van bestuurder van
een vakvereniging, die als partner
in het overleg is erkend?
Mocht deze laatste vraag be
vestigend worden beantwoord,
meent de minister dan, dat er voor
de president-directeur der K.L.M.
voldoende redenen aanwezig wa
ren om op deze algemene regel een
uitzondering te maken?
Mocht het antwoord hierop
ontkennend luiden, heeft de minis
ter dan zijn oordeel over deze aan
gelegenheid aan de president-di
recteur van de K.L.M. kenbaar
gemaakt
loof dat dan deze heren kunnen te
rugkeren".
Van die spijt is ons intussen dins
dag nog niets gebleken. Feller dan
ooit is de houding van de K.L.M.-
vliegers. Nogmaals heeft men ons
gezegd dat de staking slechts zal-
duren, zolang het ontslag van de
collega's De Laat en Metz niet is
ingetrokken. En men noemt dat
een duidelijk principieel stand
punt. Zeer nadrukkelijk verklaar
de men voorts dat de berichten als
zouden de moeilijke salarisonder
handelingen oorzaak zijn, beslist
niet op waarheid berusten.
Emotioneel
Emotioneel, maar tekenend voor de
stemming die er onder verschillende
Nedei'landers leeft, was een telegram
dat de vliegersorganisatie ontving
van een medicus uit 's Hertogen-
bpsch. Hij seinde: „Hulde voor uw
eenheid en onderlinge trouw. Verfoei
directorale prestigezucht, die conflic
ten deed uitbreken. Acht Aler een
faler, steun stakingsbond, met op
brengst verkocht K.L.M.-aandeel".
Tegenover deze adhesie-telegrammen
stonden enkele afkeuringstelegram
men, o.a. van de passage-employé's
van de K.L.M. te Amsterdam.
De leden van de Nederlandse Vereni
ging van Verkeersvliegers, die exe
cutieve functies bij de K.L.M. vervul
len, (routechef, instructeur e.d.) zou
den dinsdag hebben besloten ook die
functies neer te leggen. Het conflict
spitst zich dus van uur tot uur toe.
Twee machines vertrokken
Niet minder dan 98 procent van de
K.L.M.-vliegers neemt aan de staking
deel, aldus werd ons van deze zijde
meegedeeld. Deze mededeling lijkt
juist. Slechts twee K.L.M.-vliegtuigen
zijn dinsdag van Schiphol gestart.
(Vervolg op pag. 3)
Vier barakken in kamp
Schattenberg uitgebrand
Een enorme brand heeft gisteren
gewoed in het woonoord Schatten
berg te Westerbork, waar Ambone
zen zijn ondergebracht. Door de he
vige wind heeft de brand een zoda
nige omvang aangenomen, dat vier
barakken, waarin 88 gezinnen (onge
veer 500 personen) waren gehuisvest,
werden verwoest.
De. bewoners hebben in allerijl hun
ka;- "ts moeten veflaten. zodat al hun
be:- '.ingen verloren zijn gegaan.
Asa- ankelijk ging het gerucht, dat
enige kinderen in de vlammen waren
omgekomen, maar dat is ntet juist
gebleken. De materiële schade is zeer
groot.
De brandweren uit Assen, Rolde,
Beilen en Westerbork, die direct ge
waarschuwd werden, waren binnen
de kortst mogelijke tijd aanwezig,
maar de brand had toen reeds een
bijzonder grote omvang aangeno
men. Brandende planken en stukken
papier vlogen door het woonoord, zo
dat men de grootste moeite had ver
dere uitbreiding te voorkomen.
In het kamp werd een grote op
schudding veroorzaakt. Het voor
naamste probleem werd gevormd
door de vraag, waar de 500 dakloze
bewoners van het kamp de nacht
zouden moeten doorbrengen. Men
heeft daarvoor de schoollokalen, de
schouwburgzaal en de loodsen van de
genie in gereedheid gebracht. Van
daag zullen deze Ambonezen vermoe
delijk overgebracht worden naar
twee kampen elders.
lu üuiojct-Unic zijn verkiezingen
gehouden voor de Twee Kamers van
de Opperste Sowjet. Kroesjtsjew bij
het uitbrengen van zijn stem
Ontslagbeleid zaak
van K.L.M.-directie,
niet van minister
Naar aanleiding van de verwarren
de berichten over de ontwikkeling van
het geschil by de K.L.M. vernemen wjj
van officiële zijde, dat de ministers
Suurhoff en Algera maandagmiddag
geen overleg hebben gepleegd ter be
paling van hun gezamenlijk stand
punt ten aanzien van bemiddeling ln
dit conflict. Om vier uur heeft slechts
een Informatieve bespreking plaats
gevonden tussen de ministers AJgera
en Suurhoff en de heer Aler.
In verband met het feit, dat minis
ter Suurhoff bemoeiing heeft met het
salarisgeschil bij de K.L.M., heeft de
heer Aler hem op vrijdag 14 maart op
de hoogte gesteld van het voornemen
van de directie aan de piloten Metz
en De Laat ontslag te verlenen, in
dien dezen desgevraagd zouden vol
harden bij hun aan de pers verstrekte
beweringen aangaande de vliegveilig
heid bij de K.L.M., de misleiding van
aandeelhouders door de directie van
de K.L.M., de integriteit van de medi
sche staf en misbruik van rapporten.
Het ontslagbeleid bij de K.L.M. is
een zaak van de directie en niet van
de minister van sociale zaken
volksgezondheid.
BIJ GRONDWETSWIJZIGING
Maar dreiging van
demonstraties
duurt voort
De regering-Gaillard heeft dins
dag het vertrouwen van de
Franse Nationale Vergadering
gekregen. De stemming ging
over het voorstel tot grondwets
wijziging ter stabilisering van
het staatsbewind. De officiële
uitslag was 282 tegen 196 stem
men. De tegenstemmers waren
de communisten, de poujadisten
en de gaullisten. De radicaal-so
cialisten van Mendès-France
onthielden zich van stemming.
De premier had aan de stemming ge-
vertrouwenskwestie verbonden om te
voorkomen dat de Nationale Verga
dering amendementen zou aanvaar
den, welke de kracht aan het voorstel
dat toch al een compromis tussen
de regeringspartijen vormt zou
den ontnemen.
De stemming betekent niet het
slot van het debat over het gehele
ontwerp, dat weer naar de com
missies moet worden verwezen en
waarover de eindstemming niet
voor het einde van het voorjaar
wordt verwacht. De uitslag van de
vertrouwensstemming geeft de re
gering alleen respijt om zonder
moeilijkheden op dit punt de kan
tonnale verkiezingen van volgen
de maand te beginnen. Dat de re
gering nog andere moeilijkheden
heeft, bleek uit de sterke politie
bewaking rondom het Paleis
van Bourbon, waar de Nationale
Vergadering bijeen was. Deze be-
COMMISSIE WERKT PLANNEN UIT
Voor overleg met consumenten
zal contactorgaan opgericht worden
De Middelburgse bakkerspatroons bereiden thans plannen voor om te ge
raken tot een economischer eu efficiënter distributie van het brood. Men
wil de Zeeuwse hoofdstad verdelen in een aantal wijken om zodoende de
klanten sneller te voorzien van dit belangrijke voedsel, waaraan dan door
de snellere bezorging meer tijd en aandacht besteed kan worden. Voor de
uitwerking van deze plannen hebben de afdeling Middelburg van de Ne
derlandse Bakkersbond en de afdeling Walcheren van de Christelijke Bak-
kersbond in Nederland, een commissie benoemd, bestaande uit de heren C.
de Wolf, voorzitter. W. de Visser, secretaris, D. Roelse, penningmeester en
A. Rotte lid.
Met deze commissie werkt samen de rijksmiddenstandjsconsulent voor
Zeeland, de heer A. Korstanje, terwijl de Bakkerijstichting dc afwerking
der pla n non voor ha ar re kening zal nemen.
Tijdens een bijeenkomst met de pers
heeft de commissie haar plannen tot
sanering van de brooddistributie uit
eengezet. Reeds een jaar geleden
kwam de gedachte naar voren om de
brooddistributie te verbeteren, omdat
de klanten voor de individuele bak
kers te ver verwijderd waren, de lo
nen en lasten met daarbij komende
kosten te hoog en personeel moeilijk
aan te trekken was. De commissie
legde haar plannen aan de leden van
de beide afdelingen voor. die wel voel
den voor een wijkindeling of een vér-
doorgevoerde klantenruil. De volgen
de stap van de commissie was het
vervaardigen .van een overzicht,
waarop men de omzet van elke bak
kerspatroon kon aflezen. Tijdens een
onlangs gehouden gecombineerde ver
gadering, waarop ook de rijksmidden-
standsconsulent aanwezig was, be
sloot een groot aantal van de bak
kerspatroons de plannen door te zet
ten.
Waarom deze plannen? Reeds
voor en met name na de Tweede
Wereldoorlog nam de rentabiliteit
in het bakkersbedrijf geducht af.
Wat konden de bakkers doen om
die rentabiliteit terug te krij
gen? Zij hadden twee wegen om
tot rationalisatie te geraken: le:
het brood gezamenlijk bakken in
een broodfabriek, hetgeen voor
Zeeland echter weinig aantrekke
lijk is, en 2: een betere verzor
ging bewerkstelligen, hetgeen in
verschillende gemeenten in Ne
derland reeds geschiedt?
Belangen klant
Uitdrukkelijk stelde de commissie bij
de uiteenzetting van haar plannen,
(Vervolg op pag. 5t
|iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii|
I Sanering: na de melk j§
1 thans het brood? 1
Na de Invoering van de melk- j§
sanering, die vrijwel algemeen m
is in Zeeland, hebben thans de
Middelbtirgse bakkers zich als
eersten in Zeeland beraden over
een sanering van de brooddis-
tributie in de Zeeuwse hoofd- M
stad. Om tot dit doel te geraken
is er een commissie gevormd,
die onder meer haar plannen
wil voorleggen aan vrouwenor-
fanisatics in Middelburg. In
ijgaand artikel geven wij een f|
overzicht van de plannen tot
economischer distributie van 't ff
brood, zoals de commissie die
aan ons heeft uiteengezet.
Foto boven: begeleid door een
rechercheur (links) gingen de ff
ff gezagvoerders Déknatel en
H Houba (voorop in burger
maandagmiddag aan boord van
de K.L.M.-super constellation
„Isotoop". Onder: De belang- M
stelling voor het vertrekkende ff
ze vliegtuig was onder het grond- M
personeel groot.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^
waking was ingesteld met het oog
op eventuele manifestaties.
Talrijke afgevaardigden maakten
duidelijk, dat zij zich hun definitieve
oordeel over het wetsvoorstel voorbe
hielden tot de behandeling in tweede
lezing. Daardoor verloor 't debat veel
van zijn betekenis.
Vervoersdienstsn staken
in West-Duitsland
Wellicht legt ook personeel
nutsbedrijven werk neer
Tengevolge van een. loonconflict zul
len er vandaag in West-Duitsland
met uitzondering van Hamburg, Bre
men en Saarland geen trams en
autobussen rijden. Het is mogelijk,
dat ook de water-, gas- en elektrici
teitsvoorziening zal worden gestaakt.
Bij deze „waarschuwingsactie" zijn
350.000 employé's van openbare nuts-
en transportbedrijven betrokken, die
hiermee willen protesteren tegen de
„vertragingspolitiek" ten aanzien
van de onderhandelingen over huu
eisen voor hogere lonen.
Als er tegen zondag niet een bevre
digende regeling is getroffen, begint
er maandag een staking voor onbe
paalde tijd.
..."is het 60 jaar geleden, dat
een rechtstreekse telegraafver-
binding Rotterdam-Parijs tot
stand kwam.
H ...komt de nieuwe Europese
ff parlementaire assemblee (het
M parlement voor de Europese
gemeenschap, omvattend
E.G.K.S., Euromarkt en Eura-
f| torn) te Straatsburg voor de
ff eerste maal bijeen.
j§ ...viert de Oostenrijkse com-
ponist, Joseph M. Hauer, die
ff eigen zuiver atonale twaalfto-
nenmuziek schiep, zijn 75 ver-
M jaardag.
llllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllillllllllllllllllllllllllllllllll
VERWACHT.
KOUD WEER
Enkele verspreid voorkomende
sneeuwbuien maar ook opklaringen.
Zwakke tot matige wind in hoofdzaak
tussen noord en oost. Aanhoudend
koud.
ZON EN MAAN
20 maart
Zon op 6.45 onder 18.52
Maan op 6.29 onder 19JL7