,Ik volgde Noach', over ontdekking
en bescherming van diersoorten
Klanken uit de ether
DE KERKEN
De noodlottige roos
maatschappij
Invloed der kerken op de sociale
structuur van Engeland
Bedevaartgangers en toeristen
zijn tevreden
ZATERDAG 8 MAART 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
13
VAN EN VOOR DE BOEKENPLANK
Wendt weet van
wetenschaps-feilen
Bij W. de Haan N.V. te Zeist ver
scheen „Ik volgde Noach" van Her-
bert Wendt. De titel van dit popu-
lair-wetenschappelijk boek over het
verloop van de ontdekking der dieren
en de betekenis, welke de bedoelde
vondsten opleverden voor het inzicht
der geleerden en het voortschrijden
van de wetenschap, staat in verband
met de bescherming, die de diverse
diersoorten in Noach's ark genoten.
Door heel het boek tekent Wendt
ons, hoe het ontdekken van een nieu
we zeldzame diersoort steeds aanlei
ding dreigt te worden tot zijn uit
roeiing en heft hij waarschuwend
de vinger op tegen het moedwillig
vernietigen van het leven en het on
oordeelkundig veranderen van het le
vensmilieu van het dier (speciaal het
zeldzame), waardoor ondergang
dreigt.
Duidelijk laat hij uitkomen, dat
geen enkel preparaat, hoe vakkun
dig en goedbedoeld vervaardigd, zich
in de verte kan meten met de gele
genheid tot studie, die het levende
dier biedt. Bovendien kan men na
zijn dood het preparaat nog altijd en
dan volgens verdiept inzicht vervaar
digd, bewaren.
Speciaal interessant is wat Wendt
ons vertelt over het verband tussen
het uitzenden van bepaalde expe
dities om diersoorten op te sporen
en het reeds in oude tijden ver
schijnen van legenden, verhalen,
dier-godenaf beeldingen, grottente-
keningen, Japanse en Chinese
kunst, spook- en monsterverhalen,
zeemanslatijn, scheeps- en reis
journalen, enz. Een unieke verza
meling van illustraties verduide
lijkt een en ander op boeiende wij
ze.
Verrassend openhartig is Wendt in
zijn boek wat betreft de eindeloze
serie zich herhalende wetenschappe
lijke feiten, die enerzijds het onder
zoek hebben gestimuleerd en ander
zijds het voortschrijden er van heb
ben bemoeilijkt. Wij achten een en
ander bepaald leerzaam voor hen,
die zich met lijf en ziel vastklampen
aan de stand van het onderzoek in
Reconstructie van de reuzenstruisvo-
gel. Aepyornïs naar gegevens van de
ontdekker Grandidier. Illustratie «if
„Ik volgde Noach" van Herbert
Wendt.
(Advertentie)
ONDERWIJZERSEXAMEN
D« korüt» en voordeligste opleiding
RESA-HILVERSUM
(Bekende Schriftelijke Cursus)
een bepaalde (de eigen) periode.
Een schitterend voorbeeld geeft
Wendt in de twee afgebeelde stam
bomen van vissen. De ene uit 1900
(en dan jarenlang ongewijzigd een
stokpaardje in schoolboeken), de
andere uit onze tijd. In de eerste
liet men heel de dierenwereld van
de vissen opwaarts afstammen van
het lancetvisje; in de tweed®, is het
lancetvisje een geheel apart staan
de tak en zelfs gescheiden van de
vroeger het eerst er uit ontsprui
tende prikvissen.
Hetgeen betekent, dat zij, die hun
lekenstandpunt op grond van de leer
rond het lancetvisje hebben veran
kerd, zich thans wel geheel losgesla
gen moeten gevoelen. Hetgeen tevens
betekent, dat de leek niet wijzer be
hoeft te zijn, dan de wetenschap, die
Een afbeelding utf Herbert Wendts:
Jk volgde Noach". Een orca valt een
walvis aan. Over de zwaardvis is
veel gefantaseerd voor hij in 181(1
nauwkeurig werd beschreven.
„aanneemt", terwijl de leek meent
te moeten „weten". Ook op de laat
ste bladzijde van het boek gebruikt
Wendt nog de juiste wetenschappe
lijke termen als: „Volgens Millot...."
of „Alfred S. Romer meent
Wij menen, dat Wendt in dit boek
een schat van wetenswaardigheden
heeft verzameld, die ook voor „an
dersdenkenden" de moeite van het
kennisnemen waard is, vooral omdat
het de feiten met man en paard
noemt. Het boek is prima verzorgd
ook wat de taal betreft.
Z.
ZONDAQ 9 MAART
HILVERSUM I. 402 m. 748 kc-s. 8.00
VARA. 12.08 AVRO. 1T.00 VARA. 18.30
V.PJt.O. 19.00 IKOR. 20.08-24.00 AV
RO.
VARA: 8.00 Nws. 8.18 Voor het platte
land. 8.30 Weer of geen weer. 9.45 Gees
telijk leven, caus. 10.00 Strljkoctet. 10.30
Nws. van de boekenmarkt. 10.40 Het puik
van zoete kelen. 11.20 Cabaret. AVRO:
12.00 Lichte muz. 12.30 Sportsplegel. 12.35
Pianospel. 12.55 De nationale Inzameling
1958 voor het Leger dee Helle. 18.00 Nwi.
en 8-O.S -ber. 13.07 Bultenl. overz. 13.17
Meded. of gram. 13.20 Voor de strijd
krachten. 14.00 Boekbespreking. 1480 Ba
riton en piano. 14.55 Toneelbeschouwing.
15.10 Pianorecital. 18.00 Dansmuz. 16.30
Sportrevue VARA: 17.00 Zigeunerorkest.
17.30 Voor de Jeugd. 17.60 Nws., sportuit
slagen en sportjoum. VPRO: 18.30 Ned.
Herv. kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de
jeugd. 19.30 De Open Deur. AVRO: 20.00
Nws. 20.05 Araui, muz. ïo.SS Paul Vlaan
deren en het Spencer Mysterie, hoorsp.
21.10 Lichte muz. 21.28 Voordr. 21.40 Pro-
menade-ork. en soliste. 22.15 Journ. 22.30
Gram. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Verleden en
heden.
HILVERSUM n. 29* m. 1007 ks-s. 8.00
KRO. 8.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00
NCRV. 12.15 KRO. 17.00 CONVENT
VAN KERKEN. 18.30 NCRV. 19.45—
24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Hoog
mis. NCRV: 9.30 Nws. en waterst. 9.45
Psalmen. IKOR: 10.00 De eredienst thuis,
caus. 10.10 Gewijde muz 10-30 Remonstr.
kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De
kerk ln de spiegel van de pers, causerie.
NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15 Gram.
12.20 Apologie. 12.40 Instr. octet. 12.53
Zonnewijzer 13.00 Nws. en kath. nws.
13.10 De Wadders, hoorsp. met muziek.
13.30 instr. trio. 13.45 Boekbespreking.
14 00 Pianokwint. 14.30 Concertgebouwork.
en solist. 15.35 De Vliegende Hollander,
caus. 15.45 Muzikale caus. 16.10 Sportrep.
16.30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN:
17.00 Geref. kerkdienst NCRV: 18.30
Gram. 19.00 Nws. uit de kerken. 19.03
Samenzang. 19.25 Tot ziens ln Jeruza
lem, gesprek. KRO: 19.45 Nws. 20X10 Bon
jour Caroline, blijspel met muziek. 20.30
Act. 20 45 De gewone man. 20.50 Cabaret.
21.20 U bent toch ook van de partijT, caus.
21.30 Als Je nog vrij bent, hoorsp. 22 05
Lichte muz. 22 35 Uit het Boek der Boe
ken, caus. 22.45 Avondgebed en lit. kal.
23.00 Nws. 23.15 Gram. 23 30—24.00 Laatste
ronde.
MAANDAG 19 MAART
HILVERSUM I. 402 m. 748 kc-S. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram
00 Nws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw.
(9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 1000 Voor de
oude dag. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Mczzo-sopr. en piano. 10.35 De Kat-
tebel. 11.30 Pianotrio, 12 00 Dansmuz.
12.30 Land- en tulnb. meded. 12.33 Voor
het platteland. 12.38 Lichte muz. 13.00
Nws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20
Dansmuz, 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Pia
norecital. 14.30 Schoolradio. 14.50 La Fille
de Madame Angot, operette (verkort).
15.30 Zestig minuten voor boven de zes
tig. 16-30 Hammondorgelspel. 16.45 Lied
jes van vroeger. 17.00 Planoduo. 17.20
Promenade-ork. 17.50 Mil. comm. 18.00
Nws. en comm. 18.20 Lichte muz. 18.15
Hamervleugel. 10.05 Pari. overz. 19.20
Lichte muz. 19.45 Regeringsuitz.: Rubriek
Verklaring en toelichting. Vraaggesprek
over wonlngruilproblemen. 20.00 Nws.
20.05 De familie Doorsnee. 20.35 Dansmuz.
21.10 Plantaardig en mineraal. 21,50 Hoe
zit een politieke partij ln elkaar?, caus.
22.05 Radio en Filharm. ork. en soliste.
23.00 Nws. 23-15 Gram. 23.35—24.00 Ham
mondorgelspel.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc-S. 70»
—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nws. en S.O S.-ber. 7J0
Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de
dag. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Sportultsl.
8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Waar
voor uw geld. 9.35 Raak de roos. 10.15
Gram. 10.30 Rondom het woord, causerie.
11.15 Gram. 11.35 Gevar. progr. 12.25 Voor
boer en tuinder. 12J0 Land- en tulnb. me
ded. 12.33 Kamermuz. 12.53 Gram. of act.
13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram.
14.05 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Voor
de vrouw. 15.15 Planorecital. 15.45 Gram
16 00 Bijbeloverdenking, 16,30 Kamermuz,
17.00 Voor de kleuters, 17.15 Voor de
Jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45
Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: mr
J. Ch. Cornells: Agrarische bedrijven in
Nederlands Nieuw-Guinea. 18.00 Orgel
spel. 18.30 Sport. 18.40 Engelse les. 19.00
Nws. en weerber. 19.10 Op de man at,
caus. 19.15 Schoolzang. 19 35 Parlementair
comm. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20
Promenade-ork. en solisto. 20.50 De Zaak
Vampier, hoorsp. 21.40 Gram. 22.05 Boek-
bespr. 22.15 Koorzang. 22 45 Avondover-
dening. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
AVRO: 20.30 Meridiaan, 21.15 Intermez
zo. 21.25 Ziet U er lets in? 21.30—22.00
Film over het testen van mensen en ma
terialen ln de luchtvaart.
en de
In een voordracht voor de Engelse
radio maakte Rev. C. Northeott
onlangs duidelyk, welke invloed
de Anglicaanse Kerk, maar vooral
ook de zg. Vr(je Kerken hebben op
de sociale structuur van Engeland
en Wales. Deze Vrye Kerken tel
len 750.000 Methodisten, terwijl
Baptisten en Congregationalisten
elk 200.000 leden hebben. De Pres
byterianen, die ook tot deze ker
ken moeten worden gerekend, tel
len alleen hun ingeschreven leden.
Dat z(jn er 60.000. Om nu de be
tekenis van de Vrye Kerken aan
te duiden op het publieke leven,
noemde Rev. Northeott het terrein
van de politiek.
De zg. non-conformisten, zo zei hy,
werden geen lid van de conserva
tieve party, maar van de liberale
en later van de Arbeidersparty
(Labour). Terwijl landheer en
landgeestelijke Anglicanen waren
en op de conservatieven stemden,
koos de ambachtman op het land
en de predikant van de Vrye Kerk
links. De Vrye Kerken zetten zich
openlyk in voor betere scholen,
voor uitbreiding van het kiesrecht
voor alle klassen der samenleving,
die er vroeger buiten vielen, en
vooral, en al zeer vroeg, voor be
tere oudedagsverzorging het
begin dus van de nuidige wel
vaartsstaat.
By de non-conformisten van
Engeland en van Wales werden
religie en politiek niet geschei
den. Veel meer huldigde men
de overtuiging, dat op bepaalde
tijden politieke acties nodig
waren, om het geloof zyn
waarde te doen bewijzen. Zo
verkreeg de Engelse politiek
haar bekende „morele gezicht",
dat men zo ongeveer als het
non-conformistische geweten
aanduidde. Onrecht in sociaal
opzicht werd onder de loupe
genomen en de tegenacties te
gen bepaalde toestanden wer
den met gelovige hartstocht
bevochten. Soms was men
daarbij over-vroom en zelfge-
rechtigd. Dan sprak de tegen
stander van huichelary. Maar
het is de verdienste van de le
den van de Vrye Kerken geble-
Zondagsschool voor
het gehele gezin
In het stadje Bromma bij Stock
holm is men begonnen met een in
teressant experiment: een zon
dagsschool voor het hele gezin.
Terwyi de allerjongste kleuters
door speciale leidsters worden be
ziggehouden, begonnen er om 10
uur zondagsschoolklassen voor
verschillende leeftijden.
In de seniorklas komen zondags
schoolleerlingen tot in de 70!
In de klassen der volwassenen
worden de lessen gegeven in de
vorm van Bijbelstudie. Men rekent
er op, dat alle leerlingen daarna
deelnemen aan de ochtendgods
dienstoefening, die van korte duur
Finse vrouwen willen tot
predikambt worden
toegelaten
De Federatie van Finse Vrouwen
organisaties heeft verklaard dat
zij wenst, dat de vrouw tot het
predikambt wordt toegelaten in de
Finse Kerk. Besloten werd dat de
afzonderiyke organisaties invloed
zullen uitoefenen in deze richting
op de publieke opinie.
ven, dat men thans in Enge
land nog weet: in de algemene
dingen gaat het om de dienst
aan de mens.
Ook het ontstaan van het politiek
socialisme werd in Engeland sterk
door de Vrye Kerken beïnvloed.
In de eerste tijd, nl. in de decen
niën na 1830, zochten vele leiden
de figuren van de socialistische
beweging hun aanwijzingen in het
Nieuwe Testament. Velen dezer so
cialisten werden lekepredikers in
de Vrije Kerken. De Britse sociale
beweging droeg toen de trekken
van een religieuze opwekkingsbe
weging. En de Britse arbeiders ge
raakten daardoor in dezelfde ma
terialistische denkwijze als die op
het vasteland. Het Britse socialis
me behield lange tijd een eigen
karakter, ofschoon de Vrije Ker
ken niet begrepen, dat zij daar
mede iets van doen hadden.
Van alle Engelse Kerken heeft de
Methodistische het meest te doen
met de vakorganisaties. De idee
van de methodistische „gezel
schappen" was voor de mijnwer
kers van Wales en de industriebe
volking van Noord Engeland, zeer
sympathiek, zoals de melodieën
van de door Charles Wesley, de
broer van John Wesley, vervaar
digde geestelijke liederen.
De kapellen van de Methodisten
gaven de arbeiders de mogelijk
heid om als lekepredikers, leiders
van de gemeenten of als zondag
schoolleiders te werken en om
daardoor aan een zozeer naar be
neden gedrukt leven, nieuwe zin
te geven. In het Methodisme open
de zich een mogelijkheid om in de
christelijke gemeenschap werk
zaam te zijn, ook voor hen, die
tot de onderste maatschappelijke
lagen behoorden.
Van de huidige Engelse welvaarts
staat zegt Northeott dat alle Brit
se Kerken, de Anglicaanse, de
Vrye Kerken en de geestelijken
van de R.-Kath. Kerk, aandeel
hebben in zyn ontstaan. Waren de
Kerken niet de baanbrekers voor
alle soort van vrijwillige hulp?
En, al heeft thans dan ook de
staat die diensten overgenomen,
vergeten mag toch niet worden,
wat de Kerken op dit gebied ge
presteerd hebben. Tegenwoordig
moeten de Kerken niet met de
welvaartsstaat concurreren. Maar
wel willen zy die, waar bet nodig
is, aanvullen en bovenal mannen
en vrouwen van karakter vormen,
die geroepen zijn om leiding te
geven.
In 1957 werden
3.200.000 bijbels
verspreid
Verleden jaar verspreidden de 23
nationale Bijbelgenootschappen te
zamen S.200.000 By bels. Er had
zelfs nog een veel groter aantal
\erspreid kunnen worden, wan
neer men daartoe de middelen
maar had gehad.
De wereldbevolking neemt jaar
lijks toe met minstens 25 miljoen.
De totale wereldbehoefte naar al
lerlei soort produkten wordt daar
door met het jaar groter. De Bij
bel maakt hierop geen uitzonde
ring.
Men heeft uitgerekend, dat min
stens 20 miljoen volwassenen ie
der jaar leren lezen; wanneer de
Bybelgenootschappen daartoe in
staat waren geweest, zouden vele
vreemde volkeren met vreugde
nieuwe vertalingen in hun eigen
taal begroet hebben. Eén van de
hoofdoorzaken van deze onvol
doende gedekte vraag naar Bijbels
in vele streken van deze aarde is,
dat de Bijbelgenootschappen
slechts in staat zijn geweest enke
le Evangeliën of andere Bijbelge
deelten te verspreiden, en dat de
mensen nu bij honderdduizenden
vragen naar de Bijbel in zijn ge
heel.
Bekeringen van vele
onraakbaren'
tegelijk worden zeldzaam
Naar ..Christian Century" mee
deelt, bedraagt het aantal van de
„onraakbaren" de kastelozen
77,8 miljoen of een vijfde van de
gehele bevolking van India, Toen
idia onafhankelijk werd, heeft
men de „onraakbaarheid" bij de
wet afgeschaft. Kort geleden werd
een bericht gepubliceerd, waarin
middelen werden genoemd om te
proberen of men b.v. in hotels,
parken, bepaalde handelszaken, de
kastenscheiding niet in stand kan
houden.
In het algemeen schijnt het, dat
de verboden, die vroeger aan de
kastelozen waren opgelegd b.v. het
dragen van sieraden van zilver en
goud. het niet betreden van be
graafplaatsen enz. niet meer van
kracht zijn. Het blad herinnert er
aan, dat gedurende de afgelopen
eeuw, de meeste Indiërs, die Chris
ten werden, tot de kastelozen be
hoorden.
Vooral door de godsdienstige
en algemene vorming van deze
verachte groepen heeft de zen
ding veel voor hen gedaan.
Door de huidige wet, waarby
de onraakbaarheid ia afge
schaft valt voor hen de be
weegreden weg Christey te
worden om daardoor de moge
lijkheid van opleiding te ver
krijgen. Bekeringen van gehele
dorpen van kastelozen zyn
zeldzaam geworden.
De Franse minister
txj» de Posterijen,
Eugene Thomas, heeft
zich met een zekere
diplomatie gered uit
'n postzegeldilemma,
aldus Het Vrije Volk.
Met het oog op het
eeuwfeest van de
verschijningen te
Lourdes hadden zowel
godsdienstige als toe
ristische autoriteiten
aandrang op hem uit
geoefend, een speciale
postzegel uit te geven
ten gerieve van de ve
le duizenden, die dif
jaar in Lourdes wor
den verwacht.
Aan de andere kant
hebben anti-clericalen
en voorstanders van
de scheiding van kerk
en staat een even
zware druk op hem
uitgeoefend om dat
niet te doen.
Thomas tegenstan
der van elke band
tussen kerk en staat
heeft een verkla
ring gepubliceerd,
waarin hij zegt, dat
de regering van de
vierde republiek het
eeuwfeest van een
godsdienstige gebeur
tenis nief tot een of
ficiële aangelegenheid
kan maken door een
speciale postzegel te
doen drukken.
Maar, zegt hij, de re
gering kan aan de an
dere kant niet blind
blijven voor de toeris
tische aspecten van
een grote stroom be
zoekers «if het bui
tenland. Daarom zal
een in 195$ uitgege
ven zegel, waarop de
bedevaartsplaats
Lourdes in beeld is
gébracht, worden her
drukt ten einde de
toeristen te gerieven
en de kennis van de
charmes van het ge
bied der Pyreneeën
te verbreiden.
De zegel krijgt een
andere kleur en de
waarde van S0 francs.
FEULLET0N
29
Dc rest van de avond vroeg Lorraine
zich af. of Martin op enige wijze zou
doen blijken, dat hij een deel van het
gesprek met David had beluisterd,
maar hij deed het niet. Ze speelden
opnieuw „solo", tot Barbara ver
klaarde dat ze hoofdpijn had en naar
bed ging. Gemma vergezelde haar en
daar David in een andere kamer zat
te studeren bleven Ixirraine en Mar
tin alleen. Ze wachte, hopend maar
ook vrezend, dat hij iets zou zeggen,
maar hij gaf haar slechts 'n sigaret
en merkte op, dat de radio een Beet
hoven-kwartet uitzond, dat ze nog
juist konden horen. Ze antwoordde,
het in de krant te hebben gelezen en
er er°- benieuwd naar te zijn, waar-
HILLARY WAYNE
na hij de radio aanzette en toen de
klanken der melodie door de kamer
stroomden naast haar op de divan
ging zitten. Ze voelde zich plotseling
gerustgesteld en de spanning veran
derd in een gevoel van kameraad
schap, zodra de muziek verstomd
was, zouden ze praten, dacht ze en
dan zou ze geleidelijk wel te weten
komen, of ze hem inderdaad in de
stallen van nut kon zijn. Totdusver
had ze niets uitgevoerd en zelfs geen
hand naar werk uitgestoken.
„O, lieve help", zei Gemma, die met
haar verstelmandje de kamer binnen
stormde, „is er niets anders om naar
te luisteren? Ja, hoor een operette op
het „Home"-programnia. Ik heb het
met potlood aangestreept, maar dacht
dat Barbara er weinig voor voelde.
Nu ze naar bed is, kan het wel na
tuurlijk. Hier heb ik het al: „De rode
Crinoline".
Geen ogenblik kwam het bij haar op,
dat de twee anderen misschien liever
hun eigen keus trouw bleven. Kalm
weg draaide ze de knoppen om en ter
wijl Beethoven waardig het veld
ruimde, kwam de zedige operette-ko
ningin al kwelend en kwetterend naar
voren. Er zat niets anders op dan
zich zo goed mogelijk te schikken.
Ongelukkigerwijs, dacht Lorraine,
moesten ze Gemma op de koop toe ne
men.
De laatste was vastbesloten, hen niet
alleen te laten en bovendien die
vreemde eens te tonen, hoe dik be
vriend zij, Gemma en Martin wel wa
ren. Haar toch al opdringerige manie
ren aan zijn adres werden nu bepaald
overweldigend, tot hij ten slotte op
stond met de woorden, dat hij David
had beloofd, hem bij zijn werk te hel
pen.
Na Martins vertrek was alle aardig-
hi d eraf
„De rode Crinoline" bleef aan-één-
stuk door jengelen en slechts haar
gevoel voor beleefdheid weerhield
Lorraine, dadelijk naar bed te gaan.
Eindelijk maakte ze toch aanstalten,
want ze voelde zich erg vermoeid. Na
enige aarzeling besloot ze, maar niet
om een kruik te vragen, want Gem
ma scheen zo moe en lusteloos, dat ze
haar niet wilde lastig vallen.
„Wel te rusten, kindlief", zei Gemma
honingzoet. „Ik ben toch zó blij, dat
jij gekomen bent. Ik kan niet altijd
bij Martin zijn, zie je want af en
toe heeft Barbara me nodig en het
is zo'n prettig idee, dat hij dan gezel
schap heeft. Hij zegt, dat jij hem
amuseert".
Lorraine wist zowaar te glimlachen
en snelde naar haar kamer. Toen ze
daar echter de elektrische kachel
vond branden en in haar bed een
warmwaterkruik aantrof, schaamde
ze zich een beetje, maakte met een
ruk rechtsomkeert, om Gemma voor
de moeite te gaan bedanken.
Voor ze evenwel de trap had bereikt,
versperde Barbara's lange maar wat
gebogen figuur haar de weg.
..Je verspilt je tijd, meisje, je deed
beter met in je bed te kruipen", zei
Barbara op zo kille, effen, boosaar
dig klinkende toon, dat Lorraine er
van ontstelde.
„Neem me niet kwalijk, maar ik wil
de juist naar beneden gaan om Gem
ma te bedanken voor
„Gemma" hoonde Barbara, „waarom
wil je me dat wijsmaken? Je hebt
het, precies als allemaal, op Martin
voorzien en je wilt maar niet begrij
pen, arm gekkinnetje, dat hij niet
voor jou of voor wie dan ook is
bestemd. Hij en ik staan helemaal al
leen en apart; hij en ik
Meteen begon ze angstwekkend heen
en weer te zwaaien. Lorraine, hevig
verschrikt, schoot te hulp, maar de
ander weck, achteruit stappend, naar
de kant van de trap. Ze was nu dicht
bij de bovenste trede en scheen zich
daarvan bewust, want haar hand
voelde de leuning.
„Dat bevalt je niet, wel", schimpte
Barbara. „Nu, zo gaat het allemaal.
Ze hebben het allen op hem gemunt,
maar hij blijft bij mij, zijn oudere
zuster, die ziek is en steeds erger
wordt bij mij en niemand anders.
Zelfs al zou ik op het ogenblik dood
neervallen en hij het huis en het geld
dat er is krijgen dan nóg zou hij niet
voor jou zijn. Waarom zou je hem
dus nalopen? HJj zal nooit trouwen!
Hij kent de familiekwaal, de ziek
teZe zweeg plotseling, riep toen
met anders klinkende, veel scherpere
stem: „O, mijn hoofd", wankelde en
sloeg voor Lorraine haar kon grij
pen, de trap af.
Eindelijk in haar val gestuit, leek
Barbara, met haar roodzijden peig
noir, een door een rukwind neerge
slagen tulp. Lorraine keek als verhijs-
terd naar 't armzalig schepseltje, dat
althans voor het ogenblik totaal bui
ten de wereld der mensen scheen.
Eensklaps echter waren daar toch de
anderen: Martin. Gemma, David; ze
pasten de tulpenhladen in elkaar en
maakten, voor ze haar opnamen, van
de tulp weer een knop.
Het was geen tulp; 't was een rode
roos en één der blaadjes viel apart
en... „Neen," fluisterde Lorraine,
„neen. neen"terwijl ze juist als
Barbara had gedaan, de trapleuning
greep en met haar vingers de gladde
middenstijl omvatte.
„Lorraine," klonk Martins stem,
scherp en bevelend, „kom dadelijk be
neden; we hebben je nodig."
De ontzetting week langzaam van
haar; ze streek met de hand over 't
nog van angstzweet vochtige voor
hoofd en riep: „Ik kom."
Barbara was op een in de hall
staande bank van eikenhout gelegd.
Haar ogen waren gesloten en de huid
had een ziekelijke, klei-achtige tint.
Nu ze daar, als een dode, lag uitge
strekt, vertoonde haar gezicht weinig
of geen gelijkenis met dat van haar
broer.
„Lieve help!" zei David, „dat was
me een buiteling. Alle mensen, wat is
er eigenlijk gebeurd? Ja, wat is er
gebeurd, Lorraine?"
(Wordt vervolgd)