'Ozowvenpagina Roddelaarster Elsa Maxwell een groot televisie-succes is zaterdag 8 maart 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. 11 Twee voorjaarsmodellen uit de col lecties van bekende Parijse modehui zen. Links: „Dublin", een avondtoilet dat werd ontworpen door Pierre Bal- tnain en uitgevoerd is in wit satijn met blauw-en-goud borduurwerk. Rechts: Paton ontwierp dit tailleur van geruite wollen stof in blauw en wit. Het jasje heeft een grote kraag, de rok is een plooirok. „IK KIES MIJN VIJANDEN ZORGVULDIG.. Zij kan gul zijn met haar lof, maar nog guller met afkeuringen! „Ik ben liet niet eens met alles wat ze zegt, maar dat helpt me niets, want ze zegt liet toch!", zegt ceremoniemeester Jack Paar van Amerika's kletstante Elsa Maxwell, van wie iedereen ver wachte dat ze zich met haar vierenzeventig jaren eens wat terug zal trekken uit haar drukke bestaan. Maar Elsa moet in de pu blieke belangstelling staan en liaar televisieoptreden, vorig jaar september ingezet, trekt elke week meer kijkers. Elsa Maxwell praat twintig minuten lang aan één stuk door over verleden, he den en toekomst, roddelt over mensen en toestanden en steekt haar spitse neus in allerlei zaken, waar ze geen verstand van heeft, alles in een tempo van „niemand kan me tegenhouden als ik wat wil zeggen!" Wat maakt Elsa Maxwell tot een zo groot televisie-succes? Niemand kan het beredeneren. Elsa staal voor hel kille oog van de camera, schudt haar dikke wijsvinger naar haar onzicht baar publiek en zegt de verschrikke lijkste dingen over alles en iedereen. „De mensen zijn doodsbang voor mij" zegt ze, „en dat vind ik verschrikke lijk; er zijn mensen die ik niet mag en dat is heel wat anders dan haten, ik haat niemand Ondertussen heeft ze haar afkeer la ten blijken van Hedda Hopper („al tijd mis") oliemiljonair Paul Gettv („onbelangrijk"), Jayne Mansfield .smakeloos om haar aan de konin gin voor te stellen!") en van Elvis presley („een bedreiging -voor ons land"). Verder heeft ze korte metten gemaakt met Roberto Rossellini, de vorstin van Monaco en ex-koning Fa- roek. Zij is met haar lof al even uit bundig als met haar afkeuring. Daar bij vergeet ze haar ex-vijandin de hertogin van Windsor niet („een ge weldig karakter met veel gevoel voor humor"). En verder is ze uitbundig over Anna Magnani, president Eisen hower. Maria Callas („de grootste persoonlijkheid van onze tijd") en Gloria Vanderbilt. Elsa is geboren in Keokuk (Iowa), als dochter van een weinig succesvol le verkoper die tevens journalist was (met matige capaciteiten). Ze werd in bescheiden omstandigheden in San Francisco opgevoed en ging op haar veertiende jaar van school. Na de dood van haar vader in 1905 reisde ze een poos mee in een toneelgezel schap, dat alleen Shakespeare speel de, werd pianiste in een New Yorkse bar, schreef liedjes en begeleidde re- vue-artisten. Haar eerste grote stunt dateerde uit 1917: Elsa Maxwell presen teerde in de Metropolitan Opera maarschalk Joffre, Enrico Caruso en de pianist Paderewski ten bate van de Franse oorlogswezen. In Bed opmakenzwaarste huishoudelijk werk Uit een rapport dat dr. Re ginald Passmore van de uni versiteit van Edinburgh voor de Britse medische vereniging beeft opgesteld over huishoude lijke werkzaamheden blijkt, dat het „bed opmaken" de zwaarste taak van de huis vrouw is. De huisvrouwen ver bruiken hiervoor 4.2 calorieën per minuut tegen 3.5 calorieën bij het stof afnemen en 2.5 bij het koken. Ter vergelijking diene dat bij het maken van een stevige wandeling 3.5 tot vier calorieën per minuut worden gebruikt en bij het verrichten van zwaar werk, zoals het hakken van steenkool door een mijnwer ker, zeven tot tien calorieën. Men is tot deze resultaten gekomen door huisvrouwen en haar echtgenoten huis houdelijke werkzaamheden te laten verrichten, terwijl zij maskers op hadden waardoor de intensiteit van hun adem haling werd gemeten. Deze maskers stonden weer in ver binding met instrumenten, waarmede het calorleënver- bruik werd geregistreerd. iiiiiiiiiiiiiiiiiI De tiende Middeneuropese Textielbeurs Dit jaar zal van 1 tot 10 augustus m Dornbirn in Vorarlberg (Oostenrijk) voor de tiende maal een textielbeurs worden gehouden. En dit jaar ver wacht men van deze beurs een zeer gunstige ontwikkeling O.m. door deel neming van binnen- en buitenlandse ondernemingen op het gebied van de textielproduktle, van de textielchemie en van machines voor de textielindu strie. Men hoopt dat de Nederlandse textiel industrie met een collectieve tentoon stelling zal deelnemen aan deze Dorn- birner Messe, zo hebben Oostenrijkse handelsvertegenwoordigers medege deeld. ELSA MAXWELL ...zelfs tijdens de vakantie schrijft ze roddelverhalen... 1921 gaf ze haar eerste partijtje in Londen en beleende een kostba re ring om de violist Frits Kreisler tc kunnen betalen, waarop Ber nard Shaw haar het achtste we reldwonder noemde. Hoewel Elsa nooit geld overhield, hoeveel ze ook bijverdiende, kon ze altijd alles krijgen wat ze wilde heb ben. Op haar verjaardagsfeestje in 1928 dirigeerde Pierre Monteux zijn orkest voor haar in het Parijse Ritz hotel en bracht Serge Djagilev zijn beroemde Russische ballet. Elsa heeft enorm veel gedaan voor Monte Carlo en voor Venetië, waar zij het Lido stichtte, zoals zij later een nachtclub in Parijs leidde. Om dc populariteit van het toerisme rond de Griekse ei landen te bevorderen leende zij drie jaar geleden een schip van Stavros Niarchos voor een tweeweekse reis met honderdtwintig beroemdheden. Vorig jaar heeft Elsa Maxwell haar aloude vijandschap met de Windsors bijgelegd en is sedertdien de beste vriendin van de hertogin en haar man geworden. Er zijn praktisch geen be roemdheden die zij de hand niet heeft gedrukt. „Ik kies mijn vijanden zorg vuldig", zegt zij, „je kunt ze soms hard nodig hebben!" Zij vertelt de televisiekijker open hartig dat zij na een fantastisch le.ven een banktegoed had van tweeduizend dollar en achttien honderd dollar schulden. Maar ze woont gratis in een bescheiden tweekamersuite in het Waldorf Astoriahotel, die haar al tientallen jaren lang ter beschikking staat. Haar vitaliteit is onbegrijpelijk. Ze bereidt nooit een uitzending voor en komt meestal pas tien mi nuten voor het begin van de mid dernachtelijke uitzending per taxi van een feest naar de studio. Elsa Maxwell was nooit getrouwd: ze heeft er zelfs nooit aan gedacht. Haar bewegelijke geest heeft er blijk baar nooit tijd voor gevonden. Maar nu heeft de televisie haar hart gesto len en zij geeft er zich met hart en ziel aan. Ze is tevreden met de vijfhonderd dollar per week die de televisie haar nu betaalt. Elsa Maxwell koestert echter maar één ambitie sedert zij de stratosfeerballonvaarder Iven Kin- cheloe leerde kennen: een reis naar de maan. Dat heeft ze onlangs voor de televisiecamera bekendgemaakt met de toevoeging: „Ik hoop alleen maar dat ze gauw een raket bouwen, waar ik in pas!" Komende modeshows in Zeeland De Zeeuwse vrouw zal in de komende weken gelegenheid te over hebben om kennis te maken niet de nieuwe voorjaars- en zomermode, want diverse modehulzen organiseren weer één of meer modeshows waarin zij hun col lecties voor het komend seizoen tonen. In hotel „De Burg" te Middelburg wordt a.s. dinsdag (II maart» van twee uur 's middags tot tien uur 's avonds een mode-expositie gegeven ouder het motto „De waarde van accessoires". Op deze expositie, georganiseerd door Middelburgse firma's, vormt de hoedenmode de hoofdschotel; daar naast zijn tassen en handschoenen te bezichtigen. In „De Korenbeurs" te Goes wordt op de avonden van 13 en 14 maart een show van kleding en hoedjes gegeven. Eveneens in Goes kan men op don derdag 27 maait in „De Korenbeurs" nogmaals de bekende Franse Boussac- show zien: 's middags en 's avonds. In Vlissingen kan men dinsdag 18 maart ('s middags en 's avonds) een show van kleding en hoedjes te zien in „Britannia"; en in het Strandhotel geven Vlissingse firma's op 24 maart ('s avonds) en 25 maart ('s middags en 's avonds) hun traditionele show van kleding, hoedjes, schoenen, tassen en handschoenen. vrouwen voerden si&ub... op bevel van een jong tekenaar O Ook de Py- oude van het ndank is relds loon. ach ter reneeën...." Di heer in de bar Phoenix-hotel in Ma drid, die misschien een Grande van Spanje is of een voormalige tore ro, glimlachte weemoe dig. Kent U Penagos f Ziet U, dat zijn z'n on sterfelijke werken Welke schilder kan zicli op zulk een nala tenschap roemen f" En met een langzaam ge baar trekt hij een denk beeldige kring om de senoras en senoritas op de barkrukken. „Vindt U ergens ter wereld zo veel slanke vrouwen als hier in Madrid f" Men moet de oude heer gelijk geven. MuriUo liet de vrouwen en meisjes van Sevillu tot Madonna's worden. Goya is heden nog de grote, steeds weer nieu we modeschepper; Pe nagos echter verander de de vrouwen van Ma- drid. Hij gaf haar een nieuw gezicht, hij be paalde huar lijn en met die lijn misschien haar wezen. En toch spreekt vandaag nie mand meer over hem. De man, die de grootste invloed heeft uitge oefend op het uiterlijk van de Spaanse vrouw, is vergeten. Nog slechts enkele jaren ge leden werd hij begra ven, een eenzame onbe kende grijsaard, voor wie geen regering een gedenkteken laat op richten. roen de Eerste We reldoorlog over Europa woedde, kwam Penagos als jong schilder naar Madrid. Zelfs de meeste van zijn vrienden kenden zijn werkelijke naam niet. Maar zijn pseudo niem Penagos werd in. de couranten en tijd schriften in de Spaan se hoofdstad snel een begrip. Met enkele pen- nestreken tekende hij vrouwen, slanke, wee moedige vrouwen. Steeds weer alléén vrouwen. En hij werd mode, zo zeer mode zelfs, dat het voor iede re krant, ieder geïllus treerd blad, ongeschre ven wet werd, zijn te keningen op de voor pagina te brengen. -En had men aanvankelijk gelachen over deze slanke, ranke vrouwen type van Penagos, hij werd toch nagevolgd. Het schoonheidsideaal van de Spaanse vrouw was tot die jaren geenszins in overeen stemming met het type, dat de tekenaar, mis schien in zijn jeugdige gevoel voor romantiek, misschien ook, omdat hij van het alledaagse wilde afwijken, gelan ceerd had. Hl 1 et succes was in ieder geval onge kend. Binnen en kele jaren waren Ma drid en Spanje rol „Pe- naguitos". zoals men de senoritas en senoras noemde, die zijn lijn tot haar ideaal procla meerden. Men begon aan hongerkuren, er icas een hoogconjunc tuur in vermagerings middelen, artsen spe cialiseerden zich in ver mageringsmethoden en in de etalages kunstzaken zag men nog slechts de vrou wenportretten van Pe nagos. Daar Madrid h, die dagen de toon aan gaf en de mode voor schreef, werd het Pe- nagos-ideaal de schoon heidswet voor de Spaanse vrouw, die zich goed verzorgde en die modem en mooi wilde zijn. En wat de tekenaar waarschijnlijk nooit verwacht had, waaraan hij ver moedelijk zelfs nooit gedacht had, gebeurde. De Spaanse vrome kreeg een nieuwe ge stalte: de Penagos-lijn overwon. Eerst in de gegoede klassen, daar na bij kleine naaister tjes en fabriekarbeid- sters en tenslotte, zij het wat aarzelend, bij de middenstand. De mode paste zich erbij aan. De tekenaar Pe nagos, wiens eigen naam slechts enkele in gewijden kenden, had de Spaanse vrouw een nieuwe lijn gegeven. En daarmee meer ge zondheid. De burgeroorlog en de omverwerping van de monarchie verwoest ten het Spanje, waarin Penagos de onbloedig- ste, doch meest zicht bare aller revoluties had ontketend. De schilder zélf verdween uit de herinnering, zijn werk bleef levender dan dat van welke andere schilder ook: men ziet het terug in het uiter lijk van vrijwel iedere Spaanse vrouw van nu. X?oor boude.... ew voor wArme lAZjCVl Ook voor kleine dames zijn tweedeli ge pakjes praktisch. Zoals dit gezel lige modelletje met driekwartmou wen, hooggesloten met een kraagje. Als de jongedame het bloesje uit doet, blijft er 'n leuk zomerjurkje met een boothalsje over dat desgewenst ook als overgooiertje gebruikt kan worden. Voor de leeftijd van 7 a 8 jnar heeft men er voor nodig ca. 2.75 m. stof van 90 cm. breedte. In het voorpand van het lijfje stikt U de figuurnaden, waarna U de zij- en schoudernaden sluit. Hals en armsgaten worden met schuinge- knipte biezen afgewerkt. Voor de rok neemt U twee banen van de gehele stofbreedte en 40 cm. hoogte, die U met elkaar verbindt en ingerimpeld aan bet lijfje zet. De zij- en schoudernaden van de blouse worden gesloten. Het aange knipte beleg vouwt U langs de voor kanten naar binnen. Bij het verdelen van de knoopsgaatjes moet U reke ning houden met het knoopsgat in de ceintuurband. Deze band wordt ca. 70 cm. lang, namelijk de taillewijdte plus 2 cm. onderslag en 4 cm. van dubbel genomen stof, waartussen U de ingerimpelde onderkant van de blouse naait. De mouwen worden ingezet en van manchetjes, van dub bele stof voorzien. De halsrand zet U tussen de dubbele stof van 't kraag je. Het verdient wel aanbeveling kraag, manchetten en ceintuur van een vlieseline tussenkraagje te voor zien. ~üan ozotifv C tot OZCMV Een vrouw alléén kan die eigen lijk wel invloed uitoefenen op het wereldgebeuren Is het geen belachelijke zelfoverschatting om te denken, dat de grootmachten en reu zenkrachten. die het raderwerk van de samenleving der volkeren in be weging houden, zich iéts zullen aan trekken van het zandkorreltje daar tussen. dat zich „een doodgewone huismoeder" noemt? Wij vrouwen hebben de oorlogspoli tiek geslikt, altijd maar weer lees er de historieboekjes maar op na: één lange litanie van geweld, tranen, vuur en zwaard. En de vrouwen maar zuchten en pluksel maken en op het boeltje passen: dat kon allemaal best, zolang er plaatselijk op slagvelden werd gevochten of één stad tegelijk belegerd. Maar toen de slagvelden te klein bleken, de zeeën en de lucht bij het moorden werden betrokken, toen wreven de vrouwen zich de slaap uit de ogen en zeiden: Kan dat nu niet ophouden? Waarom kunnen jullie niet in vrede leven met al die ande ren En om te tonen hoe ernstig zij het meenden speldden zij een witte bloem' op de revers van haar mantelpak en hielden met honderden een stille om megang. De vrouw heeft, enige loffelijke uitzonderingen daargelaten, tot vandaag de dag de oorlog be schouwd als 'n onverklaarbaar na tuurverschijnsel of als een denkfout van de mannen. Zelfs toen het slagveld zich tot haar eigen voortuintje uitstrekte, wist zij nog niets effectievers daarte gen te bedenken dan een witte bloem V sterkste WApen in het knoopsgat. Zij zou ér niet aan denken mét zo'n corsage op haar schort twee vechtende zonen te schei den maar tegenover een duizend maal erger krakeel wordt ze opeens alleen maar sentimenteel. U mag dit rustig onaardig van mij vinden, als het mij maar gelukt U in te branden dat wij als vrouwen, wil len wij werkelijk iets bereiken in de ze boze wereld, allereerst onszelf moeten aanpakken en méns worden. Volwassen méns met een diep en grondig besef van onze verantwoor delijkheid. In het ontoegankelijk, hecht gesmeed blok der totalitaire staten is de vrouw efficiënt ingeschakeld, zij speelt, al of niet uit eigen vrije wil. haar rol mee, en die is niet te onderschatten. Voorzover zij dat bewust doet. is zij beilig overtuigd van de ernst van haar taak, het belang van het systeem waarvoor zij zich fanatiek inzet In dat opzicht kunnen wij dus be ginnen, elk voor zich, haar als machtsfactor in evenwicht te houden door even doelbewust en vast beraden óns systeem: de vrijheid van de enkeling, het zelfbeschik kingsrecht ook van het kleinste volk, te propageren en te verdedigen. Doén wij dat, elk in de eigen kring, getrouwd of ongetrouwd Hébben wij' een politieke overtuiging, kennen wij op zijn minst de grondbeginselen van de partij waarop wij stemmen? Zijn wij op de hoogte van het partij programma, en hebben wij ons wel eens afgevraagd of- wij het daarmee eens zijn? Voeden wij vooral onze kinderen, óók onze dochters, op tot zelfstandige mensen met een welgefundeerd oor deel, ook in politiek opzicht? De menselijke vrijheidsdrang heeft het altijd van elke dictator gewonnen en geweld legt het altijd af tegen geest. Hebt U, als vrouw, een dergelijk ver loop in de historie wel eens nage gaan? Hebt U, naar uw vermogen, het front van de geest, dat nog wél zo krachtig is gebleken als dat van de wapens, helpen versterken? Zijn wij, ieder op onze plaats, de kern van een democratische cel? Leven wij bewust uit een beginsel, gebruiken wij het machtig wapen van ons stembiljet uit zelfge- wonnen overtuiging? Trekken wij scherp te velde tegen elk totalitair symptoom in onze eigen samenleving: de strekking van de grote reclame-campagnes, die ons zachtjes willen gladstrijken tot een kleurloze, vlakke massa; de strekking van de specifieke vrouwenbladen, die ons een onwezenlijke bloemzoete we reld voor ogen toveren en ons liefjes terugdringen tot het terrein der drie K's: klerenkeukenkinderen, het ideaal van wijlen de heren Napoleon, Hitler en Mussolini. Laat ieder die tegen wapengeweld en vernietiging toornt, deze gewetens vragen eerst maar eens naar waar heid beantwoorden. Wil de enkele vrouw iets uitrichten, dan moet zij beginnen werkelijk iemand te zijn. Niet zozeer door kennis, geld of stand maar gewoon, nuchter, stevig: een persoonlijkheid. Dat kost kracht en zelfopvoeding, en lieel veel onverflauwde inspanning. Maar neemt U van mij aan, dat de vrede alleen gediend wordt door strijdbare mensen. SASKIA Bestrijd UW PIJNEN met:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 7