'Ozowvenpagina
Roddelaarster Elsa Maxwell
een groot televisie-succes
is
zaterdag 8 maart 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
11
Twee voorjaarsmodellen uit de col
lecties van bekende Parijse modehui
zen. Links: „Dublin", een avondtoilet
dat werd ontworpen door Pierre Bal-
tnain en uitgevoerd is in wit satijn
met blauw-en-goud borduurwerk.
Rechts: Paton ontwierp dit tailleur
van geruite wollen stof in blauw en
wit. Het jasje heeft een grote kraag,
de rok is een plooirok.
„IK KIES MIJN VIJANDEN ZORGVULDIG..
Zij kan gul zijn met haar lof, maar
nog guller met afkeuringen!
„Ik ben liet niet eens met alles wat ze zegt, maar dat helpt me
niets, want ze zegt liet toch!", zegt ceremoniemeester Jack Paar
van Amerika's kletstante Elsa Maxwell, van wie iedereen ver
wachte dat ze zich met haar vierenzeventig jaren eens wat terug
zal trekken uit haar drukke bestaan. Maar Elsa moet in de pu
blieke belangstelling staan en liaar televisieoptreden, vorig jaar
september ingezet, trekt elke week meer kijkers. Elsa Maxwell
praat twintig minuten lang aan één stuk door over verleden, he
den en toekomst, roddelt over mensen en toestanden en steekt
haar spitse neus in allerlei zaken, waar ze geen verstand van
heeft, alles in een tempo van „niemand kan me tegenhouden als
ik wat wil zeggen!"
Wat maakt Elsa Maxwell tot een zo
groot televisie-succes? Niemand kan
het beredeneren. Elsa staal voor hel
kille oog van de camera, schudt haar
dikke wijsvinger naar haar onzicht
baar publiek en zegt de verschrikke
lijkste dingen over alles en iedereen.
„De mensen zijn doodsbang voor mij"
zegt ze, „en dat vind ik verschrikke
lijk; er zijn mensen die ik niet mag
en dat is heel wat anders dan haten,
ik haat niemand
Ondertussen heeft ze haar afkeer la
ten blijken van Hedda Hopper („al
tijd mis") oliemiljonair Paul Gettv
(„onbelangrijk"), Jayne Mansfield
.smakeloos om haar aan de konin
gin voor te stellen!") en van Elvis
presley („een bedreiging -voor ons
land"). Verder heeft ze korte metten
gemaakt met Roberto Rossellini, de
vorstin van Monaco en ex-koning Fa-
roek. Zij is met haar lof al even uit
bundig als met haar afkeuring. Daar
bij vergeet ze haar ex-vijandin de
hertogin van Windsor niet („een ge
weldig karakter met veel gevoel voor
humor"). En verder is ze uitbundig
over Anna Magnani, president Eisen
hower. Maria Callas („de grootste
persoonlijkheid van onze tijd") en
Gloria Vanderbilt.
Elsa is geboren in Keokuk (Iowa),
als dochter van een weinig succesvol
le verkoper die tevens journalist was
(met matige capaciteiten). Ze werd
in bescheiden omstandigheden in San
Francisco opgevoed en ging op haar
veertiende jaar van school. Na de
dood van haar vader in 1905 reisde
ze een poos mee in een toneelgezel
schap, dat alleen Shakespeare speel
de, werd pianiste in een New Yorkse
bar, schreef liedjes en begeleidde re-
vue-artisten.
Haar eerste grote stunt dateerde
uit 1917: Elsa Maxwell presen
teerde in de Metropolitan Opera
maarschalk Joffre, Enrico Caruso
en de pianist Paderewski ten bate
van de Franse oorlogswezen. In
Bed opmakenzwaarste
huishoudelijk werk
Uit een rapport dat dr. Re
ginald Passmore van de uni
versiteit van Edinburgh voor
de Britse medische vereniging
beeft opgesteld over huishoude
lijke werkzaamheden blijkt,
dat het „bed opmaken" de
zwaarste taak van de huis
vrouw is. De huisvrouwen ver
bruiken hiervoor 4.2 calorieën
per minuut tegen 3.5 calorieën
bij het stof afnemen en 2.5 bij
het koken.
Ter vergelijking diene dat bij
het maken van een stevige
wandeling 3.5 tot vier calorieën
per minuut worden gebruikt en
bij het verrichten van zwaar
werk, zoals het hakken van
steenkool door een mijnwer
ker, zeven tot tien calorieën.
Men is tot deze resultaten
gekomen door huisvrouwen
en haar echtgenoten huis
houdelijke werkzaamheden te
laten verrichten, terwijl zij
maskers op hadden waardoor
de intensiteit van hun adem
haling werd gemeten. Deze
maskers stonden weer in ver
binding met instrumenten,
waarmede het calorleënver-
bruik werd geregistreerd.
iiiiiiiiiiiiiiiiiI
De tiende Middeneuropese
Textielbeurs
Dit jaar zal van 1 tot 10 augustus m
Dornbirn in Vorarlberg (Oostenrijk)
voor de tiende maal een textielbeurs
worden gehouden. En dit jaar ver
wacht men van deze beurs een zeer
gunstige ontwikkeling O.m. door deel
neming van binnen- en buitenlandse
ondernemingen op het gebied van de
textielproduktle, van de textielchemie
en van machines voor de textielindu
strie.
Men hoopt dat de Nederlandse textiel
industrie met een collectieve tentoon
stelling zal deelnemen aan deze Dorn-
birner Messe, zo hebben Oostenrijkse
handelsvertegenwoordigers medege
deeld.
ELSA MAXWELL
...zelfs tijdens de vakantie
schrijft ze roddelverhalen...
1921 gaf ze haar eerste partijtje
in Londen en beleende een kostba
re ring om de violist Frits Kreisler
tc kunnen betalen, waarop Ber
nard Shaw haar het achtste we
reldwonder noemde.
Hoewel Elsa nooit geld overhield,
hoeveel ze ook bijverdiende, kon ze
altijd alles krijgen wat ze wilde heb
ben. Op haar verjaardagsfeestje in
1928 dirigeerde Pierre Monteux zijn
orkest voor haar in het Parijse Ritz
hotel en bracht Serge Djagilev zijn
beroemde Russische ballet. Elsa heeft
enorm veel gedaan voor Monte Carlo
en voor Venetië, waar zij het Lido
stichtte, zoals zij later een nachtclub
in Parijs leidde. Om dc populariteit
van het toerisme rond de Griekse ei
landen te bevorderen leende zij drie
jaar geleden een schip van Stavros
Niarchos voor een tweeweekse reis
met honderdtwintig beroemdheden.
Vorig jaar heeft Elsa Maxwell haar
aloude vijandschap met de Windsors
bijgelegd en is sedertdien de beste
vriendin van de hertogin en haar man
geworden. Er zijn praktisch geen be
roemdheden die zij de hand niet heeft
gedrukt. „Ik kies mijn vijanden zorg
vuldig", zegt zij, „je kunt ze soms
hard nodig hebben!"
Zij vertelt de televisiekijker open
hartig dat zij na een fantastisch
le.ven een banktegoed had van
tweeduizend dollar en achttien
honderd dollar schulden. Maar ze
woont gratis in een bescheiden
tweekamersuite in het Waldorf
Astoriahotel, die haar al tientallen
jaren lang ter beschikking staat.
Haar vitaliteit is onbegrijpelijk.
Ze bereidt nooit een uitzending
voor en komt meestal pas tien mi
nuten voor het begin van de mid
dernachtelijke uitzending per taxi
van een feest naar de studio.
Elsa Maxwell was nooit getrouwd: ze
heeft er zelfs nooit aan gedacht.
Haar bewegelijke geest heeft er blijk
baar nooit tijd voor gevonden. Maar
nu heeft de televisie haar hart gesto
len en zij geeft er zich met hart en
ziel aan.
Ze is tevreden met de vijfhonderd
dollar per week die de televisie haar
nu betaalt. Elsa Maxwell koestert
echter maar één ambitie sedert zij
de stratosfeerballonvaarder Iven Kin-
cheloe leerde kennen: een reis naar
de maan. Dat heeft ze onlangs voor
de televisiecamera bekendgemaakt
met de toevoeging: „Ik hoop alleen
maar dat ze gauw een raket bouwen,
waar ik in pas!"
Komende modeshows in Zeeland
De Zeeuwse vrouw zal in de komende weken gelegenheid te over hebben
om kennis te maken niet de nieuwe voorjaars- en zomermode, want diverse
modehulzen organiseren weer één of meer modeshows waarin zij hun col
lecties voor het komend seizoen tonen.
In hotel „De Burg" te Middelburg wordt a.s. dinsdag (II maart» van twee
uur 's middags tot tien uur 's avonds een mode-expositie gegeven ouder
het motto „De waarde van accessoires". Op deze expositie, georganiseerd
door Middelburgse firma's, vormt de hoedenmode de hoofdschotel; daar
naast zijn tassen en handschoenen te bezichtigen.
In „De Korenbeurs" te Goes wordt op de avonden van 13 en 14 maart een
show van kleding en hoedjes gegeven. Eveneens in Goes kan men op don
derdag 27 maait in „De Korenbeurs" nogmaals de bekende Franse Boussac-
show zien: 's middags en 's avonds.
In Vlissingen kan men dinsdag 18 maart ('s middags en 's avonds) een
show van kleding en hoedjes te zien in „Britannia"; en in het Strandhotel
geven Vlissingse firma's op 24 maart ('s avonds) en 25 maart ('s middags
en 's avonds) hun traditionele show van kleding, hoedjes, schoenen, tassen
en handschoenen.
vrouwen voerden si&ub...
op bevel van een jong tekenaar
O
Ook
de Py-
oude
van het
ndank is
relds loon.
ach ter
reneeën...." Di
heer in de bar
Phoenix-hotel in Ma
drid, die misschien een
Grande van Spanje is
of een voormalige tore
ro, glimlachte weemoe
dig. Kent U Penagos f
Ziet U, dat zijn z'n on
sterfelijke werken
Welke schilder kan
zicli op zulk een nala
tenschap roemen f" En
met een langzaam ge
baar trekt hij een denk
beeldige kring om de
senoras en senoritas op
de barkrukken. „Vindt
U ergens ter wereld zo
veel slanke vrouwen als
hier in Madrid f"
Men moet de oude heer
gelijk geven. MuriUo
liet de vrouwen en
meisjes van Sevillu tot
Madonna's worden.
Goya is heden nog de
grote, steeds weer nieu
we modeschepper; Pe
nagos echter verander
de de vrouwen van Ma-
drid. Hij gaf haar een
nieuw gezicht, hij be
paalde huar lijn en
met die lijn misschien
haar wezen. En toch
spreekt vandaag nie
mand meer over hem.
De man, die de grootste
invloed heeft uitge
oefend op het uiterlijk
van de Spaanse vrouw,
is vergeten. Nog
slechts enkele jaren ge
leden werd hij begra
ven, een eenzame onbe
kende grijsaard, voor
wie geen regering een
gedenkteken laat op
richten.
roen de Eerste We
reldoorlog over
Europa woedde,
kwam Penagos als jong
schilder naar Madrid.
Zelfs de meeste van
zijn vrienden kenden
zijn werkelijke naam
niet. Maar zijn pseudo
niem Penagos werd in.
de couranten en tijd
schriften in de Spaan
se hoofdstad snel een
begrip. Met enkele pen-
nestreken tekende hij
vrouwen, slanke, wee
moedige vrouwen.
Steeds weer alléén
vrouwen. En hij werd
mode, zo zeer mode
zelfs, dat het voor iede
re krant, ieder geïllus
treerd blad, ongeschre
ven wet werd, zijn te
keningen op de voor
pagina te brengen. -En
had men aanvankelijk
gelachen over deze
slanke, ranke vrouwen
type van Penagos, hij
werd toch nagevolgd.
Het schoonheidsideaal
van de Spaanse vrouw
was tot die jaren
geenszins in overeen
stemming met het type,
dat de tekenaar, mis
schien in zijn jeugdige
gevoel voor romantiek,
misschien ook, omdat
hij van het alledaagse
wilde afwijken, gelan
ceerd had.
Hl
1 et succes was in
ieder geval onge
kend. Binnen en
kele jaren waren Ma
drid en Spanje rol „Pe-
naguitos". zoals men
de senoritas en senoras
noemde, die zijn lijn
tot haar ideaal procla
meerden. Men begon
aan hongerkuren, er
icas een hoogconjunc
tuur in vermagerings
middelen, artsen spe
cialiseerden zich in ver
mageringsmethoden en
in de etalages
kunstzaken zag men
nog slechts de vrou
wenportretten van Pe
nagos. Daar Madrid h,
die dagen de toon aan
gaf en de mode voor
schreef, werd het Pe-
nagos-ideaal de schoon
heidswet voor de
Spaanse vrouw, die
zich goed verzorgde en
die modem en mooi
wilde zijn.
En wat de tekenaar
waarschijnlijk
nooit verwacht
had, waaraan hij ver
moedelijk zelfs nooit
gedacht had, gebeurde.
De Spaanse vrome
kreeg een nieuwe ge
stalte: de Penagos-lijn
overwon. Eerst in de
gegoede klassen, daar
na bij kleine naaister
tjes en fabriekarbeid-
sters en tenslotte, zij
het wat aarzelend, bij
de middenstand. De
mode paste zich erbij
aan. De tekenaar Pe
nagos, wiens eigen
naam slechts enkele in
gewijden kenden, had
de Spaanse vrouw een
nieuwe lijn gegeven.
En daarmee meer ge
zondheid.
De burgeroorlog en de
omverwerping van de
monarchie verwoest
ten het Spanje, waarin
Penagos de onbloedig-
ste, doch meest zicht
bare aller revoluties
had ontketend. De
schilder zélf verdween
uit de herinnering, zijn
werk bleef levender dan
dat van welke andere
schilder ook: men ziet
het terug in het uiter
lijk van vrijwel iedere
Spaanse vrouw van nu.
X?oor boude....
ew voor wArme
lAZjCVl
Ook voor kleine dames zijn tweedeli
ge pakjes praktisch. Zoals dit gezel
lige modelletje met driekwartmou
wen, hooggesloten met een kraagje.
Als de jongedame het bloesje uit
doet, blijft er 'n leuk zomerjurkje met
een boothalsje over dat desgewenst
ook als overgooiertje gebruikt kan
worden.
Voor de leeftijd van 7 a 8 jnar heeft
men er voor nodig ca. 2.75 m. stof
van 90 cm. breedte.
In het voorpand van het lijfje stikt
U de figuurnaden, waarna U de zij-
en schoudernaden sluit. Hals en
armsgaten worden met schuinge-
knipte biezen afgewerkt. Voor de rok
neemt U twee banen van de gehele
stofbreedte en 40 cm. hoogte, die U
met elkaar verbindt en ingerimpeld
aan bet lijfje zet.
De zij- en schoudernaden van de
blouse worden gesloten. Het aange
knipte beleg vouwt U langs de voor
kanten naar binnen. Bij het verdelen
van de knoopsgaatjes moet U reke
ning houden met het knoopsgat in de
ceintuurband. Deze band wordt ca.
70 cm. lang, namelijk de taillewijdte
plus 2 cm. onderslag en 4 cm. van
dubbel genomen stof, waartussen U
de ingerimpelde onderkant van de
blouse naait. De mouwen worden
ingezet en van manchetjes, van dub
bele stof voorzien. De halsrand zet U
tussen de dubbele stof van 't kraag
je. Het verdient wel aanbeveling
kraag, manchetten en ceintuur van
een vlieseline tussenkraagje te voor
zien.
~üan ozotifv
C tot OZCMV
Een vrouw alléén kan die eigen
lijk wel invloed uitoefenen op
het wereldgebeuren Is het geen
belachelijke zelfoverschatting om te
denken, dat de grootmachten en reu
zenkrachten. die het raderwerk van
de samenleving der volkeren in be
weging houden, zich iéts zullen aan
trekken van het zandkorreltje daar
tussen. dat zich „een doodgewone
huismoeder" noemt?
Wij vrouwen hebben de oorlogspoli
tiek geslikt, altijd maar weer lees
er de historieboekjes maar op na: één
lange litanie van geweld, tranen, vuur
en zwaard. En de vrouwen maar
zuchten en pluksel maken en op het
boeltje passen: dat kon allemaal best,
zolang er plaatselijk op slagvelden
werd gevochten of één stad tegelijk
belegerd. Maar toen de slagvelden te
klein bleken, de zeeën en de lucht bij
het moorden werden betrokken, toen
wreven de vrouwen zich de slaap uit
de ogen en zeiden: Kan dat nu niet
ophouden? Waarom kunnen jullie
niet in vrede leven met al die ande
ren
En om te tonen hoe ernstig zij het
meenden speldden zij een witte bloem'
op de revers van haar mantelpak en
hielden met honderden een stille om
megang.
De vrouw heeft, enige loffelijke
uitzonderingen daargelaten, tot
vandaag de dag de oorlog be
schouwd als 'n onverklaarbaar na
tuurverschijnsel of als een denkfout
van de mannen.
Zelfs toen het slagveld zich
tot haar eigen voortuintje uitstrekte,
wist zij nog niets effectievers daarte
gen te bedenken dan een witte bloem
V
sterkste WApen
in het knoopsgat. Zij zou ér niet aan
denken mét zo'n corsage op haar
schort twee vechtende zonen te schei
den maar tegenover een duizend
maal erger krakeel wordt ze opeens
alleen maar sentimenteel.
U mag dit rustig onaardig van mij
vinden, als het mij maar gelukt U in
te branden dat wij als vrouwen, wil
len wij werkelijk iets bereiken in de
ze boze wereld, allereerst onszelf
moeten aanpakken en méns worden.
Volwassen méns met een diep en
grondig besef van onze verantwoor
delijkheid.
In het ontoegankelijk, hecht gesmeed
blok der totalitaire staten is de vrouw
efficiënt ingeschakeld, zij speelt, al
of niet uit eigen vrije wil. haar rol
mee, en die is niet te onderschatten.
Voorzover zij dat bewust doet. is zij
beilig overtuigd van de ernst van haar
taak, het belang van het systeem
waarvoor zij zich fanatiek inzet
In dat opzicht kunnen wij dus be
ginnen, elk voor zich, haar als
machtsfactor in evenwicht te
houden door even doelbewust en vast
beraden óns systeem: de vrijheid
van de enkeling, het zelfbeschik
kingsrecht ook van het kleinste volk,
te propageren en te verdedigen.
Doén wij dat, elk in de eigen kring,
getrouwd of ongetrouwd Hébben
wij' een politieke overtuiging, kennen
wij op zijn minst de grondbeginselen
van de partij waarop wij stemmen?
Zijn wij op de hoogte van het partij
programma, en hebben wij ons wel
eens afgevraagd of- wij het daarmee
eens zijn?
Voeden wij vooral onze kinderen, óók
onze dochters, op tot zelfstandige
mensen met een welgefundeerd oor
deel, ook in politiek opzicht?
De menselijke vrijheidsdrang heeft
het altijd van elke dictator gewonnen
en geweld legt het altijd af tegen
geest.
Hebt U, als vrouw, een dergelijk ver
loop in de historie wel eens nage
gaan? Hebt U, naar uw vermogen,
het front van de geest, dat nog wél
zo krachtig is gebleken als dat van
de wapens, helpen versterken?
Zijn wij, ieder op onze plaats, de
kern van een democratische
cel? Leven wij bewust uit een
beginsel, gebruiken wij het machtig
wapen van ons stembiljet uit zelfge-
wonnen overtuiging?
Trekken wij scherp te velde tegen
elk totalitair symptoom in onze
eigen samenleving: de strekking van
de grote reclame-campagnes, die ons
zachtjes willen gladstrijken tot een
kleurloze, vlakke massa; de strekking
van de specifieke vrouwenbladen, die
ons een onwezenlijke bloemzoete we
reld voor ogen toveren en ons liefjes
terugdringen tot het terrein der drie
K's: klerenkeukenkinderen, het
ideaal van wijlen de heren Napoleon,
Hitler en Mussolini.
Laat ieder die tegen wapengeweld en
vernietiging toornt, deze gewetens
vragen eerst maar eens naar waar
heid beantwoorden. Wil de enkele
vrouw iets uitrichten, dan moet zij
beginnen werkelijk iemand te zijn.
Niet zozeer door kennis, geld of stand
maar gewoon, nuchter, stevig: een
persoonlijkheid.
Dat kost kracht en zelfopvoeding, en
lieel veel onverflauwde inspanning.
Maar neemt U van mij aan, dat de
vrede alleen gediend wordt door
strijdbare mensen.
SASKIA
Bestrijd UW PIJNEN met: