PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT BILT PLOTSELINGE sneeuwstorm ontwrichtte het verkeer in ons land Belgen betogenwaterweg tussen Terneuzen en Gent te kwetsbaar WIND JOEG SNEEUW OP TOT HOOGTEN VAN 1.50 METER MURPHY HAD ONDERHOUD MET PRESIDENT B0URGUIBA ONDERZEEBOOTJAGER DRENTHE BRENGT K.P.M.-SCHIP OP 201e jaargang - no. 48 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. v. d. Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: O. A. de Kok ABONNEMENTSPRIJS 55 cent per week; 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 26 febr. '58 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm. Mlnim. p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 23 cent p. regel met een minimum van 1.—. „Brieven of adres bureau v. d. blad" 25 cent meer. Giro no. 355300 P.Z.C.. Middelburg. Bureaus: Vlisslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red, tel 2*25 adm. tel. 2094. IJzel veroorzaakt treinvertraging Door de plotselinge sneeuwval heeft het verkeer in ons land ernstige vertraging ondervonden. De grootste moeilijkheden deden zich voornamelijk voor in het noorden van 't land. Sneeuw en ijzel op de elektrische bovenleidingen hebben de Nederlandse Spoorwegen veel hinder veroorzaakt. De spoorwegen trachtten zoveel mogelijk te rijden en waar dat nodig was werden bussen ingelegd. Ook werd getracht het treinverkeer gaande te houden door de elektrische treinen te vervangen door dieseltracties. De nachtposttreinen hebben in de afgelopen nacht niet gereden. Hierdoor is vertraging ontstaan in het postvervoer. Een trein, die gisterochtend om 8.15 uit Groningen was vertrok ken, kwam kwart over vijf in Utrecht aan en dit had onder meer tot gevolg, dat een huwelijksvoltrekking in Voorburg niet kon doorgaan, doordat de ouders van het meisje, die in die trein za ten hun onmisbare toestemming niet konden geven. Toen ln de loop van dinsdag de wind in Friesland en Groningen toenam ontwikkelde zich daar een sneeuw storm, die in deze gebieden de lang durigste en uitgebreidste was se dert de laatste oorlog. Sneeuwhopen van 1.30 meter tot 1.50 meter hoogte belemmerden in sterke mate het verkeer. In het zuiden heer ste op dat moment nog zacht weer met lenteachtige regenbuitjes en een temperatuur van maar liefst 11 gra den boven nul. De koude lucht nam echter revanche en breidde zich in de loop van dinsdagmiddag over het midden en zuiden uit, daarbij op uit gebreide schaal ijzel veroorzakend. Auto's bleven steken Door de hevige sneeuwstorm heeft men gisteravond in de pro vincies Friesland en Groningen alle busdiensten moeten staken. In deze provincies verongeluk ten talrijke auto's op de spiegel gladde wegen, of bleven steken in de sneeuw. Een sprekend voorbeeld van de totale ontwrichting van het ver keer in Friesland was de gang van zaken bij het treinverkeer op de lijn Leeuwarden-Stavoren. De stationschefs wisten niet bij benadering te zeggen wanneer er een trein zou arriveren of vertrekken. De passagiers zoch ten hun heil in een naburig café en werden van station tot sta tion telefonisch gewaarschuwd als er een trein in aantocht was. Op de wegen in Gaasterland was de toestand hopelods. Hier strandden de meeste auto's, waarvan sommige in de sneeuw afgesloten werden achtergela ten. In een polder bij Anjum worden 2000 schapen door de sneeuw bedreigd. Zware sneeuioval en vorst hebben dinsdag in een groot deel van Ne derland het wegverkeer voor on overkomelijke moeilijkheden gesteld en het treinverkeer volkomen ont wricht. De linkerfoto, dinsdagoch tend gemaakt in het Centraal Sta tion te Amsterdam, laat zien hoe via een mededelingenbord (links) aan rei zigers van bestemmingen verder dan Beverwijk werd bekendgemaakt, dat zij vanaf die plaats verder per bus moesten reizen. Rechts op het bord staat o.m. dat de verbinding Amster damZandvoort, tijdelijk was opge heven. De rechterfoto laat zien hoe arbeiders van de Nederlandse spoor wegen op het emplacement van het Centraal Station te Amsterdam on der gestaag vallende witte vlokken een wissel weer berijdbaar trachten te maken. Moeilijkheden bij N.S. Het A.N.P. deelde gisteravond mede, dat de moeilijkheden bij de spoorwe gen nog steeds groot zijn, ofschoon die in het noorden van het land min der zijn geworden. De onderkoelde regen, de grote oorzaak van de ijzel afzetting op de bovenleiding, heeft hier opgehouden. Op de grote lijnen van het noorden en oosten naar het westen tracht men de moeilijkheden te overwinnen door zoveel mogelijk gebruik te maken van het diesel-elek trisch materieel, waarmee men niet- afhankelijk is van de bovenleiding. De talrijk voorgekomen draadbreu ken, in de avond o.a. nog bij Castri- cum en Maassluis, zijn hersteld. De N.B.M. assisteerde met busdiensten van Utrecht naar Amsterdam en van Utrecht naar Leiden. De inge legde busdienst tussen Den Haag en Amsterdam moest gestaakt worden, wegens onbegaanbaarheid van de weg. Op het baanvak Obdam-Heer- hugowaard is een complete versper ring door de hoog opgewaaide sneeuw en de omgewaaide telegraafpalen. In deze streek is evenmin busverkeer mogelijk. In het zuiden van het land, waar de onderkoelde regen later viel, zijn de moeilijkheden en de ver tragingen eveneens zeer groot. Temperatu Opvallend sterk was de temperatuur daling, die optrad in het zuidwesten van het land. In Zeeland en West- Brabant zakte de thermometer in een uur tijd van 11 tot 0 graad C terwijl op zeker ogenblik over een afstand van slechts 25 km een temperatuurs verschil van 9 tot 10 graden bestond. Kettingbotsing In Amsterdam, Den Haag en Rotter dam ontstond ernstige stagnatie in het openbare vervoerwezen. Op de rijksweg Amsterdam-Den Haag deed zich een kettingbotsing voor, waarbij tenminste twintig wagens waren be trokken. Van Schiphol tot Abbenes lag de rijksweg nr <1 bezaaid met tientallen verongelukte auto's. Er werd gisteravond nog geen mel ding gemaakt van persoonlijke onge lukken, maar de schade aan auto's liep zeker in de tienduizenden. De onderkoelde regen heeft het nor male luchtverkeer op Schiphol dins dag volkomen in de war gestuurd. West-Europa Overstromingen, gladde wegen, sneeuw en hagel hebben dinsdag het verkeer in nagenoeg geheel West-Europa ontwricht. In Frank- PINE AU TUNESIË MOET NEUTRAAL ZIJN Frans vliegtuig bij Bizerta neergestort De Franse minister van buitenland se zaken, Pineau, heeft in de raad van de republiek (senaat) verklaard, dat, indien Frankrijk Noord-Afrika verliest, do gehele westelijke wereld de verliezende partij zal zijn. De Senaat hield een debat over de Frans-Tunesische betrekkingen. Engeland noch de Verenigde Sta ten zouden in de plaats van Frank rijk komen, indien dit land Noord- Afrika zou verliezen. Pineau zei verder, dat het Atlan tisch Pact alleen waarde heeft, in dien zijn solidariteit in de gehele we reld tot uiting komt. „Wij hebben Amerika dat verteld, ook dat zij gro te fouten hebben gemaakt in het bijzonder ten aanzien van liet ver drag van Bagdad (waarvan de V.S. geen lid zijn) en van Suez". Er is echter niet naar onze woorden geluis terd, aldus de minister. Pineau zei over de Tunesische kwestie, dat de goede diensten van Engeland en Amerika niet het Alge rijnse vraagstuk kunnen omvatten, maar alleen 't geschil tussen Frank rijk en Tunesië: de toestand van de Franse troepen, het probleem van de Algerijns-Tunesische grens en her vatting der Frans-Tunesische bespre kingen. Deze besprekingen zouden in geen geval een conferentie met an dere mogendheden kunnen worden. Tunesië zou strikt neutraal moe ten zijn in de Algerijnse kwestie. De Amerikaanse bemiddelaar in het Frans-Tunesische geschil, Ro bert D. Murphy, is dinsdagmiddag in Tunis aangekomen. Om vijf uur had hij een ontmoeting met president Bourguiba. Murphy is maandagavond de gast geweest bij generaal Nor- stadt, die een diner gaf voor de Amerikaanse ambassadeur jn Pa rijs en verschillende Navo-functi- onarissen. Waarschijnlijk is daar de kwestie van de havenstad Bi zerta ter sprake gekomen. Tunesië heeft maandagavond bij Frankrijk geprotesteerd naar aanlei ding van het neerstorten en ontplof fen van een Frans straalvliegtuig bij Bizerta, waardoor een Tunesische boer evenals de piloot om het leven kwam. Aan de omstandigheid, dat het toe stel uitgerust was met machinegewe ren, knoopt het Tunesische ministerie van voorlichting de conclusie, dat dit incident aantoont, dat de Fran sen, ondanks veie waarschuwingen, herhaaldelijk liet Tunesische luchtge bied schenden. Volgens Tunesië trek ken de Fransen voorts langs de Al gerijnse grens troepen en pantserwa gens samen. -*\ Dit is de Nederlandse onderzeebootjager Hr. Ms. Drenthe", welke in de straat van Makassar het K.P.M.-schip „Kasim- bar", 'dat door Indonesië in beslag was genomen, heeft aan gehouden. De ^Drenthe" bracht het schip op naar Manokwa- ri in Nederlands Nieuw Guinea. De inzet, toont de comman dant van de „Drenthe", kapitein-luitenant ter zee H. A. van Oorde. De ,£)renthevertrok op 11 december van het vorig jaar uit Den Helder naar de wateren bij Nederlands Nieuw Guinea. rijk en West-Duitsland werden laaggelegen dorpen gewaarschuwd voor overstromingsgevaar door de sterk gezwollen rivieren. In Osten- de werd een molen omvergewaaid. In Zuid-België trad de Sambre buiten haar oevers, waardoor spoorlijnen onder water kwamen te staan. Ook de Seine wies tot alarmerende hoogte. De straten van Coulommiers en Pont Moulin stonden blank. Enkele we gen langs de Rijn werden overspoeld. In Tirol waar het nog flink sneeuwt heerste gevaar voor lawines, terwijl in Oost-Oostenrijk' het weer warm en zonnig was. In fSydney bezweken op een tuinfeest gegeven ter ere van het bezoek van de Engelse koning-moeder Elizabeth, ruim honderd gasten door de hitte. Bakker in nood „Ik ben bakker" klonk een zorgelijke stem door de te- M lefoon „Wilt U even over n de radio omroepen dat ik mor- gen geen brood bij mijn klan- n ten kom bezorgen vanwege de p sneeuw?" Dit was een van de vele ver- zoeken, die gister per telefoon op de redactie van het A.N.P. binnenkwamen, om bekendheid te willen geven aan het staken f§ van vervoersdiensten tengevol- ge van de hevige sneeuwval. Deze bakker uit Wieringerwerf n vertelde er nog wel bij dat zijn n klantenkring zich over vrijwel de gehele Wieringermeer uit- strekt, zodat velen hunner vandaag van brood verstoken zullen blijven. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllï Marine verdrijft kanonneerboot Op 20 februari heeft Hr. Ms. on- derzeebootjager Drenthe in vol le zee, in Straat Makassar, het K.P.M.-schip „Kasimbar" aan gehouden, aldus de marine-voor lichtingsdienst. Ofschoon het schip de Nederlandse vlag voert en 'n Nederlandse zeebrief heeft bleek aan boord zich een Indo nesische gewapende bezetting te bevinden, die Hr. Ms. Drenthe beschoot nadat deze het schip had verzocht te stoppen. De „Kasimbar" is een schip, dat door de Indonesische regering on rechtmatig is vastgehouden en ont trokken aan de zeggenschap van de K.P.M. en de door haar aangestelde gezagvoerder. Deze bleek vervangen te zijn door een door de Indonesische autoriteiten aangewezen Indonesische kapitein. Bij dag worden werd de aan boord aangetroffen gewapende bezetting ontwapend. Het schip opgebracht naar Manokwari op Nieuw-Guinea. Een Nederlands schip is gisteren in de territoriale wateren van Malakka aangehouden door een Indonesische kanonneerboot. Toen MR. ALGERA ONTMOET MINISTER VANAUDENHOVE Gentenaren willen kanaal bevaarbaar maken voor schepen van 35.000 ton DE HAVEN VAN GENT, waar dagelijks vele zeeschepen nieren, heeft een uiterst kwetsbaar bestaan! Daarvan is men in België stellig overtuigd. Zo ontstond er nauwelijks veertien dagen geleden op zondagavond 9 februari in deze havenplaats ontsteltenis en grote bezorgdheid, toen men vernam, dat het Engelse motorschip „Fountains Abbey" twee vloed deuren van de westsluis in Terneuzen geramd had. Met schrik realiseer den de Gentenaren zich, dat de vaart voor grote zeeschepen van en naar Gent lamgelegd was. De kwetsbaarheid van deze Belgische haven was hiermee weer eens bewezen. En weer konden de Belgen vurig betogen, dat do zeesluis in Terneuzen een zwakke schakel is in de waterweg naar Gent, een schakel, die ieder ogenblik kan breken... Gelukkig was in het geval van de „Fountains Abb.v" enkele dagen later die zwakke, gebroken schakel weer hersteld, maar met hernieuwde kracht bepleitten de Gentena ren versterking van die kwetsbare plek In „hun" waterweg. En ongetwij feld Is de botsing van het Engelse schip een extra prikkel geweest om de besprekingen tussen België en Nederland over het kanaal Terneuzen Gent te bespoedigen. Vandaag al ontmoeten de Nederlandse minister van waterstaat, mr. J. Algera, en zijn Belgische collega van openbare werken, de heer O. Vanaudenhove, elkaar in Gent. Uit het feit, dat beide ministers vergezeld zullen zijn van een staf van technici mag men afleiden, dat het de bewindslieden ernst is. Slechts enkele dagen geleden ver klaarde burgemeester Merchiers van de Belgische havenstad nog, „dat de jongste ongevallen bewezen hebben in welk een gevaarlijke toestand de Gentse haven zich bevindt en dat de ze haven door het geringste techni sche voorval in grote moeilijkheden geraakt". Iemand, die van deze uit latingen nog stelliger overtuigd is, is de heer Clement Charlier, algemeen directeur yan de Gentse haven. Hij is een vriendelijk man, die na jaren wachten nog geen bittere, sarcasti sche opmerkingen zal maken, maar er klinkt toch wel ongeduld in zijn zacht uitgesproken woorden als hij zegt: „Het heeft nu al meer dan lang geduurd. Iedereen heeft nu volop de tijd gehad zijn conclusies te bepalen. Nu kunnen toch zeker wel eens be slissingen vallen". Dat ongeduld is niet zonder reden. Tachtig a negentig procent van de aanvoer in Gent bestaat namelijk uit zware massa-goederen: erts, kolen, hout, chemische produkten enz. En die produkten moeten grotendeels door zeeschepen naar Gent gébracht worden. Schepen dus. die stuk voor stuk de zeesluis in Terneuzen moe ten passeren, want de tweede sluis in Terneuzen de middensluis laat slechts binnenschepen en kustvaar ders door, die echter veel minder be langrijk voor Gent zijn. Geen wonder dus, dat men in Gent zegt, dat het bestaan van de Gentse haven valt of staat met de zeesluis in Terneuzen. Twee bezwaren tot ten hoogste 8500 9000 ton ren hebben wij tegen de zeesluis in Terneuzen", zegt de heer Char lier onomwonden. Ten eerste is het de enige sluis voor de zeesche pen. Bij de minste averij aan die (Vervolg op. pag, 2) de gezagvoerder van het schip assistentie vroeg verdween de aanhouder snel. Een woordvoerder van de gouver neur van Singapore verklaarde dat het 250 ton metende K.P.M.-schip „Laboean Hadji", een van dc 30 K. P.M.-schepen die in Singapore gele gen hebben, ongeveer 35 mijl ten noordoosten van Singapore aange houden werd door een Indonesische kanonneerboot. De Laboean Hadji, onderweg van Singapore naar Patani (Thailand) zond een S.O.S. uit en vroeg om hulp van de marine. Voordat de marine in actie kon komen kwam echter al een tweede melding: de kanonneerboot was met hoge vaart verdwenen. Vliegtuigen Volgens Des Alwi, vertegenwoor diger van de Midden-Sumatraanse revolutionaire regering, die op door reis van Manilla naar Sumatra in Singapore aangekomen, is kolonel Ventje Soemoeal, een der leidende fi guren van de opstandige beweging, met een klein vrachtschip uit de Phi- lippijnen naar Menado vertrokken en daar maandagavond aangekomen. Des Alwi deelde mede, dat de re- bellenregering pogingen doet om in Japan of Hongkong Dakota-vliegtui- gen te kopen, in verband met de be staande plannen tot het organiseren van een eigen overzeese luchtlijn. Billitonmaatschappij De Indonesische regering heeft gisteren bekendgemaakt, dat zij besloten heeft het bestaan van de gemengde Nederlands-Indonesi sche onderneming, N.V. Gemeen schappelijke mijnbouw-maatschappij Billiton niet te verlengen. Bombardement op Midden-Sumatra De Indonesische luchtmacht heeft dinsdagavond bekendgemaakt, dat de veerboot op de rivier de Kampar op Midden-Sumatra is gebombardeerd en tot zinken gebracht. In het communiqué van de Indonesi sche luchtmacht werd verklaard dat hiermee de verbindingen tussen Pa- kanlmroe en Padang zijn afgesneden omdat de veerboot een „strategische verbinding" tussen de beide plaatsen was. B.B. besprak eventuele burgerdienstplicht Het bestuur van de Bescherming Bevolking heeft maandag in een bij eenkomst te Utrecht het vraagstuk van de eventuele invoering van de burgerdienstplicht van de B.B. bespro ken. VERWACHJ. KOUD Overwegend zwaar bewolkt met vooral aanvankelijk sneeuw. Overwe gend krachtige maar aanvankelijk nog af en toe stormachtige wind tus sen noordoost en noord. Lichte vorst tot temperatuur om het vriespunt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 1