PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
BILT
PLOTSELINGE sneeuwstorm ontwrichtte
het verkeer in ons land
Belgen betogenwaterweg tussen
Terneuzen en Gent te kwetsbaar
WIND JOEG SNEEUW OP TOT
HOOGTEN VAN 1.50 METER
MURPHY HAD ONDERHOUD MET
PRESIDENT B0URGUIBA
ONDERZEEBOOTJAGER DRENTHE
BRENGT K.P.M.-SCHIP OP
201e jaargang - no. 48
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. v. d. Velde en F. B.
den Boer, Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: O. A. de Kok
ABONNEMENTSPRIJS 55 cent per
week; 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 26 febr. '58
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm. Mlnim. p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van 1.—. „Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no. 355300 P.Z.C.. Middelburg.
Bureaus: Vlisslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red, tel 2*25 adm. tel. 2094.
IJzel veroorzaakt treinvertraging
Door de plotselinge sneeuwval heeft het verkeer in ons land
ernstige vertraging ondervonden. De grootste moeilijkheden
deden zich voornamelijk voor in het noorden van 't land. Sneeuw
en ijzel op de elektrische bovenleidingen hebben de Nederlandse
Spoorwegen veel hinder veroorzaakt. De spoorwegen trachtten
zoveel mogelijk te rijden en waar dat nodig was werden bussen
ingelegd. Ook werd getracht het treinverkeer gaande te houden
door de elektrische treinen te vervangen door dieseltracties. De
nachtposttreinen hebben in de afgelopen nacht niet gereden.
Hierdoor is vertraging ontstaan in het postvervoer.
Een trein, die gisterochtend om 8.15 uit Groningen was vertrok
ken, kwam kwart over vijf in Utrecht aan en dit had onder meer
tot gevolg, dat een huwelijksvoltrekking in Voorburg niet kon
doorgaan, doordat de ouders van het meisje, die in die trein za
ten hun onmisbare toestemming niet konden geven.
Toen ln de loop van dinsdag de wind
in Friesland en Groningen toenam
ontwikkelde zich daar een sneeuw
storm, die in deze gebieden de lang
durigste en uitgebreidste was se
dert de laatste oorlog.
Sneeuwhopen van 1.30 meter tot 1.50
meter hoogte belemmerden in sterke
mate het verkeer. In het zuiden heer
ste op dat moment nog zacht weer
met lenteachtige regenbuitjes en een
temperatuur van maar liefst 11 gra
den boven nul. De koude lucht nam
echter revanche en breidde zich in de
loop van dinsdagmiddag over het
midden en zuiden uit, daarbij op uit
gebreide schaal ijzel veroorzakend.
Auto's bleven steken
Door de hevige sneeuwstorm
heeft men gisteravond in de pro
vincies Friesland en Groningen
alle busdiensten moeten staken.
In deze provincies verongeluk
ten talrijke auto's op de spiegel
gladde wegen, of bleven steken
in de sneeuw.
Een sprekend voorbeeld van de
totale ontwrichting van het ver
keer in Friesland was de gang
van zaken bij het treinverkeer
op de lijn Leeuwarden-Stavoren.
De stationschefs wisten niet bij
benadering te zeggen wanneer
er een trein zou arriveren of
vertrekken. De passagiers zoch
ten hun heil in een naburig café
en werden van station tot sta
tion telefonisch gewaarschuwd
als er een trein in aantocht was.
Op de wegen in Gaasterland was
de toestand hopelods. Hier
strandden de meeste auto's,
waarvan sommige in de sneeuw
afgesloten werden achtergela
ten. In een polder bij Anjum
worden 2000 schapen door de
sneeuw bedreigd.
Zware sneeuioval en vorst hebben
dinsdag in een groot deel van Ne
derland het wegverkeer voor on
overkomelijke moeilijkheden gesteld
en het treinverkeer volkomen ont
wricht. De linkerfoto, dinsdagoch
tend gemaakt in het Centraal Sta
tion te Amsterdam, laat zien hoe via
een mededelingenbord (links) aan rei
zigers van bestemmingen verder dan
Beverwijk werd bekendgemaakt, dat
zij vanaf die plaats verder per bus
moesten reizen. Rechts op het bord
staat o.m. dat de verbinding Amster
damZandvoort, tijdelijk was opge
heven. De rechterfoto laat zien hoe
arbeiders van de Nederlandse spoor
wegen op het emplacement van het
Centraal Station te Amsterdam on
der gestaag vallende witte vlokken
een wissel weer berijdbaar trachten
te maken.
Moeilijkheden bij N.S.
Het A.N.P. deelde gisteravond mede,
dat de moeilijkheden bij de spoorwe
gen nog steeds groot zijn, ofschoon
die in het noorden van het land min
der zijn geworden. De onderkoelde
regen, de grote oorzaak van de ijzel
afzetting op de bovenleiding, heeft
hier opgehouden. Op de grote lijnen
van het noorden en oosten naar het
westen tracht men de moeilijkheden
te overwinnen door zoveel mogelijk
gebruik te maken van het diesel-elek
trisch materieel, waarmee men niet-
afhankelijk is van de bovenleiding.
De talrijk voorgekomen draadbreu
ken, in de avond o.a. nog bij Castri-
cum en Maassluis, zijn hersteld. De
N.B.M. assisteerde met busdiensten
van Utrecht naar Amsterdam en
van Utrecht naar Leiden. De inge
legde busdienst tussen Den Haag en
Amsterdam moest gestaakt worden,
wegens onbegaanbaarheid van de
weg. Op het baanvak Obdam-Heer-
hugowaard is een complete versper
ring door de hoog opgewaaide sneeuw
en de omgewaaide telegraafpalen. In
deze streek is evenmin busverkeer
mogelijk. In het zuiden van het land,
waar de onderkoelde regen later
viel, zijn de moeilijkheden en de ver
tragingen eveneens zeer groot.
Temperatu
Opvallend sterk was de temperatuur
daling, die optrad in het zuidwesten
van het land. In Zeeland en West-
Brabant zakte de thermometer in een
uur tijd van 11 tot 0 graad C terwijl
op zeker ogenblik over een afstand
van slechts 25 km een temperatuurs
verschil van 9 tot 10 graden bestond.
Kettingbotsing
In Amsterdam, Den Haag en Rotter
dam ontstond ernstige stagnatie in
het openbare vervoerwezen. Op de
rijksweg Amsterdam-Den Haag deed
zich een kettingbotsing voor, waarbij
tenminste twintig wagens waren be
trokken. Van Schiphol tot Abbenes
lag de rijksweg nr <1 bezaaid met
tientallen verongelukte auto's.
Er werd gisteravond nog geen mel
ding gemaakt van persoonlijke onge
lukken, maar de schade aan auto's
liep zeker in de tienduizenden.
De onderkoelde regen heeft het nor
male luchtverkeer op Schiphol dins
dag volkomen in de war gestuurd.
West-Europa
Overstromingen, gladde wegen,
sneeuw en hagel hebben dinsdag
het verkeer in nagenoeg geheel
West-Europa ontwricht. In Frank-
PINE AU TUNESIË MOET NEUTRAAL ZIJN
Frans vliegtuig bij
Bizerta neergestort
De Franse minister van buitenland
se zaken, Pineau, heeft in de raad
van de republiek (senaat) verklaard,
dat, indien Frankrijk Noord-Afrika
verliest, do gehele westelijke wereld
de verliezende partij zal zijn. De
Senaat hield een debat over de
Frans-Tunesische betrekkingen.
Engeland noch de Verenigde Sta
ten zouden in de plaats van Frank
rijk komen, indien dit land Noord-
Afrika zou verliezen.
Pineau zei verder, dat het Atlan
tisch Pact alleen waarde heeft, in
dien zijn solidariteit in de gehele we
reld tot uiting komt. „Wij hebben
Amerika dat verteld, ook dat zij gro
te fouten hebben gemaakt in het
bijzonder ten aanzien van liet ver
drag van Bagdad (waarvan de V.S.
geen lid zijn) en van Suez". Er is
echter niet naar onze woorden geluis
terd, aldus de minister.
Pineau zei over de Tunesische
kwestie, dat de goede diensten van
Engeland en Amerika niet het Alge
rijnse vraagstuk kunnen omvatten,
maar alleen 't geschil tussen Frank
rijk en Tunesië: de toestand van de
Franse troepen, het probleem van de
Algerijns-Tunesische grens en her
vatting der Frans-Tunesische bespre
kingen. Deze besprekingen zouden in
geen geval een conferentie met an
dere mogendheden kunnen worden.
Tunesië zou strikt neutraal moe
ten zijn in de Algerijnse kwestie.
De Amerikaanse bemiddelaar in
het Frans-Tunesische geschil, Ro
bert D. Murphy, is dinsdagmiddag
in Tunis aangekomen. Om vijf
uur had hij een ontmoeting met
president Bourguiba.
Murphy is maandagavond de
gast geweest bij generaal Nor-
stadt, die een diner gaf voor de
Amerikaanse ambassadeur jn Pa
rijs en verschillende Navo-functi-
onarissen. Waarschijnlijk is daar
de kwestie van de havenstad Bi
zerta ter sprake gekomen.
Tunesië heeft maandagavond bij
Frankrijk geprotesteerd naar aanlei
ding van het neerstorten en ontplof
fen van een Frans straalvliegtuig
bij Bizerta, waardoor een Tunesische
boer evenals de piloot om het leven
kwam.
Aan de omstandigheid, dat het toe
stel uitgerust was met machinegewe
ren, knoopt het Tunesische ministerie
van voorlichting de conclusie, dat
dit incident aantoont, dat de Fran
sen, ondanks veie waarschuwingen,
herhaaldelijk liet Tunesische luchtge
bied schenden. Volgens Tunesië trek
ken de Fransen voorts langs de Al
gerijnse grens troepen en pantserwa
gens samen.
-*\
Dit is de Nederlandse onderzeebootjager Hr. Ms. Drenthe",
welke in de straat van Makassar het K.P.M.-schip „Kasim-
bar", 'dat door Indonesië in beslag was genomen, heeft aan
gehouden. De ^Drenthe" bracht het schip op naar Manokwa-
ri in Nederlands Nieuw Guinea. De inzet, toont de comman
dant van de „Drenthe", kapitein-luitenant ter zee H. A. van
Oorde. De ,£)renthevertrok op 11 december van het vorig
jaar uit Den Helder naar de wateren bij Nederlands Nieuw
Guinea.
rijk en West-Duitsland werden
laaggelegen dorpen gewaarschuwd
voor overstromingsgevaar door de
sterk gezwollen rivieren. In Osten-
de werd een molen omvergewaaid.
In Zuid-België trad de Sambre buiten
haar oevers, waardoor spoorlijnen
onder water kwamen te staan. Ook
de Seine wies tot alarmerende hoogte.
De straten van Coulommiers en Pont
Moulin stonden blank. Enkele we
gen langs de Rijn werden overspoeld.
In Tirol waar het nog flink sneeuwt
heerste gevaar voor lawines, terwijl
in Oost-Oostenrijk' het weer warm
en zonnig was.
In fSydney bezweken op een tuinfeest
gegeven ter ere van het bezoek van
de Engelse koning-moeder Elizabeth,
ruim honderd gasten door de hitte.
Bakker in nood
„Ik ben bakker" klonk
een zorgelijke stem door de te- M
lefoon „Wilt U even over n
de radio omroepen dat ik mor-
gen geen brood bij mijn klan- n
ten kom bezorgen vanwege de p
sneeuw?"
Dit was een van de vele ver-
zoeken, die gister per telefoon
op de redactie van het A.N.P.
binnenkwamen, om bekendheid
te willen geven aan het staken f§
van vervoersdiensten tengevol-
ge van de hevige sneeuwval.
Deze bakker uit Wieringerwerf n
vertelde er nog wel bij dat zijn n
klantenkring zich over vrijwel
de gehele Wieringermeer uit-
strekt, zodat velen hunner
vandaag van brood verstoken
zullen blijven.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllï
Marine verdrijft
kanonneerboot
Op 20 februari heeft Hr. Ms. on-
derzeebootjager Drenthe in vol
le zee, in Straat Makassar, het
K.P.M.-schip „Kasimbar" aan
gehouden, aldus de marine-voor
lichtingsdienst. Ofschoon het
schip de Nederlandse vlag voert
en 'n Nederlandse zeebrief heeft
bleek aan boord zich een Indo
nesische gewapende bezetting te
bevinden, die Hr. Ms. Drenthe
beschoot nadat deze het schip
had verzocht te stoppen.
De „Kasimbar" is een schip, dat
door de Indonesische regering on
rechtmatig is vastgehouden en ont
trokken aan de zeggenschap van de
K.P.M. en de door haar aangestelde
gezagvoerder. Deze bleek vervangen
te zijn door een door de Indonesische
autoriteiten aangewezen Indonesische
kapitein. Bij dag worden werd de
aan boord aangetroffen gewapende
bezetting ontwapend. Het schip
opgebracht naar Manokwari op
Nieuw-Guinea.
Een Nederlands schip is gisteren
in de territoriale wateren van
Malakka aangehouden door een
Indonesische kanonneerboot. Toen
MR. ALGERA ONTMOET MINISTER VANAUDENHOVE
Gentenaren willen kanaal bevaarbaar
maken voor schepen van 35.000 ton
DE HAVEN VAN GENT, waar dagelijks vele zeeschepen nieren, heeft
een uiterst kwetsbaar bestaan! Daarvan is men in België stellig overtuigd.
Zo ontstond er nauwelijks veertien dagen geleden op zondagavond 9
februari in deze havenplaats ontsteltenis en grote bezorgdheid, toen
men vernam, dat het Engelse motorschip „Fountains Abbey" twee vloed
deuren van de westsluis in Terneuzen geramd had. Met schrik realiseer
den de Gentenaren zich, dat de vaart voor grote zeeschepen van en naar
Gent lamgelegd was. De kwetsbaarheid van deze Belgische haven was
hiermee weer eens bewezen. En weer konden de Belgen vurig betogen,
dat do zeesluis in Terneuzen een zwakke schakel is in de waterweg naar
Gent, een schakel, die ieder ogenblik kan breken... Gelukkig was in het
geval van de „Fountains Abb.v" enkele dagen later die zwakke, gebroken
schakel weer hersteld, maar met hernieuwde kracht bepleitten de Gentena
ren versterking van die kwetsbare plek In „hun" waterweg. En ongetwij
feld Is de botsing van het Engelse schip een extra prikkel geweest om de
besprekingen tussen België en Nederland over het kanaal Terneuzen
Gent te bespoedigen. Vandaag al ontmoeten de Nederlandse minister van
waterstaat, mr. J. Algera, en zijn Belgische collega van openbare werken,
de heer O. Vanaudenhove, elkaar in Gent. Uit het feit, dat beide ministers
vergezeld zullen zijn van een staf van technici mag men afleiden, dat het
de bewindslieden ernst is.
Slechts enkele dagen geleden ver
klaarde burgemeester Merchiers van
de Belgische havenstad nog, „dat de
jongste ongevallen bewezen hebben
in welk een gevaarlijke toestand de
Gentse haven zich bevindt en dat de
ze haven door het geringste techni
sche voorval in grote moeilijkheden
geraakt". Iemand, die van deze uit
latingen nog stelliger overtuigd is, is
de heer Clement Charlier, algemeen
directeur yan de Gentse haven. Hij is
een vriendelijk man, die na jaren
wachten nog geen bittere, sarcasti
sche opmerkingen zal maken, maar
er klinkt toch wel ongeduld in zijn
zacht uitgesproken woorden als hij
zegt: „Het heeft nu al meer dan lang
geduurd. Iedereen heeft nu volop de
tijd gehad zijn conclusies te bepalen.
Nu kunnen toch zeker wel eens be
slissingen vallen".
Dat ongeduld is niet zonder reden.
Tachtig a negentig procent van de
aanvoer in Gent bestaat namelijk uit
zware massa-goederen: erts, kolen,
hout, chemische produkten enz. En
die produkten moeten grotendeels
door zeeschepen naar Gent gébracht
worden. Schepen dus. die stuk voor
stuk de zeesluis in Terneuzen moe
ten passeren, want de tweede sluis in
Terneuzen de middensluis laat
slechts binnenschepen en kustvaar
ders door, die echter veel minder be
langrijk voor Gent zijn.
Geen wonder dus, dat men in Gent
zegt, dat het bestaan van de Gentse
haven valt of staat met de zeesluis in
Terneuzen.
Twee bezwaren
tot ten hoogste 8500 9000 ton
ren hebben wij tegen de zeesluis
in Terneuzen", zegt de heer Char
lier onomwonden. Ten eerste is
het de enige sluis voor de zeesche
pen. Bij de minste averij aan die
(Vervolg op. pag, 2)
de gezagvoerder van het schip
assistentie vroeg verdween de
aanhouder snel.
Een woordvoerder van de gouver
neur van Singapore verklaarde dat
het 250 ton metende K.P.M.-schip
„Laboean Hadji", een van dc 30 K.
P.M.-schepen die in Singapore gele
gen hebben, ongeveer 35 mijl ten
noordoosten van Singapore aange
houden werd door een Indonesische
kanonneerboot.
De Laboean Hadji, onderweg van
Singapore naar Patani (Thailand)
zond een S.O.S. uit en vroeg om hulp
van de marine. Voordat de marine in
actie kon komen kwam echter al een
tweede melding: de kanonneerboot
was met hoge vaart verdwenen.
Vliegtuigen
Volgens Des Alwi, vertegenwoor
diger van de Midden-Sumatraanse
revolutionaire regering, die op door
reis van Manilla naar Sumatra in
Singapore aangekomen, is kolonel
Ventje Soemoeal, een der leidende fi
guren van de opstandige beweging,
met een klein vrachtschip uit de Phi-
lippijnen naar Menado vertrokken en
daar maandagavond aangekomen.
Des Alwi deelde mede, dat de re-
bellenregering pogingen doet om in
Japan of Hongkong Dakota-vliegtui-
gen te kopen, in verband met de be
staande plannen tot het organiseren
van een eigen overzeese luchtlijn.
Billitonmaatschappij
De Indonesische regering heeft
gisteren bekendgemaakt, dat zij
besloten heeft het bestaan van de
gemengde Nederlands-Indonesi
sche onderneming, N.V. Gemeen
schappelijke mijnbouw-maatschappij
Billiton niet te verlengen.
Bombardement
op Midden-Sumatra
De Indonesische luchtmacht heeft
dinsdagavond bekendgemaakt, dat de
veerboot op de rivier de Kampar op
Midden-Sumatra is gebombardeerd
en tot zinken gebracht.
In het communiqué van de Indonesi
sche luchtmacht werd verklaard dat
hiermee de verbindingen tussen Pa-
kanlmroe en Padang zijn afgesneden
omdat de veerboot een „strategische
verbinding" tussen de beide plaatsen
was.
B.B. besprak eventuele
burgerdienstplicht
Het bestuur van de Bescherming
Bevolking heeft maandag in een bij
eenkomst te Utrecht het vraagstuk
van de eventuele invoering van de
burgerdienstplicht van de B.B. bespro
ken.
VERWACHJ.
KOUD
Overwegend zwaar bewolkt met
vooral aanvankelijk sneeuw. Overwe
gend krachtige maar aanvankelijk
nog af en toe stormachtige wind tus
sen noordoost en noord. Lichte vorst
tot temperatuur om het vriespunt.