SOU) STAD
Installatie van burgemeester in
Zeelands
hoofdstad
nu ook in normaal formaat 85 si.
HET ISOLEMENT VAN GOEREE
EN SCHOUWEN-DUIVELAND
TOEKOMST VAN SUPERSCHEPEN
BOVEN 100.000 TON ONZEKER
van
DONDERDAG 20 FEBRUARI 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
0
(Slot van pag. li
toeristenbezoek en aan de belang
rijke functie, die „Miniatuur-Wal-
cheren" op dit gebied inneemt. Ten
slotte zegde hij de nieuwe burge
meester alle steun toe bij de uitoe
fening van zijn ambt.
Nadat de heer Ivögeler mr. De
Widt de ambtsketen had omge
hangen. beantwoordde deze de
toespraak van de loco-burgemees
ter. „Ik mag voor de eerste maal
de tolk zijn van de inwoners van
Middelburg", zo zei deze, „name
lijk om U, meneer Kögeler, te
danken voor alles wat U in de
afgelopen maanden voor uw me
deburgers hebt gedaan!"
Voorts richtte de heer De Widt
zich tot gemeentesecretaris Koene,
„die nu zijn tiende burgemeester ziet
verschijnen. Ik kan mij voorstellen,
dat U er tegen opziet om in de laat
ste jaren van uw loopbaan nog eens
deze aflossing van de wacht te moe
ten meemaken. Ook ik betreur het, i
maar dan toch wel in hoofdzaak
hierom, dat Middelburg over ander
half jaar zijn voortreffelijke secre
taris zal moeten missen
Op de hoofden van dienst, de
ambtenaren en de overige mede
werkers der gemeente deed de
burgemeester een beroep om hem
in de uitoefening van zijn taak
terzijde te staan. „Als het goed
is, moeten wij gezamenlijk een
team vormen, waarin ieder dat
werk verricht, dat het beste voor
hem geschikt is. Wij zullen er
van doordrongen moeten zijn, dat
wij de gemeenschap waarin wij
leven, hebben te dienen. Wij zul
len om het moderne, woord te
gebruiken „service" moeten
verlenen!"
Vervolgens wijdde spreker enkele
beschouwingen aan de taak van de
gemeentebestuurder, waarbij hij
wees op de bezwaren van de huidi
ge financiële verhouding RijkGe
meente en van de vele regelingen,
die door hogerhand worden opge
legd over zaken, die aan de gemeen
tebesturen kunnen worden overgela
ten. Ook in het gemeentelijk kader
zelf zijn er verschuivingen, aldus mr.
De Widt, daarbij herinnerend aan
de voorbereiding van voorstellen
door deskundigen en door raads
commissies.
Na uitvoerig prof. Van Poelje
te hebben geciteerd over deze „in
terne verschuivingen" wees de
burgemeester er op, dat het van
het grootste belang is, dat de
besten onder de burgers zich voor
het raadslidmaatschap beschik
baar stellen. „Ik hoop, dat in
Middelburg van een zich elders
wel voordoende verminderde be
langstelling voor het raadslid
maatschap geen sprake is."
Tenslotte ging de burgemeester
nog nader in op dat deel van zijn
toespraak, dat in de aanhef van dit
verslag is vermeld, namelijk de
vraag waarom het thans in Middel
burg bij het gemeentelijk beleid gaat.
Mr. De Widt wees er daarbij op, dat
het stadhuis door de eeuwen heen
een symbool van volkskracht en bur
gerzin was en het ook nu nog is:
„Van buiten is het oud en eerbied
waardig, doch innerlijk Is het Jeugdig
en gemoderniseerd. Moge zo geheel
Middelburg zijn, namelijk behouden
de het waardevolle uit het verleden,
doch niet louter bij wijze van mu
seum, maar met een harteklop en
een geestesgesteldheid, die past bij
de moderne tijd!" zo besloot burge
meester De Widt.
In de hal van het stadhuis werden
de heer en mevrouw De Widt en hun
dochtertje (links) verwelkomd door
de gemeente-secretaris van Middel
burg, de heer J. Ph. Koene (rechts).
(Foto P.Z.C
Namens de raad sprak het oudste
raadslid, de heer I. van Loo, woor
den van welkom. Deze herinnerde
er aan. roe uit de krantenverslagen is
gebleken dat Avereest mr. De Widt
slechts node zag vertrekken. „Dat
doet ons de beste verwachtingen
koesteren bij uw intrede in onze
stad." De heer Van Loo dankte ten
slotte de heer Kögeler voor de uit
nemende wijze, waarop deze de stad
tijdens de vacature bestuurde. De ge
meentesecretaris, de heer J. Ph. Koe
ne verzekerde de nieuwe burge
meester, dat hij kan rekenen op zijn
steun en die van de hoofden van
dienst en de ambtenaren.
Hierna werd de officiële zitting
gesloten, waarna nog vele sprekers
buiten de raad het woord voer
den. Burgemeester De Widt sprak
daarbij eerst een begroetingswoord
tot zijn vele vrienden, die voor deze
installatie waren overgekomen, als
mede tot zijn familie.
ANDERE SPREKERS
Mr. B. Kolff sprak vervolgens als
burgemeester van de „zusterstad"
Vlissingen, daarbij de hoop op een
goede samenwerking in de toekomst
uitsprekend. Burgemeester mr. J. A.
M. van Oorschot uit Hardenberg
herinnerde er aan hoe minister
Struycken de nieuwe burgemeester
van Middelburg „iemand van bijzon
dere bestuurskwaliteiten" had ge
noemd. „Welnu, hij heeft dat inder
daad!" zei de heer Van Oorschot. „En
hij weet ze te gebruiken ook!"
Burgemeester J. L. Dregmans van
Koudekerke en Biggekerke sprak be
groetingswoorden namens de Vereni
ging van B. en S., alsmede de kring
Walcheren van de B.B. Wethouder J.
Huizinga uit Avereest wenste Middel
burg geluk met de nieuwe burgemees
ter: „Wij staan in voor diens kwali
teit!" Voorts spraken nog oud-wet-
houder Wolthuis van Avereerst, bur
gemeester jhr. L. E. D. S. van Bon-
ninghausen tot Herinckhave van
IJzendijke en tenslotte burgemeester
W. Baas van Sint Laurens. De laatste
verzekerde, dat Sint Laurens géén
gebied van Middelburg wenst en bood
zelfs een woning aan voor de burge
meester...
Mr. Joh. de Widt beantwoordde
alle sprekers met een kort woord.
Daarna werd een receptie gehouden,
waarvoor een overweldigende belang
stelling bestond. Honderden en hon
derden maakten van de gelegenheid
gebruik om burgemeester en me
vrouw De Widt de hand te drukken.
Artikel van drs. Verburg
in E.S.B.
In Economisch-Statistische Be
richten van deze week komt een
studie van drs. M. O. Verburg voor,
onder de titel „Het Isolement van
Schouwen-Duiveland en Goeree-Over-
flakkee." Zij bevatten nadere be
schouwingen over mededelingen die
de heer Verburg deed tijdens de bij
eenkomst van de Werkgroep Delta
zaken met de gemeentebesturen te
Nieuwerkerk op 7 februari j.l.
In de laatste 30 Jaar is het zielental
van de belde eilanden ten naaste bij
stabiel gebleven, terwill de bevolking
van ons land van 8 tot 11 miljoen
toenam.
De economische en technische ont
wikkeling zou zich in principe even
goed aan de eilanden hebben kunnen
meedelen, maar daarvoor is het no
dig dat het transportsysteem wordt
verbeterd. De overige vestigingsfac
toren b.v. voor toerisme, tuinbouw
en industrie zijn wel degelijk goed
maar komen door het isolement niet
tot hun recht. Door het optreden van
veerdiensten en de belemmeringen,
die dit in de weg legt, ontstaan kos
tenverschillen, die in gunstig gele
gen gebieden het profijt van de eco-
nomisch-technische en verkeersont-
wikkeling groter doen zijn dan in
ongunstig gelegen streken. In de
laatste is dan zelfs sprake van een
relatieve achteruitgang.
Met andere woorden: de begunstig
de districten zijn voortdurend op weg
naar een nieuw vestigingsplaatseven-
wicht dat nooit een rustpunt be
reikt, omdat dit evenwicht tegelijker
tijd telkens weer verstoord wordt. In
tegenstelling tot de achtergebleven
gebieden wordt hun economische ac
tieradius steeds groter. Door deze
ontwikkeling lopen de bevolkingsge
tallen steeds verder uiteen en de
productiviteit van het kapitaal op
het „vasteland" loopt uit op die van
de eilanden. Die hogere productivi
teit leidt op haar beurt weer tot
nieuwe investeringen, zodat er geen
sprake is van een enkelvoudig pro
ces maar van een „multiplier" of
vermenigvuldiging.
Als voorbeelden van deze theorie
geeft de schrijver de Invoering van
de spoorwegen en de vrachtauto in
ons land. Door het spoor daalden de
vraóhtkosten omstreeks 1880 tot op
1/20, waarvan de eilanden nauwelijks
profiteerden, omdat zij geen eigen
stations hebben. Bovendien kregen
zij geen deel aan het vervoer van
hoogwaardige massa-goederen en
eindproducten van middelgroot volu
me, dat leidde tot industriële con
centratie in de steden en tot „ledi-
fing" van ongunstig-gelegen gebie-
en. Ook van de vrachtauto, die nog
aan zijn zegetocht bezig is was het
profijt niet zo groot. Dit vervoermid
del presteert het meest op korte af
standen, maar door de veerdiensten
bestaan deze op de eilanden nauwe
lijks. Hier vielen dus de categorieën
bederfelijke voedingsmiddelen (b.v.
groente), ijl- en omlaadgevoelige
goederen en niet te volumineuze
eindproducten uit.
Schrijver van dit deel van zijn be
toog samen door te wijzen op ver
hindering door het verkeer van de
ideale benutting der productie-voor
waarden. Het ruimtelijk-economi
sche evenwicht is op de eilanden als
overal een functie van de verkeers-
volmaaktheid, maar dan hier in de
slechtste zin. Het totstand komen
van vaste verbindingen zal dus het
vestigingsplaat s-evenwicht geheel
verstoren, de actieradius vergroten,
de productiviteit van het kapitaal
evenzeer, de vraag- en kostendeter-
minantcn verbeteren en het inwoner
tal doen stijgen.
Op één punt geeft schrijver een
berekening van de in het geding
zijnde bedragen. Hij calculeert n.l.
de besparingen die een vaste ver
binding geeft in vijf categorieën: be
sparing op de veergelden; verkorting
van afstanden; opheffing van tijd
verlies op het veer; opheffing van
wachttijden; schade aan voertuig en
lading. Voor Flakkee baseert hij
zich ten dele op cijfers die de Ka
mer van Koophandel voor Dordrecht
e.o. in een brief aan de Tweede Ka
mer heeft opgenomen. Voor Schou
wen-Duiveland komt hij tot 315.000
weer geldbesparing, 900.000 kilo
meter besparing, 675.000 aan tijd
winst en memoreert hij de aangedui
de schade bij gebrek aan gegevens.
In totaal vormen deze bedragen
1.890.000. Voor Goeree-Overflak-
kee bedraagt dit 4.420.000 en sa
men 6.310.000.
Flakkee is bereid het dubbele van
de bespaarde veergelden in de vorm
van een tol op de brug, die over het
Haringvliet moet worden aangelegd,
te betalen. Als Schouwen dit ook
deed zou een gekapitaliseerd bedrag
van 45 miljoen beschikbaar ko
men. Aldus wordt de prioriteit van
de brug die onder de bestedingsbe
perking is gevallen, buiten kijf ge
steld.
Het belang van Schouwen hierbij
ligt in het gereed komen van de
dam bij Bruinisse in 1964. De tolgel
den zullen gemakkelijk worden opge
bracht- Wanneer men het verkeer
op Flakkee vergelijkt met dat in
de Hoekse Waard is dit laatste b.v.
voor vrachtauto's 10 maal zo groot,
maar daar is dan ook een vaste ver
binding. Het is de bedoeling dat de
Advertentie)
ZUIDHOLLANDS STATENLID-REDER:
Hoogovenbedrijf op
Rozenburg of aan Westerschelde?
De Rotterdamse reder mr. J. J.
Oyevaar (v.v.d.) heeft woensdag tij
dens de tweede gewone zitting van
de Provinciale Staten van Zuid-Hol
land zijn twijfel uitgesproken over
de juistheid van de conlusies, waar
toe het rapport van Gedeputeerde Sta
ten over de toekomst van Randstad
en Delta komt.
Deze twijfel heeft vooral betrekking
op de wenselijkheid van de voorge
stelde differentiatie van het zeehaven
gebied naar scheepsgrootte. Het rap
port stelt n.L voor, Rozenburg te re
serveren voor supertankers, en sche-
pen van geringere tonnage naar een
nieuw havengebied in het Haringvliet
te dirigeren. Volgens mr. Oyevaar is
het geenszins zeker, dat de toekomst
aan de superschepen van meer dan
honderdduizend ton is.
De grootste op het ogenblik varen
de tankers zijn 85.000 ton. Een opti
mum blijkt echter reeds bereikt bij
schepen met een tonnage van 65.000.
Mr. Oyevaar zei dan ook de voor-
i
Tijdens de herdenking van het
vijfenzeventig jarig bestaan van de
technische school te Zierikzee, maak
te burgemeester mr. F. Th. Dijck-
meester van Zierikzee bekend, dat de
voorzitter van het schoolbestuur, mr.
C. J. B. du Croo was benoemd tot
ridder in de Orde van Oranje Nas
sau.
De heer Du Croo vestigde zich in
192k te Zierikzee als advocaat. Van
1932 tot nu toe heeft hij zitting ge
had in de gemeenteraad van Zierik
zee, waarvan vele jaren als wethou
der. De heer Du Croo is tevens reeds
meer dan 25 jaar plaatsvervangend
kantonrechter te Zierikzee.
In het openbaar leven bekleedt de
nieuw benoemde ridder nog tal van
andere functies, waaronder het voor
zitterschap van het Burger Wees
huis en de Nutsspaarbank.
Op de foto: burgemeester Dijck-
meester speldt mr. Du Croo de ver
sierselen op de borst.
tolheffing ophoudt omstreeks 1968
als de brug opgenomen wordt in de
Beneluxweg, die over de Volkerak-
sluis zal lopen.
Schrijver betreurt het dat de in
vesteringspolitiek van de overheid
niet aan duidelijker rendementsnor
men is onderworpen, die leiden zul
len tot een beter ruimtelijk-econo
misch evenwicht en bevolkingscon
gesties als in de Randstad mede
zullen voorkomen.
VOOR EEN SNEL
EN GEZOND ONTBIJT f
keur te geven aan een differen
tiatie naar de aard der aange
voerde goederen. Volgens zijn op
vatting kan Rozenburg gereser
veerd worden voor tankers, die te
diep steken om de waterweg op te
kunnen varen, alsmede voor kolen
en ertsschepen. Hij voorspelde, dat
de toenemingscoëfficiënt voor klei-
ne schepen in de toekomst groter
zal zijn dan die van de supersche
pen. Daarom is het volgens hem
niet goed een deel van het eiland
Rozenburg onbenut te laten liggen
in afwachting van een ontwikke
ling met een onzekere afloop.
De heer J. Schippers (p.v.d.a.) be
pleitte naast een verticale ontwikke
ling in Noord-Zuid richting ook een
horizontale industriële expansie langs
de grote rivieren.
De heer J. Hoogkarspel (c.p.n.) ver
zette zich krachtig tegen de gedach
te, een hoogovenbedrijf op het eiland
Rozenburg te vestigen, omdat dit
zijns inziens het einde betekent van
de recreatie-gebieden De Beer en
Brielse Maas en bovendien de tuin
bouw op Voorne grote schade zal
toebrengen.
Waarom kan het hoogovenbedrijf
niet aan de Westerschelde worden ge
vestigd, zo wilde hij weten. Daar zijn
de geografische omstandigheden zeer
geschikt cn bovendien zal, naar zijn
oordeel, aan landbouw en recreatie
daar heel wat minder 6chade worden
toegebracht.
Voorts sprak hij zich uit tegen de
plannen om voor de bouw van
hoogovenbedrijf advies van Krupp te
i ook
ling
dit Duitse concern in het tweede Ne-
ipp te
vragen, hetgeen volgens hem ook zal
lelden tot financiële deelneming van
derlandse hoogovenbedrijf. Stellig zijn
er geschikte Nederlandse adviseurs te
vinden en is een dergelijk bedrijf met
Nederlands kapitaal op te zetten, zo
zei hij.
GED. STATEN ANTWOORDDE
De eerste gedeputeerde, die inging
op de opmerkingen, gemaakt naar
aanleiding van het rapport „Rand
stad en Delta", was mevrouw Chr.
A. de Ruyter-de Zeeuw.
Zij zei het logisch te achten, dat
bij het bezien van ultbreidings- en
streekplannen de eigen provinciale
|l!!i||lllllllllllllllllllllllllllllil!llllllllllll|lll|||lllllllllllllllllll|||||||||!ll|
M Nog altijd ligt het Turkse
vrachtschip „Aydin" op een
zandbank in de Westerschelde
s voor Bath. Roeibootjes varen p
over het dek (foto onder). p
De gemeentelijke
herindeling van Walcheren
Programma vastgesteld
Zoals gemeld, zal minister Struycken,
ln het bijzijn van Ged. Staten van Zee
land, ln verband met de gemeentelijke
herindeling van Walcheren, op maan
dag en dinsdag. 24 en 25 februari a.s.,
een „hearing" houden met de raden
van de betrokken gemeenten.
Op de eerste dag, maandag, zal de
minister achtereenvolgens de gemeen
ten Arnemuiden, Nieuw- en St.-Joos-
land, Grijpskerke, Aagtekerke. West-
kapelle, oZutelande, Meliskerke, Big
gekerke. Koudekerke en Vlissingen
bezoeken.
Voor de tweede dag staan op het
programma de gemeenten Oost- en
West-Souburg. Ritthem. Middelburg,
St.-Laurens, Domburg Oostkapelle,
Serooskerke. Vrouwenpolder en veere
studie door gedeputeerde staten niet
onder tafel wordt gehouden.
Het rapport is een voorstudie, die
in nauw overleg met Rotterdamse
deskundigen en rijkswaterstaat is
tot stand gekomen. De belangrijkste
en meest ingenieuze denkbeelden zijn
afkomstig van hoofdingenieurs van
rijkswaterstaat.
Zij noemde Rozenburg een unieke
plaats in Nederland voor grote sche
pen. In antwoord op de opmerkingen
van mr. Oyevaar zei mevr. De Ruy-
ter, dat er niet alleen sprake is van
differentiatie naar scheepstype, maar
ook naar bedrijven, welke die grote
schepen kunnen opvangen.
Eén grote haven op de westpunt
van Rozenburg, zoals de heer Oye
vaar verlangt, betekent onherroepe
lijk het einde van het natuurreser
vaat de Beer. Het is onjuist, dit ge
bied op te offeren ten behoeve van
kleinere schepen.
Mevrouw De Royter ga f een op
somming van de alternatieven voor
vestiging van een havenbekken in
het Haringvliet en zette uiteen,
waarom deze oplossingen minder
aantrekkelijk zijn. Dat geldt zeer
zeker ook voor het plan van Veen-
Mesn, dat een groot stuk terrein in
de Maas wil inpolderen. Dit is, zo
zei zij, aanzienlijk duurder dan alle
andere oplossingen.
staten verdient "de voor-
;eurl Het Haringvliet heeft een na
tuurlijk diep havenbekken, op Ro
zenburg zijn zeer reële dingen aan
de gang. Europoort, aldus de gedepu
teerde, is praktisch al min of meer
een feit. Wat betreft de vestiging
van een tweede hoogovenbedrijf,
merkte zij op, dat de Westerschelde
als plaats van vestiging op het ogen
blik zeker niet equivalent is aan Ro
zenburg.