Mr. Irwin: in 41 jaar 44 nieuwe auto's DAF-personenwagen is „zo oud als Huub zelf" 's Werelds snelste auto staat nu in Amsterdam ALGEMENE ZEEUWSE NIEUWE AUTO-POLIS Algemeene Zeeuwsche Verzekering Maatschappij N.V. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. DINSDAC 11 FEBRUARI 1958 ZO LANG MOGELIJK GEHEIM GEHOUDEN p De D.A.F.-personenwagen: niet H groot, maar wel ruim. 'elegant en aantrekkelijk en voorzien van een technische wereldprimeur: de „vario- matic" transmissie. Vervroegd verjaarscadeau kreeg in vier jaar vorm (Van een verkeersredacteur) „De gedachte aan een personenwagen is zo oud als Huub zelf", zeggen ze met enige overdrijving bij de DAF, waar nie mand ooit over doctor Van Doorne spreekt. Dertig jaar oud is die gedachte zeker, want een jaar nadat in 1927 de „Spij- ker"fabriek sloot, mijmerden Wim en Huub van Doorne in hun Eindhovense constructiewerkplaats al over een helemaal Nederlands licht bestelwagentje. Het is er nooit gekomen, want ze hebben zich er grandioos op verkeken. En daar scha men zij zich echt niet voor. Want in de dertig jaar, die er op volgden, hebben ze wel gezien, wat er bij het maken van ver voermiddelen allemaal te kijken komt. Het begon met aanhangwagens. De naam D.A.F. werd gekozen Van Doorne's Aanhangwagen Fa briek. Met de mogelijkheid van die ,,A" van aanhangwagen later de ,,A" van automobiel te maken. Dat geschiedde in 1950 toen de D.A.F. complete bedrijfsauto's ging leve ren. En de laatste stap was korU geleden de opening van de eigen motorenfabriek. Een razende groei kenmerkte dit bedrijf. Originele ontwerpen, speciaal wat betreft as-constructies eveneens. En ook nog een grote aandacht voor pre cisie. Ondanks al het werk had de gedachte aan een personenwa- Sen Huub niet losgelaten. „Als c zestig ben, moet hij er zijn. Dat wordt mijn verjaarscadeau," heeft Huub eens gezegd. In 1960 wordt dr. Van Doorne zestig. De personenwagen is er nu al en volgend jaar in produktie. Hij heeft echter jarenlang met meer dan alleen die personen wagen in zijn gedachten rond gelopen: die wagen moest een heel andere transmissie krijgen dan iedere andere wagen. En hij dacht daarbij aan de V-snaar, die in de industrie zijn betrouw baarheid al bewezen had. In 1954 vond de eerste bespre king plaats met de chef van de technische afdeling. ,,Ik wil een ruime, goedkope, gemakkelijk te onderhouden wagen brengen met een automatische transmissie," zal de directeur ongeveer gezegd heb ben in die eerste bespreking. Er werden mensen vrijgemaakt om de aandrijving, de motor, de wiel ophanging te gaan uitwerken. En toen men het in eerste opzet over die drie technische punten eens was, is men over de vormgeving gaan praten. De „stylist" van de D.A.F. kwam erbij. Wat zijn de eisen? Alweer: een kleine, ruime wagen, niet te duur, aantrekke lijk. Maar er was méér. Sinds die eerste bespreking en ook nog wel even daarvoor tekende zich een duidelijke ontwikkeling af, vooral in Duitsland. Daar had je aan de ene kant de Volkswagen: goed koop, betrouwbaar, stevig, een echte auto. En aan de andere kant de gecarrosseerde scooters, de „scootmobiles". Die klassen gingen naar elkaar toegroeien, tot een nieuwe klasse: een lichte, kleine maar niettemin volwaardige auto Doelbewust is daar op aange stuurd. Eerst in klei De motor was er nu: een tvvee- rilinder boxermotor van 600 cc. De transmissie was er ook en eveneens de wielophanging. Baar moest dus een carrosserie op komen. De sty list ging aan het werk. Eerst in het klein, in klei. Daarna iets groter, in gips. Want de aërodynamische eigenschappen moesten zo gunstig mogelijk zijn, dus er zou een mo del beproefd worden in de wind tunnel van het Nationaal Lucht vaartlaboratorium te Amsterdam. Wie zich erover verbaast, dat de achterruit van de D.A.F.-wagens niet vloeiend in de staart over loopt, vindt hier het antwoord: die gebroken lijn geeft een veel gro tere stabiliteit bij zijwind, hetgeen vooral In ons land van groot be lang is. Tussen die windtunnelproeven en het eerste kleimodel is er na tuurlijk het nodige gewijzigd. Maar tenslotte is er een gips model van één op één gekomen. En daar hebben alle mensen, die ermee te maken hadden, met hun vrouwen omheen gestaan en ze hebbenallemaal hun verlanglijstje „Met ceiv huifje en een ander neusje kun je al veel camoufleren." Deze wagen.hebben sommige men sen op de weg zien rijden. Alle schadeverzekeringen Vraag inlichtingen bij onze vertegenwoordigers of ten kantore der Maatschappij, Houtkade 11, Middelburg TELEFOON 01180—3443 AUTO-SPUITBEDRIJF JC. HOOGERHEYDE Vlissingen, VOOR PRESTA WERK. Privé-adres Leeghwaterstraat 52. Werkplaats Keldermanstraat. opgemaakt. Er waren zelfs twee verschillende zijkanten, dus er was nog keuze mogelijk. Toen men ongeveer wist, hoe de carros serie zou worden, is men de vloer gaan maken. Met een willekeurig carrosserie kon men vast gaan rijden. Sportief spel En daarmee begon het spelletje met de vakpers. Want er is een sportieve strijd ontbrand tussen de D.A.F. en een aantal vakjour nalisten. De echte wagen hebben ze nooit gezien, wel een gecamou fleerde. „Zo'n camouflage is niet eens erg moeilijk: een ander neus je en een huifje over de achterkant maakt al een enorm verschil," meenden ze bij de D.A.F. Ze zijn met die proef wagen en later wagens de bossen achter Eind hoven ingegaan. Zwaar terrein, dat nodig was om de betrouwbaar heid van de transmissie te beproe ven, ook. bijvoorbeeld in een halve meter water of op een eeuwenoud karrespoor. In die bossen konden dat loze kapje en die huif er wel af. Daar drong niemand door. „Toen we tijdens het wegrijden- op.de openbare weg eens achter volgd werden door journalisten was de chauffeur zo slim, een paar maal gas weg te nemen, zo dat de achtervolgers niet merk ten, dat er helemaal niet gescha- keld werd. Op een gegeven mo ment is het ons gelukt een foto te maken van de fotograaf, die pro beerde onze wagen te fotogra feren." Men wilde de zaak zo lang mo gelijk geheim houden. „We mogen nu wel zeggen, dat we een beetje geschrokken zijn, toen er een scoo ter met V-snaaraandrijving op de markt kwam," wordt ons verteld, nu het geen geheim meer is. Men had méér redenen voor geheimzin nigheid. Al was het alleen maar, omdat een prototype nog zoveel veranderingen kon ondergaan en men zich beslist niet wilde binden. Ook binnen het bedrijf kon men de zaak onder de roos houden. Slechts éénmaal is er iets uitgelekt. Kort geleden. toen het niet zoveel kwaad meer kon. „We hebben het samen gedaan' Die terreinproeven hebben jaren geduurd. En nog steeds rijden twee D.A.F.-wagens dag en nacht door Nederland. Daar zitten geen monteurs op. Als een monteur iets hoort, gaat hij zoeken wat Jiem niet bevalt, gaat hij sleutelen. Dat mag nu juist niet. „Als er iets aan die wagens mankeert, moeten ze inaar opbellen. Dan komen we wel kijken," zeggen de technische men sen. Ip drie ploegen rijden ze, con tinu 24 uur, met die wagens, dat is maandenlang zo'n 600 lot 800 kilometer per dag. Van 1954 af is er aan die ge heel Nederlandse wagen gewerkt. Door Nederlanders. Zij hebben natuurlijk namen. Maar Huub zelf zou niet willen, dat hij alleen als de geestelijke vader van die wagen genoemd zou worden. Samen met zijn mensen vormde hij een team. Daarom zeggen ze: „Noem onze namen niet. We hebben liet samen gedaan." Even schakelen.. WIST U.. dat er schepen zijn die 800 perso nenauto's kunnen bergen. (Dat zijn twee grote marktpleinen vol met wa gens) -rS- dat het prestatieverschil tussen de kleine en grote auto's steeds minder wordt. Zo staaf het wereldrecord over 10.000 km op een. nog geen 1000 cc motortje van de Fiat-Abarth. Het autootje reed deze afstand met een gemidelde snelheid van 169 km per uur. dat 20.000.000 (20 miljoen) auto's In het afgelopen jaar de Rotterdamse Maastunnel passeerden, terwijl de maximumcapaciteit indertijd geschat was op 17 miljoen. „OM VAN TE DROMEN" In klei-met-plasticine ontstond het eerste modd voor de carrosse rie. Een wat groter gipsmodel ging later naar de windtunnel. Remmen is het grootste karwei Een tentoonstelling of een show schynt niet compleet te zijn als er niet iels .dromerigs" staat: een droomjurk. een droomkeuken of een droomhuis. Zo heeft de 39e K.A.I.- tcnfoonsteHing in Amsterdam ook iets „om van te dromen". I)at Is niet een Roll Royce of een Mercedes 300 SL, maar een automobiel die wérkelijk niet te koop is, a| zou men er ook ton nen voor willen of kfinnen neertellen. Het is namelijk de snelste auto ter wereld, de „Railton Mobil Special", waarmee de Britse coureur John Cobb op de Bonneville zoutviakte in de Ver enigde Staten een snelheid haalde van schrikt u niet 634,2 kilo meter per uur. Deze auto, die men eigenlijk beter oen monsterachtige machine op wielen zou kunnen noemen, bezorgt ons land een Europese primeur, want de „Rail- ton" is nog niet eerder op het vaste land tentoongesteld geweest. Hij staat overigens al in een museum, omdat het geen praktisch bruikbaar voertuig is en ook omdat men waarschijnlijk niet verwacht, dat het record van John Cobb spoedig zal sneuvelen. Want het is in menig opzicht een weinig aantrekkelijke onderneming om te proberen toch Iets harder te rijden dan deze John Cobb. De wagen alleen kost ai ruim 400.000 en wil men er werkelijk records mee breken, dan komt daar nog wel eens zo'n bedrag bij voor de voor bereidingen. De „Railton" heeft drie vcrsncllin- fen, waarvan de eerste wordt ge mikt tot 220 km en dc tweede tot 380 km. Om de motoren te starten duwt 'n vrachtwagen de raceauto aan tot de vlammen brullend uit de uit laatpijpen slaan. De aanloop van de wagen voor een recordpoging is vele kilometers lang. Het gaat om de maximum snelheid over een gemeten mijl. Als ook de uitloop voltooid is. worden snel banden vernieuwd in één rit zijn n.l. de loopvlakken geheel ver sleten wordt brandstof en ijs voor koeling ingenomen en moet de terugweg afgelegd worden. Dat is voorschrift, want anders zouden alle recordbrekers de wind in de rug nemen. Geen sensatie meer John Cobb vestigde ztfn record al meer dan tien jaar geleden, in 1947. Toen men hem vroeg: „Hoe voelde u zich bij 630 km per uur?" antwoordde deze flegmatieKe Engelsman: „Je hebt geen tijd om te voelen, alles gaat zó enorm snel en je moet je zó sterk concentreren op de bakens van de ge meten mijl, dat er geen spoortje van sensatie oye^blijft". Hoe machteloos de bestuurder van zo'n wagen is. blijkt wel uit het gezegde van Cobb: „Toen ik 'boven de 480 km kwam. was er geen beweging meer in het stuur te krijgen. Toen <le wagen de mijl gepas seerd was, liét ik de snelheid lang- ALS DE BANDEN SLIJTEN Als straks de poorten van de 39ste R.A.I.-autotentoonstellïng weer gesloten worden, zullen duizenden die er met de bedoeling kwamen een auto uit te zoeken, zich afgevraagd hebben en misschien nóg afvragen welke, ja welke... De keus is dit jaar overweldigend groot, omdat de concurrentie de prijzen dicht op elkaar heeft ge schoven. Het valt dus niet mee voor wélk doel men ook een wagen wil kopen om te zeggen: die en geen ander! Nee, dan heeft de Engelsman Irwin, met wie wij dezer dagen in -contact kwamen, hei heel wat gemakkelijker. Hij heeft er zijn hele leven nimmer mee getobt wélke auto hg' zou kopen, omdat hij ze een voudig allemidl aanschafte. Dat is bijna niet te geloven; toch is het waar dat mr. Irwin enkele maanden geleden zijn 44ste auto kocht, sinds liij in 1916 besloot zich een Carden Motorcar aan te schaffen. Dat was toentertijd een prachtig wagentje met een luchtgekoelde JAP-motor die de bestuurder in staat stelde zes paardekrachten uit 't gasmagneetje te draaien... Na de oorlog - in 1945 was mr. Jrwin aan zijn twintigste wagen toe en in de laatste twaalf jaar kocht hij er dus nog gemiddeld twee per jaar bij. „Ik ben geen autohandelaar", vertelt mr. Irwin ons, ,,en 't interes seert me ook niet wï® maakt; ik houd alleen van veel, veilig en comfortabel rijden en daarbij niet steeds in dezelfde wagen". Pech wil deze Engelsman naar het schijnt niet hebben, want zodra de banden van zijn wagen enige slijtage beginnen te vertonen, gaan zijn auto's de deur uit en komen er nieuwe. Daarom kan hij zeggen zijn hele leven without troubles" te hebben gereden. „Daar is 't mij om te doen: genoegen beleven aan autorijden en dat is voor my in Jde eerste plaats het comfort en veiligheid". Mr. Irwin heeft niet uitsluitend liefhebberij voor dure wagens. Hij heeft ze. in vele soorten gehad: eenvoudige Engelse en contihentale wagens hoewel er ook een aantal exclusieve op zijn lijstje staan: een Mercedes Benz, drie soorten Lancia's, een Porsche naast een Fiat, een Renault en een Morris 1000. En mr. Irwin zou geen recht geaarde Brit zijn als er ook niet een Bentley bij is. Hij heeft slechts twee Amerikanen gehad: een Chevrolet en een Buick. „Ze zijn me te groot, ik kan er in de opeengeplakte verkeers- massa's niet mee Weg en waar krijg je tegenwoordig in de stad ruimte om te parkeren?" Mr. Irwin houdt bovendien niet van chroom al vindt hij wel, dat de Amerikanen ons op mechanisch ge bied toch wel wat voor zijn. Zijn 43ste auto was een Porsche. Omdat zijn dochter ook wilde rijden, kocht hij zijn 44ste: een Renault Dauphine. Waarom? Ja, toch is 't zo, mr. Irwin vindt dat wat goedkoper_als er eventueel brokken komen... Op bijgaande foto's ziet u deze Engelsman, die zich kan veroorloven auto's te kopen zoals wij sigarenbandjes sparen. Mr. Irwin bij één van zijn eerste wagens: een licht model A.C. 11922); vierendertig jaar later in een „Messerschmitt (dat was even een teruggang .wegens de benzincschaarste gedurende de. Suez-crisis) en tenslotte de 40ste, 41ste en 42ste wagen: resp. een Morris, een Bentley en een Porsche. zaam teruglopen tot 500 km om dan heel lichtjes te remmen. Dat remmen 1». naar het schynt, het grootste karwei. Is de druk op de rem men iels te zwaar, dan verbranden de banden in een onderdeel van een se conde.,..?.. De Railtonheejt een gestroomlijn de carrosserie van een aluminium le gering, met eronder ccn ingenieus mechanisme. De wagen heejt. twee motoren met ccn cilinderinhoud van bijna 2/f.Ot)0 cc.. Het totaal vermogen is 2600 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 6