VOORAL KLEINE EUROPESE WAGENS In V.S.: MODE de grote factor In ons werelddeel: de ECONOMIE Zeshonderd, magisch getal voor mensen met kleine beurzen KONINGIN VAN DE R.A.I. DINSDAG 11 FEBRUARI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. Fabrikanten streven doelbewust naar een nieuwe klasse (Van een onzer verkeersredacteuren Zeshonderd is een magisch getal geworden in de auto-industrie. En.... zo langzamerhand ook in de ogen van een steeds grotere groep men sen met kleine beurzen, die toch vin den dat zij aan een auto toe zijn. De goggomobil T 600: splinternieuw en helemaal een „echte" auto. Zeshonderd betekent: een nieuwe klasse, kleiner dan wat een paar jaar geleden nog een kleine wagen heette, groter dan de scootmobil, om met deze verzamelnaam alles aan te duiden, wat op drie of vier wieltjes rijdt en is afgeleid van de motor fiets en de scooter. Twee jaar geleden was het grote nieuws, dat Fiat met een „600" kwam, een veelzijdig wagentje, groter dan de befaamde Topolmo, plaats biedend aan een heel gezin als de leden daarvan tenminste niet te groot wa ren pittig en in staat, iedere Euro pese pas te nemen met volle belasting. Dit jaar heeft de DAF gezorgd voor een wereldprimeur op de R. A.I. En ook deze primeur valt in diezelfde klasse, die in ieder op zicht aantrekkelijk is voor de ko per met de kleine beurs en die niet temin een redelijke mate van com fort. in een volwaardige vierzitter biedt. Goggo's groeien Er zijn op deze R.A.I. meer nieuwe al of niet zo genoemde „zeshonderds". Daar is bijvoorbeeld de Goggomobil T. 600, een nieuwe wagen in de Gog- goserie. Maar nu dan met een 2-cilin- der-viertakt boxermotor als 2 CV en als DAF vóórln en voorwielaan drijving. Overigens blijft de kleine Goggo. die nu met een 400 cc-motor leverbaar is, populair. In Duitsland ls hij op de lijst van produktiecyfers al opgeklommen tot de zesde plaats. En dat binnen 3 jaar. De produktie is nu 1000 per week. Dan is er en nu beslist met een motor, waarvan in Frankfort gefluis terd werd dat hij er niet in zat de D.K.W.-600. Alweer zo'n wagen, die beslist over dat scootmobil-grensge- bied is heengestapt en zonder aarze ling een auto genoemd kan worden. Het was „de" sensatie van Frankfort en de geheimzinnigheid tevoren was groot. Drie andere bekende Duitse letters: B.M.W. Ook hier een „600". Uiterlijk minder een „echte auto" de voor ste plaatsen voorlangs bereikbaar, de achterste door écn deur aan de rech terzijde maar toch zeker geen scootmobiel meer. En hier alweer de twee-cilinder, 4-takt boxermotor nu echter achterin. Eigenlijk is die B.M. W.-600 een piepklein autobusje het heeft onder andere frontbesturing. Maar dat breken met traditionele vorm betekent ook dat binnen heel wat ruimte vrijkomt. Fiat 500 In dezelfde klasse zouden wij ook nog de Fiat 500 willen onderbrengen want de gehele opzet is zonder meer die van een echte automobiel. Zij het dan weer. dat de „club van lange mensen" deze wagen misschien niet zo gauw op zön verlanglijstje zal zet ten. Al rydt hij al bijna een jaar op onze wegen rond, deze Fiat 500 ver schijnt op de 39e R.A.I. voor het eerst als tweezitter en als vierzitter. In een bijzonder mooie vorm heet deze Fiat -500 „Bianchina": een elegante twee zitter met de motor van de 500, doch in een nieuwe fabriek, waaraan Fiat, Pirelli en Bianchina deelnemen, ge bouwd. Het „Lelijke Jonge Eendje" Cl- troën 2 CV en de Renault „4" zyn niet nieuw. Qua cilinderinhoud ligt de 2 CV onder, de „4" hoven de 600 cc. Maar wjj noemen ze toch nog even, omdat zij In diezelfde aantrekkelijke klasse thuishoren. GROEIENDE BELANGSTELLING Automatische transmissies nog niet veel toegepast (Van een onzer redacteuren) De 39e R.A.I.-tentoonstelling van personenauto's, die op 13 februari om 14.15 uur voor het publiek opengaat, is niet alleen de eerste Europese tentoonstelling van 1958, waaraan nog een speciale betekenis kan worden toegekend, omdat Brussel dit jaar vervalt, het is ook een tentoonstelling, waarop zich een aantal zeer interessante ontwikkelingen aftekent. Terwijl Amerika nog altijd naar „nog groter" en „nog meer p.k.'s" streeft al maakt men geen reclame meer met hoge snelheden ziet men in Europa een zeer duidelijke ontwikke ling in tegenovergestelde richting. Korter gezegd: in de V.S. bepaalt de mode de wagen, in Europa de fiscus! Maar wat Europa betreft staat ongetwijfeld naast die fiscus ook nog de geheel andere economische positie van de gemiddelde gebruiker, want het is natuurlijk niet alléén de fiscus, die aanschaffings prijs en kosten van rijden bepaalt. Dat overigens de economie zelfs in de V. S. een woordje be gint mee te spreken wordt wel aangefcoond door de steeds groter wordende export van Europese wagens naar de nieuwe wereld. Op deze 39e R.A.I. ligt het zwaar tepunt ongetwijfeld allereerst op de kleine, zuinige wagen van Europese makelij. Daarna op de Europese mid denklasse wagen. Men heeft gezocht naar eenvoudige, betrouwbare con structies en men heeft die gevon den, wat niét eens zo gemakkelijk is, omdat juist de kleine wagen om on afhankelijk geveerde wielen vraagt. Tweetaktmotoren verliezen terrein, zij zijn niet zuinig genoeg. De kleine viertaktmotoren worden steeds meer luchtgekoeld uitgevoerd, zij het met geforceerde koeling. Met uitzondering van de nieuwe DAF-personenauto en enkele Franse wagens in de kleinere klassen, zal men nog niet veel automatische of half-automati- sche transmissies aantreffen. Het brengen van de meestal zware en ingewikkelde en daardoor ook vrij kostbare automatische transmissie is op een kleine en middelklasse-wagen minder een voudig, dan op een grote Ameri kaan. In de V. S. heeft de automatische transmissie het pleit wel gewonnen zij het dan. dat men er altijd nog extra voor betalen moet. Hiervan is men in Europa behoudens in En geland nog ver af. Uit zuinigheids oogpunt zou een veelvuldiger toepas sen, juist op de wagens met kleine motortjes toe te juichen zijn. Immers het kleine motortje met een hoog toe rental vraagt veel schakelen. Wie daar „geen plezier" in heeft, zal on getwijfeld zijn motor een zwaar be staan geven en het later in zijn portemonnaie voelen. Luchtvering Luchtvering wordt in Europa nog steeds slechts door één merk tocge- Rast: „Citroen". In de V. S. is men iermee veel verder, vooral bij vrachtwagens en autobussen. En ook op enkele personenwagens kan lucht vering als „extra" geleverd worden. De mode speelt in Amerika een zo grote rol bi] de fabricage van auto mobielen, dat de prijs er aanzienlijk door beïnvloed wordt. Kon vroeger een model drie jaar mee en werden ieder jaar slechts een paar details ge wijzigd, tegenwoordig zijn de fabri kanten wel verplicht, elk jaar een nieuw model te brengen. Dat bete kent nieuwe matrijzen bij de fabriek en een snelle afschrijving op het wa genpark. De mode maakt het autorij den in Amerika véél en véél duurder, dan noodzakelijk is. Want die moto ren van 300 p.k. en meer, die vrijwel nooit méér dan een vierde van hun vermogen leveren, zouden ook wel tien jaar meegaan! Aandacht voor veiligheid Blijft Europa hierbij achtgr? Be slist niet. De Europese constructeur ziet niets in 7-liter motoren. De grens ligt hier bij 2.5 liter en daar kan men alles mee doen. En wat de modellen betreft: een Europees ontwerp blijft vijf tot zes jaar „modern". Terwijl Engeland het verst is met automatische transmissies, valt in Duitsland nog weinig te bespeuren van automatisering bij de massapro- duktèn. De soepeler ophanging van de motoren deed een grotere behoefte ontstaan aan een flexibele verbinding tussen koppeling en koppelingspe daal. Hiervoor past men meer en meer een eenvoudige hydraulische overbrenging toe. Dit heeft dan te vens het voordeel, dat men met han gende pedalen kan werken, waardoor een van de oorzaken van tocht wArdt weggenomen. Dit is de duurste auto van de R.A.I.-TENTOONSTELLING de Bentley Drophead Coupé, 'n zusje- van de Rolls Royce. De prijs wordt de serieuze liefhebbers „op aan vraag" meegedeeld, zoals dat heet, maar ook de belangstellende leek, die om financiële redenen niet serieux genomen wordt, mag 't wel weten: ongeveer f 90.000. De Bentley Drophead is nog nooit eerder in Ne derland geweest. Een R.A.I.-primeur- tje dus. De carrosserie is van de Rolls Royce-ontwerper Park Ward. De mo tor is een 6 cilinder (4887 cc). De panoramische voorruit wint veld ondanks het feit, dat hij vrij kostbaar is. Verwarming met frisse- lucht-menging kómt er steeds meer in en voorts ziet men, dat ook in Europa meer aandacht wordt besteed aan de veiligheid: inatrumentenbor- den en randen van zonnekleppen wor den bekleed met rubber stootranden en er wordt meer zorg gegeven aan veilige portiersloten. Bovendien gaat het aantal wagens, waarvan de por tieren aan de voorzijde openen, ach teruit. Naar 80 kilometer Dit is ongetwijfeld de R.A.I., die de grootste verschuivingen te zien gaf sinds de oorlog. Direct na de oorlog wilde de Nederlander een Amerikaan hebben. Die had hij immers voor de oorlog óók gehad. Nu bedraagt de impo.rt van Ame rikaanse automobielen slechts nog enkele procenten van de totale im porten. En diezelfde Europese wa gen, waar de Nederlander tegen woordig naar vraagt, wordt in grote getallen over de oceaan ge zonden Terwijl vier jaar geleden 120 km/ uur nog als een belangrijke „Auto- bahndauergeschwindigkeit" werd ge zien, komt men ook daar enigszins van terug. Men is tevreden met kruis- snelheden van circa 80 km/uur. Vol gens deskundigen zal de behoefte aan grotere, snellere wagens bij de steeds groter wordende verkeersdichtheid eerder afnemen dan toenemen. Niet temin moet men de automobiel in de klasse 5000 tot 7000 gulden als de werkelijke gebruikswagen zien en het zou zeker onjuist zijn uit deze ver minderde vraag naar hogere snelhe den te concluderen, dat ae Europese middenklassewagen te groot is ge worden. Maar wel kan men zeker ook op deze tentoonstelling vast stellen, dat de tijden, dat er een groot verschil was tussen de grote „toerwa- gen" en het „kleine, vulgaire automo bieltje", voorbij zijn. Technisch is de kleine wagen evenveel waard als de grote. Men komt er misschien alleen wat minder hard mee vooruit en' heeft wat minder ruimte. Maar hij brengt U net zo goed naar iedere plaats in Europa en hij kan iedere bergpas van het oude werelddeel de baas. De koper van een kleine en zelfs een kleinste automobiel krijgt in 1958 een volwaardig produkt. En de koper van een grote „Europeaan" heeft daar een wagen aan die in geen enkel opzicht onderdoet voor de Ame- kaanse wagen en die bovendien veel meer gebouwd is op de Europese be hoeften en het Europese wegennet. Dót is één van de dingen, die op deze R.A.I. wel heel duidelijk naar voren komen. Elf miljoen voor een nieuw R.A.I.-gebouw §j De besprekingen tussen de RAI j§ en de gemeente Amsterdam M over de financiering van de |j bouw van een nieuw tentoon- M stellingsgebouw (kosten onge- H H veer 11 miljoen gulden) hebben M een gunstig verloop. Het „RAI- M gedeelte" van het benodigde J bedrag is beschikbaar; de eni- j| ge moeilijkheid ligt echter bij het gedeelte, dat de gemeente i moet financieren. Men ver- M wacht dat met de bouw, die in totaal 2 tot 2% jaar zal duren M m juli of augustus a.s. wordt H beginnen. M liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiii¥ ROLLS ROYCE: B.M.W. 600: een piepklein busje met karakteristieken, die doen denken aan de scootmobil en veel ruimte. Fijnproevers: eerbiedig hoed af Tussen al het glan zend lak, 't oogver blindend chroom en de tienduizenden paarde- krachten op de R.A.I.- tentoonstelling in Am sterdam staat ook weer de automobiel waarvoor ie fijnproevers eerbie dig hun hoedje zullen lichten: De Rolls Royce, het koninklijke voertuig dat al sinds tientallen jaren zijn weg vond naar paleizen over de gehele wereld. De R.R. zal op de R.A.I. geen sensatie brengen. Bij deze def tige wagen past geen andere dan een exquise sfeer. Ook zal er geen importeur bij staan die de R.A.I.-bezoeker toe roept: „Komt dat zien, komt dat zien...! Zelfs geen prijskaartje is er bij. De Rolls Royce zal op de R.A.I. misschien één koper krijgen cn die kwam er beslist niet met de gedachte: „Welke wa gen zal ik nu eens aan schaffen. Terwijl het voor tienduizenden show bezoekers dit jaar weer zeer belangrijk zal zijn of de nieuwe aanwinst nét onder de 4000 of 5000 gulden komt, speelt bij de nieuwe Rolls Royce- bezitter de paar duizen den onder of boven de 60.000 geen rol. „Th best car in the world", de traditionele, nimmer betwiste claim van de Rolls Royce is voor hem de enige maatstaf. Na de oorlog zijn er ongeveer 50 van deze auto's in Ne derland verkocht. Die staan allemaal zélfs de vooroorlogse zorg vuldig geboekt, want de Engelse fabrikant houdt zijn clientèle in hoge ere. Op gezette tijden komt een technisch inspecteur naar Nederland en kun nen alle bezitters van een Rolls hun wagen zonder enige kosten la ten testen. Repareren? Nee, daar over spreekt men bij de ze koninklijke auto niet. De fabriek verricht con troles en brengt verbete ringen aan. Elk tech nisch nieuwtje van de fabriek wordt op iedere Rolls Royce, hoe oud de wagen ook is, en waar ter wereld hij ook rijdt, zonder kosten aange bracht. De Rolls moet „bij" blijven. Wat die reparatie betreft: bekend is het verhaal van ccn Rolls Royce-bezitter, die ergens in Italië pech kreeg met zijn achteras. Hij telegrafeerde de fa briek en die zond onmid dellijk een monteur met reserve-as naar de plaats waar het onheil geschiedde. Enkele maanden na de reparatie schreef de eigenaar van de auto de fabriek om een rekening, later nog eens, maar er kwam geen antwoord uit Enge land. Toen hij geruims tijd later opnieuw bij de fabriek informeerde hoe het met de rekening stond, zei men daar van .niets te weten. Een reke ning voor een nieuwe achteras? Sorry, de ach teras van een Rolls Roy ce kan niet breken. Dit moet een misverstand zijn In Engeland wordt de Rolls Royce hoewel er slechts "enkele auto's per dag worden gemaakt (van „uit de fabriek rol len" is hier natuurlijk geen sprake) beschouwd als een nationaal pro dukt van de allerhoogste orde, de personificatie van de Engelsman stijl, degelijkheid en vakmanschap. Aan de bouw van deze auto, die in de prijsklas se van 60.000.tot f 70.000.— valt, is dan bok alle mogelijke zorg besteed. Ieder onderdeel tje is vervaardigd van de beste materialen en tot in de finesses beproefd. Alles aan cn in de auto van de zware lederen fauteuils, het notehouten daslibord en de lainbrize- ring tot het kleinste schroefje van de bumper heeft een bepaalde zin. Vandaar ook dat maar éénmaal in de zes of ze ven jaar de Rolls Royce, een verandering onder gaat. Voor deze automo biel is de mode geen gril •of een tijdverschijnsel maar uitsluitend wat goed en mooi is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 5