PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Eenentwintig doden bij vliegramp te München Ploeg van „Manchester United" omgekomen Opstandige kolonels: Nederlandse deskundigen naar Indonesië terug In Oostende kweekt men oesters aan stokken REDDINGSWERK IN DE SNEEUW 201e jaargang - no 32 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. v. d. Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week; 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 7 febr. 1958 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm. Minim, p advertentie f Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 23 cent p. regel met een minimum van 1.— ..Brieven of adres bureau v d blad" 25 cent meer. Giro no •.59300 P7C Middelburg. Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g-g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 2475 (b.g-g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerljstiaat 2: Zierikzee. red tel >'25. adm. tel. 2094. Toestel stortte vlak na de start neer Het noodlot heeft het elftal van „Manchester Uni ted", kampioen van Engeland en bekerfinalist In 1957, achterhaald, toen het uit Belgrado terugkeerde naar Groot-Brittannië, na door een 33 gelijk spel tegen de Zuidslavïsche kampioen „Rode Ster", tot de demi-finale van de Europese voetbalbeker te zijn doorgedrongen. De „Busby Babes", die deze bijnaam droegen als de jeugdige pupillen van directeur Busby, reisden met een „Elizabethan", de „Lord Burghley", van de „British European Airways". Er werd een tussen landing gemaakt te München, in West-Duitsland. De eerste start van het vliegveld mislukte. De passagiers verlieten het toestel en boordwerktuig kundigen onderzochten het vliegtuig. Daarop volgde de tweede en noodlottige verlopende opstygpoging. De „Elizabethan" verloor vrijwel direct na de start hoogte, vloog rakeling over een groep bomen aan Voorts zün zeven Engelse sportjournalisten om het leven "gekomen. De bekendste van hen is Frank Swift, oud-speler van het Engelse elftal, en één der kundlgste doelverdedlgers, waarover Engeland heeft beschikt. Het ongeluk geschiedde donderdag te 4.04 uur plaatselijke tijd. Twee uur daarna begon het te sneeuwen, waardoor het wrak van het toestel spoedig met een dikke sneeuwlaag was overdekt. De redders moesten, al wadend door smeltende sneeuw en modder, hun werk verrichten. Slechts een lid van de uit vijf koppen bestaande bemanning, een steward, is om het leven gekomen. De gezagvoer der, de eerste officier en twee stewar dessen bevinden zich onder de overle venden. Redders hebben na het on geluk de bestuurdershut opengebro ken en de zwaar gewonde piloot er uit getrokken. Het toneel van de ramp is afgezet, om deskundigen in de gelegenheid te stellen ongestoord een onderzoek naar de oorzaak van de ramp in te stellen. Tu33en de wrakstukken van de ver ongelukte „Elizathan" lagen koperen koffiekoppen en bekers, geschenken van de Zuidslavische voetballers voor hun Britse colega's. Een commissie van onderzoek van de „British European Aiways" is, onder leiding van de algemeen-directeur Anthony Milward, donderdagavond per vliegtuig uit Londen naar Mün chen vertrokken. Voor zijn vertrek verklaarde Milward: „Er moet iets aan beide motoren van het toestel Reëel gevaar Het is geen kwestie waarbij een wereld staat of valt, wanneer in Nederland de werkloosheids cijfers een dag of vijf later worden gepubliceerd dan normaal. Op die vijf dagen komt het waarlijk niet aan, maar dat uitstel vertoont toch wel een ongewoon aspect, als het af gekondigd wordt door een staatsse cretaris van sociale zaken, die aan zijn eigen volkomen deskundige directeuren van de gewestelijke ar beidsbureaus plotseling verbiedt de regionale werkloosheidscijfers be kend te maken en daarover toelich tingen te verschaffen. Tot voor een week genoten de di recteuren het volle vertrouwen van hun staatssecretaris konden ze over hun eigen rayon en de daarin heersende arbeidstoestan den vrijelijk met ieder praten. Nu moeten hun gegevens eerst naar Den Haag. Daar worden ze saamge- groepeerd en uit de regionale cijfers wordt een „landelijke achtergrond" geschapen. Op die landelijke „achtergrond", zoals zij geschetst zal worden door departementsambtenaren en zoals zij de opinie van het departement zal weergeven, komt het blijkbaar aan. Men wil blijkbaar beletten, dat ie der vrijelijk de cijfers beoordeelt en dat iedere directeur naar eigen, vrij inzicht praat over de werkloosheid in zijn district. Eerst moet de richtlijn van het departement er zijn en vervol gens moet het publiek gedwon gen worden de werkloosheidscijfers in samenhang met die richtlijn te zien. Op deze tamelijk grove wijze wordt dus het vrije oordeel beknot en het publiek wordt welhaast zeker over geleverd aan een propagandaspel, dat ongetwijfeld subtiel gespeeld zal worden, zodat het de schijn van doel treffende voorlichting krijgt, maar dat in werkelijkheid gericht zal zijn op het afweren van kritiek. Het zou verbazingwekkend ge- weest zijn, wanneer in Neder land tegen deze geestelijke be voogding niet was geprotesteerd. Dat is dan ook gebeurd en het Tweede Kamerlid, de heer Van de Ploeg, stel de er bereids vragen over aan de staatssecretaris van sociale zaken. Deze weigerde het verbod tot tijdig bekendmaken van de regionale werk loosheidscijfers in te trekken. Hij verklaarde in zijn antwoord onder meer: „Regionale cijfers kunnen slechts tegen de landelijke achtergrond een juist beeld van de situatie op de ar beidsmarkt opleveren en overdre- (Vervolg op pag. 3) hebben gehaperd, daar de „Eliza bethan" gemakkelijk op één motor kan blijven vliegen". Diepe verslagenheid In Engeland, in het bijzonder in de Britse voetbalwereld, heeft het bericht van de vliegramp in Mün chen een diepe verslagenheid te weeggebracht. Op het vliegveld van Manchester, waar in de na middag vele familieleden en vrien den van de Manchesterspelers bij een waren gekomen om de ploeg af te halen, speelden zich hartver scheurende tonelen af toen het nieuws bekend werd gemaakt. Vaders, moeders, vrouwen en kin deren huilden toen een beambte van de B.E.A. zich van zijn moei lijke opdracht kweet om de wach tenden onder alle reserves op de hoogte van het gebeurde te bren gen. Velen weigerden naar huis te gaan in de door de luchtvaart maatschappij beschikbaar gestel de auto's. In de stad Manchester heerste een stemming van diepe teneergeslagen- heid. Overal groepten de mensen te zamen in afwachting van meer bij- het eind van de opstijgbaan en raakte daarna met een vleugel een huis van twee verdiepingen. Bij het neerkomen brak de staart van het toestel af, terwijl het overige gedeelte van de romp in brand vloog. Terwjjl gewonde passagiers zich moeizaam uit de wrakstukken bevrijdden, schoten Duitse politieauto's en brandweerbrigades toe Volgens de „British European Airways" zijn 21 van de 44 inzittenden om het leven gekomen. De 23 andere inzittenden zijn min of meer ernstig gewond. Drie hunner verkeren in levensgevaar. Onder de doden bevinden zich acht van de zeven tien spelers van „Manchester United", hun oefen- meester en de secretaris van deze befaamde Engelse voetbalclub. De directeur, Matt Busby, bevindt zich onder de overlevenden. zonderheden uit Duitsland. De kran tenbureaus werden als het ware be stormd en vele duizenden trokken naar het terrein van de zo zwaar ge troffen club in de hoop, dat men daar het eerst van het laatste nieuws op de hoogte zou worden gesteld. Burgemeester Alderman Lever zei in een officiële boodschap: „Het is een afschuwelijke tragedie, een ramp voor onze stad". Alle openbare voorstellingen en bij eenkomsten werden afgelast. Namens koningin Elizabeth zond de minister voor vervoerszaken en burgerlijke luchtvaart telegrammen aan de nabe staanden van de omgekomenen „met sympathie en medeleven". Relaas van journalist Peter Howard van de „Daily Mail", een van de ongedeerde jour nalisten, heeft een relaas gegeven van zijn ervaringen: „Ik herinner me niet meer of er veel of weinig lawaai was. Al les gebeurde in een klap. Ik was even verdoofd. Toen ik weer wist waar ik was zag ik een gat in de romp van het vliegtuig en op han den en voeten ben ik er door ge kropen. Ook Harry Gregg, de doelman, mijn collega Ted Ellyard. de twee ste wardessen en de marconist hadden Befaamde spelers Hieronder volgen enkele gege vens over de twee meest bekende van de omgekomen spelers: Tommy Taylor (middenvoor): befaamd schutter, speelde 18 maal in het Engels elftal. In 1953 werd hij door „Manchester United" voor dertigduizend pond sterling van Barnsley overgeno men. Hij was 23 jaar. Roger Byrne (linksback en aan voerder) 27 jaar oud. De meest veelzijdige speler van de ploeg. Byrne behoorde tot de „eigen kweek" van „Manchester United" begon als junior en speelde sedert het seizoen 1953/'54 33 maal in het Engels elftal. Hij was klein van postuur en een van zijn grootste troeven was zijn snelheid. Bedrijven: Indonesisch toezicht zelf betalen .De plaatselijk militair commandant van Djakarta, luitenant-kolonel E. Dachjar, heeft de Nederlandse be drijven, die onder regeringstoezicht zijn gesteld, geïnstrueerd om zelf de kosten van de bij hen geplaatste commissie van toezicht te financie ren. In deze verordening, die op Nieuw jaarsdag werd uitgegeven, doch eerst gisteren werd bekendgemaakt, wordt gezegd, dat de taak van de door de regering benoemde commissies, in het'belang is van de betrokken on dernemingen en dat de reis- en ver blijfkosten, alsmede de representatie door de bedrijven moeten worden ge financierd, in overeenstemming met hun winsten. Voorlopig is het bedrag hiervoor vastgesteld op 5000 roepiah. Namen van slachtoffers Na het vliegtuigongeluk te München zijn de volgende do den geïdentificeerd: Leden van „Manchester Uni ted": H. Whalley, trainer, W. R. Crickner, secretaris, en de spe lers Eddie Colman, Roger Byr ne, Mark Jones, Billy Whelan, Tommy Taylor, Geoff Bent, David Pegg Journalisten: E. Thompson (News Chronicle)Henry Ro se (Daily Express); George Follows (Daily Herald)Frank Swift (News of the World); Archie Ledbrooke (Daily Mir ror). Andere passagiers: B. Mik lós, T. Jackson, H. D. Davies, W. Sanitoff en S. Clarke. zich naar buiten kunnen werken. Het wrak brandde nog niet hevig op dat moment en plotseling zagen we dat captain Thain. de gezagvoerder, met een blusapparaat bezig was het begin van een brand te blussen. Achteraf geloof ik, dat de meeste geredden hun plaatsen vóór in het vliegtuig hadden, voornamelijk in stoelen met de rug naar de cockpit gekeerd". Dit ver haal is door Howard naar zijn krant in Londen gebeld, daarna heeft hij zich naar het ziekenhuis begeven om zich te laten onderzoeken. De bemanning De vier overlevenden van de be manning zijn gezagvoerder Thain, eerste officier Clarement en de twee stewardessen Margaret Bellis en Ro semary Cheverton. Zij zgn allen licht gewond. Twee beelden van het verblijf van H.K.H. Prinses Beatrix in Willem stad. Boven: de prinses inspecteert de bij het Autonomie-monument opge stelde padidnders. Achter haar pre mier Jonckheer en gezaghebber Gor- sira fin uniformOnder: teerd door haar adjudant, kapitein- luitenant ter zee Be Jong, plaatst Prinses Beatrix een krans bij het Autonomie-monument. SPANNING IN INDONESIË STIJGT Te Tokio hebben leiders van de Indonesische „rebellen" gisteren meegedeeld, dat zij voornemens zijn, de Nederlandse deskundi gen naar Indonesië terug te balen en dat zij de Nederlandse za kelijke belangen zullen herstellen, in hun verzet tegen het door president Soekarno gesteunde kabinet. J. M. J. Pantouw, een der leden van de afvaardiging der „rebellen" te Tokio, deelde dit mee in aanwezigheid van het hoofd der afvaardiging, Ventje Soemoeal, die instemmend knikte. Pantouw zei, dat de evacuatie van Nederlanders uit Indonesië „een ernstige en wrede fout" was. „Wij hebben hun bekwaamheid en het Nederlandse kapi taal nodig om ons land op te bouwen". door Djakarta waren ontkomen, weer in te huren. Voorts hebben zij, aldus Pantouw, „minstens 20 schepen ge huurd van Singapore, Honkong, de Verenigde Staten en Europese lan den". Een andere woordvoerder die de groep „jonge kolonels" op Suma tra vertegenwoordigt heeft te To kio gezegd: „Wij zijn vastbesloten de communisten te verwijderen". Als zij ons met communistische troepen willen aanvallen, moeten Verdeeldheid op Sumatra Pantouw, die scheepvaartagent en im- en exporteur te Menado is, deel de voorts mee, dat hij en andere za kenlieden al ertoe zijn overgegaan, schepen van de K.P.M. die het in- terinsulaire verkeer in Indonesië be dienden en die aan beslaglegging Interressante experimenten, die ook Zeeuwse aandacht verdienen DE ZEEUWSE OESTERWERELD is pessimistisch gestemd over haar toekomstmogelijkheden met de dreiging van de af sluiting der Oosterschelde in het vooruitzicht. Zo pessimistisch zijn sommigen, dat zij reeds alle hoop hebben laten varen, dat de wetenschappelijke onderzoekingen tot mogelijk behoud van de cultuur ooit enig praktisch resultaat zullen hebbeiL Of ze gelijk zullen hebben? De tijd zal het leren. Maar dat er mogelijkheden zijn, laat het oesterbedrijf van de Belgische fir ma Halewyck in de voormalige spuikom van Oostende zien. Niet dat er daar geen problemen meer zijn directeur Raoul Halewyck is, gelouterd door de praktijk, realist genoeg om niet direct in een hoera-stemming te geraken ook is het niet zo, dat de daar in een afgesloten bassin toegepaste kvveekmethode zonder meer voor een afgesloten Zandkreek of Grevelingen ge schikt zou zijn. Wat in Oostende door een particulier op eigen risico wordt geëxperimenteerd met wisselend succes ver dient echter wèl de belangstelling èn vooral ook de bewondering om de volharding welke eruit spreekt. Raoul Halewyck had zo'n vijf en twintig jaar geleden, toen hij in de zaak van zijn vader kwam, geen Del taplan dat hem bedreigde. Maar wel iets even erg; de Belgische oester cultuur welke voor de Eerste We reldoorlog langs de kust in Oostende, Nieuwpoort, Zeebrugge en Blanken- berghe niet zonder betekenis was, was door oorlogsvernielingen en an dere oorzaken praktisch van de kaart geveegd. De Oostendse oesters, die voor '14'18 grote bekendheid genoten, waren bijna niet meer te krijgen. De Halewycks waren de men sen er niet naar om het meer dan .een eeuw geleden door hun overgrootvader opgerichte drijf zo maar te laten onder gaan. Raoul zocht daarom naar andere mogelijkheden vond die rond '34'35 de grote spuikom, welke daar de rand van de stad al dertig jaar ongebruikt lag. Maar twee of drie keer was dat 84 hectare grote bassin voor zijn eigenlijke doel gebezigd. Dat zat namelijk zo. Omdat de haven van Oostende aanslibde, kwam men in het begin van deze eeuw op het idee. de ha ven van tijd tot tijd door de spoe len. Landinwaarts werd daarvoor het grote bassin gegraven, dat door sluizen met de haven in ver binding stond. Met een val van 4 5 meter denderde dan de enor me watermassa uit het bassin naar de haven. Er ontstond hier door een sterke stroming, wel een beetje tè sterk, want behalve de ongewenste slib werden ook de kaaimuren meegesleurdHet was toen gedaan met het door spoelen van de haven en de spui kom bleef ongebruikt. Rond 1935 begon de firma Hale wyck er een oestercultuur. Op de manier, zoals we dat ook in Zeeland kennen. De sluizen zorgden van tijd tot tijd voor toevoer van vers water, er kwam een goede broedval op de pannen, kortom alles ontwikkelde zich gunstig, totdat de Tweede We reldoorlog kwam. Opnieuw werden de Halewycks door de bezetters ge troffen. Het bassin werd ingericjit als basis voor watervliegtuigen en tot overmaat van ramp sloten de Duitsers ook dc sluizen definitief af. Wel werd van tijd tot tijd vers water in het bassin gepompt, maar tegelijk kwam er veel slijk mee, zoveel, dat de kom praktisch verknoeid was om op de bodem nog oesters te kunnen kweken. Na de bevrijding werd wel direct opnieuw met de oesterteelt begon nen, maar de resultaten waren on bevredigend. Het kon niet beter wor den, voordat de oude toestand mèt een sluizenstelsel zou zijn terugge keerd. De Halewycks hebben niet stilgezeten en al heeft het nog tien jaar geduurd: in 1955 zorgde de overheid er toch voor dat er sluizen kwamen. Experiment Toen waren deze oesterkwekers er klaar voor. In Zuid-Frankrijk had den zij een systeem ontdekt om oesters, in plaats van op de grond, aan stokken op te kweken. Dat kon een oplossing zijn voor de heren Ha lewyck, die de bodem van hun bas sin niet een laag slijk bedekt wisten. Twee jaar zijn zij hiermee nu aan (Vervolg op pag. 11) zij dat maar doen". De jonge ko lonels zijn volgens hem niet van plan tot actie over te gaan voor dat hun radiostation op Sumatra de vorming van een revolutionaire regering heeft bekendgemaakt. Waarschijnlijk zou dit vóór maan dag geschieden, maar hij weigerde te zeggen, waaruit -die actie zou bestaan. Volgens United Press hebben zegslie den van de opstandige beweging de verwachting geuit, dat in juli of augustus, een strijd tussen de tegen regering en die in Djakarta zal los branden. Dat wil zeggen: Wanneer Soekarno de eisen van de opstandige beweging niet inwilligt. In Zuid-Sumatra zullen zondag, een dag voor de verwachte uitroeping in Midden-Sumatra van een nieuwe cen trale regering, uitgebreide militaire oefeningen worden gehouden, waar aan 6000 manschappen zullen deelne men. In regeringskringen werd ver klaard dat men verwacht dat overste Barlain, de militaire commandant van het leger in Zuid-Sumatra. de zijde van de regering te Djakarta zou kie zen indien de anti-communistische junta in Padang op 19 februari tot het uitroepen van een nieuw bewind mocht overgaan. Volgens een zegsman van de missie- Soemoeal in Tokio huilde president Soekarno, toen hem deze week in Ja pan werd gezegd, dat er in Indonesië een „bloedige oorlog" zou ontstaan, indien hij dc communisten niet uit de regering zou zetten. De militaire commandant van Mid- den-Sumatra, luitenant-kolonel Ah mad Hoessein, heeft donderdagavond voor radio Padang en radio Boekit- tinggi verklaard, dat het feit „dat wij het huidige kabinet niet mogen, niet betekent dat wij de Indonesische een heidsstaat verraden". Herinnerend aan de bijeenkomst van militaire en politieke leiders, die onlangs op de grens tussen Djambi en West-Suma tra is gehouden, en die naar zijn zeg gen bedoeld was om „de staat voor een volledige ineenstorting te behoe den", leverde hij felle kritiek op de regering. Nadrukkelijk ontkende Hoessein, dat de bevolking van Mïd- dcn-Sumatra van plan zou zijn, een afzonderlijke „staat Sumatra in te stellen. OPKLARINGEN EN BUIEN Opklaringen, maar ook sneeuw- of hagelbuien. Middagtemperaturen on- eveer gelijk aan die van gisteren, wakke tot matige wind tussen zuid west en noordwest.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 1