HARING BRENGT WELVAART IN BRES KENS Breskens voelt de economische weerslag van de haringvisserij Wimpel voor grootste aanvoer is weer voor Willem van der Vis EEN DERDE VAN VANGST KOMT TENSLOTTE IN BLIKJES TERECHT BER0EPSG0EDERENVERV0ER TROK ZICH AAN HARING OP AVVV^^^VS^VVWV^VVW^AA/VVVV^AAAA^^(^A^(^VV^^^^(VVVWVVVW✓W BROOD EN SPELEN1 Dankbare middenstand biedt vissers ieder jaar ontspanningsavond aan DE HARING BRENGT welvaart in Breskens. De economi sche weerslag van het feit, dat de Urkers en Texelaars en ook wel vissers uit Scheveningen en Katwijk Breskens als aanvoer- haven hebben gekozen, doet zich over een breed front gevoelen Niet alleen de omzetcijfers van het gemeentelijke vismijnbedrijf zijn sedert 1947, toen „het" begon, enorm gestegen: transport bedrijven konden opbloeien, de „handel" groeide uit, er vinden mensen werk bij het lossen van de haring, de vissers betrekken in Breskens olie, levensmiddelen en ook wel andere levensbe hoeften, zoals kleding, er is een nettenmakerijDe haring brengt brood voor een groot aantal mensen. En ook een beetje „spelen", want het schouwspel van de binnenlopende vissersbo ten en het lossen van de haring is boeiend en aantrekkelijk, geeft veel vertier in de haven van Breskens. De vissers zijn wel kom in Breskens. Niet louter terwille van de „smeer"! Er is sedert die eerste dagen in 1946 en 1947 een hechte vriend schapsband gegroeid tussen de vissers en de bevolking van Breskens. brengt visser en handelaar bij elkaar". Van het begin af aan heeft de gemeente op het standpunt ge staan, de vissers zoveel mogelijk service te verlenen. Snelheid was geboden bij handel en vervoer. Grote bewondering heeft de heer Eekhout in deze ook voor de ge weldige activiteit van de iiandel BURGEMEESTER EEKHOUT: vriendschapsband (Foto P.Z.C.) Velen stelden een deel van hun huis open als pension voor de vissers, die hun gezinnen gedurende het ha- ringseizoén zo ongeveer van no vember tot begin maart naar Breskens laten komen. De inslag van de bevolking is zo, dat de vissers zich ook werkelijk „thuis" voelen in Bres kens. De gunstige ligging van de ha ven, in de onmiddellijke nabijheid van de winkelstraten, draagt daar ook veel toe bij. De inwoners van Breskens leven mee met de haring visserij. Het is een traditie geworden, dat de vissers ieder jaar een gezellige avond wordt aangeboden, die wordt georganiseerd door het visserij-comi té en gefinancierd door het bedrijfs leven en de middenstand. Wimpels Dit jaar worden twee van der gelijke avonden gegeven in het Casino, vrijdag 7 en zaterdag 8 fe bruari a.s. Tijdens deze avonden zullen ook de wimpels worden' uit gereikt, die enkele jaren terug door de gemeente Breskens zijn ingesteld. Eén wimpel, in de rode en groene kleuren van de gemeente is voor het span, dat dit seizoen in Breskens de meeste haring aan de wal heeft ge bracht. De andere, de blauwe wimpel, is voor het span, dat de eerste haring aanvoerde. „Van het begin af heeft de haring een grote bron van inkomsten voor de gemeente betekend", zo vertelde burgemeester J. A. Eekhout, „de ge meente had daarbij een verzorgende taak door de gemeentelijke vismijn De schepen, die dit jaar de wimpels „verdienden" voor de grootste aan voer gedurende dit seizoen, zijn de Texel 2" en de „Texel 32", het span van Willem van der Vis. (Foto P.Z.C.) Wens: een ijsfabriek m H Haring moet of hij nu naar 11 de Nederlandse fabrieken wordt ii gebracht of dat hij nu naar j= H Duitsland wordt vervoerd vers aankomen. Daarvoor is ijs nodig, veel ijs. Dit ijs moet naar |f Breskens aangevoerd worden p vanuit... Brugge. Daarom leeft in Breskens de wens, eenmaal |f een eigen ijsfabriek te bezitten, Dat zou wederom een tak van nijverheid betekenen, die dank p zij de haring kon ontstaan! lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllillllllllllll|||llllllllllllllllllllllllll en de transporteurs. De haring, die 's middags en 's avonds bin nenkomt, wordt nog diezelfde avond vervoerd. Van belang acht burgemeester Eekhout ook de invloed, die de komst van de Texelaars, de Urkers en de anderen heeft gehad op de bedrijfs voering op de Breskense vissers vaartuigen. Er worden gedachten uit gewisseld en de oudere visserij neemt gemakkelijk eens iets van de metho diek van de haringvissers over. Per soonlijk zou de burgemeester het prettig vinden als de vissers van Breskens ook op de haringvangst zouden kunnen gaan. De haven van Breskens is gunstig gelegen ten opzichte van de visgron den voor de Belgische en Franse kust. Twee tot drie maal per week kunnen de vissers van hieruit op de haring vangst gaan. HARING, ZOUT EN IJS Met of zonder tomatensaus DE EERSTEN, die zich over de haring ontfermen, wanneer de kotters afmeren langs de kade te Breskens zijn de mannen van J. de Lange, de voorman van de losploeg, die per week ettelijke tonnen ha ring uit de ruimen halen. Wanneer ze even bezig zijn hebben ze zelf veel weg van vissen, want in een minimum van tijd zijn ze van onder tot boven met zilverige schubben bedekt. Uit vijf man bestaat de losploeg en die vijf man hebben hun handen vol in het haringseizoen. Zodra een schip aan de kant ligt barst de bedrijvigheid los. Met veel lawaai wordt gemeerd, waarbij men geen behulpzame handen tekort komt. Monsters worden in de mijn gebracht en de verkoop begint. De heer De Lange slaat nauwkeurig de hande laars gade. Straks moet hij weten wat aan wie is verkocht. Aan een van de drukknopjes rond het mijntoestel ontmoeten we de heer P. de Boer uit IJmuiden. De heer De Boer koopt ha ring voor de conservenlndustrie. Der tig procent van alle haring, die in Breskens wordt aangevoerd is name lijk bestemd om te worden geconser veerd. De meeste vis gaat naap Duits land; de heer De Boer echter ver koopt zijn haring aan de Neder landse industrie. In het voorjaar, wanneer de Hollandse Nieuwe aan land wordt gebracht blijft hij in IJmuiden. Wanneer de haring dan langzaam naar het zuiden trekt, trekt ook de heer De Boer mee. Eerst naar Scheveningen, dan naar Breskens, waar hij verschijnt als in okto ber de jacht op de ijle haring wordt feopend. Met deskundige blik bekijkt ij een monster. De vangst is goed geweest dit seizoen. Weinig vissers mopperen. De heer De Boer moppert alleen over de manier van mijnen. Dat gaat soms per honderd kilo, terwijl hij als leverancier voor de conser- venïndustrie liever per ton koopt. De handelaren, die de kleinhandel tot" klant hebben denken er echter n eer anders over. Een andere han delaar, die er net zoals de heer De Boer over denkt, evenmin kleine kopen afsluit, maar zijn rode auto's tot de rand vol laat laden met ha ring, ijs en zout, is de heer A. J. Cambier, een echte Bressiaander, die aan de conservenfabrieken in Noord-Duitsland levert. Hoewel tevreden over de handel tot eind januari kocht de heer Cam bier voor 1" miljoen gulden haring heeft hij ook een klacht. Volgens hem en andere handelaren, vooral zij, die niet zelf vervoeren, worden niet ge noeg vergunningen voor het transport naar Duitsland afgegeven. Hierdoor is het al eens voorgekomen dat haring, die harde marken moest opleveren, naar de vismeelfabrieken ging. „Ik laat het er niet bij zitten." verklaarde de heer Cambier strijdlustig. Er is nóg iemand die niet helemaal tevre den is. Ook de heer T. H. Laarhoven, directeur van drukkerij Cadsandria De haring brengt brood èn spelen in Breskens. Als de schepen zijn bin nengelopen, begint het lossen, een boeiend en aantrekkelijk schouwspel. (Foto P.Z.C.) VOORMAN J. DE LANGE ettelijke tonnen (Foto P.Z.C.) is ontstemd, niet over vergunningen, nee, hij maakt zich een beetje kwaad over de leden van de middenstands organisatie, waarvan hij voorzitter is en die het niet altijd met zijn voor uitstrevende ideeën eens zijn. Hij wil meer ontspanning voor de vissers organiseren, die voor verschillende bedrijven een zege zijn. Proviand en netten nylon- netten worden door plaatselijke bedrijven geleverd. Per dag ver zwelgt de 200 pk motor van een kotter 3000 liter olie, die groten deels in Breskens wordt betrokken. En zo zijn er nog vele andere arti kelen, die door de middenstand te Breskens worden geleverd. „BRESKENS KAN HARING NIET MISSEN" Eigen-vervoerder met groot wagenpark „BRESKENS kan de haring niet meer missen. De gemeente drijft daarop." Deze kernachtige uitspraak noteerden wij uit de mond van de jongste firmant van de fa. W. A. du Bois en Zn., een berepsgoederenver- voerbedrijf, dat een groot aandeel le vert bij het transporteren van de in Breskens aangevoerde haring naar de diverse fabrieken in Nederland en Duitsland. In het „haringseizoen" daveren een vijftien gigantische, achttien meter lange, door diesebnotoren gedreven combinaties over de weg, die de naam „Du Bois" dragen. Of de haring van groot belang is voor het beroepsgoederenvervoer „Daar hebben wij onze zaak mee opgebouwd!" In de jaren rond 1947 is het begon nen. Met een paar dumpwagentjes ging de haring de Westerschelde over en verder, het land in. kwamen van die wagentjes bij, het groeide, het bedrijf trok zich óp aan de haring. In 1951 liepen er al 32 verschillende wagens. Toen heeft de eigenaar er met voortvarendheid het mes ingezet. Er werd overgeschakeld op de dieselcombinaties. Het wagen park werd zowat gehalveerd, maai de tonnage, de veivoerscapaciteit dus. bleef gelijk! Zo'n reusachtige diesel-combinatie kost, voordat-jie-op- de-weg-is, zo'n slordige vijftig a zes tigduizend gulden. Van maart tot oktober, in het haringseizoen er wordt dan vrijwel uitsluitend haring ver voerd is het hard „ploeteren' in het bedrijf van de fa. Du Bois. Er zijn dan constant vier monteurs in diénst en een dertig chauffeurs. Het dubbele van het aantal wa gens, want vanzelfsprekend wordt „VREEMDELING" DIE ZICH THUIS VOELT Zes eeuwen na Willem Beukelsz. Opmerkelijk is het, (lat de haringvangst, die in de middeleeuwen op grote schaal in Zeeland werd beoefend, nu voornamelijk het werk van de „vreemdelingen" in Breskens is geworden. Misschien is dit een beetje onvriendelijk uitgedrukt, want- vreemdelingen voelen de Urkers en Texelaars zich al lang niet meer in Breskens. En ook de bexolking van deze vissersplaats heeft hen nimmer als zodanig beschouwd. Met open armen zijn de vissers uit het noorden ontvangen en men is dank baar voor de rijkdom, die z.ij met hun haringkotters de zee ontnemen en hier aan de wal brengen. Een van die „vreemdelingen", die zich zo goed in Breskens thuis voeren, is Willem van der Vis uit Oosterend op Texel. Zijn kennis making met Zeeland dateert van 1947, toen Breskens voor liet eerst de thuishaven van de Texel 2 werd. schipper, Willem van der Vis heeft de supervisie. Zijn raad is goud waard. Dit seizoen heeft hun koppel 786 ton haring aan wal gebracht en het staat reeds vast, dat ook ditmaal, evenals in '56 en '57 de wimpel voor de beste vangst over het gehele seizoen voor Van der Vis zal zijn. Glimlachend kijkt iiij uit het raam. In gedachten ziet hij de kleuren van Breskens al wapperen in de mast toppen van de Texel 2 en Texel 32. Vrijdag worden de wimpels uitge reikt. Vooruitstrevend noemden we Van der Vis en dat is hij ook. Hi) was een der eersten, die trawl en Voor die tijd opereerde men vanuit Oostende. Na enkele seizoenen is de Texel 2 daarna weer uit Breskens verdwenen tot 1953. Vanaf die tijd maakt de kotter weer deel uit van de ongeveer 70 schepen, die de „Zeeuw se" haringvloot vormen. Willem van der Vis is behalve eén kundig visser ook een vooruitstrevend visser en daaraan dankt zijn bemanning het, dat men reeds drie seizoenen de grootste vangsten deed. Vissen in de zuiverste betekenis van het woord doet Van der Vis niet meer. Hij geeft slechts adviezen en aan boord van de Texel 2 en de Texel 32 weet men die naar waarde te schatten. Gerrit Vlaming is de WILLEM VAN DER VIS meer dan sch ipper (Foto P.Z.C.) vleet ruilde vqor het „atoomnet", een kuilnet, dat oorspronkelijk werd ge bruikt door de Denen. De haringvis sers in Breskens keken het later van de Belgen af. De moeilijkheid bij het vissen is het op' de juiste diepte brengen van het net. Dieper dan 18 vaam vissen gaat niet en wanneer de „viszoeker". een soort echolood, vertelt, dat de haring op 20 vaam ..zit", dan vist men aan boord van de kotters achter het net. Het atoomnet iedere combinatie bemand met twee chauffeurs. Meestal wordt zo 's avonds om zes uur de Schelde-over- steek gemaakt. Er wordt vrijwel achter-een doorgereden. De wagens, die naar Duitsland gaan. zijn om streeks twaalf uur aan de grens. De volgende morgen, omstreeks zeven uur, daveren de haring-transporten Hamburg, Lubeck of Kiel binnen. Eigen vervoer Zoals de transportondernemin gen dank zij de haring konden gioeien, zo breidde ook het „ei gen vervoer" van de handelaren zich uit. „In het haringseizoen heb ik alles in bedrijf" zo ver- klaarde de heer Cambier jr. van de firma van die naam, die een elftal wagens heeft lopen, waar onder zeven combinaties en twee oplegger-trucks Het is uiteraard handig, als men als handelaar over een eigen-auto- park kan beschikken. Er heerst ech ter een goede verstandhouding met de beroepsgoederenvervoerders, die vaak „bijspringen." Reeds voor de oorlog beschikte de fa. Cambier over „eigen vervoer." Met auto's begon het; de haring bracht het aantal wagens op elf. Gedurende de zomermaanden is de handel meer toegespitst op mosselen en garnalen. Dan krijgt de fa. Cambier de kans, de wagens „op de helling" te zetten en onderhoudsvoorzieningen aan het wagenpark te treffen. In 't bedrijf vinden alleen reeds 18 chauffeurs werk. Ook hier is het weer de haring, in Breskens aange voerd, die zijn economische weerslag sterk doet gevoelen. Omzet vismijn steeg enorm DE OMZET van het gemeentelijk vismijnbedrijf te Breskens is in de loop der jaren dank zij de haring! enorm gestegen. Sedert de jaren '47 en '48 zijn de omzetcijfers ver drievoudigd. Werd vroeger een jaar, waarin één miljoen gulden werd om gezet, als een „topjaar" gezien, thans bereikt men dit bedrag in en kele maanden. In dit nog niet afgelopen ha ringseizoen is in totaal reeds 8500 ton haring aangevoerd bij de vismijn te Breskens. De prijzen wa ren bijzonder goed. Gemiddeld bracht de haring dertig gulden per honderd kilogram op. Alleen aan haring werd dus dit seizoen reeds voor meer dan twee-en-een-half miljoen gulden om gezet. November van het vorig jaar gaf de grootste vangsten te zien. Er werd ruim 1500 ton per week aan gevoerd; op één dag tot nu toe de recordag van het .seizoen - - zelfs 680 ton. Op deze „topdagen" levert het vervoer hoe kan het ahders! wel eens moeilijkheden op. De gemeentelijke vismijn functioneert uitstekend. Het ..mijnen" met de klok gaat vlot; klachten komen niet voor. Alle haring, die in dit seizoen werd aangevoerd, werd verkocht voor de consumptie. Er werd tot op heden dus geen haring doorgedraaid! wordt door twee kotters, die een „span" of „koppel" vormen gesleept en het is duidelijk, zo zegt Van dei- Vis met nadruk, dat een goede ver standhouding belangrijk is. Nog enkele weken dan is het seizoen voorbij. Dan nemen we een tijdje rust, zegt de man. die meer dan schipper op de Texel 2 is. Daarna komen andere netten aan boord, want dan begint de jacht op de platvis, tong voornamelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 11