Binnenvaartuig „Brelan" veilig in Hansweert VERKEER IN ZEELAND WEER GELEIDELIJK OP GANG És. Zeeuwse Almanak MARGRIET-PAVILJOEN VAN TER P00RTE" IN GEBRUIK FRIESE SLOPERS WILLEN VAN 0 IV' ONDERZEEBAR MAKEN Agenda PROVINCIALE ZEB0W8B COOLANT VRIJDAG 24 JANUARI 1958 NA ANGSTIGE UREN.... Spoorloos in de sneeuwstorm Het myterieuze schip, dat naar men aanvankelijk aannam in de sneeuw storm van woensdagmorgen in het Brabants vaarwater op de Ooster- schelde was vergaan, is naar thans is gebleken het 865 ton metende bin nenvaartuig „Brelan" van schipper J. Welleman te Borssele. Ondanks het feit, dat de „Brelan" het zwaar te verduren heeft gehad en de schipper en zijn vrouw de opvarenden van het bergingsvaartuig „Assistent II" om hulp verzochten, is het schip behouden in Wemeldinge aangekomen. Schipper Welleman voer evenwel onmiddellijk door naar Hansweert, waar hij het schip verliet. Aan een samenloop van omstandigheden is het dus te wijten, dat men aanvankelijk in het duister tastte omtrent het lot van het mysterieuze schip op de Oostcrschelde. Schipper Welleman vertrok woens dagmorgen om half acht van Din- teloord uit op weg naar Gent, waar hij de lading zand van het schip moest afleveren. „Omstreeks half elf barstte de sneeuwstorm in alle he vigheid los en meer dan twee uur hebben we voor ons behoud moeten vechten", zo vertelde ons gistermid dag de fors gebouwde schipper van de „Brelan", die nabij de midden- sluis te Hansweert een ligplaats had gekozen voor zijn schip. „Nog nimmer heb ik dergelijk noodweer meegemaakt en ik zat dan ook danig in angst over 't lot van mijn vrouw en ons vijfjarig dochtertje", vervolg de hij. „In een minimum van tijd was de „Brelan" met een dikke laag sneeuw bedekt, terwijl het zicht niet verder bedroeg dan de boeg van het schip. Zware zeeën spoelden over het dek van het hulpeloze schip, dat behoórlijk water maakte". Noodkreet Kort voor het begon te sneeu wen had schipper Welleman het bergingsvaartuig „Assistent II" opgemerkt, dat in de richting van -de „Brelan" voer. „Toen de sneeuwstorm was losgebroken en 'de „Assistent H" dicht was gena derd, heb ik in doodsangst de be manning van het schip de woor den toegeroepen: „Red ons, haal öns van boord", herinnerde zich de echtgenote van de schipper. Ook schipper Welleman liet een noodkreet over het opgezwiepte ivater schallen: „Neem in Gods naam mijn vrouw en kind aan boord", doch hoewel de beman ning van de „Assistent II" pogin gen in het werk stelde langszij te 'komen, dreven het opgezwiepte (Advertentie) Talloze Rheuraatieklijdera Tonden baat bli 'n bloedzuiverende knor met Krnschen Salts. En 't betekent als het ware een her wonnen leven, als ge, bevrijd van uw Rheumatische Pijnen, weer monter en vief uit de voeten kunt, bevrijd van stijfheid en stramme pijn. Begin mor gen. zónder verwijl met Kruschen Salts; U zult al gauw zelf ervaren, hoe goed ge er U bjj voelt. water en krachtige windstoten beide schepen uiteen. Voor schipper Van der Endè van de „Assistent II" zat er toen niets anders op dan voor anker te gaan. De situatie op de „Brelan", die Ter- neuzen als thuishaven heeft, was verre van ideaal, temeer omdat de schipper niet bij het anker kon ko men. De enige mogelijkheid om be manning en schip in veiligheid te stellen was door te varen naar We meldinge, waar de „Brelas" om streeks één uur arriveerde. Het waren angstige uren die we hebben doorgemaakt", vertelde me vrouw Welleman. „In het begin was ik wel heel erg bang, want ook ons vijfjarig dochtertje bevond zich aan boord", vervolgde ze, terwijl ze be schermend haar arm om het meisje legde. „Mijn angst was evenwel over, nadat ik een reddingsgordel had omgedaan", voegde de schippers vrouw er nog aan toe. De „Brelan" had ongeveer 80 ku bieke meter water in haar ruimen en lag anderhalve decimeter dieper in het water. Ook de machinekamer stond ruim een meter onder water, maar de motoren bleven gelukkig werken. In de roef had het onstui mige zeewater eveneens grote schade aangericht. De bedden waren drijf nat, terwijl 20 cm water de vloer bedekte. De sloep, die midscheeps op de luiken lag, was overboord ge slagen. Inmiddels had de bemanning van de voor anker gegane „Assistent II" na het luwen van de sneeuwstorm, de omgeving nauwgezet afgespeurd, naar het onbekende schip, dat om hulp had gevraagd. Er was evenwel geen spoor van de „Brelan" de mannen kenden toen de naam van het schip nog niet te bekennen. De rijkspolitie te water heeft zich nog tot diep in de nacht bezig ge houden met de mysterieuze verdwij ning van het binnenvaartuig. Wel was toen al bekend, dat de „Brelan" Wemeldinge was gepasseerd met be stemming Hansweert, maar men kon geen zekerheid krijgen of de „Bre lan" en het mysterieuze binnenvaar tuig één en dezelfde waren. Schip per Welleman was na aankomst in Hansweert met zijn vrouw en doch tertje aan boord gegaan van de „Frank", het schip van zijn schoon ouders. Daardoor kwam het, dat men in hotels, café's en andere gelegenhe den in Hansweert geen spoor van de opvarenden van de „Brelan" kon bekennen. Door samenloop van om standigheden heeft men dus geruime tijd ten onrechte aangenomen, dat een onbekend schip op de Ooster- schelde was vergaan. NA DE SNEEUWSTORM Veerdiensten voeren vrijwel normaal. Na de hevige sneeuwstorm van woensdag, die vooral in Zeeland gro te stagnatie in het verkeer veroor zaakte, is in de loop van donderdag het vervoer over de Zeeuwse wegen en wateren weer geleidelijk op gang gekomen. Niettemin kampte men vooral in de ochtenduren in verschei dene delen van de provincie nog met vertragingen in busdiensten. Op Schouwen-Duiveland werden de busverbindingen in de morgenuren nog zeer onregelmatig uitgevoerd. In de loop van de dag kwam hier verbetering in, maar het was nog niet mogelijk Brouwershaven te be reiken. Op Walcheren, de Bevelanden en in Zeeuwsch-Vlaanderen konden de busdiensten vrijwel normaal worden uitgevoerd, zij het met nog wel enige vertraging. Naar Veere werd een „nooddienst" via Serooskerke en Vrouwenpolder ingelegd. Ook het spoorwegverkeer naar Zeeland was onderdag weer vrijwel normaal; de grootste vertraging beliep nauwe- VAN TOT DRIEHONDERD JAAR j het afgelopen Jaar tezamen twee Op 30 januari zal het driehonderd honderd eieren gelegd. Veel niet- jaar geleden zijn, dat de eerste waar, en ondanks de 1958-kou, -sneeuw, -regen en -storm zijn de ac- tieve dieren alweer begonnen. LEKKER WEER, NIEUWE DIRECTEUR EN TROMMELS Omdat het nogal lekker weer was su iedereen in Sint Annaland in een goed humeur verkeerde, werd de mu zikale rondgang van het gezelschap „Accelerando", gehouden ter gele genheid van de verjaardag van prin ses Margriet, een waar succes. Niet in het minst omdat de rond gang werd gemaakt onder leiding van een nieuwe directeur en er wa ren ook voor 't eerst enkele nieuwe trommels in gebruik. RATTEN, RATTEN EN RATTEN In Biervliet heerst thans een rat- tenplaag. Vooral op de gemeentelijke vuilnisbelt en bij de kippenhouder M. I. werden veel ratten waargeno men; vooral zwarte. De onlangs ver- cril ianvi, strekte „rattenkoekjes" schijnen als elke huis-voor deze dieren niet schadelijk te wensen, maar welvan gemeentewege werden deze Koekjes verstrekt ter bestrijding van I :le BRUINE rat. VELE EIEREN GELEGD Om aan deze plaag want dat is landbouwer A. Wattel uit net geworden snel een eind dienst in de Nederlands hervormde gemeente te Zaamslag werd opge dragen. Ter herdenking hiervan zal zondag 26 januari te beginnen om zeven uur 's avonds een bijzon dere dienst worden gehouden. COMPLIMENT-VAN-DE-DAG Voor het diploma boekhouden van de Nederlandse Associatie van Prak tijkdiploma's slaagde onlangs me juffrouw C. de Pooter te Axel. Met lof zogezegd, want juffrouw De Poo ter behaalde voor alle examenvakken een 10. EEN MOOIE SNEEUWPOP Een mooie sneeuwpop was het, die een tweetal Jongens in Aardenburg des ochtends in de vroegte had ver vaardigd. Pa en ma werden er trots bijgehaald. Maar de vreugde van de ouders verbleekte toen bleek, dat de knapen óók de was hadden „inge bouwd". De sneeuwman werd toen geveld, uit zijn buik kwam een laken tevoorschijn, zo wit vrouw zich zou wat verfomfaaid. Oostkapelle mag niet mopperen. Want zijn tw.-e kalkoenen hebben in REIZIGERS Bet welcte wel enige verwondering onder de omstanders, toen die vrouw va aankomst met de trein in Vlis- singen informeerde waar zij de bus naar Oud-Vossemeer kon vinden. Die was er niet. Die bus was wel te vinden in Bergen op Zoom en daar had de vrouw, die vergezeld was van haar zoon, dan ook uit moeten stap pen. I „Hoe is het mogelijk", verzuchtte een man, die in dezelfde trein had gezeten. ,Boe is het mogelijk, dat men in Bergen op Zoom moet zijn en dat men dan meerijdt tot Vlissin- gen". Daarop zweeg hij even, mom pelde nog even het woord Vlissingen en riep ten verschrikt: „Vlissingen f Dan ben ik ook te ver meegereden. Ik had in Middelburg moeten zijn...." maken heeft de gemeente contact op genomen met de Plantenziektenkun- dige Dienst te Wageningen. Ver moedelijk zal een deskundige van deze dienst een bezoek aan Biervliet brengen. Dan zit dc oplossing dus in de lucht.. lijks tien minuten. De veerdiensten konden weer wor den uitgevoerd, met uitzondering van het traject Terneuzen-Hoedekensker- ke, waar de eerste boot eerst om half twaalf 's morgens de haven van Hoe- dekenskerke kon verlaten tengevolge van de vele schepen, die er ligplaats hadden gekozen. De rijksweg Goes-Rilland, waar woensdag op sommige plaatsen meer- dan anderhalve meter sneeuw lag, was weer berijdbaar en langs dc weg waren praktisch geen vastgelo pen of stukgereden autos meer te zien. Over het algemeen namen de automobilisten grote voorzichtigheid in acht; er werd lahgzaam gereden en bovendien was het autoverkeer in Zeeland donderdag gering. Middelburgs burgemeester. Mr. J. dc Widt, die met ingang van 16 februari aanstaande is benoemd tot burgemeester van Middelburg. Zoals wij reeds meldden is mr. De Widt geboren in 1908 en dus 49 jaar oud. Tengevolge van een zetfout was in de P.2I.C. van gisteren als leeftijd 59 jaar vermeld. Woensdag 29 januari a.s. zal de nieuwbenoemde burgemeester een bezoek aan de Zeeuwse hoofdstad brengen, waarbij hij een bespreking zal houden met het college van B. en W. van Middelburg. Wanneer mr. De Widt geïnstalleerd zal worden, Is thans nog niet bekend. Als vermoe delijke datum wordt genoemd 19 fe bruari a.s. *.g iTÊ" Samenwerking op Delta-gebied. Pleidooi van prof. De Quay. Prof. dr. J. E. de Quay, de commis saris der koningin in Brabant, heeft in een toespraak tot de Provinciale Staten de plannen van de Randstad Upland besproken en dnarbü met na druk gepleit- voor samenwerking en overleg tussen- Zuid-Holand. Brabant en voorzover het. de ontwikkeling van het Scheldegebied betreft, ook Zeeland. „Ik geloof dat de tijd, waarin men sprak over boven, en onder de ri vieren voorbjj is",- zo zei de heer De Qua,. „Het. contact tussen de verschillen de landsdelen heeft het nationaal saamhorigheidsgevoel versterkt. Ik hoop dat dit zal blijven groeien even als het begrip in het nieuwe Westen voor de belangen van Brabant. Als dit niet zo zou zgn én de Brabantse stem elders niet verstaan zou worden, dan betekent dit dat de rivieren, weer uit gediept worden. Dan krijgen de be grippen bóven en onder de rivieren weer inhoud. Maar dan zal men ook rekening moeten houden met een an der Brabant, dat weliswaar zijn ge moedelijkheid en blijmoedigheid heeft behouden, maar sterker en strijdvaar diger naar voren zal treden als in het verleden mogelijk is geweest". Commissaris De Quay had tevoren verklaard, dat het voor de publikatje ervan niet mogelijk was geweest een inzicht te krijgen in dc plannen v^i Randstad en Delta. Hij herinnerde aan zijn mening dat gelijktijdige uit voering van plannen als deze met die voor een Europoort en die voor West- Brabant niet mogelijk was. De plan nen voor West-Brabant zijn gereed en de publikatie ervan wordt voorbereid. Er zijn echter onderdelen die nog niet geheel gereed zijn. „Maar", zo beklem toonde de Brabantse commissaris, „ook de plannen voor Pvandstad en Delta zijn nog niet geheel klaar". De commissaris geloofde verder dat Helwljk, waar straks de Langstraat- weg en 'Zoomseweg samenkomen en een aftakking krijgen naar het Volke rak, mogelijkheden biedt. Met Zeeland is het gesprek over het Scheldcgebied reeds op gang. De commissaris be klemtoonde echter (lat dit vruagstuk ook in internationaal verband zal moeten worden bezien. Stichting Luchtverbinding Zeeuwsch-Vlaanderen. In Zeeuwsch-Vlaanderen wordt nog steeds getracht een oplossing te vinden voor het vernieuwen van de luchtverbinding Brussel-Z. Vlaande- ren-Rotterdam v.v. Teneinde deze pogingen effectiever te maken zal een stichting in het leven worden ge roepen. waarin naast de gemeente Axel (als exploitante van de heli haven) de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Terneuzen als mede oprichtster optreedt. Beide zullen voor de helft in het stichtingskapi taal deelnemen. Directeur GAB. Terneuzen donderdag overleden Na een ziekbed van enkele maan den is donderdag te Terneuzen over leden de lieer C. Jansen, directeur van het gewestelijk arbeidsbureau te Terneuzen. Het heengaan van de heer Jansen betekent voor het bedrijfsle ven en de arbeidsvoorziening in ge heel Zeeuwsch-Vlaanderen een ge voelig verlies. Hij heeft een belang rijk deel van de industrie in de Ka naalzone zien verrijzen en mede door zijn relaties, jarenlange ervaring en kennis van lokale omstandigheden kon de lieer Jansen precies de ser vice aan het bedrijfsleven geven, die het nodig had. Op 1 november 1921 trad de heer Jansen als 17-jarige knaap in dienst als ambtenaar bij het districtsar beidsbureau te Terneuzen. Op 1 mei 1941 ging hij over in dienst van het rijk ais chef van de arbeidsbemidde ling bij het toen ingestelde arbeids bureau in Terneuzen. Op 1 oktober 1943 werd hij plaatsvervangend di recteur van dit arbeidsbureau en met ingang van 25 september 1944 belast met de waarneming hiervan. Defini tief directeur van dit G.A.B. Terneu zen werd He heer Jansen op 1 juli 1953. Gedurende zijn hele loopbaan heeft hij dus in Terneuzen gewerkt. Hij kende daar het bedrijfsleven, en eveneens in Zeeuwsch-Vlaanderen (oost en west) als geen ander, heer Jansen had in kringen van werkgevers en werknemers een ver trouwenspositie weten op te bouwen en werd allcrwege gewaardeerd om zijn strikte onpartijdigheid en zijn gevoel voor rechtvaardigheid. Hij was lid van het bestuur van de lagere technische school in Ter nezen, alsmede bestuurslid van de beschuttende werkplaatsen. Scheepvaartverkeer T erneuzenGent. De scheepvaart op het kanaal Ter- neuzen-Gent was gedurende de maand december 1957 als volgt: Zeevaart. Geschut voor opvaart 221 schepen, metende 289.619 brt., ge schut voor afvaart 216 schepen, me tende 293.466 brt. Daarvan hebben gelost of geladen te Terneuzen 20 schepen, 32.960 brt, te Sluiskil 9 schepen, 18.164 brt en te Sas van Gent 1 schip, 5.184 brt. Binnenvaart. Geschut voor opvaart 1137 stoom- en motorschepen, meten de 393.852 ton en 156 sleepschepen, metende 131.557 ton. Geschut voor afvaart 1229 stoom- en motorschepen metende 414.807 ton en 158 sleep schepen, metende 130.667 ton. Daar van hebben gelost of geladen te Ter nezen 210 schepen, 77.419 ton, te Sluiskil 186 schepen, 88.226 ton cn te Sas van Gent 205 schepen, 67.133 ton. Vals noodsein uitgezonden vanaf Breskens schip? De IJmuidense politie stelt in sa menwerking met verschillende tech nische diensten nog steeds een diep gaand onderzoek in naar het valse noodbericht, dat zaterdagavond in de ether verscheen en de melding in hield van een Zweeds zeeschip, dat door de bemanning zou worden ver laten. Vooral In scheepvaartkringen wordt een dergelijke handeling, al dus de politie, ten zeerste afgekeurd. De recherche deelde ons mede, dat het zeer waarschijnlijk is, dat onbe voegden zaterdagavond tussen 21.00- 22.00 uur voor het uitzenden van dit bericht, waarop verschillende red ding- en sleepbootdiensten uitvoeren en enige vrachtschepen hun koers verlegden, gebruik hebben gemaakt van een vissersvaartuig uit Bres kens, de Breskens 28, dat in de vis sershaven te IJmuiden gemeerd lag nabij het dok aan de kant van de Tegeltjesmarkt. Sommigen menen, dat de uitzender, die de Engelse taal gebruikte, met een Scandinavisch ac cent sprak. mmiiii jj warmte \\\\\W P r' sVe'cW4 INVENTUM voor alle Hl elektrische huishoudelijke apparatei (Slot van pag. 1) ,Tcr Poorte" moderne kleuren in verantwoorde combinaties. Daarmee werden interieurs geschapen, die werkelijk „rustgevend" zijn. Het Margriet-paviljoen zoals ook de andere paviljoens worden uit gevoerd bestaat uit twee gelijke afdelingen, één voor de vrouwen, één voor de mannen. Elke afdeling heeft een zeer ruime woonkamer, een hal met (rotan) zitjes en een overdekt terras, drie slaapzalen (elk met een grote badkamer), twee tweepersoons separeerkamers, twee éénpersoons- separeerkamers, twee linnenkamers, een verdeelkeuken, die uit drie afde lingen bestaat en een zu3ter-„ata- tion". Deze laatste ruimte is centraal gelegen en door glas van de brede loopgangen gescheiden, zodat de hoofdzuster, die de verantwoordelijk heid draagt voor de helft van het pa viljoen, vrijwel haar gehele „ambts gebied" kan overzien. In dit zuster- station is trouwens ook het „dash board" aangebracht van de ingenieu ze oproepings- en alarminstallatie, waarmee niet alleen de afdeling wordt bestreken, doch waarmee men ook in verbinding staat met de an dere paviljoens. Iedere afdeling heeft dus een woonkamer en een hal met zitjes, steeds twee van elk en ieder paviljoen dus. De opzet hiervan is, in groepsverband een grotere mate van huiselijkheid en gezelligheid te berei ken. Elke afdeling gaat min of meer een „eigen leven" leiden. Provinciale Staten over het Streeklaboratorium De medewerking van de Zeeuwse ziekenhuizen aan de exploitatie van het Streeklaboratorium Zeeland is be vredigend. Alleen het ziekenhuis in Hulst is nog door een contract gebon den met een laboratorium in Breda, doch er zijn thans onderhandelingen gaande om de onderzoekingen naar Sluiskil of Goes over te brengen. De tekorten, die tot dusver zijn ontstaan bij de exploitatie, konden worden gedekt door de samenwer kende ziekenhuizen, het Gasthuis te Goes, het St. Elizabethziekenhuis te Sluiskil en het Gasthuis te Middel burg. Zij dragen hiermede het risico van een onderneming, die voor ge heel Zeeland van belang is. Aldus schrijven Ged. Staten naar aanleiding van het verslag, dat in de afdelingen der Staten is uitgebracht over het subsidieverzoek van het Streeklaboratorium Zeeland. Een lid der Staten meende, zo blijkt uit dit verslag, dat de exploitatie tengevolge van de dependence te Sluiskil te duur is. Maar Ged. Staten betogen nu, dat het werk in deze dependence een volle dagtaak van het personeel vergt, zo dat opheffing zeker geen verminde ring van het personeel zou betekenen Op materiaal zou evenmin te bezuini gen zijn, terwijl bovendien door op heffing uitbreiding in Goes nodig zou worden. Het moet ook van groot be lang worden geacht, dat Zeeuwsch- Vlaanderen over een bacteriologisch laboratorium beschikt als 's nachts (voor spoedgevallen) en door ijsgang de Westerscnelde niet te bevaren is. Het Marijke-paviljoen zal om streeks half maart voor gebruik gereed zijn. Vermoedelijk zal dit paviljoen eerst enige tijd voor de huisvesting van het personeel worden gebruikt; het zusterhuis, waarin 76 verpleegsters een on derkomen zullen vinden en voor het gehele complex Der Boede Ter Poorte zal dienen, zal pas in september of oktober van dit jaar gereed zijn. Het Wilhelmina-pa- viljoen (voor bedlegerige patiën ten) met de hoofdgebouwen zal in mei of juni in gebruik genomen kunnen worden. De bouw van de centrale keuken hoopt de aannemer, de fa. Christiaan- sen uit Vlissingen, reeds in april te voltooien. Zodra ook het revalidatie centrum zal zijn ingericht in het hoofdgebouw van „Der Boede" - zal „Ter Poorte" officieel worden ge opend. Men verwacht, dat dit in de eerste helft van 1959 zal zijn. Met de bouw werd in augustus 1955 be gonnen. Tussen „Der Boede"-ver- pleeghuis voor lichamelijk langdurig zieken en .Ter Poorte" zal een fraaie beplar'ng worden aange bracht. Een vijver cn enkele heuvels zijn reeds a-ingelegd. Als het com plex gereed is zullen dus de namen van prinses Wilhelmina en dé vier prinsessen in dc paviljoens terug te vinden zijn; zoals bekend kregen dé beide nieuwe paviljoens van „Der Boede" de namen van de prinsessen Beatrix en Irene. De eerste patiënten zijn dus nu ln „Ter Poorte" het verpleeghuis voor psychische patiënten, opgenomen. „Overduin" zou hierdoor „leeg" ko men, maar heeft nu reeds een nieu we bestemming-gekregen: verpleeg huis voor gerepatrieerden uit Indo nesië, die langdurig ziek zijn. Onder beheer van de Stichting Verpleeg- en Rusthuizen Midden-Zeeland. Dat de regering zich tot deze Stichting heeft gewend, haar de zorg voor deze patiënten toevertrouwt, is een duidelijk bewijs, dat dc Stichting haar sporen op dit gebied heeft ver diend. Dat thans een paviljoen van „Ter Poorte" in gebruik is genomen, betekent dus allerminst, dat er bij de Stichting een verruiming in de opna me-capaciteit is ingetreden. Daarom slaan bestuur en directeur, de heer M. L. Almekinders, de vorderingen aan do andere paviljoens met grote belangstelling gade. Want er is een lange wachtlijst van patiënten, die moeten worden opgenomen yy (Van onze speciale verslaggever) Als de voortekenen ons niet bedriegen, wordt het Amsterdam se IJ binnen afzien bare tijd verrijkt met een onderwaterbar. Ondernemende lieden hebben namelijk het oog gevestigd op hr. nis. onderzeeboot „0 21" die vandaag door de domeinen to Alkmaar in liet openhaar wordt verkocht. Zoals be kend, is deze roem ruchte oorlogsbodem, die hij „De Schelde" in Vlissingen werd ge bouwd en vandaar op 10 mei 1940 naar En geland voer, onlangs na zeventien jaren van trouwe dienst van de sterkte der koninklijke marine afgevoerd. De laatste jaren heeft hr. ms. „0 21" vredig dienst gedaan als in- schietboot van het tor- pedo-inschietbedrijf. Een dienstje van 's morgens de haven uit en 's avonds weer rus tig tegen de wal aan de onderzeebootsteiger. Dat is nu afgelopen. Wie thans door de „0 21" ronddwaalt, kan zich haast niet voor stellen, dat deze ronde koker ooit heeft geva ren. Vitale onderdelen zijn er uit gesloopt, op vele plaatsen is de drukvaste huid zicht baar, hier is het me taal half verroest en daar glimt waardevol koper door een wegge- blutste verflaag. Op de kijkdagen in Den Helder liepen de slopers speurend rond. Maar er waren ook andere gegadigden. De heer L. Huisman, di recteur van 'n scheeps- sloperij en machine- handel in Franeker, zijn broer en enkele vrienden lopen al jaren rond met het plan, eens een onderzeeboot te kopen en er een on derwaterbar van te maken. „Ik koop dat schip," zei de heer Huisman vol overtui ging, terwijl hij nog eens nauwkeurig met een duimstok contro leerde, hoe breed het schip eigenlijk van binnen is. Ter hoogte van het voorbatterij- compartiment komt hij op vier meter. „Dat is net genoeg voor een dansvloertje," zegt hij. „Meer naar het mid den van het schip is- t-ie breder", zei een ander. Dat zal een me ter of zes zijn, en dat is nodig ook, want er moet ook een orkestje kunnen zitten en er moet ergens 'n plaats je voor de bar worden gevonden. „Het is onze bedoeling, de bar wer kelijk te laten duiken," vertelde de heer Huis man. De plannen van de heren Huisman c.s. hebben al een vaste vorm. Ook over d( naam van hun toekom stige onderwaterbar hebben zij gedacht. Misschien wordt wel „Nautilus", ii dc onderzeeboot van kapitein Nemo uit de fantasieën van Jules Verne. VANDAAG. Vlissingen Alhambra: „De man met de duizend gezichten", 7 en 9 uur, 14 J. Luxor: „Vallei der verschrikking", 8 uur, 14 Jaar. Britannia: „Meeuwen bo ven Sorento", Vliss. Schouwspel, 8 uur. Middelburg Electro: „Abbott en Costel- lo als loodgieters", 7 en 9.16 uur, a.l. Schouwburg: „Elke minuut telt8 uur, 14 Jaar. Goes Grand: „April love", 8 uur, 14 jaar. Prins van Oranje: Suikerbietendag, 10 uur; uitvoering christelijke gymnas tiekvereniging „O.K.K.", 6 uur,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 2