Binnenvaartuig „Brelan" veilig
in Hansweert
VERKEER IN ZEELAND WEER
GELEIDELIJK OP GANG
És.
Zeeuwse Almanak
MARGRIET-PAVILJOEN VAN
TER P00RTE" IN GEBRUIK
FRIESE SLOPERS WILLEN VAN
0 IV' ONDERZEEBAR MAKEN
Agenda
PROVINCIALE ZEB0W8B COOLANT
VRIJDAG 24 JANUARI 1958
NA ANGSTIGE UREN....
Spoorloos in de sneeuwstorm
Het myterieuze schip, dat naar men aanvankelijk aannam in de sneeuw
storm van woensdagmorgen in het Brabants vaarwater op de Ooster-
schelde was vergaan, is naar thans is gebleken het 865 ton metende bin
nenvaartuig „Brelan" van schipper J. Welleman te Borssele. Ondanks het
feit, dat de „Brelan" het zwaar te verduren heeft gehad en de schipper
en zijn vrouw de opvarenden van het bergingsvaartuig „Assistent II" om
hulp verzochten, is het schip behouden in Wemeldinge aangekomen.
Schipper Welleman voer evenwel onmiddellijk door naar Hansweert, waar
hij het schip verliet. Aan een samenloop van omstandigheden is het dus
te wijten, dat men aanvankelijk in het duister tastte omtrent het lot van
het mysterieuze schip op de Oostcrschelde.
Schipper Welleman vertrok woens
dagmorgen om half acht van Din-
teloord uit op weg naar Gent, waar
hij de lading zand van het schip
moest afleveren. „Omstreeks half elf
barstte de sneeuwstorm in alle he
vigheid los en meer dan twee uur
hebben we voor ons behoud moeten
vechten", zo vertelde ons gistermid
dag de fors gebouwde schipper van
de „Brelan", die nabij de midden-
sluis te Hansweert een ligplaats
had gekozen voor zijn schip. „Nog
nimmer heb ik dergelijk noodweer
meegemaakt en ik zat dan ook danig
in angst over 't lot van mijn vrouw
en ons vijfjarig dochtertje", vervolg
de hij. „In een minimum van tijd
was de „Brelan" met een dikke
laag sneeuw bedekt, terwijl het zicht
niet verder bedroeg dan de boeg van
het schip. Zware zeeën spoelden over
het dek van het hulpeloze schip, dat
behoórlijk water maakte".
Noodkreet
Kort voor het begon te sneeu
wen had schipper Welleman het
bergingsvaartuig „Assistent II"
opgemerkt, dat in de richting van
-de „Brelan" voer. „Toen de
sneeuwstorm was losgebroken en
'de „Assistent H" dicht was gena
derd, heb ik in doodsangst de be
manning van het schip de woor
den toegeroepen: „Red ons, haal
öns van boord", herinnerde zich
de echtgenote van de schipper.
Ook schipper Welleman liet een
noodkreet over het opgezwiepte
ivater schallen: „Neem in Gods
naam mijn vrouw en kind aan
boord", doch hoewel de beman
ning van de „Assistent II" pogin
gen in het werk stelde langszij te
'komen, dreven het opgezwiepte
(Advertentie)
Talloze Rheuraatieklijdera
Tonden baat bli 'n
bloedzuiverende knor met
Krnschen Salts.
En 't betekent als het ware een her
wonnen leven, als ge, bevrijd van uw
Rheumatische Pijnen, weer monter en
vief uit de voeten kunt, bevrijd van
stijfheid en stramme pijn. Begin mor
gen. zónder verwijl met Kruschen
Salts; U zult al gauw zelf ervaren,
hoe goed ge er U bjj voelt.
water en krachtige windstoten
beide schepen uiteen.
Voor schipper Van der Endè van
de „Assistent II" zat er toen niets
anders op dan voor anker te gaan.
De situatie op de „Brelan", die Ter-
neuzen als thuishaven heeft, was
verre van ideaal, temeer omdat de
schipper niet bij het anker kon ko
men. De enige mogelijkheid om be
manning en schip in veiligheid te
stellen was door te varen naar We
meldinge, waar de „Brelas" om
streeks één uur arriveerde.
Het waren angstige uren die we
hebben doorgemaakt", vertelde me
vrouw Welleman. „In het begin was
ik wel heel erg bang, want ook ons
vijfjarig dochtertje bevond zich aan
boord", vervolgde ze, terwijl ze be
schermend haar arm om het meisje
legde. „Mijn angst was evenwel over,
nadat ik een reddingsgordel had
omgedaan", voegde de schippers
vrouw er nog aan toe.
De „Brelan" had ongeveer 80 ku
bieke meter water in haar ruimen
en lag anderhalve decimeter dieper
in het water. Ook de machinekamer
stond ruim een meter onder water,
maar de motoren bleven gelukkig
werken. In de roef had het onstui
mige zeewater eveneens grote schade
aangericht. De bedden waren drijf
nat, terwijl 20 cm water de vloer
bedekte. De sloep, die midscheeps
op de luiken lag, was overboord ge
slagen.
Inmiddels had de bemanning van
de voor anker gegane „Assistent II"
na het luwen van de sneeuwstorm,
de omgeving nauwgezet afgespeurd,
naar het onbekende schip, dat om
hulp had gevraagd. Er was evenwel
geen spoor van de „Brelan" de
mannen kenden toen de naam van
het schip nog niet te bekennen.
De rijkspolitie te water heeft zich
nog tot diep in de nacht bezig ge
houden met de mysterieuze verdwij
ning van het binnenvaartuig. Wel
was toen al bekend, dat de „Brelan"
Wemeldinge was gepasseerd met be
stemming Hansweert, maar men kon
geen zekerheid krijgen of de „Bre
lan" en het mysterieuze binnenvaar
tuig één en dezelfde waren. Schip
per Welleman was na aankomst in
Hansweert met zijn vrouw en doch
tertje aan boord gegaan van de
„Frank", het schip van zijn schoon
ouders. Daardoor kwam het, dat men
in hotels, café's en andere gelegenhe
den in Hansweert geen spoor van de
opvarenden van de „Brelan" kon
bekennen. Door samenloop van om
standigheden heeft men dus geruime
tijd ten onrechte aangenomen, dat
een onbekend schip op de Ooster-
schelde was vergaan.
NA DE SNEEUWSTORM
Veerdiensten voeren
vrijwel normaal.
Na de hevige sneeuwstorm van
woensdag, die vooral in Zeeland gro
te stagnatie in het verkeer veroor
zaakte, is in de loop van donderdag
het vervoer over de Zeeuwse wegen
en wateren weer geleidelijk op gang
gekomen. Niettemin kampte men
vooral in de ochtenduren in verschei
dene delen van de provincie nog met
vertragingen in busdiensten.
Op Schouwen-Duiveland werden de
busverbindingen in de morgenuren
nog zeer onregelmatig uitgevoerd.
In de loop van de dag kwam hier
verbetering in, maar het was nog
niet mogelijk Brouwershaven te be
reiken.
Op Walcheren, de Bevelanden en
in Zeeuwsch-Vlaanderen konden de
busdiensten vrijwel normaal worden
uitgevoerd, zij het met nog wel enige
vertraging. Naar Veere werd een
„nooddienst" via Serooskerke en
Vrouwenpolder ingelegd. Ook het
spoorwegverkeer naar Zeeland was
onderdag weer vrijwel normaal; de
grootste vertraging beliep nauwe-
VAN
TOT
DRIEHONDERD JAAR j het afgelopen Jaar tezamen twee
Op 30 januari zal het driehonderd honderd eieren gelegd. Veel niet-
jaar geleden zijn, dat de eerste waar, en ondanks de 1958-kou,
-sneeuw, -regen en -storm zijn de ac-
tieve dieren alweer begonnen.
LEKKER WEER, NIEUWE
DIRECTEUR EN TROMMELS
Omdat het nogal lekker weer was
su iedereen in Sint Annaland in een
goed humeur verkeerde, werd de mu
zikale rondgang van het gezelschap
„Accelerando", gehouden ter gele
genheid van de verjaardag van prin
ses Margriet, een waar succes.
Niet in het minst omdat de rond
gang werd gemaakt onder leiding
van een nieuwe directeur en er wa
ren ook voor 't eerst enkele nieuwe
trommels in gebruik.
RATTEN, RATTEN EN RATTEN
In Biervliet heerst thans een rat-
tenplaag. Vooral op de gemeentelijke
vuilnisbelt en bij de kippenhouder
M. I. werden veel ratten waargeno
men; vooral zwarte. De onlangs ver-
cril ianvi, strekte „rattenkoekjes" schijnen
als elke huis-voor deze dieren niet schadelijk te
wensen, maar welvan gemeentewege werden deze
Koekjes verstrekt ter bestrijding van
I :le BRUINE rat.
VELE EIEREN GELEGD Om aan deze plaag want dat is
landbouwer A. Wattel uit net geworden snel een eind
dienst in de Nederlands hervormde
gemeente te Zaamslag werd opge
dragen. Ter herdenking hiervan zal
zondag 26 januari te beginnen om
zeven uur 's avonds een bijzon
dere dienst worden gehouden.
COMPLIMENT-VAN-DE-DAG
Voor het diploma boekhouden van
de Nederlandse Associatie van Prak
tijkdiploma's slaagde onlangs me
juffrouw C. de Pooter te Axel. Met
lof zogezegd, want juffrouw De Poo
ter behaalde voor alle examenvakken
een 10.
EEN MOOIE SNEEUWPOP
Een mooie sneeuwpop was het, die
een tweetal Jongens in Aardenburg
des ochtends in de vroegte had ver
vaardigd. Pa en ma werden er trots
bijgehaald. Maar de vreugde van de
ouders verbleekte toen bleek, dat de
knapen óók de was hadden „inge
bouwd". De sneeuwman werd toen
geveld, uit zijn buik kwam een laken
tevoorschijn, zo wit
vrouw zich zou
wat verfomfaaid.
Oostkapelle mag niet mopperen.
Want zijn tw.-e kalkoenen hebben in
REIZIGERS
Bet welcte wel enige verwondering
onder de omstanders, toen die vrouw
va aankomst met de trein in Vlis-
singen informeerde waar zij de
bus naar Oud-Vossemeer kon vinden.
Die was er niet. Die bus was wel te
vinden in Bergen op Zoom en daar
had de vrouw, die vergezeld was van
haar zoon, dan ook uit moeten stap
pen. I
„Hoe is het mogelijk", verzuchtte
een man, die in dezelfde trein had
gezeten. ,Boe is het mogelijk, dat
men in Bergen op Zoom moet zijn
en dat men dan meerijdt tot Vlissin-
gen". Daarop zweeg hij even, mom
pelde nog even het woord Vlissingen
en riep ten verschrikt: „Vlissingen f
Dan ben ik ook te ver meegereden.
Ik had in Middelburg moeten zijn...."
maken heeft de gemeente contact op
genomen met de Plantenziektenkun-
dige Dienst te Wageningen. Ver
moedelijk zal een deskundige van
deze dienst een bezoek aan Biervliet
brengen. Dan zit dc oplossing dus
in de lucht..
lijks tien minuten.
De veerdiensten konden weer wor
den uitgevoerd, met uitzondering van
het traject Terneuzen-Hoedekensker-
ke, waar de eerste boot eerst om half
twaalf 's morgens de haven van Hoe-
dekenskerke kon verlaten tengevolge
van de vele schepen, die er ligplaats
hadden gekozen.
De rijksweg Goes-Rilland, waar
woensdag op sommige plaatsen meer-
dan anderhalve meter sneeuw lag,
was weer berijdbaar en langs dc
weg waren praktisch geen vastgelo
pen of stukgereden autos meer te
zien. Over het algemeen namen de
automobilisten grote voorzichtigheid
in acht; er werd lahgzaam gereden
en bovendien was het autoverkeer in
Zeeland donderdag gering.
Middelburgs burgemeester.
Mr. J. dc Widt, die met ingang van
16 februari aanstaande is benoemd
tot burgemeester van Middelburg.
Zoals wij reeds meldden is mr. De
Widt geboren in 1908 en dus 49 jaar
oud. Tengevolge van een zetfout
was in de P.2I.C. van gisteren als
leeftijd 59 jaar vermeld.
Woensdag 29 januari a.s. zal de
nieuwbenoemde burgemeester een
bezoek aan de Zeeuwse hoofdstad
brengen, waarbij hij een bespreking
zal houden met het college van B. en
W. van Middelburg. Wanneer mr. De
Widt geïnstalleerd zal worden, Is
thans nog niet bekend. Als vermoe
delijke datum wordt genoemd 19 fe
bruari a.s.
*.g
iTÊ"
Samenwerking op
Delta-gebied.
Pleidooi van prof. De Quay.
Prof. dr. J. E. de Quay, de commis
saris der koningin in Brabant, heeft
in een toespraak tot de Provinciale
Staten de plannen van de Randstad
Upland besproken en dnarbü met na
druk gepleit- voor samenwerking en
overleg tussen- Zuid-Holand. Brabant
en voorzover het. de ontwikkeling
van het Scheldegebied betreft, ook
Zeeland. „Ik geloof dat de tijd, waarin
men sprak over boven, en onder de ri
vieren voorbjj is",- zo zei de heer De
Qua,.
„Het. contact tussen de verschillen
de landsdelen heeft het nationaal
saamhorigheidsgevoel versterkt. Ik
hoop dat dit zal blijven groeien even
als het begrip in het nieuwe Westen
voor de belangen van Brabant. Als dit
niet zo zou zgn én de Brabantse stem
elders niet verstaan zou worden, dan
betekent dit dat de rivieren, weer uit
gediept worden. Dan krijgen de be
grippen bóven en onder de rivieren
weer inhoud. Maar dan zal men ook
rekening moeten houden met een an
der Brabant, dat weliswaar zijn ge
moedelijkheid en blijmoedigheid heeft
behouden, maar sterker en strijdvaar
diger naar voren zal treden als in het
verleden mogelijk is geweest".
Commissaris De Quay had tevoren
verklaard, dat het voor de publikatje
ervan niet mogelijk was geweest een
inzicht te krijgen in dc plannen v^i
Randstad en Delta. Hij herinnerde
aan zijn mening dat gelijktijdige uit
voering van plannen als deze met die
voor een Europoort en die voor West-
Brabant niet mogelijk was. De plan
nen voor West-Brabant zijn gereed en
de publikatie ervan wordt voorbereid.
Er zijn echter onderdelen die nog niet
geheel gereed zijn. „Maar", zo beklem
toonde de Brabantse commissaris,
„ook de plannen voor Pvandstad en
Delta zijn nog niet geheel klaar".
De commissaris geloofde verder dat
Helwljk, waar straks de Langstraat-
weg en 'Zoomseweg samenkomen en
een aftakking krijgen naar het Volke
rak, mogelijkheden biedt. Met Zeeland
is het gesprek over het Scheldcgebied
reeds op gang. De commissaris be
klemtoonde echter (lat dit vruagstuk
ook in internationaal verband zal
moeten worden bezien.
Stichting Luchtverbinding
Zeeuwsch-Vlaanderen.
In Zeeuwsch-Vlaanderen wordt
nog steeds getracht een oplossing te
vinden voor het vernieuwen van de
luchtverbinding Brussel-Z. Vlaande-
ren-Rotterdam v.v. Teneinde deze
pogingen effectiever te maken zal
een stichting in het leven worden ge
roepen. waarin naast de gemeente
Axel (als exploitante van de heli
haven) de Kamer van Koophandel en
Fabrieken te Terneuzen als mede
oprichtster optreedt. Beide zullen
voor de helft in het stichtingskapi
taal deelnemen.
Directeur GAB. Terneuzen
donderdag overleden
Na een ziekbed van enkele maan
den is donderdag te Terneuzen over
leden de lieer C. Jansen, directeur
van het gewestelijk arbeidsbureau te
Terneuzen. Het heengaan van de heer
Jansen betekent voor het bedrijfsle
ven en de arbeidsvoorziening in ge
heel Zeeuwsch-Vlaanderen een ge
voelig verlies. Hij heeft een belang
rijk deel van de industrie in de Ka
naalzone zien verrijzen en mede door
zijn relaties, jarenlange ervaring en
kennis van lokale omstandigheden
kon de lieer Jansen precies de ser
vice aan het bedrijfsleven geven, die
het nodig had.
Op 1 november 1921 trad de heer
Jansen als 17-jarige knaap in dienst
als ambtenaar bij het districtsar
beidsbureau te Terneuzen. Op 1 mei
1941 ging hij over in dienst van het
rijk ais chef van de arbeidsbemidde
ling bij het toen ingestelde arbeids
bureau in Terneuzen. Op 1 oktober
1943 werd hij plaatsvervangend di
recteur van dit arbeidsbureau en met
ingang van 25 september 1944 belast
met de waarneming hiervan. Defini
tief directeur van dit G.A.B. Terneu
zen werd He heer Jansen op 1 juli
1953.
Gedurende zijn hele loopbaan heeft
hij dus in Terneuzen gewerkt. Hij
kende daar het bedrijfsleven, en
eveneens in Zeeuwsch-Vlaanderen
(oost en west) als geen ander,
heer Jansen had in kringen van
werkgevers en werknemers een ver
trouwenspositie weten op te bouwen
en werd allcrwege gewaardeerd om
zijn strikte onpartijdigheid en zijn
gevoel voor rechtvaardigheid.
Hij was lid van het bestuur van
de lagere technische school in Ter
nezen, alsmede bestuurslid van de
beschuttende werkplaatsen.
Scheepvaartverkeer
T erneuzenGent.
De scheepvaart op het kanaal Ter-
neuzen-Gent was gedurende de maand
december 1957 als volgt:
Zeevaart. Geschut voor opvaart 221
schepen, metende 289.619 brt., ge
schut voor afvaart 216 schepen, me
tende 293.466 brt. Daarvan hebben
gelost of geladen te Terneuzen 20
schepen, 32.960 brt, te Sluiskil 9
schepen, 18.164 brt en te Sas van
Gent 1 schip, 5.184 brt.
Binnenvaart. Geschut voor opvaart
1137 stoom- en motorschepen, meten
de 393.852 ton en 156 sleepschepen,
metende 131.557 ton. Geschut voor
afvaart 1229 stoom- en motorschepen
metende 414.807 ton en 158 sleep
schepen, metende 130.667 ton. Daar
van hebben gelost of geladen te Ter
nezen 210 schepen, 77.419 ton, te
Sluiskil 186 schepen, 88.226 ton cn te
Sas van Gent 205 schepen, 67.133
ton.
Vals noodsein uitgezonden
vanaf Breskens schip?
De IJmuidense politie stelt in sa
menwerking met verschillende tech
nische diensten nog steeds een diep
gaand onderzoek in naar het valse
noodbericht, dat zaterdagavond in de
ether verscheen en de melding in
hield van een Zweeds zeeschip, dat
door de bemanning zou worden ver
laten. Vooral In scheepvaartkringen
wordt een dergelijke handeling, al
dus de politie, ten zeerste afgekeurd.
De recherche deelde ons mede, dat
het zeer waarschijnlijk is, dat onbe
voegden zaterdagavond tussen 21.00-
22.00 uur voor het uitzenden van dit
bericht, waarop verschillende red
ding- en sleepbootdiensten uitvoeren
en enige vrachtschepen hun koers
verlegden, gebruik hebben gemaakt
van een vissersvaartuig uit Bres
kens, de Breskens 28, dat in de vis
sershaven te IJmuiden gemeerd lag
nabij het dok aan de kant van de
Tegeltjesmarkt. Sommigen menen,
dat de uitzender, die de Engelse taal
gebruikte, met een Scandinavisch ac
cent sprak.
mmiiii
jj warmte \\\\\W
P r' sVe'cW4
INVENTUM voor alle Hl
elektrische huishoudelijke apparatei
(Slot van pag. 1)
,Tcr Poorte" moderne kleuren in
verantwoorde combinaties. Daarmee
werden interieurs geschapen, die
werkelijk „rustgevend" zijn.
Het Margriet-paviljoen zoals
ook de andere paviljoens worden uit
gevoerd bestaat uit twee gelijke
afdelingen, één voor de vrouwen, één
voor de mannen. Elke afdeling heeft
een zeer ruime woonkamer, een hal
met (rotan) zitjes en een overdekt
terras, drie slaapzalen (elk met een
grote badkamer), twee tweepersoons
separeerkamers, twee éénpersoons-
separeerkamers, twee linnenkamers,
een verdeelkeuken, die uit drie afde
lingen bestaat en een zu3ter-„ata-
tion". Deze laatste ruimte is centraal
gelegen en door glas van de brede
loopgangen gescheiden, zodat de
hoofdzuster, die de verantwoordelijk
heid draagt voor de helft van het pa
viljoen, vrijwel haar gehele „ambts
gebied" kan overzien. In dit zuster-
station is trouwens ook het „dash
board" aangebracht van de ingenieu
ze oproepings- en alarminstallatie,
waarmee niet alleen de afdeling
wordt bestreken, doch waarmee men
ook in verbinding staat met de an
dere paviljoens. Iedere afdeling heeft
dus een woonkamer en een hal met
zitjes, steeds twee van elk en ieder
paviljoen dus. De opzet hiervan is, in
groepsverband een grotere mate van
huiselijkheid en gezelligheid te berei
ken. Elke afdeling gaat min of meer
een „eigen leven" leiden.
Provinciale Staten over het
Streeklaboratorium
De medewerking van de Zeeuwse
ziekenhuizen aan de exploitatie van
het Streeklaboratorium Zeeland is be
vredigend. Alleen het ziekenhuis in
Hulst is nog door een contract gebon
den met een laboratorium in Breda,
doch er zijn thans onderhandelingen
gaande om de onderzoekingen naar
Sluiskil of Goes over te brengen.
De tekorten, die tot dusver zijn
ontstaan bij de exploitatie, konden
worden gedekt door de samenwer
kende ziekenhuizen, het Gasthuis
te Goes, het St. Elizabethziekenhuis
te Sluiskil en het Gasthuis te Middel
burg. Zij dragen hiermede het risico
van een onderneming, die voor ge
heel Zeeland van belang is.
Aldus schrijven Ged. Staten naar
aanleiding van het verslag, dat in de
afdelingen der Staten is uitgebracht
over het subsidieverzoek van het
Streeklaboratorium Zeeland. Een lid
der Staten meende, zo blijkt uit dit
verslag, dat de exploitatie tengevolge
van de dependence te Sluiskil te duur
is. Maar Ged. Staten betogen nu, dat
het werk in deze dependence een volle
dagtaak van het personeel vergt, zo
dat opheffing zeker geen verminde
ring van het personeel zou betekenen
Op materiaal zou evenmin te bezuini
gen zijn, terwijl bovendien door op
heffing uitbreiding in Goes nodig zou
worden. Het moet ook van groot be
lang worden geacht, dat Zeeuwsch-
Vlaanderen over een bacteriologisch
laboratorium beschikt als 's nachts
(voor spoedgevallen) en door ijsgang
de Westerscnelde niet te bevaren is.
Het Marijke-paviljoen zal om
streeks half maart voor gebruik
gereed zijn. Vermoedelijk zal dit
paviljoen eerst enige tijd voor de
huisvesting van het personeel
worden gebruikt; het zusterhuis,
waarin 76 verpleegsters een on
derkomen zullen vinden en voor
het gehele complex Der Boede
Ter Poorte zal dienen, zal pas in
september of oktober van dit jaar
gereed zijn. Het Wilhelmina-pa-
viljoen (voor bedlegerige patiën
ten) met de hoofdgebouwen zal in
mei of juni in gebruik genomen
kunnen worden.
De bouw van de centrale keuken
hoopt de aannemer, de fa. Christiaan-
sen uit Vlissingen, reeds in april te
voltooien. Zodra ook het revalidatie
centrum zal zijn ingericht in het
hoofdgebouw van „Der Boede" - zal
„Ter Poorte" officieel worden ge
opend. Men verwacht, dat dit in de
eerste helft van 1959 zal zijn. Met
de bouw werd in augustus 1955 be
gonnen. Tussen „Der Boede"-ver-
pleeghuis voor lichamelijk langdurig
zieken en .Ter Poorte" zal een
fraaie beplar'ng worden aange
bracht. Een vijver cn enkele heuvels
zijn reeds a-ingelegd. Als het com
plex gereed is zullen dus de namen
van prinses Wilhelmina en dé vier
prinsessen in dc paviljoens terug te
vinden zijn; zoals bekend kregen dé
beide nieuwe paviljoens van „Der
Boede" de namen van de prinsessen
Beatrix en Irene.
De eerste patiënten zijn dus nu ln
„Ter Poorte" het verpleeghuis voor
psychische patiënten, opgenomen.
„Overduin" zou hierdoor „leeg" ko
men, maar heeft nu reeds een nieu
we bestemming-gekregen: verpleeg
huis voor gerepatrieerden uit Indo
nesië, die langdurig ziek zijn. Onder
beheer van de Stichting Verpleeg- en
Rusthuizen Midden-Zeeland.
Dat de regering zich tot deze
Stichting heeft gewend, haar de zorg
voor deze patiënten toevertrouwt, is
een duidelijk bewijs, dat dc Stichting
haar sporen op dit gebied heeft ver
diend. Dat thans een paviljoen van
„Ter Poorte" in gebruik is genomen,
betekent dus allerminst, dat er bij de
Stichting een verruiming in de opna
me-capaciteit is ingetreden. Daarom
slaan bestuur en directeur, de heer
M. L. Almekinders, de vorderingen
aan do andere paviljoens met grote
belangstelling gade. Want er is een
lange wachtlijst van patiënten, die
moeten worden opgenomen
yy
(Van onze speciale
verslaggever)
Als de voortekenen
ons niet bedriegen,
wordt het Amsterdam
se IJ binnen afzien
bare tijd verrijkt met
een onderwaterbar.
Ondernemende lieden
hebben namelijk het
oog gevestigd op hr.
nis. onderzeeboot „0 21"
die vandaag door de
domeinen to Alkmaar
in liet openhaar wordt
verkocht. Zoals be
kend, is deze roem
ruchte oorlogsbodem,
die hij „De Schelde" in
Vlissingen werd ge
bouwd en vandaar op
10 mei 1940 naar En
geland voer, onlangs
na zeventien jaren van
trouwe dienst van de
sterkte der koninklijke
marine afgevoerd.
De laatste jaren heeft
hr. ms. „0 21" vredig
dienst gedaan als in-
schietboot van het tor-
pedo-inschietbedrijf.
Een dienstje van 's
morgens de haven uit
en 's avonds weer rus
tig tegen de wal aan
de onderzeebootsteiger.
Dat is nu afgelopen.
Wie thans door de
„0 21" ronddwaalt, kan
zich haast niet voor
stellen, dat deze ronde
koker ooit heeft geva
ren. Vitale onderdelen
zijn er uit gesloopt, op
vele plaatsen is de
drukvaste huid zicht
baar, hier is het me
taal half verroest en
daar glimt waardevol
koper door een wegge-
blutste verflaag.
Op de kijkdagen in
Den Helder liepen de
slopers speurend rond.
Maar er waren ook
andere gegadigden. De
heer L. Huisman, di
recteur van 'n scheeps-
sloperij en machine-
handel in Franeker,
zijn broer en enkele
vrienden lopen al jaren
rond met het plan,
eens een onderzeeboot
te kopen en er een on
derwaterbar van te
maken. „Ik koop dat
schip," zei de heer
Huisman vol overtui
ging, terwijl hij nog
eens nauwkeurig met
een duimstok contro
leerde, hoe breed het
schip eigenlijk van
binnen is. Ter hoogte
van het voorbatterij-
compartiment komt hij
op vier meter. „Dat is
net genoeg voor een
dansvloertje," zegt hij.
„Meer naar het mid
den van het schip is-
t-ie breder", zei een
ander. Dat zal een me
ter of zes zijn, en dat
is nodig ook, want er
moet ook een orkestje
kunnen zitten en er
moet ergens 'n plaats
je voor de bar worden
gevonden. „Het is onze
bedoeling, de bar wer
kelijk te laten duiken,"
vertelde de heer Huis
man.
De plannen van de
heren Huisman c.s.
hebben al een vaste
vorm. Ook over d(
naam van hun toekom
stige onderwaterbar
hebben zij gedacht.
Misschien wordt
wel „Nautilus", ii
dc onderzeeboot van
kapitein Nemo uit de
fantasieën van Jules
Verne.
VANDAAG.
Vlissingen Alhambra: „De man met de
duizend gezichten", 7 en 9 uur, 14 J.
Luxor: „Vallei der verschrikking", 8
uur, 14 Jaar. Britannia: „Meeuwen bo
ven Sorento", Vliss. Schouwspel, 8
uur.
Middelburg Electro: „Abbott en Costel-
lo als loodgieters", 7 en 9.16 uur, a.l.
Schouwburg: „Elke minuut telt8
uur, 14 Jaar.
Goes Grand: „April love", 8 uur, 14 jaar.
Prins van Oranje: Suikerbietendag, 10
uur; uitvoering christelijke gymnas
tiekvereniging „O.K.K.", 6 uur,