In Zeeland ontwrichtte
leven van alle dag
Passagiersvervoer op Zeeuwse
veerdiensten iets teruggelopen
BEN VAN EIJSSELSTEIJN
GEHULDIGD IN DEN HAAG
ZWARE SHAG
ORCAM
OVERTREDERS VESTIGINGSWET
MOESTEN OP MATJE KOMEN
TERNEUZENSE POLITIE NAM
ONBEHEERDE FIETSEN" MEE
PttUVlNUlAUti óbihiUWSh, U U U tt A N '1
DONDERDAG 23 JANUARI 1958
(Slot van pag. 1)
kerde do storm zo aan cn werd het
uitzicht zo belemmerd, dat het schip
de haven van Breskens niet binnen
kon varen. Door de sneeuw, die zich
op de apparaten vastzette, werkte
ook de radar niet. De passagiers
moesten dan ook wel geduld tonen,
want pas om half twaalf was het
voor deze boot mogelijk de Bros-
kenBe haven binnen te komen. Pas
om één uur gingen de boten weer
varen, maar pas met ingang van de
dienst van tien voor half vier was
de dienst weer normaal.
Tussen Terneuzen ep Hoedekens-
kerke was er helemaal geen dienst
mogelijk. Om tien voor half negen
vertrok er nog een boot uit Terneu
zen, maar daarna was het afgelopen.
En zelfs toen na twaalf uur de
storm langzamerhand ging afzwak
ken, was het niet mogelijk deze
dienst, te herstellen, want de boot
kon de haven van Hoedekenskerke
niet meer binnenkomen. Er was een
voudig geen plaats meer Onge
veer twintig binnenvaartschepen, die
blij waren op tijd een onderkomen in
de haven van Hoedekenskerke ge
vonden tc hebben, lieten niet mèer
voldoende ruimte over om ook de
provinciale boot toe te laten. Die
voer dus onverfichterzake terug
naar Terneuzen in de voormiddag.
En ook vandaag zal dat nog wel zo
zijn in de vroege ochtenduren.
Tussen Kruiningen én Perkpolder
werd de dienst om tién voor half elf
gestaakt cn pas om tien voor half
twee begon men hier weer. Later op
de middag werden de diensten weer
normaal. Tussen Katseveer en Zie-
rikzee viel de dienst van elf uur uit.
En de verbinding naar Zijpe en Sint
Philipsland viel om half twaalf tot
drie uur uit.
Door het insneeuwen van verschil
lende transformatiestations Is de
stroomvoorziening in Zeeland,, voor
al in Zuld-Beveland, in het gedrang
gekomen. In de gebieden Kloetinge,
Oudelande, Arnemuiden, Wolfaarts
dijk, Batli, Schore en ook bij de Cen
trale velling in Goes waren er moei
lijkheden in de stroomvoorziening.
Maar in de namiddag werden deze
storingen, die veroorzaakt waren
door het binnendringen van uiterst
kleine sneeuwdeeltjes, weer opgehe
ven. Overigens werd vanzelfsprekend
ook liet technisch personeel van de
P.Z.E.M. ten zeerste gehandicapt
door de lagen sneeuw op de weg.
Werkklassificatie geen
wijziging voor ambtenaren
De minister van financiën deelt ln
de memorie van antwoord aan do Eer
ste Kamer over dé werkklassificatie
voor ambtenaren mede. dat deze zich
zal beperken' tot de handarbeiders-
functies. Voor het niveau van de belo
ning van deze functies is reeds eerder
aansluiting gezocht bij het algemene
loonpeil. Van de invoering van werk
klassificatie kan dan ook geen be
langrijke wijziging; in de loonsom Van
de desbetreffende ambtenaren worden
verwacht.
Individueel zullen uiteraard loon-
verschlllen optreden, welke overigens
in sterkc-re mate zullen ontstaan door
de gelijktijdige invoering van presta
tiebeloning. welke, waar dit mogelijk
en economisch verantwoord is. zal be
staan in een tarifiëringssysteem.
Bij het ministerie van oorlog is in
middels een aanvang gemaakt met
invoering van werkklassificatie. met
daaraan gekoppeld een prestatiebelo
ning in de vorm van tariflëring en/of
meritrating. al naar gelang de arbeid
voor deze beioningsvormen het meest
geschikt is.
Familie Haanschoten
wordt verwend.
In een keuringspaviljoen van^
het Stads- en Academisch Zic-^
kenhuis te Utrecht komt de fa*||
milie Haanschoten uit Putten^
geleidelijk aan op haar gemak
De kinderen hebben bergen
speelgoed gekregen van veten
uit den lande.
De familie is vol lof over de
verzorging, zij had het niet
octer kunnen hebben, maar
verlangt niettemin naar het p
laar zo vertrouwde Veluwse
dorp. Nu dat nog niet mogelijks
is, komt Putten maar naarp
Utrecht, want burgemëesterp
jht'. nir. W. F. Quarlcs vanp
Ufford, de wethouders D.=
Schuitemakcr en K. Bos, gc-^
meente-secretaris B van 'tp
Riet en de afdelingsvoorzitter^
van het Rode-Kruis, de heerg
J. Renes. kwamen gistermid-g
dag naar het ziekenhuis om de^
familie Haanschoten te bezoe-p
ken. Dc bezoekers waren er 'n=
vol uur, het samenzijn was=_
zeer genoeglijk. De kinderen
cn mevrouw kregen lekkernij- m
en en voor vader Haanschoten p
bad de burgemeester sigaren p
en sigaretten meegebracht. Er
is uiteraard heel veel gespro-
ken over de gebeurtenis. De
geneesheer-directeur van het
ziekenhuis dr. J. H. de Waal-
Malefijt en prof. dr. A. A. J. =g
van Egmond waren bij het on-
derhoud aanwezig.
llllllllllllllllII»llllllllBIBIMIillMIIjmlIllffi
Zelfs het meteorologisch station te
Vlissingen had moeite om de omvang
en kracht van deze sneeuwstorm te
meten. De buisvormige windvaan
raakte namelijk buiten bedrijf, door
dat zich in deze buis sneeuw op
hoopte
Treinen te laat
Het treinverkeer raakte ook op de
lijn Vlissingen-Amsterdam in de
knoop. Er waren tenslotte zulke
grote vertragingen, dat sommige
treinen meer dan een uur later bin
nenkwamen. De sneltrein van drie
uur viel uit en ook de treinen die om
zeven uur en half acht in Vlissingen
moesten komen, lieten verstek gaan.
Die van acht uur kwam pas om
negen uur, maar in de tussentijd
waren vertraagde treinen het station
al binnengelopen. Om het personen
vervoer gaande te houden, werd het
goederenverkeer geheel stopgezet.
.Overigens had de razende sneeuw
storm, vooral toen het geweld enigs
zins geluwd was, voor velen ook nog
weer zijn plezierige kanten. Zo werd
6r in de namiddag in vele plaatsen
op de vastgetrapte en bevroren
sneeuwlagen op de straat schaatsen
gerëden
Een laconicko bakker in Mid
delburg maakte van de nood een
deugd, stapelde zijn brood in een
flinke slee en trok snel door de
stad. Hij zal niet de enige geweest
zijn en heeft het in ieder geval
gemakkelijker gehad dan zijn
collega's die de broodkar of bak
fiets door de sneeuw ploegden.
,Jk zit al twintig jaar op de
baan", maar zo heb ik het nog
nooit meegemaakt", zei een Vlis-
singse bakker tenminste, die
doordrenkt en misnoegd achter
zijn kar zwoegde.
Maar ook waren er, die de weelde
van zóveel sneeuw niet konden ver
dragen. Tussen Middelburg en Sou
burg reed tenminste over de rijks
weg een personenwagen met een
kalm gangetje, terwijl deze auto vijf
k zes sleetjes met vrolijke meisjes
en kinderen voorttrokLeuk was
dit wel, maar gevaarlijk ook.
Hulde ook voor de wegenwachters
die deden wat ze konden. Eén deed
drie uur over het traject Middelburg
Rilland Hij zag meer dan hon
derd gestrande wagens Hulde
ook voor de gemeente-arbeiders in
vele plaatsen, die getracht hebben
de straten weer begaanbaar te ma
ken.
Minister Suurhoff naar
Zuid-Afrika vertrokken.
Met een lijntoestcl van de K.LJVI.
is de minister van sociale zaken J.
G. Suurhoff gistermiddag van Schip
hol naar Zuid-Afrika vertrokken,
Zijn reis geschiedt op uitnodiging
van drie regeringen: do Unie van
Zuid-Afrika, Rhodesia cn Israël.
In Zuid-Afrika en Rhodesia zal de
heer Suurhoff zich op de hoogte stel
len van de omstandigheden waaron
der de Nederlandse emigranten al
daar leven en er tevens besprekin
gen voeren voor de immigratie van
nog meer landgenoten. Van Israël
heeft hij kort geleden een uitnodi
ging tot een bezoek ontvangen en die
moteen geaccepteerd, nu hij op deze
reis dit land zo gemakkelijk kon
aandoen. In totaal zal hij vier weken
weg blijven waarvan hij er twee Ln
Zuid-Afrika, een in Rhodesia en een
in Israël zal doorbrengen.
„Vooral in Rhodesia bestaan, naar
ik meen, goede mogelijkheden voor
onze emigranten", zo zei hij op
Schiphol", Ik geloof dat daar een
veel gToter aantal naar toe kan dan
tot dusver naar dit land is.-geëmi
greerd".
Wegenwachters
vingen 4000 kuikéhs
De drukke verkeersweg na- j§
bij Milaan Emilia is dinsdag- f|
avond gedurende twee uur ge-
blokkeerd geweest, toen de
wegenwacht bezig was 4.000
kuikens te vangen.
Het begon met een botsing
tussen een melkwagen en een
auto, die de wagen nabij de
stad Lodi wilde passeren. Hier-
op volgde een ketenreactie:
De chauffeur van de melk-
wagen verloor de controle over s
het stuur en reed tegen een
benzine-tankwagen, die uit te-
gengestelde richting kwam.
de melkkannen rolden over s
de weg en een ervan kwam
tegen een derde vrachtwagen n
aan, die een lading van 6000 n
levende kuikens vervoerde.
de chauffeur van de kui-
ken-wagen verloor de macht
over het stuur en zijn*voertuig
reed tegen de wegberm. On
geveer 2.000 kuikens lieten het
leven, terwijl de ovéflge 4000
ln paniek uit hun beschadigde
verblijfplaats renden.
Het duurde twee volle uren
voordat de wegenwacht alle
kuikens weer had gevangen
en het verkeer weer «oorgang
kon vinden.
De chauffeurs van de vracht
wagens liepen slechts lichte
verwondingen op.
HAGENAAR EN DRENT
Anton van Duinkerken
sprak namens lezers.
(Van een speciale verslaggever)
In „Pulchri Studio" is woensdag
middag de schrijver-dichter-journa-
list Ben van Eijsselsteijn gehuldigd
ter gelegenheid van zijn zestigste ver
jaardag. Ben van Eijsselsteijn is Ha-
genaar, al woont hij dan ook in Rijs
wijk, en deze huldiging zou dan ook
een voornamelijk Haagse aangelegen
heid zijn geweest, ware het niet, dat
deze schrijver zeker even sterk ver
bonden is met Drente als met de re
sidentie.
Vele van zijn boeken spelen in
Drente, en Drente is hem daar dank
baar voor. Getuige bijvoorbeeld de
woorden van dr. H. J. Prakke, voor
zitter van het Drents Genootschap, die
zei:
„Voor ons culturele leven ben je een
niet minder belangrijke figuur dan
in het Haagse culturele leven. Een
voudige dingen in ,,'t olde lantschap",
grafstenen in een muur, kregen bete
kenis door jou. Ook naar buiten toe
heb je veel voor Drente gedaan. Wij
brengen hulde voor de wezenlijke
culturele verrijking van ons gemeen
schapsleven."
Vóór de heer Prakke sprak, had
den reeds dc auteur Anton van
Duinkerken als vriend, als let
terkundige cn als voorzitter van
het. huldigingscomité en de
wethouder voor onderwijs en
kunstzaken van Den Haag, de heer
Van Zwijndrecht, het woord ge
voerd. Anton van Duinkerken
sprak „namens" de duizenden le
zers,degenen, dre hier zijn,
degenen, die achter deze huldi
ging staan, degenen, die je in 'n
algemene hulde hebben willen
danken, voor wat je voor hen be
tekent."
Voorts voerden nog het woord de
heer G. Nijcnhuis. burgemeester van
Gieten, van welke gemeente Ben van
Voor de Europese schaatskamploen-
schappen. die op 1 en l februari a.s. te
Eskilsluna worden gehouden, heeft de
Finse schaatsenrijdcrsbond de volgende
rijders aangewezen. Toivo Salonen. Ju-
hani Jaervinen. Jaak Ko Niémi en I>c!o
Tynkkynen. Als reserve gaat mee Jorma
Sinkkonen.
Het congres van Deense sport organi
saties heeft het verbod tot contact op
kortgebled met Russen en Hongaren op
geheven. Het verbod werd ruim een jaar
geleden uitgevaardigd als een zedelijke
reactie en een spontane demonstratie in
verband met dc gebeurtenissen in Hon
garije.
Eijsselsteijn ereburger is. Hij noem
de hem een Drent.
Dt\ Hans Martin Elster, namens
„Die Kogge" cn de Duitse schrijvers,
mej. K. H. R. de Josselln de Jöngh
als mederedactrice aan dc „Precio-
sa-reeks", de heer A. G. Sijthoff als
directeur van de Haagse Courant,
voor welk blad Van Eijsselsteijn re-
ccnsént is en dr. T. S. C. Gerritsen,
vice-voorzitter van het genootschap
Oefening Kweekt Kennis, waarvan
Ben van Eijsselsteijn het voorzitter
schap bekleedt.
(Advertentie
DOUWE EGBERTS
ECONOMISCHE POLITIERECHTER
Terneuzenaar verkocht twee
keer drie kippenhokken
Voor de economische politierechter
te Middelburg, mr. P. van Empel,
stonden dinsdagmorgen enkele over
treders van de vestigingswet terecht.
Voor de rijwielhersteller F. B. uit
Aagtekerke, die reeds tweemaal Voor
het hekje verscheen, was het deze dag
de derde en laatste maal. H\j heeft
alle nog te behalen diploma's in zijn
bezit gekregen en de politierechter
hoopte, dat hij B. niet meer zou zien.
Tot besluit moest de rijwielhersteller
nog 15 betalen en toen was voor
hem de zaak af.
De timmermansknecht-winkelier
J. v. d. H. uit Zierikzee had een krui-
deniersbedrijf voortgezet zonder
daarvoor een vergunning te hebben.
Conform de eis werd hg veroordeeld
tot een boete van 80, terwijl de offi
cier van justitie, mr. Ph. M. Schen-
kenberg van Mierop, verzekerde, dat
hercontrole pas na de uitslag van het
middenstandsexamen geschieden zal.
De garagehouder K. J. G. uit Re-
nesse had zonder vergunning de klein
handel in ijzerwaren en gereedschap
pen bedreven. Hij was hiervoor reeds
tweemaal veroordeeld, maar thans
had hij de gereedschappen wegge
daan. Conform de eis werd het hier
25 of vijf dagen. De smid en rgwlel-
handelaar B. M. uit Middelburg had
het gemotoriseerde rijwielbedrijf uit
geoefend. In verband met een examen
KANTONGERECHT
yy
Nonchalante eigenaars
kregen bonnetje
In november j.l. begon de Terneu-
zense gemeentepolitie een actie tegen
het onbeheerd aan de openbare weg
laten slaan van rijwielen. Dit als ge
volg vah het steeds toenemende aan
tal van vermiste fietsen. De actie le
verde wel resultaat op en tientallen
karretjes moesten door de noncha
lante eigenaars die uiteraard een
bonnetje kregen aan het bureau
worden afgehaald.
Als gevolg van de actie, moest zich
thans voor de Ternéuzcnse kanton
rechter, mr. H. van den Belt, verant
woorden de sluisknecht L. C. V., die
in de avond van zaterdag 9 november
zijn rijwiel bij een hotel op de Markt
had bulten laten staan.
De heer V. had eerder aangevoerd,
dat zijn fiets op slot stond, en dat de
ze, nadat, hij het slot had geopend,
toch door de politie werd meegeno
men. Dc kantonrechter merkte naar
aanleiding daarvan op, dat krach
tens de toen geldende verordening
die inmiddels door dc raad enigszins
werd gewijzigd ook het buiten la
ten staan "van een afgesloten rijwiel
niet was toegestaan.
Van officiële zijde wordt mede
gedeeld dat de regering van het Ko
ninkrijk der Nederlanden en de re
gering van de staat Israël in ge
meenschappelijk overleg hebben be
sloten, hun wederzijdse diplomatieke
vertegenwoordigingen, onderschei
denlijk te Jeruzalem en te 's-Gra-
venhage, te verheffen tot de rang
van ambassade.
Thans werd als getuige gehoord 'n
adjudant van de gemeentepolitie, die
op genoemde zaterdag de leiding had
bij net in beslag nemen der fietsen.
De adjudant was het niet eens met
de beweringen van V. en achtte het
uitgesloten dat het rijwiel op slot
had gestaan.
De officier van justitie, mr. Th. Le-
bret, wees er op, dat eindelijk, na
veel omhaal van woordèn dc zaak
toch is „rond" gekomen. Hij wilde
dit echter niet als verzwarende om
standigheid doen gelden en eiste ten
slotte f3.of 1 dag. De kantonrech
ter vonniste conform.
De niet verschenen chauffeur R. F.
D. uit Sint Jansteen zóu in de avond
van zaterdag 81 augustus van het
vorig jaar op de Hufsterweg te Hon-
tenisse bij het inhalen niet zijn
vrachtauto met aanhangwagen van
een truck niet oplegger, gevaar heb
ben doen ontstaan voor een tegenlig
ger, een personenauto bestuurd door
zekere M. Een botsing was daarvan
het gevolg tussen de auto van M. en
de op do linkervveghelft staande aan
hangwagen. Daarbij werd de perso
nenauto ernstig beschadigd. Na het
horen van de heer M. als getuige,
eiste de officier f 80.of 6 dagen.
De uitspraak luidde conform.
Mej. J. A. de F., zonder beroep te
Axel, word tc Oostburg betrapt toon
zij daar met haar brommer over ccn
verboden weggedeelte reed.
De juffrouw verklaarde, dat zij
ter plaatse volkomen onbekend was
en dat zij bovendien ook geen ver
keersbord had gezien.
De eis luidde f 10.— of 2 dagen,
maar de kantonrechter logde in dit
bijzondere geval slechts f 5.of 1
dag op.
STATISTIEKEN OVER '57 VERSCHENEN
Aantal vervoerde auto's gestegen
werd deze zaak aangehouden. De
schilder-behanger A. J. R. uit Sou
burg had in strijd met de voorschrif
ten de detailhandel in behang uitge
oefend. Hier werd volstaan met een
boete van 25,
Mej. J. A. J. van G. uit Middèl-
burg en de sorteerder G. P. J. S. uit
Goes hadden zonder toestemming
van het gewestelijk arbeidsbureau
hun baan opgezegd. Voor mej. Van
G. werd een belangrijke reductie
toegepast, namelijk 25 tot 15,
terwijl S. het tarief van 40 geredu
ceerd kreeg tot ƒ30. De slager
J. A. B. uit Oostburg had zijn vlees
waren niet geprijsd. Conform het
gevorderde veroordeelde de politie
rechter hem tot betaling van 7,50.
De timmerman-aannemer C. W. O.
uit Arnemuiden had het schildersbe
drijf uitgeoefend zonder de vereiste
vergunning. Hij had dit schilderwerk
verricht in combinatie met bouwwer
ken. In deze zaak zal pas uitspraak
gedaan worden, nadat de rechter
commissaris zich op de hoogte gesteld
heeft van de toedracht.
De 73-jarige Terneuzenaar P. M. C.
had bij de verkoop van zijn pluimvee-
bedrijf tweemaal een drietal kippen
hokken in de verkoopformulieren op
genomen. Notaris K. J. H. uit Terneu
zen, die als getuige aanwezig was,
meende, dat nierbij niet de bedoeling
voorgezeten heeft om te knoeien. De
officier stipte aan, dat het feit nu
eenmaal gepleegd is en hoewel mr.
Schenkenberg van Mierop zeer zeker
wilde aannemen, dat er een vergissing
in het spel was, eiste hij een boete
van ƒ250. Mr. Van Empel meende
hier te doen te hebben met een zeer
zachtzinnige overtreding, die „geho
noreerd" werd met ƒ50.
De dierenarts D. J. D. uit Zaam-
slag tenslotte stond terecht, omdat h\J
aan vergiftigd aardappelloof gestor
ven koeien, die geslacht waren, had
laten vervoeren van de ene naar de
andere keuringskring. Dokter D. had
dit met de beste bedoelingen gedaan,
aldus verklaarde hij. Conform de eis
veroordeelde mr. Van Empel hem
voor deze formele fout tot 50 of tien
dagen.
Nederland was vijfde
producent van schepen
Blijkens Lloyd's register was Neder
land in het vierde kwartaal van 1957
met een produktie van 149.107 ton aan
te water gelaten schepen de vijfde ln de
ry der scheepsbouwende landen. De
grootste producent was Japan met
699.366 ton, terwyi Engeland op de
tweede plaats kwam met 433.940 ton.
VVest-Duitsland kwam met 357.376
ton op de derde plaats en Zweden Wet
209.763 ton op de vierde plaats.
Na Nederland kwamen: Frankrijk
(108.070 ton), de Verenigde Staten
(102.886 ton), Italië (96542 ton),
Noorwegen (77.351 ton), Denemarken
(44.740 ton), Het Britse gemenebest
zonder Engeland (30.953 ton) Polen
(30.625 ton), België (24.500 ton), Fin
land (21.082 ton), Spanje (19.739 ton)
Joego-Slavlë (12.999 ton), Portugal
(3535 ton), Argentinië (1600 ton),
Oostenrijk (1498 ton), Turkije (1316
ton) en Ierland (300 ton).
Ook over geheel 1957 was Japan
verreweg de grootste producent VHn
schepen. Zijn produlttie bedroeg
2.424.000 ton scheepsruimte, terwijl
in Engeland, dat in 1955 nog de groot
ste producent was, in het afgelopen
jaar 1.407.000 ton scheepsruimte te
water werd gelaten. De op twee na
grootste producent was West-Duits-
land met 1.230.000 ton.
Wat de aan het einde van 1957 ln
aanbouw zijnde scheepsruimte betreft
kwam Engeland met 2.345.408 ton op
de eerste plaats, gevolgd door Japan
met 1.589.280 ton, Italië met 939.537
ton, West-Dultsland met 928.087 ton,
de Verenigde Staten met 695.339 ton
cn Nederland met 643.314 ton. De ln
Nederland ln aanbouw zijnde tonnage
steeg ten opzichte van het einde van
het derde kwartaal van 1957 met
37.149 ton. Van de in Nederland in
aanbouw zijnde scheepsruimte was
281.528 ton voor export bestemd.
Het totaal aantal door de boten van de Provinciale Stoombootdiensten
in Zeeland vervoerde passagiers is het afgelopen jaar iets teruggelopen,
aldus blijkt uit de statistieken van het vervoer in 1957. Deze teruggang
is voornamelijk veroorzaakt door de lijnen VlissingenBreskens en
KruiningenPerkpolder. Het vervoerscijfer voor de passagiers op Vlis
singenBreskens daalde in 1957 van 2.317.955 (de cijfers van 1956) tot
2.236.953, terwijl er voor de dienst KruiningenPerkpolder circa 50.000
passagiers minder genoteerd werden. Het totale cijfer op deze veerdienst
daalde van 1.327.120 tot 1.286.258. I)e gezamenlijke veerdiensten in Zee
land vervoerden in totaal ln 1957: 4.538.899 passagiers tegen 4.564.406 ln
1956, een teruggang dus van 25.507. Het aantal vervoerde auto's gaf
over alle veerdiensten een vooruitgang te zien in vergelijking met 1956.
Op de lijnen Vlissingen—Breskens
en KruiningenPerkpolder neemt 't
tweede klas vervoer (gratis vervoer)
nog steeds af. terwijl het vervoer in
de eerste klas daarentegen verder
toeneemt Op VlissingenBreskens
zijn in de eerste klas ln totaal over
1957 1.243.554 passagiers vervoerd
tegen 1.185.168 over 1956. Op Krui
ningenPerkpolder Is het aantal
eerste klas-passagiers over 1957 in
totaal 243.462 tegen 92.931 in 1956.
De sterke toename op laatstgenoem
de lijn vindt zijn oorzaak in het ver
bouwde M.S. „Dordrecht", waar
thanB een geriefelijke eerste klas
salon is ingericht, waardoor meer
passagiers gebruik maken van de
le klas.
Zoals reeds opgemerkt, is het ver
voer van de auto's op alle lijnen toe-
genomeh. Totaal werden 941.941
auto's in 1957 vervoerd tegen
886.844 in 1956. VllsSrngen-—Bres
kens met 39(5.779 (in 1956 384.213)
en Kruiningen - -Perkpolder met
368.667 (vorig' jaar 339.239) namen
het leeuwendeel ln dit vervoer voor
hun rekening. Op de derde plaats
volgt dan KortgeneWolfaartsdijk
met 112.850 .auto's in 1957 en 103.501
in 1956.
Achtergebleven auto's
Voorts is er een overzicht ge
maakt van de in december 1957
achtergebleven auto's op de diverse
aanlegplaatsen (tussen haakjes zijn
de cijfers van november vermeld),
In Viê singcn moesten 292 personen
auto's (352) en 219 vrachtauto's
(307) lijven staan. Voor Breskens
waren l!c cijfers 432 (420) en 167
(231) voor Terneuzen (2) en
geen. voor Hoedekenskerke geen en
kele. voor Kruiningen 1346 (1210)
en 970 (730), voor Perkpolder 842
(1113) en 583 (587), voor Zierikzee
en Katseveer geen enkele, voor Kort
gene 67 (85) en 80 (56) en voor Wol
faartsdijk 17 (31) en 33 (12).
Ter vergelijking volgen hierna de
voornaamste gegevens van 1955 tot
1957 en van het vooroorlogse jaar
1938.
AANTAL VERVOERDE PASSAGIERS.
VlissingenBreskens
342.276
2.594.932
2.317.955
2.236.953
TerneuzenHoedekenskerke
83.878
298.024
271.277
321.041
KruiningenPerkpolder
83.511
1.172.469
1.327.120
1.286.258
ZierikzeeKatseveer
42.267
226.526
195.612
201.136
KortgeneWolfaartsdijk
132.152
379,065
397.140
433.242
VeereKamperland
22.332
f
55.737
55.302
60.269
Totaal
706.416
4.726.753
4.564.406
4.538.899
AANTAL
VERVOERDE
AUTO'S
VlissingenBreskens
47.772
357,873
384.213
396.779
TerneuzenHoedekenskerke
6.375
23.320
24.340
26.015
KruiningenPerkpolder
15.598
311.092
339.239
368.667
ZierikzeeKatseveer
5.892
37.661
35,55.1
37.630
KortgeneWolfaartsdijk
21.611
97.040
103.501
112.850
Totaal
97.248
826.986
886.844
941.941
PASSAGIERSVERVOER DECEMBER 1957
VlissingenBreskens
13.204
104.121
99.877
106.365
Terneuzen—Hoedekenskerke
5.669
20.406
21.222
23.074
KruiningenPerkpolder
5.657
83.171
90.077
83.316
ZierikzeeKatseveer
2.853
14.416
11.741
11.338
Kortgene—Wolfaartsdijk
7.508
29.022
29.339
31.520
VecreKamperland
1.235
3.466
3.213
3.665
Totaal
36.186
254.692
255.469
259.278
AUTOVERVOER DECEMBER 1957.
VlissingenBreskens
2.167
22.415
20-884
22.734
TerneuzenHoedekenskerke
412
1.712
1.495
1.653
KruiningenPerkpolder
1.029
23.682
25.590
27.104
Zierikzee—Katseveer
261
2.690
2.450
2.433
KortgeneWolfaartsdijk
1.228
8.027
8.085
8.670
Totaal
5.097
58.526
58.504
62.600