ggt de aan sigaar? Twee jeugdige schippersknechts verdronken bij dubbel scheepsdrama op Westerschelde Hb, Oókal :mn Zeeuwse Almanak GRIEKS SCHIP BIJ BANJAARD AAN DE GROND GELOPEN Agenda 2 PROVINCIALE! ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 23 JANUARI 1958 IN LEVENSGEVAARLIJKE HEL VAN WATER EN SNEEUW Mysterieuze verdwijning van schip op Oosterschelde; schipper riep om hulp Toen de sneeuwstorm boven Zeeland gisterochtend tussen tien en twaalf uur het hoogtepunt bereikte, werden de opgezweepte wateren van de Ooster en Westerschelde voor de tientallen binnenvaartschepen veranderd ln een witte, levensgevaarlijke hel van water en sneeuw, waarin alle uitzicht be lemmerd werd. Onder zulke omstandigheden kan een zeeschip rustig op t|jn ankers gaan liggen, maar voor de kwetsbare binnenvaartschepen, meestal niet groter dan twee of driehonderd ton, werd de toestand angstaanjagend en hachelijk. Dit leidde voor de Zeeuwsch-Vlaamse oever, bij Ossenlsse-Zee- dorpe, tot een dramatisch dieptepunt: bij het vergaan van twee binnenvaart schepen verloren 3 jeugdige schippersknechts de 22-jarige Melgert de Winter uit 3Iiddelburg en de 18-jarlge D. de Wit uit Katwijk aan Zee hun levenEn op de Oosterschelde verdween op mysterieuze wijze een binnen vaartschip. Een schipper van een bergingsscheepje werd daar in de razende storm aangeroepen door een onbekende kapitein van een onbekend gebleven schip: „Redt ons." En toen alle pogingen tevergeefs waren, klonk de angsti ge scheeuw over 't water: „Help dan in Godsnaam mijn vrouw en mijn kind van boord af...." Daarna dreef de snerpende sneeuwstorm beide sche pen onbarmhartig uiteen. Tot nu toe is er niets meer vernomen van het mysterieuze schip. schipper had al noodsignalen gehoord en in de storm had hij vief of vijf keer al gekeken. Maar in de sneeuw storm kon hij niets zien. Bij zijn laatste tocht vond hij schipper Diii- gemanse, die totaal verkleumd over de dijk kroop. Hij droeg hem naar zijn huis en voorzag hem van droge kleren. Ondertussen was zijn geal armeerde buurman, de oud-schipper Van der Velpen, enkele honderden meters verder de dijk opgerend. Daar vond hij Melgert de Winter, die be wusteloos was. Zij wikkelden hem ln warme dekens, waarschuwden dok ter Terburg uit Hontenisse, die nog kunstmatige ademhaling toepaste, maar alles was tevergeefs. De levens geesten waren toen geweken. De Winter kon niet zwemmen. Totaal overstuur bereikte later schipper De Wit ten westen van Zee dorp de zeedijk, in de buurt van het stoomgemaal. Bij een kleine plaat had hij zijn zoon toch nog bereikt en op het droge getrokken. Maar het lichaam was levenloos. Hij was op weg gegaan om hulp te halen. Hulp, die niet meer balen zou Ook hij werd behandeld door dok ter Terburg. Later werden zowel schipper De Wit als schipper Dinge- manse naar het ziekenhuis In Hulst overgebracht. De toestand van beide overlevenden Is goed, hoewel zij een lichte shock hebben. Schipper sprong drenkeling na Op enkele honderden meters van de Zeeuws-Vlaamse oever van de Westerschelde, ter hoogte van Osse- nisse-Zeedorp, voltrok zich omstreeks half elf een dubbel scheepsdrama. De twee motorschepen, de 130 ton me tende „Twee Gebroeders" uit Sas van Gent en de 90 ton metende „Alei- da" uit Katwijk aan zee verdwenen daarbij onder de kokende golven. Het was bij dit scheepsdrama, dat de twee jeugdige schippersknechts om het leven kwamen. De „Aleida" uit Katwijk met aan boord schipper K. de Wit en zijn zoon werd door de krachtige Wind stoten op een bank geworpen en liep vol water. Terwijl er in de stuiven de sneeuw nauwelijks een hand voor ogen te zien was, wist de schipper zich in veiligheid te brengen op net dak van de stuurhut, maar zijn zoon sloeg overboordOp dat moment doemde uit de sneeuwflarden de „Twee Gebroeders" op met aan boord schipper J. Dingemanse uit Middel burg en zijn 22-jarige knecht Melgert de Winter, ook uit Middelburg. Ook dit schip dreigde op de zandplaat te worden geworpen en enorme zeeën sloegen over. Toen zag schipper Din gemanse de jeugdige De Wit in het water. Hij sprong de drenkeling na. In het ijskoude water probeerde hij de jongen te bereiken. Tevergeefs! Toen spitste het drama zich tóe, want ook de „Twee Gebroeders", raakte vast, sloeg vol water, kap seisde en zonk. Het tomeloze water sleurde Melgert de Winter mee. Wat later spoelden schipper Dingemanse en zijn jeugdige knecht bij Ossenisse aan. De heer J. de Bruijn, die daar bij Ossenisse onder aan de dijk woont, was de enige getuige. Deze oud- Schip verdween geheimzinnig. Tot diep in de nacht heeft de rijks politie te water zich gisteren bezig gehouden met de mysterieuze ver dwijning van een binnenvaartschip En nog altijd acht men de mogelijk heid niet uitgesloten, dat een onbe kend schip, met man, vrouw en kind aan boord, In de ziedende storm op de Oosterschelde vergaan Is. Want tijdens het noodweer gisterochtend VAN TOT STEKREXSPRIXGPLANK. Corrie Brokken en Annie Palmen zijn twee, kleinkunstartiestcn, wier sterren hóóg rezen aan het radio firmament. Wellicht zal de Zeeuwse vrouw of man, die óók meent aardig te kunnen zingen of iets dergelijks, zich afvragen hoe die mensen zo in eens bij de radio zijn gekomen? Wel, dat is bij deze lieden heel eenvoudig geschied: zij deden mee aan de talen tenjacht van de KRO De min of meer artistieke dames en heren in Zee land krijgen nu ook hun kans: op maandag 28 januari zullen zij in de gelegenheid' worden gesteld hun ta lenten uit te zingen of te spelen in hotel „Du Commerce" te Middelburg. Een staf van kleinkunstdeskundi- gen, Pierre Wijnnobel, Kees Schil- peroort en Ton Kool, zal van half acht af in „Du Commerce" aanwezig zijn, teneinde de Zeeuwse amateurs te beluisteren en wellicht... te „ont dekken". Want als hun prestaties goed bevonden worden kunnen zij optreden in het Springplankprogram ma, dat de K.R.O. elke zaterdag om de veertien dagen uitzendt. En de naam „springplank" zegt al genoeg.. KOUDE KERMIS Maandag moesten wij in dit hoek je zo nodig schrijven, dat. er nauwe lijks voldoende sneeuw was gevallen voor één hele sneeuwbal. Ja, ja. In tussen zijn we letterlijk van een koude kermis thuisgekomen, com pleet met een sneeuwstorm, die op de Russische steppen geen slecht fi guur geslagen zou hebben. De jeugd luid gisteren alle reden om opgeto gen te zijn; er was materiaal ge noeg voor een heel arsenaal sneeuw ballen en dat hebben talloze wegge bruikers tot hun schade ondervon den. Het onplezierige van sneeuw t.s, dat het er tiet mee gaat als met die medaille, die altijd een keepzijde heeft- Sneeuw is leuk, mooi en sfeer vol, maar sneeuw is ook lastig e» *zcl)s gevaarlijk. Dat is gisteren in Zeeland weer ondubbelzinnig geble ken. Elders in deze krant, kunt ge lezen wat die sneeuivstorm allemaal heeft aangericht en dat is niet ge ring. Nog even en we hebben weer een record gebroken in de se.rie „barre winters'', waar de ouderen onder ons met zoveel verve van kunnen verha len... BIJ GEBREK AAX BETER. Een vereniging zonder bestuur is nu een maal zelfs in Sluiskil niet denkbaar. Toch werd de toestand iet wat penibel in de jaarvergadering van de srhutterssociëteit „De Bata vieren". Men kon niet tot een be- stuursformulering geraken. De overi ge agendapunten gingen vlot onder de voorzittershamer door, maar er bleek weinig animo te zijn voor de functies 'van voorzitter, penning meester en secretaris. Een der aan wezige schutters werd door de (ex-) voorzitter aangezocht een poging tot forhiatie te ondernemen. Als betrof het hier het Franse kabinet, hield onze man een vurig pleidooi en be sloot zijn redevoering met de kandi daatstelling van vijf leden onder het motto „voorzitter, ik kan geen be tere vinden". Wellicht dank zij de ze schalkse zinsnede werden de vol gende heren in het bestuur benoemd. M. Goethals, voorzitter, M. Scheele, penningmeester, J. Fopma, secreta ris, E. Lambert en H. v. d. Bosch, commissarissen. VERDRIET OM VERLIES Evenals gisteren houden we het vandaag maar bij Sluiskil, maar de nu volgende tijding is minder ple zierig dan doorgaans uit deze ge meente. Want ter hoogte van de C.N.A.-fabriek op de Oostkade zal binnen enkele dagen niets meer te zien zijn van de voor de inwoners zo vertrouwde huizenrij. De Slopers zullen er korte metten mee maken, vanwege de aanstaande verbreding van 't wegdek. Hierdoor verliest Sluiskil twee horeca-bedrljven, een dames- en herenkapsalon en een levensmld- dclenbedrijf. Alleen de kapsalon zal elders worden geëxploiteerd. Een triest einde voor de andere drie zaken... werd schipper Van der Ende uit Dordrecht van het bergingsvaartuig „Assistent II" aangeroepen door een schipper. „Red ons, haal ons van boord", was de noodkreet, die over het water klonk. Schipper Van der Ende hééft toen alles gedaan om in het opgezweepte water langszij van het onbekende schip te komen. Maar steeds weer dreven de opgejaagde golven de schepen uiteen. Eenmaal sloegen beide bootjes tegen elkaar aan, maar in die weinige seconden konden de opvarenden van het binnenschip niet overspringen. Steeds feller werd de storm en toen de „Assistent II" aanstalten maakte om op de ankers te gaan liggen, hoorde schipper Van der Ende de kreet: „Help dan in godsnaam mijn vrouw en mijn kind van boord af. Nogmaals trachtte hij toen langszij te ko men, maar weer dreven het opge zweepte water en de krachtige windstoten beide schepen uiteen. Zo dicht werd de sneeuwjacht, dat er vrijwel geen uitzicht meer was. Voor schipper Van der Ende zat er toen niets anders op voor anker te gaan. Maar toen een uur later de storm gestild was en de sneeuw rustiger omlaag dwarrel de, was het onbekende schip ver dwenen Was het gezonken of had het toch nog een vluchthaven kunnen berei ken, zoals de veertig schepen, die samengedrongen lagen in de haven van Zijpe of zoals de schepen, die bij Wemeldinge een onderkomen zoch ten? Men weet het niet! Het onbe kende schip zat van onder tot bo ven onder de sneeuw en schipper Van der Ende cn zijn knechtje kon den .geen naam lezen. Wel wisten dat het schip al water maakte... De enige mogelijkheid is nu nog, dat de „Breeland", een schip, dat in de loop van de dag via Wemeldinge naar Hansweert voer, het mysterieu ze schip is geweest. De „Breeland" had- door de overslaande golven veel water in de ruimen. De rijkspolitie te water vond het schip in de haven van Hansweert. Daar was echter niemand meer aan boord. En ook in de hotels, café's en andere gelegen heden ontdekte men geen opvarende van de „Breeland". Pas vandaag als de bemanning van dit schip weer aan boord komt, zal men weten of de „Breeland" en het mysterieuze schip één en hetzelfde vaartuig waren. Dekknecht redde schipper Schipper Bouwman van het binnen vaartschip ,Spes" beeft zUn leven te danken aan zyn 19-jarige dekknecht Relnier Harms uit Terneuzen. In de gierende, bijna ondoordringbare sneeuwstorm raakte dit schip uit Ter- neuzen in ernstige moeilijkheden op de Oosterschelde, nabij Stavenisse in de Wemeldingse Vljje. Het 350 ton me tende scheepje, dat met een lading Hzer op weg was naar België, werd door de storm afgedreven, raakte een strekdam, sloeg vol water en zonk. De beide opvarenden kapitein Bouwman en Reinier Harms, beiden uit Terneuzen. konden zich nauwelijks oriënteren. En terwijl het schip langzaam (Vervolg op pag. 5) j Personenauto door een goederentrein gegrepen. Bestuurder kwam echter met de schrik vrij. Woensdagmiddag is op de onbe waakte overweg van de provinciale weg te Hoedekenskerke een perso nenauto door een goederentrein ge grepen. De wagen, die bestuurd werd door de heer Óp 't H. uit Goes, de hoofdassistent bij het Rijkstuinbouw- consulentschap de enige inzitten de werd aan de bumper van de locomotief bijna honderd meter mee gesleurd. Dit ongeluk liep voor de bestuurder wonderwel bijzonder goed af. Met slechts enkele schram metjes kon hij zijn auto, die aan de rechterzijde geheel werd vernield, verlaten. Vermoedelijk heeft de heer Op 't H, door de hevige sneeuwval de nadering van de trein die in de richting Goes reed niet opge merkt. Voorman gleed uit: wagen reed over beide benen. Vrij ernstig ongeluk bij werk te Vlissingen. Gistermorgen omstreeks twaalf uur is bij de bouwput Voor de nieuwe aail- leglnrichting van de Provinciale Stoombootdienst, tegenover 't station te Vlissingen. een ernstig ongeval geschied, waarvan de voorman S., die daar in een directiewagen woont, 't slachtoffer is geworden. Toen een auto van de firma Bos achteruit naar de bouwput reed, ten einde zand te storten in deze put, zag de voorman S., afkomstig uit Friesland, een haak liggen, die hij er wilde weghalen om te voorkomen dat de wagen er over zou rijden en óp die manier schade zou bekomen. Hij gleed uit over de gladgetrapte sneeuw op een staalplaat en de auto reed over Zijn beide benen heen. De chauffeur bemerkte te laat. wat er gebeurde cn toen hij plotse ling stopte stond de wagen juist op de benen van de heer S. Dokter Grippcling uit Vlissingen verleende de eerste hulp en liet het slachtoffer met én gebroken been. naar het ziekenhuis „Bethcsda" overbrengen. (Advertentie) 'n Kwaliteitsproduct van da Wybert-Fabrlaktn. 70 tn 90 ct. alléén bij Apothakara tn Drogisten Nieuwe ponton gleed soepel te water' Van de Zeehondenwerf te Vlissingen. VLOT EX SOEPEL gleed gis termiddag omstreeks kwart voor vier een groot, zwart gevaarte van de helling van de Zeehonden- werf in het grauwe water van de Vlissingse Binnenhaven. Binnen de vijf minuten lag deze ponton keurig gemeerd aan de ka de bij de door sneeuw toegedekte Nieuwendijk. Met deze simpele te waterlating was cr op de belling ren einde gekomen aan een werk van enkele maanden. De bedrijfsleider van de Zeehon denwerf, de heer Vis, toonde zich ten zeerste tevreden over deze ge makkelijke stapelloop. De ponton werd gebouwd in op dracht van dé aannemingsmaat- schappij H.- en P. Voormolen te Rotterdam en is i0 meter 50 breed, 22 meter lang, heeft een holte van 2 meter en weegt ruim 100 ton. Er zijn twaald waterdichte comparti menten ingebouwd en er is een manschappenverblijf in getimmerd. Aan deze ponton is men half okto ber begonnen te werken. Het ge vaarte werd geheel elektrisch ge last; men heeft dus niet met na gels gewerkt. Hel eerste werk, waarvoor de ponton is bestemd, is hei-werk aan de afbouwkade van de Rotterdam se Droogdok Maatschappij voor het in aanbouw zijnde schip „Rotter dam." Drie auto's botsten in sneeuwstorm te Middelburg. Twee verkeersongelukken zijn er in Middelburg tijdens en na de sneeuwstorm van woensdag gebeurd, die echter geen persoonlijke' maar wel flinke materiële schade tot ge volg hadden. Omstreeks tien uur, dus midden in de sneeuwstorm, gebeur de op de Nieuwlandseweg een onge luk, waarbij een personenauto en twee bestelauto's betrokken waren. Uit de richting Nicuwland naderde de personenauto, bestuurd door A. C. L. uit Breda, terwijl uit Middelburg een bestelauto zich door dg storm worstelde, die bestuurd wei d door P. uit Goes. Toen beide auto's elkaar dicht genaderd waren, slipte de per sonenauto en kwam dwars op de weg te staan. De andere auto kon niet meer stoppen en boctste cr tegen aan. Even daarna naderde uit de rich ting Middelburg een tweede bestel auto, bestuurd door C. G. uit Lewe- doi'p, die bijna geen uitzicht had en daardoor de twee andere auto's niet opmerkte. Hij reed tegen de achter zijde van de eerste bestelauto, waar van de bestuurder aan het hoofd gewond werd en door een passerende Pleidooi voor tweede vlootbasis in Vlissingen Door afdelingsbestuur van „Onze Vloot" In het januarinummer van „Onze Vloot" houdt de afdeling Vlissingen an de Kon. Ned. Vereniging „Onze Vloot", naar aanleiding van een eer der ln dit blad verschenen artikel, een pleidooi voor de vestiging van een tweede vlootbasis in de Scheldestad. Hierby wordt o.m. opgemerkt: „In de Vlissingse haven Is nog ruimte over en als de plannen tot bedyklng van het Zuld-Sloe doorgaan, zyn nog meer terreinen gemakkelijk verkrygbaar." „Wij weten niet zo vervolgt de afdeling Vlissingen welke haven de marineleiding in oorlogstyd de be- langrijkste acht. Wel hebben wij kun nen constateren, dat by internationale vlootoefeningen de commandant zee macht Nederland het grootste deel van de tijd in deze buurt doorbrengt. Daaruit menen wij te mogen conclu deren, dat de rol van Vlissingen in oorlogstijd in elk geval een belang rijke is. Verdient het dan geen aan beveling er voor te zorgen, dat er reeds in vredestijd een zodanig appa raat aanwezig is. dat door uitbreiding voor de accommodatie en verzorging van personeel in oorlogstijd gemakke- lijk geschikt gemaakt kan worden1: Daarom vragen wij ons wel eens af, of het verplaatsen van de matrozen- opleiding van Vlissingen (of deze daardoor beter is geworden moet de toekomst leren) niet schadelijk is voor oorlogstijd. En of het niet beter ware feweest, dat de plannen van kort na e bevrijding om de opleiding van Hilversum naar Vlissingen over te brengen waren doorgegaan. Dan had men ln deze haven een behooriyke ka zerne en verzorgingsapparaat gehad voor een plotselinge oorlog. Thans is dit niet het geval.,v De afdeling komt tot de conclusie dat Vlissingen de voorkeur verdient boven Rotterdam voor de vestiging van een tweede basis. Door de beste dingsbeperking zal de marine zich de eerste jaren vermoedelijk wel moeten onthouden van grote bouwplannen. Mocht men daartoe worden gedwon gen. omdat de onderzeebootdienst zijn tegenwoordige ligplaats moet ver laten, dan verdient Vlissingen de voor- keur boven het Rotterdamse havenge bied, hetzij voor de onderzeedienst zelf. dan wel voor een ander onder deel, bijv. de mijnendienst. Tot slot mogen wy ons afvragen, aldus de Vlissingse briefschrijvers, waarom, gezien de rol van Vlissingen In oorlogstyd, de marine biyft. vast houden aan een groot opleidingskamp ln Hilversum en of het niet mogelijk ware dit kamp te laten overnemen door de landmacht, die nog kazernes bouwt en waarvoor het Gooi een ge wild terrein is. De daardoor vrygeko- men gelden voor kazernebouw waren dan te gebruiken voor de bouw van een nieuw opleidingskamp voor de marine In Vlissingen. KERKNIEUWS Ds. H. J. Hak met emeritaat. Dr. H. J. Hak, de neétor van predikanten van Arnhem, is voorne mens 1 mei a.s. met emeritaat te gaan wegens het bereiken van de 65-jartge leeftijd. Dr. Hak werd 5 aug. 1892 te Scheveningen geboren. Hij studeerde te Leiden theologie en aanvaardde in 1918 het predikambt te Maasdam. Hij diende de gemeen ten van Domburg en Alkmaar en verbond zich 14 mei 1933 aan zijn tegenwoordige gemeente. Dr. Hak is lid van hét historisch genootschap én werd in 1954 be noemd tot officier in de orde van oranje-nassau. Hij blijft in Arnhem wonen. GEREF. KERKEN Beroepen te Oenkerk H. Riezebos te Heilaar. Beroepen to Zutphen (vac. G. S. Oegema) B. Scholten te Bergen (N.H.). Bedankt voor Hooge- veen (vierde pred. plaats) P. Visser te Tilburg. KUNST .Meeuwen boven Sorrento". Vlissingen, „Britannia"; „Het Vlissingsch Schouwspel". OVER HET TONEELSPEL „Meeu wen boven Sorrento" schreven wij op maandag 13 januari naar aanleiding van een in Hulst gegeven opvoering o.m.: „Het is een in grote lijnen ge slaagd stemmingsbeeld (over een be paalde periode uit het leven van een handjevol marinemannen), met enke le rake typeringen, die evenwel een uiterst sterke vertolking vragen om de dramatiek, die schuil gaat acht ér het hier geschetste leven-van-alle-dag, te realiseren". Het Vlissingsch Schouwspel" dat gisteravond in „Britannia" te Vlissin gen de eerste van een drietal opvoerin gen van dit toneelspel van Hugh Has tings gaf, is er in geslaagd „Meeuwen boven Sorrento" de vertolking te ge ven, die het verdient. Er is in een op vallend sterke bezetting met groot élan en vol overgave gespeeld, op een manier die alle lof verdient. Vooral ook dank zij een perfecte rolkennis kwamen vrijwel alle figuren levens echt en overtuigend over het voetlicht en kreeg het geheel de uiterst sterke vertolking, die dus nodig is om dit stuk tot een realiteit te maken, zoals wij concludeerden na de in Hulst door „De Camere van Rhetorica" gegeven opvoering. Ongetwijfeld heeft de onmiskenbaar strakke regie (Frans Brandenburg, met Jan Lemaire Jr. als raamregis- seur) veel tot het slagen van deze op voering bijgedragen, maar daarnaast is nu eens temeer duidelijk geworden, dat „Het Vlissingsch Schouwspel" be schikt ovet acteurs, die tot goede prestaties in staat zijn. Zij hebben er met hun zorgvuldig en bezield spel voor gezorgd, dat „Meeuwen boven Sorrento" waarvan wij de Inhoud na het nog onlangs geschrevene nu niet nader meer zulen belichten van het eerste tot en met het laatste tafereel bleef boeien. Er zat een vaart in deze opvoering, die weldadig was; een vaart ook die een enkel zwak mo ment glansrijk overbrugde, omdat de spelers er onmiddellijk daarna weer volkomen „in" waren. De spelers. Om te beginnen Anton Vader ln de rol van matroos Badger, die zo ge makkelijk aanleiding geeft tot een te veel aan clownerie. Vader heeft zich dat voortdurend gerealiseerd en zo ontstond een figuur, die tot in fines ses róak was. Knap, uitgesproken knap was het spel van Geert van Oor schot Az. als het „zeuntje"; een ver bluffend gave vertolking van een be paald niet eenvoudige rol, waar Van Oorschot Az. op subtiele wijze een creatie van maakte. Jacques Corbeel wist de uit de toon vallende matroos Hudson, Ingetogen spelend, uitnemend waar te maken; Jan Verkerk gaf een vlotte vertolking van de rol van Tur ner en Jan Knujjt speelde beheerst, rustig en overtuigend de figuur van de Schot Mc Intosh. Kées Woltering zorgde vakkundig voor een onsympa thieke bootsman en Geert van Oor schot deed dat evenzeer als de opper vlakkige bon-vivant Cleland. Aan vaardbaar spel gaven tenslotte Piét Enters en Jo v. d. Eylc te zien ah de beide in dit stuk voorkomende officie ren en zo kreeg „Meeuwen boven Sor rento", tegen een geslaagd decor van Geert van Oorschot Az., een gave, soms zelfs fascinerende vertolking, die terecht met een kleine ovatie be loond werd. Vanavond en morgènavond zyn er wederom opvoeringen. v. B. Auto in de sloot Zaterdagavond reed door tot nog toe onbekende oorzaak de auto. be stuurd door de 18-jarige H. C. uit Oudelande-Baarland in de sloot. Alle inzittenden kwamen met wat lichte kneuzingen en de schrik vrij. De auto liep materiële schade op. Na gevecht in de branding op eigen kracht vlot. Voor de tweede maal binnen de veertien dagen is er nabij de zand plaat Baniaard bewCstoh Schou- won-Dulveland een schip in moei lijkheden gekomen. Nadat het sleep- schlp „Ebro" er In de nacht van zaterdag 11 januari ten onder ging liep gisteravond rond acht uur het circa 7000 brt. grote Griekse schip „Captain Farmakides" ten ruiden van de Banjaard aan de grond. Om streeks half twaalf is het schip weer vlot gekomen. Om tien over acht gisteravohd zond de „Captain Farmakides" het S.O.S. uit. omdat het zoals het schip even daarna meldde „in de monding van de Oosterschelde aan de grond was gelopen." Er werd dringend om sleepboothulp gevraagd en uit Hoek van Holland zijn toen de sleepboten „Maas" en „Thames" ter assistentie uitgevaren. Om plus minus half negen schoot hét schip vuurpijlen af en meldde, dat het bel de ankers had verloren. Later voeren ook de Belgische, te Vlissingen ge stationeerde sleepboot „Scaldis" en de reddingboot „President Wlerds- ma" van de Zuid-Hollandse Redding- Maatschappij, te Breskens gestatio neerd, uit. De te Vecre gestationeer de reddingboot „Maria Carolina Blankenheym" kon niet uitvaren, om dat hot schip bij de redding van de „Ebro" werd beschadigd en thans op een werf te Vlaardingen wordt her steld. Omstreeks tien over negen schoot liet Griekse schip opnieuw arts. na verbonden te zijn, naar Goes gebracht werd. De drie auto's wer den flink beschadigd. Om half drie des middags botsten op de hoek BalansSt. Pieterstraat een personenauto, bestuurd door Te R. uit Middelburg en een bestelauto, met achter het stuur Van de E. uit St. Laurens, tegen elkaar omdat eerstgenoemde automobilist geen voorrang verleende. De materiële schade was vrij groot. vuörpijlen af. Ongeveer tezelfdertijd deelde de sleepboot „Maas" mede, dat zij over ongeveer één uur bij de „Captedin Farmakides" zou kunnen zijn. Om kwart over elf werd de toe stand van het in de woeste Noprdzee- branding worstelende schip somber der, Want toen werd aan de „Cap tain Farmakides" geseind, dat de „Maas", de „Thames" en de „Scal dis", die intussen bij het gestrande schip waren gearriveerd, het daglicht zouden afwachten voordat zij hulp zouden verlenen. Ook de „President Wierdsma" kon geen hulp verlenen, temeer daar de redding door de hoge ligging van het schip bemoeilijkt werd. Om half twaalf slaagde de „Cap tain FarnmkidiV er echter iu op eigen krachten vlot te komen. Het was nog niet bekend of het schip ernstig werd beschadigd. Spierpijn j of rheumatieh? Flink wrijven I met Klooster balsem, dte diep in het weefsel dringt, Kloosterbalsem wrijft de pijn weg VANDAAG Vlissingen Alhambra: „Brief van èèn onbekende vrouw", 7 en 9 uur. 18 Jaar. Luxor: „De doder is in de stad", 8 uur, 18 Jaar. Britannia: „Meeuwen boven Sorrento", Vllss. Schouwspel, 8 uur. Middelburg Klectro: „De gewetenlo zen", 7 en 8.15 uur, 18 Jaar. Goes Grand: „De wet der onderwe reld", 8 Uur, 18 jaar. Prins van Oran je: Lezing Z.V.U., 8 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 2