ggt de
aan
sigaar?
Twee jeugdige schippersknechts verdronken
bij dubbel scheepsdrama op Westerschelde
Hb, Oókal
:mn
Zeeuwse Almanak
GRIEKS SCHIP BIJ BANJAARD
AAN DE GROND GELOPEN
Agenda
2
PROVINCIALE! ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 23 JANUARI 1958
IN LEVENSGEVAARLIJKE HEL VAN WATER EN SNEEUW
Mysterieuze verdwijning van schip
op Oosterschelde; schipper riep om hulp
Toen de sneeuwstorm boven Zeeland gisterochtend tussen tien en twaalf
uur het hoogtepunt bereikte, werden de opgezweepte wateren van de Ooster
en Westerschelde voor de tientallen binnenvaartschepen veranderd ln een
witte, levensgevaarlijke hel van water en sneeuw, waarin alle uitzicht be
lemmerd werd. Onder zulke omstandigheden kan een zeeschip rustig op t|jn
ankers gaan liggen, maar voor de kwetsbare binnenvaartschepen, meestal
niet groter dan twee of driehonderd ton, werd de toestand angstaanjagend
en hachelijk. Dit leidde voor de Zeeuwsch-Vlaamse oever, bij Ossenlsse-Zee-
dorpe, tot een dramatisch dieptepunt: bij het vergaan van twee binnenvaart
schepen verloren 3 jeugdige schippersknechts de 22-jarige Melgert de
Winter uit 3Iiddelburg en de 18-jarlge D. de Wit uit Katwijk aan Zee hun
levenEn op de Oosterschelde verdween op mysterieuze wijze een binnen
vaartschip. Een schipper van een bergingsscheepje werd daar in de razende
storm aangeroepen door een onbekende kapitein van een onbekend gebleven
schip: „Redt ons." En toen alle pogingen tevergeefs waren, klonk de angsti
ge scheeuw over 't water: „Help dan in Godsnaam mijn vrouw en mijn
kind van boord af...." Daarna dreef de snerpende sneeuwstorm beide sche
pen onbarmhartig uiteen. Tot nu toe is er niets meer vernomen van het
mysterieuze schip.
schipper had al noodsignalen gehoord
en in de storm had hij vief of vijf
keer al gekeken. Maar in de sneeuw
storm kon hij niets zien. Bij zijn
laatste tocht vond hij schipper Diii-
gemanse, die totaal verkleumd over
de dijk kroop. Hij droeg hem naar
zijn huis en voorzag hem van droge
kleren. Ondertussen was zijn geal
armeerde buurman, de oud-schipper
Van der Velpen, enkele honderden
meters verder de dijk opgerend. Daar
vond hij Melgert de Winter, die be
wusteloos was. Zij wikkelden hem ln
warme dekens, waarschuwden dok
ter Terburg uit Hontenisse, die nog
kunstmatige ademhaling toepaste,
maar alles was tevergeefs. De levens
geesten waren toen geweken. De
Winter kon niet zwemmen.
Totaal overstuur bereikte later
schipper De Wit ten westen van Zee
dorp de zeedijk, in de buurt van het
stoomgemaal. Bij een kleine plaat
had hij zijn zoon toch nog bereikt en
op het droge getrokken. Maar het
lichaam was levenloos. Hij was op
weg gegaan om hulp te halen. Hulp,
die niet meer balen zou
Ook hij werd behandeld door dok
ter Terburg. Later werden zowel
schipper De Wit als schipper Dinge-
manse naar het ziekenhuis In Hulst
overgebracht. De toestand van beide
overlevenden Is goed, hoewel zij een
lichte shock hebben.
Schipper sprong
drenkeling na
Op enkele honderden meters van
de Zeeuws-Vlaamse oever van de
Westerschelde, ter hoogte van Osse-
nisse-Zeedorp, voltrok zich omstreeks
half elf een dubbel scheepsdrama.
De twee motorschepen, de 130 ton me
tende „Twee Gebroeders" uit Sas
van Gent en de 90 ton metende „Alei-
da" uit Katwijk aan zee verdwenen
daarbij onder de kokende golven. Het
was bij dit scheepsdrama, dat de
twee jeugdige schippersknechts om
het leven kwamen.
De „Aleida" uit Katwijk met aan
boord schipper K. de Wit en zijn
zoon werd door de krachtige Wind
stoten op een bank geworpen en liep
vol water. Terwijl er in de stuiven
de sneeuw nauwelijks een hand voor
ogen te zien was, wist de schipper
zich in veiligheid te brengen op net
dak van de stuurhut, maar zijn zoon
sloeg overboordOp dat moment
doemde uit de sneeuwflarden de
„Twee Gebroeders" op met aan boord
schipper J. Dingemanse uit Middel
burg en zijn 22-jarige knecht Melgert
de Winter, ook uit Middelburg. Ook
dit schip dreigde op de zandplaat te
worden geworpen en enorme zeeën
sloegen over. Toen zag schipper Din
gemanse de jeugdige De Wit in het
water. Hij sprong de drenkeling na.
In het ijskoude water probeerde hij
de jongen te bereiken. Tevergeefs!
Toen spitste het drama zich tóe,
want ook de „Twee Gebroeders",
raakte vast, sloeg vol water, kap
seisde en zonk. Het tomeloze water
sleurde Melgert de Winter mee. Wat
later spoelden schipper Dingemanse
en zijn jeugdige knecht bij Ossenisse
aan.
De heer J. de Bruijn, die daar bij
Ossenisse onder aan de dijk woont,
was de enige getuige. Deze oud-
Schip verdween
geheimzinnig.
Tot diep in de nacht heeft de rijks
politie te water zich gisteren bezig
gehouden met de mysterieuze ver
dwijning van een binnenvaartschip
En nog altijd acht men de mogelijk
heid niet uitgesloten, dat een onbe
kend schip, met man, vrouw en kind
aan boord, In de ziedende storm op
de Oosterschelde vergaan Is. Want
tijdens het noodweer gisterochtend
VAN
TOT
STEKREXSPRIXGPLANK.
Corrie Brokken en Annie Palmen
zijn twee, kleinkunstartiestcn, wier
sterren hóóg rezen aan het radio
firmament. Wellicht zal de Zeeuwse
vrouw of man, die óók meent aardig
te kunnen zingen of iets dergelijks,
zich afvragen hoe die mensen zo in
eens bij de radio zijn gekomen? Wel,
dat is bij deze lieden heel eenvoudig
geschied: zij deden mee aan de talen
tenjacht van de KRO De min of meer
artistieke dames en heren in Zee
land krijgen nu ook hun kans: op
maandag 28 januari zullen zij in de
gelegenheid' worden gesteld hun ta
lenten uit te zingen of te spelen in
hotel „Du Commerce" te Middelburg.
Een staf van kleinkunstdeskundi-
gen, Pierre Wijnnobel, Kees Schil-
peroort en Ton Kool, zal van half
acht af in „Du Commerce" aanwezig
zijn, teneinde de Zeeuwse amateurs
te beluisteren en wellicht... te „ont
dekken". Want als hun prestaties
goed bevonden worden kunnen zij
optreden in het Springplankprogram
ma, dat de K.R.O. elke zaterdag om
de veertien dagen uitzendt. En de
naam „springplank" zegt al genoeg..
KOUDE KERMIS
Maandag moesten wij in dit hoek
je zo nodig schrijven, dat. er nauwe
lijks voldoende sneeuw was gevallen
voor één hele sneeuwbal. Ja, ja. In
tussen zijn we letterlijk van een
koude kermis thuisgekomen, com
pleet met een sneeuwstorm, die op
de Russische steppen geen slecht fi
guur geslagen zou hebben. De jeugd
luid gisteren alle reden om opgeto
gen te zijn; er was materiaal ge
noeg voor een heel arsenaal sneeuw
ballen en dat hebben talloze wegge
bruikers tot hun schade ondervon
den. Het onplezierige van sneeuw t.s,
dat het er tiet mee gaat als met die
medaille, die altijd een keepzijde
heeft- Sneeuw is leuk, mooi en sfeer
vol, maar sneeuw is ook lastig e»
*zcl)s gevaarlijk. Dat is gisteren in
Zeeland weer ondubbelzinnig geble
ken. Elders in deze krant, kunt ge
lezen wat die sneeuivstorm allemaal
heeft aangericht en dat is niet ge
ring.
Nog even en we hebben weer een
record gebroken in de se.rie „barre
winters'', waar de ouderen onder ons
met zoveel verve van kunnen verha
len...
BIJ GEBREK AAX BETER.
Een vereniging zonder bestuur is
nu een maal zelfs in Sluiskil niet
denkbaar. Toch werd de toestand iet
wat penibel in de jaarvergadering
van de srhutterssociëteit „De Bata
vieren". Men kon niet tot een be-
stuursformulering geraken. De overi
ge agendapunten gingen vlot onder
de voorzittershamer door, maar er
bleek weinig animo te zijn voor de
functies 'van voorzitter, penning
meester en secretaris. Een der aan
wezige schutters werd door de (ex-)
voorzitter aangezocht een poging tot
forhiatie te ondernemen. Als betrof
het hier het Franse kabinet, hield
onze man een vurig pleidooi en be
sloot zijn redevoering met de kandi
daatstelling van vijf leden onder het
motto „voorzitter, ik kan geen be
tere vinden". Wellicht dank zij de
ze schalkse zinsnede werden de vol
gende heren in het bestuur benoemd.
M. Goethals, voorzitter, M. Scheele,
penningmeester, J. Fopma, secreta
ris, E. Lambert en H. v. d. Bosch,
commissarissen.
VERDRIET OM VERLIES
Evenals gisteren houden we het
vandaag maar bij Sluiskil, maar de
nu volgende tijding is minder ple
zierig dan doorgaans uit deze ge
meente. Want ter hoogte van de
C.N.A.-fabriek op de Oostkade zal
binnen enkele dagen niets meer te
zien zijn van de voor de inwoners zo
vertrouwde huizenrij. De Slopers
zullen er korte metten mee maken,
vanwege de aanstaande verbreding
van 't wegdek.
Hierdoor verliest Sluiskil twee
horeca-bedrljven, een dames- en
herenkapsalon en een levensmld-
dclenbedrijf. Alleen de kapsalon
zal elders worden geëxploiteerd.
Een triest einde voor de andere
drie zaken...
werd schipper Van der Ende uit
Dordrecht van het bergingsvaartuig
„Assistent II" aangeroepen door een
schipper. „Red ons, haal ons van
boord", was de noodkreet, die over
het water klonk.
Schipper Van der Ende hééft toen
alles gedaan om in het opgezweepte
water langszij van het onbekende
schip te komen. Maar steeds weer
dreven de opgejaagde golven de
schepen uiteen. Eenmaal sloegen
beide bootjes tegen elkaar aan, maar
in die weinige seconden konden de
opvarenden van het binnenschip niet
overspringen.
Steeds feller werd de storm en
toen de „Assistent II" aanstalten
maakte om op de ankers te gaan
liggen, hoorde schipper Van der
Ende de kreet: „Help dan in
godsnaam mijn vrouw en mijn
kind van boord af. Nogmaals
trachtte hij toen langszij te ko
men, maar weer dreven het opge
zweepte water en de krachtige
windstoten beide schepen uiteen.
Zo dicht werd de sneeuwjacht,
dat er vrijwel geen uitzicht meer
was. Voor schipper Van der Ende
zat er toen niets anders op voor
anker te gaan. Maar toen een uur
later de storm gestild was en de
sneeuw rustiger omlaag dwarrel
de, was het onbekende schip ver
dwenen
Was het gezonken of had het toch
nog een vluchthaven kunnen berei
ken, zoals de veertig schepen, die
samengedrongen lagen in de haven
van Zijpe of zoals de schepen, die bij
Wemeldinge een onderkomen zoch
ten? Men weet het niet! Het onbe
kende schip zat van onder tot bo
ven onder de sneeuw en schipper
Van der Ende cn zijn knechtje kon
den .geen naam lezen. Wel wisten
dat het schip al water maakte...
De enige mogelijkheid is nu nog,
dat de „Breeland", een schip, dat in
de loop van de dag via Wemeldinge
naar Hansweert voer, het mysterieu
ze schip is geweest. De „Breeland"
had- door de overslaande golven veel
water in de ruimen. De rijkspolitie
te water vond het schip in de haven
van Hansweert. Daar was echter
niemand meer aan boord. En ook in
de hotels, café's en andere gelegen
heden ontdekte men geen opvarende
van de „Breeland". Pas vandaag als
de bemanning van dit schip weer aan
boord komt, zal men weten of de
„Breeland" en het mysterieuze schip
één en hetzelfde vaartuig waren.
Dekknecht redde schipper
Schipper Bouwman van het binnen
vaartschip ,Spes" beeft zUn leven te
danken aan zyn 19-jarige dekknecht
Relnier Harms uit Terneuzen. In de
gierende, bijna ondoordringbare
sneeuwstorm raakte dit schip uit Ter-
neuzen in ernstige moeilijkheden op
de Oosterschelde, nabij Stavenisse in
de Wemeldingse Vljje. Het 350 ton me
tende scheepje, dat met een lading
Hzer op weg was naar België, werd
door de storm afgedreven, raakte een
strekdam, sloeg vol water en zonk.
De beide opvarenden kapitein
Bouwman en Reinier Harms, beiden
uit Terneuzen. konden zich nauwelijks
oriënteren.
En terwijl het schip langzaam
(Vervolg op pag. 5)
j
Personenauto door een
goederentrein gegrepen.
Bestuurder kwam echter
met de schrik vrij.
Woensdagmiddag is op de onbe
waakte overweg van de provinciale
weg te Hoedekenskerke een perso
nenauto door een goederentrein ge
grepen. De wagen, die bestuurd werd
door de heer Óp 't H. uit Goes, de
hoofdassistent bij het Rijkstuinbouw-
consulentschap de enige inzitten
de werd aan de bumper van de
locomotief bijna honderd meter mee
gesleurd. Dit ongeluk liep voor de
bestuurder wonderwel bijzonder
goed af. Met slechts enkele schram
metjes kon hij zijn auto, die aan de
rechterzijde geheel werd vernield,
verlaten. Vermoedelijk heeft de heer
Op 't H, door de hevige sneeuwval
de nadering van de trein die in de
richting Goes reed niet opge
merkt.
Voorman gleed uit: wagen
reed over beide benen.
Vrij ernstig ongeluk bij werk
te Vlissingen.
Gistermorgen omstreeks twaalf uur
is bij de bouwput Voor de nieuwe aail-
leglnrichting van de Provinciale
Stoombootdienst, tegenover 't station
te Vlissingen. een ernstig ongeval
geschied, waarvan de voorman S., die
daar in een directiewagen woont, 't
slachtoffer is geworden.
Toen een auto van de firma Bos
achteruit naar de bouwput reed, ten
einde zand te storten in deze put,
zag de voorman S., afkomstig uit
Friesland, een haak liggen, die hij
er wilde weghalen om te voorkomen
dat de wagen er over zou rijden en
óp die manier schade zou bekomen.
Hij gleed uit over de gladgetrapte
sneeuw op een staalplaat en de auto
reed over Zijn beide benen heen.
De chauffeur bemerkte te laat.
wat er gebeurde cn toen hij plotse
ling stopte stond de wagen juist op
de benen van de heer S.
Dokter Grippcling uit Vlissingen
verleende de eerste hulp en liet het
slachtoffer met én gebroken been.
naar het ziekenhuis „Bethcsda"
overbrengen.
(Advertentie)
'n Kwaliteitsproduct van da Wybert-Fabrlaktn. 70 tn 90 ct. alléén bij Apothakara tn Drogisten
Nieuwe ponton gleed
soepel te water'
Van de Zeehondenwerf
te Vlissingen.
VLOT EX SOEPEL gleed gis
termiddag omstreeks kwart voor
vier een groot, zwart gevaarte
van de helling van de Zeehonden-
werf in het grauwe water van de
Vlissingse Binnenhaven.
Binnen de vijf minuten lag deze
ponton keurig gemeerd aan de ka
de bij de door sneeuw toegedekte
Nieuwendijk. Met deze simpele te
waterlating was cr op de belling
ren einde gekomen aan een werk
van enkele maanden.
De bedrijfsleider van de Zeehon
denwerf, de heer Vis, toonde zich
ten zeerste tevreden over deze ge
makkelijke stapelloop.
De ponton werd gebouwd in op
dracht van dé aannemingsmaat-
schappij H.- en P. Voormolen te
Rotterdam en is i0 meter 50 breed,
22 meter lang, heeft een holte van
2 meter en weegt ruim 100 ton. Er
zijn twaald waterdichte comparti
menten ingebouwd en er is een
manschappenverblijf in getimmerd.
Aan deze ponton is men half okto
ber begonnen te werken. Het ge
vaarte werd geheel elektrisch ge
last; men heeft dus niet met na
gels gewerkt.
Hel eerste werk, waarvoor de
ponton is bestemd, is hei-werk aan
de afbouwkade van de Rotterdam
se Droogdok Maatschappij voor het
in aanbouw zijnde schip „Rotter
dam."
Drie auto's botsten in
sneeuwstorm te Middelburg.
Twee verkeersongelukken zijn er
in Middelburg tijdens en na de
sneeuwstorm van woensdag gebeurd,
die echter geen persoonlijke' maar
wel flinke materiële schade tot ge
volg hadden. Omstreeks tien uur, dus
midden in de sneeuwstorm, gebeur
de op de Nieuwlandseweg een onge
luk, waarbij een personenauto en
twee bestelauto's betrokken waren.
Uit de richting Nicuwland naderde
de personenauto, bestuurd door A. C.
L. uit Breda, terwijl uit Middelburg
een bestelauto zich door dg storm
worstelde, die bestuurd wei d door P.
uit Goes. Toen beide auto's elkaar
dicht genaderd waren, slipte de per
sonenauto en kwam dwars op de
weg te staan. De andere auto kon
niet meer stoppen en boctste cr tegen
aan.
Even daarna naderde uit de rich
ting Middelburg een tweede bestel
auto, bestuurd door C. G. uit Lewe-
doi'p, die bijna geen uitzicht had en
daardoor de twee andere auto's niet
opmerkte. Hij reed tegen de achter
zijde van de eerste bestelauto, waar
van de bestuurder aan het hoofd
gewond werd en door een passerende
Pleidooi voor tweede
vlootbasis in Vlissingen
Door afdelingsbestuur van
„Onze Vloot"
In het januarinummer van „Onze
Vloot" houdt de afdeling Vlissingen
an de Kon. Ned. Vereniging „Onze
Vloot", naar aanleiding van een eer
der ln dit blad verschenen artikel, een
pleidooi voor de vestiging van een
tweede vlootbasis in de Scheldestad.
Hierby wordt o.m. opgemerkt: „In de
Vlissingse haven Is nog ruimte over
en als de plannen tot bedyklng van
het Zuld-Sloe doorgaan, zyn nog meer
terreinen gemakkelijk verkrygbaar."
„Wij weten niet zo vervolgt de
afdeling Vlissingen welke haven de
marineleiding in oorlogstyd de be-
langrijkste acht. Wel hebben wij kun
nen constateren, dat by internationale
vlootoefeningen de commandant zee
macht Nederland het grootste deel
van de tijd in deze buurt doorbrengt.
Daaruit menen wij te mogen conclu
deren, dat de rol van Vlissingen in
oorlogstijd in elk geval een belang
rijke is. Verdient het dan geen aan
beveling er voor te zorgen, dat er
reeds in vredestijd een zodanig appa
raat aanwezig is. dat door uitbreiding
voor de accommodatie en verzorging
van personeel in oorlogstijd gemakke-
lijk geschikt gemaakt kan worden1:
Daarom vragen wij ons wel eens af,
of het verplaatsen van de matrozen-
opleiding van Vlissingen (of deze
daardoor beter is geworden moet de
toekomst leren) niet schadelijk is voor
oorlogstijd. En of het niet beter ware
feweest, dat de plannen van kort na
e bevrijding om de opleiding van
Hilversum naar Vlissingen over te
brengen waren doorgegaan. Dan had
men ln deze haven een behooriyke ka
zerne en verzorgingsapparaat gehad
voor een plotselinge oorlog. Thans is
dit niet het geval.,v
De afdeling komt tot de conclusie
dat Vlissingen de voorkeur verdient
boven Rotterdam voor de vestiging
van een tweede basis. Door de beste
dingsbeperking zal de marine zich de
eerste jaren vermoedelijk wel moeten
onthouden van grote bouwplannen.
Mocht men daartoe worden gedwon
gen. omdat de onderzeebootdienst
zijn tegenwoordige ligplaats moet ver
laten, dan verdient Vlissingen de voor-
keur boven het Rotterdamse havenge
bied, hetzij voor de onderzeedienst
zelf. dan wel voor een ander onder
deel, bijv. de mijnendienst.
Tot slot mogen wy ons afvragen,
aldus de Vlissingse briefschrijvers,
waarom, gezien de rol van Vlissingen
In oorlogstyd, de marine biyft. vast
houden aan een groot opleidingskamp
ln Hilversum en of het niet mogelijk
ware dit kamp te laten overnemen
door de landmacht, die nog kazernes
bouwt en waarvoor het Gooi een ge
wild terrein is. De daardoor vrygeko-
men gelden voor kazernebouw waren
dan te gebruiken voor de bouw van
een nieuw opleidingskamp voor de
marine In Vlissingen.
KERKNIEUWS
Ds. H. J. Hak met emeritaat.
Dr. H. J. Hak, de neétor van
predikanten van Arnhem, is voorne
mens 1 mei a.s. met emeritaat te
gaan wegens het bereiken van de
65-jartge leeftijd. Dr. Hak werd 5
aug. 1892 te Scheveningen geboren.
Hij studeerde te Leiden theologie en
aanvaardde in 1918 het predikambt
te Maasdam. Hij diende de gemeen
ten van Domburg en Alkmaar en
verbond zich 14 mei 1933 aan zijn
tegenwoordige gemeente.
Dr. Hak is lid van hét historisch
genootschap én werd in 1954 be
noemd tot officier in de orde van
oranje-nassau. Hij blijft in Arnhem
wonen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oenkerk H. Riezebos
te Heilaar. Beroepen to Zutphen
(vac. G. S. Oegema) B. Scholten te
Bergen (N.H.). Bedankt voor Hooge-
veen (vierde pred. plaats) P. Visser
te Tilburg.
KUNST
.Meeuwen boven Sorrento".
Vlissingen, „Britannia";
„Het Vlissingsch Schouwspel".
OVER HET TONEELSPEL „Meeu
wen boven Sorrento" schreven wij op
maandag 13 januari naar aanleiding
van een in Hulst gegeven opvoering
o.m.: „Het is een in grote lijnen ge
slaagd stemmingsbeeld (over een be
paalde periode uit het leven van een
handjevol marinemannen), met enke
le rake typeringen, die evenwel een
uiterst sterke vertolking vragen om
de dramatiek, die schuil gaat acht ér
het hier geschetste leven-van-alle-dag,
te realiseren".
Het Vlissingsch Schouwspel" dat
gisteravond in „Britannia" te Vlissin
gen de eerste van een drietal opvoerin
gen van dit toneelspel van Hugh Has
tings gaf, is er in geslaagd „Meeuwen
boven Sorrento" de vertolking te ge
ven, die het verdient. Er is in een op
vallend sterke bezetting met groot
élan en vol overgave gespeeld, op een
manier die alle lof verdient. Vooral
ook dank zij een perfecte rolkennis
kwamen vrijwel alle figuren levens
echt en overtuigend over het voetlicht
en kreeg het geheel de uiterst sterke
vertolking, die dus nodig is om dit
stuk tot een realiteit te maken, zoals
wij concludeerden na de in Hulst door
„De Camere van Rhetorica" gegeven
opvoering.
Ongetwijfeld heeft de onmiskenbaar
strakke regie (Frans Brandenburg,
met Jan Lemaire Jr. als raamregis-
seur) veel tot het slagen van deze op
voering bijgedragen, maar daarnaast
is nu eens temeer duidelijk geworden,
dat „Het Vlissingsch Schouwspel" be
schikt ovet acteurs, die tot goede
prestaties in staat zijn. Zij hebben er
met hun zorgvuldig en bezield spel
voor gezorgd, dat „Meeuwen boven
Sorrento" waarvan wij de Inhoud
na het nog onlangs geschrevene nu
niet nader meer zulen belichten
van het eerste tot en met het laatste
tafereel bleef boeien. Er zat een vaart
in deze opvoering, die weldadig was;
een vaart ook die een enkel zwak mo
ment glansrijk overbrugde, omdat de
spelers er onmiddellijk daarna weer
volkomen „in" waren.
De spelers.
Om te beginnen Anton Vader ln de
rol van matroos Badger, die zo ge
makkelijk aanleiding geeft tot een te
veel aan clownerie. Vader heeft zich
dat voortdurend gerealiseerd en zo
ontstond een figuur, die tot in fines
ses róak was. Knap, uitgesproken
knap was het spel van Geert van Oor
schot Az. als het „zeuntje"; een ver
bluffend gave vertolking van een be
paald niet eenvoudige rol, waar Van
Oorschot Az. op subtiele wijze een
creatie van maakte. Jacques Corbeel
wist de uit de toon vallende matroos
Hudson, Ingetogen spelend, uitnemend
waar te maken; Jan Verkerk gaf een
vlotte vertolking van de rol van Tur
ner en Jan Knujjt speelde beheerst,
rustig en overtuigend de figuur van
de Schot Mc Intosh. Kées Woltering
zorgde vakkundig voor een onsympa
thieke bootsman en Geert van Oor
schot deed dat evenzeer als de opper
vlakkige bon-vivant Cleland. Aan
vaardbaar spel gaven tenslotte Piét
Enters en Jo v. d. Eylc te zien ah de
beide in dit stuk voorkomende officie
ren en zo kreeg „Meeuwen boven Sor
rento", tegen een geslaagd decor van
Geert van Oorschot Az., een gave,
soms zelfs fascinerende vertolking,
die terecht met een kleine ovatie be
loond werd.
Vanavond en morgènavond zyn er
wederom opvoeringen.
v. B.
Auto in de sloot
Zaterdagavond reed door tot nog
toe onbekende oorzaak de auto. be
stuurd door de 18-jarige H. C. uit
Oudelande-Baarland in de sloot. Alle
inzittenden kwamen met wat lichte
kneuzingen en de schrik vrij. De auto
liep materiële schade op.
Na gevecht in de branding
op eigen kracht vlot.
Voor de tweede maal binnen de
veertien dagen is er nabij de zand
plaat Baniaard bewCstoh Schou-
won-Dulveland een schip in moei
lijkheden gekomen. Nadat het sleep-
schlp „Ebro" er In de nacht van
zaterdag 11 januari ten onder ging
liep gisteravond rond acht uur het
circa 7000 brt. grote Griekse schip
„Captain Farmakides" ten ruiden
van de Banjaard aan de grond. Om
streeks half twaalf is het schip weer
vlot gekomen.
Om tien over acht gisteravohd
zond de „Captain Farmakides" het
S.O.S. uit. omdat het zoals het
schip even daarna meldde „in de
monding van de Oosterschelde aan
de grond was gelopen." Er werd
dringend om sleepboothulp gevraagd
en uit Hoek van Holland zijn toen
de sleepboten „Maas" en „Thames"
ter assistentie uitgevaren. Om plus
minus half negen schoot hét schip
vuurpijlen af en meldde, dat het bel
de ankers had verloren. Later voeren
ook de Belgische, te Vlissingen ge
stationeerde sleepboot „Scaldis" en
de reddingboot „President Wlerds-
ma" van de Zuid-Hollandse Redding-
Maatschappij, te Breskens gestatio
neerd, uit. De te Vecre gestationeer
de reddingboot „Maria Carolina
Blankenheym" kon niet uitvaren, om
dat hot schip bij de redding van de
„Ebro" werd beschadigd en thans op
een werf te Vlaardingen wordt her
steld. Omstreeks tien over negen
schoot liet Griekse schip opnieuw
arts. na verbonden te zijn, naar Goes
gebracht werd. De drie auto's wer
den flink beschadigd.
Om half drie des middags botsten
op de hoek BalansSt. Pieterstraat
een personenauto, bestuurd door Te
R. uit Middelburg en een bestelauto,
met achter het stuur Van de E. uit
St. Laurens, tegen elkaar omdat
eerstgenoemde automobilist geen
voorrang verleende. De materiële
schade was vrij groot.
vuörpijlen af. Ongeveer tezelfdertijd
deelde de sleepboot „Maas" mede, dat
zij over ongeveer één uur bij de
„Captedin Farmakides" zou kunnen
zijn.
Om kwart over elf werd de toe
stand van het in de woeste Noprdzee-
branding worstelende schip somber
der, Want toen werd aan de „Cap
tain Farmakides" geseind, dat de
„Maas", de „Thames" en de „Scal
dis", die intussen bij het gestrande
schip waren gearriveerd, het daglicht
zouden afwachten voordat zij hulp
zouden verlenen. Ook de „President
Wierdsma" kon geen hulp verlenen,
temeer daar de redding door de hoge
ligging van het schip bemoeilijkt
werd.
Om half twaalf slaagde de „Cap
tain FarnmkidiV er echter iu op
eigen krachten vlot te komen. Het
was nog niet bekend of het schip
ernstig werd beschadigd.
Spierpijn j
of rheumatieh? Flink wrijven I
met Klooster balsem, dte
diep in het weefsel dringt,
Kloosterbalsem
wrijft de pijn weg
VANDAAG
Vlissingen Alhambra: „Brief van èèn
onbekende vrouw", 7 en 9 uur. 18
Jaar. Luxor: „De doder is in de stad",
8 uur, 18 Jaar. Britannia: „Meeuwen
boven Sorrento", Vllss. Schouwspel,
8 uur.
Middelburg Klectro: „De gewetenlo
zen", 7 en 8.15 uur, 18 Jaar.
Goes Grand: „De wet der onderwe
reld", 8 Uur, 18 jaar. Prins van Oran
je: Lezing Z.V.U., 8 uur.