PROVIHCIAIE ZEEUWSE COURANT
SNEEUWSTORM STAGNEERDE VERKEER
Auto's bleven steken: forensen
en scholieren niet naar huis
Felle sneeuwjachten ontwrichtten in Zeeland
leven van alle dag...
VERGADERINGEN AFGELAST
201e jaargang - no. 19
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. v. d. Velde en F. B.
den Boer, Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week; 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 23 jan. '58
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm. Minim, p. advertentie
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 3 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van 1.—- „Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P Z.C., Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b gg. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red. tel. 2425, adm. tel. 2094.
In Den Haag klonk een donderslag
Voor tvie daar na de ellende van de sneeuwjacht en de onbe
gaanbare wegen nog oog voor had, bracht de witte storm,,
die woensdagmorgen over Zeeland joeg, ook nog „enige idyl
lische schoonheid" mee. Kale bomen kregen een wondermooi
tooiselzoals hier op het Hofplein te Middelburg.
Foto P.Z.C.)
De sneeuwstorm, die gisterochtend omstreeks negen
uur het zuiden van ons land bereikte en 's middags in
Den Haag door een donderslag werd ingeleid, om
streeks drie uur De Bilt in zijn greep kreeg en daarna
verder trok in de richting van Friesland, waarbij de
sneeuw op vele plaatsen tot meer dan een meter hoge
hopen opwaaide, heeft het verkeer in ernstige mate
belemmerd. Tal van voertuigen bleven in de sneeuw
steken. De algemene dienst van de Rijkswaterstaat gaf
dan ook gisteravond automobilisten de raad: „Blijft
in de steden en ga niet meer op weg. Men doet het
beste voor de nacht een onderkomen in de plaats te
zoeken waa: men nu verblijft en niet meer te proberen
thuis te komen". De rijksweg 's-Hertogenbosch-Utrecht
was toen in de richting Utrecht van Hedel tot Zaltbom-
mel geheel onbegaanbaar.
Benoeming
Middelburg heeft weer een burge
meester! Een bericht, dat in de
Zeeuwse hoofdstad met vreug
de is ontvangen. Er heerste daar ae
laatste tijd een beetje kregelige stem
ming omdat het bewuste Koninklijk
Besluit alsmaar uitbleef, terwijl mr.
Bolkestein toch al in juli van het vo
rig jaar naar Deventer was vertrok
ken. Nu is dan in de vacature voor
zien door de benoeming van mr. J. de
Widt, thans burgemeester van Ave-
reest. Hij komt in een gemeente, die
aan zijn bestuurskracht hoge eisen zal
stellen. Want Middelburg is géén stad
zonder problemen. Integendeel: het
inwonertal loopt er terug, terwijl het
er met de gemeentelijke financiële
middelen met ah te best voorstaat.
Verder verschijnen er aan de Zeeuwse
horizon allerlei plannen, waarvan het
belangrijkste het Deltaplan
reed§ in uitvoering is, zodat Middel
burg zich dient te realiseren, dat het
actief aan een nieuwe ontwikkeling
moet deelnemen, zij het naar eigen
aard en met gebruikmaking van eigen
mogelijkheden, In het nieuwe Zeeland
evenwel zal het geen genoegen kun
nen nemen met een secundaire functie.
Door allerlei omstandigheden is de
na-oorlogse „burgemeestersge
schiedenis" van Middelburg in
zoverre niet gelukkig geweest, dat er
steeds sprake was van vrij korte
ambtsperioden. Burgemeester Bolke
stein heeft daarop vorig jaar de aan
dacht gevestigd, doch daarbij als zijn
mening uitgesproken, dat een ge
meente van dergelijke korte perioden
profiteerde. Want aldus kwam er af
wisseling In het beleid, zo betoogde
hij, kwam er een frisse aanpak, ter
wijl bovendien de een sommige pro
blemen beter wist op te lossen dan de
ander. Deze theorie klinkt weliswaar
schoon, maar wij geloven er niet aan.
Want wanneer eén bekwame burge
meester uit een gemeente vertrekt,
dan Is dat een verlies! In het alge
meen is dat zo en vóór Middelburg
geldt dat In het bijzonder. Deze stad
immers heeft een krachtig beleid no
dig. opdat zij nu en in de nabije toe
komst zich een rechtmatige plaats
weet te verwerven als een bloeiende
gemeente in een hopelijk bloeiend
Delta-gewest. In tweeërlei opzicht is
dus het vertrouwen op mr. De Widt
gevestigd, namelijk op zijn bekwaam
heid als bestuurder en op een lange
ambtsperiode.
Tenslotte wilen wij deze korte be
schouwing besluiten met enige
woorden van onrechte hulde aan
loco-burgeme"-tcr J. W. Kögeler, die
reeds bij herhaling werd geroepen om
de taak van het hoofd der gemeente
op zich te nemen. Nu aan zijn interim-
belcid weer een einde komt. mag wor
den vastgesteld, dat de heer Kögeler
de sympathie en vooral ook de grote
waardering van zijn stadgenoten heeft
verworven voor de wijze, waarop hij
het burgemeestersambt heeft vervuld.
Waarvan hier gaarne akte!
Het wegverkeer ondervond gisteren
veel hinder van de zware sneeuw
storm. Vele wagens kwamen slechts
met moeite verder of moesten hun
reis onderbreken. (Foto P.Z.C.)
Uit verscheidene delen van het land kwamen bij de radio-omroepver
enigingen berichten binnen over het niet doorgaan van vergaderingen
en bijeenkomsten.
De sneeuw werd gistermiddag in vele delen van het zuiden en midden
van ons land voortgeblazen met een snelheid van achttien meter per
seconde, in windstoten werden snelheden gemeten van vijfentwintig meter
per seconde.
je kan" zijn de gele ridders van de
weg, wit besneeuwd en zwart bemod-
derd, daar de hele dag in touw ge
weest. Ook de avondploegen op andere
hoofdverbindingen hebben het zwaar
te verduren gehad.
Arbeiders
Zestig arbeiders van de fabriek van
Van den Berg en Jurgens uit Botter
dam konden gisteravond niet naar
hun woonsteden In de Betuwe terug
keren. De ondernemer die met auto
bussen de pendeldiensten onderhoudt
achtte het te riskant om autobussen
naar de Betuwe te laten ryden. Dit be
tekende ook dat de arbeiders die in
nachtploegen werken voor een groot
gedeelte gisteravond niet naar Rotter
dam zouden komen. De fabriek zou
vannacht slechts werken met arbei
ders uit Rotterdam.
De „overblyvenden" werden door
bemiddeling van de directie der fa
briek in Rotterdam ondergebracht.
Op het eiland Goeree-Overflak-
kee kwam het verkeer vrijwel tot
stilstand. De wegen werden onbe-
(Vervolg op pag. 3)
W egenwachter s
„deden wat
zij konden"
Tientallen wagens liepen vast op de
weg van Rysoord via Gorinchem tot
de Kruising naar Den Bosch. Zelfs de
sneeuwploeg die bezig was. de obsta
kels te verwijderen, is daar van de
weg afgeraakt. Drie wegenwachters
waren niet meer in staat, hun woning
te bereiken. Zij zouden ter plaatse hulp
verlenen en overnachten in een café in
de buurt van Leerdam. Verscheidene
diensten van de Brabantse Buurt
spoorwegen en Autodiensten vielen
uit. Op de rjjksweg ArnhemUtrecht
stonden gisteravond op zeker ogen
blik veertig auto's die wegens de
sneeuwval niet verder konden.
Op de route UtrechtDen Bosch
vooral heeft de wegenwacht, die met
een inspectiewagen was uitgerukt,
goed werk gedaan. Onder het motto:
„Kijk uit wat je doen kunt en doe wat
Urenlang wachten
langs de weg
Een razende sneeuwstorm heeft
het vlakke Zeeuwse land gistermor
gen van negen tot twaalf uur ge
teisterd. Deze storm had meesten
tijds een snelheid van 17 meter per
seconde (windkracht acht) en kwam
vaak tot uitschieters van 25 meter
per seconde (bijna windkracht tien).
De gevolgen waren vooral voor de
scheepvaart zeer ernstig, want in de
laaiende storm, waarin de voortspui-
tende sneeuwpoeder alle uitzicht be
lemmerde, werd het varen op de wa
teren van de Wester- en Ooster-
schelde levensgevaarlijk. Voor de
provinciale veerdiensten was het dan
ook totaal onmogelijk om de dien
sten te handhaven: ze werden alle
stilgelegd. En vanzelfsprekend kon
den ook de loodsboten de tierende
sneeuwstorm niet trotseren. Zij ble
ven lange tijd in de beschutting van
de haven liggen.
Maar ook op het land ont
wrichtten de storm en de sneeuw
het leven van alle dag. Autobus
sen ploegden zich vast in de
sneeuw, personenwagens werden
gedwongen te stoppen, het trein
verkeer kon zich niet meer aan
de nauwkeurig uitgestippelde
dienstregelingen houden, elektri
citeitsstoornissen waren schering
en inslag, het telefoonverkeer
raakte overbezet, melkbezorgers,
bakkers, postboden, krantenlo
pers deden drie-, viermaal zo lang
over hun route dan gewoonlijk...
Op verscheidene plaatsen in Zee
land viel er veertig centimeter
sneeuw en nergens was de laag dun
ner dan twintig centimeter. Op vele
plaatsen werd de sneeuw door de
jagende wind echter zo hoog opge
hoopt, dat autobussen en auto's bij
kans geheel insneeuwden. Vooral op
de Walcherse, Zuid-Bevelandse en
Zeeuws-Vlaamse wegen hadden
vervoermiddelen het hard te verdu
ren. Op sommige plaatsen waren de
chauffeurs ook van de bussen
gedwongen urenlang aan de kant
van de weg, soms zelfs bij tientallen
gelijk, schots en scheef over de weg
en in de berm te wachten.
Busdiensten staakten
Door dat alles-was de Stoomtram
Walcheren gedwongen van 's mor
gens tien uur, toen de sneeuwstorm
een twee uur durend hoogtepunt be
reikte. tot 's middags drie uur alle
buslijnen te staken. Om drie uur
werd weer begonnen met de dienst
Vlissingen-Middelburg, terwijl om
vier uur weer alle busdiensten dienst
deden, behalve naar Veere, Ritthem,.
Grijpskerke en Middelburg-Vlissin-
gen via de Oude Vlissingseweg. Maar
's morgens waren er weinig mensen
naar Middelburg gekomen en grote
moeilijkheden ontstonden er dan ook
niet met het vervoer. De scholieren
konden 's middags normaal weer
met. de ringlijn naar huis. Overigens
waren er toen de busdiensten wel
liepen - nog velé vertragingen, maar
onder zulke omstandigheden kon
niemand mopperen op de chauffeurs.
Dat deed men ook in Zeeuwsch-
Vlaanderen niet en reden was er ook
niet voor. Want wel waren er kleine
en grote vertragingen in het busver-
keer, maar toch stopte men niet een
maal definitief.
Wel werd er in incidentele geval
len in Zeeuwsch-Vlaanderen een bus
dienst even gestaakt. Zo was het om
half tien in Oostburg niet meer mo
gelijk te vertrekken, maar om
twaalf uur kwam er toch weer een
bus uit die plaats in Breskens. 's
Avonds werd er door de gladheid in
Zeeuwsch-Vlaanderen ook met veel
vertraging gereden.
Ook op Tholen was er ernstige
vertraging bij de busdienst. En op
de Thoolseweg onder Halsteren
Kwam zelfs een bus van de dienst
St. AnnalandBergen op Zoom in
dc slootberm terecht. Maar een
uitzondering was dat niet. want
ook op vele andere plaatsen gle
den auto's van de weg in de sloot
en «de garagebedrijven, vrijwel
overal in Zeeland, hadden niet
voldoende kraanwagens voorhan
den om alle vastgelopen wagens
uit bermen en sloten te trekken.
Van de Auto Maatschappij Zee
land, die de autobuslijnen op Zuid-
Beveland onderhoudt, liepen 's mid
dags om twaalf uur nog slechts twee
van de twintig bussen, die met de
dienstregeling bezig waren. Van lie
verlede konden de bussen in de mid
daguren echter weer vertrekken.
Geduld op de boot
De tierende sneeuwstorm legde
dus ook de provinciale veerdiensten
aan banden. Om tien voor half tien
vertrok er nog een boot uit Vlissin
gen, maar tijdens de overtocht wak-
vervolg op pag. 8>
Sneeuwstorm met
windstoten van 80 km. p. u.
H (Van onze weerkundige jjf
j§ medewerker)
Een sneeuwstorm, zoals
gistermorgen boven Zeeland j§
en West-Brabant voorkwam,
komt maar zelden in ons land
voor. Met windstoten van 80
- kilometer per uur ontwikkelde
H er zich een sneeuwstorm,
waarbij het zicht tot enkele
meters afnam. Het wegverkeer =e
werd hierdoor totaal stilgelegd.
Omstreeks negen uur bereikte
de sneeuwstorm Zeeuwsch-
Vlaanderen en om elf uur gis-
termorgen bereikte 't sneeuw-
B front midden-Brabant en de
Zuidhollandse eilanden. Om
vijf uur gistermiddag werd het
sneeuwfront al boven de Velu- M
we en het IJselmeer aange-
troffen. Dc sneeuwval werd
s daarbij belangrijk minder en
ook de windkracht begon af te ij
H nemen. Het meeste hebben
Zeeland en West-Brabant ge- |j
kregen. De windmeter op het
H weerstation in Vlissingen ge-
raakte door de zware sneeuw-
storm geheel onklaar. Dc oor
zaak van dit alles moet ge
zocht worden in een kleine,
maar actieve depressiekern,
die vlak voor de kust naar het
noord-oosten trok. Deze werd
om tien uur bij Goeree aange-
troffen en 's middags om drie
uur bij Den Helder. Achter de-
ze kern steeg de luchtdruk
zeer snel, hetgeen een storm- I
achtige wind tot gevolg had, i
M waarbij sneeuw viel en de tom-®»j
s peratuiir schommelde daarbij
om het vriespunt.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM
Spoedig volledige
samenwerking
tussen vakcentralen
Binnenkort is het volledig herstel
van de samenwerking tussen het
N.V.V., de K.A.B. en het C.N.V. te
verwachten.
De samenwerking werd destijds ver
broken door het N.V.V. op grond
van het mandement der r.-k. bis
schoppen. Sindsdien is er wel spra
ke geweest van een informeel con
tact. Men hoopt binnenkort de sa
menwerking geheel te herstellen.
In verband daarmede zijn dezer da
gen de eerste stappen gezet om te
geraken tot herstel van de samen
werking tussen de hoofdbesturen
van de Algemene Bond van Ambte
naren, de Nederlands Christelijke
Bond van Overheidspersoneel en de
Katholieke Bond van Overheidsperso
neel.
Elektrische locomotief
reed op olietrein in
Op het baanvak Rotterdam-Rotter
dam-zuid is gisteren een elektrische
locomotief op een langz^im rijdende
olietrein ingereden. De elektrische lo
comotief ontspoorde, waarbij de ma
chinist werd gewond. Twee wagens
van de olietrein werden bij de buf
fers in elkaar gedrukt, terwijl de lo
comotief met een as ontspoorde. Er
werd voorts een wisse) beschadigd.
Aanvankelijk was geen treinverkeer
mogelijk tussen Rotterdam Centraal
en Rotterdam Blaak. De treinen uit
de richting Amterdam reden tot Rot
terdam. De treinen uit de richting
Dordrecht reden tot Barendrecht.
Tussen Rotterdam en Barendrecht
werden bussen ingelegd voor het
vervoer van de reizigers.
'laatselijk sneeuwbuien, afgewis
seld door opklaringen. Overwegend
matige westelijke wind. Lichte vorst
tot temperaturen om het vriespunt.
ZON EN MAAN
24 januari
Zon op 8.32 onder 1712
Maan op 9.56 onder 22.33