Fruitproduktie in Zeeland over
enkele jaren 20 miljoen kg meer
Zeeuwse Almanak
SCHOONMAKEN TANKERS
IN HAVEN VAN VLISSINGEN
STRUCTUURPLAN VLISSINGEN
ZOU TE VAAG ZIJN
COMMANDANT RIJKSPOLITIE
ZEELAND NAAR DEN HAAG
Agenda
2
PROVINCIALS ZEEUWSS COURANT
ZATERDAG 11 JANUARI 1958
DANKZIJ UITBREIDING SINDS 1953
Vier actuele onderwerpen op de
Zeeuwse Fruitteeltdag in Goes
De eenentwintigste Zeeuwse Fruitteeltdag trok vrijdag meer dan 700
telers naar Goes, waar zij in „de Prins van Oranje" werden geconfron-
teerd met tal van problemen in deze bedrijfstak. Niet minder dan vier
actuele onderwerpen stonden op het programma, die uitvoerig en met
kennis van zaken door de diverse sprekers werden belicht. Belangwek
kend was de verhandeling van de rijkstuinbouwconsulent te Goes, Lr.
J. J. van Hennik, die mededeelde, dat sedert de ramp in 1953 ruim 1000
ha. door uitbreiding, verjonging en herinplant aan appel- en perenbomen
zijn geplant of dit jaar nog worden geplant. Van deze 1000 ha. is over
enkele jaren een opbrengst te verwachten van ongeveer twintig miljoen
kilogram per jaar, hetgeen de helft is van de totale fruitproduktie in
Zeeland en West-Brabant in de laatste jaren. Ir. Van Hennik pleitte
voorts voor uitbreiding van het rassensortiment bij appels en peren,
waardoor de „gaten" in het huidige plan-sortiment opgevuld kunnen wor
den.
Bij de aanvang van de morgenbij
eenkomst heette de voorzitter van
de afdeling Zeeland van de Neder
landse Fruittelersorganisatie, de heer
J. Q. C. Lenshoek o.a. welkom de
landelijk voorzitter van de N.F.O.,
de heer C. Boudewijn, burgemeester
mr. W. C. ten Kate van Goes, en
vertegenwoordigers van het land
bouwschap en de standsorganisaties.
Ook richtte hij zich in zijn openings
woord speciaal tot een aantal Belgi
sche gasten. De heer Lenshoek gaf
een terugblik op het afgelopen jaar
waarbij hij concludeerde, dat de
aanvoer van fruit op de veilingen
behoorlijk is geweest. De aanvoer
van appels en pereta was iets minder
dan het jaar daarvoor, maar de prij
zen lagen gemiddeld bijna tweemaal
zo hoog. Spreker vond het jammer
dat de telers in de watersnoodgebie-
den van Zeeland daarvan niet profi
teren. Hij herinnerde er voorts aan,
dat de oude rassen langzamerhand
zijn verdwenen, terwijl enkele nieu
we erbij kwamen. Nadat de heer
Lenshoek er op gewezen had. dat
1957 voor de N.F.O. een jaar was
met een opgewekt verenigingsleven,
werd het woord verleend aan ir. J.
Butijn, bodemkundige bij het proef
station te Wilhelminadorp, die een
verhandeling hield over Bodembe
handeling in de fruitteelt".
Aan de hand van enkele micro
foto» gaf hij een gedegen uiteen
zetting over de structuur van de
bodem. „Als de grond redelijk
wordt verzorgd, is zij een kunst
matig bouwsel, dat men naar
waarde zal weten te schatten",
aldus ir. Butijn. Uitvoerig ging
«preker in op de ontwatering, be
mesting, bedekking en begroeiing
van de grond. Actueel noemde hij
de kwestie van de begroeiing.
Met het systeem van een blijven
de grasmat in de boomgaard gaat
het om een grote produktie van
organische stof en daardoor kan
de bodemstructuur sterk verbe
terd worden. Voorts verklaarde
Ir. Butijn, dat thans meer inzicht
is verkregen in de oorzaken van
stikstofgebrek van de bodem.
Uitvoerig ging hij in op het ge
bruik van kunstmest, nu stalmest
vrijwel is uitgevallen. Hij achtte het
daarbij van belang, dat met de
kunstmest ook organische stoffen
worden bijgevoerd, omdat 't „bouw
sel" anders in elkaar zal zakken.
Met de uitvoering van het Deltaplan
voor ogen zal ook de ontwatering
nader bekeken kunnen worden, hoe
wel dit laatste in de Zeeuwse fruit
teelt goed verzorgd is. aldus spreker.
Tenslotte herinnerde hij er aan, dat
de voorlichting in steeds meer za
ken van advies dient, terwijl er ook
een betere controle is.
Bemesting
De tweede inleider op deze dag
was de heer A. op 't Hof, hoofdas
sistent bij het rijkstuinbouwcoosu-
lentschap te Goes, die het onder
werp: „Twintig jaar bemesting in
Zeeland en West Noord-Brabant"
behandelde. Na vele jaren van proef-
nemen zijn ook in deze sector zicht
bare resultaten naar voren gekomen,
hetgeen de heer Op 't Hof aan de
hand van voorbeelden uit de praktijk
en tekeningen de aanwezigen duide
lijk maakte. In zijn resumé gaf hij
een overzicht van de hoeveelheden
mineralen die de plant nodig heeft
om te groeien. De bemesting moet
niet alleen gezien worden om reeds
direct winsten te maken, maar zij
is in grotere mate bedoeld om de
vruchtbaarheid van de grond op lan
gere termijn op te voeren of min
stens hetzelfde peil te handhaven.
Bemesting betekent eert stille reserve
aanleggen, aldus spreker, die er
voorts op wees, dat mede dank zij de
behaalde resultaten de oogst in 1958
ongeveer zesmaal zo groot zal zijn
dan voor de oorlog. Nadat op deze
inleiding een geanimeerde gedach-
tenwisseling was gevolgd, werd ge-
pauseerd.
In de middagbijeenkomst hield drs.
H. K. Krijgsman, onderzoeker bij 't
Instituut voor Tuinbouwtechniek een
causerie over „Doelmatig plukken
van fruit".
Ondanks het feit, dat de mechani
satie ook in de fruitteelt reeds ver is
doorgedrongen, zijn de arbeidskosten
groter geworden. Door al de goede
zorgen die aan de boomgaarden wor
den besteed is de opbrengst belang
rijk hoger dan in vroeger jaren,
maar de arbeidsbehoefte tijdens de
oogst is daarentegen toegenomen.
(Vervolg op pag 7»
(Slot van pag. I)
nen nu volgens de voorschriften
ontdaan worden van resten lading
olie;
4. binnenvaarttanklichters kunnen
eveneens schoongemaakt worden.
Behalve aan deze vier overwegingen
heeft men ook nog aandacht geschon
ken aan het nuttig effect van een
uitbreiding der werkgelegenheid, het
economische voordeel, dat de Vlis-
singse middenstand heeft wanneer
schepen enige dagen in de haven ver
toeven en het feit, dat dit bedrijf de
viezen-verdienend zal zijn.
Het gaat overwegend om buiten
landse schepen en daarvoor wordt dus
betaald in buitenlandse valuta.
Op het terrein
Wanneer men het terrein van de
N.V. PAM Tanker Cleaning bezoekt,
dan valt het op, dat er voor dit schoon
maakbedrijf een omvangrijke instal
latie opgericht moest worden.
Er staan vier ronde tanks, waar
van 2 bestemd zijn voor het bevatten
van totaal 4000 m3 slop. Er is een
opslagtank van 1000 m3 en een kleine
tank voor verdere behandeling van
olie- en watermengsels. De eigenlijke
separator, waarin olie en water ge
scheiden worden, heeft een capaci
teit van 1000 tot 1200 ton vloeistof
per uur. Zij werkt volgens een af-
room8y8teem, waarbij de oliehouden
de bovenlaag van het toegevoerde
mengsel verscheidene malen wordt
„afgeroomd" door overloop in lager-
liggende reservoirs Uiteindelijk laat
men het „ontroomde" water wegvloei
en. Het bijeengezamelde mengsel van
VAN jtfc TOT
COMPLIMENT-VAN-DE-DAG.
Vandaag beginnen we met twee
tijdingen, die goed aandoen, namelijk
twee gouden bruiloften. Twee men-
«en, die elkander vijftig jaar in lief
en leed terzijde «taan, dat is toch wel
een vermelding in deze rubriek
waard! En vandaag zijn er vier van
die mensen.
Ten eerste het echtpaar P. van den
BoogaartVan Vossen uit de Klip-
pelstraat te St. Annaland, die één
dezer dagen het heugelijke feit her
dacht, dat zij vijftig jaar geleden in
PLANNEN
Het wordt zo langzamerhand tijd
dunkt ons, om een plan te maken.
Het komt. er weinig op aan wat voor
plan, als het maar een plan is. Ieder
een en alles maakt plannen. Zonder
een plan komt ge er niet meer. Am-
steraam koestert nu al bijna een hal-
ve eeuw, menen wij, zijn tunnelplan;
Rotterdam heeft Europoortplannen,
Zeeland zijn Drie-Eilandenplan, Ter-
neuzen zijn havenplan, Vlissingen z?n
structuurplan en gisteren hebt ge
kunnen lezen, dat Haamstede het voor
de Schouwse Westhoek opneemt met
een grootscheeps uitbreidingsplan.
„Grootscheeps" is een voortreffelijk
adjectief bij plannen. Een plan is
bijna altijd grootscheeps, moet dat
wel zijn. anders zit ge met uw plan
direct al in de vergeten hoek. Het
moet fors van opzet zijn, gedurfd en
getuigend van een brede visie. Dat
laatste komt er ook altijd bij; brede
insie. Zelden of nooit getuigt een plan
tan een smalle visiè. Waar se het
vandaan hoen, halen ze het vandaan,
maar ae visie is breed.
Gouden tijden, mensen, voor de
plannenmakers, gouden tijden. Ge
wilt ons verder wel verontschuldigen,
want we zullen nu zelf ook een plan
maken. Brééd van visie. Dat
spreekt
het zo hekende bootje «tapten om te
zamen de levenszee te bevaren. Men
kan de beide, kerngezonde, oudjes
nog stevig door de St. Annalandse
straten zien stappen.
En ten tweede is daar het echtpaar
D. W. LindenberghM. J. Linden-
bergh-Smit, dat donderdag 16 ja
nuari zijn vijftigjarige echtvereni
ging zal vieren. Het compliment-van-
de-dag voor beide echtparen!
EN NOG EEN!
De hervormde dameszendingskrans
„Indonesië" hield onlangs te Sint-
Annaland een verkoping. En nu de
uitslag: 1200 gulden! Geweldig mo
gen we wel zeggen; dus ook hier het
compliment-van-de-dag
Men schonk 700 gulden voor het
werk van de gereformeerde zen-
dingsbond in de Nederlands her
vormde kerk. Er gingen 50 gul
dens weg voor de kerkklok in To-
radjaland, wel een eindje uit de
buurt van Sint-Annaland. Ook
kreeg de kerk zelf nog een be
drag van 200 gulden en men is
van zins voor dit bedrag het een
en ander te kopen om het nieuwe
verenigingslokaal aan te kleden.
BOEM (BOM WEG)
Enige tijd geleden werd Zeeland op
geschrikt door een bericht, dat aan de
oorlog deed denken, namelijk over
de zware Engelse bom, die in de
Bathpolder nabij wachtpost 19 was
gevonden. Deze bom, vermoedelijk
afgeworpen tijdens een bombarde
ment op de Bathstelling tijdens de
laatste wereldoorlog, werd één dezer
dagen door specialisten onschadelijk
gemaakt en ook wat dat betreft is
de kous dus weer af.
's Middags om half drie ontplofte de
bom niet zonder dat de inwoners
van de Bathpolder waren gewaar
schuwd en het verkeer over de rijks
weg enige tijd was stilgelegd.
Er werden in de polder reeds meer
bommen aangetroffen, doch dit was
wel de grootste, gevonden door ar
beiders, die bezig waren populieren-
boompjes te planten.
vuile olie enz. wordt opgeslagen in
bovengenoemde kleine nabehande-
lingstank.
Dank zij het gebruik van speciale
branders kan dit mengsel nog aange
wend worden als brandstof voor twee
waterpijpketels, die in het moderne
ketelhuis de stoom leveren, welke
voor dit bedrijf nodig is.
Van de verdere apparatuur noemen
wij nog twee motorpompen, twee
luchtcompressoren, e«n extractor om
vaste bestanddelen uit de olieresten
af te scheiden en tenslotte de bijzon
dere sproeiers, waarmee de tanks
worden schoongespoten.
Deze sproeiers zijn dubbel-roterend
en zij verwerken onder vrij grote
compressie het hete water, dat voor
het schoonspuiten zorgt.
Als eerste schip is voor de steiger
van de N.V. PAM Tanker Cleaning een
tanker-lichter behandeld, waarbij kon
worden vastgesteld, dat de gehele in
stallatie volledig aan de verwachtin
gen voldeed.
Mysterieuze verdwijningen
van schapen opgehelderd.
In Heinkenszand waren vier
politiemannen „schatgravers".
Toen in de maand augustus in de af
gelopen zomer een schaap uit een
weiland onder Nisse verdween, dacht
men nog niet aan diefstal. Nadien
verdwenen echter steeds meer scha
pen, ook hij 's Heer Abtskerke en
Borssele. Enkele dagen geleden was
er in Borssele weer zo'n myste
rieuze verdwijning. Maar ditmaal wa
ren pr sporen. Langs de dijk, waar
het dier de vorige dag nog dartel had
gelopen vond men bloedsporen, wol
en andere aanwijzingen. Toen had
het onderzoek van de rijkspolitie uit
Borssele, Heinkenszand. Nisse en
's Heer Abtskerke spoedig succes.
Men kwam tenslotte terecht in de
moestuin van de kleinveehandelaar
V. in Heinkenszand. Onder het toe
ziend oog van burgemeester H. J. J.
Derckx van Heinkenszand hanteer
den vier politiemannen de schop en
traden op als „schatgravers". Na
enige tijd nijver spitten kwamen ér
bewijsstukken aan de oppervlakte:
vijf schapenvachten en arie geite-
vellen.
De ex-eigenaars van de gestolen
dieren herkenden aan merken en
wolsoorten deze vachten en vellen
als afkomstig van de vermiste
dieren... V. werd aangehouden en
is inmiddels voorgeleid voor de of
ficier van justitie te Middelburg.
Ringdijk nieuwe veerhaven
Breskens weer bedreigd
Van de ringdijk bij de nieuwe veer
haven van Breskens is donderdagmid
dag omstreeks vier uur, bij hoog
water, over een oppervlakte van twin
tig vierkante nieter het asfalt weg
geslagen, waarmee de dijk bedekt is.
Deze ringdijk werd door de Maat
schappij van Havenwerken gelegd om
de aanleg van de lange fuikwand en
het windscherm door de duinen mo
gelijk te maken.
Op de plaats, waar het asfalt was
weggeslagen, begon de ondergrond
te kalven. In allerijl is toen de be
dreigde plaats met zakken zand ge
stut. Bij laag water is de ringdijk
terstond met bitumen hersteld. Op het
ogenblik dreigt er geen gevaar meer.
Men Is er eenter toe overgegaan de
wachtposten te verdubbelen.
Indien de dijk was doorgebroken,
zou de gehele bouwput zijn volge
lopen, waardoor grote vertraging
zou zijn ontstaan en uiteraard een
belangrijke schadepost voor de
maatschappij die de werken uit
voert.
Ernstig auto-ongeluk op
kruispunt te Kerkwerve
Personen- en vee-auto botsen
in volle vaart: 4 gewonden
Dinsdagmiddag omstreeks drie uur
zijn op het overzichtelijke kruispunt
TaaijerswegZwaardweg in de ge
meente Kerkwerve een personenauto
en een veeauto in volle vaart met
elkaar in botsing gekomen. Beide
wagens werden daarbij totaal ver
nield. Zowel de inzittenden van de
personenauto als van de vrachtauto
In totaal vier mensen moesten
naar het Rode-Kruisziekenhuis te
Zlerlkzee worden vervoerd, waar
drie hunner met vrij ernstige ver
wondingen werden opgenomen.
Alleen de bestuurder van de per
sonenauto, de heer A. N. S. uit
Nieuwerkerk, kon nadat hij verbon
den was het ziekenhuis verlaten. Zijn
echtgenote en de beide inzittenden
van de veeauto, de gebroeders S.
en J. van 't H. uit Oosterland wer
den opgenomen. Mevr. S. verkeerde
in bewusteloze toestand. Eén van de
febroeders S. klaagde over pijn in
e borst, de andere was ernstig aan
het gelaat verwond.
Bij de botsing werd de veeauto
door de van rechts komende perso
nenauto gegrepen. De chauffeurs
moeten elkaar niet hebben gezien.
De botsing geschiedde met een der
gelijke kracht, dat de personenauto
geheel om zijn lengte-as draaide en
de veeauto ondersteboven in een
sloot belandde..
De veeauto was geladen met ze
ven biggen, die geen letsel opliepen.
Vitrite-ploeg won eerste
bedrijfs E.H.B.O.-wedstrijd
De afdeling Middelburg van de ko
ninklijke Nederlandse vereniging E.H.
B.O. heeft in de grote zaal van de
„Gouden Poorte" naar egrste bedrij-
venwedstrQd gehouden, waarvoor van
de zijde van de leden en ook er bui
ten veel belangstelling: bestond. In
het strijdperk traden vijf bedrijfsploe-
gen. groot drie man een leider en
twee werkers namelijk van de Vi-
trite. de P.T.T., B.B.. Rijkspolitie en
de Z.C.F., die alle hun best gedaan
hebben om zo goed mogelijk voor de
dag te komen. Het best voor de dag
kwam de ploeg van de Vitrite. die 163
punten behaalde. Tweede werd de
ploeg van „Tante Pos" met 153, derde
de B.B.-ploeg met 138. vierde de rijks
politie met 87 en laatste de Z.C.F.-
ploeg met 76 punten.
De deelnemers en belangstellenden
werden aan het begin van de avond
welkom geheten door de secretaris
der hoofdstedelijke vereniging, de heer
J. F. de Muijnck, die zich in het bij
zonder richtte tot de provinciaal com
mandant van de Bescherming Bevol
king, mr. L. A. Kakebeeke. het kring-
hoofd voor Walcheren, de heer J. L.
R. Kapitz, luitenant Van Oijen, aan
wezig namens de rijkspolitie, en ir. G»
Kranen, bedrijfsleider van de Vitrite.
De jury was samengesteld uit dok
ter D. N. van Gelderen en de docenten
mevrouw dokter J. Pel-Mellink me
vrouw dr. E. Vermaas-van Konijnen
burg en dokter C. F. Frumau. Na af
loop van de wedstrijden nam dokter
Van Gelderen de goede en slechte af
handeling der zaken nog even door.
De heer Kapitz overhand'gde ver
volgens aan de leider van de winnen
de ploeg, de heer Vermooijs, een grote
wisselbeker, die de B.B. beschikbaar
gesteld had. Voorts wees het kring-
noofd op de goede verstandhouding
tussen de B.B. en de E.H.B.O. in Mid
delburg. De heer J. C. Polderman, de
voorzitter van de Middelburgse E.H.
B.O., reikte aan de 2 winnende ploe
gen een medaille van de afdeling uit.
Tot slot sprak de voorzitter een dank
woord voor de medewerking, die leden
en helpers spontaan gegeven hebben.
Storing bij gaslevering
in Sluiskilse fabriek
Binnen enkele dagen brandt
gas weer een stuk beter
In verschillende Zeeuwse gemeen
ten. naar wij ondervonden mèt name
in Middelburg:, klagen de huismoeders
de laatste tijd over het slechte bran
den van het gas. De oorzaak van dit
euvel is een storing in de fabriek te
Sluiskil, die zich overigens in geheel
Midden-Zeeland en een deel van
Zeeuwsch-Vlaanderen laat gelden.
Men hoopt deze storing binnen enkele
dagen zover onder de knie te hebben,
dat de gaslevering dan weer een stuk
beter kan geschieden. Vermoedelijk
zal het gas binnenkort weer normaal
branden.
.(Advertentie)
Teveel wensprogram.
Een bijzondere medewerker schrijft
ons: Over het uitbreidingsplan van
Vlissingen moge ik een paar opmer
kingen maken, waarbij ik gemaks
halve verwijs naar de door U gepu
bliceerde tekening in de P. Z. Crt. van
dinsdag 7 januari jl.
Dat het Vlissingse industrieterrein
ten Westen van het kanaal door Wal
cheren historisch zo is gegroeid, is
slechts te betreuren, maar op déze
weg behoeft toch niet te worden
voortgegaan. Het lijkt mij onjuist ten
westen het kanaal binnenhavens te
projecteren; het kanaal moet als
grens tussen woon- en havengebied
worden gehandhaafd. Industrie-ha-
venterrein is nog genoeg te scheppen
binnen het bestaande haventerrein
ten oosten van het kanaal. De even
tueel groeiende binnenscheepvaart
zal zich toch voor laden-en lossen
richten op de grote handelvaart.
Nu men zulke grote plannen koestert,
doet het vreemd aan, dat daarmee
niet reeds nu rekening wordt gehou
den en er op wordt vooruit gelopen.
Men bouwt thans in een onmogelijke
situatie dure veeraanlegplaatsen,
gaat straks de Prins-Hendrikweg
verdubbelen, terwijl in het kader van
deze werken een kostbaar viaduct
bij post 66 is ontworpen. En dit alles
terwijl mén veel voordeliger en logi
scher het spoorstation en andere ha
vengebouwen noordwaarts had kun
nen verplaatsen. Waarbij men aan de
veerdienst, zo die niet gewenst wordt
in de buitenhaven, een haventje zou
kunnen geven ten oosten van de bui-
Nutsspaarbank Middelburg
in december 1957.
Volgens het maandoverzicht over
december 1957 van de Nutsspaar-
bank te Middelburg bedroeg het te
goed bij het begin vart deze maand
f 12.881.341.21. In december werd in-
gel. f 209.423.24. terwijl f 389.913.53
werd terugbetaald, ifodat een nade
lig verschil ontstond van f 180.490.29.
Het tegoed aan het einde van de
maand bedroeg derhalve
f 12.700.850,92. Het aantal rekenin
gen daalde van 13.987 tot 13.963. Op
het kantoor te Middelburg bedroeg
het tegoed aan het begin van de
maand f 10.852.224,55. Ingelegd werd
f 187.033.91. terugbetaald
f 330 960 52. aldus een' nadelig saldo
van f 143 926.61, hetgeen een tegoed
bij het einde van december tot gè-
volg had van f 10.708.297,94. Het
aantal rekeningen daalde met 13 tot
12.087.
Op het bijkantoor te Oostburg be
droeg het tegoed f 2.018,020,51. In
gelegd werd een bedrag van
f 22.268.77 en terugbetaald een to
taal van f 59.928,01. Het nadelig ver
schil was derhalve f 36.659.24, waar
door het tegoed bij het eind v$n het
jaar gedaald was tot f 1.981.361,27.
Het aantal rekeningen daalde hier
van 1853 tot 1842.
Tijdens de zitdag in Oostkapclle
werd f 2796,52 ingelegd en f 690.
terugbetaald. Bij het agentschap te
Kruiningen bedroeg het tegoed begin
december f 11.096,15. Ingelegd werd
een bedrag van f 120.56 en terugbe
taald een bedrag van f 25.zodat
er een nadelig verschil ontstond van
f 95.56. Het tegoed aan het einde
van deze maand bedroeg derhalve n
bedrag van f 11.191,71.
Bij het schoolspaccn bedroeg het
tegoed aan het begin van december
f 64.745,11. Ingelegd werd f 667.21
en terugbetaald f 1208.58. Het nade
lig verschil van f 541,37 had ccn te
foed bij het einde tot gevolg van
64.203.74. Het aantal rekeningen
daalde met 5. tot 1695. In Middel
burg werden 7 en in Oostburg 2 ba-
byboekjes uitgegeven met een tota
le eerste bijstorting van f 41.De
spaarbusjes brachten f 820,99 op. Er
waren er 1369 in omloop.
WAARSCHIJNLIJK PER I MAART A.S.
Benoeming te verwachten
bij algemene inspectie
Naar w|j vernemen Is binnenkort de
benoeming te verwachten tot functio
naris by de algemene Inspectie van
het korps RUkspolitie te Den Haag
van de commandant van de rijkspoli
tie In het district Middelburg, dc diri
gerend officier der rijkspolitie 3e klas
W. H. van Ballego|jen de Jong.
Hoogst waarschijnlijk zal deze benoe
ming Ingaan per 1 maart a.s.
Mjoor Van Ballegoljen de Jong
werd op 1 juni 1951 benoemd als dis
trictscommandant van de rijkspolitie
in Zeeland. Daar h|j voorts enkele ja
ren in dienst geweest is bij de Vlis
singse politie, is hij bjjna elf jaar als
politioneel functionaris in Zeeland
werkzaam geweest, waarbij uiteraard
de laatste zeven jaar als de belang
rijkste beschouwd mogen worden.
De districtscommandant is in
Schoonhoven geboren en na zijn oplei
ding begon h? zijn politieloopbaan te
Soest op het einde van 1937. In 1938
volgde zijn benoeming tot inspecteur
van gemeentepolitie te Vlissingen,
hetgeen hij tot 1942 geweest ls. Daar
na was majoor Van Ballegoijen de
Jong gedurende 1942 werkzaam op
het bureau voor reorganisatie van de
politie te Den Haag.
Om principiële redenen verliet h|j
eind 1943 de politiedienst om er in
1945 na de bevrijding weer bij terug
te keren korte tijd bij de Haagse
politie. Vervolgens kwam hij bij de
sectie politie Militair Gezag waar
na hij on 1 januari 1946 bjj het toen
opgerichte korps Rijkspolitie be
noemd werd als toegevoegd officier
van de gewestelijke commandant
Den Haag.
Op 1 juni 1951 volgde dus zijn benoe
ming tot districtscommandant in Zee
land, nadat hij op 1 januari daaraan
voorafgaand benoemd was tot dirige
rend officier 3e klas.
Het is nog niet bekend, wie de op
volger zal worden van de majoor Van
Ballegoijen de Jong.
tënhaven, overeenkomstig de nieuwe
veerhaven tc Breskens. Wat nu ge
schiedt kan men alleen zien als het
uitvoeren van wat reeds eenmaal is
uitgekiend en waarop men niet wenst
terug te komen.
Het vliegveld, aannemende dat daar
aan ooit zal worden gedacht, is te
dicht bij het woon- en havengebied
geprojecteerd en dient belangrijk
noord-oostwaarts te worden opger
schoven, omdat men anders wel eens
spoedig in botsing kon komen met de
luchtvaartwetgeving.
Scheldebrug
De plaats voor de eventuele oprit
naar een Westerscheldebrug (het
tunnelidee kan wel worden uitgescha
keld) is waarschijnlijk eveneens in
gegeven door de zucht alles zo dicht
mogelijk aan de boezem van Vlissin
gen te drukken. Het industrie-haven
gebied tussen Vlissingen en het Sloe
mag echter niet worden verbroken
door een internationale landverbin
ding, daar ook het Rammekensgebied
gedacht in de geest van dit plan voor
industrie enz. nodig zal blijken. Het
plassengebied bij Rammekens kan
door opspuiting gemakkelijk tot in
dustrie-haventerrein worden ge
maakt.
Drie plaatsen zijn door de bevoegde
autoriteiten voorlopig gedacht als in
aanmerking komend voor een vaste
oeververbinding. In grove trekken het
oosten, het midden en het westen van
de Westcrschelde. Wordt het westen
ooit gekozen dan ligt de zuidoostpunt
van Zuid-Beveland gaande langs
de oostkant van het Sloe voor ae
hand. Hier wordt minder vaarwater
breedte gekruist, is meer ruimte voor
de oprit en wordt het havenindustrie-
gebied en het doorgaande landver-
keer het minst gestoord.
Te vaag
Gezegd moet worden dat zelfs voor
een zeer voorlopig plan toch alles
wel erg vaag is gehouden. Heeft men
enig idee hoe de nieuwe haven- en in
dustrieterreinen zullen worden 7
Heeft men bepaalde plannen bedrijfs-
techni8ch en vooral ook financieel?
Men moet toch ergens op aan kun
nen werken en het is moeilijk te zien,
dat dit plan als uitgangspunt kan
dienen bij besprekingen op hoger ni
veau. Het is begrijpelijk, dat de Mij.
De Schelde het maagdelijke, diep in
het land^ grijpende Sloegebied,
met
diep water in de nabijheid, gunstig
voor haar verstrekkende plannen
acht, maar zijn er reeds omlijnde
ontwerpen zowel technisch als finan
cieel. aan de gemeente overgelegd?
Of meent men, dat b.v. rijkswater
staat deze calculaties moet maken?
Is bij dit alles wel gedacht aan de
toegangswegen vanuit zee naar de
Westerschcldc, die slechts een be
perkte diepgang toelaten? Verbete
ring daarvan is een opgave, die zo
niet onmogelijk, dan toch wel zeer
bezwaarlijk is. Vergelijkende met
Rotterdam is voor Rotterdam de si
tuatie eenvoudiger. Bij Hoek van
Holland kunnen de pieren worden uit
gebouwd tot grotere dieptelijnen in
zee, waarna uitdieping tussen de pie
ren vrij eenvoudig is.
Het gaat niet op, dit plan van Vlis
singen te vergelijken met het Euro
plan van Rotterdam. Daar een lo
gisch en goed omlijnd plan, geboren
door de drang der omstandigheden,
uitgaande van een bestaand en hard
groeiend wereldhavencomplex, met
alle denkbare handelstechnische en
commerciële banden. Hier slechts dc
wens om, bij de inderdaad niet on
gunstige omstandigheden, ook een
stuk van de koek te krijgen.
(Advertentie)
Illlllllllllllll
HAZET -FABRIEKEN IE ZEVENBERGEN
VANDAAG
Ylissingcn-Alhambra: ..Brigitte. het
meisje van Place Pigalle", 7 en 9
uur. 14 jaar.
Luxor: „De Ijzeren sheriff", 7 en 9
uur, n Jaar.
Middelburg-Electro: „Attack!", 7 en 9.15
uur, 1B Jaar.
Schyuwburg: „Club des femmes", 8
uur, 18 Jaar.
EN MORGEN
Middelburg-Elcctro: als zaterdag 3.30, 7
en 9.15 uur.
Schouwburg, als zaterdag 8 uur en
om 2.30: „Fietsenduivels", a.l.
Goes-Grand: als zaterdag, 7 en 9 uur en
om 3 uur „Beklemmende uren", 18
jaüi\
Prins van Oranje: vergadering L.J.G.
1.45 uur.