Fruitproduktie in Zeeland over enkele jaren 20 miljoen kg meer Zeeuwse Almanak SCHOONMAKEN TANKERS IN HAVEN VAN VLISSINGEN STRUCTUURPLAN VLISSINGEN ZOU TE VAAG ZIJN COMMANDANT RIJKSPOLITIE ZEELAND NAAR DEN HAAG Agenda 2 PROVINCIALS ZEEUWSS COURANT ZATERDAG 11 JANUARI 1958 DANKZIJ UITBREIDING SINDS 1953 Vier actuele onderwerpen op de Zeeuwse Fruitteeltdag in Goes De eenentwintigste Zeeuwse Fruitteeltdag trok vrijdag meer dan 700 telers naar Goes, waar zij in „de Prins van Oranje" werden geconfron- teerd met tal van problemen in deze bedrijfstak. Niet minder dan vier actuele onderwerpen stonden op het programma, die uitvoerig en met kennis van zaken door de diverse sprekers werden belicht. Belangwek kend was de verhandeling van de rijkstuinbouwconsulent te Goes, Lr. J. J. van Hennik, die mededeelde, dat sedert de ramp in 1953 ruim 1000 ha. door uitbreiding, verjonging en herinplant aan appel- en perenbomen zijn geplant of dit jaar nog worden geplant. Van deze 1000 ha. is over enkele jaren een opbrengst te verwachten van ongeveer twintig miljoen kilogram per jaar, hetgeen de helft is van de totale fruitproduktie in Zeeland en West-Brabant in de laatste jaren. Ir. Van Hennik pleitte voorts voor uitbreiding van het rassensortiment bij appels en peren, waardoor de „gaten" in het huidige plan-sortiment opgevuld kunnen wor den. Bij de aanvang van de morgenbij eenkomst heette de voorzitter van de afdeling Zeeland van de Neder landse Fruittelersorganisatie, de heer J. Q. C. Lenshoek o.a. welkom de landelijk voorzitter van de N.F.O., de heer C. Boudewijn, burgemeester mr. W. C. ten Kate van Goes, en vertegenwoordigers van het land bouwschap en de standsorganisaties. Ook richtte hij zich in zijn openings woord speciaal tot een aantal Belgi sche gasten. De heer Lenshoek gaf een terugblik op het afgelopen jaar waarbij hij concludeerde, dat de aanvoer van fruit op de veilingen behoorlijk is geweest. De aanvoer van appels en pereta was iets minder dan het jaar daarvoor, maar de prij zen lagen gemiddeld bijna tweemaal zo hoog. Spreker vond het jammer dat de telers in de watersnoodgebie- den van Zeeland daarvan niet profi teren. Hij herinnerde er voorts aan, dat de oude rassen langzamerhand zijn verdwenen, terwijl enkele nieu we erbij kwamen. Nadat de heer Lenshoek er op gewezen had. dat 1957 voor de N.F.O. een jaar was met een opgewekt verenigingsleven, werd het woord verleend aan ir. J. Butijn, bodemkundige bij het proef station te Wilhelminadorp, die een verhandeling hield over Bodembe handeling in de fruitteelt". Aan de hand van enkele micro foto» gaf hij een gedegen uiteen zetting over de structuur van de bodem. „Als de grond redelijk wordt verzorgd, is zij een kunst matig bouwsel, dat men naar waarde zal weten te schatten", aldus ir. Butijn. Uitvoerig ging «preker in op de ontwatering, be mesting, bedekking en begroeiing van de grond. Actueel noemde hij de kwestie van de begroeiing. Met het systeem van een blijven de grasmat in de boomgaard gaat het om een grote produktie van organische stof en daardoor kan de bodemstructuur sterk verbe terd worden. Voorts verklaarde Ir. Butijn, dat thans meer inzicht is verkregen in de oorzaken van stikstofgebrek van de bodem. Uitvoerig ging hij in op het ge bruik van kunstmest, nu stalmest vrijwel is uitgevallen. Hij achtte het daarbij van belang, dat met de kunstmest ook organische stoffen worden bijgevoerd, omdat 't „bouw sel" anders in elkaar zal zakken. Met de uitvoering van het Deltaplan voor ogen zal ook de ontwatering nader bekeken kunnen worden, hoe wel dit laatste in de Zeeuwse fruit teelt goed verzorgd is. aldus spreker. Tenslotte herinnerde hij er aan, dat de voorlichting in steeds meer za ken van advies dient, terwijl er ook een betere controle is. Bemesting De tweede inleider op deze dag was de heer A. op 't Hof, hoofdas sistent bij het rijkstuinbouwcoosu- lentschap te Goes, die het onder werp: „Twintig jaar bemesting in Zeeland en West Noord-Brabant" behandelde. Na vele jaren van proef- nemen zijn ook in deze sector zicht bare resultaten naar voren gekomen, hetgeen de heer Op 't Hof aan de hand van voorbeelden uit de praktijk en tekeningen de aanwezigen duide lijk maakte. In zijn resumé gaf hij een overzicht van de hoeveelheden mineralen die de plant nodig heeft om te groeien. De bemesting moet niet alleen gezien worden om reeds direct winsten te maken, maar zij is in grotere mate bedoeld om de vruchtbaarheid van de grond op lan gere termijn op te voeren of min stens hetzelfde peil te handhaven. Bemesting betekent eert stille reserve aanleggen, aldus spreker, die er voorts op wees, dat mede dank zij de behaalde resultaten de oogst in 1958 ongeveer zesmaal zo groot zal zijn dan voor de oorlog. Nadat op deze inleiding een geanimeerde gedach- tenwisseling was gevolgd, werd ge- pauseerd. In de middagbijeenkomst hield drs. H. K. Krijgsman, onderzoeker bij 't Instituut voor Tuinbouwtechniek een causerie over „Doelmatig plukken van fruit". Ondanks het feit, dat de mechani satie ook in de fruitteelt reeds ver is doorgedrongen, zijn de arbeidskosten groter geworden. Door al de goede zorgen die aan de boomgaarden wor den besteed is de opbrengst belang rijk hoger dan in vroeger jaren, maar de arbeidsbehoefte tijdens de oogst is daarentegen toegenomen. (Vervolg op pag 7» (Slot van pag. I) nen nu volgens de voorschriften ontdaan worden van resten lading olie; 4. binnenvaarttanklichters kunnen eveneens schoongemaakt worden. Behalve aan deze vier overwegingen heeft men ook nog aandacht geschon ken aan het nuttig effect van een uitbreiding der werkgelegenheid, het economische voordeel, dat de Vlis- singse middenstand heeft wanneer schepen enige dagen in de haven ver toeven en het feit, dat dit bedrijf de viezen-verdienend zal zijn. Het gaat overwegend om buiten landse schepen en daarvoor wordt dus betaald in buitenlandse valuta. Op het terrein Wanneer men het terrein van de N.V. PAM Tanker Cleaning bezoekt, dan valt het op, dat er voor dit schoon maakbedrijf een omvangrijke instal latie opgericht moest worden. Er staan vier ronde tanks, waar van 2 bestemd zijn voor het bevatten van totaal 4000 m3 slop. Er is een opslagtank van 1000 m3 en een kleine tank voor verdere behandeling van olie- en watermengsels. De eigenlijke separator, waarin olie en water ge scheiden worden, heeft een capaci teit van 1000 tot 1200 ton vloeistof per uur. Zij werkt volgens een af- room8y8teem, waarbij de oliehouden de bovenlaag van het toegevoerde mengsel verscheidene malen wordt „afgeroomd" door overloop in lager- liggende reservoirs Uiteindelijk laat men het „ontroomde" water wegvloei en. Het bijeengezamelde mengsel van VAN jtfc TOT COMPLIMENT-VAN-DE-DAG. Vandaag beginnen we met twee tijdingen, die goed aandoen, namelijk twee gouden bruiloften. Twee men- «en, die elkander vijftig jaar in lief en leed terzijde «taan, dat is toch wel een vermelding in deze rubriek waard! En vandaag zijn er vier van die mensen. Ten eerste het echtpaar P. van den BoogaartVan Vossen uit de Klip- pelstraat te St. Annaland, die één dezer dagen het heugelijke feit her dacht, dat zij vijftig jaar geleden in PLANNEN Het wordt zo langzamerhand tijd dunkt ons, om een plan te maken. Het komt. er weinig op aan wat voor plan, als het maar een plan is. Ieder een en alles maakt plannen. Zonder een plan komt ge er niet meer. Am- steraam koestert nu al bijna een hal- ve eeuw, menen wij, zijn tunnelplan; Rotterdam heeft Europoortplannen, Zeeland zijn Drie-Eilandenplan, Ter- neuzen zijn havenplan, Vlissingen z?n structuurplan en gisteren hebt ge kunnen lezen, dat Haamstede het voor de Schouwse Westhoek opneemt met een grootscheeps uitbreidingsplan. „Grootscheeps" is een voortreffelijk adjectief bij plannen. Een plan is bijna altijd grootscheeps, moet dat wel zijn. anders zit ge met uw plan direct al in de vergeten hoek. Het moet fors van opzet zijn, gedurfd en getuigend van een brede visie. Dat laatste komt er ook altijd bij; brede insie. Zelden of nooit getuigt een plan tan een smalle visiè. Waar se het vandaan hoen, halen ze het vandaan, maar ae visie is breed. Gouden tijden, mensen, voor de plannenmakers, gouden tijden. Ge wilt ons verder wel verontschuldigen, want we zullen nu zelf ook een plan maken. Brééd van visie. Dat spreekt het zo hekende bootje «tapten om te zamen de levenszee te bevaren. Men kan de beide, kerngezonde, oudjes nog stevig door de St. Annalandse straten zien stappen. En ten tweede is daar het echtpaar D. W. LindenberghM. J. Linden- bergh-Smit, dat donderdag 16 ja nuari zijn vijftigjarige echtvereni ging zal vieren. Het compliment-van- de-dag voor beide echtparen! EN NOG EEN! De hervormde dameszendingskrans „Indonesië" hield onlangs te Sint- Annaland een verkoping. En nu de uitslag: 1200 gulden! Geweldig mo gen we wel zeggen; dus ook hier het compliment-van-de-dag Men schonk 700 gulden voor het werk van de gereformeerde zen- dingsbond in de Nederlands her vormde kerk. Er gingen 50 gul dens weg voor de kerkklok in To- radjaland, wel een eindje uit de buurt van Sint-Annaland. Ook kreeg de kerk zelf nog een be drag van 200 gulden en men is van zins voor dit bedrag het een en ander te kopen om het nieuwe verenigingslokaal aan te kleden. BOEM (BOM WEG) Enige tijd geleden werd Zeeland op geschrikt door een bericht, dat aan de oorlog deed denken, namelijk over de zware Engelse bom, die in de Bathpolder nabij wachtpost 19 was gevonden. Deze bom, vermoedelijk afgeworpen tijdens een bombarde ment op de Bathstelling tijdens de laatste wereldoorlog, werd één dezer dagen door specialisten onschadelijk gemaakt en ook wat dat betreft is de kous dus weer af. 's Middags om half drie ontplofte de bom niet zonder dat de inwoners van de Bathpolder waren gewaar schuwd en het verkeer over de rijks weg enige tijd was stilgelegd. Er werden in de polder reeds meer bommen aangetroffen, doch dit was wel de grootste, gevonden door ar beiders, die bezig waren populieren- boompjes te planten. vuile olie enz. wordt opgeslagen in bovengenoemde kleine nabehande- lingstank. Dank zij het gebruik van speciale branders kan dit mengsel nog aange wend worden als brandstof voor twee waterpijpketels, die in het moderne ketelhuis de stoom leveren, welke voor dit bedrijf nodig is. Van de verdere apparatuur noemen wij nog twee motorpompen, twee luchtcompressoren, e«n extractor om vaste bestanddelen uit de olieresten af te scheiden en tenslotte de bijzon dere sproeiers, waarmee de tanks worden schoongespoten. Deze sproeiers zijn dubbel-roterend en zij verwerken onder vrij grote compressie het hete water, dat voor het schoonspuiten zorgt. Als eerste schip is voor de steiger van de N.V. PAM Tanker Cleaning een tanker-lichter behandeld, waarbij kon worden vastgesteld, dat de gehele in stallatie volledig aan de verwachtin gen voldeed. Mysterieuze verdwijningen van schapen opgehelderd. In Heinkenszand waren vier politiemannen „schatgravers". Toen in de maand augustus in de af gelopen zomer een schaap uit een weiland onder Nisse verdween, dacht men nog niet aan diefstal. Nadien verdwenen echter steeds meer scha pen, ook hij 's Heer Abtskerke en Borssele. Enkele dagen geleden was er in Borssele weer zo'n myste rieuze verdwijning. Maar ditmaal wa ren pr sporen. Langs de dijk, waar het dier de vorige dag nog dartel had gelopen vond men bloedsporen, wol en andere aanwijzingen. Toen had het onderzoek van de rijkspolitie uit Borssele, Heinkenszand. Nisse en 's Heer Abtskerke spoedig succes. Men kwam tenslotte terecht in de moestuin van de kleinveehandelaar V. in Heinkenszand. Onder het toe ziend oog van burgemeester H. J. J. Derckx van Heinkenszand hanteer den vier politiemannen de schop en traden op als „schatgravers". Na enige tijd nijver spitten kwamen ér bewijsstukken aan de oppervlakte: vijf schapenvachten en arie geite- vellen. De ex-eigenaars van de gestolen dieren herkenden aan merken en wolsoorten deze vachten en vellen als afkomstig van de vermiste dieren... V. werd aangehouden en is inmiddels voorgeleid voor de of ficier van justitie te Middelburg. Ringdijk nieuwe veerhaven Breskens weer bedreigd Van de ringdijk bij de nieuwe veer haven van Breskens is donderdagmid dag omstreeks vier uur, bij hoog water, over een oppervlakte van twin tig vierkante nieter het asfalt weg geslagen, waarmee de dijk bedekt is. Deze ringdijk werd door de Maat schappij van Havenwerken gelegd om de aanleg van de lange fuikwand en het windscherm door de duinen mo gelijk te maken. Op de plaats, waar het asfalt was weggeslagen, begon de ondergrond te kalven. In allerijl is toen de be dreigde plaats met zakken zand ge stut. Bij laag water is de ringdijk terstond met bitumen hersteld. Op het ogenblik dreigt er geen gevaar meer. Men Is er eenter toe overgegaan de wachtposten te verdubbelen. Indien de dijk was doorgebroken, zou de gehele bouwput zijn volge lopen, waardoor grote vertraging zou zijn ontstaan en uiteraard een belangrijke schadepost voor de maatschappij die de werken uit voert. Ernstig auto-ongeluk op kruispunt te Kerkwerve Personen- en vee-auto botsen in volle vaart: 4 gewonden Dinsdagmiddag omstreeks drie uur zijn op het overzichtelijke kruispunt TaaijerswegZwaardweg in de ge meente Kerkwerve een personenauto en een veeauto in volle vaart met elkaar in botsing gekomen. Beide wagens werden daarbij totaal ver nield. Zowel de inzittenden van de personenauto als van de vrachtauto In totaal vier mensen moesten naar het Rode-Kruisziekenhuis te Zlerlkzee worden vervoerd, waar drie hunner met vrij ernstige ver wondingen werden opgenomen. Alleen de bestuurder van de per sonenauto, de heer A. N. S. uit Nieuwerkerk, kon nadat hij verbon den was het ziekenhuis verlaten. Zijn echtgenote en de beide inzittenden van de veeauto, de gebroeders S. en J. van 't H. uit Oosterland wer den opgenomen. Mevr. S. verkeerde in bewusteloze toestand. Eén van de febroeders S. klaagde over pijn in e borst, de andere was ernstig aan het gelaat verwond. Bij de botsing werd de veeauto door de van rechts komende perso nenauto gegrepen. De chauffeurs moeten elkaar niet hebben gezien. De botsing geschiedde met een der gelijke kracht, dat de personenauto geheel om zijn lengte-as draaide en de veeauto ondersteboven in een sloot belandde.. De veeauto was geladen met ze ven biggen, die geen letsel opliepen. Vitrite-ploeg won eerste bedrijfs E.H.B.O.-wedstrijd De afdeling Middelburg van de ko ninklijke Nederlandse vereniging E.H. B.O. heeft in de grote zaal van de „Gouden Poorte" naar egrste bedrij- venwedstrQd gehouden, waarvoor van de zijde van de leden en ook er bui ten veel belangstelling: bestond. In het strijdperk traden vijf bedrijfsploe- gen. groot drie man een leider en twee werkers namelijk van de Vi- trite. de P.T.T., B.B.. Rijkspolitie en de Z.C.F., die alle hun best gedaan hebben om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Het best voor de dag kwam de ploeg van de Vitrite. die 163 punten behaalde. Tweede werd de ploeg van „Tante Pos" met 153, derde de B.B.-ploeg met 138. vierde de rijks politie met 87 en laatste de Z.C.F.- ploeg met 76 punten. De deelnemers en belangstellenden werden aan het begin van de avond welkom geheten door de secretaris der hoofdstedelijke vereniging, de heer J. F. de Muijnck, die zich in het bij zonder richtte tot de provinciaal com mandant van de Bescherming Bevol king, mr. L. A. Kakebeeke. het kring- hoofd voor Walcheren, de heer J. L. R. Kapitz, luitenant Van Oijen, aan wezig namens de rijkspolitie, en ir. G» Kranen, bedrijfsleider van de Vitrite. De jury was samengesteld uit dok ter D. N. van Gelderen en de docenten mevrouw dokter J. Pel-Mellink me vrouw dr. E. Vermaas-van Konijnen burg en dokter C. F. Frumau. Na af loop van de wedstrijden nam dokter Van Gelderen de goede en slechte af handeling der zaken nog even door. De heer Kapitz overhand'gde ver volgens aan de leider van de winnen de ploeg, de heer Vermooijs, een grote wisselbeker, die de B.B. beschikbaar gesteld had. Voorts wees het kring- noofd op de goede verstandhouding tussen de B.B. en de E.H.B.O. in Mid delburg. De heer J. C. Polderman, de voorzitter van de Middelburgse E.H. B.O., reikte aan de 2 winnende ploe gen een medaille van de afdeling uit. Tot slot sprak de voorzitter een dank woord voor de medewerking, die leden en helpers spontaan gegeven hebben. Storing bij gaslevering in Sluiskilse fabriek Binnen enkele dagen brandt gas weer een stuk beter In verschillende Zeeuwse gemeen ten. naar wij ondervonden mèt name in Middelburg:, klagen de huismoeders de laatste tijd over het slechte bran den van het gas. De oorzaak van dit euvel is een storing in de fabriek te Sluiskil, die zich overigens in geheel Midden-Zeeland en een deel van Zeeuwsch-Vlaanderen laat gelden. Men hoopt deze storing binnen enkele dagen zover onder de knie te hebben, dat de gaslevering dan weer een stuk beter kan geschieden. Vermoedelijk zal het gas binnenkort weer normaal branden. .(Advertentie) Teveel wensprogram. Een bijzondere medewerker schrijft ons: Over het uitbreidingsplan van Vlissingen moge ik een paar opmer kingen maken, waarbij ik gemaks halve verwijs naar de door U gepu bliceerde tekening in de P. Z. Crt. van dinsdag 7 januari jl. Dat het Vlissingse industrieterrein ten Westen van het kanaal door Wal cheren historisch zo is gegroeid, is slechts te betreuren, maar op déze weg behoeft toch niet te worden voortgegaan. Het lijkt mij onjuist ten westen het kanaal binnenhavens te projecteren; het kanaal moet als grens tussen woon- en havengebied worden gehandhaafd. Industrie-ha- venterrein is nog genoeg te scheppen binnen het bestaande haventerrein ten oosten van het kanaal. De even tueel groeiende binnenscheepvaart zal zich toch voor laden-en lossen richten op de grote handelvaart. Nu men zulke grote plannen koestert, doet het vreemd aan, dat daarmee niet reeds nu rekening wordt gehou den en er op wordt vooruit gelopen. Men bouwt thans in een onmogelijke situatie dure veeraanlegplaatsen, gaat straks de Prins-Hendrikweg verdubbelen, terwijl in het kader van deze werken een kostbaar viaduct bij post 66 is ontworpen. En dit alles terwijl mén veel voordeliger en logi scher het spoorstation en andere ha vengebouwen noordwaarts had kun nen verplaatsen. Waarbij men aan de veerdienst, zo die niet gewenst wordt in de buitenhaven, een haventje zou kunnen geven ten oosten van de bui- Nutsspaarbank Middelburg in december 1957. Volgens het maandoverzicht over december 1957 van de Nutsspaar- bank te Middelburg bedroeg het te goed bij het begin vart deze maand f 12.881.341.21. In december werd in- gel. f 209.423.24. terwijl f 389.913.53 werd terugbetaald, ifodat een nade lig verschil ontstond van f 180.490.29. Het tegoed aan het einde van de maand bedroeg derhalve f 12.700.850,92. Het aantal rekenin gen daalde van 13.987 tot 13.963. Op het kantoor te Middelburg bedroeg het tegoed aan het begin van de maand f 10.852.224,55. Ingelegd werd f 187.033.91. terugbetaald f 330 960 52. aldus een' nadelig saldo van f 143 926.61, hetgeen een tegoed bij het einde van december tot gè- volg had van f 10.708.297,94. Het aantal rekeningen daalde met 13 tot 12.087. Op het bijkantoor te Oostburg be droeg het tegoed f 2.018,020,51. In gelegd werd een bedrag van f 22.268.77 en terugbetaald een to taal van f 59.928,01. Het nadelig ver schil was derhalve f 36.659.24, waar door het tegoed bij het eind v$n het jaar gedaald was tot f 1.981.361,27. Het aantal rekeningen daalde hier van 1853 tot 1842. Tijdens de zitdag in Oostkapclle werd f 2796,52 ingelegd en f 690. terugbetaald. Bij het agentschap te Kruiningen bedroeg het tegoed begin december f 11.096,15. Ingelegd werd een bedrag van f 120.56 en terugbe taald een bedrag van f 25.zodat er een nadelig verschil ontstond van f 95.56. Het tegoed aan het einde van deze maand bedroeg derhalve n bedrag van f 11.191,71. Bij het schoolspaccn bedroeg het tegoed aan het begin van december f 64.745,11. Ingelegd werd f 667.21 en terugbetaald f 1208.58. Het nade lig verschil van f 541,37 had ccn te foed bij het einde tot gevolg van 64.203.74. Het aantal rekeningen daalde met 5. tot 1695. In Middel burg werden 7 en in Oostburg 2 ba- byboekjes uitgegeven met een tota le eerste bijstorting van f 41.De spaarbusjes brachten f 820,99 op. Er waren er 1369 in omloop. WAARSCHIJNLIJK PER I MAART A.S. Benoeming te verwachten bij algemene inspectie Naar w|j vernemen Is binnenkort de benoeming te verwachten tot functio naris by de algemene Inspectie van het korps RUkspolitie te Den Haag van de commandant van de rijkspoli tie In het district Middelburg, dc diri gerend officier der rijkspolitie 3e klas W. H. van Ballego|jen de Jong. Hoogst waarschijnlijk zal deze benoe ming Ingaan per 1 maart a.s. Mjoor Van Ballegoljen de Jong werd op 1 juni 1951 benoemd als dis trictscommandant van de rijkspolitie in Zeeland. Daar h|j voorts enkele ja ren in dienst geweest is bij de Vlis singse politie, is hij bjjna elf jaar als politioneel functionaris in Zeeland werkzaam geweest, waarbij uiteraard de laatste zeven jaar als de belang rijkste beschouwd mogen worden. De districtscommandant is in Schoonhoven geboren en na zijn oplei ding begon h? zijn politieloopbaan te Soest op het einde van 1937. In 1938 volgde zijn benoeming tot inspecteur van gemeentepolitie te Vlissingen, hetgeen hij tot 1942 geweest ls. Daar na was majoor Van Ballegoijen de Jong gedurende 1942 werkzaam op het bureau voor reorganisatie van de politie te Den Haag. Om principiële redenen verliet h|j eind 1943 de politiedienst om er in 1945 na de bevrijding weer bij terug te keren korte tijd bij de Haagse politie. Vervolgens kwam hij bij de sectie politie Militair Gezag waar na hij on 1 januari 1946 bjj het toen opgerichte korps Rijkspolitie be noemd werd als toegevoegd officier van de gewestelijke commandant Den Haag. Op 1 juni 1951 volgde dus zijn benoe ming tot districtscommandant in Zee land, nadat hij op 1 januari daaraan voorafgaand benoemd was tot dirige rend officier 3e klas. Het is nog niet bekend, wie de op volger zal worden van de majoor Van Ballegoijen de Jong. tënhaven, overeenkomstig de nieuwe veerhaven tc Breskens. Wat nu ge schiedt kan men alleen zien als het uitvoeren van wat reeds eenmaal is uitgekiend en waarop men niet wenst terug te komen. Het vliegveld, aannemende dat daar aan ooit zal worden gedacht, is te dicht bij het woon- en havengebied geprojecteerd en dient belangrijk noord-oostwaarts te worden opger schoven, omdat men anders wel eens spoedig in botsing kon komen met de luchtvaartwetgeving. Scheldebrug De plaats voor de eventuele oprit naar een Westerscheldebrug (het tunnelidee kan wel worden uitgescha keld) is waarschijnlijk eveneens in gegeven door de zucht alles zo dicht mogelijk aan de boezem van Vlissin gen te drukken. Het industrie-haven gebied tussen Vlissingen en het Sloe mag echter niet worden verbroken door een internationale landverbin ding, daar ook het Rammekensgebied gedacht in de geest van dit plan voor industrie enz. nodig zal blijken. Het plassengebied bij Rammekens kan door opspuiting gemakkelijk tot in dustrie-haventerrein worden ge maakt. Drie plaatsen zijn door de bevoegde autoriteiten voorlopig gedacht als in aanmerking komend voor een vaste oeververbinding. In grove trekken het oosten, het midden en het westen van de Westcrschelde. Wordt het westen ooit gekozen dan ligt de zuidoostpunt van Zuid-Beveland gaande langs de oostkant van het Sloe voor ae hand. Hier wordt minder vaarwater breedte gekruist, is meer ruimte voor de oprit en wordt het havenindustrie- gebied en het doorgaande landver- keer het minst gestoord. Te vaag Gezegd moet worden dat zelfs voor een zeer voorlopig plan toch alles wel erg vaag is gehouden. Heeft men enig idee hoe de nieuwe haven- en in dustrieterreinen zullen worden 7 Heeft men bepaalde plannen bedrijfs- techni8ch en vooral ook financieel? Men moet toch ergens op aan kun nen werken en het is moeilijk te zien, dat dit plan als uitgangspunt kan dienen bij besprekingen op hoger ni veau. Het is begrijpelijk, dat de Mij. De Schelde het maagdelijke, diep in het land^ grijpende Sloegebied, met diep water in de nabijheid, gunstig voor haar verstrekkende plannen acht, maar zijn er reeds omlijnde ontwerpen zowel technisch als finan cieel. aan de gemeente overgelegd? Of meent men, dat b.v. rijkswater staat deze calculaties moet maken? Is bij dit alles wel gedacht aan de toegangswegen vanuit zee naar de Westerschcldc, die slechts een be perkte diepgang toelaten? Verbete ring daarvan is een opgave, die zo niet onmogelijk, dan toch wel zeer bezwaarlijk is. Vergelijkende met Rotterdam is voor Rotterdam de si tuatie eenvoudiger. Bij Hoek van Holland kunnen de pieren worden uit gebouwd tot grotere dieptelijnen in zee, waarna uitdieping tussen de pie ren vrij eenvoudig is. Het gaat niet op, dit plan van Vlis singen te vergelijken met het Euro plan van Rotterdam. Daar een lo gisch en goed omlijnd plan, geboren door de drang der omstandigheden, uitgaande van een bestaand en hard groeiend wereldhavencomplex, met alle denkbare handelstechnische en commerciële banden. Hier slechts dc wens om, bij de inderdaad niet on gunstige omstandigheden, ook een stuk van de koek te krijgen. (Advertentie) Illlllllllllllll HAZET -FABRIEKEN IE ZEVENBERGEN VANDAAG Ylissingcn-Alhambra: ..Brigitte. het meisje van Place Pigalle", 7 en 9 uur. 14 jaar. Luxor: „De Ijzeren sheriff", 7 en 9 uur, n Jaar. Middelburg-Electro: „Attack!", 7 en 9.15 uur, 1B Jaar. Schyuwburg: „Club des femmes", 8 uur, 18 Jaar. EN MORGEN Middelburg-Elcctro: als zaterdag 3.30, 7 en 9.15 uur. Schouwburg, als zaterdag 8 uur en om 2.30: „Fietsenduivels", a.l. Goes-Grand: als zaterdag, 7 en 9 uur en om 3 uur „Beklemmende uren", 18 jaüi\ Prins van Oranje: vergadering L.J.G. 1.45 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 2