EN TOEN KEERDE HET GETIJ shme Staal- en vliegtuigindustrie wil tegenpropaganda ontketenen ÓÓNMET snvtitfl* DONDERDAG 9 JANUARI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 Men moet beslist niet denken dat Phineas Taylor Barnum zoveel (zakelijk) succes in het leven had, omdat alles hem mee zat. Integendeel, hij had de wind ook wel eens tegen. Soms leek het zelfs, dat het noodlot juist hem moest treffen- Dat was toen hij een welgesteld man was, die zich uit de show- bussiness wilde terugtrekken. De avonturen van „Klein Duimpje" en „De zingende Nachtegaal" waren achter de rug en hadden veel (zelfs heel veel) geld in het laadje gebracht. Nog een experi ment maakte Barnumhij trok met zijn menagerie naar Ceylon en kwam met een nog grotere verza- VI Het noodlot beschikte evenwel an ders. Barnum mocht in de show- bussiness een meester zijn, in het normale leven vond hij al spoedig zijn meester. De psychologie van de massa mocht voor hem geen ge heimen hebben, op de individuele mens verkeek hij zich grandioos. Alles ging nog goed, zolang hij zich toelegde op het vestigen van een groot industrie-terrein bij de landelijke stad. Hij liet keurig net te arbeiderswijken bouwen, haalde industrie naar de stad en werd daar een uitermate gezien ingeze tene. Maar Barnum wilde meer. In zijn wilde fantasieën zag hij zichzelf als captain of industry. Dat moet wel de reden geweest zijn dat hij zijn geld stak in een klokkenfa- briek, dio elders gevestigd was, maar met Barnums kapitaal in Bridgeport een enorme uitbreiding zou ondergaan. Vele factoren speelden mee in deze zaak, die uit eindelijk een enorme zwendelaffai- re bleek te zijn. Om het maar heel wreed te zeggen: Phineas Taylor Barnum werd op een enorme ma nier „geflest". Als een lieer betaal de hij zijn eigen schulden en die van zijn compagnon, maar toen dat zo goéd en zo kwaad het ging ge beurd was, bestond zijn bezit alleen maar uit een fikse stapel schuldbe kentenissen, ondertekend door de eens zo rijke mr. Barnum. meling wilde dieren, waaronder tien olifanten te rug. Meer bezienswaardigheden werden aan de col lectie, toegevoegd en toen bestond, wat Barnum zelf noemde, „Barnums grote Aziatische kara vaan, Museum en Menagerie". Enkele jaren door kruiste Phineas Taylor Amerika met eclatant suc ces. Daarna verkocht hij al zijn bezittingen, om zich terug te trekken in zijn lievelingsstad Bridge port waar thans een groot standbeeld van hem staat om daar als gewone zakenman verder te leven. Filosofie In Bridgeport waren velen, die de volkomen aan de grond zittende „koning van de humbug" op alle mogelijke manieren wilden helpen, maar trots als hij was, wees Bar num al deze aanbiedingen van de In 1860 kon de tot de show en hum bug. teruggekeerde zakenman zeg gen, dat nij al z'n schuldeisers te vreden had gesteld. Hij kocht zelfs zijn Nationale Amerikaanse Museum terug, dat hij van de hand had gedaan, toen hij in Bridgeport de klokken was gaan lulden, voor dat hij wist, hoe vals dat zou klin ken. En met zijn museum en Klein Duimpje kreeg Barnum ook Vrou we Fortuna weer even op zijn hand. Hij organiseerde een walvis vangst en sleepte enkele walvissen naar zijn museum en hij vond zo waar een nog kleinere dwerg dan general Thumb, die hij „Coramo- Barnums Amerikaanse Museum brandde tot de qrond toe af. De vorst bemoeilijkte het blussings-■ M werk. New York stond, verwoeètte het vuur de gehele inventaris van deze „tentoonstelling". Maar Barnum §j was toen al waar hij wezen wilde. Hij was geboren als circuskoning zijn vroegere menagerie reisde per paard en wagen, maar zijn „Wereldtentoonstelling" was op rails gezet en het eerste gigantisch p opgezette circus. Barnum zou nu spoedig James A. Bailey leren kennen, wiens naam later onaf- scheidelijk aan de zijne verbonden zou worden. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH^ Advertentie Barnum werd mislukking als „captain of industry" hand. Hij voelde zich mans genoeg zijn eigen boontjes te doppen en zijn eigen straatje schoon te vegen. Alles wat hij had, waren de kleren aan zijn lijf en zijn verstand. Zo begon hij aan de hervorming van zijn fortuin; met het houden van lezingen o.rn. over de onderwerpen „De filosofie van de humbug" en „Geld verdienen". Niemand van de organisatoren heeft ooit spijt ge had van het geld, dat ze mr. Bar- hum lieten verdienen met zijn spreekbeurten. Hij was bijzonder geestig en slagvaardig in zijn beto gen. Maar hoe hij in financiële moei lijkheden zat. wordt wel ge schetst door de volgende anek dote. Barnum zou een spreekbeurt houden, maar vergat zijn aan tekeningen. Hij verontschuldig de zich, dat hij zijn „papieren" niet bij zich had. Uit de zaal klonk toen de opmerking, dat hij die wel bij iedere Ameri- kaan kon krijgen, omdat ieder een „zijn papieren" wel had (namelijk waardeloze aandelen in zijn N.V.). De lezingen van Phineas waren zo'n groot succes, dat hij vele uit nodigingen kreeg om in het buiten land op te treden. Hij verdiende behoorlijk en loste zijn meeste schulden af. Om helemaal „op schoon papier" te komen, riep hij echter de hulp in van een oude be kende, namelijk van de „general Tom Thumb", die nog niets aan populariteit bleek te hebben in geboet en die tijdens een nieuwe Europese tournee hij kwam ook toen in Nederland de grond slag legde van het volgende Bar- num-fortUin. dore Nutt" noemde. Deze kleinste van alle kleine mannen ging op teurnee met een dwergmeisje. La- vinia Warren, maar moest lijdelijk toezien, hoe die Lavinia zich later s het hof liet maken door Tom M Thumb en met hem in het huwe- lijksbootje stapte. De trouwpartij kwam met de nodige publiciteit Barnum uiteraard uitstekend weer hoog te H paard. Dat in 1865 zijn museum af- brandde, bracht hem niet van zijn M stuk. Hij kreeg de mededeling via een telegram toen hij een rede uit- sprak in de gemeenteraad. Nie- M mand heeft geweten, wat in het te- m legram stond, want Barnum vouw- de het rustig dicht, alsof er niets aan de hand was en ging rustig n door met zijn speech. Het museum werd herbouwd, maar viel twee M jaar later weer aan de vlammen ten offer Dat was het einde van Amerika's Nationale Museum. j§ want Barnum liet de puinhopen rusten en stuurde zijn rariteiten reizende het land in onder de naam n „Barnums reizende wereldtentoon- stelling". In 1872 toen hij in Klein Duimpje trouwde met Li- Gladstone Silk Filter, de sigaret met 2 pluspunten, 't Duurste filter, de puurste tabak. Gladstone met SILK FILTER garandeert koel, mild en goed roken en laat toch het verrukkelijke Virginia-aroma onbeperkt dóór! MET OF ZONDER SILK FILTER: GLADSTONE HOUDT DE SMAAK WAAR U VAN HOUDT! NATIONALISATIEPLANNEN VAN LABOUR Concentratie produktievermogen en kapitaal is noodzakelijk Japan voornemens twee atoomschepen te bouwen. In Japan zal men in het voorjaar beginnen met de bouw van twee atoomschepen, een tanker van 80.000 ton en een 20.000 ton metend passa giersschip. De tanker, met een hogedruk-wa- terreactor, wordt gebouwd door de Mitsoebisji Nippon scheepswerf te Jokohama. De hoofdingenieur van de werf maakte bekend, dat de tekenin gen klaar zijn en dat in dc komende lente de kiel voor het schip zal wor den gelegd. Het passagiersschip wordt gebouwd door de Sjin Mitsoebisji werf te Kobe. Dit schip is bestemd voor passagiers vervoer tussen Japan en Zuid-Ameri- ka. vinia Warren. ^Ill'llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Volgende artikel: Barnum ontmoette Bailey "WVWVWAWWVWWV IIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIilllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllliUIUUIIllJJIUIIIIIIIIllllllllllllllllll De Conservatieve Partij heeft nog twee jaar voor de boeg voordat er constitutioneel nieuwe verkiezingen moeten worden uitgeschreven. Des ondanks is de Britse industrie reeds nu in beroering gebracht door de nationalisatieplannen (oud en nieuw model), die door de Labour Partij reeds geformuleerd zijn of nog bestudeerd worden. Een paar maanden geleden heeft Labour de theorie van het „aandelen-socialisme" opge steld, volgens welke de staaf op de gewone effectenmarkt aandelen in bepaalde sleutelindustrieën zal kopen, aldus zichzelf in staat stellende rechtstreeks invloed te oefenen op het industrieel beleid. De staal- en vliegtuigindustrie zullen volgens plannen volledig worden genationali seerd. Zoals bekend heeft vooral de Britse vliegtuigindustrie met ontzagwekken de problemen te kampen. Tn wezen is het hoofdprobleem eenvoudig dit: geen van de thans bestaande vliegtuigfabrieken is op eigen krachten in staat de ontzaglijk dure verkeersvliegtuigen, straaljagers, geleide projec tielen en raketten te construeren, die in de niet al te verre toekomst het luchtruim zullen beheersen. Concentratie van kapitaal en produktievermo gen is daarom noodzakelijk, maar vele fabrieken gevoelen er weinig voor hun zelfstandigheid en identiteit op te geven. De werkelijkheid laat zich echter niet vermurwen, en zo hebben reeds twee grote fabrieken. Hawker Sid- dclcy en de, Bristol Aeroplane Com pany, besloten een soort fusie aan te gaan, om met vereende krachten een nieuw passagiersvliegtuig ten behoe ve van British European Airways te bouwen. BEA eist een zeer snel vlieg tuig met een vliegbereik van 2500 km dat accommodatie biedt voor 70 tot 100 passagiers. De behoeften van het Britse lucht verkeer reiken echter veel verder. De British Overseas Airways Corpo ration (BOAC) heeft het "sinds dc oorlog voor haar transatlantische diensten moeten doen met vliegtui- fen van Amerikaanse makelij: tratocruisers, Constellations en DC's. Pas enkele weken geleden is het eerste Britse vliegtuig voor de lange afstand, de Bristol Brittannia (bijgenaamd de „Fluisterende Reus") in dienst genomen. Met dit turbo-prop-vliegtuig kan de eerstvolgende vijf tot tien jaar vol staan worden, maar de toekomst is ongetwijfeld aan het straalvliegtuig, en het is voor de constructie van dit soort verkeersvliegtuig dat samen werking en zelfs samenvoeging der Britse vliegtuigindustrieën noodza kelijk geacht wordt. Labour is van mening, dat de Staat de krachten der vliegtuigindustrie moet bundelen door nationalisatie, zoals ook Engelands voornaamste luchtvaartmaatschappijen, BOAC en BEA, reeds in handen van de Staat zijn. Want, zo redeneert Labour, de Staat is de grootste klant van de vliegtuigindustrie, de Staat fourneert de meeste gelden voor het luchtvaart kundig onderzoek en dé Staat finan ciert een groot deel van de projecten die door de vliegtuigindustrieën op stapel worden gezet. Labours plannen voor de vlieg tuigindustrie zijn nog in discussie, maar dat de staalindustrie voor nationalisatie in aanmerking zal komen is reeds door Labour aan gekondigd. (Eigenlijk moeten wij spreken van her-nationalisatie, want onder de eerste Labourrege- ring waren de staalbedrijven reeds genaast, doch toen de Con servatieven aan de macht kwa men hebben zij deze gedenationa liseerd). Een der grootste staalfabrieken, de buizenfabriek Stewart Lloyds, wil thans een tegenoffensief ontketenen. De directie heeft de 20.000 aandeel houders om machtiging gevraagd een anti-nationalisatie-campagne te openen via advertenties in dagbladen en voor de commerciële televisie. Zij wil aldus de aandacht van het pu bliek vestigen op de prestaties der staalindustrie die niet gering zijn: sinds de oorlog is er 7 V« miljard in de staalindustrie geïnvesteerd en de produktie van ruw staal is toegeno men van 12.7 miljoen tot 21.6 mil joen ton, Door de aankondiging van Labour's nationalisatieplannen, aldus de direc tie van Stewart Lloyds, is de be reidheid gelden in de staalindustrie te investeren zodanig afgenomen, dat het uiterst moeilijk geworden is nieuwe kapitalen aan te trekken. Door een landelijke campagne wil zij het publiek wakker schudden en zich bewust doen worden van de gevaren van nationalisatie. Een dergelijke campagne werpt een interessant probleem op: mogen de gelden, die hieraan besteed worden, voor belastingdoeleinden in rekening worden gebracht, als „bedrijfsonkos- ten"? Engelands grootste suikerfa briek Tate Lyle, heeft tegen de staat een langdurig proces gevoerd om haar anti-nationalisatie-campag ne, die f 150.000 kostte, als onkosten in rekening te mogen brengen. Zij werd in 1954 door het Hogerhuis, de hoogste rechtsinstan tie in den lande, in het gelijk gesteld. Met het naderen der verkiezingen zal ook de politieke strijd, met als hoofdinzet de nationnlisntiekwestie in hevigheid toenemen. De uitslag kan alleen door het kiezerskorps be paald worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 3