STRUCTUURPLAN VLISSING VERSCHENEN Duizend hectare gronden voor haven- en industrieterreinen Gescheiden woon- en werkstad ontworpen Nieuwe hoofdverkeersweg zal verbinding geven VERSNELDE ONTWIKKELING DOOR NIEUWE MOGELIJKHEDEN DINSDAG 7 JANUARI 1958 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT B PLAN VAN BREDE ALLURE „MAAK EEN STRUCTUURPLAN van Westduin tot aan Borssele, zonder daarbij te letten op gemeente grenzen of voorgestelde grenswijzigingen", zo luidde ongeveer de opdracht, die het gemeentebestuur van Vlissingen vorig jaar gaf aan het Stedebouwkundig Adviesbureau Scha't en Schut in Middelburg, dat ook het plan Paauwenburg ontwerpt. Niet alleen, omdat men een inzicht wilde krijgen hoe dit laatste zou pas sen In een groter geheel, maar ook omdat de nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden door Deltaplan, Sloeplan c.d. voor Vlissingen een project van brede allure wen selijk maakten. De stedebouwkundigen zijn aan het werk getogen en hebben hun plan voorgelegd Een plan over een gebied dat ruimte biedt voor verdere aanleg van ha vens en industrieterreinen ter oppervlakte van 1030 ha en voor nieuwe woonwijken met een gezamenlijke oppervlakte van 335 ha niet meegerekend 38 ha grote terreinen voor bijzondere voorzieningen en Üe groen stroken langs en tussen de nieuwe woonwijken. In dit gehele gebied, dat nu plm. aan 38.000 personen huisvesting biedt, zullen na het tot stand komen van de ontworpen nieuwe woonwijken, ongeveer 80.000 personen kunneii wonen. VERGROTE PLANNEN PAAUWENBURG EN LAMMERENBURG Het staat vanzelfsprekend niet vast of dit plan, zoals het nu is ontwor pen, gerealiseerd zal worden, zomin het vaststaat of en wanneer het be volkingscijfer van 80.000 zal worden bereikt. Men is evenwel tot dit cij fer gekomen na een zorgvuldige bevolkingsprognose; omdat het in het plan alleen om grote lijnen gaat, kan voorshands met dit cijfer van 80.000 worden volstaan. Bovenstaande kaart laat duidelijk zien, dat er bij het ontwerpen van het plan met nadruk is gestreefd naar een scheiding tussen het woon- en werkgebied. De grote uitbreiding van de woonwijken is voornamelijk ten westen van het kanaal geprojecteerd. Grenzend aan de duinstrook is het plan Paauwenburg met een oppervlakte van 130 ha ontworpen, en aan de rechterzijde van de huidige Vlissingse straat het plan Lammc- renburg met een oppervlakte van 100 ha. Rond de bestaande woonkern van West- en Oost-Souburg is dan nog een uitbreiding van het woonge- beid van 60 ha gedacht. Wanneer men rekent, dat er maximaal 40 wonin gen op een hectare kunnen worden gebouwd, zou er dus totaal ruimte voor ongeveer 13.000 woningen zijn. herziene streekplan Walcheren wordt uitgewerkt, als een onder deel is te beschouwen dat inge- Zelfstandige woonwijken Het is de opzet dat deze nieuwe woonwijken eenzekere mate van zelfstandigheid krijgen. De omvang en juiste ligging van de wijkcentra is nog een onderwerp voor nadere studie. Het ontwerpen van de wijk centra vereist namelijk een bijzon dere zorg ten aanzien van de in standhouding van het winkelappa raat c.a. in de binnenstad. Hiertoe is een advies uitgebracht door het Centraal orgaan ter bevordering van de bouw van middenstandsbedrijfs panden. Een en ander heeft tot de conclu sie geleid, dat het uitbreidings- Jilnn Paauwenburg, zoals het lans In overeenstemming met het Tweede badcentrum bij Westduin. Naar burgemeester Mr. B. Kolff tijdens een persconferen tie over het Structuurplan meedeelde, is men afgestapt van het oorspronkelijke plan tot het stichten van een tweede badcentrum bij Zwanenburg. In verband met de breedte van het strand en de aantrekkelijk- held van de duinen zou men dit nieuwe centrum liever bij de H Galgenweg (Westduin) zien. Daarom wil Vlissingen bij de grenswijziging de beschlkkinf m krijgen over de stranden to aan dijkpaal 22. Illllllllllllllllll past dient te worden in een veel grotere wijk, welke een groter Paauwenburg en- Lammerenburg zal omvatten. Deze wijk zou in voltooide vorm 25 a 30 duizend zielen kunnen tellen. Groenstroken Tussen de krans van grote wijken en de bestaande stad, evenals tus sen de wijken onderling, zijn groene „longen" geprojecteerd, die in het westen aansluiten op het Nollebos- complex. Voor sterk terreinbehoe- vendeinstellingen als ziekenhuizen, e.d. is in deze groengordel, centraal gelegen tussen de twee nieuwe woonwijken cn West-Souburg, 30 ha gereserveerd. Zuidwestelijk gren zend aan de bebouwde kom van Oost-Souburg is voor hetzelfde doel een terrein van 8 ha gedacht. Door en langs de groenzones heen zijn de voornaamste verkeersverbindingen getraceerd. Voor eventuele nieuwe begraaf plaatsen zijn in principe mogelijkhe- Openbare behandeling structuurplan versneld Het structuurplan Vlissingen, dat reeds in een besloten zitting van de gemeenteraad werd besproken, komt eerder in de openbaarheid dan aan vankelijk in de bedoeling lag. Nu minister Struycken zijn grens- wijzignigsplannen kenbaar heeft ge maakt en de Walcherse raden hier over medio van deze maand hun standpunt aan de minister moeten meedelen, zal de Vlissingse raad reeds 13 januari a.s. in een openbare zitting zich moeten uitspreken over het plan, dat hoewel losstaand van de grenswijzigingsvoorstellen, voor Vlissingen, in di tverband wel bijzon der actueel geworden is. den aanwezig aan de buitenrand van het toekomstige vergrote stadsge bied. In het huidige stadium mag worden aangenomen, dat met de be staande begraafplaats, die nog ver groot kan worden, voor een aanzien lijke periode volstaan kan worden. Verder wordt door de stedebouw kundigen aanbevolen om, ter aanvul ling van de tussen de woonwijken gereserveerde groene zomen, waarin zowel voor passieve recreatie (wan delgelegenheid) als actieve recreatie (sportparken) ruimte is, te zijner tijd langs de noordrand van de ge hele stadsagglomeratie een flinke groene ontspanningszone met veel opgaand hout aan te leggen. Deze zone is bedoeld als windkering en landschappelijke afwerking van de stad. TUSSEN ZUID-SLOE EN BUITENHAVEN Zal dorpskom van Ritthem moeten worden opgeofferd BEPAALD SPECTACULAIR IS het structuurplan Vlissingen op ht punt van de mogelijkheden voor verdere aanleg van haven- en industrie terrein. Een gebied van 230 ha ten oosten van de buitenhaven tot onge veer het krekengebicd, westelijk van Rammekcns, is gedacht voor „nat' en „droog" industrieterrein. Aan de noordzijde kan het worden ontsloten door de hoofdverkeersweg, die ongeveer van Paauwenburg af de woon stad met de werkstad tot aan het Zuidsloe moet verbinden en door een spoörwegaansluiting op de lijn VlissingenRoosendaal. Aan de zuidzijde kunnen niéuwe buitenhavens worden aangelegd. Voorts is het ongeveer 800 ha grote Zuid-Sloe, in het plan tot industrie terrein bestemd. Dit Sloeplan biedt zelfs zowel technisch als economisch zulke grote voordelen, dat de uitbreiding van de aanwezige havenruimte teven» en waarschijnlijk zelfs in de eerste plaats daar gezocht moet worden, aldus oordeelt het gemeentebestuur. Vanzelfsprekend zullen deze grote I wikkeling van Vlissingen boven het Elannen niet anders dan in etappen handhaven van de dorpskom van unnen worde., uitgevoerd, waarbij Ritthem welke midden in het ge- op den duur het belang van de ont-1 projecteerde industriegebied ligt zal moeten gaan, zo wordt in een bij het plan behorende nota gesteld. Of deze dorpskern geheel zal moeten verdwijnen valt nog moeilijk te zeg gen. In ieder geval moet wel aange nomen worden dat bij realisering van deze plannen, geen uitbreiding meer aan dit woongebied zal worden ge geven. Zoals bekend, wordt omtrent de definitieve situatie van een nieuwe haven- en werfaccommodatie in het Zuid-Sloe nog wel in het vage getast, maar de belangstelling van de Kon. Mij. „De Schelde" toont ten over vloede aan, dat dit studieobject in de structuele uitbouw van Vlissingen past en daarin zelfs een voorname rol speelt. In het structuurplan is ook een ge deelte van het oorspronkelijk tot aan West-Souburg zich uitstrekkend in- steekhavenproject opgenomen. Het aantal binnenhavens langs het kanaal waar nu nog de W.-Souburgse weg loopt is daarbij echter tot twee teruggebracht. B. en W. van Vlisingen verwachten een versnelde ontwik keling op het gebied van industrie en haven voor de be staande stad, nu de laatste jaren verschillende nieuwe mo gelijkheden naar voren zijn gekomen. Als belangrijkste hiervan kunnen worden genoemd; 1. Betere rechtstreekse verbindingen in noordelijke rich ting na het tot stand komen van Deltaplan en ten deie reeds na de voltooiing van het Drie-eilandenplan over enkele jaren. 2 Er is een steeds groeiend inzicht, dat niet onbeperkt kan worden voortgegaan met het centraliseren van in dustriële en havenbedrijven in de Randstad Holland. Verwacht wordt, dat een decentralisatie gunstige ge volgen zal hebben voor het Westerschelde-bekken en met name ook voor Vlissingen. 3- Ook bieden de bij de Rijkswaterstaat in studie zijnde plannen voor de afsluiting van het Zuid-Sloe nieuwe en ten dele ongedachte mogelijkheden voor uitbreiding van de bestaande Vlissingse industrieën o.m. de Kon. Mij. „D§ Schelde" en havenbedrijven en voor de vestiging van nieuwe dergelijke bedrijven. Structuurplanrichtsnoer Om al deze mogelijkheden tijdig te kunnen bezien., liet het Vlissingse gemeentebestuur dus een structuurplan ontwer pen. Een plan, dat geen rechtskracht bezit, maar de moge lijkheden voor de toekomst uitstippelt en een richtsnoer is, waaraan plannen, die het stadium van uitvoering beginnen te naderen, kunnen worden getoetst. Bij overleg met rijk en provincie kan dit plan ook als uitgangspunt dienst doen. Met" een structuurplan wordt de zekerheid verkregen, dat te maken partiële plannen van stadsuitbreiding passen in één grote aantrekkelijke woon- en werkstad. Het geeft richt lijnen voor de wenselijke ontsluiting van terreinen, de func tionele indeling, de onderlinge samenhang van de verschil lende stadsgedeelten, waaronder ook die met verderaf gele gen gedeelten als het Zuid-Sloe en de afbakening van het stadsplan in zijn geheel. Nieuwe wegen Grote aandacht wordt in het plan ook besteed aan het verkeer, dat van overwegende betekenis moet worden geacht voor een goe de verbinding van het woon- en werkgebied. Voor de nieuw ont worpen hoofdverkeersweg tussen de stad en het werkgebied tot aan het Sloe, zal een nieuwe brug of een tunnel onder het kanaal, iets ten noorden van de P.Z.E.M.-cen- trale, onmisbaar zijn. Verder zijn op de kaart enkele sug- festies voor de overige externe ver- indingen aangestipt. Hieraan dient geen grotere waarde te worden toe gekend, dan die van een openhouden van bepaalde mogelijkheden en wen selijkheden. Hierbij worden genoemd: ten eer ste een doelmatiger tracé voor de Erovinciale weg VlissingenKoude- erke, oostelijk van de bestaande weg, tussen de toekomstige wijken Paauwenburg en Lammerenburg door. Ook wordt gedacht aan een mogelijke toevoerweg in het verleng de van de Beatrixlaan iets wes telijk van Souburg naar de af- sluitdammen in het Deltaplan, terwijl westelijk van het krekengebied bij Rammekens een strook is gereser veerd voor een voor Vlissingen aan trekkelijke aansluitingsmogelijkheid op een eventuele vaste oeververbin ding over de Westerschelde. Verder is in het plan de reeds ontworpen nieuwe rijksweg Nieuwland-station Vlissingen opgenomen, terwijl tevens aan een meer rechtstreekse verbin ding met Goes en westelijk Noord- Beveland eventueel door de Quarles- polder, kan worden gedacht. Centraal station In 't zuidwestelijk van Oost-Souburg gereserveerde terrein voor bijzon dere gebouwen is plaats voor een nieuw spoorwegstation, dat zeer cen traal voor de gehele Vlissingse agglo meratie zou komen te liggen. Het bestaande station zou kunnen blijven als eindstation voor het reizigersver keer op Zeeuwsch-Vlaanderen. Over dit onderdeel moet het gemeentebe stuur van Vlissingen nog contact op nemen met de directie van de spoor wegen om haar zienswijze te verne men. Aan de westkant van het kanaal is in de groengordel die de oost-west- as flankeert, ruimte aanwezig voor de aanleg vu.i een helikopterhaven. Vanzelfsprekend is er een zekere wisselwerking tussen de groei van de woon- en werkgebieden aan de peri ferie en de cityvorming in de oude stad. Dit zal nader geconcretiseerd dienen te worden door verschillende Cartiële stedebouwkundige maatrege- ïn in de bebouwde kom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1958 | | pagina 5