STRUCTUURPLAN VLISSING VERSCHENEN
Duizend hectare gronden voor
haven- en industrieterreinen
Gescheiden woon- en werkstad ontworpen
Nieuwe hoofdverkeersweg zal verbinding geven
VERSNELDE ONTWIKKELING
DOOR NIEUWE MOGELIJKHEDEN
DINSDAG 7 JANUARI 1958
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
B
PLAN VAN BREDE ALLURE
„MAAK EEN STRUCTUURPLAN van Westduin tot
aan Borssele, zonder daarbij te letten op gemeente
grenzen of voorgestelde grenswijzigingen", zo luidde
ongeveer de opdracht, die het gemeentebestuur van
Vlissingen vorig jaar gaf aan het Stedebouwkundig
Adviesbureau Scha't en Schut in Middelburg, dat ook
het plan Paauwenburg ontwerpt. Niet alleen, omdat
men een inzicht wilde krijgen hoe dit laatste zou pas
sen In een groter geheel, maar ook omdat de nieuwe
ontwikkelingsmogelijkheden door Deltaplan, Sloeplan
c.d. voor Vlissingen een project van brede allure wen
selijk maakten.
De stedebouwkundigen zijn aan het werk getogen
en hebben hun plan voorgelegd Een plan over een
gebied dat ruimte biedt voor verdere aanleg van ha
vens en industrieterreinen ter oppervlakte van 1030
ha en voor nieuwe woonwijken met een gezamenlijke
oppervlakte van 335 ha niet meegerekend 38 ha grote
terreinen voor bijzondere voorzieningen en Üe groen
stroken langs en tussen de nieuwe woonwijken. In
dit gehele gebied, dat nu plm. aan 38.000 personen
huisvesting biedt, zullen na het tot stand komen van
de ontworpen nieuwe woonwijken, ongeveer 80.000
personen kunneii wonen.
VERGROTE PLANNEN PAAUWENBURG
EN LAMMERENBURG
Het staat vanzelfsprekend niet vast of dit plan, zoals het nu is ontwor
pen, gerealiseerd zal worden, zomin het vaststaat of en wanneer het be
volkingscijfer van 80.000 zal worden bereikt. Men is evenwel tot dit cij
fer gekomen na een zorgvuldige bevolkingsprognose; omdat het in het
plan alleen om grote lijnen gaat, kan voorshands met dit cijfer van
80.000 worden volstaan.
Bovenstaande kaart laat duidelijk zien, dat er bij het ontwerpen van
het plan met nadruk is gestreefd naar een scheiding tussen het woon-
en werkgebied. De grote uitbreiding van de woonwijken is voornamelijk
ten westen van het kanaal geprojecteerd. Grenzend aan de duinstrook is
het plan Paauwenburg met een oppervlakte van 130 ha ontworpen, en
aan de rechterzijde van de huidige Vlissingse straat het plan Lammc-
renburg met een oppervlakte van 100 ha. Rond de bestaande woonkern
van West- en Oost-Souburg is dan nog een uitbreiding van het woonge-
beid van 60 ha gedacht. Wanneer men rekent, dat er maximaal 40 wonin
gen op een hectare kunnen worden gebouwd, zou er dus totaal ruimte
voor ongeveer 13.000 woningen zijn.
herziene streekplan Walcheren
wordt uitgewerkt, als een onder
deel is te beschouwen dat inge-
Zelfstandige woonwijken
Het is de opzet dat deze nieuwe
woonwijken eenzekere mate van
zelfstandigheid krijgen. De omvang
en juiste ligging van de wijkcentra
is nog een onderwerp voor nadere
studie. Het ontwerpen van de wijk
centra vereist namelijk een bijzon
dere zorg ten aanzien van de in
standhouding van het winkelappa
raat c.a. in de binnenstad. Hiertoe
is een advies uitgebracht door het
Centraal orgaan ter bevordering van
de bouw van middenstandsbedrijfs
panden.
Een en ander heeft tot de conclu
sie geleid, dat het uitbreidings-
Jilnn Paauwenburg, zoals het
lans In overeenstemming met het
Tweede badcentrum
bij Westduin.
Naar burgemeester Mr. B.
Kolff tijdens een persconferen
tie over het Structuurplan
meedeelde, is men afgestapt
van het oorspronkelijke plan
tot het stichten van een tweede
badcentrum bij Zwanenburg.
In verband met de breedte van
het strand en de aantrekkelijk-
held van de duinen zou men dit
nieuwe centrum liever bij de
H Galgenweg (Westduin) zien.
Daarom wil Vlissingen bij de
grenswijziging de beschlkkinf
m krijgen over de stranden to
aan dijkpaal 22.
Illllllllllllllllll
past dient te worden in een veel
grotere wijk, welke een groter
Paauwenburg en- Lammerenburg
zal omvatten. Deze wijk zou in
voltooide vorm 25 a 30 duizend
zielen kunnen tellen.
Groenstroken
Tussen de krans van grote wijken
en de bestaande stad, evenals tus
sen de wijken onderling, zijn groene
„longen" geprojecteerd, die in het
westen aansluiten op het Nollebos-
complex. Voor sterk terreinbehoe-
vendeinstellingen als ziekenhuizen,
e.d. is in deze groengordel, centraal
gelegen tussen de twee nieuwe
woonwijken cn West-Souburg, 30
ha gereserveerd. Zuidwestelijk gren
zend aan de bebouwde kom van
Oost-Souburg is voor hetzelfde doel
een terrein van 8 ha gedacht. Door
en langs de groenzones heen zijn de
voornaamste verkeersverbindingen
getraceerd.
Voor eventuele nieuwe begraaf
plaatsen zijn in principe mogelijkhe-
Openbare behandeling
structuurplan versneld
Het structuurplan Vlissingen, dat
reeds in een besloten zitting van de
gemeenteraad werd besproken, komt
eerder in de openbaarheid dan aan
vankelijk in de bedoeling lag.
Nu minister Struycken zijn grens-
wijzignigsplannen kenbaar heeft ge
maakt en de Walcherse raden hier
over medio van deze maand hun
standpunt aan de minister moeten
meedelen, zal de Vlissingse raad
reeds 13 januari a.s. in een openbare
zitting zich moeten uitspreken over
het plan, dat hoewel losstaand van
de grenswijzigingsvoorstellen, voor
Vlissingen, in di tverband wel bijzon
der actueel geworden is.
den aanwezig aan de buitenrand van
het toekomstige vergrote stadsge
bied. In het huidige stadium mag
worden aangenomen, dat met de be
staande begraafplaats, die nog ver
groot kan worden, voor een aanzien
lijke periode volstaan kan worden.
Verder wordt door de stedebouw
kundigen aanbevolen om, ter aanvul
ling van de tussen de woonwijken
gereserveerde groene zomen, waarin
zowel voor passieve recreatie (wan
delgelegenheid) als actieve recreatie
(sportparken) ruimte is, te zijner
tijd langs de noordrand van de ge
hele stadsagglomeratie een flinke
groene ontspanningszone met veel
opgaand hout aan te leggen. Deze
zone is bedoeld als windkering en
landschappelijke afwerking van de
stad.
TUSSEN ZUID-SLOE EN BUITENHAVEN
Zal dorpskom van Ritthem moeten
worden opgeofferd
BEPAALD SPECTACULAIR IS het structuurplan Vlissingen op ht
punt van de mogelijkheden voor verdere aanleg van haven- en industrie
terrein. Een gebied van 230 ha ten oosten van de buitenhaven tot onge
veer het krekengebicd, westelijk van Rammekcns, is gedacht voor „nat'
en „droog" industrieterrein. Aan de noordzijde kan het worden ontsloten
door de hoofdverkeersweg, die ongeveer van Paauwenburg af de woon
stad met de werkstad tot aan het Zuidsloe moet verbinden en door een
spoörwegaansluiting op de lijn VlissingenRoosendaal. Aan de zuidzijde
kunnen niéuwe buitenhavens worden aangelegd.
Voorts is het ongeveer 800 ha grote Zuid-Sloe, in het plan tot industrie
terrein bestemd. Dit Sloeplan biedt zelfs zowel technisch als economisch
zulke grote voordelen, dat de uitbreiding van de aanwezige havenruimte
teven» en waarschijnlijk zelfs in de eerste plaats daar gezocht moet
worden, aldus oordeelt het gemeentebestuur.
Vanzelfsprekend zullen deze grote I wikkeling van Vlissingen boven het
Elannen niet anders dan in etappen handhaven van de dorpskom van
unnen worde., uitgevoerd, waarbij Ritthem welke midden in het ge-
op den duur het belang van de ont-1 projecteerde industriegebied ligt
zal moeten gaan, zo wordt in een bij
het plan behorende nota gesteld. Of
deze dorpskern geheel zal moeten
verdwijnen valt nog moeilijk te zeg
gen. In ieder geval moet wel aange
nomen worden dat bij realisering van
deze plannen, geen uitbreiding meer
aan dit woongebied zal worden ge
geven.
Zoals bekend, wordt omtrent de
definitieve situatie van een nieuwe
haven- en werfaccommodatie in het
Zuid-Sloe nog wel in het vage getast,
maar de belangstelling van de Kon.
Mij. „De Schelde" toont ten over
vloede aan, dat dit studieobject in
de structuele uitbouw van Vlissingen
past en daarin zelfs een voorname
rol speelt.
In het structuurplan is ook een ge
deelte van het oorspronkelijk tot aan
West-Souburg zich uitstrekkend in-
steekhavenproject opgenomen. Het
aantal binnenhavens langs het kanaal
waar nu nog de W.-Souburgse
weg loopt is daarbij echter tot
twee teruggebracht.
B. en W. van Vlisingen verwachten een versnelde ontwik
keling op het gebied van industrie en haven voor de be
staande stad, nu de laatste jaren verschillende nieuwe mo
gelijkheden naar voren zijn gekomen. Als belangrijkste
hiervan kunnen worden genoemd;
1. Betere rechtstreekse verbindingen in noordelijke rich
ting na het tot stand komen van Deltaplan en ten deie
reeds na de voltooiing van het Drie-eilandenplan over
enkele jaren.
2 Er is een steeds groeiend inzicht, dat niet onbeperkt
kan worden voortgegaan met het centraliseren van in
dustriële en havenbedrijven in de Randstad Holland.
Verwacht wordt, dat een decentralisatie gunstige ge
volgen zal hebben voor het Westerschelde-bekken en
met name ook voor Vlissingen.
3- Ook bieden de bij de Rijkswaterstaat in studie zijnde
plannen voor de afsluiting van het Zuid-Sloe nieuwe en
ten dele ongedachte mogelijkheden voor uitbreiding van
de bestaande Vlissingse industrieën o.m. de Kon. Mij.
„D§ Schelde" en havenbedrijven en voor de vestiging
van nieuwe dergelijke bedrijven.
Structuurplanrichtsnoer
Om al deze mogelijkheden tijdig te kunnen bezien., liet het
Vlissingse gemeentebestuur dus een structuurplan ontwer
pen. Een plan, dat geen rechtskracht bezit, maar de moge
lijkheden voor de toekomst uitstippelt en een richtsnoer is,
waaraan plannen, die het stadium van uitvoering beginnen
te naderen, kunnen worden getoetst. Bij overleg met rijk en
provincie kan dit plan ook als uitgangspunt dienst doen.
Met" een structuurplan wordt de zekerheid verkregen, dat
te maken partiële plannen van stadsuitbreiding passen in
één grote aantrekkelijke woon- en werkstad. Het geeft richt
lijnen voor de wenselijke ontsluiting van terreinen, de func
tionele indeling, de onderlinge samenhang van de verschil
lende stadsgedeelten, waaronder ook die met verderaf gele
gen gedeelten als het Zuid-Sloe en de afbakening van het
stadsplan in zijn geheel.
Nieuwe wegen
Grote aandacht wordt in het
plan ook besteed aan het verkeer,
dat van overwegende betekenis
moet worden geacht voor een goe
de verbinding van het woon- en
werkgebied. Voor de nieuw ont
worpen hoofdverkeersweg tussen
de stad en het werkgebied tot aan
het Sloe, zal een nieuwe brug of
een tunnel onder het kanaal, iets
ten noorden van de P.Z.E.M.-cen-
trale, onmisbaar zijn.
Verder zijn op de kaart enkele sug-
festies voor de overige externe ver-
indingen aangestipt. Hieraan dient
geen grotere waarde te worden toe
gekend, dan die van een openhouden
van bepaalde mogelijkheden en wen
selijkheden.
Hierbij worden genoemd: ten eer
ste een doelmatiger tracé voor de
Erovinciale weg VlissingenKoude-
erke, oostelijk van de bestaande
weg, tussen de toekomstige wijken
Paauwenburg en Lammerenburg
door. Ook wordt gedacht aan een
mogelijke toevoerweg in het verleng
de van de Beatrixlaan iets wes
telijk van Souburg naar de af-
sluitdammen in het Deltaplan, terwijl
westelijk van het krekengebied bij
Rammekens een strook is gereser
veerd voor een voor Vlissingen aan
trekkelijke aansluitingsmogelijkheid
op een eventuele vaste oeververbin
ding over de Westerschelde. Verder
is in het plan de reeds ontworpen
nieuwe rijksweg Nieuwland-station
Vlissingen opgenomen, terwijl tevens
aan een meer rechtstreekse verbin
ding met Goes en westelijk Noord-
Beveland eventueel door de Quarles-
polder, kan worden gedacht.
Centraal station
In 't zuidwestelijk van Oost-Souburg
gereserveerde terrein voor bijzon
dere gebouwen is plaats voor een
nieuw spoorwegstation, dat zeer cen
traal voor de gehele Vlissingse agglo
meratie zou komen te liggen. Het
bestaande station zou kunnen blijven
als eindstation voor het reizigersver
keer op Zeeuwsch-Vlaanderen. Over
dit onderdeel moet het gemeentebe
stuur van Vlissingen nog contact op
nemen met de directie van de spoor
wegen om haar zienswijze te verne
men.
Aan de westkant van het kanaal
is in de groengordel die de oost-west-
as flankeert, ruimte aanwezig voor
de aanleg vu.i een helikopterhaven.
Vanzelfsprekend is er een zekere
wisselwerking tussen de groei van de
woon- en werkgebieden aan de peri
ferie en de cityvorming in de oude
stad. Dit zal nader geconcretiseerd
dienen te worden door verschillende
Cartiële stedebouwkundige maatrege-
ïn in de bebouwde kom.