PANG CuimdeCoowi
DE VIJF RIETVINKEN
DE KERKEN
au
Hebt u de nieuwe
RANG al geproefd? im«i wwvwv
B^mmrrrinnnm'mrinnrriTrmTiTiTmTrmTirinnrTTrirmTriTre^
STEMMEN UIT DE KERKEN
de maatschappij J
Negerkerken in Amerika tellen
tezamen ruim 10 miljoen leden
Duitse Evangelische kerk zegt
„neen" tegen het communisme
Dat wens ik onze Noorderburen
niet toe...
1
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 28 DECEMBER 1957
(Advertentie)
mJLUJUU.U.8-U-U-UXUJLU.UJUUJUUUlttlUJUJUUU.IUia.U.UJULt-U.U-m^
een luchtige combinatie van cacao-
chocolade en suiker. Bereid volgens
een frans recept tot een unieke ver
snapering voor jong en oud.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Kon. olies vast in stille markt
34 dee. 26 dee. I
Nederland 1931 (3%)
86%
87b
Nederland 1946 (3%)
79%
79
Nederland 1955 (3%)
81%
80%
Nederland 1947 (3%) 3
85
88
Nederland 1937 3
79%
80
Dollarlening 1947 3
89
89%
Investerlngscert.
89(4
90b
Nederland 1962-64 3
88%
89
Nederland N.W.S. 2%
58%
Ned. Indlë 1937 3
83%
84
Grootboek 1946 3
80%
Nat. Handelsbank
70
69%
Ned. Handelmlj.
138%
138
Alg. Kunstzijde Unie
135%
136%
Berghs' en Jurgens
248
246
Calvè-Delft
233
233
Hoogovens n.r.
230%
230%
Ned. Kabelfabriek
218
Philips
221%
223
Unilever
297%
300%
Wilton-Feljenoord
191%
191%
BiUlton
242
237%
Kon. Petroleum Mij.
146.30 149.30
Amsterdam Rubber
44%
43%
Holland Amerika Lijn
125
136%
Kon. Paketvaart
101%
100
Rotterdamse Lloyd
103
104%
Scheepvaart Unie
103
104%
Stv. Mij. Nederland
125%
H.V.A.
88
87
Dell Mij.
S4A
54
Bank van Ned. gem. 4%
90%
Van Berkels Patent
165
165
Centrale Suiker
160
Kon. Mij. De Schelde N.B.
151%
141%
Intern. Nickel
71%
72%
Anaconda
40%
4iy4
Baltimore en Ohio
24%
Bethlehem Steel
34%
35%
General Motors
32%
33%
Kennecott
79%
79%
Pennsylvania
12%
Republic Steel
37%
36A
Shell Oil Comp.
88%
69
Tide Water
24%
PREMIELENINGEN.
Breda 1954 74% 74%
Eindhoven 1954 751 73%
Enschede 1954 72', 74b
Den Haag 1952 I 8314
Den Haag 1952 II 83
Rotterdam 1952 I 83%
Utrecht 1952 89H
A-dam '56 I 74% 74
A'dam '56 H 82'/»
A-dam '56 IH 82'/» 82%
A'dam '33 (C en A) 85b
Dordrecht '56 73% 74%
Alkmaar '56 74% 74%
A.N.P.-C.BS. BEURSINDICES.
23-12 24-13 37-12
Intern. Concerns 232.56 231.22 234.74
Industrie 122.52 122.60 123.10
Scheepvaart 114.63 113.17 113.80
Banken 104.77 104.44 104.93
Indon. fondsen 66.05 68.51 65.87
Algemeen 164.85 164.15 165.93
Onderhoudswerken zeewering
polders Zaamslag aanbesteed.
Voor de onderhoudswerken aan dc
zeewering en de waterkering van de
Calamiteuze polders Serlippcns c.a.
te Griethe (Zaamslag) voor het jaar
1958 werd als volgt ingeschreven:
Fa. Bout en v. Seventer Slicdrocht)
38.760; J. Warrens (Osscnisse)
39.100; L. v. d. Klippe (Vlisslngen)
39.900; K. Lucasse (Walsoorden)
40.444; M. v. d. Velde (Bruinisse)
40.589; Gebr. Sponselee iKlooster-
zande) 40.946; Fa. Remceus Zn.
(Kats) 42.075; P. de Regt (Terneu-
zen) 42.940; P. Ramelink (Hoek)
45.000. De gunning is aangehouden.
met een notering van rond f 149 voor de
dag kwamen tegen een vorige alotprljs
van f 145.60. Doordat de arbitrage niet
tot zaken kon komen, was de handel
zeer gering. De aandelen lagen circa
een halve gulden onder pariteit New
York. 's Morgens werd nog f 149.40 be
taald. In de Phllipshoek was het weder
om zeer rustig en het fonds stelde zich
op 223 ruim 1 punt boven de slotkoers
van dinsdag J.l. Unilevers voelden niets
voor een dieptepunt sedert 1954 en her
stelden zich op een prijs van 229, het
welk een koerswinst van circa 2 pun
ten betekende. Aku's goed prijshoudend,
KLM vast plus f 2.70 ingevolge Wallstreet.
Scheepvaarten zeer kalm en eerder Iets
lager, KPM min 3 pet en beneden de
parlkoers op 99. Steesfondsen vast voor
kortlopend papier. De obligaties waren
hier circa pet. hoger. De vraag kan
worden gezien uit de gezichtshoek van
een gokje, op een te verwachten discon
toverlaging, aldua beurskringen.
In Cultures ging vrijwel niets om en
de koersen bewogen zich binnen nauwe
grenzen.
Aandelen Kromhout Motorenfabrlek
werden 4 punt lager, op 75 pet, verno
men op het bericht dat 150 werknemers
zullen worden ontslagen. Nederlandse
Ford daarentegen werden op 175 180
geadviseerd tegen een laatstgedane prijs
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.58%—10.59%New
York 3.78%3.79%Montreal 3.85A
3.85H; Parijs 90.15—90.25; Brussel
7.57—7.57%; Frankfurt 90.10—90.15;
Zürich 86.46%—86.51%; Zürlch
(vr. francs) 88.43%—88.48%: Stock
holm 73.18%—73.23%; Kopenhagen
54.74%—54.79%; Oslo 52.94—52.99;
Milaan 60.50%—60.55Va; Wenen 14.55
—14.56. Turkse verrekeningsdollar
3.7914—3.79%.
VV\\\AWVVVAVtWAVWW
van 164 op de verhoging van de werk-
capacltelt van 3 op 5 dagen per week,
van 40 uren.
Tengevolge van fusiebesprekingen tus
sen de N.V. Hollandsche Draad- en Ka-
belfabriek (Draka) en de N.V. Ned. Ka-
belfabriek (N.K.F.), werden voor belde
fondsen geen noteringen vastgesteld.
De beurs greep deze stille dag gretig
aan om onder overgrote belangstelling
op een zeer hartelijke manier afscheid
te nemen van de heer W. H. Raadt, be
kend en gezien hoekman ter beurze, die
na 62 dienstjaren de beurs op 77-Jarlge
leeftijd voor goed gaat verlaten. Pro
longatie 5 pet.
(Slot van pag„' 3)
verder nog: „Aan een suggestie
van de communistische overheid,
dat er aan het vonnis misschien
iets te doen was, wanneer de
Saksische Kerk (dat is de Duitse
landskerk waaronder hij ressor
teerde) ds. Schmutzler uit zijn
ambt van studentenpredikant zou
ontslaan, heeft noch de leiding
dier kerk, noch dr. Schmutzler
zelf gevolg willen geven", hier
komt de aap uit de mouw. Deze
Sredikant is blijkbaar iemand, die
oor zijn persoonlijkheid nog al
Invloed heeft op de studenten en
daarom moet hij in ieder geval
van die post worden verwijderd.
Dit berichtje tekent, beter dan
allerlei vertogen, hoe de situatie
van de kerk is onder het Oost-
duitse communistische regime.
Ze mag haar vleugels niet uit
slaan en wanneer er even een
licht gefladder is, dan grijpt de
sterke hand van de overheid in
en volgt er een veroordeling.
Nadien heeft de synode van de
Evangelische Kerk van .de Unie in
Oost-Berlijn vergaderd. (In 1817
zijn Lutheranen en Gereformeerden
in één kerkverband samengebracht
in grote delen van Duitsland, o.a. in
Westfalen en Rijnland. Dit zijn de
z.gji. geünieerden). Deze geünieer-
den vormen een belangrijk onder
deel van de Evangelische Kerk van
Duitsland. Het grootste gedeelte
van Oost-Duitsland behoort ook tot
deze Unie-Kerk. Het is daarom te
begrijpen dat op de achtergrond van
de synodale besprekingen hebben ge
staan gevallen als die van de stu
dentenpredikant uit Leipzig en het
steeds scherper wordende optreden
van de Oostauitse regering tegen de
Evangelische Kerk.
„In haar medeverantwoordelijkheid
voor de vrede in de wereld en voor
de heling van de scheur, die door ons
volk loopt", waarschuwt de synode
voor een voortzetting van „de bewa
peningswedloop van de wereldmach
ten met zelfvernietigende atoomwa
pens" en in 't bijzonder waarschuwt
zij „voor een atoombewapening van
de Duitse legers".
Voor dit laatste zou deze synode
een goedkeurend klopje op de schou
der kunnen krijgen van de Oost-
duitse regering. Deze zal dit echter
wel niet doen, vanwege het andere
dat er op deze synode gezegd en
besloten is. Men heeft het daar ge
had over de houding die de kerk
moet aannemen tegenover de staat
in Oost-Duitsland. Eenstemmig is
aangenomen een stuk: „Een woord
van hulp hoe wij als christen tegen
over onze staat moeten staan", vol
gens het communiqué dat wij lazen
wordt in dit stuk geconstateerd dat
„thans niet de partij (n.l. de com
munistische) maar de staat zelf op
weg is om met de marxlstische-
leninistische wereldbeschouwing de
loochening van God en Zijn wil tot
een verbindende wereldbeschouwing
te maken".
Daardoor wordt de ruimte om
naar het christelijk geloof te leven,
steeds kleiner. In dit verband wordt
ook genoemd de propaganda van de
staat voor de communistische jeugd-
wijdingen. In dit 6tuk wordt o.a. ge
zegd: „Omdat de kerk de schare is
van diegenen, die zich onder Gods
heerschappij heeft laten stellen,
moet zij er aan vasthouden, dat haar
spreken, haar leven en haar hande
len tegenover haar leden en tegen
over de mensen buiten de kerk, al
leen door Gods wil wordt bepaald.
Wij kunnen het niet voor mogelijk
houden, dat een christen tegelijk zijn
God belijdt en een wereldbeschou
wing, die het bestaan van God be
strijdt. Daartoe mag ons ook de
angst niet drijven".
„dat een christen tegelijk zijn
God belijdt en een wereldbeschou
wing" dat kan niet, want hier zou
het ene geloof staan tegenover het
andere. In Oost-Duitsland spitst het
conflict tussen kerk en staat zich
steeds meer toe en het wordt steeds
meer duidelijk dat het communisme
als wereldbeschouwing geen ander
geloof naast zich kan dulden. We
zullen goed doen op de ontwikkeling
in Oost-Duitsland te letten, omdat
hieruit ook voor ons heel wat te le
ren valt. H.
KLAVER
VIER
Volgende uitzending zoterdag 4 tan.
9.4» a.m. over Hllveraum i (402 ui.).
Schrijf In elk der Men rokje» een 1 of 2
of 3. Optellen. Plak dit formulier op ge
frankeerde briefkaart met 50 cent extra
porto op odreizijde. Inzenden oam Klaver
Vier, Hilversum. Eén oplossing per kaart.
Wekell|k* pHjzen tot een nfln
totale waarde v. minstee» f lü.UUU.-
Radia-actie in samenwerking met en ten
bate van St. „Prins Bern hard fonds", St. „Het
Nederl. Blindenwezen", Ned. Ver. Sociale
Zorg voor Minder-Validen „AVO" en St.
„Ned. Org. voor Intern. Bijstand". Goed
gekeurd bij besl. v.d. Min. v. Justitie d.d.
27-8-1957 no. 1026/257.
202 Huub tuurde door zijn verrekijker over het
water en hij liet het ding bijna vallen van verbazing
Od een afstand van ongeveer vierhonderd meter uit
de kust zwom een vreemd zwart ding. Net een paling,
maar dan heel groot. Telken» kwam het bochtige lange
ScB.,m °en ïlnd oov.n de «elenpiedel uit. D»tduur-
de ongeveer een minuut en daarna verdween het.
Huub hapte naar adem van louter verbazing. Hij had
het monster nu met zijn eigen ogen gezien, maar t
was niet Wlmpie geweest.... Wimple lag veel meer
naar 't oosten en bovendien zou meneer Rutterberg
eerst om kwart over elf met het oppompen beginnen.
Huub begreep er niets van en ln alle consternatie had
hij helemaal vergeten naar zijn fototoestel t« grij
penVan het oude echtpaar aan zijn tafeltje had al
len mevrouw het monster kunnen waarnemen, daar
meneer zoals hij spijtig constateerde alleen zijn
leesbril had meegenomen. „Nou je hebt wat gemist,
hoor", zei zijn vrouw opgewonden. „Oh, wat een grie
zelig beest, 't was vast een zeeslang".
en
Onlangs publiceerde „Christian
Century" gegevens over de ne
gerkerken in de Verenigde Sta
ten. Daarin is o.a. vermeld, dat
er ongeveer 30 negerkerken in
het land zijn. Zij tellen tezamen
ruim 10 miljoen leden, waar
van er 9 miljoen tot de 5 groot
ste kerken behoren. Tot de r.k.
kerk in de Verenigde Staten
behoren 476.000 negers. Hoewel
de protestantse negerkerken
het stempel dragen van het
Amerikaanse protestantisme,
hebben zij toch bepaalde karak
tertrekken
De kerk heeft bij de neger gro
tere betekenis dan bij de blan
ke, omdat het tijdenlang juist
de kerk was, die de Amerikaan
se neger het gevoel van een
thuis gaf. Alleen hier. in de
kerk, kon de begaafde neger
een leidende rol spelen, hier
vond hij ook de mogelijkheid
uitdrukking te geven aan zijn
bijzondere wijze vaat leven.
Terwjjl de „blanke" samenle
ving de neger overal zijn on
dergeschikte positie Iaat ge
voelen, kon hij binnen de ruim
te der kerk zijn eigen ouder
lingen kiezen en zijn zaken re-
Is zelfs één procent
nog te veel?
Kerkvoogden uit een negental
hervormde gemeenten in het noor
den van Noord-Holland hebben
zich in een bijeenkomst te Scha-
gen beraden over de moeilijkheden
waarmee de kerkvoogdijen tegen
woordig te maken hebben.
Algemeen was men van oordeel,
dat kerkvoogden er hun gemeente
leden van moesten overtuigen, dat
hun lidmaatschap de verplichting
met zich brengt de financiële toe
stand der gemeente gezond te hou
den. Als gewenste norm werd één
procent van het inkomen boven
een bepaald minimum gesteld. Ver
scheidene afgevaardigden meenden
echter op dit ogenblik dit percen
tage nog niet te kunnen doorvoe
ren.
De vraag werd besproken, welke
houding men moest aannemen te
genover hen, die niet of niet vol
doende hun betalingsphcht willen
nakomen. Over het algemeen bleek
men geen voorstander te zijn van
gerechtelijke invordering. Beter
werd het geacht, dat met de na-
latigen persoonlijk contact door
kerkvoogden en predikanten werd
opgenomen, om hen op hun morele
verplichtingen te wijzen.
gelen. Ook is de betekenis van
de kerk in de strijd om gelijk
stelling der rassen groot.
2. Theologisch gezien is de neger
gemeente geneigd de bijbel
letterlijk te nemen, zonder dat
zij zich daarbij onder het ge
organiseerde fundamentalisme
schaart. Het verhaal vein Mo-
zes, het oordeel van de profe
ten tegen de rijken en machti
gen, de boodschap van een
historische, persoonlijke verlos
ser, die in de kribbe lag en aan
het kruis geleden heeft, dit al
les spreekt de neger in zijn
vaak veracht en onderdrukt be
staan aan.
3. De kerkdiensten van de neger
gemeenten zijn in de regel
langer maar ook losser van
vorm dan de diensten in de
„blanke" kerken. Veel gewicht
wordt er nog altijd op de ne
grospirituals gelegd. Zeer ge
liefd zijn nog altijd de opwek
kingsliederen met een meesle
pend ritme. In de meeste dien
sten wordt de prediking bege
leid door instemmende uitroe
pen van de aanwezigen. Een
grote rol spelen ook de koren.
In de Ver. Staten bestaat
algemene religiositeit
Tijdens een conferentie in de
Evangelische Akademie te Loccum
(Hannover) heeft de Amerikaanse
theologische hoogleraar prof. dr.
George W. Forell een interessant
overzicht gegeven van de religi-
euziteit van do doorsnee-Ameri
kaan. Prof. Forrel had ais titel
voor zijn voordracht gekozen:
„Voorbeeld of Schrikbeeld?"
Hij duidde de interesse der Ame
rikanen in bovennatuui'lrjke din
gen aan als „formeel zeer groot",
maar „materieel onbestemd". In
de U.S.A. is 6490 van de bevolking
vrijwillig bij een geloofsgemeen
schap aangesloten, een percentage
dat, aldus prof. Forell, in 1900
slechts 35 bedroeg.
Tegenwoordig is er een „algemene
religiositeit", die een gevaar be
tekent voor het echte geloof en
dat zich zowel binnen als bulten
de kerken uit. Buiten de kerk is
't godsdienstig „versierde" geloof
aan vooruitgang en wetenschap tot
'n soort-religie geworden en binnen
de kerk loopt net christelijke ge
loof sterk het gevaar af te glijden
naar een oncontroleerbare dwepe
rij, naar bedrijvigheid en opper
vlakkige aesthetiek.
Onderzoekingen hebben aange
toond, dat 98% van de christenen
de bijbel wel voor Gods woord hou
den, maar dat 55% van hen, niet
tegenstaande dit, geen enkele
evangelist by name kan noemen.
De Bynode van het verbond van
Duits Evangelische kerken, die in
Oost-Berlijn bijeen ls geweest,
heeft alle leden van de bij het
verbond aangesloten kerkgenoot
schappen meegedeeld, dat zij zich
duidelijk van het Marxisme en
Leninisme moeten distantiëren.
Er werden twee resoluties aan
genomen.
In de eerste resolutie wordt ge
zegd dat de christenen vóór alles
Gods wil moeten doen. Het is on
mogelijk voor een christen om zo
wel in God te geloven als in een
conceptie van de wereld, waarin
Gods bestaan ontkend wordt.
In de twjeede resolutie wordt
de eis gesteld dat de leden van
de kerkgenootschappen de vrij
heid krijgen om de bijbel in al
le sectoren van het particuliere
en sociale leven in het openbaar
te verspreiden. In deze resolutie
eisen de opstellers ook het recht
voor de kerk op om vrij haar
eigen kerkelijke wetten te kun
nen invoeren, haar eigen func
tionarissen te kiezen en haar
eigen gelden te beheren.
Op de vergadering van de syno
de werd voorts van Westduitse ker
kelijke zijde de beschuldiging van
de Oostduitse regering verworpen,
dat de protestantse kerk in Duits
land de politiek van het westen en
in het bijzonder die van de NAVO
propageert.
99
99
/K kan me inden
ken, dat de Ne
derlanders graag
dat kleinerende pro
cessieverbod opgehe
ven zienmaar als
meevoelende Vla
ming hoop ik dan
toch, dat zij met hun
processies niet de
weg opgaan van de
traditie hier in
Vlaanderen, zo
schrijft een geestelij
ke uit Vlaanderen in
het r.-k. weekblad
„de Bazuin".
Als rector van een
kloosterkerk zijn die
processies werkelijk
een blok aan mijn
been. En dan bedoel
ik heel bijzonder de
Sacramentsprocessie
op de zondag van
Sacramentsdag en op
O. L. Vrouw ten He
melopneming, want
op deze dag is het
hier ook overal pro
cessie.
Wilt U de concrete
situatie f Onze kerk
ligt op de grens van
twee dorpen en de
processie gaat dan
ook over het grens
gebied van de twee.
Het voordeel: de
mensen van beide
dorpen werken en
helpen mee.
Maar één van de
nadelen f Een pro
cessie zonder harmo
nie of fanfare is voor
de Vlaming moeilijk
denkbaar. Heel goed!
Twee dorpen, dus
twee fanfares. Neen,
dat is te simplistisch
geredeneerd.
Het moet zijn: dus
minimum vier fanfa
res. Inderdaad: beide
dorpen hebben ieder
twee politieke partij
en te vergelijken
met de clans van een
negerdorp; beide
even katholiek of
even weinig katho
liek overigens) en
iedere partij heeft
haar eigen muziek.
En zo stappen er in
onze processie vier
muziekkorpsen mee,
die om de beurt spe
len. Het paterkoor
wil naturlijk ook nog
wel aan bod komen:
zij zingen (latijnse!)
sacramentshymnen.
En als dan de vrome
monniken een of
twee strofen gezon
gen hebben, dan plots
boem, boem, boem,
er begnit weer een
fanfare te spelen en
het gezang wordt
overstemd.
En de dierbare ge
lovigen t De kinde
ren gaan in de pro
cessie mee als bruid
jes (de moeders
staan aan de kant
gereed om ze te foto
graferen!), pages,
enz. De heiligen en
engelen zijn ruim
schoots vertegen
woordigd.
De mensen versie
ren hun huizen: H.
Hartbeeld, O. L.
Vrouwe of kruisbeeld
wordt voor het ven
ster of in de deurope
ning met kaarsen en
bloemen versierd. Ik
heb nooit begrepen
waarom! De gelovi
gen stellen zich als
toeschouwers op bij
hun woning. In het
gunstigste geval al
thans. Want dc
grootste belangstel
ling is in de buurt
van de café's.
Tegen dat de pro
cessie in aantocht is,
lopen allen naar bui
ten om te.... „kijken"
en de processie is
nog maar enkele me
ters voorbij of men
hoort achter zich al
een storend geroep
en gepraat van de
mensen die hun stel
lingen in het café in
nemen. Niet stich
tend ongetwijfeld en
religieus allesbehal
ve.
Neen, de invoering
van zulke processies
wens ik onze Noor
derburen niet toe...."
Prot. vragen dezelfde
rechten als katholieken
De Oostenrijkse regering dient
de Evangelische Kerk bij de ko
mende „protestantenwet" dezelfde
rechten te verlenen als de r-k.
kerk gekregen heeft bij het con
cordaat met de paus aldus de
protestantse afgevaardigde van de
Oostenrijkse Volkspartij, dr. Gels-
sier, die in de Nationale Raad uit
voerig inging op de problemen tus
sen de Evangelische Kerk en de
Oostenrijkse Staat.
De verhandelingen over deze
wet zijn nu 30 jaar aan de gang,
en ook al bevindt de Evangelische
Kerk in dit land zich in een min
derheidspositie, haar aanspraken
op gelijkberechtiging kan zij niet
laten varen, aldus dr. Geissler, die
met zijn rede voor het eerst se
dert de rijksdag van 1848-49 deze
aangelegenheid in het Oostenrijkse
parlement uitvoerig ter sprake
bracht.
Zendingspredikanten in
Indonesië zetten werk
voort
De Raail voor de Zending van de
Nederlands Hervormde Kerk heeft
zich met een schrijven gericht tot
alle predikanten naar aanleiding
van brieven, die thans bij de Raad
zijn binnengekomen uit Indone
sië, met name uit Oost- en W. Java
en uit Mcdan.
In dit schrijven deelt de Raad
mede, dat, zoals uit deze corres
pondentie gebleken is, het de zen
dingspredikanten en -medewerkers
aan niets ontbreekt en dat ds.
Mardjo Sir, voorzitter van de Oost
Javaanse Kerk er voor heeft ge
pleit, dat juist nu de Nederlandse
christenen, evenals andere jaren,
zullen deelnemen aan de kerst
feestvieringen van de gezamenlijke
kerken in Malang.
Over het feit, dat de kerkeraad
van Malang op 30 november de
zendingspredikant, die in de dienst
van 1 december zou voorgaan, ver
zocht heeft zich terug te trekken,
heeft ds. Mardjo Sir zijn veront
waardiging uitgesproken, temeer
waar hij de plaatselijke autoritei
ten van Oost Java heeft ingelicht
omtrent de verantwoordelijkheid,
die de kerk voor de Nederlandse
zendingsarbeiders draagt.
Nederlandse expeditie
ving tien bruinvissen
Met de kerstdagen zijn In ons land
twee leden van een expeditie terug
gekeerd, die gedurende drie weken in
de Kleine Belt, het water tussen Jut
land en Funen In Denemarken, heeft
gejaagd op een der moeilijkste houd
bare dieren ter wereld, de bruinvis
sen.
Drs. W. H. Dudok van Heel, leider
van de expeditie en wetenschappelijk
ambtenaar van het Zoölogisch sta
tion der Nederlandse dierkundige
vereniging in Den Helder, die teza
men met de conservator van het
Texels museum, de heer G. J. de
Haan, terugkeerde, vertelde dat men
heeft getracht een twintigtal van de
ze zoogdieren te vangen, met het
doel ze te gebruiken voor weten
schappelijk onderzoek. Het resultaat
van de expeditie, die werd uitgevoerd
met medewerking van ervaren Deen
se brulnvlsjagers, was een vangst
van tien exemplaren, waarvan er drie
mee naar Nederland zijn gebracht
om ervaring op te doen met het
moeilijke transport van deze zoog
dieren.