PANG CuimdeCoowi DE VIJF RIETVINKEN DE KERKEN au Hebt u de nieuwe RANG al geproefd? im«i wwvwv B^mmrrrinnnm'mrinnrriTrmTiTiTmTrmTirinnrTTrirmTriTre^ STEMMEN UIT DE KERKEN de maatschappij J Negerkerken in Amerika tellen tezamen ruim 10 miljoen leden Duitse Evangelische kerk zegt „neen" tegen het communisme Dat wens ik onze Noorderburen niet toe... 1 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 28 DECEMBER 1957 (Advertentie) mJLUJUU.U.8-U-U-UXUJLU.UJUUJUUUlttlUJUJUUU.IUia.U.UJULt-U.U-m^ een luchtige combinatie van cacao- chocolade en suiker. Bereid volgens een frans recept tot een unieke ver snapering voor jong en oud. AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Kon. olies vast in stille markt 34 dee. 26 dee. I Nederland 1931 (3%) 86% 87b Nederland 1946 (3%) 79% 79 Nederland 1955 (3%) 81% 80% Nederland 1947 (3%) 3 85 88 Nederland 1937 3 79% 80 Dollarlening 1947 3 89 89% Investerlngscert. 89(4 90b Nederland 1962-64 3 88% 89 Nederland N.W.S. 2% 58% Ned. Indlë 1937 3 83% 84 Grootboek 1946 3 80% Nat. Handelsbank 70 69% Ned. Handelmlj. 138% 138 Alg. Kunstzijde Unie 135% 136% Berghs' en Jurgens 248 246 Calvè-Delft 233 233 Hoogovens n.r. 230% 230% Ned. Kabelfabriek 218 Philips 221% 223 Unilever 297% 300% Wilton-Feljenoord 191% 191% BiUlton 242 237% Kon. Petroleum Mij. 146.30 149.30 Amsterdam Rubber 44% 43% Holland Amerika Lijn 125 136% Kon. Paketvaart 101% 100 Rotterdamse Lloyd 103 104% Scheepvaart Unie 103 104% Stv. Mij. Nederland 125% H.V.A. 88 87 Dell Mij. S4A 54 Bank van Ned. gem. 4% 90% Van Berkels Patent 165 165 Centrale Suiker 160 Kon. Mij. De Schelde N.B. 151% 141% Intern. Nickel 71% 72% Anaconda 40% 4iy4 Baltimore en Ohio 24% Bethlehem Steel 34% 35% General Motors 32% 33% Kennecott 79% 79% Pennsylvania 12% Republic Steel 37% 36A Shell Oil Comp. 88% 69 Tide Water 24% PREMIELENINGEN. Breda 1954 74% 74% Eindhoven 1954 751 73% Enschede 1954 72', 74b Den Haag 1952 I 8314 Den Haag 1952 II 83 Rotterdam 1952 I 83% Utrecht 1952 89H A-dam '56 I 74% 74 A'dam '56 H 82'/» A-dam '56 IH 82'/» 82% A'dam '33 (C en A) 85b Dordrecht '56 73% 74% Alkmaar '56 74% 74% A.N.P.-C.BS. BEURSINDICES. 23-12 24-13 37-12 Intern. Concerns 232.56 231.22 234.74 Industrie 122.52 122.60 123.10 Scheepvaart 114.63 113.17 113.80 Banken 104.77 104.44 104.93 Indon. fondsen 66.05 68.51 65.87 Algemeen 164.85 164.15 165.93 Onderhoudswerken zeewering polders Zaamslag aanbesteed. Voor de onderhoudswerken aan dc zeewering en de waterkering van de Calamiteuze polders Serlippcns c.a. te Griethe (Zaamslag) voor het jaar 1958 werd als volgt ingeschreven: Fa. Bout en v. Seventer Slicdrocht) 38.760; J. Warrens (Osscnisse) 39.100; L. v. d. Klippe (Vlisslngen) 39.900; K. Lucasse (Walsoorden) 40.444; M. v. d. Velde (Bruinisse) 40.589; Gebr. Sponselee iKlooster- zande) 40.946; Fa. Remceus Zn. (Kats) 42.075; P. de Regt (Terneu- zen) 42.940; P. Ramelink (Hoek) 45.000. De gunning is aangehouden. met een notering van rond f 149 voor de dag kwamen tegen een vorige alotprljs van f 145.60. Doordat de arbitrage niet tot zaken kon komen, was de handel zeer gering. De aandelen lagen circa een halve gulden onder pariteit New York. 's Morgens werd nog f 149.40 be taald. In de Phllipshoek was het weder om zeer rustig en het fonds stelde zich op 223 ruim 1 punt boven de slotkoers van dinsdag J.l. Unilevers voelden niets voor een dieptepunt sedert 1954 en her stelden zich op een prijs van 229, het welk een koerswinst van circa 2 pun ten betekende. Aku's goed prijshoudend, KLM vast plus f 2.70 ingevolge Wallstreet. Scheepvaarten zeer kalm en eerder Iets lager, KPM min 3 pet en beneden de parlkoers op 99. Steesfondsen vast voor kortlopend papier. De obligaties waren hier circa pet. hoger. De vraag kan worden gezien uit de gezichtshoek van een gokje, op een te verwachten discon toverlaging, aldua beurskringen. In Cultures ging vrijwel niets om en de koersen bewogen zich binnen nauwe grenzen. Aandelen Kromhout Motorenfabrlek werden 4 punt lager, op 75 pet, verno men op het bericht dat 150 werknemers zullen worden ontslagen. Nederlandse Ford daarentegen werden op 175 180 geadviseerd tegen een laatstgedane prijs Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Londen 10.58%—10.59%New York 3.78%3.79%Montreal 3.85A 3.85H; Parijs 90.15—90.25; Brussel 7.57—7.57%; Frankfurt 90.10—90.15; Zürich 86.46%—86.51%; Zürlch (vr. francs) 88.43%—88.48%: Stock holm 73.18%—73.23%; Kopenhagen 54.74%—54.79%; Oslo 52.94—52.99; Milaan 60.50%—60.55Va; Wenen 14.55 —14.56. Turkse verrekeningsdollar 3.7914—3.79%. VV\\\AWVVVAVtWAVWW van 164 op de verhoging van de werk- capacltelt van 3 op 5 dagen per week, van 40 uren. Tengevolge van fusiebesprekingen tus sen de N.V. Hollandsche Draad- en Ka- belfabriek (Draka) en de N.V. Ned. Ka- belfabriek (N.K.F.), werden voor belde fondsen geen noteringen vastgesteld. De beurs greep deze stille dag gretig aan om onder overgrote belangstelling op een zeer hartelijke manier afscheid te nemen van de heer W. H. Raadt, be kend en gezien hoekman ter beurze, die na 62 dienstjaren de beurs op 77-Jarlge leeftijd voor goed gaat verlaten. Pro longatie 5 pet. (Slot van pag„' 3) verder nog: „Aan een suggestie van de communistische overheid, dat er aan het vonnis misschien iets te doen was, wanneer de Saksische Kerk (dat is de Duitse landskerk waaronder hij ressor teerde) ds. Schmutzler uit zijn ambt van studentenpredikant zou ontslaan, heeft noch de leiding dier kerk, noch dr. Schmutzler zelf gevolg willen geven", hier komt de aap uit de mouw. Deze Sredikant is blijkbaar iemand, die oor zijn persoonlijkheid nog al Invloed heeft op de studenten en daarom moet hij in ieder geval van die post worden verwijderd. Dit berichtje tekent, beter dan allerlei vertogen, hoe de situatie van de kerk is onder het Oost- duitse communistische regime. Ze mag haar vleugels niet uit slaan en wanneer er even een licht gefladder is, dan grijpt de sterke hand van de overheid in en volgt er een veroordeling. Nadien heeft de synode van de Evangelische Kerk van .de Unie in Oost-Berlijn vergaderd. (In 1817 zijn Lutheranen en Gereformeerden in één kerkverband samengebracht in grote delen van Duitsland, o.a. in Westfalen en Rijnland. Dit zijn de z.gji. geünieerden). Deze geünieer- den vormen een belangrijk onder deel van de Evangelische Kerk van Duitsland. Het grootste gedeelte van Oost-Duitsland behoort ook tot deze Unie-Kerk. Het is daarom te begrijpen dat op de achtergrond van de synodale besprekingen hebben ge staan gevallen als die van de stu dentenpredikant uit Leipzig en het steeds scherper wordende optreden van de Oostauitse regering tegen de Evangelische Kerk. „In haar medeverantwoordelijkheid voor de vrede in de wereld en voor de heling van de scheur, die door ons volk loopt", waarschuwt de synode voor een voortzetting van „de bewa peningswedloop van de wereldmach ten met zelfvernietigende atoomwa pens" en in 't bijzonder waarschuwt zij „voor een atoombewapening van de Duitse legers". Voor dit laatste zou deze synode een goedkeurend klopje op de schou der kunnen krijgen van de Oost- duitse regering. Deze zal dit echter wel niet doen, vanwege het andere dat er op deze synode gezegd en besloten is. Men heeft het daar ge had over de houding die de kerk moet aannemen tegenover de staat in Oost-Duitsland. Eenstemmig is aangenomen een stuk: „Een woord van hulp hoe wij als christen tegen over onze staat moeten staan", vol gens het communiqué dat wij lazen wordt in dit stuk geconstateerd dat „thans niet de partij (n.l. de com munistische) maar de staat zelf op weg is om met de marxlstische- leninistische wereldbeschouwing de loochening van God en Zijn wil tot een verbindende wereldbeschouwing te maken". Daardoor wordt de ruimte om naar het christelijk geloof te leven, steeds kleiner. In dit verband wordt ook genoemd de propaganda van de staat voor de communistische jeugd- wijdingen. In dit 6tuk wordt o.a. ge zegd: „Omdat de kerk de schare is van diegenen, die zich onder Gods heerschappij heeft laten stellen, moet zij er aan vasthouden, dat haar spreken, haar leven en haar hande len tegenover haar leden en tegen over de mensen buiten de kerk, al leen door Gods wil wordt bepaald. Wij kunnen het niet voor mogelijk houden, dat een christen tegelijk zijn God belijdt en een wereldbeschou wing, die het bestaan van God be strijdt. Daartoe mag ons ook de angst niet drijven". „dat een christen tegelijk zijn God belijdt en een wereldbeschou wing" dat kan niet, want hier zou het ene geloof staan tegenover het andere. In Oost-Duitsland spitst het conflict tussen kerk en staat zich steeds meer toe en het wordt steeds meer duidelijk dat het communisme als wereldbeschouwing geen ander geloof naast zich kan dulden. We zullen goed doen op de ontwikkeling in Oost-Duitsland te letten, omdat hieruit ook voor ons heel wat te le ren valt. H. KLAVER VIER Volgende uitzending zoterdag 4 tan. 9.4» a.m. over Hllveraum i (402 ui.). Schrijf In elk der Men rokje» een 1 of 2 of 3. Optellen. Plak dit formulier op ge frankeerde briefkaart met 50 cent extra porto op odreizijde. Inzenden oam Klaver Vier, Hilversum. Eén oplossing per kaart. Wekell|k* pHjzen tot een nfln totale waarde v. minstee» f lü.UUU.- Radia-actie in samenwerking met en ten bate van St. „Prins Bern hard fonds", St. „Het Nederl. Blindenwezen", Ned. Ver. Sociale Zorg voor Minder-Validen „AVO" en St. „Ned. Org. voor Intern. Bijstand". Goed gekeurd bij besl. v.d. Min. v. Justitie d.d. 27-8-1957 no. 1026/257. 202 Huub tuurde door zijn verrekijker over het water en hij liet het ding bijna vallen van verbazing Od een afstand van ongeveer vierhonderd meter uit de kust zwom een vreemd zwart ding. Net een paling, maar dan heel groot. Telken» kwam het bochtige lange ScB.,m °en ïlnd oov.n de «elenpiedel uit. D»tduur- de ongeveer een minuut en daarna verdween het. Huub hapte naar adem van louter verbazing. Hij had het monster nu met zijn eigen ogen gezien, maar t was niet Wlmpie geweest.... Wimple lag veel meer naar 't oosten en bovendien zou meneer Rutterberg eerst om kwart over elf met het oppompen beginnen. Huub begreep er niets van en ln alle consternatie had hij helemaal vergeten naar zijn fototoestel t« grij penVan het oude echtpaar aan zijn tafeltje had al len mevrouw het monster kunnen waarnemen, daar meneer zoals hij spijtig constateerde alleen zijn leesbril had meegenomen. „Nou je hebt wat gemist, hoor", zei zijn vrouw opgewonden. „Oh, wat een grie zelig beest, 't was vast een zeeslang". en Onlangs publiceerde „Christian Century" gegevens over de ne gerkerken in de Verenigde Sta ten. Daarin is o.a. vermeld, dat er ongeveer 30 negerkerken in het land zijn. Zij tellen tezamen ruim 10 miljoen leden, waar van er 9 miljoen tot de 5 groot ste kerken behoren. Tot de r.k. kerk in de Verenigde Staten behoren 476.000 negers. Hoewel de protestantse negerkerken het stempel dragen van het Amerikaanse protestantisme, hebben zij toch bepaalde karak tertrekken De kerk heeft bij de neger gro tere betekenis dan bij de blan ke, omdat het tijdenlang juist de kerk was, die de Amerikaan se neger het gevoel van een thuis gaf. Alleen hier. in de kerk, kon de begaafde neger een leidende rol spelen, hier vond hij ook de mogelijkheid uitdrukking te geven aan zijn bijzondere wijze vaat leven. Terwjjl de „blanke" samenle ving de neger overal zijn on dergeschikte positie Iaat ge voelen, kon hij binnen de ruim te der kerk zijn eigen ouder lingen kiezen en zijn zaken re- Is zelfs één procent nog te veel? Kerkvoogden uit een negental hervormde gemeenten in het noor den van Noord-Holland hebben zich in een bijeenkomst te Scha- gen beraden over de moeilijkheden waarmee de kerkvoogdijen tegen woordig te maken hebben. Algemeen was men van oordeel, dat kerkvoogden er hun gemeente leden van moesten overtuigen, dat hun lidmaatschap de verplichting met zich brengt de financiële toe stand der gemeente gezond te hou den. Als gewenste norm werd één procent van het inkomen boven een bepaald minimum gesteld. Ver scheidene afgevaardigden meenden echter op dit ogenblik dit percen tage nog niet te kunnen doorvoe ren. De vraag werd besproken, welke houding men moest aannemen te genover hen, die niet of niet vol doende hun betalingsphcht willen nakomen. Over het algemeen bleek men geen voorstander te zijn van gerechtelijke invordering. Beter werd het geacht, dat met de na- latigen persoonlijk contact door kerkvoogden en predikanten werd opgenomen, om hen op hun morele verplichtingen te wijzen. gelen. Ook is de betekenis van de kerk in de strijd om gelijk stelling der rassen groot. 2. Theologisch gezien is de neger gemeente geneigd de bijbel letterlijk te nemen, zonder dat zij zich daarbij onder het ge organiseerde fundamentalisme schaart. Het verhaal vein Mo- zes, het oordeel van de profe ten tegen de rijken en machti gen, de boodschap van een historische, persoonlijke verlos ser, die in de kribbe lag en aan het kruis geleden heeft, dit al les spreekt de neger in zijn vaak veracht en onderdrukt be staan aan. 3. De kerkdiensten van de neger gemeenten zijn in de regel langer maar ook losser van vorm dan de diensten in de „blanke" kerken. Veel gewicht wordt er nog altijd op de ne grospirituals gelegd. Zeer ge liefd zijn nog altijd de opwek kingsliederen met een meesle pend ritme. In de meeste dien sten wordt de prediking bege leid door instemmende uitroe pen van de aanwezigen. Een grote rol spelen ook de koren. In de Ver. Staten bestaat algemene religiositeit Tijdens een conferentie in de Evangelische Akademie te Loccum (Hannover) heeft de Amerikaanse theologische hoogleraar prof. dr. George W. Forell een interessant overzicht gegeven van de religi- euziteit van do doorsnee-Ameri kaan. Prof. Forrel had ais titel voor zijn voordracht gekozen: „Voorbeeld of Schrikbeeld?" Hij duidde de interesse der Ame rikanen in bovennatuui'lrjke din gen aan als „formeel zeer groot", maar „materieel onbestemd". In de U.S.A. is 6490 van de bevolking vrijwillig bij een geloofsgemeen schap aangesloten, een percentage dat, aldus prof. Forell, in 1900 slechts 35 bedroeg. Tegenwoordig is er een „algemene religiositeit", die een gevaar be tekent voor het echte geloof en dat zich zowel binnen als bulten de kerken uit. Buiten de kerk is 't godsdienstig „versierde" geloof aan vooruitgang en wetenschap tot 'n soort-religie geworden en binnen de kerk loopt net christelijke ge loof sterk het gevaar af te glijden naar een oncontroleerbare dwepe rij, naar bedrijvigheid en opper vlakkige aesthetiek. Onderzoekingen hebben aange toond, dat 98% van de christenen de bijbel wel voor Gods woord hou den, maar dat 55% van hen, niet tegenstaande dit, geen enkele evangelist by name kan noemen. De Bynode van het verbond van Duits Evangelische kerken, die in Oost-Berlijn bijeen ls geweest, heeft alle leden van de bij het verbond aangesloten kerkgenoot schappen meegedeeld, dat zij zich duidelijk van het Marxisme en Leninisme moeten distantiëren. Er werden twee resoluties aan genomen. In de eerste resolutie wordt ge zegd dat de christenen vóór alles Gods wil moeten doen. Het is on mogelijk voor een christen om zo wel in God te geloven als in een conceptie van de wereld, waarin Gods bestaan ontkend wordt. In de twjeede resolutie wordt de eis gesteld dat de leden van de kerkgenootschappen de vrij heid krijgen om de bijbel in al le sectoren van het particuliere en sociale leven in het openbaar te verspreiden. In deze resolutie eisen de opstellers ook het recht voor de kerk op om vrij haar eigen kerkelijke wetten te kun nen invoeren, haar eigen func tionarissen te kiezen en haar eigen gelden te beheren. Op de vergadering van de syno de werd voorts van Westduitse ker kelijke zijde de beschuldiging van de Oostduitse regering verworpen, dat de protestantse kerk in Duits land de politiek van het westen en in het bijzonder die van de NAVO propageert. 99 99 /K kan me inden ken, dat de Ne derlanders graag dat kleinerende pro cessieverbod opgehe ven zienmaar als meevoelende Vla ming hoop ik dan toch, dat zij met hun processies niet de weg opgaan van de traditie hier in Vlaanderen, zo schrijft een geestelij ke uit Vlaanderen in het r.-k. weekblad „de Bazuin". Als rector van een kloosterkerk zijn die processies werkelijk een blok aan mijn been. En dan bedoel ik heel bijzonder de Sacramentsprocessie op de zondag van Sacramentsdag en op O. L. Vrouw ten He melopneming, want op deze dag is het hier ook overal pro cessie. Wilt U de concrete situatie f Onze kerk ligt op de grens van twee dorpen en de processie gaat dan ook over het grens gebied van de twee. Het voordeel: de mensen van beide dorpen werken en helpen mee. Maar één van de nadelen f Een pro cessie zonder harmo nie of fanfare is voor de Vlaming moeilijk denkbaar. Heel goed! Twee dorpen, dus twee fanfares. Neen, dat is te simplistisch geredeneerd. Het moet zijn: dus minimum vier fanfa res. Inderdaad: beide dorpen hebben ieder twee politieke partij en te vergelijken met de clans van een negerdorp; beide even katholiek of even weinig katho liek overigens) en iedere partij heeft haar eigen muziek. En zo stappen er in onze processie vier muziekkorpsen mee, die om de beurt spe len. Het paterkoor wil naturlijk ook nog wel aan bod komen: zij zingen (latijnse!) sacramentshymnen. En als dan de vrome monniken een of twee strofen gezon gen hebben, dan plots boem, boem, boem, er begnit weer een fanfare te spelen en het gezang wordt overstemd. En de dierbare ge lovigen t De kinde ren gaan in de pro cessie mee als bruid jes (de moeders staan aan de kant gereed om ze te foto graferen!), pages, enz. De heiligen en engelen zijn ruim schoots vertegen woordigd. De mensen versie ren hun huizen: H. Hartbeeld, O. L. Vrouwe of kruisbeeld wordt voor het ven ster of in de deurope ning met kaarsen en bloemen versierd. Ik heb nooit begrepen waarom! De gelovi gen stellen zich als toeschouwers op bij hun woning. In het gunstigste geval al thans. Want dc grootste belangstel ling is in de buurt van de café's. Tegen dat de pro cessie in aantocht is, lopen allen naar bui ten om te.... „kijken" en de processie is nog maar enkele me ters voorbij of men hoort achter zich al een storend geroep en gepraat van de mensen die hun stel lingen in het café in nemen. Niet stich tend ongetwijfeld en religieus allesbehal ve. Neen, de invoering van zulke processies wens ik onze Noor derburen niet toe...." Prot. vragen dezelfde rechten als katholieken De Oostenrijkse regering dient de Evangelische Kerk bij de ko mende „protestantenwet" dezelfde rechten te verlenen als de r-k. kerk gekregen heeft bij het con cordaat met de paus aldus de protestantse afgevaardigde van de Oostenrijkse Volkspartij, dr. Gels- sier, die in de Nationale Raad uit voerig inging op de problemen tus sen de Evangelische Kerk en de Oostenrijkse Staat. De verhandelingen over deze wet zijn nu 30 jaar aan de gang, en ook al bevindt de Evangelische Kerk in dit land zich in een min derheidspositie, haar aanspraken op gelijkberechtiging kan zij niet laten varen, aldus dr. Geissler, die met zijn rede voor het eerst se dert de rijksdag van 1848-49 deze aangelegenheid in het Oostenrijkse parlement uitvoerig ter sprake bracht. Zendingspredikanten in Indonesië zetten werk voort De Raail voor de Zending van de Nederlands Hervormde Kerk heeft zich met een schrijven gericht tot alle predikanten naar aanleiding van brieven, die thans bij de Raad zijn binnengekomen uit Indone sië, met name uit Oost- en W. Java en uit Mcdan. In dit schrijven deelt de Raad mede, dat, zoals uit deze corres pondentie gebleken is, het de zen dingspredikanten en -medewerkers aan niets ontbreekt en dat ds. Mardjo Sir, voorzitter van de Oost Javaanse Kerk er voor heeft ge pleit, dat juist nu de Nederlandse christenen, evenals andere jaren, zullen deelnemen aan de kerst feestvieringen van de gezamenlijke kerken in Malang. Over het feit, dat de kerkeraad van Malang op 30 november de zendingspredikant, die in de dienst van 1 december zou voorgaan, ver zocht heeft zich terug te trekken, heeft ds. Mardjo Sir zijn veront waardiging uitgesproken, temeer waar hij de plaatselijke autoritei ten van Oost Java heeft ingelicht omtrent de verantwoordelijkheid, die de kerk voor de Nederlandse zendingsarbeiders draagt. Nederlandse expeditie ving tien bruinvissen Met de kerstdagen zijn In ons land twee leden van een expeditie terug gekeerd, die gedurende drie weken in de Kleine Belt, het water tussen Jut land en Funen In Denemarken, heeft gejaagd op een der moeilijkste houd bare dieren ter wereld, de bruinvis sen. Drs. W. H. Dudok van Heel, leider van de expeditie en wetenschappelijk ambtenaar van het Zoölogisch sta tion der Nederlandse dierkundige vereniging in Den Helder, die teza men met de conservator van het Texels museum, de heer G. J. de Haan, terugkeerde, vertelde dat men heeft getracht een twintigtal van de ze zoogdieren te vangen, met het doel ze te gebruiken voor weten schappelijk onderzoek. Het resultaat van de expeditie, die werd uitgevoerd met medewerking van ervaren Deen se brulnvlsjagers, was een vangst van tien exemplaren, waarvan er drie mee naar Nederland zijn gebracht om ervaring op te doen met het moeilijke transport van deze zoog dieren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 6