Nota Ged. Staten Zeeland over Drie-Eilandenplan en Deltaplan Schroothandelaren uit Vlissingen in arrest Zeeuwse Almanak itvin LAATSTE STOOMLOCVAN ZEEUWSE LIJN VERDWENEN G.S. GEVEN UITEENZETTING VEERHAVEN NOORD-BEVELAND Agenda 3 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 9 DECEMBER 1957 G.S. vóór het uitvoeren van o esterproeven in Veer se Gat Ged. Staten van Zeeland hebben in een afzonderlijke nota de Prov. Staten een overzicht gegeven van hetgeen in het afgelopen jaar door G.S. is verricht in verband met het Drie-Eilanden-plan en het Deltaplan. In deze nota wyzen zy op het aan nemen van de Deltawet door de Tweede Kamer, de te verwachten goedkeuring der Eerste Kamer, zo dat er aanleiding voor de Prov. Sta ten zal zyn in de winterzitting be schouwingen te wijden aan de positie der provincie Zeeland temidden van de nieuwe verhoudingen en mogelyk- heden. Ged. Staten hebben ernaar ge streefd contacten te leggen met an deren, waar samenwerking de goede zaak zou bevorderen en zo hebben zij. vergezeld van de leden der werk groep Deltazaken, besprekingen ge voerd met de prov. besturen van Noord-Brabant en Zuid-Holland, aan gezien by de uitvoering van het Del taplan ook deze provincies nauw be trokken zijn. Het doel van deze be sprekingen is, na te gaan, welke vraagstukken gemeenschappelijk ter hand dienen te worden genomen en op welke wijze tegenstellingen kun nen worden opgelost. Zo is het voor Zeeland van groot belang, dat de bestaande mogelijkhe den van landaanwinning ten volle worden benut. Met dit standpunt is echter de gedachte aan het scheppen van een zo groot mogelijk „zoet" Zeeuws meer niet wel verenigbaar. Eveneens is het zaak, dat de belang rijke bronnen van bestaan, als de oester- en mosselcultuur, zo enigs zins mogelijk behouden blijven, te meer, omdat de oestercultuur ook na tionaal bezien, een unieke positie in neemt, In de nota aan de Provinciale Sta ten hebben Ged. Staten voor de eer ste maal hun mening gegeven over de ommezwaai van de „commissie van dertien" bij de proefnemingen voor een oestercultuur in het afge sloten Veerse Gat. Zij spreken n.l. in de nota er hun teleurstelling over uit, dat door bepaalde belanghebbenden 't uitvoeren van de proeven in het Veerse Gat ongewenst wordt ge acht. Het college is van mening, dat deze afwijzende houding op foutieve inzichten berust en spreekt 't vertrouwen uit, dat de regering haar standpunt ten aan zien van de proeven in het Veer se Gat zal handhaven en bij de uitvoering van het Drie Eilanden plan daarmede rekening zal doen houden. In hun uitvoerige nota wnzen Ge deputeerde Staten op de zeer nadeli ge gevolgen welke de verplaatsing van de veerhaven te Breskens met zich mee zal brengen voor de plaat selijke middenstand en dat als com pensatie werd aangedrongen op de aanleg van een boulevard van zeer bescheiden afmetingen met enige hooggelegen bouwterreinen daarach ter, lopende van de nieuwe veerha ven naar het dorp Breskens zelve. Ged. Staten vertrouwen dat hierop van toepassing zal zijn hetgeen vér- meld staat in de memorie van toe lichting op de Deltawet, n.l. „dat door de uitvoering van de plannen op allerlei gebied nieuwe mogelijk heden worden geschapen, waarbij het erom zal gaan, deze mogelyk- heden uit te buiten ten bate van het feheel". Want het maken van de oulevard te Breskens zou op een voudige wijze gecombineerd kunnen worden met de noodzakelijke ver zwaring van de zeewering tussen de haven van Breskens en de nieuwe veerhaven. Om te voorkomen, dat in werke lijkheid van de door ieder gewenste mogelijkheid van het uitbuiten van 't Deltaplan in feite niets terecht zal komen door een te begrijpen angst bij de centrale overheid voor onover zienbare consequenties tengevolge van het toegeven aan de door de pro vincie gewenste aanvullingen, hebben Gedeputeerde Staten 'n schrijven ge richt tot de „Deltacommissie van de Tweede Kamer, waarin een globaal overzicht wordt gegeven van de kos ten van dergelijke aanvullingen. Volgens het oordeel van G.S. zul len de „aanvullende werken" door 't Deltaplan in Zeeland dienen te be staan uit: a: het op sommige plaat sen combineren van dijkverhogingen met boulevard-aanleg (of verbete- ring) 2.000.000; b: concentratie en verbetering van bestaande haven tjes 4.000.000; c: extra maatregelen voor het behoud van de door dë zee bedreigde natuurgebieden t.w. duinen op Walcheren en in Zeeuwsch-VIaan- deren 8.000.000. Voor het scheppen van recreatie mogelijkheden in het Drie-Eilanden- gebied zal naar raming een bedrag van 5.000.000 nodig zijn. In hun nota wijzen Ged. Staten bovendien op de belangrijkheid van verdergaande industrialisatie, want van niet geringe importantie acht men het tot ontwikkeling brengen van 't Wester-Scheldebekken. waar bij in het bijzonder wordt gedacht aan de Kanaalzone in Zeeuwsch- Vlaanderen en aan het Zuid-Sloe, op Walcheren. De aanleg van een ha vencomplex voor Bergen op Zoom en omgeving met een aansluiting op de Westerschelde te combineren met een aan die zee-arm te bouwen haven waardoor Noord-Brabant grote belangstelling heeft is on derwerp van een inleidende bespre king geweest tussen G.S. van Zee land en hun ambtgenoten van de pro vincie Noord-Brabant, aan welke be spreking de werkgroepen der beide provincies hebben deelgenomen. Aan die werkgroepen is opgedragen, over deze aangelegenheid rapport uit te brengen. Op initiatief van G. S. hebben de gemeenten, gelegen aan het Veerse Gat en/of de Zandkreek een com missie ter bestudering van de ont wikkeling van het Drie-Eilandenge- bied ingesteld. De leden van het col lege van Ged. Staten mr. dr. A. J. J. M. Mes en M. J. van Poelje tre den op als voorzitter, resp. vice- voorzitter. Bovendien hebben Ged. Staten besloten tot het instellen van een commissie onder voorzitter schap van de heer M. J. van Poelje, voor de schaal- en schelpdieren cultuur als gevolg van de afsluiting van Oosterschelde en Grevelingen. Tot slot wijzen Ged. Staten er op, dat met de Belgische provincies Oost- en West-Vlaanderen een nauw contact tot stand is gekomen ten aanzien van de op verscheidene ge bieden gemeenschappelijke belangen. FRAUDE OP MINISTERIE Steekpenningen betaald? Op verzoek van de Haagse politie heeft de politie te Vlissingen zater dag drie directieleden van de N.V. Zeeuwse Metaalmaatschappïj te VHs, singen, de heren S. C. uit Vlissingen, H. O. uit Middelburg en M. uit Den Haag, gearresteerd en doen over brengen naar Den Haag. In de loop van zondag zijn de arrestanten ver hoord in verband met- de op het mi nisterie van economische zaken ge constateerde fraude met de afgifte van zogenaamde „derdc-landenver- klaringen" voor de handel in schroot. Teneinde deze waardevolle verkla- VAN TOT <3.ii ifpe VERGEEFSE TOCHT In de nacht van zaterdag op zondag om half één voer de ln Vlissingen ge- staioneerde Belgische sleepboot „Scaldis" uit om assistentie te verle nen aan het Spaanse schip „Cilur- num", dat van Rotterdam op weg was naar Vigo in Spanje, De „Cilurnum" zou moeilijkheden met de stuurinrich ting hebben 25 mijl ten oosten van Dover. Halverwege de tocht naar het Spaanse schip werd de „Scaldis" door zijn maatschappij teruggeroepen, om- EXPEDITIE Voor de vierde maal die avond kwam een onzer verslaggevers ver slagen binnen op liet Vlissingse re dactiebureau. Viermaal was hij nu met z'n autootje op en neer gereden naar de bushalte om uit een uit Mid delburg afkomstige bus een enve loppe met copy op te vissen van een collega uit de Zeeuwse hoofdstad. Viermaal ook was het mislukt; die enveloppe was er niet. De brief was zoek en bleef zoek. En de Middel burgse verslaggever zat ergens bij een bijzonder druk bezochte bijeen komst, terwijl de spanning op het Vlissingse bureau zo langzamerhand op het kookpunt kwam. ,J3el op die vent", sprak men tenslotte rade loosi laat hem maar uit die bij eenkomst sleuren om te vertellen met welke bus hij die enveloppe nou heeft meegegeven". Na enige moeite, 't was intussen half twaalf geworden, kwam de Middelburgse man aan de lijn. „En veloppe?", sprak hij stomverbaasd, „met een bus meegegevenIk heb helemaal geen enveloppe met een bus meegegeven. Die brief heeft...." Volgde de naam van de man, die de hele avond met z'n autootje met naast zich op de zitbank de omstre den enveloppe -op en neer had gereden naar de bushalte. Nu fluistert, men, dat de man ver liefd is en dat verklaart natuurlijk veel.... dat het loos alarm was geweest. Zon dagmorgen omstreeks elf uur meerde de „Scaldis" weer in Vlissingen. OP DE BRES VOOR ZIERIKZEE Het bestuur van de Bond Heem schut heeft zich met een adres tot de leden van de Tweede Kamer der Sta ten Generaal gericht, waarin het pleit voor een verhoging van de jaarlijkse bijdrage van het rijk in de restauratie kosten van monumenten. Sedert 1953 bedroeg deze bijdrage vijf miljoen gulden. De Bond Heemschut is van mening dat tien miljoen gulden een reëler bijdrage zou vormen en vraagt daarom met klem het bedrag voor 1958 te brengen op tenminste 7% mil joen gulden. In zijn adres voert de bond o.m. aan, dat hoewel in de afgelopen vier jaren in het zo loongevoelige bouwbedrijf de kosten met ongeveer 40 pet. toe namen. de steun van het rijk niette min tot vijf miljoen gulden beperkt bleef. Dit heeft als direct gevolg ge had, dat restauraties uitgesteld wer den en zelfs voorgenomen restauraties niet worden verwezenlijkt. Voor vele monumenten is dat wach ten catastrofaal. De op restauratie wachtende monumenten zijn aan verval prijsgegeven. Als voorheel den noemt; de bond de. Nieuwe Kerk te Amsterdam, de St.-Nicolaaskerk te Kampen, de grote kerk te Monni kendam, het kasteel LimmbricSit, het Aalsmeerder Veerhuis te Am sterdam en, als gehele stad, Zierik- zee. DRAADOMROEP De minister van verkeer en water staat acht het voortbestaan van de Draadomroep mogelijk, indien een aantal maatregelen blijvend in acht wordt genomen, zo blijkt uit de me morie van antwoord inzake de begro ting voor 1958 van de P.T.T. Die maatregelen hebben voornamelijk be trekking op de rentabiliteit van de aansluitingen. In verband hiermee Is bereids de exploitatie van een 114-tal aansluitingen beëindigd; van de tot nu toe afgesloten abonnees woonden er 30 in Zeeland. In de volgende jaren is een toenemend aantal afsluitingen te verwachten. ringen in handen te krijgen zouden steekpenningen zijn betaald aan de 56-jarige referendaris D. van der G., die zoals wij zaterdag reeds meld den eveneens is gearresteerd. Wanneer een handelaar in schroot koopt in landen, die niet aangesloten zijn bij de landen van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, moet hij per ton een hoger bedrag betalen dan wanneer hij zulks doet in landen die wel lid van de E.G.K. S. zijn. De handelaar kan dan bil het mi nisterie een zogenaamde „derde-lan- denverklaring" halen, waarop hem het bedrag wordt gerestitueerd dat hij meer heeft moeten betalen dan wanneer hij schroot uit de landen van de E.G.K.S. had betrokken. Van der G. schijnt nu deze „derde- landenverklaring" meermalen te heb ben afgegeven zonder eerst een on derzoek te hebben laten instellen of het door de handelaren aangekochte schroot inderdaad afkomstig was uit landen buiten de gemeenschap. Voor deze „service" moet hij dan van de zijde van de handelaren steekpen ningen hebben gekregen. Van der G. heeft, zoals is gemeld, bekend. Het is nog niet bekend hoeveel de refe rendaris aan deze praktijken heeft verdiend. Wel staat vast dat met de ze fraude een zeer aanzienlijk be drag is gemoeid. De politie zet het onderzoek, dat pas in het beginsta dium verkeert, met kracht voort. Inkomsten R.T.M. over 1957 beliepen 3.931.000,— Jaarvergadering in Rotterdam. In de zaterdag gehouden jaarlijkse 'algemene vergadering van aandeel houders van de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij zijn de jaar stukken over 1956 en het dividend, zo als voorgesteld, goedgekeurd. Ir. D. de Jongh Wzn., is als com missaris herkozen en de heer J. G. van Neerven uit Eindhoven is als zo danig benoemd. De N.V. heeft voor f 128.400.aan inkomsten-obligaties en voor f 2380.— aan nominaal-restantbewijzen inge kocht. De bruto-inkomsten over 19a 7 tot en met de maand september heb ben f 3.931.000.bedragen tegen 3.563.000in dezelfde periode van 1956, aldus de president-commissaris, de heer W. Vrolijk uit Amsterdam. Naar aanleiding van een vraag over de tariefsverhoging op 25 juni 1957 ingegaan en alleen geldend voor de tram- en bustarieven, werd meege deeld, dat deze over enkele maanden wel een sluitende uitkomst te zien heeft gegeven; over andere niet. Sep tember j.l. gaf een teruggang van tien procent, waarbij rekening met de slechte oogst moet worden gehouden. In oktober en november is het vervoer weer toegenomen en de ta riefsverhoging is er die maanden wel uitgekomen. De stijging van het aantal' vervoe-- de passagiers in 1954 met het veer Zy peAnna Jacobapolder is veroor zaakt door het grote aantal mensen, dat aan het herstel na de watersnood ramp heeft meegewerkt. Daarna liep het vervoer terug, maar vooruitgang wordt weer verwacht, wanneer er in de betrokken omgeving met de Delta werken zal worden begonnen, ofschoon daarna weer een teruggang wordt verwacht. Ds. F. Don te Middelburg ter aarde besteld Zaterdagmiddag is op de algeme ne begraafplaats te Middelburg het stoffelijk overschot ter aarde besteld van ds. F. Don, ïn leven predikant der Nederlands Hervormde Gemeen te in Middelburg. In de geheel be zette Nieuwe Kerk werd vooraf een rouwdienst gehouden, die geleid werd door ds. M. Don te Rotterdam, de oudste zoon van de overleden pre dikant. Voordat deze dienst begon speelde het orgel een preludium met als thema psalm 68, vers 10 „Ge loofd zij God met diepst ontzag". Na votum en groet zong de ge meente gezang 105, de verzen 1, 4 en 5, waarna ds. M. Don de schriftle zing bepaalde uit psalm 119, 81-88 en II Corinthe 4, de verzen 16-21. Voor de overdenking had de predi kant het 28e vers uit Johannes 11 gekozen: „Daar is de Meester en hij roept U". Hierin bracht ds. Don tot uitdrukking, dat deze roepstem vast heid en richting geeft aan het geloof van de gemeente, door alle duister nis heen. De predikant wees er ver der op, dat het sterke geloof van zijn vader het grote gezin talloze malen overeind gehouden heeft. Tot me vrouw Don sprak hij: „U .vormde met hem de levende eenheid voor de kinderen". Deze dienst werd besloten met het zingen van gezang 64, waarna bij het verlaten van het kerkgebouw het orgel preludeerde over gezang 50, het derde vers. En terwijl de klok van de Lange Jan zijn sonore stem over de stad deed horen, ver trok een grote stoet auto's naar de begraafplaats, gevolgd door de le den van de centrale kerkeraad. Op de begraafplaats waren onder meer aanwezig burgerlijke en ker kelijke autoriteiten uit Middelburg en Oostkapelle, de eerste gemeente van ds. Don, alsmede een groot aan tal gemeenteleden. Op uitdrukkelijk verzoek van de overledene werden geen toespraken gehouden. Dit ge schiedde alleen door ds. J. van Woer den, herv. predikant in de Zeeuwse hoofdstad, die onder meer sprak na mens wijk IV, de herv. gemeenten van Middelburg en Oostkapelle, de kerkeraad en de classis Walcheren. Ds. Van Woerden bracht naar voren, dat ds. Don in zijn preken en leven het geloof in Jezus Christus verkon digde. Op verzoek van ds. F. Don jr., herv. predikant te Nisse, zongen de aanwezigen gezang 50. vers. 3 „Je zus, Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt voor ons hart", waarna deze predikant het „Onze Vader" bad. De heer A. Don te Oostkapelle, eveneens een zoon van de overledene, dankte tot slot voor de belangstel ling. Verkeersongeval te Biervliet Vorige week had op de hoek Noord straatBeukelsstraat te Biervliet een aanrijding plaats tussen een vracht auto. bestuurd door Ch. P. van Hoofd plaat, een een personenauto, bestuurd door J. de R. van Biervliet. De vrachtauto draaide van de.Beu kelsstraat de Noordstraat in, waarbij een botsing ontstond met de uit de richtimg Hoofdplaat komende perso nenwagen. Persoonlijke ongevallen deden zich niet voor. De personenauto was ernstig beschadigd. (Advertentie) voedt en beschermt Uw haar. houdt het de hele dag in model "de haarcrème van haarspecialisten" en geeft het een prachtige glans iiiiinin ::t Zaterdagmiddag stond op het sta tionsemplacement te Vlissingen de laatste stoomlocomotiefdie de Zeeuwse lijn heeft bereden. De locomotief vertrok om half zes, in de richting van de sloper... Ge heel rechts de stationschef Vlis singen, de heer C. G. Caevert, naast hem de Roosendaalse ma chinist, de heer S. Puiman. Foto P.Z.C.) DE LAATSTE stoomlocomotief is van de Zeeuwse lijn verdwenen... Stil, heel stil is de machtige ma chine, die in koper de cijfers 3819 droeg, zaterdagavond, kort na het invallen van de duisternis, Zee land uitgereden. Er waren geen bloemen, er was geen comité van uitgeleide. De 3819, een gigan tisch brok romantiek, spoorde door de duistere en winderige herfstavond stil weg, in de rich ting van de sloper. Om half zes was hij, met achter zich aan de goederentrein genummerd 6627, het station Vlissingen uitgereden. Daar heeft 's middags de machi nist S. Puiman uit Roosendaal „zijn" loc voor de laatste maal „gerestaureerd", zoals dat in spoorwegtermen heet. De machi nist Puiman verschoonde de vu ren en vulde het water bij en hij deed het met een beetje weemoed. „Stoommachinist" was een vak, zei hij en het viel hem kennelijk zwaar na "veertig jaar stoom op diesel en elektriciteit over te schakelen. „Op een dieselloc ben je een trambestuurder, er zit geen leven in", zo zei deze pro-stoom- man en hij verhaalde van de gul den dagen voor het verschijnen van de diesel-locs op het rails stelsel van de Nederlandse Spoor wegen. Toen waren er fikse pre mies te behalen, als men zuinig met de kolen omsprong. „En zui nig rijden, dat was onze sport". Nu is het, ook op de Zeeuwse lijn, uit met die sport. De stoomloco motief 3819, die in 1928 bij Schwartzkopff in Berlijn was ge maakt, was de laatste, die zich hier heeft vertoond. Hij kon een goederentrein trekken met zestig beladen wagens, zo'n slordige 1300 ton en dat met een snelheid van 60 km per uur. Maar de die sel- en elektrische locomotieven doen het economischer. Daarom stapt de machinist Puiman zij het een beetje wee moedig gestemd vandaag over op een dieselloc. Evenals zijn collega A. Tak uit Roosendaal, die deze laatste stoomlocomotief Zee land heeft uitgereden. De Zeeuw se lijn is „ontstoomd", zoals dat heet; de stoomlocomotief heeft afgedaan. En daarmee ïs een brokje spoorwegromantiek ver dwenen. BREDE TOEGANGSWEG Kosten worden geraamd op 5,- miljoen. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben Provinciale Staten thans een gedetailleerde uiteenzetting doen toe komen ten aanzien van de door hen voorgestelde bouw van een nieuwe veerhaven op Noord-Beveland, even ten noorden van Kats v een verbetering en versnelling van de veerdienst op Sehouwen-Duive- land. De kosten van deze nieuwe veerhaven worden gesteld op 5 mil joen gulden, met inbegrip van het aanleggen van de toegangsweg. Het havenbassin der veerhaven krijgt een algemeen rechthoekige vorm met de lengte-as ongeveer loodrecht op de oever, waardoor de schepen na 't binnenlopen niet meer van koers hoeven te veranderen. Voor het onderhouden van de veer dienst op Schouwen-Duiveland is in de eerste plaats gedacht aan de thans in dienst zijnde veerboten met zij-lading, doch het ligt in de be doeling, t.z.t. deze haven óók ge schikt te maken voor schepen met kop-lading, waarvoor dan een extra krediet zal worden aangevraagd. De diepte der haven wordt 7,50 meter min n.a.p., de breedte der havenmond werd wegens de stroom bij springtij 'bepaald op ongeveer 90 meter op laagwater (55 meter in do bodem). Het noordelijk hoofd reikt verder zeewaarts dan het zuidelijke, hetgeen de invaart bij ebstroom die het sterkst is zal vergemak- Goesenaar gedood bij autobotsing. Aan de Drentse hoofdvaart te Ha- elte is zondagmorgen een auto me* ier inzittenden door tot nog toe onbe kende oorzaak tegen een langs de weg staande boom gebotst. Aangezien nie mand het ongeluk heeft zien gebeu ren, en de inzittenden nog niet ge hoord konden worden, vermoedt men dat de storm bij dit ongeluk een rol heeft gespeeld. De bestuurder van de auto, T. N. u:t Oudewater en twee der inzitten den A. H. en H. H.. twee broers uit Nijkerkerveen, werden zwaar gewond. vierde inzittende, H. H. uit Goes, vermoedelijk studerende in Utrech*, kwam om het leven. De drie zwaar gewonden, die verscheidene arm- en beenbreuken hadden opgelopen, zijn ter verpleging in bet diaconessenhuis te Meppel opgenomen. kelijken. De lengte van de haven werd gesteld op 4 a 5 maal de scheepslengte, derhalve op 300 me ter. De hoogten van de havendijken zijn ontworpen op 6 meter pius n.a.p. voor de waterkerende dijken en op 4V£ meter plus n.a.p. voor de overi ge dijken. De verdediging van de koppen der dijken zal geschieden door basalt. In de haven wordt het talud verdedigd met betonblokken tot een hoogte van 3 meter plus n.a.p. Het havcnplateau krijgt even als dat van de aanlegplaats De Val bij Zierikzee een opstelplaats voor ruim 100 auto's. De ontworpen toe gangsweg, in aansluiting op de weg veervveg provinciale weg Kortge- ne-Colijnsplaat, krijgt een rijbaan van 6 meter met aan weerszijden 2.10 m brede rijwielpaden, geschei den van de rijbaan door 2,50 m. brede bermen. Schouwen achter beleid van Gezondheidsdienst Dieren Inzake ontslag dr. Grootenhuis. De kring Schouwen-Duiveland van de Gezondheidsdienst voor Dieren heeft zich tijdens een vergadering te Zierikzee unaniem achter het be stuursbeleid gesteld ten aanzien \un het ontslag van dr. Grootenhuis. De kring Schouwen-Duiveland voelt er niets voor om alsnog een neutrale commissie van onderzoek in te'stel len, zoals door dekringen West- Zeeuwsch-Vlaanderen en West- Zuid- Beveland is voorgesteld. Bovendien is deze zaak thans in onderzoek bij het arbeidsbureau. De vergadering, waarin deze uitspraak werd gedaan, stond onder leiding van de heer K. A. van Langcraaa, die bij de opening een speciaal wel komstwoord richtte tot de lieren J. P. Lindenbcrgh en dokter J. Tee- sink, respectievelijk voorzitter en di recteur van de Gezondheidsdienst voor Dieren. Er werd een overzicht gegeven van de stand van zaken van t.b.c., abortus-Bang, mond- en klauwzeer en runderhorzelbestrlj- ding op het eiland. De vooruitzichten dienaangaande zijn niet ongunstig. De rekening '56—'57 werd goedge keurd met een batig saldo van 425,53. Van de aftredende bestuurs leden werd de heer J. L. Via te Noordgouwe herkozen. Voor ,de lieer P. L. Krepel te Bruinisse. die zich niet herkiesbaar stelde werd zijn zoon, M. K. Krepel benoemd. Harmonie in Hulst voor ƒ1.000,— benadeeld Drie inbraken in enkele dagen. In de nacht van zaterdag op zon dag hebben tot nu toe onbekend ge bleven daders ingebroken ten huize van de heer I. Maes in de Burge meester Frans van Waesberghe- straat in Hulst. Er werd een bedrag van rond f 1000.ontvreemd uit de kas van de Kon. Stedelijke Harmo nie, waarvan de heer Maes penning meester is. Voor de muziekvereni- Sing betekent het verlies van dit bc- rag een grote schadepost. Iii dezelfde nacht werd een poging tot inbraak gedaan in de woning van de heer F. Hemelaar, Gentsestraat 9. De daders hebben klaarblijkelijk niets van hun gading kunnen vinden; de heer Hemelaar miste althans niets. Vorige week was te Hulst een po ging tot inbraak gedaan bij de fir ma Wilking. Ontploffing aan boord van tanker voor Breskens Zaterdagmiddag deed zich in de machinekamer van de Noorse tanker „Freddy" (8735 br. reg. ton), die voor Breskens ten anker lag, een ontploffing voor. Persoonlijke onge lukken waren hiervan niet het ge volg, maar wel was er schade. Be manningsleden van dit Noorse schip konden deze schade echter zelf her stellen en zondagochtend kon de „Freddy", die uit de Perzische Golf kwam, de reis naar Antwerpen voortzetten. Laatste barakken worden thans afgebroken. De laatste drie van de barakken, die indertijd te Noordgouwe werden op getrokken voor de tijdelijke huisves ting van geëvacueorden uit de ge meenten Nieuwerkerk en Kerkwerve worden thans afgebroken. Dezer da gen zal het terrein aan de Heereweg geheel zyn ontruimd. VANDAAG. Middelburg Electro: „Op naar Holly wood", 8 uur. o.l.Schouwburg: „De avonturen van Quentln Durward", 8 uur, H Jr. Vlissingen Alhambra: ..Het vuur van de haat", 7 en 9 uur, 14 Jr.; Luxor: „De wreker uit Mexico", 8 uur, 14 ,;r Goes Grand: „08—15, het einde", 8 iu 18 Jr.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 2