Nota Ged. Staten Zeeland over
Drie-Eilandenplan en Deltaplan
Schroothandelaren uit
Vlissingen in arrest
Zeeuwse Almanak
itvin
LAATSTE STOOMLOCVAN
ZEEUWSE LIJN VERDWENEN
G.S. GEVEN UITEENZETTING
VEERHAVEN NOORD-BEVELAND
Agenda
3
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 9 DECEMBER 1957
G.S. vóór het uitvoeren van
o esterproeven in Veer se Gat
Ged. Staten van Zeeland hebben
in een afzonderlijke nota de Prov.
Staten een overzicht gegeven van
hetgeen in het afgelopen jaar door
G.S. is verricht in verband met het
Drie-Eilanden-plan en het Deltaplan.
In deze nota wyzen zy op het aan
nemen van de Deltawet door de
Tweede Kamer, de te verwachten
goedkeuring der Eerste Kamer, zo
dat er aanleiding voor de Prov. Sta
ten zal zyn in de winterzitting be
schouwingen te wijden aan de positie
der provincie Zeeland temidden van
de nieuwe verhoudingen en mogelyk-
heden.
Ged. Staten hebben ernaar ge
streefd contacten te leggen met an
deren, waar samenwerking de goede
zaak zou bevorderen en zo hebben
zij. vergezeld van de leden der werk
groep Deltazaken, besprekingen ge
voerd met de prov. besturen van
Noord-Brabant en Zuid-Holland, aan
gezien by de uitvoering van het Del
taplan ook deze provincies nauw be
trokken zijn. Het doel van deze be
sprekingen is, na te gaan, welke
vraagstukken gemeenschappelijk ter
hand dienen te worden genomen en
op welke wijze tegenstellingen kun
nen worden opgelost.
Zo is het voor Zeeland van groot
belang, dat de bestaande mogelijkhe
den van landaanwinning ten volle
worden benut. Met dit standpunt is
echter de gedachte aan het scheppen
van een zo groot mogelijk „zoet"
Zeeuws meer niet wel verenigbaar.
Eveneens is het zaak, dat de belang
rijke bronnen van bestaan, als de
oester- en mosselcultuur, zo enigs
zins mogelijk behouden blijven, te
meer, omdat de oestercultuur ook na
tionaal bezien, een unieke positie in
neemt,
In de nota aan de Provinciale Sta
ten hebben Ged. Staten voor de eer
ste maal hun mening gegeven over
de ommezwaai van de „commissie
van dertien" bij de proefnemingen
voor een oestercultuur in het afge
sloten Veerse Gat.
Zij spreken n.l. in de nota er
hun teleurstelling over uit, dat
door bepaalde belanghebbenden 't
uitvoeren van de proeven in het
Veerse Gat ongewenst wordt ge
acht. Het college is van mening,
dat deze afwijzende houding op
foutieve inzichten berust en
spreekt 't vertrouwen uit, dat de
regering haar standpunt ten aan
zien van de proeven in het Veer
se Gat zal handhaven en bij de
uitvoering van het Drie Eilanden
plan daarmede rekening zal doen
houden.
In hun uitvoerige nota wnzen Ge
deputeerde Staten op de zeer nadeli
ge gevolgen welke de verplaatsing
van de veerhaven te Breskens met
zich mee zal brengen voor de plaat
selijke middenstand en dat als com
pensatie werd aangedrongen op de
aanleg van een boulevard van zeer
bescheiden afmetingen met enige
hooggelegen bouwterreinen daarach
ter, lopende van de nieuwe veerha
ven naar het dorp Breskens zelve.
Ged. Staten vertrouwen dat hierop
van toepassing zal zijn hetgeen vér-
meld staat in de memorie van toe
lichting op de Deltawet, n.l. „dat
door de uitvoering van de plannen
op allerlei gebied nieuwe mogelijk
heden worden geschapen, waarbij het
erom zal gaan, deze mogelyk-
heden uit te buiten ten bate van het
feheel". Want het maken van de
oulevard te Breskens zou op een
voudige wijze gecombineerd kunnen
worden met de noodzakelijke ver
zwaring van de zeewering tussen de
haven van Breskens en de nieuwe
veerhaven.
Om te voorkomen, dat in werke
lijkheid van de door ieder gewenste
mogelijkheid van het uitbuiten van 't
Deltaplan in feite niets terecht zal
komen door een te begrijpen angst
bij de centrale overheid voor onover
zienbare consequenties tengevolge
van het toegeven aan de door de pro
vincie gewenste aanvullingen, hebben
Gedeputeerde Staten 'n schrijven ge
richt tot de „Deltacommissie van de
Tweede Kamer, waarin een globaal
overzicht wordt gegeven van de kos
ten van dergelijke aanvullingen.
Volgens het oordeel van G.S. zul
len de „aanvullende werken" door 't
Deltaplan in Zeeland dienen te be
staan uit: a: het op sommige plaat
sen combineren van dijkverhogingen
met boulevard-aanleg (of verbete-
ring) 2.000.000; b: concentratie en
verbetering van bestaande haven
tjes 4.000.000; c: extra maatregelen
voor het behoud van de door dë zee
bedreigde natuurgebieden t.w. duinen
op Walcheren en in Zeeuwsch-VIaan-
deren 8.000.000.
Voor het scheppen van recreatie
mogelijkheden in het Drie-Eilanden-
gebied zal naar raming een bedrag
van 5.000.000 nodig zijn.
In hun nota wijzen Ged. Staten
bovendien op de belangrijkheid van
verdergaande industrialisatie, want
van niet geringe importantie acht
men het tot ontwikkeling brengen
van 't Wester-Scheldebekken. waar
bij in het bijzonder wordt gedacht
aan de Kanaalzone in Zeeuwsch-
Vlaanderen en aan het Zuid-Sloe, op
Walcheren. De aanleg van een ha
vencomplex voor Bergen op Zoom
en omgeving met een aansluiting op
de Westerschelde te combineren
met een aan die zee-arm te bouwen
haven waardoor Noord-Brabant
grote belangstelling heeft is on
derwerp van een inleidende bespre
king geweest tussen G.S. van Zee
land en hun ambtgenoten van de pro
vincie Noord-Brabant, aan welke be
spreking de werkgroepen der beide
provincies hebben deelgenomen. Aan
die werkgroepen is opgedragen, over
deze aangelegenheid rapport uit te
brengen.
Op initiatief van G. S. hebben de
gemeenten, gelegen aan het Veerse
Gat en/of de Zandkreek een com
missie ter bestudering van de ont
wikkeling van het Drie-Eilandenge-
bied ingesteld. De leden van het col
lege van Ged. Staten mr. dr. A. J.
J. M. Mes en M. J. van Poelje tre
den op als voorzitter, resp. vice-
voorzitter. Bovendien hebben Ged.
Staten besloten tot het instellen van
een commissie onder voorzitter
schap van de heer M. J. van Poelje,
voor de schaal- en schelpdieren
cultuur als gevolg van de afsluiting
van Oosterschelde en Grevelingen.
Tot slot wijzen Ged. Staten er op,
dat met de Belgische provincies
Oost- en West-Vlaanderen een nauw
contact tot stand is gekomen ten
aanzien van de op verscheidene ge
bieden gemeenschappelijke belangen.
FRAUDE OP MINISTERIE
Steekpenningen
betaald?
Op verzoek van de Haagse politie
heeft de politie te Vlissingen zater
dag drie directieleden van de N.V.
Zeeuwse Metaalmaatschappïj te VHs,
singen, de heren S. C. uit Vlissingen,
H. O. uit Middelburg en M. uit Den
Haag, gearresteerd en doen over
brengen naar Den Haag. In de loop
van zondag zijn de arrestanten ver
hoord in verband met- de op het mi
nisterie van economische zaken ge
constateerde fraude met de afgifte
van zogenaamde „derdc-landenver-
klaringen" voor de handel in schroot.
Teneinde deze waardevolle verkla-
VAN
TOT
<3.ii
ifpe
VERGEEFSE TOCHT
In de nacht van zaterdag op zondag
om half één voer de ln Vlissingen ge-
staioneerde Belgische sleepboot
„Scaldis" uit om assistentie te verle
nen aan het Spaanse schip „Cilur-
num", dat van Rotterdam op weg was
naar Vigo in Spanje, De „Cilurnum"
zou moeilijkheden met de stuurinrich
ting hebben 25 mijl ten oosten van
Dover. Halverwege de tocht naar het
Spaanse schip werd de „Scaldis" door
zijn maatschappij teruggeroepen, om-
EXPEDITIE
Voor de vierde maal die avond
kwam een onzer verslaggevers ver
slagen binnen op liet Vlissingse re
dactiebureau. Viermaal was hij nu
met z'n autootje op en neer gereden
naar de bushalte om uit een uit Mid
delburg afkomstige bus een enve
loppe met copy op te vissen van een
collega uit de Zeeuwse hoofdstad.
Viermaal ook was het mislukt; die
enveloppe was er niet. De brief was
zoek en bleef zoek. En de Middel
burgse verslaggever zat ergens bij
een bijzonder druk bezochte bijeen
komst, terwijl de spanning op het
Vlissingse bureau zo langzamerhand
op het kookpunt kwam. ,J3el op die
vent", sprak men tenslotte rade
loosi laat hem maar uit die bij
eenkomst sleuren om te vertellen met
welke bus hij die enveloppe nou
heeft meegegeven".
Na enige moeite, 't was intussen
half twaalf geworden, kwam de
Middelburgse man aan de lijn. „En
veloppe?", sprak hij stomverbaasd,
„met een bus meegegevenIk heb
helemaal geen enveloppe met een
bus meegegeven. Die brief heeft...."
Volgde de naam van de man, die de
hele avond met z'n autootje met
naast zich op de zitbank de omstre
den enveloppe -op en neer had
gereden naar de bushalte.
Nu fluistert, men, dat de man ver
liefd is en dat verklaart natuurlijk
veel....
dat het loos alarm was geweest. Zon
dagmorgen omstreeks elf uur meerde
de „Scaldis" weer in Vlissingen.
OP DE BRES VOOR ZIERIKZEE
Het bestuur van de Bond Heem
schut heeft zich met een adres tot de
leden van de Tweede Kamer der Sta
ten Generaal gericht, waarin het pleit
voor een verhoging van de jaarlijkse
bijdrage van het rijk in de restauratie
kosten van monumenten. Sedert 1953
bedroeg deze bijdrage vijf miljoen
gulden. De Bond Heemschut is van
mening dat tien miljoen gulden een
reëler bijdrage zou vormen en vraagt
daarom met klem het bedrag voor
1958 te brengen op tenminste 7% mil
joen gulden.
In zijn adres voert de bond o.m. aan,
dat hoewel in de afgelopen vier jaren
in het zo loongevoelige bouwbedrijf
de kosten met ongeveer 40 pet. toe
namen. de steun van het rijk niette
min tot vijf miljoen gulden beperkt
bleef. Dit heeft als direct gevolg ge
had, dat restauraties uitgesteld wer
den en zelfs voorgenomen restauraties
niet worden verwezenlijkt.
Voor vele monumenten is dat wach
ten catastrofaal. De op restauratie
wachtende monumenten zijn aan
verval prijsgegeven. Als voorheel
den noemt; de bond de. Nieuwe Kerk
te Amsterdam, de St.-Nicolaaskerk
te Kampen, de grote kerk te Monni
kendam, het kasteel LimmbricSit,
het Aalsmeerder Veerhuis te Am
sterdam en, als gehele stad, Zierik-
zee.
DRAADOMROEP
De minister van verkeer en water
staat acht het voortbestaan van de
Draadomroep mogelijk, indien een
aantal maatregelen blijvend in acht
wordt genomen, zo blijkt uit de me
morie van antwoord inzake de begro
ting voor 1958 van de P.T.T. Die
maatregelen hebben voornamelijk be
trekking op de rentabiliteit van de
aansluitingen. In verband hiermee Is
bereids de exploitatie van een 114-tal
aansluitingen beëindigd; van de tot
nu toe afgesloten abonnees woonden
er 30 in Zeeland. In de volgende jaren
is een toenemend aantal afsluitingen
te verwachten.
ringen in handen te krijgen zouden
steekpenningen zijn betaald aan de
56-jarige referendaris D. van der G.,
die zoals wij zaterdag reeds meld
den eveneens is gearresteerd.
Wanneer een handelaar in schroot
koopt in landen, die niet aangesloten
zijn bij de landen van de Europese
Gemeenschap voor Kolen en Staal,
moet hij per ton een hoger bedrag
betalen dan wanneer hij zulks doet
in landen die wel lid van de E.G.K.
S. zijn.
De handelaar kan dan bil het mi
nisterie een zogenaamde „derde-lan-
denverklaring" halen, waarop hem
het bedrag wordt gerestitueerd dat
hij meer heeft moeten betalen dan
wanneer hij schroot uit de landen
van de E.G.K.S. had betrokken.
Van der G. schijnt nu deze „derde-
landenverklaring" meermalen te heb
ben afgegeven zonder eerst een on
derzoek te hebben laten instellen of
het door de handelaren aangekochte
schroot inderdaad afkomstig was uit
landen buiten de gemeenschap. Voor
deze „service" moet hij dan van de
zijde van de handelaren steekpen
ningen hebben gekregen. Van der
G. heeft, zoals is gemeld, bekend. Het
is nog niet bekend hoeveel de refe
rendaris aan deze praktijken heeft
verdiend. Wel staat vast dat met de
ze fraude een zeer aanzienlijk be
drag is gemoeid. De politie zet het
onderzoek, dat pas in het beginsta
dium verkeert, met kracht voort.
Inkomsten R.T.M. over 1957
beliepen 3.931.000,—
Jaarvergadering in Rotterdam.
In de zaterdag gehouden jaarlijkse
'algemene vergadering van aandeel
houders van de N.V. Rotterdamsche
Tramweg-Maatschappij zijn de jaar
stukken over 1956 en het dividend, zo
als voorgesteld, goedgekeurd.
Ir. D. de Jongh Wzn., is als com
missaris herkozen en de heer J. G.
van Neerven uit Eindhoven is als zo
danig benoemd.
De N.V. heeft voor f 128.400.aan
inkomsten-obligaties en voor f 2380.—
aan nominaal-restantbewijzen inge
kocht. De bruto-inkomsten over 19a 7
tot en met de maand september heb
ben f 3.931.000.bedragen tegen
3.563.000in dezelfde periode van
1956, aldus de president-commissaris,
de heer W. Vrolijk uit Amsterdam.
Naar aanleiding van een vraag over
de tariefsverhoging op 25 juni 1957
ingegaan en alleen geldend voor de
tram- en bustarieven, werd meege
deeld, dat deze over enkele maanden
wel een sluitende uitkomst te zien
heeft gegeven; over andere niet. Sep
tember j.l. gaf een teruggang van tien
procent, waarbij rekening met de
slechte oogst moet worden gehouden.
In oktober en november is het
vervoer weer toegenomen en de ta
riefsverhoging is er die maanden wel
uitgekomen.
De stijging van het aantal' vervoe--
de passagiers in 1954 met het veer Zy
peAnna Jacobapolder is veroor
zaakt door het grote aantal mensen,
dat aan het herstel na de watersnood
ramp heeft meegewerkt. Daarna liep
het vervoer terug, maar vooruitgang
wordt weer verwacht, wanneer er in
de betrokken omgeving met de Delta
werken zal worden begonnen, ofschoon
daarna weer een teruggang wordt
verwacht.
Ds. F. Don te Middelburg
ter aarde besteld
Zaterdagmiddag is op de algeme
ne begraafplaats te Middelburg het
stoffelijk overschot ter aarde besteld
van ds. F. Don, ïn leven predikant
der Nederlands Hervormde Gemeen
te in Middelburg. In de geheel be
zette Nieuwe Kerk werd vooraf een
rouwdienst gehouden, die geleid
werd door ds. M. Don te Rotterdam,
de oudste zoon van de overleden pre
dikant. Voordat deze dienst begon
speelde het orgel een preludium met
als thema psalm 68, vers 10 „Ge
loofd zij God met diepst ontzag".
Na votum en groet zong de ge
meente gezang 105, de verzen 1, 4 en
5, waarna ds. M. Don de schriftle
zing bepaalde uit psalm 119, 81-88
en II Corinthe 4, de verzen 16-21.
Voor de overdenking had de predi
kant het 28e vers uit Johannes 11
gekozen: „Daar is de Meester en hij
roept U". Hierin bracht ds. Don tot
uitdrukking, dat deze roepstem vast
heid en richting geeft aan het geloof
van de gemeente, door alle duister
nis heen. De predikant wees er ver
der op, dat het sterke geloof van zijn
vader het grote gezin talloze malen
overeind gehouden heeft. Tot me
vrouw Don sprak hij: „U .vormde
met hem de levende eenheid voor de
kinderen".
Deze dienst werd besloten met het
zingen van gezang 64, waarna bij
het verlaten van het kerkgebouw
het orgel preludeerde over gezang
50, het derde vers. En terwijl de
klok van de Lange Jan zijn sonore
stem over de stad deed horen, ver
trok een grote stoet auto's naar de
begraafplaats, gevolgd door de le
den van de centrale kerkeraad.
Op de begraafplaats waren onder
meer aanwezig burgerlijke en ker
kelijke autoriteiten uit Middelburg
en Oostkapelle, de eerste gemeente
van ds. Don, alsmede een groot aan
tal gemeenteleden. Op uitdrukkelijk
verzoek van de overledene werden
geen toespraken gehouden. Dit ge
schiedde alleen door ds. J. van Woer
den, herv. predikant in de Zeeuwse
hoofdstad, die onder meer sprak na
mens wijk IV, de herv. gemeenten
van Middelburg en Oostkapelle, de
kerkeraad en de classis Walcheren.
Ds. Van Woerden bracht naar voren,
dat ds. Don in zijn preken en leven
het geloof in Jezus Christus verkon
digde.
Op verzoek van ds. F. Don jr.,
herv. predikant te Nisse, zongen de
aanwezigen gezang 50. vers. 3 „Je
zus, Uw verzoenend sterven, blijft
het rustpunt voor ons hart", waarna
deze predikant het „Onze Vader"
bad. De heer A. Don te Oostkapelle,
eveneens een zoon van de overledene,
dankte tot slot voor de belangstel
ling.
Verkeersongeval te Biervliet
Vorige week had op de hoek Noord
straatBeukelsstraat te Biervliet een
aanrijding plaats tussen een vracht
auto. bestuurd door Ch. P. van Hoofd
plaat, een een personenauto, bestuurd
door J. de R. van Biervliet.
De vrachtauto draaide van de.Beu
kelsstraat de Noordstraat in, waarbij
een botsing ontstond met de uit de
richtimg Hoofdplaat komende perso
nenwagen. Persoonlijke ongevallen
deden zich niet voor. De personenauto
was ernstig beschadigd.
(Advertentie)
voedt en beschermt Uw haar.
houdt het de hele dag in model
"de haarcrème van haarspecialisten" en geeft het een prachtige glans
iiiiinin
::t
Zaterdagmiddag stond op het sta
tionsemplacement te Vlissingen
de laatste stoomlocomotiefdie
de Zeeuwse lijn heeft bereden. De
locomotief vertrok om half zes,
in de richting van de sloper... Ge
heel rechts de stationschef Vlis
singen, de heer C. G. Caevert,
naast hem de Roosendaalse ma
chinist, de heer S. Puiman.
Foto P.Z.C.)
DE LAATSTE stoomlocomotief is
van de Zeeuwse lijn verdwenen...
Stil, heel stil is de machtige ma
chine, die in koper de cijfers 3819
droeg, zaterdagavond, kort na het
invallen van de duisternis, Zee
land uitgereden. Er waren geen
bloemen, er was geen comité van
uitgeleide. De 3819, een gigan
tisch brok romantiek, spoorde
door de duistere en winderige
herfstavond stil weg, in de rich
ting van de sloper. Om half zes
was hij, met achter zich aan de
goederentrein genummerd 6627,
het station Vlissingen uitgereden.
Daar heeft 's middags de machi
nist S. Puiman uit Roosendaal
„zijn" loc voor de laatste maal
„gerestaureerd", zoals dat in
spoorwegtermen heet. De machi
nist Puiman verschoonde de vu
ren en vulde het water bij en hij
deed het met een beetje weemoed.
„Stoommachinist" was een vak,
zei hij en het viel hem kennelijk
zwaar na "veertig jaar stoom op
diesel en elektriciteit over te
schakelen. „Op een dieselloc ben
je een trambestuurder, er zit geen
leven in", zo zei deze pro-stoom-
man en hij verhaalde van de gul
den dagen voor het verschijnen
van de diesel-locs op het rails
stelsel van de Nederlandse Spoor
wegen. Toen waren er fikse pre
mies te behalen, als men zuinig
met de kolen omsprong. „En zui
nig rijden, dat was onze sport".
Nu is het, ook op de Zeeuwse lijn,
uit met die sport. De stoomloco
motief 3819, die in 1928 bij
Schwartzkopff in Berlijn was ge
maakt, was de laatste, die zich
hier heeft vertoond. Hij kon een
goederentrein trekken met zestig
beladen wagens, zo'n slordige
1300 ton en dat met een snelheid
van 60 km per uur. Maar de die
sel- en elektrische locomotieven
doen het economischer.
Daarom stapt de machinist
Puiman zij het een beetje wee
moedig gestemd vandaag over
op een dieselloc. Evenals zijn
collega A. Tak uit Roosendaal, die
deze laatste stoomlocomotief Zee
land heeft uitgereden. De Zeeuw
se lijn is „ontstoomd", zoals dat
heet; de stoomlocomotief heeft
afgedaan. En daarmee ïs een
brokje spoorwegromantiek ver
dwenen.
BREDE TOEGANGSWEG
Kosten worden geraamd
op 5,- miljoen.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben Provinciale Staten thans een
gedetailleerde uiteenzetting doen toe
komen ten aanzien van de door hen
voorgestelde bouw van een nieuwe
veerhaven op Noord-Beveland,
even ten noorden van Kats v
een verbetering en versnelling van
de veerdienst op Sehouwen-Duive-
land. De kosten van deze nieuwe
veerhaven worden gesteld op 5 mil
joen gulden, met inbegrip van het
aanleggen van de toegangsweg.
Het havenbassin der veerhaven
krijgt een algemeen rechthoekige
vorm met de lengte-as ongeveer
loodrecht op de oever, waardoor de
schepen na 't binnenlopen niet meer
van koers hoeven te veranderen.
Voor het onderhouden van de veer
dienst op Schouwen-Duiveland is in
de eerste plaats gedacht aan de
thans in dienst zijnde veerboten met
zij-lading, doch het ligt in de be
doeling, t.z.t. deze haven óók ge
schikt te maken voor schepen met
kop-lading, waarvoor dan een extra
krediet zal worden aangevraagd.
De diepte der haven wordt 7,50
meter min n.a.p., de breedte der
havenmond werd wegens de stroom
bij springtij 'bepaald op ongeveer 90
meter op laagwater (55 meter in do
bodem). Het noordelijk hoofd reikt
verder zeewaarts dan het zuidelijke,
hetgeen de invaart bij ebstroom
die het sterkst is zal vergemak-
Goesenaar gedood bij
autobotsing.
Aan de Drentse hoofdvaart te Ha-
elte is zondagmorgen een auto me*
ier inzittenden door tot nog toe onbe
kende oorzaak tegen een langs de weg
staande boom gebotst. Aangezien nie
mand het ongeluk heeft zien gebeu
ren, en de inzittenden nog niet ge
hoord konden worden, vermoedt men
dat de storm bij dit ongeluk een rol
heeft gespeeld.
De bestuurder van de auto, T. N.
u:t Oudewater en twee der inzitten
den A. H. en H. H.. twee broers uit
Nijkerkerveen, werden zwaar gewond.
vierde inzittende, H. H. uit Goes,
vermoedelijk studerende in Utrech*,
kwam om het leven. De drie zwaar
gewonden, die verscheidene arm- en
beenbreuken hadden opgelopen, zijn
ter verpleging in bet diaconessenhuis
te Meppel opgenomen.
kelijken. De lengte van de haven
werd gesteld op 4 a 5 maal de
scheepslengte, derhalve op 300 me
ter.
De hoogten van de havendijken
zijn ontworpen op 6 meter pius n.a.p.
voor de waterkerende dijken en op
4V£ meter plus n.a.p. voor de overi
ge dijken. De verdediging van de
koppen der dijken zal geschieden
door basalt. In de haven wordt het
talud verdedigd met betonblokken
tot een hoogte van 3 meter plus
n.a.p.
Het havcnplateau krijgt even
als dat van de aanlegplaats De Val
bij Zierikzee een opstelplaats voor
ruim 100 auto's. De ontworpen toe
gangsweg, in aansluiting op de weg
veervveg provinciale weg Kortge-
ne-Colijnsplaat, krijgt een rijbaan
van 6 meter met aan weerszijden
2.10 m brede rijwielpaden, geschei
den van de rijbaan door 2,50 m.
brede bermen.
Schouwen achter beleid van
Gezondheidsdienst Dieren
Inzake ontslag dr. Grootenhuis.
De kring Schouwen-Duiveland van
de Gezondheidsdienst voor Dieren
heeft zich tijdens een vergadering te
Zierikzee unaniem achter het be
stuursbeleid gesteld ten aanzien \un
het ontslag van dr. Grootenhuis. De
kring Schouwen-Duiveland voelt er
niets voor om alsnog een neutrale
commissie van onderzoek in te'stel
len, zoals door dekringen West-
Zeeuwsch-Vlaanderen en West- Zuid-
Beveland is voorgesteld.
Bovendien is deze zaak thans in
onderzoek bij het arbeidsbureau. De
vergadering, waarin deze uitspraak
werd gedaan, stond onder leiding
van de heer K. A. van Langcraaa,
die bij de opening een speciaal wel
komstwoord richtte tot de lieren J.
P. Lindenbcrgh en dokter J. Tee-
sink, respectievelijk voorzitter en di
recteur van de Gezondheidsdienst
voor Dieren. Er werd een overzicht
gegeven van de stand van zaken van
t.b.c., abortus-Bang, mond- en
klauwzeer en runderhorzelbestrlj-
ding op het eiland. De vooruitzichten
dienaangaande zijn niet ongunstig.
De rekening '56—'57 werd goedge
keurd met een batig saldo van
425,53. Van de aftredende bestuurs
leden werd de heer J. L. Via te
Noordgouwe herkozen. Voor ,de lieer
P. L. Krepel te Bruinisse. die zich
niet herkiesbaar stelde werd zijn
zoon, M. K. Krepel benoemd.
Harmonie in Hulst voor
ƒ1.000,— benadeeld
Drie inbraken in enkele dagen.
In de nacht van zaterdag op zon
dag hebben tot nu toe onbekend ge
bleven daders ingebroken ten huize
van de heer I. Maes in de Burge
meester Frans van Waesberghe-
straat in Hulst. Er werd een bedrag
van rond f 1000.ontvreemd uit de
kas van de Kon. Stedelijke Harmo
nie, waarvan de heer Maes penning
meester is. Voor de muziekvereni-
Sing betekent het verlies van dit bc-
rag een grote schadepost.
Iii dezelfde nacht werd een poging
tot inbraak gedaan in de woning van
de heer F. Hemelaar, Gentsestraat 9.
De daders hebben klaarblijkelijk
niets van hun gading kunnen vinden;
de heer Hemelaar miste althans
niets.
Vorige week was te Hulst een po
ging tot inbraak gedaan bij de fir
ma Wilking.
Ontploffing aan boord van
tanker voor Breskens
Zaterdagmiddag deed zich in de
machinekamer van de Noorse tanker
„Freddy" (8735 br. reg. ton), die
voor Breskens ten anker lag, een
ontploffing voor. Persoonlijke onge
lukken waren hiervan niet het ge
volg, maar wel was er schade. Be
manningsleden van dit Noorse schip
konden deze schade echter zelf her
stellen en zondagochtend kon de
„Freddy", die uit de Perzische Golf
kwam, de reis naar Antwerpen
voortzetten.
Laatste barakken worden
thans afgebroken.
De laatste drie van de barakken, die
indertijd te Noordgouwe werden op
getrokken voor de tijdelijke huisves
ting van geëvacueorden uit de ge
meenten Nieuwerkerk en Kerkwerve
worden thans afgebroken. Dezer da
gen zal het terrein aan de Heereweg
geheel zyn ontruimd.
VANDAAG.
Middelburg Electro: „Op naar Holly
wood", 8 uur. o.l.Schouwburg: „De
avonturen van Quentln Durward", 8
uur, H Jr.
Vlissingen Alhambra: ..Het vuur van
de haat", 7 en 9 uur, 14 Jr.; Luxor:
„De wreker uit Mexico", 8 uur, 14 ,;r
Goes Grand: „08—15, het einde", 8 iu
18 Jr.