Bommen slaan in-band speelt door DAG DER SCHANDE en loerende periscoop.... Pearl Harbours uur heeft geslagen D1 WOENSDAG 4 DECEMBER 1957 PROVINCIALE ZEEÜW8B COURANT T Zelfs nog voor de Japanse bommenwerpers naar het dek van de vliegkampschepen waren gebracht, verkeerden de schepen in Pearl Harbour reeds in gevaar. Een plan, dat was uitgewerkt door lui tenant ter zee der eerste klasse Naogie Iwasa, hoofd van de speciale Japanse marinecommando's, werd in praktijk gebracht. Iwasa was de voorvechter van de „dwergduikboot". Hij had veel tegenstand bij het opperbevel moeten overwinnen om zijn nietige scheepjes bij de operatie ingeschakeld te krijgen. De admiraals vrees den, dat de onderzeebootjes zouden worden ontdekt en de aanval on tijdig zouden onthullen. Maar Iwasa haalde hen over. Ze gingen ermee akkoord, dat v ïjf dwergonderzeeërs door grote onderzeeboten naar 't gebied rond Pearl Harbour zouden worden gebracht om te trachten door de verdediging heen te breken. Elke dwergboot had een beman ning van twee koppen, die gedurende een jaar voor zijn speciale werk was opgeleid. En elke onderzeeboot had twee torpedo's. Ontdekt door een mijnenveger Even bulten Pearl Harbour voer de kleine Amerikaanse mijnenveger Condor heen en weer. Het was 3.42 uur. toen de officier van de wacht, vaandrig R. C. McCloy, plotseling een vreemde ?olf opmerkte. Ze was minder dan 00 meter verwijderd en liep lang zaam uit naar de £ondor. De golf bewoog zich in de richting van de haveningang. Ze was spoedig nog maar 50 meter ver ongeveer 1000 meter van de boelen bij de ingang. Toen zwenkte ze plotseling in tegenoyergstelde richting. Om 3.58 uur vertelde de seinlamp van de Condor het nieuws aan de tor pedojager Ward die in de nabijheid op patrouille was: „Een onderzee boot In zicht, westelijke koers, snelheid negen knopen." De boodschap kwam bij luite nant ter zee tweede klasse Oscar Goepner. een jonge reserve-offi cier, die juist de wacht had over genomen. Hij wekte de comman dant luit. ter zee der eerste klasse William W. Outerbridge. Toen de ze het bericht van de Condor had gelezen liet hij onmiddellijk alarm slaan. De mannen haasten zich naar hun gevechtsplaatsen en ge durende het volgende half uur sloop de Ward heen en weer, ter wijl de uitkijken en luisterposten ingespannen zochten naar enig te ken van de onderzeeboot. Om 4.43 uur werd het alarm opgeheven en de meeste leden van de bemanning kropen te kooi. De normale wacht bleef oplettend uitkijken. Vier minuten later begon de poort in het anti-torpedonet. dat de haveningang afsloot, open te draaien. Dit nam steeds acht tot tien minuten In beslag en het was 1 reeds 4 58 toen onderofficier Po well in het logboek van het wacht- i-scheepje schreef: „Poort open witte lichten." Om 5.08 gleed de mijnenveger Crossbill, die tezamen met de Con dor had gewerkt naar binnen. Nor- VVV»VVVVVVWAWA\VVy maal gesproken zou de poort direct weer gesloten moeten worden, wat ln de nachtelijke uren altijd ge beurde, maar de Condor stond eveneens op het punt binnen te lo pen en het scheen derhalve niet de moeite waard het net eerst nog te sluiten. Om 5.32 was ook de Con dor veilig binnen, maar nog bleef de poort open. De sleepboot Keo- sanqua moest om 6.15 uur passe ren en opnieuw scheen het sluiten en openen en weer sluiten de be manning van het wachtschip over bodige moeite toe. Vreemd voorwerp e Keosanqua moest het voor- Goepner behoefde niet verder overtuigd te worden. „Kapitein, kom op de brug", schreeuwde hij. Outerbridge sprong uit zijn kooi in de kaartenkamer, trok een och tendjas aan en kwam bij de ande ren staan. Hij keek slechts even en gaf toen groot alarm. Het was 6.40 uur. 0— Outerbridge zette de machine- telegraaf op volle kracht vooruit en ae oude war d opnsnagrarhfrO twee.... drie vier rolden er over de achtersteven. Geweldige geisers sprongen op en de onder zeeër werd onmiddellijk verzwol gen door een berg van schuim. In het marinevliegtuig deed vaandrig Tanner een schietgebed je. Het enige fatsoenlijke volgens hem, was de onderzeeër te helpen, maar aan de andere kant waren de orders zeer streng geweest: „Werp dieptebommen en breng elke on derzeeboot tot zinken, die zich on bevoegd in het territoriale gebied ophoudt". Toen hij omlaag keek zag hij dat de Ward reeds hiermee bezig was. Een pijnlijk moment van aarzeling en toen richtte Tan ner zijn kist voor de tweede keer met de neus naar beneden. Ditmaal liet hij enkele dieptebommen val len. Maar als zijn opvatting nu eens verkeerd was geweestin gedachten zag hij zich al voor de krijgsraad staan. En hij zag zich voor de rest van zijn leven gedood verfd als de man, die een Ameri kaanse onderzeeër tot zinken bracht. Alleen Outerbridge scheen abso luut zeker van zijn zaak. In feite bedacht hij, dat het rapport, dat hij om 6.51 had uitgezonden niet streng genoeg was. Het luidde: „Onderzeeër in territoriale zone met dieptebommen bestookt". Dit door Walter Lord en de oude Ward sprong naar vo ren zijn snelheid opvoerende van vijf' tot tien en daarna tot 25 kno pen. „Bakboord" riep hij tot roer ganger Raenbig en het van 1918 daterende casco kreunde toen het sterk naar bakboord overhelde. Outerbridge richtte het schip recht naar de opening tussen de bark en de toren, die nu ongeveer 400 me ter ver waren. Op dat moment werd men ook op de Antares wat gewaar de seinlamp flikkerde tenminste het nieuws, dat men meende gevolgd te worden. En van boven af liet het marinevliegtuig twee rookbommen vallen om de po sitie van de onderzeeboot aan te geven- Voor vaandrig William Tanner, de piloot van het vliegtuig, was het enkel een daad van de barmharti ge Samaritaan. Zijn eerste reactie was: „Een onderzeeër in nood". Toen zag hij de Ward in die rich ting opstomen. Snel dook hij naar beneden en wierp zijn twee rook bommen. Dat zou de Ward helpen bij de reddingspogingen. Bommen vallen AAR de Ward had geen merktekens nodig. De on derzeeër was nu aan stuur boord en wees loodrecht op het schip. Ze draaide af; de toren was nu ongeveer een halve meter boven water. In de golfdalen vingen de mannen een glimp op van de si- gaarvormige romp. „Open het vuur" beval Outer bridge. Ze waren nu op slechts 100 meter afstand en de eerste granaat trof juist op de plaats waar de to ren het water raakte. De onder zeeër scheen even te wankelen, maar voer toch door. Ze was nu geheel langszij en matroos Louis erner had tijd genoeg om de stompe periscoop waar te nemen. Toen was ze reeds voorbij, draaien de en tollende in het kielzog van de Ward. Vier snelle stoten op de fluit ver telden majoor-torpedomaker W. C- Maskzawilz, dat hjj de dieptebom men moest lanceren. Een zou alleen het signaleren van een periscoop of een asdis-contact hebben kunnen zijn. Er waren de laatste jaren al zoveel walvissen met dieptebommen „behandeld" dat het hoofdkwartier over een dergelijk bericht zeker niet opge wonden zou raken. Maar de Ward had de onderzeeër zelf gezien en dat was het allerbelangrijkste punt, dat duidelijk moest worden gemaakt. Het was de enige kans om een actie te ontketenen in plaats van 't geijkte: „Verifiëren en herhalen". Daarom zond Outerbridge om 6.53 een tweede bericht uit naar het 14de Marine districtshoofd kwartier. Deze keer luidde het: „Onderzeeër in teritoriale zone aangevallen, beschoten en met dieptebommen tot zinken ge bracht". Hij voelde, dat dat „beschoten" de clou van het hele bericht was. Nu zouden ze weten, dat hij zijn kanons had gebruikt. Nu zouden ze weten, dat hij ten' minste iets had gedaan. Dat hij tenminste bereid was geweest iemands kaarsje uit te blazen, terwijl anderen nog ge hypnotiseerd waren door hun vre- desgedachten. Ongeloof AAN de wal gonsden de tele foonlijnen tussen de defensie- posten van alle diensttakken. Er was verbazing en ongeloof. Er waren tevoren teveel waarnemin- fen geweest, die later bleken zon- er enige grond te zyn. Zeker de boodschap van de Ward was het eerste rapport van welk schip ook, dat zyn waarneming met diepte bommen had bevestigd. Maar bü het mondeiingen doorgeven van het bericht ging het beslissende punt, waarop Outerbridge de aan dacht had willen vestigen dat hy op de onderzeeër had geschoten en haar dus gezien moest hebben geheel verloren. Daardoor kreeg het bericht dezelfde waardering als de vele andere vaste alarmeringen. Op de schepen in de haven was alles rustig. De vliegkampschepen waren op zee, maar een woud van masten en schoorstenen duidde aan, dat alle slagschepen binnen waren: De Nevada, Arizona. Ten nessee, West Virginia. Maryland, Oklahoma en de Californië. Met elkaar groot en klein, zwak en machtig, waren het 96 oorlogs schepen. Alleen aan boord van één schip werd afgeweken van de gewone zondagmorgenroutine. Dat schip was de torpedobootjager Mona- ghan, die vrij van dienst was. Ze zou om 8 uur afgelost worden en haar kapitein, luitenant ter zee der eerste klasse Bill Burford, was van plan aan wal te gaan. De sloep was reeds langszij. Toen kwam om 7.51 plotseling het bevel van het Marine districtshoofd voorplecht met de geus en ditzelf de gebeurde op het achterschip met de Amerikaanse vlag. Dan, precies om 8 uur viel de waar schuwingsvlag naar beneden en werden de twee andere gehesen. Op de kleine schepen floot de bootsman op zijn fluitje; op de grotere bodems werd een hoorn signaal gegeven, en op de aller grootste speelde een muziekkorps het volkslied. Toen de klok naar 7.55 tikte namen overal in de ha ven de mannen hun plaatsen in. Op de brug van het oude repara tieschip Vestal maakte matroos Adolf Zlabis zich gereed om de waarschuwingsvlag te hijsen. Op het achterschip van de kruiser Helena in dok 1010 marcheerde wel een toer zou zijn om uit te vinden wie de dader was. Toen klonk een zware explosie en steeg een hoge kolom van stof en rook omhoog van de helling. „Het doet er niet toe", zei Ram- séy. „Het is een Jap". Nu kwamen twee andere vlieg tuigen naar beneden gieren. En ditmaal werd er beter gemikt. De len van de grote hangar aan het einde van de helling vlogen naar alle richtingen. jHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIII lllllllllllllllillllllllllllllllillllllllllllll Het was tijd voor de vlaggenparade op Pearl Harbour. Tijd voor de muziekkorpsenvoor de hoornblazers en voor het hijsen van de vlaggen. De mannendie stonden te wachten om het ritueel te volbrengen wisten niets van de ontel bare seinen op de radar of van een vreemde ontmoeting buiten de haven. Toen ontdekten ze zwarte puntjes in de lucht iimiiiiiiiiiiii kwartier om onmidddellijk uit te varen en contact te zoeken met de Ward. De andere schepen in Pearl Harbour hadden alleen maar met de ochtendparade te maken. De plechtigheid was altijd hetzelfde. Om 7.55 uur ging op de seintoren op de scheepswerf de waarschu wingsvlag in top en alle schepen in de haven volgden dit voorbeeld onmiddellijk. Op elk schip nam een mannetje zijn plaats in op de en een sleep, een stalen bark, overnemen. Het was toen 6.30 uur en de Antares was reeds in zicht met de bark ongeveer 100 yards achter zich. De Ward dobberde op ongeveer een myl afstand en een: marine- vlietuig trok cirkels in de lucht, net alsof het iets in het vizier had. Matroos H. E. Raenbig. de roer ganger van de Ward, Keek ook naar iets. Toen de Antares uit het zuid-westen opdoemde en voor de Ward langs koers zette naar de haven, bemerkte hij plotseling een vreemd, zwart voorwerp, dat vast gemaakt scheen aan de sleeplijn tussen de Antares en de bark. De schepen waren op een afstand van ongeveer een mijl en daarom vroeg htj kwartiermeester H. F. Gearin om met zyn verrekijker het voor werp te observeren. Gearin zag onmiddellijk, dat het ding niet aan de sleeplijn hing, maar van zijn standpunt af in het verlengde van de tros lag. Het bevond zich dus aan de an dere kant van de Antaris. Hij maakte luitenant Goepner erop opmerkzaam, die meende, dat het een boei was, maar hem wel ver zocht een oogje in het zeil te hou den. Dat deed Gearin en een minuut later zei hy te geloven, dat het 'n commandotoren was. Ze scheen in de koers van de Antares mee te gaan alsof 7,e van plan was ach ter de bark de haven binnen te lopen. Bommen en torpedo's slaan in. De Amerikaanse vloot wordt zwaar gehavend. Illllllllllllliniinillllllllllllllllllllllllllllllliinilllllllllllllllllllllliiuiiiiiiii luitenant ter zee der derde klasse W. W. Jones met een erewacht van vier man naar de vlaggestok. Zwarte stippen TERWIJL iedereen stond te wachten, bemerkten enkele muzikanten diverse zwarte stipjes aan de zuidwestelijke he mel. Er naderden vliegtuigen en uit verschillende richtingen. Lui tenant ter zee der eerste klasse Korn, officier van de zeedienst op de kruiser Raleigh zag een dunne streep, die uit het noordwesten kwam aanvliegen. Matroos „de rooie" Pressler van de Arizona ontdekte een sliert, die over de bergen in het noordoosten nader de. Terwijl de vliegtuigen naderbij raasden hoorde apothekers-assis tent William Lynch op de „Cali fornië" een stuurman uitroepen: „De Russen sturen zeker een vliegkampschip op bezoek. Je kunt duidelijk de rode cirkel zien op de vliegtuigen". Seiner Charles Flood van de Helena greep een veldkijker om de machines goed te kunnen observeren. Zij nader den op een hoogst ongebruikelijke manier, maar toch was er iets be kends aan. Toen herinnerde hij zich de tijd, dat hij in 1932 in Sjanghai was en het Japanse leger en de marine de stad aanvielen. Hij herinnerde zich opeens haarscherp hun sy steem van bombarderen een soort zweefduik. En de vliegtui gen, die over Fort Island kwamen maakten precies dezelfde manoeu vre. Op het commando-centrum van Fort Island werkte kapitein-luite nant ter zee Logan een opspo ringsplan uit voor de onderzeeër, die door de marinepiloot Tanner was gerapporteerd. Toen gierde een duikbommen werper omlaag naar de helling van de watervliegtuigen op het zuidelijke uiteinde van het eiland. Het leek er veel op of een jonge piloot bezig was een stunt uit te halen en zowel Ramsey als de of ficier van dienst vlogen naar het raam om te zien of ze het num mer van de overtreder konden ontcijferen. Maar ze waren te laat en Ramsey merkte op, dat het Eerste treffers alles gebeurde onopge merkt door luitenant Korn aan boord van de Raleigh, die aan de noordwestelijke zijde van Fort Island gemeerd lag. Hij gaf juist zijn wacht aan dek over aan luitenant Came en kon niet veel zien van wat er eigenlijk bij de helling voor de watervliegtui gen aan de hand was. Maar wel had hij een prachtig uitzicht op de vallei, die naar het centrum van Oahu leidde. Om 7.56 zag hij enkele vliegtuigen op geringe hoogte van die kant naderen. Nu waren ze boven de bomen van Pearl City. Ze splitsten zich; twee gingen er iri de richting van de Utah, een koerste naar de Detroit en de vierde raasde op de Raleigh toe, die precies tussen de twee andere schepen inlag. Luitenant Korn had reeds de luchtafweerbatterij gewaar schuwd, toen de torpedo insloeg ongeveer ter hoogte van de twee de schoorsteen. Er klonk een hels gekraak en het schip helde opeens angstig over. Door een verblin dend menghel van rook, stof en modderig water vingen de man nen nog een glimp op van de ver splinterde barkas, die juist langs zij was gevierd en precies op de plaats had gelegen waar de torpe do doel trof. De Detroit kwam er zonder treffers af, maar de Utah sidderde onder twee stevige sla gen. Een vijfde vliegtuig uit de groep bewaarde zijn torpedo, scheerde dwars over Fort Island en liet zijn projectiel los bij de Oglala en de Helena, die naast el kaar lagen gemeerd bij dok 1010, anders de normale ligplaats van het slagschip Pennsylvania, het vlaggeschip van de hele Pacific- vloot. De torpedo ging compleet onder de Oglala door en trof daarna de Helena midscheeps. De klok in de machinekamer bleef op 7.57 stilstaan. De schok deed de naden van de oude Oglala openspringen en wierp muzikant Don Rodenberger uit zijn kooi. Het enige wat hij dacht was, dat de bejaarde ketels het eindelijk hadden begeven en waren geëxplodeerd. Luitenant ter zee der derde klas se Roman Leo Brooks, officier van de zeedienst op de West Virginia, aan de andere kant van het ka naal, dacht in dezelfde geest. Hij kon evfenmin de vliegtuigen zien, die neerdoken op de watervlieg tuighangars of de schepen aan de andere zijde van Fort Island. Het enige wat hij zag was een plotse linge uitbarsting van vlammen en rook ter hoogte van dok 1010. Hij verloor geen tijd binnen enke le seconden werd met een hoorn signaal en via de luidsprekers in het schip aan de blus- en red dingsploegen bevel gegeven on middellijk uit te rukken. Een jaar lang hebben zij geoefend in hun kleine onderzeeërs. Nu, spélen zij hun rol in de aanval op Pearl Harbour. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll (Vervolg op Dag. 8) llllilllllllllllll![]lllllllllll]llllllllllll!l!lll l!l!lllllllllllll!!llllll!l!ll!lllllllll!!lllllllll!!l!lllllllllltlllllll!!!llllllllllllj!lllllll!l!llllllllllllii!llllll!ll^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 7