DE JAPANSE VLIEGERS BIDDEN Daarna drinken zij op de overwinning MAANDAG 2 DECEMBER 195T PROVINOIALB EBBUW8B COURANT KAHUKU North LUITENANT Harauo Takeda, een dertigjarige vliegerofficier aan boord van de kruiser Tone was een teleurgesteld, zorgelijk man, toen de Japanse slagvloot slingerend naar het zuiden voort joeg, nu nog slechts op 250 mijl van Pearl Harbour. Hij was teleur gesteld omdat als gevolg van de laatste orders het besturen van het watervliegtuig van de Tone aan zijn neus voorbijging. Het toe stel moest om 5.30 uur starten en tezamen met een machine van de kruiser Chikuma een laatste verkenningsvlucht ondernemen naar de Amerikaanse vloot. En Takeda tobde omdat hij als degene, die belast was met het lanceren van het vliegtuig vreesde, dat de beide toestellen tegen elkaar zouden botsen. TOEGEGEVEN, de twee sche pen lagen wel acht mijl uit elkaar, maar het was nog pikdonker. Bovendien is een mens altijd geneigd zich muizenissen in zijn hoofd te halen wanneer er veel op het spel staat. Maar er ging niets verkeerd. De vliegtui gen werden veilig van hun cata- pulten geschoten en vlogen weg in de duisternis.... twee nietige voorbodes van de grote armada, die zou volgen. Admiraal Nogumo wilde Pearl Harbour treffen met niet minder dan 284 vliegtuigen in twee machtige golven. De eerste golf moest om 6 uur 's morgens starten: 40 torpedo- vliegtuigen, 51 duikbommen werpers en 43 jachtvliegtuigen ter bescherming. De tweede golfwas geland om 7.15 uur en zou bestaan uit 20 duikbom menwerpers, 50 afstandbom menwerpers, 40 jagers. Er zou den dan 30 vliegtuigen overblij ven voor patrouillewerk en nog 40 andere, die het Japanse smaldeel zouden moeten be schermen voor het geval de Amerikanen terugsloegen. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA rwwwwwwvirvwvwvi wwwvwvwwwwww Langzamerhand waren de be manningen op de vliegkampsche pen aan de laatste voorbereidin gen begonnen. Het dekpersoneel controleerde de toestellen in de hangars en bracht ze vervol gens met de liften naar het vlieg- dek. Overal sputterden en ronk ten de motoren, terwijl de werk tuigkundigen af en aan liepen. Op het vliegkampschip Hiryu verwijderde kapitein-luitenant ter zee Amagai zorgvuldig de stukjes papier, die hij tussen de radio zendertjes van alle vliegtuigen had gestoken dm te voorkomen, dat ze per ongeluk zouden wor den aangezet. Schoon goed BENEDENDEKS trokken de vliegers schoon ondergoed aan en pas geperste unifor men. Verschillenden van hen droe gen de traditionele hashamakl hoofdhanden. Kleine groepjes hokten om de draagbare Shinto-altaren, die tot de vaste uitrusting van de Japan se oorlogsschepen behoorden. Ze dronken saké en baden voor hun succes. Toen ze zich aan het ont bijt verzamelden vonden ze een speciale traktatie. In plaats van de normale gezouten makreel en rijst gemengd met gerst aten ze nu sekihan. Dit Japanse gerecht van rijst, gekookt met kleine ro de bonen, placht te worden gere serveerd voor de meest feestelijke gelegenheden. Vervolgens pikten ze wat een voudige rantsoenen op voor de tocht zelf. een verpakte lunch, die hestond uit de gebruikelijke rijst- ballen en ingemaakte rozijnen... noodrantsoenen van chocolade en schepesbeschuitbenzedrineta- bletten. Dan naar de instructiekamer voor de laatste gegevens. Een laatste uiteenzetting op het bord, een laatste blik op de tabellen en kaarten.... de jongste gegevens over windrichting en snelheid minutieuze berekeningen van de afstand en de tijd om heen en te rug naar Hawaii te vliegen een streng bevel: niemand behal ve commandant Fuchida, de lei der van de aanval, zou zijn radio aanraken tot het tijdstip waarop de slag was begonnen. Een heldere dageraad veegde de lucht schoon, toen de mannen te voorschijn kwamen. Sommigen droegen de instructiemapjes om hun nek. Een voor een klommen ze in de cockpits en zwaaiden hun hand ten afscheidde 27-jari- ge Ippei Goto in zijn splinter nieuwe vaandrigs-uniformde rustige Fusata lata van de So- ryu, die gek was van baseball de artistieke Mimorl Suzuki van H de Akagi, wiens Kaukasische ui- terlijk al menige keer aanleiding H was geweest voor grove plagerij- en over zijn gemengde bloed". ilimiiitiiiiiiiiiiiiittiiiiiiiiiiiiiiiuiiitu Toen het de beurt was aan luitenant Haita Matsumara, trok deze plotseling het gazen masker weg, dat hem als een zwaarmoedig mens had be stempeld. Het bleek nu, dat hij in het geheim een fraaie snor had gekweekt. De bemanningen van de vlieg kampschepen waren buiten zichzelf van opwinding. In de machinekamer van de Akagi kon Tanbo de kwelling niet langer weerstaan. Hij kreeg toestemming om even aan dek te gaan kijken en holde naar boven om het grote ogenblik van het vertrek van de vlieg tuigen gade te slaan het was de enige keer gedurende de gehele reis, dat hij zijn post verliet. De mannen verzamelden zich langs de vliegdekken, schreeuw den gelukwensen en wuifden. Lui tenant Ebina de jongste scheeps arts op het grote vliegdekschip Shokaku trilde van opwinding toen hij de motoren sneller hoor de razen en de blauwe rook uit de uitlaten zag komen. ALLE ogen richtten zich op de Akagi, die het sein zou ge ven. Er wapperde een serie vlaggen halverwee. de mast, het geen betekende, dat de piloten zich gereed moesten houden. Wanneer ze omhoog werden ge hesen en daarna vlug werden ge streken moesten de vliegtuigen starten. Langzaam draaiden de vlieg kampschepen in de wind, die uit het oosten blies en uitstekend ge schikt was voor het opstijgen van de toestellen. Maar de zuidelijke zeeën liepen hoog en de schepen helden 15 graden, waarbij het boegwater hoog opspatte. Het was eigenlijk te ruw om de vlieg tuigen veilig te kunnen lanceren, meende admiraal Kusaka, chef staf van admiraal Nagumo. Maar er bleef geen andere keus over. De vloot was nu 230 mijl ten noord-oosten van Oahu, 't eiland waarop Pearl Harbour was gele gen. De tijd: 6 uur in de ochtend. Plotseling klommen de seinvlag gen omhoog om onmiddellijk daar na snel langs de mast te zakken. Het sein was gegeven. Een voor een raasden nu de toestellen over het vliegdek, de uitroepen en ge lukwensen, die overal opklonken, verdrinkende in het lawaai van hun motoren. Navigatie-officier Hoichiro Tsu- kamoto vergat zijn zorgen over de pciitie van de Shokaku. Hij stelde voor zichzelf vast, dat dit de., en reed verder naar de ha venkade. Mr. Blackmore zestien jaar bij de marine en eerste machi nist van de sleepboot Keosanqua moest om 6 uur onderweg zijn om de Antares te ontmoeten en een stalen bark over te nemen, die van Palmyra af was gesleept. Toen mrs. Blackmore haar echt genoot afzette gaf het eerste, grijze morgenlicht de lange rijen zwijgende oorlogsschepen een vreemde, spookachtige aanblik. „Dit", zo merkte ze op, „is de rustigste plek, die ik ooit gezien heb". „Je zou anders verbaasd staan kijken als je wist wat hier alle- maalg ebeurt". Mr. Blackmore antwoordde opgewekt terwijl hij aan boord sprong van de sleep boot om weer een nieuwe werk dag te beginnen. HET was een op het mobiele radarstation BARBERS POINT HICKAM FIELD DIAMOND\ HEAO YAMAMOTO ...geestelijk vader van het Pearl Harbour-plan.... het grootste moment uit zijn le ven was. De scheepsartsen Endo en luitenant Ebina vergaten hun decorum en wuifden wild naar de vertrekkende vliegers. Machinist Tanbo schreeuwde als een school jongen en rende toen terug naar de machinekamer van de Akagi om aan iedereen het nieuws te vertellen. Nadat de jachtvliegtuigen wa ren opgestegen en beschermende cirkels begonnen te draaien bo ven de schepen donderden de tor pedovliegtuigen en de duikbom menwerpers over de vliegdekken. Kist na kist steeg op, blinken in de stralen van de ochtendzon, die juist over de horizon kwam gluren. Spoedig waren ze alle in de lucht en draaiden ze door elkaar om hun formatie te zoe ken. Matroos Iki Kuramoti, die het machtige vertrek had gadegesla gen stond op het punt in huilen uit te barsten. Maar hij bracht rustig zijn handen tezamen en begon te bidden. Admiraal Kusaka was zicht baar geschokt. Het was een ver schrikkelijke inspanning geweest de vliegtuigen op deze hoge zee veilig de lucht in te krijgen. Nu ze op weg waren was de plotse linge opluchting hem eenvoudig veel. Hij trilde als een blad. Hij kon zich niet onder controle brengen. En hij raakte ook in verwarring omdat hij zich altijd had voorge staan op zijn houvast aan het Boeddhisme, Bushido en Kendo (een vorm van Japans schermen), hetgeen alles bedoeld was om een man tegen dit soort emoties te pantseren. Tenslotte zat hij op het dek mischien dacht hij zelf wel in een stoel en gaf zich over aan een Boeddhistische meditatie. Terwijl de machines wegvlogen naar het zuiden wist hij zich langzaam te vermannen. Op het hoofddoel van de be storming was het enige teken van leven een huisvrouw van middel bare leeftijd, die haar man naar het werk reed. Mrs. William Blackmore stuurde de wagen door de hoofdpoort van Pearl Har bourpasseerde de marine- schildwacht, die haar doorlaatbe- wijsje op de voorruit controleer van het Amerikaanse leger te Opana, vlak bij Kahuku Point op het noordelijke puntje van De doelen van het Japanse bombardementhavensbases, vliegvelden... Oahu. Op de gewone wacht van 4 tot 7 uur 's morgens signaleerden de soldaten Joseph Lockard en Geor ge Elliott doorgaans 25 vliegtui gen, maar deze zondag was er nauwelijks iets op het scherm te bespeuren. Het station was één van de vijf mobiele eenheden, die op strate gische punten rond Oahu stonden opgesteld. Ze waren alle verbon den met een informatiecentrum bij Port Shafter, dat het spoor bleef volgen van de toestellen, die de radarposten in het vizier kre gen. Het systeem kon elk vliegtuig binnen een straal van 150 mijl signaleren als het tenminste werkte. Maar men was er juist mee begonnen en er waren nogal eens storingen. Lockard, Elliott en de anderen besteedden vaak 't grootste deel van hun tijd met oefenen en repareren. Eerst oefenden ze van 7 uur v. m. tot 4 uur n.m. Maar na een waarschuwing uit Washington op 27 november waren ze iedere morgen van 4 tot 7 uur op hun post. Dit werd als de meest kri tieke tijd beschouwd. Daarna werkten ze door tot 11 uur 's morgens en hielden dan op voor de rest van de dag. 's Zondags werkten ze alleen van 4 tot 7 uur. Die zondagmorgen hadden ze de wekker op 3.45 uur gezet en een kwartier later stemden ze het ap paraat af om de volgende drie uur af te wachten of er iets zou gebeuren. Om 6.45 uur was er even wat geflikker op het scherm te zien klaarblijkelijk een paar vlieg tuigen, die op 130 mijl afstand naar het noordoosten in de rich ting van het eiland vlogen. En niets meer dan dat. Ze waren niet verbaasd toen het informatiecentrum Shafter om 6.54 uur opbelde, dat ze de boel konden gaan sluiten. Op het informatiecentrum was luitenant Kermit Tylor de enige officier, die dienst had. Ook hij had een paar rustige uurtjes. Zoals de Japanse vliegers het zagen. Het exploderende schip is de Arizona Om 6.10 uur belde eindelijk één van de radarposten, dat ze een „contact" hadden op het scherm en de plotters begonnen op de piottafel enkele pijlen te verschui ven. Om 6.45 uur kwamen er meer aanwijzingen van vliegtui gen, die 130 mijl ten noorden van Pearl Harbour vlogen niet veel. maar toch genoeg om luitenant Tyler uit de stoel te doen opstaan en hem te doen toezien hoe de schrijver deze meldingen in zijn dagelijks rapport noteerde. Op de plottafel waren het net hanepoot- jes, die in de richting van het ei land wezen. Toen was het plotse ling 7 uur en ging iedereen aan het ontbijt. Tylor bleef alleen achter in het vertrek. Om de een of andere re den, die alleen aan het leger be kend zal zijn geweest, liep zijn dienst van 4 tot 8 uur, een uur langer dus dan ieder ander. Hij leunde heerlijk achterover... nie mand om te gehoorzamen... nie mand om te commanderenen zelfs niemand om mee te praten. Vliegtuigzwermen IN Opana maakte de sluitings tijd van 7 uur weinig verschil voor de soldaten Lockard en Elliott. Ze waren toch afhanke lijk van de truck, die hen zou op halen. De wagen kwam gewoon lijk om 7 uur, maar je kon er je horloge beslist niet op gelijk zet ten. Dat wisten ze nu eenmaal en ze besloten daarom het appa raat te laten aanstaan tot de truck zou arriveren. Om 7.02 uur begon Elliott nog wat aan de knoppen te draaien. Lockhard leunde over zijn schou der en legde het verschil uit tus sen de diverse flikkeringen en lichtplekjes op het scherm. Plotseling verscheen er een lichtvlek, die groter was dan wel ke plek, die Lockard ooit op de radar had gekregen. Het was zelfs zo groot, dat hij aanvanke lijk meeiide, dat het toestel ka pot was. Hij schoof Elliott terzij de en nam de regelknoppen over. Maar hij zag spoedig, dat er niets met het apparaat aan de hand was. Het was alleen niaar een ge weldig aantal vliegtuigen, dat door de radar was geregistreerd. Elliottwas intussen al bij de plottafel om de positie van de vliegtuigen vast te stellen. In en kele seconden kon hij vertellen, dat ze zich op een punt bevon den 137 mijl ten noorden en 3 punten ten oosten. Als een vis sersman, die zijn eerste walvis aan wal heeft gebracht, kon El liott nauwelijks wachten met het opbellen van het informatiecen trum. Hij probeerde de koptele foon. waarmee hij in direct con tact kon komen met een van de waarnemers op het centrum. De lijn was dood. Toen probeerde hij het via de telefoonlijn van het le ger. Na het geklik, gebrom en ge snuif, dat aan elk telefoongesprek op Hawaii pleegt vooraf te gaan, kreeg hij eindelijk soldaat Jo seph McDonald aan het schakel bord van het centrum. McDonald werkte in een slaapkamertje, dat buiten de piotkamer lagen hij bleef op zijn post, zelfs nu het centrum was gesloten. Ademloos spuide Elliott het nieuws: „Er nadert een groot aan tal vliegtuigen uit het noorden, drie punten oost". McDonald had er een goed sol datenwoord op: „Hij wist niet wat hij moest doen en er was nie mand meer op het informatiecen trum". Maar Elliott vertelde hem. dat hij dan maar iemand moest gaan zoeken en hing de hoorn op. XXX McDonald schreef de boodschap op. Toen draaide hij zich om ten einde de tijd te controleren op de grote klok in de piotkamer. Dus doende bemerkte hij opeens luite nant Tyler, die alleen aan de plottafel zat. Er was dus nog ie mand in het gebouw. McDonald bracht de boodschap naar de lui tenant. Hulpvaardig legde hij uit, dat het de eerste keer was, dat hij iets dergelijks had ontvangen. „Denkt U. dat we er iets aan moe- ten doen?" Hij stelde voor de plotters van de ontbijttafel terug te roepen. Ze kregen niet teveel oefeningen dit scheen inderdaad „een afschuwelijk grote zwerm" te zijn. s Tyler was niet bepaald onder de indruk. McDonald ging terug naar zijn schakelbord en belde Opana terug. Ditmaal kreeg hij Lockard, die intussen ook opge- wonden was geraakt. De lichtvlekken leken groter dan ooit; de afstand kromp snel in: om 7.08 113 mijl, om 7.15 uur s 92 mijl. Minstens 50 toestellen moesten niet bijna 130 mijl per uur naar Oahu razen. „Hé, Mac", protesteerde hij, M toen McDonald hem vertelde, dat de luitenant had gezegd, dat alles in orde was. Toen vroeg Lockard de luitenant zelf aan de telefoon, omdat hij nog nooit zoveel vlieg- tuigen had gezien, nog minder zo- veel flikkeringen op zijn scherm. McDonald verzamelde alle eer- bied die een soldaat pleegt te ge- bruiken als hij een officier een „hete aardappel" moet overhandi- gen:, „Meneer, ik zou graag wil- len, dat U zelf even aan de tele- foon komt!" Pieker maar niet Tyler luisterde geduldig en s dacht een minuut na. Hij herin- nerde zich, dat de vliegkamp- schepen buitengaats waren. Het zouden dus marinevliegtuigen kunnen zijn. Hij riep ook de radio in herinnering, die speelde toen §j hij op weg was naar zijn werk. n Dit gebeurde altijd als er B-17's uit Amerika kwamen aanvliegen. Het zouden dus ook vliegende for- s ten kunnen zijn. In ieder geval, s waren het geen vijandelijke toe- stellen. Hij sneed een verdere dis- cussie af- door Lockard eenvoudig te zeggen: „Kom, pieker er maar niet Éj over". Lockard was nu niet meer in de stemming om te blijven zit- ten; hij vond, dat hij dau net zo goed het apparaat kon afzetten. Maar Elliott wilde nog wat oefe nen; en dus volgden ze de nade rende zwerm vliegtuigen 7,25 uur 62 mijl 7.30 uur 47 mijl 7.39 uur 22 mijl toen verlo ren zij het contact omdat de es kaders in de „dode hoek" verdwe nen, die door heuvels werd ver oorzaakt. Precies op dit ogenblik arriveer de de truck, die hen naar Ka- waiola zou brengen voor het ont bijt. Ze sloegen de deuren van de mobiele post met een luide smak dicht, draaiden de sleutel om, sprongen in de truck en hobbel den de weg af. Het was kwart voor acht. Soldaat McDonald op het in formatiecentrum voelde zich toch niet op zijn gemak. Hij vroeg lui tenant Tyler wat deze dacht van de opzienbarende vlekken op het scherm en was opgelucht toen hij hoorde zeggen: „Het is niets". Even over half acht nam een an dere telefonist de dienst over en toen McDonald het gebouw ver liet, stak hij plotseling de origi nele melding uit Opana in zijn zak. Hij had zoiets nog nooit te voren gedaan, maar wilde het aan zijn kameraden laten zien. Weer alleen in de piotkamer liet luitenant Tyler zich op een stoel vallen om de laatste, traag voorbij slepende minuten van zijn diensttijd uit te zitten. Hij was geen moment aan het twijfelen gebracht door de boodschap van Opana en, hoewel hij dat niet wist, had hij toch op één punt s volkomen gelijk. Het feit, dat de radio de gehele nacht had ge- speeld, betekende inderdaad, dat er enkele B-17's van het vaste- s land kwamen aanvliegen. Op dit- zelfde ogenblik naderden twaalf |j van deze bommenwerpers uit het noordoosten. Maar de vliegtuigen, die op het M scherm te zien waren, geweest, (Vervolg op pag. 10) H

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 5