tmssts De man die de bank van Monte Carlo kocht Wonderen der natuur in woord en beeld I OCEANEN VAN GELD: O vertelt zijn levensverhaal „Eens kom ik hier terug" DRUK OP ENGELSE LONEN NEEMT STEEDS MEER TOE Van en voor de boekenplank MAANDAG 25 NOVEMBER 1957 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 XI De man, die de Bank van Monte Carlo kocht. Dat is de laatste titel van Aristoteles Onas- sis, de reder-miljonair, wiens verhaal met deze titel tot een climax komt. Er zijn andere titels, waaraan hij vermoedelijk de voorkeur zou geven: De Pionier der Olietan kers, De Man, die Nooit een Schip Verloor, bij voorbeeld. Beide zouden juist zijn. Maar als De Man, die de Bank van Monte Carlo kocht kwam Onassis op de voorpagina van alle kranten ter wereld: een concurrent van de meest gevierde filmsterren. Laten we er maar eens over praten, zei Onas sis, toen wij het hadden over de publiciteit, die volgt op elke stap, die hij doet. Tot op zekere hoogte zijn we allemaal ijdel. Iedereen vindt het plezierig in een hotel of een restaurant bij zijn naam te worden genoemd. Je ondervindt dat als prettig. Maar er zijn grenzen. En als de publiciteit in eens uitblijft, dan kan dat ook een vloek beteke nen voor een man. Na mijn onderneming in Monte Carlo ging de pers zich met mij bezighouden. En sindsdien, mijn jongen, deden we zakenEn dat is nog steeds zo. Onassis lachte luchtig. Van alle succesvolle mannen, die ik heb ontmoet is hij het minst uit op persoonlijke publici teit. Het kostte mij bijvoorbeeld een jaar, voor ik hem er toe kreeg, de ze gesprekken met mij te voeren. Hij heeft steeds geweigerd, voor de televisie te verschijnen. En toen kortgeleden een legertje camera mensen naar Monte Carlo kwam, maakte hij uitvoerige excuses voor zijn weigering om mee te werken en betaalde al hun onkosten en de reis naar Parijs terug. Op het ogenblik beseft hij, dat 'n Het luxe jacht „Christina", beho rende aan de Griekse reder Onas sis, gemeerd in de haven van Monte Carlo. voelde mij heerlijk. Ik reed naar Monte Carlo. Het was dus mijn eerste bezoek daar en het zag er nog beter uit, dan het toen al deed, van dat dek van het emigranten schip. Na het lawaai van Buenos Aires was dit een paradijs. Hier wil ik ééns komen wonen, dacht ik. Om kort te gaan, ik werd zo als zo velen vóór mij halsover kop verliefd op Monte Carlo. Ik wist, dat ik hier op een dag moest terugkomen. En er zou moeten blijven. llllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinillllllllllllH Recordbreker De jaren gingen voorbij. De za ken van Onassis breidden zich uit, zijn invloed werd groter, zijn bankrekening nam toe. En ook groeide zijn liefde voor de Franse Rivièra, waar het klimaat goed is en het leven plezierig voor mensen, die geld kunnen uitgeven. Hij brak alle records in de tank- rederij. Daar was eerst de „Ariston" ge weest van 15.500 ton. Toen de Aristophanes" en de „Buenos Ayres", ieder met 17.500 ton. Dat was voor de oorlog. Daarna de 28.000-tonner „Olympic Torch", 10.000 ton groter dan enige andere tanker. Tot 1951, toen hij met een 45.000-tonner kwam. Er waren mensen, die zeiden, dat s hij het te vlug wilde doen, dat hij tever mikte. De eerste reactie op zijn laatste super-tanker waren zo ongunstig, dat hij om diplomatie- ke redenen het tonnage geheim hield. Hij liet de mensen denken, dat dit s lechts 39.000 ton bedroeg, tot men aan de gedachte gewend j§ was. Toen volgden andere reders met bestellingen op zulke sche- pen! In de loop van de tijd, zo ver- volgde Onassis, verwiei-f ik me een l§ volledig inzicht in de zakelijke be- langen van Monte Carlo en in de compagnie, die deze bestuurde. Ik ff moet bekennen, dat ik altijd al ge- speeld had met de gedachte, hierin een rol te kunnen spelen. Op dat ogenblik waren Onassis. zijn vrouw Athine en hun twee f| kinderen reeds goed bekend bij de vaste bewoners van deze mooie kust. Onassis kwam de ene dag en s was de volgende weer voor een tijd verdwenen, op een van zijn zaken- reizen. Maar hij was nu al een n man, die telde, een man die men achterna liep en vliede. Hij was bewoner van het Kasteel de la Croe in Antibes, vlak bij Can- nes, een tehuis van vorsten de Windsors en Koning Leopold had- den er gewoond voor Onassis er zich met zijn gezin vestigde. Het was een van de meest luxueuze ee villa's aan de Rivièra met een sub- ff tropische tuin. waarin pijnbomen en eucalyptusstruiken voor scha- duw zorgden. Hij ontmoette regelmatig Mona- co's „sprookjesprins". Rainier HI, de nazaat van het huis Grimaldi, dat sinds de 12e eeuw Monaco heeft geregeerd. §1 Laatste artikel: Hij heeft alles wat te koop is, maar geen rust Tot op de minuut herinner ik mij het tijdstip. Wil verlieten Ge nua om vier uur s middags en rond negen uur voeren wij op onze weg naar het zuiden langs de Ri vièra. Ik herinner mii, dat wij als soldaten langs de railing stonden. Italianen, schreeuwden de namen uit van de steden, waarvan we in de verte de lichten zagen twinke len San Remo, Monte Carlo enzo voort. Dat was de eerste keer, dat ik ooit de naam Monte Carlo hoor de. De eerste keer dat ik er de lichtjes van zag. Het deed mij iets, dat ik niet kan verklaren. Zes jaar later voer ik terug. Ditmaal in de eerste klas van de Italiaanse luxe mailboot „Julius Caesar". In die zes jaar was lit een succesvol tabaksimpor teur in Argentinië geworden. Op de heenreis kon je de stank niet ontlopen. Nu was dat alles zo an ders: witte tafelkleden, glanzend plll!lllllll|llllllllllllllllllllllllllllllll!lllllll!<lllllllll[!llllllllllllllllllll!llllllllllllll]lllllllllllllllllll!!l!llllllll<lllllllll!^lllllllinlllllllllll!IIIIIIIIIIMIIIII!l Enkele honderden vrije uren, ver deeld over een jaar, heeft de Rot terdamse juwelier M. van der Kaa- den besteed aan een model van de molen „De Noord". Deze molen, die stond op het Oostplein, ging enkele jaren geleden in vlammen op. On middellijk wilden de vele Rotter dammers offeren om deze molen in het hartje van de stad te herbou wen. Er zijn zélfs nieuwe tekenin gen gemaakt. Maar het is er niet van gekomen. Zo'n moleji past toch eigenlijk niet meer iti het moderne stadsbeeld, zei men. Toch is het goed, dat die tekenin gen zijn gemaakt. De heer Van der Kaaden heeft ze, samen met foto's, gebruikt om dit bijzonder mooie staaltje van zilversmeedkunst te ver vaardigen. Niet omdat hij daartoe een opdracht had. Alleen maar, om dat hij van dat verloren stukje Rot terdam hield. En van zijn werk. (Foto Edelmetaal) Hals over kop verliefd op Monte Carlo bestek, kelners om je te bedienen goed eten, wijn Wij lieten het anker vallen in de baai van Villefranche in de vroege morgen. Ik kan mij zelfs het schu- ren van het anker nog herinneren. Het was een van de grote dagen in mijn leven. Ik had mijn eigen auto n meegebracht uit Argentinië. Ek Door Graham Stanford. =III!llllllll!llllllllllll!llllllllt!IIIIII!IUI!lll!lltllllllll!l[lll!lllllllllllll!III!!l J I iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiii zekere mate van publiciteit onver- M mijdelijk is, maar hij zoekt deze niet. Waarom terwiil hij al zulke grote scheepvaartbclangen had verwierf hij een overwegend aan- s deel in het Casino en alle moge- 1 lijke andere instellingen van Mon- te Carlo? Oude banden Toen ik dit aan Onassis vroeg, vertelde hij mij het verhaal van zijn oude banden met Monte Carlo. Zelfs weinigen onder zijn intieme vrienden kennen het. Ik wil het hier weergeven zoals hij het mij vertelde: achterover geleund in zijn bureaustoel. Bui ten zagen wij de lichten aan gaan aan het einde van een prachtige zonnige dag. Ook op zijn jacht „Christina" in de haven gingen de lichten aan. De uitgaande wereld begaf zich naar de internationale luxe-hotels, waarin hij thans be langen heeft. Om U uit te leggen, wat ik voor Monte Carlo voel, zei hij, moet ik terug gaan naar die dag, waar over ik U in een vorig gesprek ver telde. Die septemberdag in 1923, toen ik zestien was en een van de duizend emigranten met bestem ming Buenos Aires. Nieuwe pier voor H.A.L. aan de Hudson De gemeentelijke autoriteiten van de stad New York (the Board of Esti mate) hebben vrijdag de verpachting aan de Holland-Amerika lijn goedge keurd van een aan de Hudson rivier te bouwen pier, waarvan de bouwkos ten 18.732.000 dollar zullen bedragen. Volgens de pachtovereenkomst zal de maatschappij de pier gedurende 20 jaar kunnen gebruiken tegen een huur van 6% procent van de werkelijke kosten van de pier, doch niet meer dan 1.2.16.995 dollar per jaar. Gedu rende 70 jaar heeft de maatschappij 400.000 dollar per jaar betaald voor het gebruik van twee pieren in Ho- koken (New Jersey). Gunstige exportcijfers pluimvee en eieren Tot en met oktober 1957 zijn ruim 2 miljard kippe-eieren geëxporteerd, hetgeen een bedrag van 275.398.726 in het laadje bracht. Over dezelfde periode in 1956 waren deze cijfers respectievelijk ruim 1,5 miljard kip- peëieren voor een waarde van 253.680.179. De export van eende- eïeren liep wederom terug: in 1956 ruim 24.000 stuks tegen ruim 18.000 stuks in 1957. In vergelijking met 1956 nam de export van broedeieren, eiprodukten, geslacht pluimvee, le vend slachtpluimvee, geslachte tam me konijnen, eendagskuikens en vooral fok-, gebruiks- en sierpluim- vee in 1957 aanzienlijk toe. ERNSTIGE MOEILIJKHEDEN DREIGEN Zes miljoen arbeiders stellen hogere eisen Bijna zes miljoen Engelsen heb ben nieuwe looneisen gesteld. Iedere week voegt zich een nieuwe groep bij die verbeteringen eist. De regering heeft verklaard vast te zullen houden aan het standpunt dat de lonen van ambtenaren of Paul Barruel beschreef leven en gewoonten der vogels Onder de eenvoudige titel „Leven en gewoonten der vogels", zorgt H. W. J. Becht's Uitgeversmaatschappij N.V. te Amsterdam voor een boek dat ons niet alleen bekoort door de kwaliteiten van de welverzorgde uitgave en door de vele kleur-foto's, gekleurde afbeeldingen op royaal formaat, met supersnelheid opgenomen actie-foto's en de schetsjes, maar dat tevens uit munt door de stof die de schrijver, Paul Barruel, behandelt. Het boek geeft, wat de inleiding belooft, namelijk een verzameling van gegevens over het gedrag van de vogels, waarbij te rade is gegaan b\j de resultaten van het jongste onderzoek, dat thans, veel meer dan vroeger, in het vrjje veld bedreven wordteen studie, waarbij ook amateurs een be langrijk aandeel kunnen hebben. Steeds meer raakt men ervan door- drongen, dat het intieme leven van deze gevleugelde dieren niet bestaat uit acties, waarbij de vogels om het zo eens te zeggen, maar kunnen doen wat ze willen. Onder elke daad, welke ook, ligt voor elke vogel een bepaald Satroon, een aangeboren regeling van ouding en beweging, waaraan het dier zich niet kan onttrekken. Van wat hierover aan het licht is gekomen geeft Barruel ons een waardevol over zicht, terwijl de bovenvermelde fraaie afbeeldingen (over de gehele wereld verzameld) ons laten zien hoezeer deze patronen zijn gespecialiseerd, vooral met betrekking tot het gebruik maken van kleuren, uitsteeksels, veer- groeperingen en houdingen b\j het paren, het nestelen, het broeden, het schuilen, het vluchten, enz, enz. Barruels boek in de vertaling van Dr B. Hubert en J. A. Meyer is wat ex tra sparen overwaard. „Vorm en functie in de natuur" heet een bundeling van foto's door Andreas Feitinga. met een kort na-schrift over hun ontstaan. Deze verzameling is genomen uit het werk: „Anatomy of Nature". Ze geven ons niet slechts fraaie na tuuropnamen zonder meer, maar zyn zo gerangschikt, dat ze via sprekende tegenstellingen ofwel merkwaardige overeenkomsten een inzicht geven in de samenhang van schoonheid, welke in de gehele schepping wordt gedemonstreerd. Zoals men een schilder leert ken nen uit een verzameling van zijn schilderijen, zo tekent deze reeks foto's ons de fotograaf. Hij voelt fijn en diep het schone aan. De waarde van een dergelijke serie opnamen ligt vooral hierin, dat de aandachtige beschouwer zich als het ware onder het gehoor be vindt van een bekwaam leermees ter, die niet slechts de kennis van zijn leerling vergroot, maar ze ook een basis geeft, waarop ze zelf kunnen voortbouwen. Wie naar Feiningens foto's „luistert" gaat welvoovbci'cid de schoonheid van de natuur tegemoet. Een uitgave van Gaade, Delft. werknemers in genationaliseerde in dustrieën niet mogen worden ver hoogd, en tracht de stijging van de lonen in de particuliere onderne mingen tegen te gaan, terwijl de credietvoorziening aan banden wordt gelegd. De werknemers aan de ene ;ant, en de regering aan de andere kant, geven uiting aan hun vastbe slotenheid, en de vooruitzichten wor den door de schaduw van een moge lijke grote botsing in een diepe duisternis gehuld. De regering heeft de werkgevers voor een groot deel achter zich, en er is een tendens merkbaar gewor den die, resoluut doorgevoerd, de regering en de werkgevers in een :ezamenlijk front tegen de vakbon- len zal samenbrengen. Het risico is dan een algemene staking. De laatste algemene staking heeft de vakbonden weinig goed gedaan, en uit deze omstandigheid putten vele werkgevers de overtuiging, dat de bonden het deze keer niet zo ver zullen laten komen. En de „Economist" heeft uitge rekend dat de Engelse vakbonden over een reserve van rond 100 mil joen pond sterling beschikken in hun stakingskassen dat wil zeg gen: tien pond sterling per lid. Zou men met een dergelijke reserve een algemene staking entameren, dan zou die niet langer dan drie, hoog stens vier weken kunnen duren, zo rekende de „Economist" uit. En een king van alle 10 miljoen georgani seerde wei'knemers in Engeland zou Engeland komen te staan op onge veer 5 pet. van het nationaal inko men. De conclusie van de „Econo mist" was dat de regering en werk gevers dit risico wei kunnen ne men Nederlander pleegt oplichting in Duitsland Het hoofd van het bureau Inter pol te Den Haag waarschuwt het publiek, in het bijzonder die Neder landers die per auto naar Duitsland reizen, tegen de 34-jarige Neder lander J .K., die z-ieh sedert enige maanden in Duitsland aan oplich ting voor geld schuldig maakt. Hij houdt zich in de regel op in de nabijheid van geparkeerde Ne derlandse auto's Hij vertelt o.m. dat hij in ernstige financiële moeilijkheden verkeert tengevolge van een aan zijn auto op gelopen schade. Kleine dauwdruppeltjes verduidelij ken het patroon van het web van een wielwebspin. Spinnen kunnen, al naar behoefte, gladde en kleverige draden produceren en ook draden van verschillende dikte. Hun draden zijn, wat de maximale rekspanning betreft, veel sterker dan staalkabels. (Illustratie uit „Vorm en functie in de natuur" door Andreas Feinigerjj,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 7