„Meubelbeurs" te Utrecht brengt meubelen in internationale stijl 1 1 tot OZOHfV eertijds filmster-met-gouden-stem, thans een gewone Franse huisvrouw V Sun balm VRIJDAG 15 NOVEMBER 1957 PROVINCIAL^ Z b b U W S bi COURANT 7 Qnze ~üzouiven'paqLna NIEUWE VORMEN EN MATERIALEN Nederlandse fabrikanten maken ernst met het waarlijk moderne produkt Als we over de meubelbeurs te Utrecht ronddwalen zyn er enkele zaken, die ons onmiddellijk opvallen. Zaken die ons inziens zo belang rijk zijn dat zij de moeite waard zijn op te tekenen. In de eerste plaats is daar het gehele aspect vart de beurs. De vele tientallen firma's die hier hun beste produkten tentoonstellen, klein en groot, laten wel zich dat er sinds de oorlog een geweldige ommekeer heeft plaatsge vonden. Of de inzichten van de meubelfabrikanten gewijzigd zijn, laten wij in het midden. Zeker is dat de algemene vorm zodanig veranderd is, dat van een ommekeer gesproken kan worden. De beurs is „modern" geworden. Vanzelfsprekend hebben wij het in dit verband niet over de steeds zeldzamer wordende stand die ons nog het Gotische meubel of de zogenaamde „old finish" laten zien. Ook stellen wij het woord mo dern niet tussen aanhalingstekens om uiting te geven aan onze af schuw over wat de fabrikant modern wenst te noemen, in tegenstel ling tot wat modern nu eigenlijk is. Het in Utrecht getoonde meubel is aanzienlijk kleiner en lichter van ge wicht dan de meubelen die zo'n jaar of vijftien geleden algemeen verkrijg baar waren. En hier komt ook om ae hoek, wat wij onder modèrn verstaan. Het werkelijk moderne muebel biedt een maximum aan gebruiksmogelijk heden en vraagt daarvoor een mini mum aan vloeroppervlak. Dressoirs met afgeronde eindstukken, die geen functie hebben als bergruimte, zijn ongeacht hun uiterlijk aan ook hoogst ouderwets. Modern is slechts net bergmeubel, dat met een bescheiden ruimte genoegen, neemt en dat toch door een handige vakindeling een grote opbergcapaclteit heeft. Wij" hebben vele bezwaren tegen 't meubilair in kloosterstijl, namaak-go- tisch of old finish. Een van de be langrijkste daarvan is echter wel het reeds gesignaleerde euvel, dat deze meubelen onnodig ruimte verslinden. De stijlen, waarop deze meubelen ge baseerd zijn, hebben hun triomftijd gehad in woonverblijven met zeer gro te vertrekken. Daar waren ze mis schien op hun plaats omdat deze ver trekken te groot waren om alleen door de mens bewoond te worden. In onze tijd echter worden de woningen veelal ingedeeld in vertrekken met miniummaten. Daar passen dan ook alleen meubelen die een minimum aan ruimte vragen. In de ruime jaarbeurshallen te Utrecht is het alsof vele fabrikanten dit geheel verstaan. Niet alleen zijn de meeste meubels licht van gewicht en dus gemakkelijk verplaatsbaar, maar ook wordt meer en meer op de werkelijke functie van het meubel ge let. De grote Amerikaanse architect Louis Sullivan schreef vele jaren ge leden, dat de vorm uit de functie voortkwam. Natuurlijk wordt iets dergelijks alleen gezegd met alle voorbehoud dat aan zo'n uitspraak verbonden is. Het is echter opmerkelijk dat er de laatste tijd, waar meer en meer op de gebruikswaarde van de meu belen gelet gaat worden, er ook sprake is van een „stijlontwikke ling." De getoonde meubelen op deze jaarbeurs wijken niet zo heel veel af van wat ons op de beurzen in andere landen getoond wordt. Er is sprake van hi soort internationale stijl. En dit is een vanzelfsprekendheid waar wij al leen maar blij om kunnen zijn. Als we aannemen dat er enkele factoren zijn die vormbepalend wer ken zoals het materiaal, de mode en de functie van het voorwerp, dan be grijpen wij ook dat men in New York en Milaan en in Parijs en Amsterdam tot min of meer gelijke conclusies moet komen ten aanzien van de vorm. Het is in dit verband niet zo gek er op te wijzen dat de Russische kunst maan, de Spoetnik, niet zo heel veel in vorm zal verschillen van de Ame rikaanse als deze binnenkort het luchtruim zal kiezen. Hier hebben functie en materiaal de vorm bepaald en iedere afwijking zou fataal zijn. Als een Duitse ontwerper een zit bank gaat concipiëren en zich ertoe zet alle overbodige versiering en het accent ligt hier op overbodig weg te laten, dan zal deze zitbank bijna dezelfde vorm krijgen als zijn 25.75 m«t metalen band Maak Uw zoon trots en gelukkig met zo'n prachtig KIENZLE- horloge - een écht merkhorloge voor een verbluffend lage prijs Moderne vorm, stofdicht en anti- magnetisch. Waterpretected v.a. 29.50 Met /eren band v.a. 19.25 waterprotected r.a. 22.-) Vader Tijd vertrouwt op Kienzlel Nieuwe vormen, maar ook nieuwe materialen trekken de aandacht op de meubelbeurs te Utrecht. Bij de nieuwe materialen is ook het plastic- dat wellicht in de meubelindustrie een grote rol gaat spelen. De fauteuils, opgesteld in het moderne interieur dat op deze foto staat afgebeeldzijn uit plastic vervaardigd, naar een ontwerp van de binnenhuisarchitect J. PttfYSat, schrijver. t#on bovenstaand arttheU llllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllll De bekende Nederlandse bin- H nenhuisarchitect en industrieel ontwerper J. Penraat bezocht M voor ons blad de meubelbeurs in Utrecht. In nevenstaand ar- tikel geeft hij zijn mening §f over het aldaar geëxposeerde s materiaal. fllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Italiaanse collega of de Hollandse ontwerper wist te bedenken. Dit nu is slechts winst en geen verlies wat men ons zo graag wil doen geloven. Dit heeft ook niets met klakkeloos kopiëren te maken (de bewuste na makers betrekken we hier natuurlijk niet in). Wij zien ook op deze monster-ten toonstelling dat er meer en meer ge bruik wordt gemaakt van nieuwe ma terialen. Allerlei kunststoffen gaan hun plaats in de meubelindustrie in nemen en het is verheugend te zien dat deze nieuwe materialen dikwijls tot een nieuwe en ongekende vorm hebben geleid. Resumerend kunnen wij zeggen dat de getoonde meubelen in Utrecht meer en meer laten zien dat het de Hollandse fabrikant ernst is een wer kelijk modern meubel te maken. Uw tas en japon voor 1958 De tassenmode voor het komende jaar wordt gekenmerkt door korte en vierkante vormen". Dit hebben de ta6sen-ontwerpers de modewe reld medegedeeld, en als reden voor deze verandering van vorm geldt de kortere rok, die Parijs de vrouw voorschrijft en waarbij de lange en hoge tasmodellen van vorig sei zoen niet passen. Naast deze nieuwe vierkante tas zal volgend jaar ook de enveloppe-tas triomfen vieren: ongeveer tien centimeter hoog en erg lang. Zwart in leer en plastic en af en toe taupe en grijs zijn de kleuren bij deze nieuwe model len. Nieuwe soorten leer zijn dat van zwarte slangen, van Groenlandse haaien en van de Afrikaanse struis vogel. Op de Amsterdamse Confectie- vakbeurs navolging van de Fashion Week met dit verschil dat de Fashion Week voor buitenlandse, de confectievakbeurs voor binnenlandse inkopers bestemd is was dezer dagen ook te zien, wat de Neder landse vrouw volgend seizoen aan zomerjaponnen zal kunnen dragen. Veel nieuws was er niet bij, behalve een zwart middagjurkje met grote „opgespoten" bloemboeketten meer opvallend dan mooi en een aantal stofjes met klein ingeweven dessin, dat heel aantrekkelijk is voor sportieve bloesjes en vlotte jurkjes. Er zijn ook jurkjes van Franse stof met een parket-dessin en in parket- kleuren (van katoenkoning Bous- sac), en natuurlijk is ér de hemd jurk in vele variaties. Een verticaal streepje blijft heel modieus, in het bijzonder in de kleuren beige-wit, bleu-wit en zwart-wit. Lief zijn ook de juno-jurkjes van een importstof met linnen-effect. Maar echte „mo de" was er niet te zien op deze con- fectiebeurs; wellicht zal de Fashion- Week ons in dit opzicht wat wijzer maken. ~0an ÜZÓMV De bossen van Gaasterland waren op die late najaarsdag van een zo pure brandende schoonheid dat die aanblik alleen al een weldaad betekende voor elk mens die nodig eens horen moet hoe de stilte ook weer klinkt. Maar het oude, ruime, zwijgende huis dat in zijn grote ramen deze rood gouden glorie omvat hield, was een nog rustiger haven dan ik me had voorgesteld. Het moet een ongeloof lijk kalmerende ervaring zijn om. moe en opgejaagd door werk en zorgen daar na een lange reis opeens in de lichte stilte te staan Moe en opgejaagd kunt U nog de vrouwen tellen wie dat vandaag de dag op het gezicht geschreven staat De ceintuur is op het ogenblik eeft mode-detail dat „beweeglijk" is, en dat men zowel in, als boven of on der de taille kan aantreffen. Het modehuis Raphael heeft de ceintuur zelfs laten zakken tot de onderkant van het jasje van dit geruite kos tuum, waarvan de kraag wordt ge vormd door een soortgelijk ceintuur tje. Slanke vrouwen zullen wel furore maken met dit pakje, maakt uit zwart-grijs geruite wollen stof. DEANNA DURBIN: eel mensen, overal ter wereld, bewaren goede herinneringen aan Deanne Durbin, de film ster met de gouden stem, maar slechts weinigen weten, dat zij ten slotte haar geluk gevonden heeft als een gewone Franse huisvrouw en moeder in 'n klein dorpje, Neauphle- Le-Chateau. Men zou, in Holly- wood-termen, kunnen spreken van een sensatie, hoewel de filmmetro pool het waarschijnlijk eerder een schandaal vindt, dat een van de grootste sterren de sterrenhemel zo volkomen de rug toekeert, dat zij er niet eens meer over wil praten. Haar filmgloriejaren vielen vlak na de oorlog, toen Hollywood prak tisch de alleenheerschappij had op filmgebied. De filmstudio's in Euro pa en Japan stonden nagenoeg stil, en heel de wereld vroeg om Holly wood-films en dan liefst films met Deanne Durbin, zoals ,JJonderd man en een meisje". Elke film bracht de jeugdige actrice een 150.000 dollar op en alle filmmaatschappijen don gen naar haar gunst. anaf haar vijftiende jaar was zij met de uiterste zorg tot ster opgevoed. Op de leeftijd dat zij graag vrij en onbezorgd had willen leven als elke andere Ame rikaanse bakvis, moest zij al haar tijd doorbrengen in de studio's glim- 7 jaar oude Charles, is uit haar te genwoordige huwelijk. In dit gezin heeft de eertijds be roemde ster haar geluk gevonden. De familie heeft wel telefoonmaar het plaatselijke postkantoor heeft opdracht gekregen, het nummer niet bekend te maken. De vroegere filmster gaat maar zelden naar Parijs. Ze ziet nooit iemand uit de filmwereld, en speciaal niet uit Hollywood. Haar gouden stem heeft ze bewaard. Zij krijgt nog les van een professor, maar haar zangkunst bewaart ze voor haar eigen familie, die haar in alles voldoende schijnt te zijn. lachend interviews toestaan, pu bliciteit trekfeen op alle mogelijke manieren. Dit alles werd op de duur 'een nachtmerrie voor haar en op zekere ddg nam zij het besluit dat veel sterren zouden willen nemen, als zij er de moed voor hadden. Zij keerde Hollywood de rug toe. In 19Jf9 trouwde zij met een betrekkelijk on bekende, IfS jaar- oude Franse film regisseur en producer, Charles Da vid, oud-assistent van Jean Renoir en René Clair, die ook enige tijd in Hollywood gewerkt had. De bruiloft vond plaats in het Fanse stadje Sarreguemines, dat alleen i?i het binnenland bekend is om zijn porseleinfabriekenen hier na hoorde jarenlang niemand van 't paar. De filmster werd herontdekt door een journalist in Neauphle-Le- Chateau, een 55 kilometer van Parijs, Hij zag haar, toen zij in haar kleine Renault tiaar de markt ging om daar, zoals zoveel Fratise huis vrouwen, haar groente te kopen van de boeren. Het echtpaar David woont nu met drie kinderen in een gemoderniseerde boerderij, 't Oudste Deanne Durbin in haar glorietijd, kind, de 11-jarige Jessica, is een als hoofdrolspeelster t» de film dochter uit Deanne's eerste huwelijk „First Lovedie haar enorme suc- met Felix Jackson. Het jongste, de cessen (èn top-recettes!) opleverde. aemfilz ooh de> A is wflflr eevx weef Daarom ben ik eens naar dat oude buiten in Gaasterland getogen. Hier staan de koestering, de stilte, de rust en het levenswijze begrip op de drem pel klaar om iedere vrouw te verwel komen die aan die schaarse weldaden zo schreeuwend behoefte heeft. En dat zijn er, ik weet het, geen honder den maar duizenden. e moeder van het grote, drukke gezin, zonder hulp en met een ai te smalle beurs zq, die nooit wordt afgelost én angstwekkend haar reserves aan kracht en opgewektheid voelt slinken. De lusteloze patiënte die na een zware operatie nog lang niet voldoende op krachten is om het dagelijks bedrijf weer aan te kunnen. De ongetrouwde werkende vrouw op een huurkamer, die haar vrije dagen wel eens in een huiselijke kring wil doorbrengen, en geen enkele deur heeft waar zij aan kan kloppen. De oude moeder die te langzaam ter been is geworden om zich aan de vermoei enissen van een reis te wagen, maar die de dochter die haar zo trouw ver zorgt toch zo graag een onbekommer de vakantie zou gunnen. De bejaarde weduwe zonder kinderen, die toch wel eens wat ènders wil dan haar kamer in het rusthuis en het gezelschap van enkel oude mensen. De vrouw van middelbare leeftijd met de zeer verantwoordelijke baan die nu wel eens op haar gemak wil uitblazen en het zorgen aan een ander overla ten maar die gruwt van de onper soonlijke kilheid van een hotelkamer. M' <06 VU A Maar bi] veel huishoudelijke apparaten is de efficiency ver te zoeken Twee miljoen Nederlandse huisvrouwen gebruiken bijna dagelijks twee miljoen snoeren van haar stofzuiger voor haar strijkbout of voor haar elektrisch kacheltje. En ze riskeren dusdoende dagelijks het gevaar van twee miljoen schokken al dan niet dodelijk. Want het snoer van de stofzuiger is berekend op 450 watt en een elektrisch kacheltje trekt 1000 watt stroom tot zich, door dat snoer dat 't zich de een of andere keer zal begeven. Elke fabrikant van elektrische apparaten weet dat zijn snoer misbruikt wordt door de huisvrouwen en ook de Kenia in Arnhem, die alle elektrische apparaten keurt, weet dat. En zelfs weet men dat de afdoende olossing is normalisatie van een snoer, dat voor alle huishoude lijke apparaten bruikbaar is. Maar dat eenheidssnoer wordt in Neder land niet geleverd bij de stofzuigers, omdat die stofzuigers van omstreeks 150 dan ongeveer een gulden duurder zouden zijn.... Wij hebben dit vernomen tijdens een discussie onder auspiciën van het Instituut voor Industriële Vorm geving over het onderwerp: Bedrijfs efficiency thuis. Vrouwen zijn namelijk zo heeft men zich al sedert enige tijd gerea liseerd gewoonlijk harde werk sters, en dus is 't niet overbodig ook voor haar huishoudelijk werk naar efficiency te streven, zoals men dat sinds lang doet voor de man. Voor de man maakt men een drilboor, met een handvat dat hem gemakkelijk in de hand ligt, en die hij met een vrije duim of wijsvinger in en uit kan schakelen. En vrouwen sukkel den tot voor kort met zware stof zuigers en vloerwrijvers, die bijzon der ongemakkelijk in de hand zaten. Het handvat, een goed en makkelijk handvat, dat is het dus wat thans alle stofzuigerfabrikanten zoeken. En wat de voerwrijvers betreft wilt U alstublieft nóóit geloven, dat U er ook de vloer mee kunt schrob ben? Ook niet met Amerikaanse vloerwrijvers. want schrobben bete kent in Amerika niet, maar in zin delijk Nederland wél dat er water gebruikt wordt, en dat betekent dan weer dat U de volle stroom door uw lichaam kunt krijgen. De discussie was soms zo leven dig, dat de ontwerpers af en toe zelf de gebreken van hun eigen ont werpen opsomden. Een stapeltje van eierdopjes bijvoorbeeld, precies in elkaar passend, en bekroond met 'n zuitstrooiertje. Iedereen vond het even aardjg, tot de ontwerper zelf zei: „Maar het is een wankel sta peltje en als je c even tegen aan staat smakt het hele zaakje op de grond in scherven". En een elektri sche koffiemolen, met een scherp M1SVVDMW I roterend mes, dat gevaarlijk zou zijn als de molèn zou draaien zonder deksel; en een werkelijk mooi ge vormd oliekacheltje dat zeer prak tisch in gebruik is, maar waarop, alweer volgens de ontwerper zelf, geen afvoer van verbrandingsgassen zit, zodat het kacheltje enigermate riekt. Een beetje negatief viel de dis cussie dus wel uit en de kroon werd wel gespannen door het gebrek aan efficiency in de fa bricage van radio- en televisie toestellen. Drie fabriekshallen vol zware werkbanken, frees- en pietapparaten, spuitkasten, schrob- en schuur- en polijstban- den, tientallen arbeiders en ten minste vijf dagen nutteloze op slag zijn er nog nodig alleen... om de kasten van radio- en tele visietoestellen te doen glimmen. Het „glimmen" moet wel zo duur zijn, dat het kastje tenslotte van miserabel materiaal gemaakt moet worden. Goed en mooi hout zou men er vast voor kunnen gebruiken, als dat dure glimmen achterwege mocht blijven... Extra duur en onnodig zijn ook de knoppen op radio's en televisie toestellen. Voor elk radiotoestel, ook het mooiste en het duurste, zou men kunnen volstaan met twee knoppen er zitten er soms tien op. En aan elk televisietoestel zouden drie knop pen voldoende zijn er zitten er soms veertien aan. En de trotse be zitter van zo'n t.v. meent dat hij er werkelijk geen een kan missen. Want veel knoppen staat mooiof niet soms?, oet ik er nog meer voor het voetlicht halen, of weten de be trokkenen voor zichzelf wel de lijst aan te vullen van vrouwen, die er nodig eens uit moeten, maar niet goed weten waarheen Die ge zelligheid èn een zekere privacy, al gemene verzorging en persoonlijke belangstelling, huiselijkheid en de vrije natuur zoeken Zij hadden met mij door de stille lanen moeten lopen, mee aan de tafel zitten bij de smakelijke middagmaaltijd, in een fauteuil gedoken praten met de levenservaren vrouw die hier het be heer voert en de kunst verstaat van luisteren, raadgeven en desnoods kor daat ingrijpen zonder zich ooit op te dringen Welke vrouw met een behoorlijk sa laris maar kampend met een benau wende eenzaamheid zou er geen zes envijftig gulden voor over hebben om een week lang gekoesterd te wor den en toch zichzelf te zijn Het is werkelijk niet nodig dat er met de komende feestdagen ergens eenzame vrouwen zitten te hunkeren naar wat huiselijke gezelligheid. Acht gulden per dag dat is een ba gatel misschien voor een goedver dienende vrijgezellin. maar een bedrag om slapeloos van wakker te liggen voor menige overwerkte huismoeder. Maar waarom kennen die haar rech ten ook zo slecht Is haar man aangesloten bij een vak verbond of een personeelsvereniging Is zijzelf lid van een vrouwenorgani satie of een kerkgenootschap, of weet zij het bureau van Sociale Zaken te vinden Laat zij bij die instanties dan eens op informatie uitgaan er bestaat grote kans, dat die schrikbarende zesen vijftig gulden voor één week uitrus ten en opleven slinkt tot een luttel bedrag of wellicht helemaal niets. En hoe moet het dan met man en kinderen, met het huishouden en de was en het eten...? Ach. wie over dé hond van de onkosten komt, glijdt ook wel over de staart van de vervanging heen Diezelfde helpen de instanties weten ook hier in de meeste gevallen raad te schaffen er zijn niet alleen gezinsverzorgsters te bekomen in geval van ziekte. Het loont stellig de moeite ook dit te proberen de moeder van grote ge zinnen met wie ik aan tafel zat wis ten man en kroost uitstekend ver zorgd. Als deze kolom vele vrouwen aan het denlten en mogelijk schrijven zet. heeft het mes van twee kanten ge sneden Wart om egn ontvrij tehuis ais dit Wilhelmina-oord lonend en blqvend te kunnen exploiteren moest men daar minstens op zevenduizend verpleegdagen per jaar kunnen reke nen, of op oen doorlopend gemiddelde van twintig gasten. Nu komt men nog altiid niet hoger dan achttien lo ges. terwiil mon er dertig bergen kan. En dat terwijl talloze vrouwen snak ken naar de kans om eruit te kunnen helemaal eruit, onwetend van het feit dat die kans onder handbereik ligt. Een luie stoel en een handwerk bij een raam dat uitziet over een gazon en bomen of plat on bed in een ont redderd gezin wat kiest U SASKIA In één Uw ha gaaf e

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 7