A In Bussumse televisiestudio's is het hard werken IN TWEE RICHTINGEN. M oren, yen ensenrijven ZATERDAG 9 NOVEMBER 1957 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WAT NIET OP HET SCHERM KOMT Interessant en boeiend bedrijf Nu Zeeland, na het gereedkomen van de steunzender Goes, binnen kort de Nederlandse televisieprogramma's regelmatiger en duidelijker zal ontvangen, willen we de Zeeuwse kijkers en adspirant-kijkers een blik in de „keuken" van het televisiebedrijf gunnen. Want om een pro gramma „er uit te draaien", zoals de t.v.-mensen dat noemen, komt er technisch en organisatorisch heel wat kijken. Wanneer men een van de studio-gebouwen te Bussum op de dag van een repetitie of uitzen ding mag betreden en dat is beslist niet eenvoudig, omdat men in dit ingewikkelde bedryf eigenlijk helemaal geen kijkers kan gebrui ken dan is het maar moeilijk voor de leek een beeld te krijgen van hetgeen daar aan de hand is. De scène, die wordt uitgezonden, speelt zich natuurlijk in de grote stu dioruimte af. die men in het televisie jargon de „vloer" noemt (nog liever: floor) en het is de floormaster, die te midden van alles wat de toeschouwers als een onbeschrijfelijke chaos voor komt, tracht z'n kalmte te bewaren en alles in de juiste banen te leiden. Décors, door Peter Zwart en zijn medewerkers reeds weken van te vo ren aan de tekentafel ontworpen en „uitgedacht" want ook technisch moet alles kloppen zijn meestal in de nacht voor de repetitie van de werkplaatsen naar de studio gebracht en daar opgesteld en afgewerkt. Ter wijl timmerlieden en décorschilders nog bezig zijn er de laatste hand aan te leggen, zijn de camera-repetities daarvoor is elders al meermalen „droog" gerepeteerd natuurlijk reeds in volle gang. In de regiekamer Boven, in de regiekamer, zit de re gisseur, geflankeerd door scriptgirl en „switcher". Laatstgenoemde is de man, die moet zorgen voor een juiste wisseling van de beelden op aanwij zing van de regisseur. Hij beschikt daarvoor over een op zichzelf reeds bijzonder ingewikkelde apparatuur. Want dat wisselen kan op allerlei ma nieren gebeuren: in één ruk van het ene beeld (de éne camera) op het an dere dat noemt men dan „cutten" of door langzaam het ene beeld te laten wegzakken en daardoorheen het andere te laten opkomen faden en dan nog het „wipen" (het zijn alle maal Engelse uitdrukkingen in dit speciale televisie-taaltje), waarbij langs elektronische weg het nieuwe beeld volgens een bepaalde lijn het vorige als het ware „wegdrukt". Deze handelingen moeten even wor den aangeduid om ook de betekenis van de man, links van de regisseur aan de regietafel aan te geven. Want betekenis heeft 'ie: hij is het immers, die de uitzending van een beeld ten slotte onherroepelijk maakt wanneer hij met zijn vele knopjes en handeltjes een bepaalde camera „actual" zet. De scriptgirl scriptgirl, ook in figuurlijke zin diens rechterhand, want zij is het, reeds actief te hebben deelgenomen aan de voorbereidingen van het pro gramma, aan de hand van het „script" of beter nog: het draaiboek iedereen op de juiste tijd het seintje de „cue" moet geven, dat hij of i.er klaar? camera S naar omroepster camera 1 inrijden op die tuinbank scène staat camera 2 intussen al klaar voor het volgende tafereel? film inzetten Zo gaat dat, aan de hand van de in het draaiboek tijdens de repetities ge maakte aantekeningen, onafgebroken door: de regisseur heeft tenslotte be paald hoe het moest gaan en de script girl zorgt, dat het bij de uitzending ook wordt uitgevoerd. Al zal dan de regisseur tenslotte nog wel eens wat anders laten doen dan tijdens de repe tities was afgesproken: want als je eenmaal bezig bent, zie je telkens nieuwe mogelijkheden. Maar dat blijft natuurlijk uitzondering! Als regel staan er op de studio- vloer inderdaad drie camera's met evenveel microfoons voor het ge luid aan lange, hoge hengels, want'ze mogen in het beeld natuur lijk niet gezien worden en elk van deze camera's heeft z'n came raman, wiens taak het is vanuit zijn gezichtshoek een zo goed mo gelijk „plaatje" ter beschikking van de regisseur te stellen. Alle drie de plaatjes de één een „to tal", de ander bijv. een close-up of een two-shot komen in de regie kamer op een beeldscherm (de arie monitoren), waar de regisseur dus zijn keuze kan maken en aan de switcher kan doorgeven. Licht! Een hele aparte kwestie op de stu- diovloer is die van de verlichting en belichtng. Om een uit te zenden beeld mogelijk te maken, is een zeker „ba- sislicht" nodig: daarvoor zorgen licht bakken met een, drie of zes lampen één-, drie- of zes-pitten en dit licht moet er zélfs zijn, wanneer het er om gaat een nachtscène te realiseren. Op net beeldscherm ziet U dan inderdaad een nachtelijk duister, maar in de stu- ^VWW*WV\AiiV\IVVVWV^A STu binnenkort de televisiezen der te Goes in bedrijf komt, waardoor de televisie-ont vangst in Zeelatfd beter wordt, zal ongetwijfeld in de ze provincie de belangstelling voor de televisie stijgen. Op deze speciale televisie pagina geven wij daarom on ze lezers een kijkje in en om de Bussumse studio's. Voorts starten wij thans met een wekelijkse radio- en televisierubriek. Een speciale medewerker uit Hilversum zal daarin regelmatig o.m. de belangrijkste facetten van de programma's voor de komen de week belichten. dlo zou U op datzelfde moment nog best uw krantje kunnen lezen. Maar dat is een kwestie van elektronische techniek: de beeldtechnicus in de con trolekamer verhoogt eenvoudig het z.g. „zwart-niveau" en alles wat grijs was, wordt veel donkerder. De lichteffecten, die naast het ba- sislicht ook nodig zijn om een beeld goed tot zijn recht te laten komen, worden door schijnwerpers („spots") van V2 kW, 2 kW of 5 kW gereali seerd. Alles bij elkaar kan er op een gege ven moment een behoorlijke „dot" licht zijn en het probleem van de ver lichtingstechnici is dan ook altijd, met al die spots en bakken het maximaal toelaatbare vermogen niet te over schrijden. Gebeurt dat tóch, dan gaat er ergens een rood lampje branden en dan heeft men nog precies achttien seconden om z'n maatregelen te ne men: anders slaan de stoppen door Het doet mij bijzonder veel genoegen dat in december eindelijk ook Zeeland in staat zal zijn via de televisiesteun- zender te Goes de Nederland se televisieprogramma's re gelmatig te ontvangen. Een provinciedie al in zoveel op zichten geïsoleerd ligt is, wat de televisie betreft, nu uit haar isolement verlost. Graag heet ik de Zeeuwen welkom in de snel groeiende kring der televisiekijkers. Ik hoop dat op programmage- bied een twee-richting-ver- keer zal ontstaan. De Nederlandse Televisie Stichting en de Omroepverenigingen zullen stellig hun best doen U zo goed mogelijke programma's te bieden. Wij hopen aan de andere kant dat Zeeland met zijn grote traditie, zijn cul tuur, zijn prestaties op waterbouwkundig gebied en zoveel meer, ook aan deze programma's een actieve bijdrage zal kunnen en willen leveren. Want daardoor kan de televisie meer en meer een afspiegeling worden van het geestelijke, culturele en maatschappelijke leven van het gehele land. Daarom ook wil ik nu Goes „in de lucht" komt, graag de wens uitspreken, dat ook andere delen van ons land, die nu nog geïsoleerd liggen, spoedig voor de Nederlandse televisie bereikbaar zullen worden. J. W. RENGELINK Programmacommissaris Ned. Televisie Stichting. Dit zijn de vijf charmante om- roepsters, die de Nederlandse televisie rijk is. Van links naar rechts: Tan ja Koen (N.C.R.V), Hannie Lips (K.R.O.J, Fertie Dixon (V.P.R.O.)Ageeth Scherphuis (A.V.R.O.) en Ka rin Kraaykamp (V.A.R.A.). 'n Knipoogje van tante Hannie.... Een heel bijzondere figuur in de televisieprogramma's is beslist Hannie Lips, het Rotterdamse meisje, dat als „tante Hannie van de K.R.O." duizenden kinderharten heeft gestolen, al was het alleen maar om de manier, waarop ze tel kens weer dl die neefjes en nichtjes aan het einde van haar kinderpro gramma goedendag zwaait. Natuurlijk, er zijn veel meer popu laire figuren in deze programma's: Dodo en Li Hang, de Chinese mede werkers van de oud-Vlissinger Adri van Oorschot bijv. Maar tante Han nie zó is er toch maar één. Soms wordt ze thuis in Rotterdam opgebeld en dan is er een bedeesd kinderstemmetje aan het andere ein de van de draad: ,JMag ik tante Han nie even spreken f" Of er staan een paar peuters voor op de stoep het liedje van Dappere Dodo te zingen Ook is het al eens gebeurd, dat een jongetje een briefje schreef, nadat Hannie voor de camera had vertéld, dat ze toch heus niet kon ingaan op al die verzoekjes om de naam van Jan of Liesje of wie dan ook tijdens de uitzending eens een keertje te noe men. Dat jongetje had een lumineus idee: ,fAls U m'n naam dan niet mag noemen, geeft U me dan maar 'n knipoogje, dan weet ik dat U mij be doelt Nu, die éne keer heeft het jonge tje dat knipoogje heus gekregen Een ander knaapje was eqhter diep teleurgesteld. Hij schreef: „Ik heb gisteren tegenU gezwaaid, maar U zwaaide niet eens terug Maar weet U wat nu het leukst is T Dat tante Hannie op liddr beurt ook nog zo graag kind is. Want als ze weer 'n uitzending gehad heeft en niet meer naar Rotterdam kan terug reizen 't wordt nog al eens laat, daar in Bussum belt ze toch altijd eerst even naar huis op. En pas als moeder haar dan verteld heeft, dat het weer goed was, is ze er hélemaal gerust op. Laatst was ze zélf eigenlijk hele maal niet tevreden ook dat kan wel eens gebeuren en ze wist, dat moeder weer gekeken zou hebben. Dat doen moeders immers altijd. Toen ze die avond opbelde, heeft Hannie alleen maar gezegd: „Arme moeder En moeder zei: „arme Hanne- tje Ze begrepen elkaar besi en verwacht «lat de wereld tentoonstelling in Brussel een grote stimulans zal zijn voor de TV l>y onze Belgische vrienden. Weliswaar gaat de bouw van een 700 meter hoge TV-toren als middelpunt van de tentoonstel ling niet door, aan de verdere af werking van liet. zendernet zai echter met kracht gewerkt worden. Vier nieuwe zenders zijn reeds be steld. waardoor de totale uitzend- sterkte van 16 kW op 400 kW ge bracht zal worden, vrijwel geheel België zal dan, met eenvoudige an tennes, een goede ontvangst kun nen hebben. Voor het Franse programma wordt de zender Brussel, verplaatst naar Wavre-Overyse. waar een an tenne van 245 meter hoogte in aanbouw is. De nieuwe zender van Luik gaat naar Ougrée, met een toren van 150 meter hoogte. Het Vlaamse programma zal ook door Wavre-Overyse „uitgestraald" worden, de zender Antwerpen blijft op het Torengebouw, maar er komt ook een nieuwe zender in RADIO- EN T.V.-RUBRIEK IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIW LUC. LUTZ verzorgd spreken Ruiselede met een sterkte van 100 kW. De studio's blijven in Brussel, van waaruit door straalverbindin gen de vijf zenders bediend zullen worden. De studioruimten, die nog al bekrompen zijn. kunnen voorlo pig niet uitgebreid worden. Wel komt er in april een centrale con trolekamer klaar. Wat de programma's betreft, voor de Franstalige afdeling is een verdere uitbreiding van de uitwis seling met Frankrijk in voorberei ding, niet alleen wat variété-avon den en dramatische uitzendingen betreft, maar ook van actualitei ten. De programmaduur blijft vijf uur per dag doc-h vooral tijdens de tentoonstelling' zal men, ook via de Vlaamse afdeling, zeer veel rechtstreekse uitzendingen kunnen verwachten. Luc Lutz In hel Plein 8.13-programma van de Vara, vinden wij het optre den van Luc Lutz met zijn weke lijks praatje werkelijk een vondst. De teksten zijn van Kees Stip. die geestige man van het filmjournaal van Polygoon-Profilti. die nu ook een scenario voor een film afge- verd heeft. Dit seizoen heeft Kees Stip al bijzonder zyn draai, want die radioteksten zijn prima, ze zyn geestig, actueel en, wat in Neder land zo belangrijk en zo moeiiyk is. ze zijn beschaafd. Eigenlijk zijn deze praatjes helemaal niet zo „voor net grote publiek" en toch slaan ze in. 'n Bewijs, dat de mas sa, door iets goeds wel degelijk te bereiken is. Luo Lutz Is 3S jaar en deed ne- gftP-foaq. güji sixiUexamea aan de Toneelacademie in Amster dam. Hy speelde enkele mooie rol len in werken van Shakespeare en Ibsen. Maar hg heeft ook een bij zondere aanleg voor het fijne gen re cabaret, onder meer doordat hij op een zeer hoofse, bijzonder ver zorgde wijze spreekt. In de praat jes van Kees Stip is dat juist no dig, om er de „fijne nuance" van te kunnen brengen. Men kan er ook vanavond weer van genieten. Reportagewagens Voor de N.R.U. zijn vijf nieuwe reportagewagens in aanbouw. De eerste twee zullen in de loop van het volgend jaar gereedkomen. Het bouwen van een reportagewagen is namelijk geen sinecure. Men kan een chassis bestellen en er 'n car rosserie op laten zetten, maar daarmee heeft men nog geen goed bruikbare, altijd bedrijfsklare 're portagewagen. Wat men technisch noemt „de bedrading" is een zo in gewikkelde en precise zaak, dat er maanden mee heen gaan. De car rosserieën van de nieuwe wagens worden gebouwd door Werkspoor, een bijzonderheid is. dat ze van polyester, van plastic, gemaakt zullen worden. Nieuw is ook dat alle wagens uitgerust zullen wor den met drie magnetofoons, tot nog toe nam men in hoofdzaak op met draaitafels. De magnetofoons die de omroep gebruikt, zijn niét gelijk aan wat men onder „recor der" verstaat. Het zijn schitteren de precisie-instrumenten. die een band van enige uren kunnen opne men, maar dan ook 20.000 per stuk kosten. De N.R.U. nam de beslissing over de vernieuwing van dit wa genpark omdat de oude wagens, die van 1948 dateren,-ernstige ge breken gaan vertonen. Zij hebben honderdduizenden - kilometers in binnen- en buitenland afgelegd en zijn niet bedrijfszeker meer. Als men dan toch vernieuwen moet, kan men het beter goed doen. De kosten kunnen over enige jaren uitgesmeerd worden. Johan Bodegraven De grote man van de inzamelin gen voor de N.C.R.V. is nu hoor spelregisseur geworden. Dat is geen degradatie, integendeel, het is een promotie voor hem. Hij wil de het al jaren, maar dan moesten er weer een paar miljoen bij elk aar gebracht worden en Bodegra ven kon dat wel. Twee jaar gele den liet het N.C.R.V.-bcstuur hem een cursus volgen aan de Toneel academie. Men dacht dus dat hij het vorige jaar wel zou gaan re gisseren. Het kwam er weer niet van. Deze zomer echter besliste men dat hij, nu Dirk Verèl met pensioen is gegaan, bij de hoorspel staf mocht gaan werken. Johan Bodegraven is er zelf zeer blij mee. Hij vond het natuurlijk prachtig veel goed werk te kunnen doen. Maar zijn voorkeur bij het radio werk lag op een ander gebied. Men kan maandagavond naai een door hem geleid spel luisteren Het is een drama van de zeevaart, waarbij kapitein Wouters van de Rademark voor zeer grote moei lijkheden en beslissingen komt te 3taan. Ondanks keihard ingrijpen, gebeuren er rampen. Men moet zich wel realiseren, dat in werke lijkheid niet alle gevallen zo sprookjesachtig aflopen als hier 't geval is. Maar hoorspelen zijn er ook niet voor om de mensen al te zeer op te schrikken. Draadomroep Wy wyzen er op, dat het gram mofoonplat enprogramma van de Draadomroep vanaf maandag 11 november over de 4de lyn wordt doorgegeven. Dit geschiedt uit in terne technische overwegingen. Het betreft hier dus de program ma's op maandag-, woensdag- en vrydagavond tussen zes en acht uur. Omstreden opera Op eerste kerstdag zal de Duitse TV weer een modelvoorstelling ge ven van een opera van Mozart. De laatste maal geschiedde dat op nieuwjaarsdag, de voorstelling werd door geheel Europa met en thousiasme Degroet. Het byzondere van deze voorstellingen is, dat er afzonderlijk gespeeld en gemusi ceerd wordt; degenen die men ziet spelen, zingen niet, de muziek is van tevoren "opgenomen, de spelen den doen of ze zingen. Wij zullen het een andere maal wel eens uit voeriger hebben over deze wyze van uitbeelden en over de voor- en nadelen er van. In ieder geval op eerste kerstdag wordt Don Giovan ni opgevoerd onder regie van Kurt Wilhelm, ongetwijfeld de grootste Duitse TV-regisseur; muzikale lei ding van Hermann Scherchen. Zo als de zaken nu staan, neemt Ne derland de uitzending niet over. De beslissing is al lang geleden door het N.T.S.-bestuur genomen, doordat de meerderheid zich er te gen verzette dat met Kerstmis een opera op het beeld zou komen. De °erste kerstdag is volgens 't roos ter voor de K.R.O.deze omroep zendt dan een herhaling uit van 'n -erstspel. Er ls nogal wat beweging ont staan over de beslissing van het N.T.S.-bestuur. Men stelt, dat een uitzending van zo hoog artistiek Regisseur Kurt Wilhelm rechts tijdens een decorbespreking. (Zie: „Omstreden opera"). gehalte altyd overgenomen moet worden, dat het kortzichtig en be krompen is het niet te doen. Nu zijn grote woorden in dit soort za ken altyd snel gevonden, de juiste argumenten echter niet. Wy ver nemen uit zeer goede bron 't vol gende: tegen de uitzending -waren van meet af aan de N.C.R.V, en de V.P.R.O.. Met vond het zonder meer ongepast op Kerstmis een hele avond aan een opera te wij don. By de K.R.O. weifelde men, uit artistiek oogpunt voelde men veel voor de uitzending, maar er waren ook bezwaren. Aangezien voor een N.T.S.-uitzendlng een meerderheid nodig is. werd er ge stemd en de meerderheid was te gen. Wy geloven dat er veel voor deze beslissing te zeggen is. Don Giovanni is bepaald geen kerstver haal, alle statistieken wyzen uit, dat een opera tot de weinig popu laire TV-uitzendingen behoort en een Duitse uitzending op een hui- seiyk feest als Kerstmis, is niet alles. Wy menen, dat wanneer de opera wel werd uitgezonden, op eerste kerstdagavond maar zeer weinig toestellen in Nederland de gehele avond aan zouden staau.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 9