PROVINCIALE ZEEUWSE COURAHT BILT Overwogen wordt rechtstreekse spoorweg Rotterdam-Antwerpen Goese chirurg jaagde in donker Afrika op groot wild TOEKOMSTIG VERKEER IN RANDSTAD HOLLAND AMERIKAANSE KUNSTMANEN IN LABORATORIUM BEPROEFD 200e jaargang - no. 241 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. v. d. Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week: 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Zaterdag 12 okt. 1957 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm. Mtnim. p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 6 regels) 23 cent p. regel met een minimum van 1.—. „Brieven of adres bureau v. d. blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vlissingen, Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b. g. g. 3546 of 3304); Middelburg, Markt 61, tel. 3841; Goes, Lange Vorststraat 63, tel. 2475 (b. g. g. adv. 2234); Oostburg, Nieuwstraat 43, tel. 20; Terneuzen. Brouwerijstr. 2; Zlerlkzee, red. tel. 24; adm. tel. 26 Op een bijeenkomst van het Ne derlands verkeersinstituut heeft prof. ir. Jac. P. Thijsse, algemeen adviseur bij de rijksdienst voor het Nationale Plan, een voordracht ge houden over het toekomstige ver keer in de randstad Holland. Aller eerst wees hij op aanzienlijke ont wikkeling van de randstad Holland. Het aantal inwoners ervan kan op het ogenblik worden gesteld op 4 miljoen. In een kwart eeuw zal het inwo nertal gegroeid zyn tot 5Va k 6 miljoen. Voor dat accres is woon- en werkplaats nodig. Aangenomen wordt, dat 1 miljoen inwoners kan worden ondergebracht in de huidige agglomeraties. Voor de verdere uit breiding der bevolking zal men woongelegenheid moeten vinden. Die wil men naar buiten de rand stad stoten, in verschillende rich tingen. Als gevolg van deze ontiwkke- ling zal het verkeer, in de lucht, te water, per spoor en op de weg, groeien. Met het luchtverkeer is men volgens spreker gedekt tot 1980. Verder durft men thans niet te kijken. Wellicht zal een tweede luchthaven nodig worden, die dan buiten de randstad Holand zou moe- liggen. Maar waar heeft spreker niet verteld. Met betrekking tot het waterver keer meende spr., dat in de komen de kwart eeuw een aanzienlijke ver betering van de zeehavens aan de randstad te verwachten zal zijn. De randstadhavens zijn voor die ver betering de meest aangewezene. Men zal daardoor weinig tijd nodig hebhen voor het lossen der schepen en deze havens zyn bovendien het gemakkelijkst te bereiken voor diepgaande schepen. Voor de eco nomische ontwikkeling van ons land geeft dit misschien zeer grote kansen, aldus prof. Thijsse. Voor de supertankers zal er in het zuidelijk deel van de randstad iets moeten komen. Gedacht wordt aan een binnenwaarts zeekanaal ter ver dubbeling van de capaciteit van de Waterweg. Daarvoor zal men waar- Negenendertig- vijf Het weekblad „De Linie" van deze week bevat een ingezonden stuk van een zekere neer W. P. uit Delft onder de titel ,,De blauwe maan dagmorgen". Het briefje is instructief en daarom laten we het hier in zijn geheel volgen: „De voetbalwedstrijd Nederland— Oostenrijk verscheen behalve 's mid dags ook 's avonds op de televisie. Dit gebeurde op verzoek van de werkge vers, die zodoende trachtten te berei ken dat er die woensdag gewoon ge werkt zou worden. De ervaring heeft Immers geleerd, dat vele arbeiders eenvoudig vrij nemen als er gevoet bald wordt. Wij worden hier wei heel fel geconfronteerd met het toenemend absenteisme. Engeland worstelt er al Jaren mee. Via incidentele gevallen b.v. een voetbalwedstrijd kreeg het verzuim vaste vorm ln een praktisch vierdaagse werkweek! In de verschil lende Engelse industrieën komt on geveer 1.5 miljoen arbeiders 's maan dags niet op hun werk: ze rusten uit van hun lange weekend. Veertig pro cent meldt zich 's maandags ziek; op vrijdag slechts vijf procent. Men keert er premies uit voor het verschijnen op de maandag, met goed resultaat. Gaan wij dezelfde kant op en keren wij straks ook premies uit voor wie een voudig zijn arbeidscontract nakomt? Een wel erg glibberig pad!" Nu kunnen we de cijfers, die de heer W. P. uit Delft hier zo vlot uit de mouw schudt, niet controleren. Het ziet er allemaal nogal somber uit: veertig procent op maandagmorgen ziek, premies voor verschijnen op maandag, vierdaagse werkweek Het is in elk geval de vraag of nu uit gerekend de sport die zich in Enge land voornamelijk op de zaterdag con centreert uitsluitend als de zonde bok moet worden beschouwd. Hoewel niet kan worden ontkend, dat de sport, en vooral voetbal als het om belang rijke wedstrijden gaat, grote invloed uitoefent op de verrichtingen van ve len. Doch het gaat in elk geval te ver, zo dunkt ons generaliserend te stel len, zoals de neer W. P. doet, dat het hier alleen om de „arbeiders" gaat, een overigens op zichzelf weinig om schreven begrip. Als de voetbalkoorts eenmaal met haar besmettend werk begint, dan zijn er maar weinigen, die immuun blijken. Deze koorts grijpt sneller om zich heen dan de A-griep! Tijdens de nu alweer in het verleden liggende wedstrijd Nederland Oostenrijk was het aantal slacht offers van die voetbalk&ms moeilijk te becijferen. Maar het moet bijzonder hoog zijn geweest. Het begon al dagen tevoren: in vrijwel elk bedrijf immers waagt men bij een dergelijk evene ment een gokje op de uitslag. Er wor den lijsten gemaakt en er wordt een pot gevormd, de debatten over weder zijdse kansen laaien hoog op en de voetbaltemperatuur is al spoedig ten minste negenendertig-vijf. Maar dat is nog maar het begin. Want als de wedstrijd eenmaal aan de gang is en onze radioreporters spuien hun proza door de luidsprekers, dan is geen thermometer meer in staat een juiste indicatie te geven inzake de juiste „voetbaltemperatuur". Toen die beroemde wedstrijd tegen Oostenrijk werd gespeeld, moesten we ambtshalve een belangrijke autoriteit in dit gewest een inlichting vragen. Wij belden argeloos naar zijn burea.- doch de telefoniste zei, dat meneer er met was Of hij dan thuis te bereiken (Vervolg op pag. 3 schijnlijk gebruik maken van de kop van Rozenburg en van het daarvoor gelegen ondiepe deel van de Noord zee, dat men kent ais de Maasvlakte. Naar sprekers inzicht wordt dat een nieuw element in de randstad. De binnenscheepvaart zal met de terrei nen, die hier ontstaan zullen, moe ten worden verbonden. Verder zullen er buisleidingen naar binnen moeten komen. Het wordt hier een ingewik kelde kwestie, omdat men ook te maken krijgt met de verzilting. Een moeilijk punt is hier voorts de kwestie van de recreatiemogelijk heid en de natuurbescherming. Naar de mening van prof. Thijsse kan het Noordzeekanaal worden uitgediept en verbreed en zo zou men super tankers gelegenheid kunnen bieden Amsterdam te bereiken. Hier zou ook weer een binnenscheepvaartka- naal kunnen komen. Een vergelijking wijst volgens hem uit, dat de Water weg in het voordeel zal zijn. Spr. zeide voorts nog, dat ook aan enige andere nieuwe waterverbindingen in Noord-Holland wordt gedacht. De randstad, zoals die in de toe komst zal worden, zal ook het spoor wegverkeer verzwaren. Op de spoor lijnen zal men naast het lange-af- standsverkeer ook het lokale ver keer krijgen, waartoe gedacht wordt aan vierspoorsverkeer. Dit inpliceert het stichten van veel tussenhalten. Het aantal van dergelijke halten zal aanzienlijk vergroot moeten worden en spr. merkte op, dat deze ontwik keling al is ingeluid met de opening van het station Sloterdijk. Verwacht kan worden dat er een nieuwe spoor lijn komt van Amsterdam door de Haarlemmermeer via Schiphol naar de agglomeratie Den Haag. Overwogen kan worden een spoorweg naar Lely stad. Belangrijk is naar de mening van prof. Thijsse een nieuwe spoorweg onder de Nieuwe Maas door naar Willemstad, waardoor een directe verbinding Rotter dam-Antwerpen zou wor den verkregen, vrijwel in een rechte lijn. Deze gedachte is volgens hem aan trekkelijk, omdat het spoorwegver keer over de Maas te Rotterdam daardoor zou worden ontlast. Ge dacht wordt ook aan andere over bruggingen, welke in Rotterdam zou den kunnen komen. Het verkeer in de steden zou men zich kunnen denken door een ringlijn voor Amsterdam, welke doorgetrok ken zou kunnen worden naar Den Haag. Wat er in de steden zelf moet gaan gebeuren wordt aan de gemeen ten en de provincie overgelaten. Daarbij zou aan de orde kunnen ko men of dit spoorwegverkeer onder gronds of bovengronds zal moeten zijn. Wanneer het verkeer zesmaal zo groot zou worden als in 1955 komt men tot zulke afmetingen, dat men ervan zou schrikken, meende prof. Thijsse. Zo zouden bijvoorbeeld op de weg tussen Den Haag en Rotterdam zestien rijstroken nodig zijn, tussen Den Haag en Leiden twaalf, tussen Gouda en Rotterdam tien. Hoe dat gerealiseerd zou kunnen wor den moet later worden nagegaan. ELLIPSVORMIGE BAAN VAN SATELLIET Gewicht niet meer dan negen kilogram. De drie proefkunstmanen, die de Verenigde Staten in de loop van de winter zullen lanceren, zyn in de af gelopen veertien dagen in laboratoria onderworpen aan uitgebreide proeven, waarbjj zy aan dezelfde luchtdicht heid en temperaturen zijn bloots gesteld als zy op hun reis om de aarde zullen ontmoeten, zo heeft de Amerikaanse professor J- P- Hagen, directeur van het Vanguard-project, vrydag op een byeenkomst in Wash ington medegedeeld. De Amerikaanse satelliet zal een ellipsvormige baan beschrijven, waarvan de randen tot de aarde va riëren van 320 tot 2400 km. De ra diozenders van de kunstmaan kunnen veertien dagen werken en zullen op een golflengte van 2,7 meter (108 megacycles) uitzenden. Deze golf lengte is volgens prof. Hagen beter dan de golflengte der Russische kunstmaan en is geschikt voor een nauwkeurige berekening van de baan van de satelliet. Wel heeft de golf lengte van de Russische satelliet het voordeel, dat ook radio-amateurs de seinen kunnen opvangen. De Amerikaanse kunstmaan zal door een driedelige raket worden ge lanceerd: de eerste twee delen zijn ontwikkeld uit de „Viking", de derde uit de „aerobee." Prof. Hagen verklaarde voorts, dat de Amerikaanse satelliet niet meer dan negen kilogram zal we gen, omdat de Amerikaanse raket ten geen zwaardere kunstmaan kunnen lanceren. Overigens menen de Amerikaanse geleerden, dat hun kunstmaan groot genoeg is om al le inlichtingen te verkrijgen die zy willen hebben. De Russische geleerde, prof. V. V. Fedynskv heeft voor radio-Moskou verklaard dat de Russische aardsa- telliet blootstaat aan een „bombar dement" van micro-meteorieten. Dit zal op de wand zichtbaar moe ten zijn, zo zeide hij. Tot op heden is echter een der grootste gevaren van de wereldruimte, een botsing met een meteoor, vermeden, aldus prof. Fedynsky. De periode van 20 tot 23 oktober wordt echter weer gevaarlijk, wan neer de aarde wordt omzwermd door een stroom van meteoren, afkomstig van de gedeeltelijke desintegratie van de komeet van Halley. Nader uitweidend over de „dood" van de satelliet zeide de Russische geleerde, dat de lichtstreep, die hier mede gepaard gaat, van veel langere duur zal zyn dan die van een mete oor. Men zal in staat zijn het gehele proces tot in details te bestuderen. In het Russische blad „Jonge f| Techniek" is kortgeleden dit diagram afgedrukt van een model van de kunstmaan, wel- ke Russische geleerden de ruimte hebben ingeschoten. De H M vertalingen van de Russische p H bijschriften luiden van boven p p naar beneden: Magnetometer, p H kwik accumulator, radiozen- der, veer om satelliet van ra- ket los te maken, slagpen en H H neus van raket. Het kleine dia- s gram links toont de diverse p p loopbanen van de satelliet, p llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll door westen ingediend. In de politieke commissie van de Verenigde Naties hebben vrijdag 21 landen, waaronder de Verenigde Sta ten, Engeland, Canada en Nederland, een resolutie ingediend over de ont wapening. Hierin wordt gezegd, dat er maatregelen voor een gedeeltelij ke ontwapening kunnen worden ge nomen, welke een verdere ontwikke ling op dit gebied kunnen vergemak kelijken. Op de betrokken staten, en in het bijzonder op die landen welke zijn vertegenwoordigd in de subcom missie voor ontwapening, wordt een beroep gedaan om met voorrang té trachten tot een akkoord te komen over een zestal punten. formeren. President Coty heeft vrydag Antoi- ne Pinay aangezocht als kabinetsfor mateur. Pinay, een conservatieve lei der en oud-premier, heeft de op dracht aanvaard. MET EIGEN SAFFARI DOOR SAVANNES Dokter Huese weer in Zeeland Dokter J. F. O. Huese, een vitale, enigszins gezette zesenzestiger, is na een zwerftocht van meer clan 11 jaar door de woestijnen, savan nen en oerwouden van Afrika naar zyn vroegere woonplaats Goes te ruggekeerd. Echter niet voor lang, want over enkele maanden dat hangt van de vraag af hoe Koning Winter zich gedraagt! zal hy zich weer inschepen naar Afrika. Dokter Huese heeft van 1926 tot 1946 als chirurg gewerkt in de bei de Goese ziekenhuizen en in die periode vestigde hij niet alleen een reputatie als arts, maar ook was hij zeer gezien bij zijn patiënten en by het ziekenhuispersoneel. Vele Zeeuwen uit alle delen van 11 provincie dragen zijn wijze van ptreden vriendelijk, gul en rondborstig als een mooie her innering met zich mee. Thans wandelt dokter Huese weer door de straten van de Ganzestad. Nu ruim elf jaar geleden verliet hij Goes om zich volledig aan zijn liefhebbe rijen te kunnen wijden; jagen en fil men. In 1937 en in 1938 had de Goe se arts telkens een drie maanden du rende vakantie in Afrika doorge bracht. Met eigen saffari Dit grote land met zijn uitgestrek te savannen en oerwouden fascineer de hem zo, dat hij zich in 1946 be vrijdde van de verplichtingen, die het ziekenhuisleven nu eenmaal met zich meebrengt, en met zijn echtgenote naar de wildernissen van Afrika trok. Gedurende meer dan vier jaar zwierf hy met een eigen saffari, compleet met vrachtwagen en personenauto door het savanneachtige gebied van het Tchaddistrict in Frans Equatori aal Afrika, waar 't wemelde van wil de dieren. Ieder jaar moest hy zich echter gedurende zes maanden terug trekken op Fortachwault, een plaatsje waar 300 blanken woonden, omdat de voortdurende regens het hem in die periode onmogelijk maak ten op jacht te gaan. Maar in de overige zes maanden kon de Goese chirurg zyn hart ophalen. Hy schoot elanden en buffels, leeuwen en vele andere dieren. Het was er een waar paradijs voor de hartstochtelijke jager Huese, maar wanneer er geen vleesgebrek was „schoot" hy de dieren met zijn filmtoestel, daar- by dapper bijgestaan door zijn echtgenote. Dokter Huese had 'n zestien-millimeter filmtoestel, ter- wyl zyn vrouw zich bepaalde tot 8 millimeter-opnamen. Zy foto grafeerden en filmden beiden altyd dezelfde onderwerpen met het oog op verlies of diefstal. Eenmaal is het echtpaar Huese een koffer ontstolen, maar gelukkig werden de foto's en films in een andere koffer bewaard. Zy waren zó ver heugd, dat niets van het fotoma teriaal was ontvreemd, dat ze het (Vervolg op oag. 2) Hoogtepunt a-griep vrijwel bereikt De influenza-epidemie in ons land heeft haar hoogtepunt bereikt. Op sommige plaatsen, met name in het centrum van het land, is sprake van een duidelijke afname, zo wordt door het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid medegedeeld. Dit is wel in overeenstemming met mededelingen uit verscheidene bedrijven waar het aantal als her steld gemelden groter is dan het aantal nieuwe ziektemeldingen. In vele ziekenhuizen worden wel iswaar meer personen opgenomen, maar gelet op het grote aantal zie ken is de grotere opname in zieken huizen niet verontrustend. Bij de geneeskundige hoofdinspec tie zijn uit de opeenvolgende weken in absoluut aantal circa 200 sterfge vallen bekend geworden. Doch in aanmerking nemende, dat een groot deel van de bevolking aan de ziekte lijdende is of lijdende is geweest, be tekent dit niet dat de griep een meer kwaadaardig karakter heeft gekre gen. Bovendien bleek, dat vele over ledenen ook nog lijdende waren aan andere aandoeningen, zodat bij hen de influenza niet als de uitsluitende oorzaak van de dood moet worden aangegeven. De be handeling die door huisartsen en in ziekenhuizen aan de zieken, die lijden aan een complicatie van de influenza, kan worden gege ven, heeft ongetwijfeld vele le vens gered. Dokter Huese, die jarenlang door Afrika zwierfbekijkt één van de vele films, welke hij in dit donkere werelddeel maakte KORTE PREDIKATIE Ik ben de goede Herder. Joh. 10 11. Het is een vergissing te menen, dat het wat zoetelijke kinderversje „Op de grote, stille heide" en deze tekst uit de bijbel veel met elkaar gemeen hebben. Het tegendeel is waar, want de herder in Palestina is een ruige klant, voor geen Kiem geruchtje vervaard. Hij bezit een knots om wilde dieren van het lijf te houden, en een staf om zijn scha pen op een tceinig zachtzinnige wij ze tot de orde te roepen. De goede herder is niet een goedige dromer, maar in hem steekt iets van een soldaat, een strijdbaar held, een lei der. In deze richting zullen wij het woord van Jezus hebben te verstaan, Hij noemt zich de goede Herder en bedoelt daarmee te zeggen: „lk ben de dappere Herder. Ik ben bereid voor U mijn leven in gevaar te bren gen". Nu zouden wij dit als pocherij kunnen aanvoelen. Niet alleen vis sers en jagers kunnen hoog opge ven van hun prestaties, ook de her ders staan hun mannetje: zij kun nen hele verhalen doen over alle ge varen waaraan zij weerstand ge boden hebben. Maar bij deze club valt Jezus toch niet in te delen. Hij is de góede Herder, dat is, de échte Herder. Hij is de Herder, die werke lijk dapper is en zijn leven heeft ge geven. Hij heeft zijn woord waarge maakt. Hij heeft niets te veel ge zegd. Hij pocht niet, maar geeft een voudig de stand van zaken weer. Hij is echt. De dappere en echte Herder is ook de rechte. Hij is eigenlijk de enige, die het recht heeft, zich „herder" te noemen. Er zijn anderen, die ook herder willen zijn, maar in wezen zijn zij huurlingen. Als het er op aan komt, zijn die niet dapper, en zeker niet echt. Wie hen bezig ziet, zal het ontdekken. Wie Jezus aan het werk ziet, erkent dat Hij de rechte Herder is. Het icoord „goed" heeft nog een kant, die we naar voren moeten ke ren. Er zit namelijk ook schoonheid ln. Er gaat iets van deze Herder uit. Zijn daden zijn de stralen van zijn wezen. En zoals het mooi is, wan neer wij iemand met volle overgave aan zijn werk zien, zo is het inzetten van het leven de schoonheid van de goede Herder. Wij behoeven geen aanbeveling te schrijven voor deze Herder. Wie zijn ogen en oren ivijd open zet, die komt tot de ontdekking dat deze Herder dapper, echt, recht en schoon is. En wie deze ontdekking gedaan heeft, is niet meer weg te krijgen uit de kudde van die Herder. Hij heeft in de gaten gekregen dat het leven in de buurt van die Herder een goed leven is, omdat die Herder góéd is. Ritthem 1. P. C. VERWACHT. NOORDWESTELIJKE WIND. Overwegend droog weer met ln de ochtend nog plaatselijk mist, overi gens op de meeste plaatsen opklarin gen. Over het algemeen iets minder zacht. Zwakke tot matige wind in hoofdzaak tussen west en noord. ZON EN MAAN 13 oktober Zon op 7.03 onder 17.53 Maan op 20.28 onder 11 44 14 oktober Zon op 7 04 onder 17.51 Maan op 21.23 onder 12.38

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 1