PROVINCIALE ZEEUWSE COURAHT
BILT
Overwogen wordt rechtstreekse
spoorweg Rotterdam-Antwerpen
Goese chirurg jaagde in donker Afrika op
groot wild
TOEKOMSTIG VERKEER IN RANDSTAD HOLLAND
AMERIKAANSE KUNSTMANEN
IN LABORATORIUM BEPROEFD
200e jaargang - no. 241
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. v. d. Velde en F. B.
den Boer, Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week: 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Zaterdag 12 okt. 1957
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm. Mtnim. p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 6 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van 1.—. „Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg.
Bureaus: Vlissingen, Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b. g. g. 3546 of 3304); Middelburg, Markt 61, tel. 3841; Goes, Lange Vorststraat 63, tel. 2475 (b. g. g. adv. 2234); Oostburg, Nieuwstraat 43, tel. 20; Terneuzen. Brouwerijstr. 2; Zlerlkzee, red. tel. 24; adm. tel. 26
Op een bijeenkomst van het Ne
derlands verkeersinstituut heeft
prof. ir. Jac. P. Thijsse, algemeen
adviseur bij de rijksdienst voor het
Nationale Plan, een voordracht ge
houden over het toekomstige ver
keer in de randstad Holland. Aller
eerst wees hij op aanzienlijke ont
wikkeling van de randstad Holland.
Het aantal inwoners ervan kan op
het ogenblik worden gesteld op 4
miljoen.
In een kwart eeuw zal het inwo
nertal gegroeid zyn tot 5Va k 6
miljoen. Voor dat accres is woon-
en werkplaats nodig. Aangenomen
wordt, dat 1 miljoen inwoners kan
worden ondergebracht in de huidige
agglomeraties. Voor de verdere uit
breiding der bevolking zal men
woongelegenheid moeten vinden.
Die wil men naar buiten de rand
stad stoten, in verschillende rich
tingen.
Als gevolg van deze ontiwkke-
ling zal het verkeer, in de lucht, te
water, per spoor en op de weg,
groeien. Met het luchtverkeer is
men volgens spreker gedekt tot
1980. Verder durft men thans niet
te kijken. Wellicht zal een tweede
luchthaven nodig worden, die dan
buiten de randstad Holand zou moe-
liggen. Maar waar heeft spreker
niet verteld.
Met betrekking tot het waterver
keer meende spr., dat in de komen
de kwart eeuw een aanzienlijke ver
betering van de zeehavens aan de
randstad te verwachten zal zijn. De
randstadhavens zijn voor die ver
betering de meest aangewezene.
Men zal daardoor weinig tijd nodig
hebhen voor het lossen der schepen
en deze havens zyn bovendien het
gemakkelijkst te bereiken voor
diepgaande schepen. Voor de eco
nomische ontwikkeling van ons
land geeft dit misschien zeer grote
kansen, aldus prof. Thijsse.
Voor de supertankers zal er in het
zuidelijk deel van de randstad iets
moeten komen. Gedacht wordt aan
een binnenwaarts zeekanaal ter ver
dubbeling van de capaciteit van de
Waterweg. Daarvoor zal men waar-
Negenendertig- vijf
Het weekblad „De Linie" van deze
week bevat een ingezonden stuk
van een zekere neer W. P. uit
Delft onder de titel ,,De blauwe maan
dagmorgen". Het briefje is instructief
en daarom laten we het hier in zijn
geheel volgen:
„De voetbalwedstrijd Nederland—
Oostenrijk verscheen behalve 's mid
dags ook 's avonds op de televisie. Dit
gebeurde op verzoek van de werkge
vers, die zodoende trachtten te berei
ken dat er die woensdag gewoon ge
werkt zou worden. De ervaring heeft
Immers geleerd, dat vele arbeiders
eenvoudig vrij nemen als er gevoet
bald wordt. Wij worden hier wei heel
fel geconfronteerd met het toenemend
absenteisme. Engeland worstelt er al
Jaren mee. Via incidentele gevallen
b.v. een voetbalwedstrijd kreeg het
verzuim vaste vorm ln een praktisch
vierdaagse werkweek! In de verschil
lende Engelse industrieën komt on
geveer 1.5 miljoen arbeiders 's maan
dags niet op hun werk: ze rusten uit
van hun lange weekend. Veertig pro
cent meldt zich 's maandags ziek; op
vrijdag slechts vijf procent. Men keert
er premies uit voor het verschijnen op
de maandag, met goed resultaat. Gaan
wij dezelfde kant op en keren wij
straks ook premies uit voor wie een
voudig zijn arbeidscontract nakomt?
Een wel erg glibberig pad!"
Nu kunnen we de cijfers, die de heer
W. P. uit Delft hier zo vlot uit de
mouw schudt, niet controleren. Het
ziet er allemaal nogal somber uit:
veertig procent op maandagmorgen
ziek, premies voor verschijnen op
maandag, vierdaagse werkweek
Het is in elk geval de vraag of nu uit
gerekend de sport die zich in Enge
land voornamelijk op de zaterdag con
centreert uitsluitend als de zonde
bok moet worden beschouwd. Hoewel
niet kan worden ontkend, dat de sport,
en vooral voetbal als het om belang
rijke wedstrijden gaat, grote invloed
uitoefent op de verrichtingen van ve
len.
Doch het gaat in elk geval te ver,
zo dunkt ons generaliserend te stel
len, zoals de neer W. P. doet, dat het
hier alleen om de „arbeiders" gaat,
een overigens op zichzelf weinig om
schreven begrip. Als de voetbalkoorts
eenmaal met haar besmettend werk
begint, dan zijn er maar weinigen, die
immuun blijken. Deze koorts grijpt
sneller om zich heen dan de A-griep!
Tijdens de nu alweer in het verleden
liggende wedstrijd Nederland
Oostenrijk was het aantal slacht
offers van die voetbalk&ms moeilijk
te becijferen. Maar het moet bijzonder
hoog zijn geweest. Het begon al dagen
tevoren: in vrijwel elk bedrijf immers
waagt men bij een dergelijk evene
ment een gokje op de uitslag. Er wor
den lijsten gemaakt en er wordt een
pot gevormd, de debatten over weder
zijdse kansen laaien hoog op en de
voetbaltemperatuur is al spoedig ten
minste negenendertig-vijf.
Maar dat is nog maar het begin.
Want als de wedstrijd eenmaal aan de
gang is en onze radioreporters spuien
hun proza door de luidsprekers, dan
is geen thermometer meer in staat
een juiste indicatie te geven inzake de
juiste „voetbaltemperatuur".
Toen die beroemde wedstrijd tegen
Oostenrijk werd gespeeld, moesten we
ambtshalve een belangrijke autoriteit
in dit gewest een inlichting vragen.
Wij belden argeloos naar zijn burea.-
doch de telefoniste zei, dat meneer er
met was Of hij dan thuis te bereiken
(Vervolg op pag. 3
schijnlijk gebruik maken van de kop
van Rozenburg en van het daarvoor
gelegen ondiepe deel van de Noord
zee, dat men kent ais de Maasvlakte.
Naar sprekers inzicht wordt dat een
nieuw element in de randstad. De
binnenscheepvaart zal met de terrei
nen, die hier ontstaan zullen, moe
ten worden verbonden. Verder zullen
er buisleidingen naar binnen moeten
komen. Het wordt hier een ingewik
kelde kwestie, omdat men ook te
maken krijgt met de verzilting.
Een moeilijk punt is hier voorts
de kwestie van de recreatiemogelijk
heid en de natuurbescherming. Naar
de mening van prof. Thijsse kan het
Noordzeekanaal worden uitgediept
en verbreed en zo zou men super
tankers gelegenheid kunnen bieden
Amsterdam te bereiken. Hier zou
ook weer een binnenscheepvaartka-
naal kunnen komen. Een vergelijking
wijst volgens hem uit, dat de Water
weg in het voordeel zal zijn. Spr.
zeide voorts nog, dat ook aan enige
andere nieuwe waterverbindingen in
Noord-Holland wordt gedacht.
De randstad, zoals die in de toe
komst zal worden, zal ook het spoor
wegverkeer verzwaren. Op de spoor
lijnen zal men naast het lange-af-
standsverkeer ook het lokale ver
keer krijgen, waartoe gedacht wordt
aan vierspoorsverkeer. Dit inpliceert
het stichten van veel tussenhalten.
Het aantal van dergelijke halten zal
aanzienlijk vergroot moeten worden
en spr. merkte op, dat deze ontwik
keling al is ingeluid met de opening
van het station Sloterdijk. Verwacht
kan worden dat er een nieuwe spoor
lijn komt van Amsterdam door de
Haarlemmermeer via Schiphol naar
de agglomeratie Den Haag.
Overwogen kan worden
een spoorweg naar Lely
stad. Belangrijk is naar de
mening van prof. Thijsse
een nieuwe spoorweg onder
de Nieuwe Maas door naar
Willemstad, waardoor een
directe verbinding Rotter
dam-Antwerpen zou wor
den verkregen, vrijwel in
een rechte lijn.
Deze gedachte is volgens hem aan
trekkelijk, omdat het spoorwegver
keer over de Maas te Rotterdam
daardoor zou worden ontlast. Ge
dacht wordt ook aan andere over
bruggingen, welke in Rotterdam zou
den kunnen komen.
Het verkeer in de steden zou men
zich kunnen denken door een ringlijn
voor Amsterdam, welke doorgetrok
ken zou kunnen worden naar Den
Haag. Wat er in de steden zelf moet
gaan gebeuren wordt aan de gemeen
ten en de provincie overgelaten.
Daarbij zou aan de orde kunnen ko
men of dit spoorwegverkeer onder
gronds of bovengronds zal moeten
zijn.
Wanneer het verkeer zesmaal
zo groot zou worden als in 1955
komt men tot zulke afmetingen,
dat men ervan zou schrikken,
meende prof. Thijsse. Zo zouden
bijvoorbeeld op de weg tussen
Den Haag en Rotterdam zestien
rijstroken nodig zijn, tussen Den
Haag en Leiden twaalf, tussen
Gouda en Rotterdam tien. Hoe
dat gerealiseerd zou kunnen wor
den moet later worden nagegaan.
ELLIPSVORMIGE BAAN VAN SATELLIET
Gewicht niet meer dan
negen kilogram.
De drie proefkunstmanen, die de
Verenigde Staten in de loop van de
winter zullen lanceren, zyn in de af
gelopen veertien dagen in laboratoria
onderworpen aan uitgebreide proeven,
waarbjj zy aan dezelfde luchtdicht
heid en temperaturen zijn bloots
gesteld als zy op hun reis om de
aarde zullen ontmoeten, zo heeft de
Amerikaanse professor J- P- Hagen,
directeur van het Vanguard-project,
vrydag op een byeenkomst in Wash
ington medegedeeld.
De Amerikaanse satelliet zal een
ellipsvormige baan beschrijven,
waarvan de randen tot de aarde va
riëren van 320 tot 2400 km. De ra
diozenders van de kunstmaan kunnen
veertien dagen werken en zullen op
een golflengte van 2,7 meter (108
megacycles) uitzenden. Deze golf
lengte is volgens prof. Hagen beter
dan de golflengte der Russische
kunstmaan en is geschikt voor een
nauwkeurige berekening van de baan
van de satelliet. Wel heeft de golf
lengte van de Russische satelliet het
voordeel, dat ook radio-amateurs de
seinen kunnen opvangen.
De Amerikaanse kunstmaan zal
door een driedelige raket worden ge
lanceerd: de eerste twee delen zijn
ontwikkeld uit de „Viking", de derde
uit de „aerobee."
Prof. Hagen verklaarde voorts,
dat de Amerikaanse satelliet niet
meer dan negen kilogram zal we
gen, omdat de Amerikaanse raket
ten geen zwaardere kunstmaan
kunnen lanceren. Overigens menen
de Amerikaanse geleerden, dat hun
kunstmaan groot genoeg is om al
le inlichtingen te verkrijgen die zy
willen hebben.
De Russische geleerde, prof. V. V.
Fedynskv heeft voor radio-Moskou
verklaard dat de Russische aardsa-
telliet blootstaat aan een „bombar
dement" van micro-meteorieten.
Dit zal op de wand zichtbaar moe
ten zijn, zo zeide hij. Tot op heden
is echter een der grootste gevaren
van de wereldruimte, een botsing met
een meteoor, vermeden, aldus prof.
Fedynsky.
De periode van 20 tot 23 oktober
wordt echter weer gevaarlijk, wan
neer de aarde wordt omzwermd door
een stroom van meteoren, afkomstig
van de gedeeltelijke desintegratie
van de komeet van Halley.
Nader uitweidend over de „dood"
van de satelliet zeide de Russische
geleerde, dat de lichtstreep, die hier
mede gepaard gaat, van veel langere
duur zal zyn dan die van een mete
oor. Men zal in staat zijn het gehele
proces tot in details te bestuderen.
In het Russische blad „Jonge
f| Techniek" is kortgeleden dit
diagram afgedrukt van een
model van de kunstmaan, wel-
ke Russische geleerden de
ruimte hebben ingeschoten. De H
M vertalingen van de Russische p
H bijschriften luiden van boven p
p naar beneden: Magnetometer, p
H kwik accumulator, radiozen-
der, veer om satelliet van ra-
ket los te maken, slagpen en H
H neus van raket. Het kleine dia-
s gram links toont de diverse p
p loopbanen van de satelliet, p
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
door westen ingediend.
In de politieke commissie van de
Verenigde Naties hebben vrijdag 21
landen, waaronder de Verenigde Sta
ten, Engeland, Canada en Nederland,
een resolutie ingediend over de ont
wapening. Hierin wordt gezegd, dat
er maatregelen voor een gedeeltelij
ke ontwapening kunnen worden ge
nomen, welke een verdere ontwikke
ling op dit gebied kunnen vergemak
kelijken. Op de betrokken staten, en
in het bijzonder op die landen welke
zijn vertegenwoordigd in de subcom
missie voor ontwapening, wordt een
beroep gedaan om met voorrang té
trachten tot een akkoord te komen
over een zestal punten.
formeren.
President Coty heeft vrydag Antoi-
ne Pinay aangezocht als kabinetsfor
mateur. Pinay, een conservatieve lei
der en oud-premier, heeft de op
dracht aanvaard.
MET EIGEN SAFFARI DOOR SAVANNES
Dokter Huese weer
in Zeeland
Dokter J. F. O. Huese, een vitale,
enigszins gezette zesenzestiger, is
na een zwerftocht van meer clan
11 jaar door de woestijnen, savan
nen en oerwouden van Afrika naar
zyn vroegere woonplaats Goes te
ruggekeerd. Echter niet voor lang,
want over enkele maanden dat
hangt van de vraag af hoe Koning
Winter zich gedraagt! zal hy
zich weer inschepen naar Afrika.
Dokter Huese heeft van 1926 tot
1946 als chirurg gewerkt in de bei
de Goese ziekenhuizen en in die
periode vestigde hij niet alleen een
reputatie als arts, maar ook was
hij zeer gezien bij zijn patiënten
en by het ziekenhuispersoneel.
Vele Zeeuwen uit alle delen van
11 provincie dragen zijn wijze van
ptreden vriendelijk, gul en
rondborstig als een mooie her
innering met zich mee.
Thans wandelt dokter Huese weer
door de straten van de Ganzestad. Nu
ruim elf jaar geleden verliet hij Goes
om zich volledig aan zijn liefhebbe
rijen te kunnen wijden; jagen en fil
men. In 1937 en in 1938 had de Goe
se arts telkens een drie maanden du
rende vakantie in Afrika doorge
bracht.
Met eigen saffari
Dit grote land met zijn uitgestrek
te savannen en oerwouden fascineer
de hem zo, dat hij zich in 1946 be
vrijdde van de verplichtingen, die het
ziekenhuisleven nu eenmaal met zich
meebrengt, en met zijn echtgenote
naar de wildernissen van Afrika trok.
Gedurende meer dan vier jaar zwierf
hy met een eigen saffari, compleet
met vrachtwagen en personenauto
door het savanneachtige gebied van
het Tchaddistrict in Frans Equatori
aal Afrika, waar 't wemelde van wil
de dieren. Ieder jaar moest hy zich
echter gedurende zes maanden terug
trekken op Fortachwault, een
plaatsje waar 300 blanken woonden,
omdat de voortdurende regens het
hem in die periode onmogelijk maak
ten op jacht te gaan. Maar in de
overige zes maanden kon de Goese
chirurg zyn hart ophalen. Hy schoot
elanden en buffels, leeuwen en vele
andere dieren.
Het was er een waar paradijs
voor de hartstochtelijke jager
Huese, maar wanneer er geen
vleesgebrek was „schoot" hy de
dieren met zijn filmtoestel, daar-
by dapper bijgestaan door zijn
echtgenote. Dokter Huese had 'n
zestien-millimeter filmtoestel, ter-
wyl zyn vrouw zich bepaalde tot
8 millimeter-opnamen. Zy foto
grafeerden en filmden beiden altyd
dezelfde onderwerpen met het
oog op verlies of diefstal. Eenmaal
is het echtpaar Huese een koffer
ontstolen, maar gelukkig werden
de foto's en films in een andere
koffer bewaard. Zy waren zó ver
heugd, dat niets van het fotoma
teriaal was ontvreemd, dat ze het
(Vervolg op oag. 2)
Hoogtepunt a-griep
vrijwel bereikt
De influenza-epidemie in ons land
heeft haar hoogtepunt bereikt. Op
sommige plaatsen, met name in het
centrum van het land, is sprake van
een duidelijke afname, zo wordt door
het ministerie van sociale zaken en
volksgezondheid medegedeeld.
Dit is wel in overeenstemming
met mededelingen uit verscheidene
bedrijven waar het aantal als her
steld gemelden groter is dan het
aantal nieuwe ziektemeldingen.
In vele ziekenhuizen worden wel
iswaar meer personen opgenomen,
maar gelet op het grote aantal zie
ken is de grotere opname in zieken
huizen niet verontrustend.
Bij de geneeskundige hoofdinspec
tie zijn uit de opeenvolgende weken
in absoluut aantal circa 200 sterfge
vallen bekend geworden. Doch in
aanmerking nemende, dat een groot
deel van de bevolking aan de ziekte
lijdende is of lijdende is geweest, be
tekent dit niet dat de griep een meer
kwaadaardig karakter heeft gekre
gen.
Bovendien bleek, dat vele over
ledenen ook nog lijdende waren
aan andere aandoeningen, zodat
bij hen de influenza niet als de
uitsluitende oorzaak van de dood
moet worden aangegeven. De be
handeling die door huisartsen en
in ziekenhuizen aan de zieken,
die lijden aan een complicatie van
de influenza, kan worden gege
ven, heeft ongetwijfeld vele le
vens gered.
Dokter Huese, die jarenlang door
Afrika zwierfbekijkt één van de
vele films, welke hij in dit donkere
werelddeel maakte
KORTE PREDIKATIE
Ik ben de goede Herder.
Joh. 10 11.
Het is een vergissing te menen,
dat het wat zoetelijke kinderversje
„Op de grote, stille heide" en deze
tekst uit de bijbel veel met elkaar
gemeen hebben. Het tegendeel is
waar, want de herder in Palestina
is een ruige klant, voor geen Kiem
geruchtje vervaard. Hij bezit een
knots om wilde dieren van het lijf
te houden, en een staf om zijn scha
pen op een tceinig zachtzinnige wij
ze tot de orde te roepen. De goede
herder is niet een goedige dromer,
maar in hem steekt iets van een
soldaat, een strijdbaar held, een lei
der.
In deze richting zullen wij het
woord van Jezus hebben te verstaan,
Hij noemt zich de goede Herder en
bedoelt daarmee te zeggen: „lk ben
de dappere Herder. Ik ben bereid
voor U mijn leven in gevaar te bren
gen".
Nu zouden wij dit als pocherij
kunnen aanvoelen. Niet alleen vis
sers en jagers kunnen hoog opge
ven van hun prestaties, ook de her
ders staan hun mannetje: zij kun
nen hele verhalen doen over alle ge
varen waaraan zij weerstand ge
boden hebben. Maar bij deze club
valt Jezus toch niet in te delen. Hij
is de góede Herder, dat is, de échte
Herder. Hij is de Herder, die werke
lijk dapper is en zijn leven heeft ge
geven. Hij heeft zijn woord waarge
maakt. Hij heeft niets te veel ge
zegd. Hij pocht niet, maar geeft een
voudig de stand van zaken weer.
Hij is echt.
De dappere en echte Herder is ook
de rechte. Hij is eigenlijk de enige,
die het recht heeft, zich „herder" te
noemen. Er zijn anderen, die ook
herder willen zijn, maar in wezen
zijn zij huurlingen. Als het er op
aan komt, zijn die niet dapper, en
zeker niet echt. Wie hen bezig ziet,
zal het ontdekken. Wie Jezus aan
het werk ziet, erkent dat Hij de
rechte Herder is.
Het icoord „goed" heeft nog een
kant, die we naar voren moeten ke
ren. Er zit namelijk ook schoonheid
ln. Er gaat iets van deze Herder uit.
Zijn daden zijn de stralen van zijn
wezen. En zoals het mooi is, wan
neer wij iemand met volle overgave
aan zijn werk zien, zo is het inzetten
van het leven de schoonheid van de
goede Herder.
Wij behoeven geen aanbeveling te
schrijven voor deze Herder. Wie zijn
ogen en oren ivijd open zet, die
komt tot de ontdekking dat deze
Herder dapper, echt, recht en schoon
is. En wie deze ontdekking gedaan
heeft, is niet meer weg te krijgen
uit de kudde van die Herder. Hij
heeft in de gaten gekregen dat het
leven in de buurt van die Herder
een goed leven is, omdat die Herder
góéd is.
Ritthem 1. P. C.
VERWACHT.
NOORDWESTELIJKE WIND.
Overwegend droog weer met ln de
ochtend nog plaatselijk mist, overi
gens op de meeste plaatsen opklarin
gen. Over het algemeen iets minder
zacht. Zwakke tot matige wind in
hoofdzaak tussen west en noord.
ZON EN MAAN
13 oktober
Zon op 7.03 onder 17.53
Maan op 20.28 onder 11 44
14 oktober
Zon op 7 04 onder 17.51
Maan op 21.23 onder 12.38