Televisiezender in Goes over vier
weken in de lucht
Osmia--
de-Luxe
VELE SCHEPEN LAGEN IN DE
MIST OP VLISSINGSE REDE
Agenda
Zeeuwse Almanak
BUISMAN
DE „SLAG OM DE SUIKER"
WOEDT IN ZEELAND
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 11 OKTOBER 1957
(Advertentie)
Gcplïtincerdc 14 krt gouden pen met
extra duurzame Orwt-iridium penpunt.
Veilig comprcssor-vuisysteem.
Verlies voorkomende vciligheidsclip
Gedistingeerde kleuren: Russian green
[5 en glanzend zwart.
f35.25 f42.25 f52.25-
(Osmia standaard-serie vanaf f 17-90).
r schrtfulijkt garaniil legen slytagt van de penpunt
Verkrijgbaar bij
FIRMA L. VAN SPARRENTAK ZONEN,
Lange Delft 117 - Middelburg.
Werkgever- en arbeider
leden Raad van Arbeid
Bij beschikking van de Staatsse-
secretaris van Sociale Zaken zijn
voor de tijd van drie jaren met in
gang van 1 oktober 1957 benoemd tot
werkgever-lid van de raad van ar
beid in de gemeente Middelburg de
heren C. Vroom, ir. A. A. Brevet en
J. Allewijn te Middelburg. Tot plaats
vervangend werkgever-lid zijn be
noemd de heren H. Groenouwe en G.
N. van Ginkel te Vlissingen en J. J.
de Jager-Moll te Kapelle-Biezelinge.
Tot arbeider-lid zijn benoemd de he
ren L. J. Geerse, J. v. d. Voorde en
A. Maas te Middelburg. Tot plaats
vervangend arbeider-lid zijn benoemd
de heren J. den Hollander en A. Jeras
te Middelburg en A. C. de Koning
te Lewedorp.
Bouw ambachtsschool in
Goes aanbesteed.
WEER WEINIG STAGNATIE
De aanschaf was ook wéér een
etappe in het moderniseringsproces,
dat voorts de bouw van een nieuw
ketelhuis omvat, waarmede men voor
1 augustus 1958 gereed wil zijn. Dan
kan men er gebruik van maken voor
het raffineren van de 5000 ton ruw-
suiker. De beetwortelproduktie zal
dan ook opgevoerd kunnen worden
en wel tot 2500 ton per dag, waarby
de „continu torendiffusie", die nu
dus eigenlyk min of meer „proef-
draait", naar verwachting 3400 ton
zal leveren. De geraamde 1000 ton
voor deze installatie kon na drie da
gen namelijk al opgevoerd worden
tot 1200 ton per dag!
In de slag om de suiker spreekt
de C.B.S. in Sas van Gent, een ste
vig woordje mee. Dat blijkt met na
me weer in deze dagen, nu de Zeeuw
se landbouwers hun beetworteloogst
via weg en water in imponerende
hoeveelheden bij de C.B.S. „voor de
deur" deponeren. Schip na schip en
wagen na wagen spuien er hun la
dingen aan de lopende band en bin
nen de muren van de fabriek sist en
borrelt het als in een helse ketel. Er
slaat een stevig (suiker)potje op het
vuur; zoetminnend Nederland kan
gerust zyn
De zender in de televisietoren te Goes zal over on
geveer vier weken definitief in bedrijf worden gesteld.
De vijftiende verdieping, die bestemd is voor de om
roep en de televisie, is thans geheel in gereedheid ge
bracht. Vorige week is de laatste hand gelegd aan het
plaatsen van de zenders en het aanleggen van de ka
bels. Thans rest alleen nog het monteren van de ge
luidskabel, die van de kelder naar de hoogste verdie
ping loopt. Ook dit karwei zal over enkele dagen zijn
volbracht.
Donderdag arriveerde een ploeg t.v.-deskundigen uit
Lopik, die thans controleren of de zender geen onregel
matigheden vertoont. Nauwkeurig wordt nagegaan of
er niet een lichtpunt te veel of te weinig brandt, alle
draden en knopjes worden op hun deugdelijkheid be
proefd en het geheel wordt minutieus onderzocht. Dit
werk zal verschillende dagen in beslag nemen, waarna
begonnen kan worden met proefzenden. Dit proefzen-
den houdt in, het uitwisselen van beelden tussen de
zenders in Goes en in Lopik, maar de Zeeuwse kijkers
zullen deze beelden echter niet op hun televisietoestel
te zien krijgen. Zij moeten nog vier weken geduld heb
ben, voordat zij via de Goese t.v.-zender uitzendingen
van de Nederlandse t.v. kunnen volgen.
Hoger als geen ander gebouw in Zeeland rijst de
t.v.-toren boven het Zeeuwse land uit. En helemaal in
de top van het bouwwerk zijn de vele antennes gemon
teerd. Op de rechterfoto is dit goed te zien. De andere
foto toont, hoe twee t.v.-monteurs bij hun controle van
de apparatuur aandachtig enkele instrumenten onder
de loep te nemen.
Donderdag-middag is door archi
tect J. A. de Bruyne te Goes aanbe
steed liet bouwen van een ambachts
school voor de Vereniging „De Am
bachtsschool" te Goes. Ingeschreven
werd als volgt: B. Stegink, Vlissin
gen 2.485.000; W. F. Cliristiaansen,
Vlissingen 2.463.480; Ned. Aann.
Mij. v.h. H. F. Boersma, Den Haag
2.448.400; Int. Gew. Betonbouw,
Breda 2.441.100; Bataafse Aanne
ming Mij., Den Haag 2.436.000;
Korteweg's Bouw Mij., Breda
2.407.700; Van Waning en Co.,
Rotterdam 2.322.120.
Daor de inschrijvingen beneden de
kostenberaming zyn gelegen, wordt
de gimnïng van het bouwwerk spoe
dig verwacht. Aangenomen wordt,
dat de bouw van de school, die zal
verrijzen aan de Bergweg, tussen een
flatgebouw en de Jan Ligthartschool,
twee. jaar in beslag zal nemen.
Benoeming voorzitter
van waterschap.
Bij K.B. is benoemd in de provincie
Zeeland en Noord-Brabant tot voor
zitter van het waterschap „De Prins
Hendrik Polder", de heer W. C. van
Nieuwenhuyzen, te St. Philipsland.
e3.H)in
In Zeeland woedt „de slag om
si de suiker"! Dagelijks worden
H aan de suikerfabrieken, zoals
hier bij de Coöp. Beetwortel-
Suikerfabriek in Sas van Gent,
duizenden tonnen beetwortels
M aangevoerd, die tot witglan-
zonde suiker verwerkt worden.
H De C.B.S. draait cr 2200 ton
per dag door, in de goede zin
H van het ivoord dan altijd
Links de „bietenbergen", zoals
H die als het ware „voor de
deur" gedeponeerd worden.
(Foto P.Z.C.). 1
liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Kader chr. overheids
personeel bijeen.
Het kader van de afdelingen Zee
land en West-Brabant van de Neder
landse Christelijke Bond van Over
heidspersoneel vergaderde donderdag
in de „Prins van Oranje" te Goes.
In deze bijeenkomst, die onder lei
ding stond van de voorzitter van de
Goese afdeling, de heer J. Dirks,
werd het woord gevoerd door de lan
delijk voorzitter, de heer P. Kapin-
ga uit Rotterdam. Deze gaf een uit
eenzetting over de salarispositie van
de lagere, middelbare en hogere
ambtenaren. Voorts werden enkele
mededelingen gedaan van organisa
torische aard.
Griep dan Cognac
Thoolse burgemeesters
bezoeken Amsterdam.
De zes burgemeesters van het
eiland Tholen zullen vergezeld van
hun echtgenoten op dinsdag 15 ok
tober een bezoek aan Amsterdam
brengen. Voor deze dag is een uit
gebreid programma samengesteld.
Zo zal een bezoek worden gebracht
aan de modelboerderij op Schiphol en
zal het gezelschap voorgelicht wor
den over de aanleg van een strand
bad in Amsterdam, omdat ook op 't
eiland Tholen plannen in die rich
ting bestaan.
De Thoolse burgemeesters en hun
vrouwen maken verder een ritje met
de nieuwste tram van Amsterdam,
waarna de burgemeester van Am
sterdam het Zeeuwse gezelschap zal
ontvangen. De burgemeesters krij
gen ook nog een causerie over het
moderne verkeer te horen en tenslot
te staat dan nog een pleziervaart
door de grachten op het programma.
Advertentie
Middelburg Electro: „Hun laatste
nacht", 7 en 9.15 uur, 18 j.; Schouw
burg: „Ik was een rebel", 8 uur, 14 j.;
Vleeshal Stadhuis: Tentoonstelling VI-
vona, 10—23 uur.
Vlissingen Alhambra: „De zoon van
Sindbad", 7 en 9 uur, 14 J.; Luxor:
„Het geheim van de helcsengrot", 8
uur, 14 j.
WATER ZAKT
Tot geruststelling van de boeren
en tuinders in Zeeuwsch-Vlaanderen,
die hun eigendommen door de ab
normaal hoge waterstand van de
laatste tijd in de kreken enigszins
bedreigd voelden, Is het water aan
het zakken. Het waterpeil heeft zijn
hoogste stand bereikt en daalt nu
zienderogen. Door het afnemen van
de wind, die bovendien naar het oos
ten draaide, kon bij Terneuzen in
flinke mate worden gespuid. Het is
nu de Westerschelde die het water
opneemt en naar zee afvoert. Het
gevaar voor eventuele overstroming
van landerijen is geweken.
VERLANGEN NAAR VORST
De schaatsers te Sluiskil zien met
verlangen uit naar vorst. Dat is
geen wonder, want dan zullen zij in
de gelegenheid zijn om de nieuwe
ijsbaan te beproeven, die door de
ijsclub in „Het Bosje" is aangelegd.
De aanleg geschiedde met behulp
van de draglines, die worden ge
bruikt voor de werkzaamheden aan
de rijkswaterleiding en die de onef
fenheden in „Het Bosje" cn passant
even hebben opgeruimd. De vergro
te ijsbaan zal de liefhebbers menig
uurtje ijspret kunnen verschaffen,
wanneer tenminste ook het weer
meewerkt.
DOOP-PROBLEEM
Sint-Annaland zit met een pro
bleem. Achter de woning van
oud-burgemeester F. M. Boo
gaard is een nieuwe straat aan
gelegd. Die straat is klaar, de
melkboer rijdt er al iedere dag
door en er spelen kinderen langs
de kant. Maar wanneer U naar
deze nieuwe straat zult vragen
in Sint-Annaland, dan zal men
even met de mond vol tanden
staanmen heeft er namelijk nog
geen naam voor bedacht. „Ach
ter de Bogerds" hebben vele in
woners reeds bedacht, maar het
laatste woord zal aan de raad
zijn en of die met de publieke
smaak voor straatnamen zal re
kening houden, is een open vraag.
WACHTKAMER
Op de Westerschelde wacht de we
reld met van ongeduld grommende
stemmen op het ogenblik waarop
Mama Natuur haar uit mistflarden
geweven grijze sluier weer zal af
werpen. De vrachtvaarders en tan
kers, de ranke kustvaartuigen en de
logge kolenboten, die de wereld ver
tegenwoordigen, zijn het gekoket
teer met die grijze sluier meer dan
moe en dat laten ze goed merken
ook. Vooral tegen de schemering
loeien ze het uit, in doffe drift en
soms kan het gebeuren, dat de pro
vinciale veerboot er wat angstig en
o, zo voorzichtig tussendoor schar
relt. Met óók al een fors stemgeluid
om die doorzichtige sluier althans
abstract mee in stukken te scheuren.
En met op het stuurhuis het zenuvj-
achtlg knipperende radaroog, dat
heel indiscreet dwars door Mama
Natuurs sluier heen wil kijken. Men
zegt, dat het soms lukt.
De wereld heeft geen wachtkamer,
schreef Mauri Is Dekker, maar hij
kende de Westerschelde in de herfst
niet
Goes Grand: „Ja, Ja, die Llebe in Ti-
rol", 8 uur, a.l.
U staat er van te kijken
hoe smaak en geur van koffie
verbeteren door dat kleine
beetje BUISMAN. Bovendien
bespaart U op dure koffie,
Ook bij NESCAFÉ en andere
soorten oplosbare koffie doet
een beetje Buisman wonderen.
ONDER WATER
Op, om en onder het water van
het kanaal van Terneuzen naar
Gent ter hoogte van Sluiskil, heersÉ
bedrijvigheid. Men is namelijk be
zig om van de Oostkade naar. de
Kanaalweg Noord kabels te leggen,
een drietal voor de P.Z.E.M. en een
kabel voor de P.T.T. De kabels zul
len worden gebruikt in geval van
nood en liggen op een diepte van
twaalf dertien meter. Ze liggen
niet zo maar op de bodem, maar
worden „ingegroefd", dat wil zeggen
dat ze vier meter onder de modder
van de kanaalbodem worden begra
ven. Een andere groep arbeiders van
de P.T.T. legt een ondergronds ka
belnet onder de Kanaalweg Noord
aan.
EERSTE SOOS-MIDDAG
Nu de zomerreisjes weer tot het
verleden behoren en de winter zich
aangekondigt heeft, hebben de ou
den van dagen van Kloetinge hun
activiteiten aan het seizoen aange
past. Zij hielden deze week hun
eerste bijeenkomst, waarbij het be
stuurslid, de heer J. Straub, een
nieuw tafelbiljart in gebruik stelde.
Het biljart was gekocht van een
bedrag dat de sociëteit heeft gekre
gen als zijn deel uit de opbrengst
van de Zeeuwse collecte 1957. Dit
bedrag was 120.Het biljart
kostte echter meer, zodat de heer
Straub om een bijdrage vroeg, die
prompt door de aanwezigen werd ge
leverd. Hierdoor kon het tekort wor
den aangezuiverd. Ds. P. Klooster
man sprak op deze eerste soosmid-
dag in het nieuwe seizoen een wel
komstwoord uit.
In Arnemuiden heeft men reden
tot feestvieren. Er zijn namelijk
twee jarigen, die bijna tegelijk 90
jaar worden. Vandaag viert mevrouw
P. de MeulmeesterVan Belzen dit
feest en morgen mevrouw A. Meer
manBlaasse.
(Slot van oag li
ren ruwsuiker. Daarnaast leveren de
„beroepsraffinaderijen" nog rond
110.000 ton per jaar van de suiker
verwerkende industrieën, die hun
eindprodukten exporteren en die dan
bovendien nog suiker betrekken van
importeurs.
In totaal wordt er per jaar dus
rond 550.000 ton suiker verwerkt,
hetgeen neerkomt op miljoen
zakken tegen een -gemiddelde prijs
van 60 per zak, zodat industrie en
verbruiker in Nederland per jaar 'n
slordige 330.000.000 aan suiker tot
zich nemen
Nederland is een zoet land.
De C.B.S. in Sas van Gent helpt
trouw mee om die „zoetheid" op
peil te houden; op het ogenblik
evenals dat in alle andere sui
kerfabrieken het geval is dag
en nacht. Dag en nacht is een le
gertje arbeiders in de weer om
die duizenden tonnen grauwgele
bieten te verwerken tot consump-
tieprodukten en zij zorgen er
voor, dat er momenteel zo'n 2200
ton per dag „doorgedraaid" wordt.
In de goede zin van het woord
dan altijd!
Sinds maandag worden de C.B.S.-
arbeiders echter trouw terzijde ge
staan door een gloednieuwe, volauto
matische installatie de eerste in
Nederland! die rond 3200 ton
voor haar rekening neemt.
Een technisch wonder van Duitse
makelij, dat dooréén man be
diend kan worden. Het is een zoge
naamde „continu torendiffusie", die
de biet zo diep mogelijk extraheert en
er een maximum aan suiker uithaalt.
Bovendien levert, deze ingenieuze in
stallatie. die ondergebracht is in een
20 meter hoog torengebouw, een bij
zonder mooie kwaliteit pulp. Aan
schaf en boiuv van de hypermoderne
apparatuur betekenden voor de C.B.9.
uiteraard een aanzienlijke investe
ring, maar het rendement wordt er
aanzienlyk hoger mee; méér suiker
en minder arbeiders
Lange files te Perkpolder.
WIE GISTEREN OVER de Vlis-
singse boulevard heeft gelopen, heeft
kunnen genieten van de „talloze"
schepen, die stil, schots en scheef
door elkaar, op de rede lagen. Zjj
lagen daar als dreigende gevaarten
in de mist, die ook gisteren weer eni
ge stagnatie in het scheepvaartver
keer heeft gebracht. Een sterk voor
beeld van deze stagnatie is de moei
te die de 15.775 brt. metende Noorse
tanker „Solor" ondervond om alleen
miaar op de Vlissingse rede te komen.
Dit schip heeft er namelijk niet min
der dan twee dagen over gedaan om
van het. beloodsïngssohip „Antaris"
(Wielingen) de rede te hereiken!
Op deze rede hebben de hele dag
25 tot 30 schepen gelegen. Er waren
In het geheel 45 schepen óf bezig van
de beide loodsboten m de Wielingen
en in 't Oostgat naar de rede te komen
óf reeds voor Vlissingen lagen.
Vandaar schoot men niet veel op,
omdat er geen loodsen genoeg waren,
om al de onderweg zijnde schepen
te „verzorgen."
Evenals woensdag hebben de Pro
vinciale Stoombootdiensten niet veel
hinder ondervonden van de toch ta
melijk dichte mist. De dienst Terneu
zenHoedekenskerke heeft zelfs de
hele dag door gevaren. Men heeft
hier gistermiddag als woensdag
te kampen gehad met een radaref
fect, maar men had de installatie
niet nodig, want 's middags mistte
het niet op dit traject.
Lange files van wachtende au
to's hebben zich gevormd te Perk
polder, waar in de ochtend soms
zelfs ruim vijftig wagens hebben
gestaan. De eerste boot die op
dit traject (PerkpolderKruinin-
gen v.v.) heeft gevaren, was die
van tien voor half elf. Behalve
die van tien minuten voor twaalf
is daar 's ochtends verder niet
meer gevaren.
Toen de boot van tien minuten voor
half één afvoer, was het wachten
voorbij, want de verdere dag zijn de
diensten gewoon doorgegaan.
Tien minuten voor half negen ver
trok de eerste boot op de route Vlis
singenBreskens. Om tien minuten
voor half tien en om tien minuten
voor half elf heeft deze dienst stil
gelegen. Vanaf tien minuten voor
half twaalf hebben alle boten nor
maal gevaren.
Men mag dus niet klagen over
ernstige hinder van de weersgesteld
heid van gisteren. Zélfs in het noor
den van Zeeland, waar men woensdag
nogal eens in moeilijkheden heeft ge
zeten, zijn de diensten geregeld door
gegaan, behoudens dan de enige ma
len, dat de veerponten van Zierik-
zee naar Katseveer en terug, wat
later moesten vertrekken.