f3.75 Jo Fibbe KEES VAN AMSTERDAM WAS SNELSTE RENNER IN HULST Waar zijn onze schepen? ITALIAANS 3,95, BIJOU 15 Crème poeder Margret Astor amandel speculaas is! BENSDORP, winkeljuffrouw Radio Van den Broek, WERKSTER 8 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT iAÏuBER 1957 ZEVENTIEN MAN IN EINDSPRINT Uitlooppogingen hadden geen succes. Vele honderden wielersupporters rekten zich de halzen uit, toen de laatste ronde was ingegaan van de oktober-kermiskoers te Hulst. Er had zich namelijk een „kopgroep" gevormd van niet minder dan zeven tien renners, die elk voor zich de ze ge wilden opeisen. Het was Kees van Amsterdam, die de snelste was en de beker en de erepalm in ontvangst kon nemen. 't Verschil waarmede de renners over de eindstreep flitsten was zeer mi niem. Het waren tenslotte centime ters die de beslissing moesten bren gen in deze koers. De tijd, waarin de 100 kilometer was afgelegd, name lijk 2 uur en 18 minuten, zegt veel over de snelheid in deze wedstrijd. De ronden van 1640 meter werden in liet begin afgelegd met een ge middelde van 44 tot 45 kilometer per uur. Het kon dan ook niet uitblijven, dat al vrij spoedig de minder sterke renners dit hoge .tempo niet konden volgen. Verschillende renners pro beerden in deze beginperiode een uitlooppoging, maar noch Jaap Ruis- soon en Gijs Bouw, noch Ab Gelder mans slaagden er in een grote voor sprong te nemen. Geldermans bracht het nog het verst, door enkele ron den achter elkaar alleen door te ko men met een voorsprong van 15 tot 20 seconden. Hij werd ingelopen. Bij één van de vele uitgeloofde premie sprints ging A. van Egmond alleen door. Ook hij kon het echter niet klaren tegen de hard jagende groep. Verstraete en Van Vliet, die zelfs een voorsprong van een halve minuut J uniorenvoetbaluitslagen Groep A I: RCS A IOostkapelle A I 82Zeeland Sport A IVlissin- gen A I 11; Vlissingen A IIZee- Tandia A 11—5. Groep A II: Goes A INïeuwdorp A I 40; Kapelle.A IHansw. Boys A I 03; Luctor A IYerseke A I 1—1. Groep B I: Arnemuiden B IZee- 1 an dia B I 10—0; VCK B I—Middel burg B I 03; Vlissingen B IIMid delburg B II 22; Zeeland Sport B I Vlissingen B I 37. Groep B H: Middelburg B LQ—Vlis singen B III 010; Zeefandia B II Walcheren B I 03. Groep B III: Meeuwen B IVlissin gen B V 2—1. Groep B IV: Goes B IWolfaarts- dijk B 1 30; Kruiningen B IKapel- le B I 80; Robur B ILuctor B I 5—0. Groep B VI: Lewed. Boys B IBe ren B I 12; Patrijzen B IKwaden- damme B I 37; Volharding 32 B I SVD B I 1—7. Groep B VII: Breskens B IBier vliet B I 60; Groede B IBreskens B II 5—0; Oostburg B IIJzendijke B I 1—1. Groep B VIII: Zierikzee B IBrou wershaven B I 31; Mevo B I Burgh B I 013; Renesse B IDui- veland B 1103. Groep B IX: AZW B ITerneuzen B II 3—0; Sluiskil B I—Ter. Boys B I 06; Terneuzen B IAxel B I 8—1; Spui B I—Philippine B I 2—2. Groep B X: Clinge B I—Hulst B II 0—4; Hulst B I—Steen B I 15—1; Hontenisse B IIHulst B HI 01. konden nemen, werden ook ingelo pen. Een compacte groep van 17 ren ners moest elkaar in de eindsprint bekampen om de ereprijzen. Zoals gezegd, was het de geroutineerde spurter Kees van Amsterdam, die uit handen van de waarnemend con sul van de K.N.W.S., de heer B. IJzebaart de palm en de beker in ontvangst mocht nemen. De gespe cificeerde uitslag was als volgt: 1. Kees van Amsterdam, 2 uur 18 mi nuten; 2. P. de Bruin, Roosendaal; 3. W. H. Sijthof, IJsselmonde; 4. G. van Straten, Schiedam; 5. P. Muil wijk, Rotterdam; 6. J. Konink, Bre da; 7. P. Daanen, Lieshout; 8. A. van Egmond, Den Haag; 9. E. Ver- straeten, Ede; 10. G. Bouw, Utrecht; 11. J. Huissoon, Heinkenszand; 12., A. van den Groenendaal, Berlecum; 13. J. v. Vliet, Rotterdam; 14. J. Duinkerke, Borssele. Drie jaar gevangenisstraf voor reeks inbraken De rechtbank te Amsterdam heeft gisteren de 25-jarige M. J. S., die in 1956 na zijn ontsnapping uit een psychiatrische inrichting te Heiloo een reeks Inbraken had gepleegd, ver oordeeld tot drie jaar gevangenis straf met aftrek. Er was vier jaar tegen hem geëist. Van de tenlaste gelegde drie inbra ken had S. er een, in Lopik, gepleegd in samenwerking met de later ver moorde Hans Schreuder, wiens lijk In januari j.l. by de Tafelberg in het Gooi werd gevonden. De inbraak in Lopik leverde het tweetal zesduizend gulden op, waar van Schreuder, die op de uitkijk zou hebben gestaan, tweeduizend gulden had gekregen. De moord op Schreu der is nimmer.opgehelderd. De buit van de beide andere inbra ken, resp. in Badhoevedorp en Heiloo bestond uit enkele honderden guldens. Ter zitting had de president opge merkt, dat de politie M. J. S., die reeds vier keer veroordeeld is, van nog veel meer misdrijven verdenkt. Alnati 8 te Rotterdam Athena 6 Rotterdam Alcor 7 te Buenos Aires Alphard 8 te Rio de Janeiro Alpherat 6 Boston Alphacca 7 Rio de Janeiro n. Vitoria AJmatl 6 Stettin naar Rotterdam Ampenan 5 -Balipapan Annekerk 6 Genua Amstelstad 5, 550 m. z.z.o. Dondrahead Arendskerk 5,550 m. w.t.n. Finisterre Banda 6, 300 m. Z.Z.O. Okinawa Barendsz. 7 Menado Bontekoe 6 Makassar naar Soerabaja Blïtar 7 Port Swettenham naar Aden Bloemfontein 6, 420 m. w.n.w. Walvisbaai Caltex „The Hague" 5, 15 m. z.w. Comoro eilanden Corilla 7 rede Karachi naar Abadan Camitria 6, 960 m. n.o. Guadeloupe Crania 7 Liverpool Diemerdijk 5 Vancouver Dalerdiik 6 Vancouver Eemland 7 te Amsterdam Esso ,,Den Haag" 7 van Rotterdam naar Rastanura •Esso „Nederland,, 6, 120 m. w.n.w. Djeddah Esso „Rotterdam" 5 Fort Sal'd naar Antwerpen Harold 6 Amsterdam Heelsum 5, 420 m. z. Cape Race Heemskerk 9 Aden Ivoorkust 6 Lagas Jagersfontein 6, 360 m. z.w. Walvisbaai Japara KRL 7 Socotra naar Colombo Jupiter p 5, Kaap Bon naar Alexandrlë Kalydon 5 Buenos Aires naar Curasao Kalinga 6, 150 m. z. Recife Kellia 7 Rotterdam naar Saltena Kieldrecht 6 p. Kaap Dagata Khosiella 6 Tripoli Kloosterdijk 4, 400 m. o.n.o. Cape Race Langkoeas 6 Dondrahead Lekhaven 8 te Rotterdam Lekkerkerk 6 Antwerpen Lemsterkerk 8 te Mena al Ahmadl Lemaire 5 Singapore Loosdreeht 6 Basrak naar Khorramshar Maasdam 8 Vigo Musilloyd 14 te Rotterdam verwacht Merwelloyd 6 te Soerabaja Meerkerk 7 Zanzibar Molenkerk 6 Hamburg Montferland 6 Las Palmas naar Amsterdam Oldekerk 8 te Antwerpen Ondina 6, 330 m. z.w. Azoren Oranje-Nassau 6, 1200 m. z.w. Fayal Ouwerkerk 6 Antwerpen Plato 5 Oporto Rita 7 Benghalis naar Telok Anson Purfina Nederland p. 7 Lissabon naar Antwerpen Roggeveen 6 Sydney Schelpwijk 6 Puntacardon Scherpendrecht 7, 60 m. n. Berlenga Senegalkust 6, 30 m. n. Dakar Slamat 6 Beirouth Slgli 7 Balipapan Sliedrecht 6 Philadelphia naar Punta Cax-don Stad Arnhem 7 Narvik naar Irlam Lombok 5, 540 m. n. Kerguelhen Tawali 6, 180 m. n.o. Kuria Murian Tibia" 6, 800 m.o.w. Kaap St. Roque Tara 8 te Santos Tegelberg 7 van Singapore n. Hongkong Tomarl 7 Marseille naar Port Said Tjipondok 7 Hongkong Utrecht 8 te Suez Vasum 8 te Suez Van Riebeeck 5 Tg. Priok naar Tg. Pinang Westerdam 7 Southampton n. New York Waterman 8 Aden verwacht Willem Ruys 7 Gibraltar Wonogiri 6 Singapore Zaankerk 6 Durban „De Zeeuwen" naar landelijke clubrittencompetitie Een ploeg van de motorclub „De Zeeuwen" to Middelburg winnaar van de provinciale clubkampioen schappen van de Zeeuwse K.N.M.V. heeft le Hummelo in Gelderland deel genomen aan de landelijke clubritten competitie van de K.N.M.V. De Zeeuwse ploeg zou met 5 rijders ver trekken onder wie de solo- en duo kampioenen van Zeeland, de heren J. J. Crucq en C. Crucq, die dus zowel hun eigen kansen als die voor de ver eniging zouden moeten verdedigen maar helaas werden de duo-kampioen en een andere teamrijder door de A- griep „neergeveld". Daar reglementair na de inschrij ving geen wijzigingen meer in het team aangebracht mochten worden, namen slechts drie leden van de MC „De Zeeuwen" aan de landelijke rit deel. Deze rit word verreden in een ochtend- en een middagtraject, waar van de eerste rit niet al te moeilijk was, hoewel er diverse „vallen" in zaten. Het middagtraject was echter zeer moeilijk. Er waren geen vaste oriëntatiepun ten, terwijl de rijders elkaar vaak ontmoetten. Plaatsen, waar de rijders van 5 richtingen móesten binnenko men, waren geen uitzonderingen. Maakte men in dit traject ook maar één fout, dan was men vrijwel uitge schakeld (dit ondervond de Zeeuwse solo-kampioen). In het middagtraject sneuvelden dan ook vele rijders reeds bij het eerste oriëntatiepunt. De re sultaten voor de leden van de MC „De Zeeuwen" luiden als volgt: solo-kam pioen J. J. Crucq: le traject: 9 straf punten en 2e traject: 308 straf punten, hiermee bezette nij in de solo-klas de 6e plaats. Van de overige teamrijders kreeg de équipe gebroeders S. en C. Jongepier, respectievelijk 24 en 9 strafpunten. Met de negen strafpun- ten in het middagtraject leverden de ze rijders de beste prestaties van alle deelnemers. De équipe J. Geldof-P. Baan kreeg in het eerste traject 26 strafpunten en in het tweede traject 144 strafpunten. De motorclub „De Zeeuwen" bezet- AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Algemeen herstel op Damrak 7 okt. 8 okt. Nederland 1948 (3%) 78 %1 781 Nederland 1955 (3%) 79% 79% Nederland 1947 (3%) 3 79A 79% Nederland 1937 3 80 79% Dollarlening 1947 3 88 87 %1 Investerlngscert. 3 88H 88'/» Nederland 1952-64 3 87% 87% Ned. Indië 1937 3 85 A 85% Nat. Handelsbank 901 85 Ned. Handelmy. 141 137 Alg. Kunstzijde Unie 141'/» 142 Berghs' en Jurgens 220 Calvé-Delft 250 250 Hoogovens n.r. 239 234 Ned. Kabelfabriek 225 2151 Philips 225 220% Unilever 316 314% Wllton-Feijenoórd 185 179 Kon. Petroleum My. 165.20 Amsterdam Rubber 56 59 Holland Amerika Lyn 143 141% Kon. Paketvaart 127 124 Rotterdamse Lloyd 135 134 Scheepvaart Unie 130% 130% Stv. Mij. Nederland 150 150 H.VA, 98% 94% Dell Mg. 60 58% Bank van Ned. gem. 4% 89% 88% Van Berkels Patent 161 Centrale Suiker 155 150 Kon. Mij. De Schelde N.B. 160% 156 Intern. Nickel 76% 75% Anaconda 50 49% Baltimore en Ohio 42% Bethlehem Steel 41% 40% General Motors 39A 39 A Kennecott 93% 91 Pennsylvania 17% 1612 Republic Steel 48 46% Shell Oil Comp. 74% 71% Tide Water 27 26% U.S. Steel 58% 57% te in het eindklassement de achtste plaats. Landelijk kampioen werd MC „De Slipper" uit Utrecht. Landelijk solo-kampioen werd de heer J. Klum- pcr uit Leersum. Landelijk duo-kam pioen werd de heer H. Greven uit Ap- pingedam. HOOG EN LAAG WATER U.+N.A.P. U.+N.A.P. U.—N.A.P. U.—N.A.P. 10 oktober. Vlissingen 2.35 2.28 14.45 2.28 8.49 1.84 21.21 2.16 Temeuzen 3.02 2.42 15.12 2.42 9.20 1.95 21.51 2.27 Hansweert 3.51 2.58 15.58 2.54 9.57 2.14 22.27 2.46 Zierikzee 4.13 1.59 16.22 1.48 9.25 1.42 21.51 1.66 Wemeldinge 4.25 1.86 16.36 1.74 9.48 1.66 22.11 1.92 138. De Japanse vaas werd inderdaad wel een halve meter de lucht lngeheven en daarna was hij met een harde klap op'de grond geploft. De aanwezigen zagen hem zij het ook door een waas van stof ln wel tien of twintig stukken uit elkaar vallen. En wat een paar seconden tevoren nog een imposant kostbaar sieraad was geweest, lag nu ln vormloze scherven op de vloer. De ontsteltenis in den huize Rietvink was algemeen en oprecht, want zelfs Huub was de schrik om het hart geslagen. Hij realiseerde zich onmiddellijk, dat hij veel te veel suiker en kaliumchloraat had ge bruikt. Het was zijn bedoeling geweest een flinke klap te veroorzaken, maar deze ruïne. Meneer Rietvink stond sprakeloos toe te kijken. Tante Clara was doods bleek en trillend ln een crapaud neergezegen, en Suus was in huilen uitgebarsten. Henk keek met grote angst ogen naar Huub, die erg beduusd naar het resultaat van zijn springlading staarde. In de deuropening ver scheen, dodelijk verschrikt, mevrouw Rietvink. „Wat is er gebeurd?", riep zij, want door de stof kon zij nau welijks iets ontwaren. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Londen 10.62'i—10 62%; New York 3.80%3.81 VgMontreal 3.92%— 3.92%; Parijs 89.77%—89.87%; Brus sel 7.56%—'>56% Frankfurt 90.40%— 90.45%; Zurich 86.69%—86.74%; Zu rich (vr. fres) 88.89%-88.94%; Stock holm 73.33—73.38; Kopenhagen 54.83 —54.88; Oslo 53.20—53.25; Milaan 60.40%—60.45%; Wenen 14.61%— 14.62%; Jap. verr. dir. 3.79%— 3.80%; Turkse verr. dir. 3.79'/i— 3.79%. VVWWV\<WWWWWVVV\*'V PREMIELENINGEN Amsterdam 1951 87% 841 Breda 1954 721 66 Eindhoven 1954 77'/» Enschede 1954 75 721 Den Haag 1952 I 831 Den Haag 1952 II 831 Rotterdam 1952 I 851 Rotterdam 1952 II 841 Utrecht 1952 85 81 Amsterdam 1956 I 73 73 Amsterdam 1936 II 81 80 Amsterdam 1956 lil 84% 82 Amsterdam 1933 (c a) 901 89 Dordrecht 1956 751 Alkmaar 1956 75 82 ANP-CBS BEURSINDICES 4/10 7/10 Intern, concerns Industrie Scheepvaart Banken Indon.fondsen Algemeen 8/10 269.71 256.82 251.47 127.54 125,77 123.47 129.46 125.91 124.66 104.28 101.01 98.24 83.01 79.97 77.02 186.88 179.44 175.59 BEURSOVKRZICHT Het Damrak stond gisterenmiddag in het teken van een herstel. Weliswaar waren de koersen over het algemeen lager, maar ln verhouding tot de geda ne prijzen ln de niet-officiële ochtend- handel, kon gistermiddag beslist van een herstel gesproken worden. Hierin was Londen met aanhoudende aankopen de gangmaker en werd later gevolgd door Parijs en Zürlch. Het herstel gold voor alle internationale waarden. Naast de aankopen door de arbitrage voor bui tenlandse rekening, droegen baisse-dek kingen tot het koersherstel bij. De han del had echter alleen bij de opening een levendig karakter. Daarna werd het heel rustig met koersfluctuaties binnen nauwe grenzen. Kon. Olies liepen van f 164.50 bij de opening op tot f 165,80 te gen eergisteren f 169.50 en in de morgen uren als laagste koers f 161,50. Het fonds bleef iets beneden pariteit New- York. Dat de aandelen Kon. Olie toch nog een gevoelig verlies leden is toe te schrijven, aan de veel lager afgekomen slotkoers uit Wall Street. De overige internationale waarden hielden zich goed. Philips en Unilevers 's morgens min 12 punten, 's middags min 4. AJC.U/s min 2 en K.L.M. verloor vijftig cent. Scheepvaarten vertoonden slechts ge ringen afwijkingen vergeleken bij eer gisteren. De koersen draaiden over de gehele linie vrijwel om de vorige slot- prljzen. Cultures waren verdeeld. Am sterdam Rubber plus 2, Dell Maatschap pij min 2, HVA's prijshoudend. De om zetten ln deze sector waren van vrij wel geen betekenis. Staatsfondsen Iets aangeboden. Het verlies bedroeg hier circa 14 procent, met eveneens weinig aanbod. Gezien de scherpe koersdaling van de laatste weken is men hier en daar ter beurze van mening, dat de markt rijp is geworden voor een technisch hersteL Prolongatie 5 pet. Heden overleed ten gevolge van een auto ongeval de heer JACOBUS GOEDEGEBURE Lzn., uitv. onderhoudsw. v. d. Jacobpolder. Zijn zeer ijverige, stipte plichtsb etracht 1 ng, vlugge begrippen en zijn hartelijke collegia liteit zullen ons altijd tot voorbeeld zijn. Gez. 130 vers 7 onber. De collega's van de Buurtpolders en Landaanwinning. Heden overleed, na een langdurige ziekte, onze lieve vader, behuwd- en grootvader IZAaK FLIERS, weduwnaar van PIETERNELLA DE RIDDER, op de leeftijd van 72 jaar. Uit aller naam, J. FLIERS. Vlissingen, 7 okt. 1957. Slijkstraat 10. De teraardebestelling zal plaatshebben op donderdag 10 oktober a.s. Vertrek van het sterfhuis n.m. 2 uur. Uitslag verloting korfbal vereniging „ATLAS" te Rlt- them. Prijzen afhalen bij de heer H. Roelse, Zandweg22a 's avonds na 6 uur. 242 337 94 637 583 778 806 312 717 703 957 843 862 731 65 684 950 676 443 771 732 867 125 431 124 Voor de vele bewijzen van medeleven ons betoond na het overigden van onze ge liefde moeder, behuwd-, groot- en overgroothioeder SUZANNA SIMONSE, wed. van JANUS VLIEGER, eerder wed. van CORNELIS DEKKER, betuigen wij onze hartelijke dank. Inzonderheid aan dok ter Frima voor de genees kundige behandeling. Namens de familie: P. WISSE. Biggekerke, okt. 1957. GEVRAAGD: AANKOMENDE KNECHT en FLINKE JONGEN Transportbedrijf GEBR. VROEGOP Brakstraat 28, Middelburg 27,90 Tasjes, in de kleuren, die de mode voorschrijft. Kies uit de complete collectie. Prijzen van 4,50, 5,95 enz. tot 22,50. In leder vanaf 12,95 enz. tot 62,50. HET LEDERHUIS Lange Delft 44 MIDDELBURG kleuren in de nieuwe collectie tassen bij BIJOU daar is UW kleur vast bij De zaak met de grootste sortering. HET DELTAGEBIED VAN RIJN, MAAS EN SCHELDE had lang ge leden een geheel ander aanzicht. Gaan wij, om ergens te beginnen, 26.000 jaar in de historie terug, dan blijkt in die tijd de toestand te worden beheerst door twee factoren, n.l. de ongeveer 60 meter lagere zeestand en het zeer koude klimaat. Over dit verre ver leden, maar ook over het meer nabije verleden, het heden en de toekomst van het deltagebied vertelt drs. M. C. Verburg U in zijn boekje „Het Delta plan" op bevattelijke wijze Wetens waardige dingen, verduidelijkt door interessant kaartenmateriaal. Een boekje, dat U als deltabewoner toch eigenlijk moet bezitten en lezen. Het kost slechts 1.90 en het is verkrijg baar alom bij de boekhandel en bij de uitgever, FIRMA G. W. DEN BOER, Middelburg. Districtsvergadering van het district Noord-Beveland der Zeeuwse Coöperatieve Kunstmestfabriek op maan dag 21 oktober 1957 te 2 uur in: "de Stadswgnkelder" te Kortgene: behandeling van de jaarstukken. K. A. van Langeraad, voorzitter. J. S. de Regt, secretaris. I Uw 'i oliekachel li of I oliehaard f; is „SHELL" brandstof olie ij h waard;i van het beroemde merk geeft uw huid de gehele dag een mooie, matte, teint. De allermooiste kleuren. Per doos slechts U doet er maanden mee. en schadelijk dat dat nee, slechts 65 cent voor 250 gram, maar het is zo heerlijk... Plein 1940 No. 8, MIDDELBURG Hypotheken pp woon- en winkelhuizen voor financie ring van uw auto, bromfiets en alle andere motoren naar het Alg. Ass. kant. VAN DER BLOM, M. D. de Groot straat 18, Goes, telef. 2959. GEVRAAGD: Klokstraat 17 tel. 2458, GOES Het hoofd van het ge meentebestuur van Borssele brengt ter openbare kennis, dat ter gemeente-secretarie gedurende de termijn 8 okto ber tot en met 21 oktober 1957 voor een ieder ter in zage ligt een bij raadsbesluit van 27 september 1957 vast gesteld plan, ln uitvoerige kaarten uitgewerkt, tot her ziening van het uitbreidings plan voor de gemeente Bors sele. Borssele, 3 oktober 1957. Het hoofd van het gemeentebestuu r, P. J. DOMINICUS. Woensdagmiddag 2 uur vers rund- en varkensvlees. Slachtplaats Oranjeplein Souburg AMBACHTSSCHOOL GOES Te koop: een Opel Kapitftn 1950. Een Ford V 8 1949, een Fordson Major-trekker, 4- cil. petroleum motor. Een Ransomes rupstrekker (boomgaardtrekker), 1-cil. luchtgekoelde motor. Twee wielige cultivatoren (7- tands). Te bevragen tot 's middags 5 uur. yeen dop/ gevraagd voor het schoonhouden van kantoor, enz. In de morgenuren. Aanmelden Eerste Zeeuwsche Autogarage L, BLAAS Markt 45-47 - Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 4