E GRUYTER vavr slechtsWei een picnic-reep Bussum maakte korte metten met veebedrijf eti N.V. Kon. Mij. „De Schelde" MARKT 3, MIDDELBURG Nu lekker dik smeren en profiteren &oJf „SCHOOLMUSEUM" HIELD IN MIDDELBURG VERGADERING AUTOBUSONDERNEMINGEN IN EEN MOEILIJKE POSITIE 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 3 OKTOBER 1957 Uw oliekachel of oliehaard is „SI1E(.L" brandstof olie waard Te koop KAISER R. DE LUXE met radio en verwarming, 2 kleuren (maroon en zwart) benzineverbr. 1 op 9, gega randeerd olievrije motor, prima banden en bekleding. Prachtauto. Herengracht 70 Middelburg. Of U nu scharen verkoopt sponzen of sportschoenen, als U er méér van wilt verkopen, ADVERTEER DAN IN DE P.Z.C. Plan van uitbreiding en bebouwings voorschriften. Het hoofd van het gemeentebestuur van Nieuwvllet maakt bekend, dat het ontwerp tot herziening van het plan van uitbreiding voor die gemeente in uitvoerige kaarten uitgewerkt, met bebouwingsvoorschriften, ter secretarie dezer gemeente voor een ieder ter inzage ligt van 3 oktober 1957 tot 1 november d.euv. en dat belanghebbenden vóór 1 november 1957 hun bezwaren tegen het ontwerp en de bebouwingsvoorschriften kun nen inbrengen bij de gemeenteraad. Het hoofd van het gemeentebestuur voornoemd, J. C. EVERAARS. Nieuwvliet, 2 oktober 1957. DAMES Wij hebben nog enkele goedkope BONTMANTELS tegen zomerprijzen vanaf 98, Nerzmurmel Bisam Nerz Chevrette Zobelfeh KUYPER - BONTWERKERIJ Gortstraat 44 MIDDELBURG Telefoon 42*0 OOK REPARATIES. Toegangskaart afloop m.s. „Argo Ellas" op zaterdag 5 oktober 1957 te plm. 12.15 uur, zijn vanaf heden ver krijgbaar bij de portier hoofdpoort Aagje Dekenstraat. Prijs 0,50 per persoon. Opbrengst bestemd voor personeelsfondsen. Toegang tot de werf na 12.00 uur, uitsluitend poort Aagje Dekenstraat. Ons kantoor en onze toonzalen worden met ingang van 4 oktober 1957 verplaatst naar Ons nieuwe telefoonnummer met ingang van deze datum is K 1180 - 4158 Onze magazijnen blijven gevestigd KUIPERSPOORT 22 - MIDDELBURG R. S. STOKVIS ZONEN N.V. MIDDELBURG Uitsluitend tot en met dinsdag bij elke aankoop van 2 pakken Super, fijnste o( talelmargarine of zuiver gesmolten vet Super margarine pak 42 ct Fijnste margarine pak 38 ct Tafelmargarine pak 40 ct Zuiver gesmolten vet pak 44 ct daarbij nog een gratis kassabon voor 10% korting. Voor tien gulden aan kassabons betaalt De Gruyter EEN GULDEN CONTANT uit. EN BETERE WAAR-EN 10 PROCENT-ALLEEN DE GRUYTER BOER STOND TE HUILEN Vele inwoners van Bussum hebben dinsdag hun ogen van verba zing uitgewreven, toen ze aan de Laarderweg zagen boe het gemeen tebestuur korte metten maakte met een aldaar reeds ruim 25 jaar ond varkensbedrijf van de veehouder W, Hage. Zonder pardon of pië teit maakte een machtige bulldozer het hele bedrijf in enkele uren tijds volkomen met de grond gelijk. Intussen hielden enkele politie-agenten de woedende eigenaar, die er bij stond, vast. Deze ontdekte later op de dag, dat men geen moeite had gedaan eerst het gereedschap (kruiwa gens, mestvorken e.d.) uit de 5 stallen weg te halen. Ook daarvan waren slechts wat spaanders over. Bulldozer deed grondig werk Alleen de 38 varkens zijn er be ter afgekomen. Weliswaar werden Z(j naar het abattoir gebracht, maar niet geslacht. Hals over kop heeft boer Hage zijn hele varkens stapel verkocht. Nieuwbouwplannen van de ge meente Bussum zijn van deze grom dige opruiming de oorzaak. Onge veer iy2 jaar geleden werd boer Hage gemeld, dat zijn bedrijf voor nieuwbouw plaats zou moeten ma ken. Hij verzette zich daartegen en nam als raadsman mr. L. C. van der Tas uit Amsterdam in de ar men. Besprekingen tussen de laat ste en het gemeentebestuur waren in volle gang. Mr. Van der Tas had destijds met de burgemeester van Bussum afgespro ken Hage de gelegenheid te geven naar een ander geschikt terrein voor zijn varkens uit te kijken. Het ge meentebestuur had de veehouder geen vergoeding aangeboden, maar Advertentie en pijn weg- w rijven met DAMPO wel een andere woning, die hij aan vaard heeft. Hij heeft 'een vrouw en twee kinderen. Zonder sommatie „Wat er nu gebeurd is, kan men zich nauwelijks voorstellen", aldus mr. Van der Tas. „Zonder somma tie, zonder deurwaarder, zonder rechterlijk bevel en zonder Hage tijd en gelegenheid te geven om nog wat te redden, heeft men nu het bedrijf zo grondig vernield, dat een grote bom het niet beter had kunnen doen. Het lijkt mij, dat dit toch niet zomaar kan. Hage kreeg maandagavond om 5 uur bericht, dat de volgende ochtend tot ontruiming zou worden overge gaan en toen was liet gemeentehuis gesloten. Dinsdagochtend in a"e vroegte begonnen de bulldozers hun werk en ijlings bolde ik toen de burgemeester thuis op. Zijn vrouw zei mij echter, dat hij ziek was. Ik hield aan en kreeg hem toch aan de lijn. Hij zei echter, dat hij in deze, toestand niets kon doen cn dat hij niet wist, wie de beslissing tot de ontruiming genomen had. Ten einde raad belde ik toen het gemeen tehuis en kreeg de loco-burgemeester aan de lijn." Ik weet van niets Ook die antwoordde aan mr. Van der Tas: „Ik weet van niets" en op aandringen van de advocaat beloofde hij onmiddellijk de burgemeester op te zoeken om te zien of de reeds be gonnen afbraak nog moest worden opgehouden. Mr. Van der Tas heeft daarna echter niets meer vernomen. Gisteren is hij de ravage in ogen schouw gaan nemen. Boei- Hage, die er bij stond, begon hoewel hij zich hiervoor diep schaamde te huilen. Volgens mr. Van der Tas stek de de burgemeester zich destijds bij de bespreking, die hij met hem voerde, op het standpunt dat boer Hage beloofd had met zijn bedrijf te zullen verhuizen. „Alleen op voorwaarde, dat ik er gens anders het bedrijf zou kunnen plaatsen of een nieuw bedrijf zou kunnen vinden", luidt het commentaar van Hage zelf. Hij heeft er naar ge zocht en vele advertenties geplaatst, maar was nog niet geslaagd. Met de burgemeester had mr. Van der Tas bovendien nog besproken, dat mocht men uteteindelijk niet tot overeenstemming komen de gemeente Bussum de zaak aan de rechter zou voorleggen met het ver zoek officieel de ontruiming te ge lasten. Dit is dus niet geschied. Duizenden in Utrecht lijden aan griep. Uit gegevens van de G. G, en G. D. blijkt dat er in Utrecht ongeveer 20.000 grieppatiënten zijn. De epidemie behoudt haar grillig verloop en is gelukkig overwegend goedaardig. Enige complicaties hebben zich voorgedaan. Tot nu toe zijn twee sterfgevallen bekend, er zijn aanwij zingen dat de griep haar hoogtepunt heeft bereikt of reeds overschreden. Het vakverbond van westduitse me taalarbeiders eist een 44-urige werkweek en een loonsverhoging van tien procent. CONTRIBUTIE WERD VERHOOGD Huisvesting biedt nog grote moeilijkheden HET ZEEUWSE onderwijspersoneel heeft zich tot nu toe (nog) niet door de overal opduikende A-griep laten overmeesteren. Woensdag nas de grote zaal in het Schuttershof te Middelburg vol met onderwijzeressen en onderwijzers, die uit alle delen van Zeeland naar de hoofdstad geko men waren om de algemene vergade ring van het „Schoolmuseum Middel burg" bij te wonen. Traditiegetrouw had het actieve sclioolrnuseumbe- stuur voor dif hoogtepunt in het on- derwijsleven weer een uitgezocht pro gramma samengesteld. Voor de pauze sprak de heer C. A. F. von Frijtag Drabbe, oud-djrec- teur van de Topografische Dienst te Den Haag over luchtfotografie, na de pauze was het de voor drachtskunstenaar Johan Laux- terman uit Amsterdam, die zijn gehoor enkele uurtjes met zijn voordracht over „Der Schimmel- reiter" van Theodor Storm boeide. De vergadering, die onder leiding stond van de heer A. A. Leenhouts, de lager onderwijsïnspecteur, werd begonnen met de afwerking van net huishoudelijk gedeelte, waarvan het voorstel tot contributieverhoging het voornaamste agendapunt inhield. De ze verhoging was volgens het be stuur noodzakelijk, omdat de pen ningmeester de begroting had moe ten opmaken met een nadelig saldo van ruim 400. Nog altijd bijna 120 meer dan vorig jaar en naar de heer J. Pb. Koene, een der bestuursleden, meende zal de kaspositie der volgend jaar niet beter op worden. Het be stuur had een verhoging van 1 tot 2 of 2.50 voorgesteld, maar zon der schroom durfde de heer Koene voor te stellen om „het onderste uit de kan te halen". Dit vertrouwen van Middelburgs gemeentesecretaris heeft de vergadering niet beschaamd. Wat de huisvesting betreft ver keert hef schoolmuseum in grote moeilijkheden, aldus merkte de voorzitter vervolgens op. Ondanks vele pogingen om het uit het Nieuwe Havenschoollokaal ge groeide museum in een ander lo kaliteit onder te brengen, slaagde hel bestuur hier nog niet in. Bij de bestuursverkiezing werd de heer Leenhouts als voorzitter her kozen, terwijl de oud-directeur der Rijkskweekschool, de heer A. de Jonge, opgevolgd werd door de huidige directeur, de heer N. A. Hage. Lezing en voordracht In zijn lezing over „Merkwaardige ge gevens over onze bodem door ge bruikmaking van luchtfoto's'' heeft de heer Von Frijtag Drabbe zijn ge hoor iets nader gebracht tot bet nieu we middel in het aardrijkskunde-on- derwjjs, namelijk de luchtfotografie. Bijna twee uur lang heeft de voor drachtskunstenaar Johan Lauxtor- man zijn gehoor des middags in de han gehouden met zijn voordracht „De man op de schimmel" van de Duitse schrijver Theodor Storm. Rest nog te vernielden, dat aan deze vergadering een uitgebreide tentoon stelling van leermiddelen verbonden was. Ook ditmaal hadden de verschil lende uitgevers weer hun beste been tje voorgezet. (Slot van pag. 1) ook „nadelig voor de bedrijfsvoering" dat de Stoomtram Walcheren de ring- lijn via Domburg in de winter met een te hoge frequentie uitvoert. Cijfers Bijzonder interessant was een uitge breide statistiek over de Zeeuwse autobusondernemingen, samengesteld door dr. Van Zuylen. Hieruit bleek onder meer, dat de lengte van het net van de Zeeuwsch-Vlaamsche Tram weg Mij. 332 km lang is. De Auto- Mij. „Zeeland" volgt met 259 km en daarna komt de Stoomtram Walche ren met 107 kilometer. De Thoolse Autobusdiensten omspannen een net van 51 km, het kleinste in Zeeland, De bussen van de Z.V.T.M. legden ook het grootste aantal kilometers af in 1956 (2.353.000), maar ondanks een kleiner net reden de bussen van de Stoomtram Walcheren meer kilo- meters bij elkaar (1.394.000) dan de Auto-Mij. „Zeeland" (1.228.000). Ver reweg de meeste reizigers werden vervoerd door de Stoomtram Walche- ren, namelijk 2.756.00Ó. De heer Van Zuylen achtte dit voornamelijk een gevolg van het intensieve busverkeer tussen Middelburg en Vlissingen en van het grote toeristenbezoek aan Walcheren. De Z.V.T.M. (met 1.779.000) en de Auto-Mij. „Zeeland" (met 1 416.000) volgden op de tweede en derde plaats. Pessimistisch gestemd Tevoren had de voorzitter van de' Ko ninklijke Nederlandse Vereniging van Transportondernemingen, mr. D. van Setten, directeur van de N.V. Bra bantse Buurtspoorwegen en Auto- diensten uit Breda, een énigszins pes simistisch gestemde jaarrede uitge sproken. „De lasten voor het wegvervoer zijn weer verhoogd", zo zei hij, „maar daaraan zijn wij de laatste jaren wel gewend geraakt. Wel verontrust het ons, dat het steeds moeilijker wordt die hogere kos ten op te vangen- We hoeven nog niet in paniek te geraken, maar wel moeten we voorzichtig zijn met het doen van nieuwe uitga ven en Investeringen", zo vervolg de hij. De noodzaak om te voldoen aan de verlangens van de reizigers en ver laders. vereist een zekere soepelheid in het hanteren der vervoerstarie- ven. „Maar deze soepelheid bestaat ten aanzien van het wegvervoer niet." aldus spreker. „Wij zijn"zelfs ontwor pen aan een dubbele prijsbeheersing met dikwijls elkaar doorkruisende spelregels". Thans houdt een tarievencommissie zich bezig met de tarieven van inter lokale autobusdiensten. Spreker hoop te. dat dit aanleiding zou zijn voor een gesprek op hoger niveau. Concessies Nadat de heer Van Setten onder meer ruime aandacht had besteed aan de verkeersveiligheid, sneed hij het ver- drag inzake de Europese Economi sche Gemeenschap aan. Als vervoer der kan men deze stap naar verdere Europese samenwerking toejuichen. De ervaring van do laatste jaren heeft de Nederlandse wegvervoerders echter soentisch gestemd tegenover de mogelijkheden, die het nieuwe ver drag biedt. Do Nederlandse vervoer ders worden in het buitenland allerlei beperkende bepalingen opgelegd. Zo moeten de Nederlandse, vervoerders in Duitsland en België belasting be talen. terwijl de buitenlandse ver voerders vrij door Nederland kunnen rilden, „Met wederkerige concessies |s meer op te bouwen dan met weder kerige belemmering", was de mo- njng van de heer Van Snften, die wil de dat deze gedachte meer en meer het richtsnoer zal worden bij de uit voering van de vorvoersparagraaf van het E.E.G.-verdrag. Tenslotte sprak de heer Van Setten nog uitvoerig over de aanleg en het onderhoud van de wegen. Hij stelde zich achter de Nederlandse Vereni ging van Wegenbouwers, die de we derinvoering bepleit van een wegen fonds. Het voorstel van deze vereni ging het wegvervoer nog eens een ex tra heffing op te leggen, achtte hjj onaanvaardbaar. Pleziervaart Na deze algemene vergadering haast ten de ongeveer 140 deelnemers zich naar de haven, waar het s.s. „Lely" uit Rotterdam van de R.T.M. gereed lag voor een tocht naar Veere. Het werd op een zonovergoten Oostcr- sclielde een prachtige pleziervaart, die ook werd meegemaakt door de commissaris der koningin in Zeeland, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot. Ter wijl de „Lely" rustig langs de kust van Noord-Beveland Koerste, gebruik ten de opvarenden aan boord de lunch. Via de Zandkreek bereikte het schip Veere, waar omstreeks vier uur het gezelschap in het stadhuis ontvangen werd. Een diner en een genoeglijk samen zijn in „Britannia" te Vlissingen be sloten deze jaarlijkse bijeenkomst van transportondernemers, waarvoor ditmaal de Zeeuwse strcekvervoer- bedrijven als gastheren optraden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 12