E GRUYTER
vavr slechtsWei
een picnic-reep
Bussum maakte korte
metten met veebedrijf
eti
N.V. Kon. Mij. „De Schelde"
MARKT 3, MIDDELBURG
Nu lekker dik smeren
en profiteren
&oJf
„SCHOOLMUSEUM" HIELD IN
MIDDELBURG VERGADERING
AUTOBUSONDERNEMINGEN IN
EEN MOEILIJKE POSITIE
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 3 OKTOBER 1957
Uw
oliekachel
of
oliehaard
is
„SI1E(.L"
brandstof olie
waard
Te koop
KAISER R. DE LUXE
met radio en verwarming, 2
kleuren (maroon en zwart)
benzineverbr. 1 op 9, gega
randeerd olievrije motor,
prima banden en bekleding.
Prachtauto. Herengracht 70
Middelburg.
Of U nu
scharen
verkoopt
sponzen of
sportschoenen,
als U er méér
van wilt
verkopen,
ADVERTEER DAN IN
DE P.Z.C.
Plan van uitbreiding en bebouwings
voorschriften.
Het hoofd van het gemeentebestuur van Nieuwvllet
maakt bekend, dat het ontwerp tot herziening van het
plan van uitbreiding voor die gemeente in uitvoerige
kaarten uitgewerkt, met bebouwingsvoorschriften, ter
secretarie dezer gemeente voor een ieder ter inzage
ligt van 3 oktober 1957 tot 1 november d.euv. en dat
belanghebbenden vóór 1 november 1957 hun bezwaren
tegen het ontwerp en de bebouwingsvoorschriften kun
nen inbrengen bij de gemeenteraad.
Het hoofd van het gemeentebestuur voornoemd,
J. C. EVERAARS.
Nieuwvliet, 2 oktober 1957.
DAMES
Wij hebben nog enkele goedkope BONTMANTELS
tegen zomerprijzen vanaf 98,
Nerzmurmel
Bisam
Nerz
Chevrette
Zobelfeh
KUYPER - BONTWERKERIJ
Gortstraat 44 MIDDELBURG Telefoon 42*0
OOK REPARATIES.
Toegangskaart afloop m.s. „Argo Ellas" op zaterdag
5 oktober 1957 te plm. 12.15 uur, zijn vanaf heden ver
krijgbaar bij de portier hoofdpoort Aagje Dekenstraat.
Prijs 0,50 per persoon.
Opbrengst bestemd voor personeelsfondsen.
Toegang tot de werf na 12.00 uur, uitsluitend poort
Aagje Dekenstraat.
Ons kantoor en onze toonzalen
worden met ingang van 4 oktober 1957
verplaatst naar
Ons nieuwe telefoonnummer met
ingang van deze datum is
K 1180 - 4158
Onze magazijnen blijven gevestigd
KUIPERSPOORT 22 - MIDDELBURG
R. S. STOKVIS ZONEN N.V.
MIDDELBURG
Uitsluitend tot en met dinsdag
bij elke aankoop van 2 pakken Super, fijnste o( talelmargarine
of zuiver gesmolten vet
Super margarine pak 42 ct
Fijnste margarine pak 38 ct
Tafelmargarine pak 40 ct
Zuiver gesmolten vet pak 44 ct
daarbij nog een gratis kassabon
voor 10% korting.
Voor tien gulden aan kassabons
betaalt De Gruyter
EEN GULDEN CONTANT uit.
EN BETERE WAAR-EN 10 PROCENT-ALLEEN DE GRUYTER
BOER STOND TE HUILEN
Vele inwoners van Bussum hebben dinsdag hun ogen van verba
zing uitgewreven, toen ze aan de Laarderweg zagen boe het gemeen
tebestuur korte metten maakte met een aldaar reeds ruim 25 jaar
ond varkensbedrijf van de veehouder W, Hage. Zonder pardon of pië
teit maakte een machtige bulldozer het hele bedrijf in enkele uren tijds
volkomen met de grond gelijk. Intussen hielden enkele politie-agenten
de woedende eigenaar, die er bij stond, vast. Deze ontdekte later op de
dag, dat men geen moeite had gedaan eerst het gereedschap (kruiwa
gens, mestvorken e.d.) uit de 5 stallen weg te halen. Ook daarvan
waren slechts wat spaanders over.
Bulldozer deed
grondig werk
Alleen de 38 varkens zijn er be
ter afgekomen. Weliswaar werden
Z(j naar het abattoir gebracht,
maar niet geslacht. Hals over kop
heeft boer Hage zijn hele varkens
stapel verkocht.
Nieuwbouwplannen van de ge
meente Bussum zijn van deze grom
dige opruiming de oorzaak. Onge
veer iy2 jaar geleden werd boer
Hage gemeld, dat zijn bedrijf voor
nieuwbouw plaats zou moeten ma
ken. Hij verzette zich daartegen en
nam als raadsman mr. L. C. van
der Tas uit Amsterdam in de ar
men. Besprekingen tussen de laat
ste en het gemeentebestuur waren
in volle gang.
Mr. Van der Tas had destijds met de
burgemeester van Bussum afgespro
ken Hage de gelegenheid te geven
naar een ander geschikt terrein voor
zijn varkens uit te kijken. Het ge
meentebestuur had de veehouder
geen vergoeding aangeboden, maar
Advertentie
en pijn weg-
w rijven met
DAMPO
wel een andere woning, die hij aan
vaard heeft. Hij heeft 'een vrouw en
twee kinderen.
Zonder sommatie
„Wat er nu gebeurd is, kan men
zich nauwelijks voorstellen", aldus
mr. Van der Tas. „Zonder somma
tie, zonder deurwaarder, zonder
rechterlijk bevel en zonder Hage
tijd en gelegenheid te geven om
nog wat te redden, heeft men nu
het bedrijf zo grondig vernield,
dat een grote bom het niet beter
had kunnen doen. Het lijkt mij,
dat dit toch niet zomaar kan.
Hage kreeg maandagavond om 5
uur bericht, dat de volgende ochtend
tot ontruiming zou worden overge
gaan en toen was liet gemeentehuis
gesloten. Dinsdagochtend in a"e
vroegte begonnen de bulldozers hun
werk en ijlings bolde ik toen de
burgemeester thuis op.
Zijn vrouw zei mij echter, dat hij
ziek was. Ik hield aan en kreeg hem
toch aan de lijn. Hij zei echter, dat
hij in deze, toestand niets kon doen
cn dat hij niet wist, wie de beslissing
tot de ontruiming genomen had. Ten
einde raad belde ik toen het gemeen
tehuis en kreeg de loco-burgemeester
aan de lijn."
Ik weet van niets
Ook die antwoordde aan mr. Van
der Tas: „Ik weet van niets" en op
aandringen van de advocaat beloofde
hij onmiddellijk de burgemeester op
te zoeken om te zien of de reeds be
gonnen afbraak nog moest worden
opgehouden. Mr. Van der Tas heeft
daarna echter niets meer vernomen.
Gisteren is hij de ravage in ogen
schouw gaan nemen. Boei- Hage, die
er bij stond, begon hoewel hij zich
hiervoor diep schaamde te huilen.
Volgens mr. Van der Tas stek
de de burgemeester zich destijds
bij de bespreking, die hij met hem
voerde, op het standpunt dat boer
Hage beloofd had met zijn bedrijf
te zullen verhuizen.
„Alleen op voorwaarde, dat ik er
gens anders het bedrijf zou kunnen
plaatsen of een nieuw bedrijf zou
kunnen vinden", luidt het commentaar
van Hage zelf. Hij heeft er naar ge
zocht en vele advertenties geplaatst,
maar was nog niet geslaagd.
Met de burgemeester had mr. Van
der Tas bovendien nog besproken,
dat mocht men uteteindelijk niet
tot overeenstemming komen de
gemeente Bussum de zaak aan de
rechter zou voorleggen met het ver
zoek officieel de ontruiming te ge
lasten. Dit is dus niet geschied.
Duizenden in Utrecht
lijden aan griep.
Uit gegevens van de G. G, en G. D.
blijkt dat er in Utrecht ongeveer
20.000 grieppatiënten zijn.
De epidemie behoudt haar grillig
verloop en is gelukkig overwegend
goedaardig.
Enige complicaties hebben zich
voorgedaan. Tot nu toe zijn twee
sterfgevallen bekend, er zijn aanwij
zingen dat de griep haar hoogtepunt
heeft bereikt of reeds overschreden.
Het vakverbond van westduitse me
taalarbeiders eist een 44-urige werkweek
en een loonsverhoging van tien procent.
CONTRIBUTIE WERD VERHOOGD
Huisvesting biedt nog
grote moeilijkheden
HET ZEEUWSE onderwijspersoneel
heeft zich tot nu toe (nog) niet door
de overal opduikende A-griep laten
overmeesteren. Woensdag nas de
grote zaal in het Schuttershof te
Middelburg vol met onderwijzeressen
en onderwijzers, die uit alle delen
van Zeeland naar de hoofdstad geko
men waren om de algemene vergade
ring van het „Schoolmuseum Middel
burg" bij te wonen. Traditiegetrouw
had het actieve sclioolrnuseumbe-
stuur voor dif hoogtepunt in het on-
derwijsleven weer een uitgezocht pro
gramma samengesteld.
Voor de pauze sprak de heer C. A.
F. von Frijtag Drabbe, oud-djrec-
teur van de Topografische Dienst
te Den Haag over luchtfotografie,
na de pauze was het de voor
drachtskunstenaar Johan Laux-
terman uit Amsterdam, die zijn
gehoor enkele uurtjes met zijn
voordracht over „Der Schimmel-
reiter" van Theodor Storm boeide.
De vergadering, die onder leiding
stond van de heer A. A. Leenhouts,
de lager onderwijsïnspecteur, werd
begonnen met de afwerking van net
huishoudelijk gedeelte, waarvan het
voorstel tot contributieverhoging het
voornaamste agendapunt inhield. De
ze verhoging was volgens het be
stuur noodzakelijk, omdat de pen
ningmeester de begroting had moe
ten opmaken met een nadelig saldo
van ruim 400. Nog altijd bijna 120
meer dan vorig jaar en naar de heer
J. Pb. Koene, een der bestuursleden,
meende zal de kaspositie der volgend
jaar niet beter op worden. Het be
stuur had een verhoging van 1 tot
2 of 2.50 voorgesteld, maar zon
der schroom durfde de heer Koene
voor te stellen om „het onderste uit
de kan te halen". Dit vertrouwen van
Middelburgs gemeentesecretaris heeft
de vergadering niet beschaamd.
Wat de huisvesting betreft ver
keert hef schoolmuseum in grote
moeilijkheden, aldus merkte de
voorzitter vervolgens op. Ondanks
vele pogingen om het uit het
Nieuwe Havenschoollokaal ge
groeide museum in een ander lo
kaliteit onder te brengen, slaagde
hel bestuur hier nog niet in. Bij
de bestuursverkiezing werd de
heer Leenhouts als voorzitter her
kozen, terwijl de oud-directeur der
Rijkskweekschool, de heer A. de
Jonge, opgevolgd werd door de
huidige directeur, de heer N. A.
Hage.
Lezing en voordracht
In zijn lezing over „Merkwaardige ge
gevens over onze bodem door ge
bruikmaking van luchtfoto's'' heeft
de heer Von Frijtag Drabbe zijn ge
hoor iets nader gebracht tot bet nieu
we middel in het aardrijkskunde-on-
derwjjs, namelijk de luchtfotografie.
Bijna twee uur lang heeft de voor
drachtskunstenaar Johan Lauxtor-
man zijn gehoor des middags in de
han gehouden met zijn voordracht
„De man op de schimmel" van de
Duitse schrijver Theodor Storm.
Rest nog te vernielden, dat aan deze
vergadering een uitgebreide tentoon
stelling van leermiddelen verbonden
was. Ook ditmaal hadden de verschil
lende uitgevers weer hun beste been
tje voorgezet.
(Slot van pag. 1)
ook „nadelig voor de bedrijfsvoering"
dat de Stoomtram Walcheren de ring-
lijn via Domburg in de winter met
een te hoge frequentie uitvoert.
Cijfers
Bijzonder interessant was een uitge
breide statistiek over de Zeeuwse
autobusondernemingen, samengesteld
door dr. Van Zuylen. Hieruit bleek
onder meer, dat de lengte van het net
van de Zeeuwsch-Vlaamsche Tram
weg Mij. 332 km lang is. De Auto-
Mij. „Zeeland" volgt met 259 km en
daarna komt de Stoomtram Walche
ren met 107 kilometer. De Thoolse
Autobusdiensten omspannen een net
van 51 km, het kleinste in Zeeland,
De bussen van de Z.V.T.M. legden
ook het grootste aantal kilometers af
in 1956 (2.353.000), maar ondanks
een kleiner net reden de bussen van
de Stoomtram Walcheren meer kilo-
meters bij elkaar (1.394.000) dan de
Auto-Mij. „Zeeland" (1.228.000). Ver
reweg de meeste reizigers werden
vervoerd door de Stoomtram Walche-
ren, namelijk 2.756.00Ó. De heer Van
Zuylen achtte dit voornamelijk een
gevolg van het intensieve busverkeer
tussen Middelburg en Vlissingen en
van het grote toeristenbezoek aan
Walcheren. De Z.V.T.M. (met
1.779.000) en de Auto-Mij. „Zeeland"
(met 1 416.000) volgden op de
tweede en derde plaats.
Pessimistisch gestemd
Tevoren had de voorzitter van de' Ko
ninklijke Nederlandse Vereniging van
Transportondernemingen, mr. D. van
Setten, directeur van de N.V. Bra
bantse Buurtspoorwegen en Auto-
diensten uit Breda, een énigszins pes
simistisch gestemde jaarrede uitge
sproken.
„De lasten voor het wegvervoer
zijn weer verhoogd", zo zei hij,
„maar daaraan zijn wij de laatste
jaren wel gewend geraakt. Wel
verontrust het ons, dat het steeds
moeilijker wordt die hogere kos
ten op te vangen- We hoeven nog
niet in paniek te geraken, maar
wel moeten we voorzichtig zijn
met het doen van nieuwe uitga
ven en Investeringen", zo vervolg
de hij.
De noodzaak om te voldoen aan de
verlangens van de reizigers en ver
laders. vereist een zekere soepelheid
in het hanteren der vervoerstarie-
ven. „Maar deze soepelheid bestaat
ten aanzien van het wegvervoer niet."
aldus spreker. „Wij zijn"zelfs ontwor
pen aan een dubbele prijsbeheersing
met dikwijls elkaar doorkruisende
spelregels".
Thans houdt een tarievencommissie
zich bezig met de tarieven van inter
lokale autobusdiensten. Spreker hoop
te. dat dit aanleiding zou zijn voor
een gesprek op hoger niveau.
Concessies
Nadat de heer Van Setten onder meer
ruime aandacht had besteed aan de
verkeersveiligheid, sneed hij het ver-
drag inzake de Europese Economi
sche Gemeenschap aan. Als vervoer
der kan men deze stap naar verdere
Europese samenwerking toejuichen.
De ervaring van do laatste jaren
heeft de Nederlandse wegvervoerders
echter soentisch gestemd tegenover
de mogelijkheden, die het nieuwe ver
drag biedt. Do Nederlandse vervoer
ders worden in het buitenland allerlei
beperkende bepalingen opgelegd. Zo
moeten de Nederlandse, vervoerders
in Duitsland en België belasting be
talen. terwijl de buitenlandse ver
voerders vrij door Nederland kunnen
rilden, „Met wederkerige concessies
|s meer op te bouwen dan met weder
kerige belemmering", was de mo-
njng van de heer Van Snften, die wil
de dat deze gedachte meer en meer
het richtsnoer zal worden bij de uit
voering van de vorvoersparagraaf
van het E.E.G.-verdrag.
Tenslotte sprak de heer Van Setten
nog uitvoerig over de aanleg en het
onderhoud van de wegen. Hij stelde
zich achter de Nederlandse Vereni
ging van Wegenbouwers, die de we
derinvoering bepleit van een wegen
fonds. Het voorstel van deze vereni
ging het wegvervoer nog eens een ex
tra heffing op te leggen, achtte hjj
onaanvaardbaar.
Pleziervaart
Na deze algemene vergadering haast
ten de ongeveer 140 deelnemers zich
naar de haven, waar het s.s. „Lely"
uit Rotterdam van de R.T.M. gereed
lag voor een tocht naar Veere. Het
werd op een zonovergoten Oostcr-
sclielde een prachtige pleziervaart,
die ook werd meegemaakt door de
commissaris der koningin in Zeeland,
jhr. mr. A. F. C. de Casembroot. Ter
wijl de „Lely" rustig langs de kust
van Noord-Beveland Koerste, gebruik
ten de opvarenden aan boord de
lunch. Via de Zandkreek bereikte het
schip Veere, waar omstreeks vier
uur het gezelschap in het stadhuis
ontvangen werd.
Een diner en een genoeglijk samen
zijn in „Britannia" te Vlissingen be
sloten deze jaarlijkse bijeenkomst
van transportondernemers, waarvoor
ditmaal de Zeeuwse strcekvervoer-
bedrijven als gastheren optraden.