L
Cristal
De NOBEL oliehaard
Zelfs de kleintjes weten het best:
is zichtbaar
beter
100,- t.m. 200,-
voordeliger
dan elders!
425,-
WILLEM FENIJN'S WONINGINRICHTING
536ste STAATSLOTERIJ 4e kias ïie iijs»
KAPPIE eu l\et stxMsqelxet
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1957
apart in
moderne verwarming
iDii is de NOBEL 30, eea vao de zeveo
fraaie modellen vao de NOBEL-serie. Bruto
capaciteit 14000 K. cal/uur.
Door de grote geperforeerde frontplaat eea
enorme warmte-uitstraling.
Dus geeo koude voetea meettx
Dank tdj de Inal carburateur een dubbele
beveiliging! NOBEL Oliehsardeo zijo ver»
krijg baar ia prijzen vaa f 15S- a£
J Vraagt gratia ROBEl folder aan 51) de
Service-afdeling H.V. fNALFA fenny.
Netrtamto grootst»
cfiebaankafabrieÉ
vorstelijke oliehaard, overwint dl felste koude.
In één oogopslag zien zij hoeveel #.7
inkt hun BIC bevat, en zij merken direct
dat zij er netter en zoDder vlekken
mee schrijven.
Maak ze blij met een echte
voor slechts
Ook de modellen met schokbrekers voor soepel, dun-
en-dik schrift hebben een doorzichtig inktreservoir.
Je weet waar je aan toe bent met elke B/Cf
2 clubs, 4 stoelen, fraai gebeeldhouwd kuipmodel, massief
eiken met prima wol-moquette naar keuze,
alleen bij ons
schuiftafel, grote maat
Zowel In het klassieke als in het moderne genre vindt U bij ons een ruime keuze.
Groot dressoir, 175 cm met
luifel, geheel massief, fraai
bewerkt 198,
bijpassend theemeubel 94,50
67,50
BOULEVARD 36a
BRESKENS TELEFOON 506
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Koninklijke Olie was vast
3 sept. 4 sept.
Nederland 1951 (3%)
86%
86%
Nederland 1948 (3%)
81b
81%
Nederland 1955 (3%)
787s
78%
Nederland 1947 (3%) 3
81%
81%
Nederland 1937 3
80
79%
Dollarlening 1947 3
90
89%
Investeringscert. 3
89%
89%
Nederland 1962-64 3
88%
88%
Nederland N.W.S. 2%
56%b
Ned. Indië 1937 3
84%
85
Nat Handelsbank
94%
94%
Ned. Hendelmij
158%
159
Alg. Kunstzijde Unie
177%
177%
Berhs' en Jurgens
240
240
Calvé-Dellt
345%
344
Hoogovens n.r.
300
301
Ned. Kabelfabriek
272
271%
Philips
281%
280%
Unilever
411%
408%
Wilton-Feijenoord
227%
225%
Billtton
301%
Kon. Petroleum Mij.
214.60
219.30
Amsterdam Rubber
67%
44
Holland Amerika Lijn
160%
158%
Kon. Paketvaart
141
141
Rotterdamse Lloyd
160
160
Scheepvaart Unie
154%
152%
Stv. Mij. Nederland
172
172
H.V.A.
155%
Ü5%
Deli Mij.
78%b
79
Bank van Ned. gem. 4%
91%
Bank van Ned. gem. 0-5-10
109%
109%
Van Berke'.s Patent
201
Centrale Suiker
178
179
Kon. Mij. De Schelde N.B.
174
175
Intern. Nickel
88%
88%
Anaconda
56%
57
Baltimore en Ohio
53%
53ft
Bethlehem Steel
47%
46%
General Motors
43 H
43%
Kennecott
99%
100
New York Central
30%
30A
Pennsylvania
20 A
20r»
Republic Steel
52%
53%
Shell Oil Comp.
85%
Tide Water
33%
33%
U.S. Steel
67
66%
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1951
88%
88%b
Breda 1954
81%
82%
Eindhoven 3954
79%
78%
Enschede 1954
80b
80
Den Haag 1952 I
87%
89b
Den Haag 1952 II
88
Rotterdam 1952 I
90%
Rotterdam 1952 II
88%b
Utrecht 1952
92
A'dam i'56 I
80%
A'dam '56 n
88
A'dam '56 III
87%
87»4
A'dam 33 (C en A)
95
94%
Dordrecht '56
78%
79%
Alkmaar
76%
76%
ANP - CBS BEURSINDICES
1953 100
2-9
3-9
4-9
Intern. Concerns 322.74
324.58
327.93
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
145.10 145.92 145.84
145.54 144.71 143.45
110.97 111.62 122.11
92.13 91.76 92.50
219.01 220.01 221.60
De toch vrij plotseling gepubliceerde
tweede kwartaal en eerste halfjaarcij
fers 1957 van de Koninklijke Shell groep
hebben de koers voor de aandelen Ko
ninklijke Olie doen stijgen tot 219.
Op de niet-officiële ochtendbeurs werd
een prijs betaald van 220.20 tegen
slotkoers van eergisteren 214. Aldus
een winst van plm. 7 ofwel 35 pun
ten oude omrekening. In één week
boekten de aandelen Kon. Olie een winst
van ruim 20 (100 punten). Men vraagt
zich ter beurze af. of deze ollegroep
in de toekomst met nog betere cijfers
te voorschijn zal komen of, dat gezien
de grote voorraden van het produkt
vooral in Amerika, waar prijsverlagin
gen worden ingevoerd, er een reactie
op deze hoge koers zal volgen. Te
dien aanzien was de arbitrage heel
voorzichtig met het aangaan van nieu
we posities en werden de zaken hier,
zowel als op de overige Europese beur
zen. In aandelen Kon. Olie tot een mi
nimum beperkt.
Philips zal de volgende maand een
tweede fabriek in India in gebruik ne
men. Dit was aan de koers van de aan
delen ter beurze gisteren niet te mer
ken. Deze openden op 28114. daalden
tot 279Va en sloten rond de 281 onver
anderd bij eergisteren. Unilevbrs, die
nog steeds onder druk staan tenge
volge van de minder gunstige gepubli
ceerde eerste halfjaar cijfers, daalden
van 412 bij de opening tot 40814 om op
circa 410 te sluiten. Slotkoers eergisteren
411%. AKU's deden het rustig aan. doch
konden de opening van 17814 niet houden
en sloten vrijwel onveranderd ten aan
zien van eergisteren. KX.M. nauwe
lijks prijshoudend.
Wat de Scheepvaarten betreft, lagen
Van Nievelt en Scheepvaart Unies een
percentje lager ln de markt en de rest
een fractie beneden de vorige slotprijs.
Ih Cultures herstelde Deli Mij zich an
derhalf punt, HVA een half puntje en
Amsterdam Rubbers onveranderd.
De beurs bleef gisteren immuun voor
de gepubliceerde weekstaat van de Ne
derlandse Bank. die wederom een de-
viezenverlies van 70 miljoen te zien
gaf. De Staatsfondsen reageerden hier
op totaal niet en bleven in een kalme
handel prijshoudend zonder meer.
Claims RVS waren flauw en werden
vernomen op 600—/ 650. De theore
tische waarde bedraagt 690. Claims
Twentse Kabel onveranderd 510.—.
Prolongatie 5 pet.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
4 september. Londen 10.62%—
10.6314. New York 3.82%—3.83%.
Montreal 4.02%—4-03. Parijs 91.05
—91.15. Brussel 7.61%—7.6214.
Frankfurt 91.0514—91.1014. Zürich
87.42—87.47. zürich (vr. francs)
89.3214—89.3714. Stockholm 73.5414
—73.5916. Kopenhagen 54.9614—
55.0114. Oslo 53.2514—53.3014. Mi
laan 60.821460.8714. Wenen 14.71—
14.72. Japanse verrekeningsdollar
3.8014—3.80%, Turkse verr. dollar
3.7914—3.79%.
Zeiler Van Duyl vierde
in de Drakenklasse
Na de eerste twee wedstrijden te Cas-
cais, Portugal te hebben gewonnen,
is onze landgenoot Van Duyl dinsdag
met de „Trintal 2" in de derde race
in de drakenklasse om de „Coupe
Virginia Heriot" vierde geworden.
Warners klasseerde zich met de
„Vanguard" voor de derde achter
eenvolgende keer als zesde. De race
werd gewonnen door de Portugees
Ferreira met de „Grifo 2".
HOGE PRIJZEN
ƒ2000 12854 20017 ƒ1500 8534 9949 19470 ƒ1000 1798 7750 9665 11223 13831 13869
PRIJZEN VAN ƒ80
1009 067 069 101 105 192 214 225 330 332
346 363 391 392 668 984
2i wy 1(10 139 174 187 214 244 264 316 535
660 685 711 772 792 990
3045 073 349 433 502 505 520 602 646
«074 090 095 145 259 392 448 485 494 614
617 699 780 872
5106 112 128 133 151 207 277 308 362 387
395 403 432 676 696 721 818 867 890
6173 299 372 476 498 678 796 976
70-17 244 380 881
8202 314 369 380 440 590 989
8003 055 222 253 269 316 362 657 697 707
"39 830 861 958
1(1 135 203 235 414 416 512 876
11 i 166 195 220 234 259 274 347 470 518
569 632 661 716 919
12012 021 052 067 120 278 295 311 334 409
1010 047 092 104 134 166 216 222 237 255
302 311 320 328 368 421 445 486 501 519
583 636 647 654 669 674 690 704 720 730
751 764 799 S09 822 950 963 987 989
2004 030 076 096 177 206 209 213 233 238
388 405 410 413 414 431 477 479 540 544
5S7 609 610 613 629 632 639 653 658 664
695 713 715 728 823 881 899 914 921 924
965 968 988 3000
8079 081 093 130 154 156 175 227 245 309
317 354 359 360 381 399 409 412 419 435
559 636 649 668 716 757 795 832 846 971
4014 158 165 210 296 308 309 331 365 387
403 407 415 422 423 505 522 536 575 630
640 664 796 804 861 865 894 935 993
6063 119 121 123 149 150 187 275 303
314 316 384 385 397 398 480 483 547 550
587 668 679 688 794 797 837 852 869 873
913 915 931 932 936 939 944 956 986
6046 085 089 114 146 243 292 293 294 301
318 321 331 352 385 3S9 396 443 456 488
496 516 547 560 571 577 613 645 671 726
743 775 809 833 838 857 859 974 981 982
1010 022 083 130 191 201 203 213 215 269
276 800 340. 342 393 396 406 409 415 430
494 517 587 606 617 653 676 685 707 771
842 843 952 956 962
8030 040 134 146 149 153 172 187 236 288
296 305 410 411 429 438 455 473 485 487
489 504 512 557 573 613 667 709 781 794
801 804 819 834 891 914 923 925 933
9046 079 084 120 125 154 155 173 264 270
357 390 417 471 511 538 563 588 598 635
652 661 671 705 756 760 794 800 810 840
847 848 901 936 987 998
10021 023 032 046 063 127 185 216 220 253
287 324 330 358 378 390 447 519 543 565
662 679 714 805 811 814 854 859 863 940
965
11015 073 078 095 117 189 229 231 258 273
295 297 378 404 413 429 464 496 520 531
559 575 586 603 675 772 804 818 826 827
463 479 482 541 615 630 748 876 978
13073 080 083 117 205 332 448 465 565 576
884 939
14C08 127 201 247 303 376 424 450 514 535
541 585 752 797 919
15101 117 349 482 592 706 724 729 756 853
16401 402 446 458 545 616 682 735 771 798
887 908
17052 143 453 470 516 676 751 767 965
18088 149 169 240 249 330 584 588 625 627
687 713 743 813 864 9S6
19125 173 332 349 418 486 599 635 656 718
772 812 849 859 977 980 981
20117 161 181 205 233 364 438 459 469 501
585 675 733 915 973
31137 141 284 304 391 420 456 463 467 508
786 794 810
844 856 867 910 912 975
12015 043 091 154 171 173 213 226 234
254 263 264 274 316 323 338 346 438 442
449 510 545 563 569 590 639 651 661 698
705 789 798 832 865 902 917 989
13024 028 035 042 085 089 111 134 232 285
310 317 343 374 375 384 435 508 578 591
607 640 642 652 656 660 667 691 731 756
781 823 866 881 894 905 909 912 913 953
964 980 999
14023 027 031 042 087 119 130 142 178 195
200 233 257 264 307 390 395 455 463 526
554 656 709 778 802 825 827 911 945 967
15040 071 073 130 173 220 245 261 357 367
376 392 603 662 666 688 699 742 749 773
7S1 783 795 811 820 897 912 918 930 947
965
16006 008 020 037 041 124 138 204 209 219
239 242 249 261 263 327 343 366 375 414
438 453 464 472 480 484 513 524 529 539
555 559 597 602 614 651 695 701 755 773
784 799 805 848 934 997
17002 009 017 024 033 055 058 061 081 111
163 181 256 292 318 325 326 385 393 407
418 443 474 533 543 562 564 576 592 630
632 651 664 666 694 698 738 759 775 796
823 832 838 841 901 926 938 955 982
18010 027 040 145 154 186 208 217 243 254
262 268 270 288 292 312 377 381 495 561
570 571 617 621 650 692 709 719 722 729
740 755 758 760 805 922 971
19032 036 133 137 161 199 201 289 302 310
347 358 3S3 387 431 463 556 571 590 595
619 658 711 734 747 792 830 870 945 973
20015 120 126 151 199 227 252 265 271 805
328 344 373 381 391 551 564 593 616 620
644 698 700 705 770 807 827 831 839 887
906 977
21009 014 040 085 100 112 133 167 223 356
359 379 401 462 535 552 562 606 621 690
754 787 806 809 833 835 837 866 899 911
940 970
Amerika laat sportlieden
uit Oost-Europa toe
De Amerikaanse regering heeft thans
officieel verklaard dat zij geen be
zwaren zal opwerpen tegen de deel
neming aan de Olympische winter
spelen van 1960 door atleten uit de
Chinese volksrepubliek en uit andere
communistische staten waarmee de
Amerikaanse regering geen diploma
tieke betrekkingen onderhoudt. In
een brief aan Avery Brundage, pre
sident van het Int. Olympische Comi
té heeft zij de verzekering gegeven
dat ten opzichte van deze sportlieden
geen discriminatie zal worden toege
past. De definitieve beslissing zal tij
dens het congres in de tweede helft
van september te Sofia aan het I.O.
C. worden meegedeeld.
KERKNIEUWS
Ds. Meister neemt op
15 september afscheid
Ds. W. J. Meister, Geref. predikant
te Middelburg, zal op zondag 15 sep
tember a.s. afscheid nemen van de
Geref. Kerk te Middelburg en een
week later zijn intrede doen bij de
Geref. Kerk van Boechout (België).
Het Luxemburgs elftal
voor 11 september
Het Luxemburgs elftal voor de wed
strijd LuxemburgNederland, die op
woensdag 11 september a.s. voor de
voorronden van het toernooi om het
wereldkampioenschap in stadion-
Feijenoord te Rotterdam wordt ge
speeld, is als volgt samengesteld:
Doel: Michaux (Stade); achtert
Brenner (Stade) en Brosius (Spora-
Lengnau); Midden: Konter (Chiers),
Mond (Jeunesse) en Schmidt (Fola);
voor: Kolin (S.C. Karlsruhe, Duits
land), Cirelli (Alliance), Letsch
(Spora), Nurenberg, (Nice, Frank
rijk) en Fiedler (Spora).
Reserves: Steffen (Jeunesse), Hel-
nen (Jeunesse), Jann (Jeunesse) en
Halsdorf (Stade).
De Luxemburgse voetbalbond heeft
dus de beschikking gekregen over de
23-jarige Spitz Konn, de mldvoor van
Karlsruhe en Vicky Nurenberg, die
op het ogenblik voor de Franse club
Nice uitkomt.
Florence Chadwick moest
Ierland-Schotland opgeven
De Amerikaanse lange afstands
zwemster Florence Chadwick is niet
geslaagd in haar poging om van
Noord-Ierland naar Schotland te
zwemmen na 13 uur en 20 minu
ten in de ijskoude zee heeft men haar
aan boord van de volgboot getrok
ken. In Donaghadee was mej. Chad
wick gestart, nadat zfj haar poging
reeds verschillende malen had uitge
steld. Om 06.20 uur vertrok zij. Ruim
tien km van de Schotse kust heeft zy
moeten opgeven. Niet alleen was het
water van het „Noorder Kanaal" bij
zonder koud, er stond een vrije felle
en lastige golfslag, die het zwemmen
zeer vermoeiend maakte.
Belg André Nelis Europees
kampioen Finnjollenklasse
Nederlander Sleenwijk vijfde
geklasseerd
De Belg André Nelis is dinsdag te
Napels voor de tweede achtereenvol
gende keer Europees kampioen een-
manszwaardboten (Finnjollenklas)
geworden. Zjjn suprematie was op
merkelijk: Nelis had bijna het dubbe
le van het aantal punten van zijn
voornaamste concurrent, de Italiaan
Delchi Pellaschier. In de voorlaatste
race, die dinsdagmorgen werd gehou
den en die werd gewonnen door de
Duitser Jurgen Vogler de Neder
lander Hans Sleeswijk werd vierde
eindigde Nelis als elfde. In de twaalf
de en laatste race (dinsdagmiddag)
startte hij niet. Winnaar werd de Brit
Vernon Stratten. Sleeswijk klasseer
de zich als zevende. De eindrang-
HOOG EN LAAG WATER
U.+NJ4P.
U.+N.A P.
U.—N.A.P.
U—N.A.P.
6 september
Vlissingen
0.16
1.74
12.33
1.69
6.35
1.46
19.02
1.81
Terneuzen
0.44
1.90
13.02
1.85
7.01
1.58
19.29
1.93
Hansweert
1.09
2.09
13.26
2.00
7.31
1.76
20.00
2.11
Zierikzee
1.29
1.30
13.50
1.20
7.16
1.32
19.42
1.50
Wemeldinge
1.44
1.49
14.09
1.40
7.35
1.54
19.56
1.76
50. Een zeer boze Kappie
holde de trap naar de
stuurhut op.
„Wat is hier gebeurd?"
vroeg hij opgewonden aan
de Maat. „Waar is die sak
kerse kist gebleven? En
waarom ben ik niet gewekt
vanmogen?"
De Maat had zich bij Kap-
pie's binnenkomst niet ver
roerd. Eerst op het ver
trouwde stemgeluid van de
kleine gezagvoerder draalde
hij zich langzaam om. zyn
blik gleed schichtig in het
rond, Maar noch de Vlie
gende Hollander, noch zijn
spookschip waren ergens te
bekennen
„Sta daar niet als een
standbeeld, man!" ging
Kappie voort. „Je kijkt me
aan alsof ik een spook ben.
Geeft antwoordt"
„Sp.. spoken", stamelde de
Maat. doodsbleek. „Nee
hoor, geen spoken. Nooit
gezien. Er zijn hier geen
spoken „aan boord. Geloof
me. Ik.,.."
■Stopt" schreeuwde Kappie ,,Je raaskalt, angst
klont. Wat heb je met die kist gedaan? En waar
is de scheepsjongen? Hij heeft me niet gewekt!"
„Ik w.. weet het echt n.. niet, antwoordde de
C1 VVV
Maat. „Maar er zijn hier geen spoken aan boord.."
Kappie holde opgewonden weg. Er was iets aan
de hand op zijn sehip! Zijn kostbare lading was
verdwenen uit zijn eigen kajuit. Haastig stapte hij
het slaapruim van de bemanning binnen.
Oitkl lag nog rustig onder de wol, hetgeen Kappie
nog bozer maakte. Hardhandig begon hu de
scheepsjongen te wekken