Studie van „verkeersmens" kan grondslag zijn voor verbetering XPEDITIE mnititmïi Luchtbrug naar Ok Sibil EEN 200 JAAR OUDE WIJNSTOK D ut de ETHER DINSDAG 27 AUGUSTUS 1957. PRuVINOIALB ZEEUWSE COURANT „JULLIE VERKEER IS ZO GEVAARLIJK" Britten en Belgen houden meer rekening met medeweggebruikers (Van onze verkeersredacteur.) Jullie verkeer Is zo gevaarlijk! Wat een paar jaar geleden nog een terloopse opmerking was van buiten landse bezoekers aan ons land, wordt steeds meer een ernstige grief, nu Nederland geen goedkoopte-eiland meer is en uit dien hoofde dus zjjn aan trekkelijkheid als reisdoel voor toeristen begint te verliezen. Het zou van vals chauvinisme getuigen, wanneer wjj deze grief zouden tegenspreken. Want zy wordt terecht geuit: Ons verkeer is gevaarlijk en het is chaotisch. Aan alle kanten wordt gepoogd, hierin verandering te bren gen. Met wettelijke maatregelen. Met verkeersopvoeding. Met verbetering van verkeerssituaties. Aan al deze maatregelen liggen studies ten grond slag, studies van de wetten en reglementen, van de mogelijkheden tot op voeding, van de situatie op de als zodanig aangewezen gevaarlyke plaatsen. Ook incidentele studies van het algemeen verkeersgedrag zyn gepubliceerd, doch voorzover wy weten is nooit een groots opgezette studie onder nomen, welke de grondslag zou kunnen vormen voor een geheel nieuwe aan pak van de verkeersonveiligheid. Zulk een studie, zowel door politie en jus titie als door de verkeersbonden zouden wy willen bepleiten als een mogelijk antwoord op de grief: Jullie verkeer is zo gevaarlijk! Wanneer wij er namelijk van uit gaan, dat juist een buitenlander deze opmerking maakt, ligt het voor de hand, vergelijkingen te trekken met het land van herkomst van deze bui tenlander. Is het voor een verkeersdeskundige een hachelijke onderneming uit ver- gelijkende cijfers van verschillende anden conclusies te trekken zelfs al waren de methoden dezelfde, dan nog zouden de andere omstandighe den hem parten spelenhet afgaan op uitsluitend indrukken garandeert evenmin volledige betrouwbaarheid. Immers, welke garantie heeft hij, dat bij het vastleggen van die indrukken de noodzakelijke objectiviteit is be tracht Niettemin: wanneer vele buiten landers gelijkluidende verklaringen afleggen over het verkeer in ons land, dat zij beslist gevaarlijker vin den, dan dat in andere landen en wan neer de Nederlander in verschillende Europese landen het gevoel van gro ter veiligheid heeft in het verkeer, dan moet het mogelijk zijn, juist in die vergelijking een uitgangspunt te vinden voor een verklaring en aanpak van het grote probleem: de verkeers onveiligheid in Nederland. Drie landen Wij hebben een kleine poging gewaagd in deze richting. Gedu rende enige weken hebben wij ons intensief in het verkeer begeven van Engeland, België en uiteraard Nederland. In die periode hebben wij getracht, ons een beeld te vor men van het verkeer zoals dit is. Dus a priori voorbijgaand aan mo gelijke onvolkomenheden in ver- keerswetgeving en feitelijke ver keerssituaties. Wij hebben uitslui tend gekeken naar de feitelijke gedragingen van de weggebruiker binnen de hem. gegeven mogelijk heden. Immers, een beroep op een slechte wet of een gevaarlijke si tuatie ontslaat geen weggebruiker ooit van zijn verantwoordelijk heid. Uiteraard Is zo'n privê-onderzoek In slechts twee landen en dan nog gedurende een betrekkelijk korte periode, waarin slechts enkele duizen den kilometers werden afgelegd, hoogst onvolledig. Maar niettemin hebben wij voor onszelf conclusies kunnen trekken, welke ten grondslag liggen aan de suggestie om door in tensieve studie tot verbetering van ons verkeer te komen. In de eerste plaats is daar dan En geland, het land dat het laagste do dencijfer heeft en in dit opzicht guns tig afsteekt bij vrijwel alle Europese landen. Gedurende een groot aantal ritten, zowel in Londen als op het land hebben wij in veel mindere mate het gevoel gehad, voortdurend op on verwachte manoeuvres van anderen bedacht te moeten zijn dan in ons land, ons hierbij uiteraard realiserend, dat het verkeersbeeld door het nage noeg ontbreken van fietsen en brom fietsen aanzienlijk rustiger is. Enge land heeft slechts weinig verkeers regels en deze zijn vrijwel geheel af gestemd op het principe van „geven en nemen". Dit principe wordt door de Brit aanvaard en daardoor krijgt het verkeer in Engeland het is al zo vaak gezegd een cachet van grote hoffelijkheid. In België stortten wij ons in een verkeer, waarvoor de Nederlander ondanks lagere ongevallencij- fers zijn neus pleegt op te ha len. Onjuist is die reactie zeker! De verkeersrust en de hoffelijk heid van Engeland zal men. hier niet zo vinden, maar wel een grote mate van begrip voor de medeweg gebruiker. En ondanks het zuide lijk bravour, dat zeker-de wijze van rijden van de Eelgen ken merkt, constateert men toch aan zienlijk minder die vele kleine overtredinkjes, die bij ons sche ring en inslag zijn. Ook in België kan de weggebrui ker vertrouwen op de bereidheid van zijn medeweggebruikers, rekening met hem te houden, zijn aanwezigheid op de weg te respecteren, zij het wel licht in mindere mate, dan in Enge land (dat in dit opzicht inderdaad uniek is). Deze bereidheid ontbreekt in Ne derland in hoge mate. Dit is niet al leen een privé-constaterlng na vele subjectieve, doch zoveel mogelijk ge objectiveerde, waarnemingen. Het is de algemene opinie van vele deskun digen. Het gevaar in ons verkeer ligt niet in de eerste plaats, zo menen wij, in een mindere rijvaardigheid van onze weggebruikers of een niet ken nen van de verkeersregels, al valt hieraan ook het nodige te verbeteren. Het gevaar ligt in het feit, dat iede re weggebuiker in ons land in de eerste plaats het woordje. „I K" kent. In de omstandigheid, dat hij de bestaande verkeersregels uitsluitend als voor hèm alléén geschreven be schouwt, als „rechten", welke hij heeft ten aanzien van anderen. Niet als richtlijnen in een menselijk ver keer. En maar heel zelden gebruikt hij dit woordje „rechten" in de zin van „het recht van de ander". Voor hem heeft die ander zelfs niet het „recht op een lang leven Dat hierdoor nooit het veel soepe ler samenspel kan ontstaan, dat an dere landen kenmerkt, is duidelijk. Onderzoek De conclusie is duidelijk; ons ver keersgedrag moet veranderen. Maar géén maatregel zal het be- ii[iiiuiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiininiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiii!iiiiiiii!iiviiiiiii!iiin>i n Vliegtuig-mallemolen. Het personeel van het vlieg- s veld van Los Angeles stond woensdag met stomheid gesla gen, toen een zwaar beladen viermotorig vrachtvliegtuig, 'n DC 6, direct na de landing als een tol om zijn as begon te draaien, eerst langzaam doch steeds vlugger. Na een half uur stond het vliegtuig eindelijk stil en tuimelde de bemanning dui zelig naar buiten. De piloot verklaarde, dat tij dens de vlucht de schroef van een rechtermotor was losge raakt, dwars door het vliegtuig was geslagen en een der llnker- motoren had beschadigd. De pi- loot slaagde erin. zijn vliegtuig H toch behouden op de grond te s zetten, maar toen hij het con- tact uitdraaide, bleef de onbe- 3chadigde linkermotor draalen. H Het toestel draaide mee tot de motor na een half uur uit z|ch- g zelf stopte en de vliegtuig-mal- lemolen stilstond. =5 lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll oogde effect sorteren, wanneer zij niet gebaseerd is op een zodanige veelheid van waarnemingen in de praktijk, dat deze in hun totaliteit als objectief kunnen worden be schouwd. Met andere woorden: zo lang niet een zeer duidelijk, objec tief beeld bestaat van de weggebrui ker en zijn gedrag, mist iedere maat regel hoe goed ook bedoeld en hoe goed ook voorbereid, zijn wezenlijke grondslag. Pas als het collectief ver keersgedrag door reeksen van waar nemingen is geanalyseerd, zal men de gewenste richting. Teneinde dit te bereiken zouden wij willen pleiten voor diepgaande' studie. In de eerste plaats zouden wij uitbreiding willen geven aan de opsporing van de werkelijke oor zaak van ongevallen. Voor de rech ter zal in eerste instantie de schuldvraag het belangrijkst zijn. Het politie-apparaat zou echter in veel grotere mate moeten worden ingeschakeld bij het analyseren van leder ongeval, hoe klein ook. Men zal daarbij niet alleen het ge drag van de betrokken partijen dienen na te gaan. doch ook de ge- dachtcngang, welke leidde tot dit Dit is de 1957-versie van de Olympia- Rekord, een auto van de Duitse Opel auto fabrieken in Rüssclsheitn. Nieuw zijn de panorarnaramen, zo wel aan de voor- als achterzijde. Ver der is de auto voorzien van een vier- cilinder motor met -)5 pk en een ge- synchroniseerde drie versnellingsbak. Wie naar Engeland gaat moet .beslist niet verzuimen voor tien pennies iets heel bij zonders te zien: Hij moet de „grote wijn stok" gaan bekijken. Deze wijnstok staat in een speciale kas aan de ingang van de oran- gerie van het slot Hampton Course 15 kilometer van Londen en is beslist indruk wekkend door de enor me afmetingen die hij in de loop van zijn 200- jarig leven heeft aan genomen. De stam is ruim twee meter van omvang; de grootste loot is 34 me ter lang. Dank zij de grote zorg die er steeds aan besteed is, bevindt zich deze ve teraan in een zo uit stekende gezondheids toestand, dat men hem zijn leeftijd nau welijks aanziet. De „grote wijnstok" werd in 1768 door mr. Brown, de beroemde tuinarchitect, geplant in opdracht van Koning George II. Er is «en tijd geweest dat hij meer dan tweeduizend druiventrossen per jaar droeg. Maar vandaag de dag laat men niet meer dan ongeveer 650 druiventrossen rijpen, teneinde de boom niet te verzwakken. Deze trossen wegen gemid deld een tot twee pond en de bijzondere lek kere vruchten zijn overal bekend als „black hambro". De zorgvuldige en tijd rovende verzorging van de „grote wijn stok" wordt bij de oogst in augustus ove rigens rijkelijk betaald ruim 3 gulden brengt zo'n tros van een pond op. En aan kopers mankeert het beslist niet, want iedereen wil graag juist van deze wijnstok de drui ven eten. handelingen dient te worden nage gaan, kortom ieder proces-verbaal of een speciaal hiervoor gecreëerd ander stuk, zal een enquêteformu lier moeten worden in een mon- steronderzoek naar „Het verkeers gedrag van de Nederlander". Daarnaast zouden wij een be roep willen doen op de verkeers bonden. Het moet voor deze bon den mogelijk zijn de vrijwillige medewerking van een grote groep geselecteerde weggebruikers te krijgen, die bereid zijn, hun bevin dingen mede te delen. Door „het grote getal" kan een objectief beeld verkregen worden van het verkeersgedrag van de Nederlander. Bij een juiste verwerking van de door politie en verkeersbonden ver kregen gegevens zal tenslotte een „portret van de Nederlandse wegge bruiker" kunnen ontstaan, dat de grondslag zou kunnen vormen voor (verkeers) opvoeding, voor wettelijke maatregelen, voor de „planning" van wegen en aanduidingen, voor al die maatregelen, welke nodig zijn, om ons verkeer te verbeteren. Aan werkelijk goede wetten en re- fels heeft steeds een diepgaande ennis van de mens en zijn gedragin gen, goede en slechte, ten grondslag gelegen. Om regels voor de „ver keersmens" vast te stellen, dient men die „verkeersmens" door en door te kennen. Alleen dan zullen die regels goed zijn en alleen dan zal men er wellicht in slagen, het gedrag van die „verkeersmens" in een (roede rich ting te leiden. En wellicht zal daarnaast dat por tret tevens een „zelfportret" zijn, dat een prikkel vormt om het eigen ge drag te wijzigen. Het bleek allemaal niet zo gruwelijk te zijn als we ons hadden voorgesteld. Op de baar lag een kamponghoofd met een gebroken arm en een lijdend 'gezicht. De gebroken arm was met een rode lap aan de stok halverwege de baar vastgebonden; een ruwe manier van spalken. De man voorop droeg de klapper Een vliegveld? Maar de helikopters onder hielden gestaag de lucht brug met Ok Sibil; de piloten hadden geen tijd voor gewonden op een draagbaar of voor ver minkte kindertjes. Rond 16 juni waren ze klaar met het overvliegen van hulp personeel en voorraden. Nu zou voor ons ook de grote dag aan breken, de dag waarop we ein delijk zouden kunnen onderzoe ken of er in de Ok Sibil-vallei mogelijkheden waren voor een vliegveld. Want dat vliegveld was het „to be or not to be" voor het wel slagen van de grote expeditie van het komende voorjaar. Volgende keer: Honderd Papoea's gaan r iel massa ie lijf die op de arm van het dorps hoofd was gevallen als (Door overste G. F. Venema) e komst van de expeditieleden in Mindiptanah was voor de inheemse bevolking een dagelijks weerkerend feest. Het gaan en komen van de twee helikopters, die iedere dag voor raden naar het noorden voerden, hield niet op drommen toe schouwers op de been te brengen. Het geïmproviseerd landings terrein op het hellende voetbalveld was op slag het dorps centrum geworden. Door ervaring rijker geworden maakten de helikopterpiloten de „luchtbrug" naar de Ok Sibil-vallei steeds hechter. Maar heli kopters hebben een nadeel Dat nadeel bestond hierin, dat een wentelwiek per vlucht over ongeciviliseerd terrein slechts 180 kg kan vervoeren. En er moesten duizenden kilo's overgebracht worden. Jean Cecille en zijn mannen maakten tientallen en nog eens tientallen vluchten; als nijvere bijen gingen de „brommende hemelwonderen" zoals de papoea's ze zagen heen en weer. Voor de piloten werd het pas leuk toen. ze er eindelijk aan toe waren om het papoea-hulppersoneel van de expeditie te gaan overvliegen. Het enthousiasme van de donkere politiemannen kende geen grenzen als ze aan de beurt waren om met de „brommer" mee te gaan. Toch was het niet alles opgewekt heid in Mindiptanah. We maakten er ook weer eens kennis met de vreemde, vaak ook harde zeden van papoealand. stuk van overtuiging mee. In de stoet liepen de vrouwen en kinderen; ze begeleidden Pa naar het ziekenhuis, om daar te blijven kamDeren tot dat de arm >veet beter zou zijn. Een vermakelijk geval. Minder gruwelijk dan we m ons hadden voorgesteld H Hard advies t missieziekenhuis bergt ove- rigens ook minder vermake- We zei vc: Sombere stoet zaten kort voordat we zelf naar Ok Sibil zouden ertrekken in de avond schemer uit te blazen van een spelletje badminton, toen onze aandacht werd getrokken door een sombere stoet. Een ruwe draagbaar, gedragen door vier mannen, naderde hei dorp. Lag er een dode op, een zwaargewond Voorop liep een papoea met een hele grote kokos noot. De dx-aagbaar leek in het midden een stok met een vlag te voeren. Onze nieuwsgierigheid deed ons dit drama onderzoeken. lijke gevallen. Zo lag er een kindje van een jaar of vier met ernstig verbrande armpjes. Het had vruchten weggenomen uit de tuin van de buurman. Dc vader had het kind gestraft dooi het met de „schuldige" armpjci in het vuur te houden. Daarmee 'v was de vader nog mild geweest, 1 want het advies van de dorps onderwijzer had geluid: „Hak de handjes er maar af; dan kan het niet meer stelen Papoealand: een land met harde zeden, een ruw land, een land met anecdotes en humoristische ge beurtenissen. Het dorpshoofd van Mindiptanah met een zogenaamde jaarvogei in zijn handen. Werkzaamheden van Eerste en Tweede Kamer Reeds op dinsdag 3 september her vatten de beide Kamer der Staten-üe- ncraal haar openbare vergaderingen. In de Eerste Kamer komt die dag aan de orde de stemming over 't ontwerp van wet tot verhoging van do pensi oenen van gewezen ministers, gewe zen staatssecretarissen en gewezen le den van de Tweede Kamer aer Staten- Gcneraal, zomede van de pensioenen van hun weduwen en wezen met een algemene toeslag. Vervolgens zal worden behandeld het ontwerp van rykswet tot goedkeu ring van het op 27 maart 1956 te 's- Gravenhage gesloten verdrag van vriendschap, handel en scheepvaart tussen het Koninkrijk der Nederlan den en de Verenigde Staten van Ame rika, met bijbehorenf briefwisseling. id protocol en In de vergadering van de Tweede Kamer zal de voorzitter voorstellen onmiddellijk een aanvang te maken met de beraadslaging over het wets ontwerp tot vaststelling van boek 1 van het nieuwe burgerlijk wetboek. Regering van Antillen wil doodstraf afschaffen. Bij de Staten Is een ontwerp Inge diend tot afschaffing van de dood straf op de Nederlandse Antillen. Een uitzondering wordt geirthakt ten aanzien van een tweetal artikelen, namelijk artikel 103 en artikel 108 van het Wetboek van Strafrecht. Hierin houdt de doodstraf verband met de mogelijkheid- vau het ont staan. tengevolge van de daar om schreven handelingen, van vijande lijkheden met vreemde mogendheden, of van hulpverlening aan de vjjand of benadeling van de staat in tijd van oorlog. Gezien de zeer kwetsba re industrie van de Ned. Antillen acht de regering handhaving van de doodstraf op deze plaatsen van 't wetboek van strafrecht gewenst. Van 1870 tot heden werd op de Ne derlandse Antillen de doodstraf slechts in drie gevallen opgelegd. In geen van deze drie gevallen werd zij ten uitvoer gelegd. WOENSDAG 28 AUGUSTUS. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 PPRO. 10.20 VARA. 10.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.23 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.15 Gram. (9.35—9.40 Waterst.) VPRO: it.oo Boekbespr, 30.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.45 Muzikale opkla ringen. 11.30 Voor de kinderen. 12.00 Lich te muz. 12.30 Land- en tutnbouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Ham mondorgelspel. 13.00 Nws. 13.15 Dans- muz. 13.50 Medische kron. 14.00 Gram. 14.45 Voor de Jeugd. 16.00 Voor de zie ken. 1630 Gram. 1630 Lichte muz. 17.15 Vakantletips. 1730 Regeringsuitz.: Rijks delen overzee: Jeugduitz.: Wonderlijke dieren uit het Surinaamse oerwoud, door C. Butner. ïa.oo Nws. en comm. 18.20 Act. 18.30 R.V.U.: Een vergeten beschaving: Het rijk der Groot Mogols in Voor-Indië in de 16e en 17e eeuw, door dr. dr. R. W. H. Pttlo. 19.00 Gram. 19.10 Voordr. VPRO: 19.30 Voor de Jeud. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Tussen de regels door, comm. 20.15 Symf.ork. en solist. 21.05 Het is waar. maar geloof het niet. hoorspel. 22.00 Pianoduo. 22.20 Het geofysisch jaar, caus. 2235 Amus. muz. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 233024.00 Socialistisch nws. In Esperanto. HILVERSUM IL 298 m 1007 kc/s. 7.00— 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gewijde muz. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws.- en weerber. 8.15 Gram. 9-00 Voor de zie ken. 930 Vernuft en techniek, eau». 9-35 Lichte muz. 10.05 Gram. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Gram. 12.00 Viool en ptano. 32.20 Gram. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Gram. 12.37 Middagpauze- dienst. 13.00 Nws. 13.15 Met Pit op pad. 13.20 Lichte muz. 13.50 Gram. 13.00 Omr.- ork. en sol. 16.00 Voor de Jeugd. 17.15 Lichte muz. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 17.55 Kerkkoor. 18.15 Viool en piano. 18.45 Spectrum van het chr. organisatie- en verenigingsleven. 19.00 Nws.- en weerbe richten. 19.30 Kerkorgelrecital. 1830 BuL tenl. overz. 19.50 Gram. 20.00 Rad'okrant. 20.20 Pianorecital. 2030 Muzikale lulster- wedstr. 23.15 Ori-.canc. 22.00 Technische hulp aan de plattelands huiden- en leder- Industrie In Uttar Pradesh. India. caus. 22.15 Vocaa» ens. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. en SOS-be-. 23.15—24.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA. VARA: 17.001730 Voor de kinderen. NCRV: 20.00 „Ladies en Gentlemen", TV-spel. 2130—23.00 Dagsluiting.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 9