KAPPIE ew Lei stAAtsge/xeim
Klanken uit de ether
JAPANS „LEEUWERIK" IN
EEN GOUDEN KOOI
■JM
j'fr
ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1957
PROVINCIALE ZEBUWBE COURANT
15
HlBARl MISORA
Haar stem trekt duizenden
Zoals alles uit Amerika, dat geld
opbrengt, in Japan wordt ge
ïmiteerd, heeft dit land ook zijn
Elvis Presley, schrijft Robert Trum
bull in de New York Times. De. Ja
panse Presley is een nauwkeurige
namaak van de Amerikaanse Rock
'n Roll-held compleet!met bakkebaar
den en een pr ecies eendere stem. Ka-
zuya Kosaka weet hoe hij de jeugd
moet inpalmen, maar wat geld ma
ken betreft is hij de mindere van een
bekoorlijke 19-jarige schone, die naar
de naam Ribari Misora luistert. Zij
zingt ook en trekt dan zoveel men
sen dat reeds één bewonderaar werd
gedood en verscheidenen gewond in
het gedrang rond de theaters, waar
zij verscheen.
Voor haar eigen veiligheid en die
van haar publiek moest zij zon
der dat zij het wilde een klui-
zenares worden. Zij laat zich slechts
zien in de theaters en studio's waar
zij optreedt, in de hotels waarin zij
leeft en in de auto's die haar van de
ene plaats naar de andere brengen.
Haar impresario's zijn van mening,
dat zij in doodsgevaar zou verkeren
en bovendien een bedreiging van de
publieke veiligheid vormen wanneer
haar zou worden toegestaan om in
Tokio's drukke Ginza te gaan wan
delen. Gemeten naar de standaard
van elk willekeurig land is zij rijk
en voor een land als Japan fabelach
tig rijk. Dit meisje, wier voornaam
„Leeuwerik" betekent, leeft als een
vogel in een gouden kooi.
Zij verzamelt juwelen haar eni
ge liefhebberij maar ze zelf
kopen kan ze niet. Een klein
fortuin moet ze besteden aan haar
kleren, doch ze draagt ze slechts op
het toneel. Jarenlang heeft Hibari
aan de top gestaan van de lijst die
het ministerie van belastingen jaar-
Advertentie)
lllllllllllllllll
MAZETFABRIËKEN TB ZEVEN8ERGEW
lijks publiceert van mensen met top
salarissen uit de varieté-wereld.
Verleden jaar bedroegen haar in
komsten van toneel, film, televisie,
radio en grammofoonplaten ruim
f 200.000.De helft hiervan ging
naar de belastingen, tien procent
verdween in de zakken van haar bei
de impresario's, een groot gedeelte
werd besteed aan kleding en derge
lijke en de rest werd door haar moe
der, die de financiën beheert, op de
bank gezet. Het is de ambitie van
mama voor haar zingende dochter,
zo zegt men, waardoor Hibari die op
haar zevende jaar met zingen begon,
het zo ver wist te brengen.
Volgens Hibari's impresario's is
er niemand in Japan, die niet
weet wie Hijjari Misora is. Haar
jonge, frisse gezicht straalt de Ja
panner aan alle kanten toe op aan
plakbiljetten, in kranten met een
massa-oplaag en van een half mil
joen televisieschermen. Haar stem
wordt ten gehore gebracht door meer
dan veertien miljoen radiotoestellen
en ontelbare grammofoonplaten zijn
van haar in omloop. Wat de film
betreft nog steeds volgens haar im
presario's laat de film, waaraan
zij nu werkt in een studio te Tokio
Hibari zien in haar achttiende rol.
Waar zijn onze schepen?
Abbekerk 21 160 m w. v. Kaap Cambodia.
Alhena 22 Rio de Janeiro n. Vitoria.
Alderamin 16 8 te Karachie.
Arendsdijk 22 te Antwerpen.
Alkaid 17 v. Bahrein.
Amerskerk 21 8 489 m. n. v, Dakar.
Amstelstad 1 Osaka n. Geelong,
Blltar 20 (lw. v. Aden.
Cramia 29 Birkenhead verw.
Gorilla 16 te Bombay.
Eenhoorn 22 Emden n. Hamburg.
Hulst 20 Oporto n, Antwerpen.
Khasiella 23 te Adrossan.
Kenia 21 55 m. z. v, Monrovia.
Kofca Agoeng 21 te Port Sudan.
KlOósterdljk 21 New York n. Boston.
Lean S 20 te Port Talbot.
Lè Mairc 14 te Kobe.
Léöpoldskerk 20 v. Port Said.
Loosdrecht 21 330 m. n.w. v. Straat
Messina.
Maashaven 20 te Hamburg-
Musilloyd 21 320 m. w. v. Salatan.
Mijdrecht 20 72 m. z.t.w. Ras al Hadd.
Nieuw Holland 22 340 m. z.z.o. n. Sydney
Ondina 21 690 m. n.o. Mona Passage.
Planoius 10 te Surabaja.
Plato 21 Aalburg n. Aarhus.
Rita 22 te Pladju.
Sigll 19 te Brisbane.
Stad Rotterdam 16 te Middelsborough.
Straat Lombok 21 te Durban.
Spoorhaven 21 dw. v. Ile de Bas.
Taria 19 th. v. Barbados.
Vasum 22 Suez n. Mena.
40,. Op het goede schip
Kraak heerste diepe rust,
die slechts voorkomt aan
boord Van een klein schip,
dat in een rustige nacht
zijn weg zoekt over de on
metelijke oceaan. De zee
was kalm; aan de inkt
zwarte hemel flikkerden
ontelbare sterrenbeelden,
deen geluld verstoorde de
serene stilte.
Het licht van de Forel
was nu geheel onzichtbaar;
verdwenen in de duistere
verte. Kapple had zieh
hierover evenwel niet on
gerust gemaakt en was
naar zijn kooi gegaan. Okkl
was eveneens vroegtijdig
gaan slapen. Beneden in de
machinekamer zat de Mees
ter te knikkebollen bij zijn
machine. De heer drs. Floe-
blatt zat mijmerend op het
voordek. De enige, die in
dit nachtelijke uur blijk
gaf van activiteit, was de
Maat, die aan het roer
stond.
„Tot nu toe blijft alles heel rustig", mompelde de
brave stuurman tot zichzelf. „Ongewoon rustig
zelfs!" Er ging een korte rilling over zijn rug en
hij gluurde schichtig over zijn schouder. „Als dat
^0-70
»- pf-
maar niet de stilte vóór de storm is!"
Als de Maat een blik op het achterdek had kun
nen werpen zou hij hebben gezien, dat zijn vrees
niet geheel ongegrond was. Want Wie hees daar
zichzelf veerkrachtig aan boord? Niemand minder
dan de geheimzinnige heer Justus Iks!
ZONDAG 25 AUGUSTUS.
HILVERSUM I. 402 m 746 kc/s. 8.00
VARA. 12,00 AVRO. 17.00 VARA. 18,30
VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO,
VARA: 8.00 Nws. en postdulvenber. 8.18
Voor hét platteland. 8.30 Weer of geen
r, 10.00 Geestelijk leven, caus. 10.15
Lichte muz, 10.40 Voordr. en muziek. 11.00
Gram. 11.20 Gabaret. AVRO; 12.00 Ge-
progr. voor de strijdkrachten. 12.55
Sportspiegel, 13.00 Nws, 13.05 Meded. of
gram. 13.10 Carlllonmuz. 13,20 Gram. 14.00
Boekbespr. 14.20 Koorzang. 14.45 Het oude
Iran en de nieuwe tijd, caus. 15.00 Ka-
merork. en solist. 15.50 Dansmuz. (Inter
ior gram.) 16.30 Sportrevue. VARA:
17.00 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Nws. 18.05 Sportjounn.' VPRO: 18.30 Ev.
luth, keiikdienst. IKOR: 19.00 Voor de
jeugd. 19.30 De Open Deur, radiozondags
blad. AVRO: 20.00 Nws. 20 05 Amus- muz.
20.45 Offenbach en zijn Parijs, hoorspel.
21.10 Gevar. progr. 22.00 Act. 22.10 Strijk-
.ork. 22.30 Gram. 23.00 Nws. 23.15—24.00
Ethe'rkoopjes.
HILVERSUM II. 298 m 1007 kc/s. 8.00
KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00
NCRV. 12.15 KRO. 17.00 NCRV. 19.45—
24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Plechti
ge hoogmis. NCRV: 9.30 Nws. en waterst.
9.45 Gram. IKOR: 10.00 Oud-kathalieke
hoogmis. 11.30 Vrageubeairvtw. 11.45 De
kerk aan het werk, caus. NCRV: 12.00
Samenzang. KRO: 12.15 Gram. 12.20 Idem.
12.40 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws.
en kath, nws, 13.10 Instr. kwint, en so
liste. 13.25 Gram. 13.45 Boekbespr. 14,00
Gram. 14.25 Bel Canto. 15.15 Gram. 15.55
Amus. miuz. 18.15 Europese roelkampioen-
schappen. 16.20 Sport. 16.30 Vespers.
NCRV: 17.00 Geref. kerkd. 18.30 Vocaal
ens. 19.00 Nws. uit de kerken. 19.05 Gram.
19.30 Het evangelie en het gewone le
ven, caus. KRO: 19.45 Nws: 20.00 Cabaret.
20.30 Gram. 20.50 Internat, K.A.J. spel te
Rome. 21,10 Gram. 21.30 Geen hoger be
roep voor U, hoorspel, 22.45 Avondge
bed cn Ut. kal. 23 00 Nws. 23.15—24.00
Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA.
NTS.: 17.45—18.15 Eurovisie: Rep. - Int.
Kath. Arbeiders Jeugd te Rome.
IKOR: 19.0—20.00 Ned. prot. kerkd. te
Berlijn.
MAANDAG 26 AUGUSTUS.
HILVERSUM I. 402 m 746 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.23 Gram.
8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw.
9.05 Gram. (9.35—9.40 Waterst.) VPRO:
1.00 Voor de oude dag, caus. 10.05 Mor
genwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.45
Ballroomork. 11.15 Bariton en piano. 11.30
Voor de kinderen. 12.00 Orgelspel. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het
platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nws. 13.15
Voor de middenstand. 13.20 Hawaiianmuz.
13.45 Voor de vrouw. 14.09 Blokfluit, hobo,
fagot en claveclmbel. 14.25 Vlieg er eens
uit! 15.20 Gram. 15.35 Zestig minuten
voor boven de zestig. 16.35 Pianotrio. 17.00
Pianoduo. 17.20 Vakantietips. 18.00 Nws.
en comm. 18.20 Lichte muz. 1850 Gram.
19.10 Act. 19-20 Gram. 19 45 Regeringsultz.:
Landbouwrubriek1 Het bewaren van
uien. 2 Het monsteren van vee. 3 Als
de hennèn aan de leg gaan. 20.00 Nws.
20.05 Promènade ork., klein koor en so
liste. 20.45 Horen en bezorgen. 21.25 Plano
trio. 21.50 De ontwikkeling van de Sow-
jet-economie, caus. 22.05 Hammondorgel-
spel. 22.25 Sport. 22.30 Met de plaat op
reis. 23.00 Nws. en SOS-b«r. 23.15 Gram.
23.40—24.00 Idem.
HILVERSUM II. 298 m 1007 kc/s. 7.00—
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gewijde muz.
7.30 Gram. 7.45 Een woord voor de dag.
8.00 Nws.- en weerber. 8.15 Gram. 8.30
Lichte muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30
Voordr. 950 Gram. 10.30 Esthetische
etherleergang. 11.15 Gram. 11.25 Licht,
progr. 12,25 Voor boer en tuindér, 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte
muz. 12.53 Gram, of act, 13.00 Nws. 13.15
instr. trio. 13.40 Gram. 13.50 Radiophtl
harm. ork. en soliste. 14.45 Voor de
vrouw. 15.15 Meisjeskoor. 15.35 Gram.
18.00 Bljbeloverdenking 16.30 Pianoreci
tal. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Lichte
muz. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsultz.:
Rijksdelen overzee: dr. F. C. Kamma: Uit
het gedachtenleven van Papoea's in
Nieuw-Guinea. 13.00 Orgelspel. 18.30 Gr.
18.50 Boekbespr. 19.00 Nws.- en weerber.
19.10 Hulsmuz. 19.35 Het nieuwe lied voor
schóól en huis. caus. 19.50 Gram. 20.00
Radiokrant. 20.20 Jeugdconc. 20.50 De af
sluiting van het Haringvliet, caus. 21.10
Kamermuz, 21.35 De oprichting van een
vakopleidingscentrum in Bangkok, caus
21.45 Metropole ork, 22.20 Pianorecital.
22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nws. en
SOS-ber. 23.1$ Gram. 23.45—24.00 Idem.
TELEVISIEPROGRAMMA.
NCRV: 20.30 Film. 20.40 Progr. over
tandverzorging. 21.05 Fllmrubrlek, 21.25
Cabaret. 21.50 Dagsluiting.
Geen bonen meer naar
België en Luxemburg
Met ingang van vandaag zal dc in-
voer van bonen uit Nederland m Bel
gië en Luxemburg worden stopgezet,
Hoe lang dit zal duren is niet be
kend. Voor de Nederlandse telers is
deze maatregel niet zo heel belangrijk
want de bonenexport naar deze landen
was toch reeds van weinig betekenis.
Weer invoermogelijkheid
voor tomaten
Met ingang van donderdag is de in
voer van tomaten uit België in ons
land weer toegestaan. Op grond van
de prijsontwikkeling voor tomaten op
de Nederlandse markt werd deze in
voer enige tijd geleden stop gezet. De
prijs van tomaten in ons land is de
laatste dagen weer heel wat opgelo
pen en lag dinsdag voor de beste kwa
liteit weer rond 40 ct. per kg.
HOOG
EN LAAG WATER
25 augustus
nap
-f.
nap
nap
nap
Vlissingen
1.16
2.16
13.36
2.26
7.47
1.80
20.20
2.27
Terneuzen
1.45
2.31
14.06
2.40
8.20
1.93
20.53
2.40
Hansweert
2.29
2.42
14.50
2.48
8.54
2.10
21.27
2.57
Zierikzee
2.52
1.62
15.15
1.53
8.17
1.44
20.50
1.68
Wemeldinge
3.03
1.87
15.31
1.79
8.44
1.70
21.07
1.98
26 augustus
nap
nap
nap
nap.
Vlissingen
2.01
2.35
14.17
2.45
8.30
1.91
21.06
2.39
Terneuzen
2.31
2.49
14.50
2.59
9.04
2.04
21.40
2.52
Hansweert
3.21
2.59
15.38
2.65
9,39
2.21
22.15
2.69
Zierikzee
3.43
1.76
16.01
1.65
8.58
1.40
21.30
1.70
Wemeldinge
3.52
2.03
16.17
1.92
9.27
1.66
2152
2.00
„Hoe lang nog, hoe lang
nog?", dat waren de
woorden die het veulen
van de lange wei het
meeste hinnikte. Toen
hij nog maar twee mi
nuutjes oud was, zeurde
hij al: „ma, hoe lang
duurt het nog voor ik
naar de wei mag?"
Toen hij één keer in de
wei stond, vroeg hij tel
kens: „ma, hoe lang
duurt het nog voor ik
met jou over de dam in
de sloot mag?"
Nadat hij ook over de
dam in de sloot was ge
gaan, vroeg hij: „ma,
wanneer mag ik nu op
de grote weg?" En als
zijn moeder dan zei:
„nou, kind, dat duurt
nog wel even", zeurde
hij: „hóe lang duurt het
dan, ma? Hoe lang?"
Zijn moeder werd er tu
reluurs van en ge waS
dolblij toen de boer het
veulen een keer naast de
wagen die zij trekken
moest liet meelopen. Nu
was het veulen op de
grote weg geweest, nu
zou hij misschien niet
meer zeuren. Maar o
nee; terwijl hij naast
haar voortdraafde, hijg
de hij: ..zeg ma, hoe
lang duurt het nou nog
voor lk de wagen trek
ken mag?"
kina", zuchtte zijn
moeder, „wees blij dat
je de tijd nog hebt. Jij
hebt alle dagen vakan
tie, je kunt doen wat
je wilt
„Ik heb helemaal de tijd
niet", brieste het veulen
eigenwijs, „ik wil nu al
voor de wagen."
„Stil toch, kind, je
wordt veel te moe als je
draaft en praat tegelijk.
Het veulen hield" zijn
mond, want hij merkte
in zijn benen hoe moe
hij werd. Maar zo gauw
zijn moeder was uitge
spannen, begon hij weer:
„Zeg ma, hoe lang denk
je dat het nog duurt
voor ik de wagen mag
trekken Toe ma, hoe
lang duurt het nog?
Hoe lang?"
„Luister eens kind", zei
zijn moeder, „één keer
zul je nu toch geduld
moeten hebben. Je hebt
een weiland, je bent Over
de dam geweest, je hebt
naast me gelopen op de
f;rote weg. Alles op z'n
ijd. Maar vóór de wa
gendat duurt nog
eveneerst moet jê
groot en sterk zijn, net
als ik en je vader."
„Maar ik ben al groot en
sterk", riep het veulen
boos, „alle mensen staan
stil als ze me zien en
ze zeggen: „wat wordt
hij al groot en zie je'hoe
sterk hij is?"
„Jawel", knikte zijn
moeder, „dat zeggen ze
ook en je bent ook stérk,
maar nog niet groot en
sterk genoeg om de wa
gen te trekken. Wacht
je beurt nou maar af,
het is gauw genoeg
tijd."
Maar het domme veu
len had geen tijd; hij
wou niet wachten. Op
een morgen zag hij een
hele stoet paarden langs
de grote weg voorbij
zijn weiland komen.
„Waar gaan die paarden
naar toe?", vroeg hij
aan zijn moeder.
„Naar de p&ardenmarkt,
kind."
„Paardenmarkt?" Het
veulen had wel veel
meer willen. vragen,
maar hij was bang dat
zijn" moeder weer zou
zeggen; ;;wacht jij maar-
af..." en daarom vroeg
hij niets en ging, toen
zijn moeder even niet
keek, er vandoor. Eerst
liep hij over de dam,
toen sprong hij over een
smal slootje en daarna
klauterde hij tegen de
de berm op naar de gro
te weg en lièp in galop
achter de stoet paarden
aan. Hoe verder hij liep
hoe meer paarden hij
zag: grote paarden,
kleine paarden, pony's,
oude paarden, jonge
paarden, o, zo veel.
„Wat moet het heerlijk
zijn op die paarden
markt", dacht net veu
len, „zoveel paarden bij
elkaarIk heb groot
felijk dat ik gegaan
en. Nu maak ik mis
schien nog vrienden."
Opeens stond hij stil,
want iedereen stond stil:
„alle paarden en alle
boeren die bij die paar
den hoorden. Ze waren
op een plein in de stad,
Waar overal palen ston
den en tussen die palen
hingen touwen. „Wat is
dat hier?", vroeg het
veulen aan een Bruine
bles die naast hem liep.
„Paardenmarkt", zei de
bles en hij liet Zich door
zijn baas geduldig aan
één van die touwen bin
den. „O, dacht het veu
len, „nou als dit de
paardenmarkt is, blijf ik
hier natuurlijk ook."
Het viel hem een beetje
tegen. Palen, touwen,
boeren en paarden, meer
was ér niet. Hij had ge
dacht dat het een groot
paardenfêest zou wor
den. midden in een mooi
weiland. Af en toe stond
er een boer bij hem stil,
bekeek hem en schudde
dan zijn hoofd. „Te klein
mompelden ze en
ze liepen weer door. Het
veulen werd een beetje
stijf van het lange stil
staan; hij miste zijn
mooie lange weide en
hét groene gras. Hij wil-
Zoals jullie nog wel
weten schildert onze
muis niet slecht
Alles wat er op haar
doek komt lijkt't is
werkelijk waar, nét echt
Op haar kastje stond
een schaaltje helemaal
gevuld met fruit'
Dat is mooi, dacht ons
klein muisje. Ja, dat
schilder ik eens uit
Mies de Muis at eerst
een appeltóen een peer
en een banaan
„Nu" zei ze het wordt
al minder.... ik zal gauw
beginnen gaan
En ze schilderde het
schaaltje maar... oh
Miesje mat een mop...,
want ze at toen onder
tussen nog een half ppnd
druiven op.....
Toen het doek geheel
gereed was, was het best
naar Miesjes zin
Maar.,,, de appels en de
peren die zaten er niet
meer inj.'Il
Dit is weer eens een moeilijke opgave voor de reken-bollebozen. In deze ver
menigvuldiging zijn een paar cijfers door stippen vervangen. Proberen jullie
maar eens of je kunt vinden welke cijfers daar moeten staan.
De oplossing van de puzzel, die vorige week werd gepubliceerd, luidt: De
clown rechts boven heeft die even grote knopen.
de eigenlijk wel weg,
maar dat kon niet, want
één der boeren had hem
bij vergissing ook aan
't touw vastgezet, naast
dé bruine bles. En toen
tegen de avond de meeste
boeren op huis aangin
gen en het steeds leger
Werd op de markt, stond
het veulen daar nog al
tijd. De bruine bles
naast hem ging ook weg
en toen pas merkte hij
dat er bijna niemand
meer was. Ja, toch, ver
derop stond een mager
zwart paardje. Een paar
zigeuners wilden het
juist voor hun kar span
nen. „Hé", zei er opeens
één en hij wees naar het
veulen.
„Ha...", lachten de an
deren en ze kwamen met
z'n allen op hem toe,
„Een veulen, iemand
heeft een veulen verge
ten. Nou, wij hebben het
eerlijk gevonden, Dit
veulen is dus voor ons.
Voor het veulen wist
wat er met hem gebeur
de hadden ze hem los
gemaakt en naast het
zwarte paardje voor de
wagen gespannen. Even
dacnt hij heel trots: „nu
sta ik toch voor een wa
gen!", maar dat duurde
maar 'n minuutje, want
de zigeuners sprongen
op de kar en „zwiep"
zwaaiden ze hun zweep
door de lucht en trokken
aan de leidsels.
Of hij wilde of niet hij
moest trekken! O, o wat
viel dat tegen! Na een
paar meter kon hij al
haast niét meer. Maar
de zigeuners zwaaiden
de zweep en riepen „hu
huvort.paard!"
Het veulen sjokte over
de weg zo hard als hij
kon met de zware kar
achter zich aan. Hij was
bulten adem en hij kon
zijn hoofd niet eens
meer omhoog houden.
Het leek wel of er geen
eind aan de weg kwam.
Maar toen opeens... wat
hoorde hij daar in de
verte Ergens in het
donker hinnikte een
paardenstem! Zijn moe
der die bij het hek van
de lange weide om hem
stond te roepen. Het
veulen spande al zijn
krachten in en hinnikte
terug zo hard hij maar
kon. En toentoen
gebeurde er iets: zijn
moeder nam een gewel
dige sprong over de
sloot, draafde naar dê
weg en ging dwars voor
de Kar van de zigeuners
staan, hinnikend en brie
send. En wat de zigeu
ners ook deden ze ging
niet opzij voor de boer
op het lawaai afkwam.
En nu? Nu graast het
veulen weer rustig in
zijn mooie lange weide,
vlakbij zijn móeder; hij
heeft voor alles de tijd
en vraagt nooit meer:
hoe lang nog? Hij weet
nu maar al te goed wat
er gebeurt met veulens
die niet wachten kun
nen.
EEN VERJAARSCADEAU.
Het is avond in het bos
alle dieren zijn al thuis.
Maar wie zit daar nog op 't mo'
zonder slaap en zonder huis?
Dat is Blup, de bruine pad,
die zich overdag verschuilt
onder een groen varenblad,
maar die nu een deuntje huilt.
Blup is jarig en daarom,
omdat niemand, niotmand 't weet,
omdat niemand, niemand komt
en het hele bos 't vergeet.
„Als er maar één vriendje kwam
of een bloempje of een blad",
zucht hij naast de berkestam,
„ach, dat was tenminste wat!"
Blup, de pad zit Stil en wacht,
dan hij is zo vreeslijk moe
en 't is lang zo'n hele nacht,
vallen zijn twee oogjes toe.
Weet je wat hij 's morgens ziet
vlakbij op het groene mos?
Hij geiooft zijn ogen niet:
een cadeautje van het bos.
Niet te groot en niet te klein
een mooi stoeltje rood en wit
Blup zal nooit meer treurig zijn
als hij op dat stoeltje zit.