zm n m m Jg m m m as. De toekomst aan de 100-jarigen. Hollandse landbouwvliegers werken in Nieuw Zeeland FRANSEN BESCHULDIGD VAN GRUWELEN EN WREEDHEDEN AUTOMONTEUR WERD MET OPEN ARMEN IN SYDNEY ONTVANGEN ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1957 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT IS (Advertentie) HAUK DE HEUS ,,RUNT" AIR SUPER Straaljager is veiliger (Van onze luchtvaartmedewerker). De landbouwluchtvaart Is na Amerika in Nieuw Zeeland het sterkst ontwikkeld en wordt daar op werkelijk zeer grote schaal toegepast. Voor al voor het bemesten en zaaien van gras worden zeer vaak vliegtuigen in gezet. In 1948 is men in Nieuw Zeeland met die landbouwvliegerij zo'n beetje begonnen en in 1952 hadden al een 24-tal bedrijven samen zo rond de 100 landbouwvliegtuigen. En op het ogenblik zijn er in Nieuw Zeeland niet minder dan 272 landbouwvliegtuigen geregistreerd. Het is voor ons wel aardig om te weten, dat er daarvan verscheidene door Nederlandse landbouwvliegers worden gevlogen. Eén van die Nederlanders is Hank de Heus, een oud-leerling van de bekende Soesterbergse vlieg-instructeur Piet van der Griendt. Hank in Holland zal hij vroeger wel gewoon Henk hebben geheten is in 1952 naar Nieuw Zeeland geëmigreerd en heeft daar met steun van enkele boeren de Air Super Ltd. opgericht, een landbouwluchtvaartmaatschap- pijtje, dat vliegt met Tiger Moth's en moderne Fletcher FU-24's, speciaal voor de landbouw ontworpen Amerikaanse machientjes, waarvan er door Nieuw Zeeland reeds een honderd werden besteld. Hank de Heus heeft al meer dan 2400 uur op landbouwvliegtuigen ge vlogen en dat zegt heel wat. Want er Is waarschijnlijk geen manier van vliegen zó gevaarlijk als juist dit landbouwvliegen. Er wordt altijd slechts op enkele meters boven de grond gevlogen en de kans op bot singen met telefoonpalen en andere obstakels is geweldig groot. Vliegen in een straaljager is héél wat veili ger 1 Dakota omgebouwd Een Nederlandse werktuigkun dige in Nieuw Zeeland is de heer A. C. Christoffels jr., die werkt bij de James Aviation Co. in Hamil ton. Hij is daar opgeklommen tot adjunct-chef van de vliegtechni sche dienst. Ook James Aviation doet aan landbouwvliegen en maakt daarbij zelfs gebruik van een grotendeels door de heer Chris toffels verbouwde Dakota. Niet minder dan 125 „airstrips" kleine vliegveldjes worden door de machines van deze maatschap pij gebruikt. Hoeveel kunstmest er alleen in Nieuw Zeeland al door vliegtuigen wordt verstrooid, blijkt wel uit de volgende cijfers: tussen 31 maart 1952 en begin april 1953 werd één vijfde deel van het totale kunstmest- verbruik van dit land door vliegtui gen verzorgd, met name in de heuvel- actige terreinen. Over een gebied van ruim een half miljoen hectare werd K.N.S.M. aanvaardde m.s. ,Oranje-Nassau' Aan de vloot van de Koninklyke Nederlandse Stoomboot Maatschappij is gisteren 'n nieuw ultra-modern pas sagiersschip toegevoegd, namelijk het m.s. „Oranje Nassau". Met wat wel zijn tweeling mag heten, namelijk het in.s. „Prins der Nederlanden", dat volgende maand aan de genoemde re derij wordt overgedragen, zal het nieuwe schip een geregelde vierwe- keljjkse verbinding ouderhouden in de Caraïbïsche passagiersdienst. Het is een een-klasse schip, d.w.z. alle volgeboekt 116 passagiers beschikken over de gehele accomoda te, doch hebben een keuze uit een groot aantal gevarieerd ingerichte hutten voor een tot vier personen. Bovendien bevat het schip vijf rui men met een totale ladingscanaciteit van 218.000 c.f.t., 17.000 c.f.t. speci aal voor koelvries- en diepvrïeslading De „Oranje Nassau" is lang circa 142 meter en breed 18% meter. Het meet 7214 brt. en heeft een draag vermogen van 5300 'ton. Het is uitge rust met al hetgeen een snelle (15% mijl per uur) en veilige navigatie eist. De interieurs zijn ontworpen door en uitgevoerd onder leiding van de architect J. A. van Tienhoven. Van het vele, dat van verscheidene kun stenaars deze interieurs siert, noe men wij slechts een schilderij van H.M. de Koningin op het bordes tussen de beide vesibules, geschil derd door Piet van der Hem. bijna 160.000 ton kunstmest afgewor pen. Zelfs konijnengif wo"rdt in Nieuw Zeeland door vliegtuigen ver strooid: in 1955 niet minder dan 2719 ton Ook in Nederland breidt de land bouwluchtvaart zich gestadig uit. Er zijn vijf Kolibri-helicopters van Ne derlands fabrikaat voor de landbouw in ons land besteld, vier door een landbouwcoöperatie, een door de di rectie van de Wieringermeer voor het gebruik in de IJsselmeerpolders. Ne derland gaat een aarig woordje mee spreken in de landbouwluchtvaart. Daar is ook nog het nieuwe land- bouwvliegtuig, dat in Katwijk aan Zee door de N.V. Hollandair werd ontworpen en gebouwd en dat thans op Zestienhoven bij Rotterdam wordt proefgevlogen. Er bestaat stellig be hoefte aan een goed landbouwvlieg- tuig en wanneer dit ontwerp succes heeft, kan het zeker op belangstelling rekenen. Zoals ook de Kolobri, die uit stekend voor dit doel geschikt schijnt te zijn. Misschien komt het dan nog wel zover, dat Hollandse landbouwvlie gers in Nieuw-Zeeland in Nederland se vliegtuigen hun werk zullen doen. Een landbouwvlieger in actie. Zijn werk is riskanter dan dat van een straaljagerpiloot. Weekeind met enige regen (Van onze weerkundige medewerker) Regen- en onweersbuien kwa- 1 men ook gisteren weer boven ons land tot ontwikkeling. Zee- land kreeg hier een staart van s mee, maar de meeste regen H werd gisteravond te IJmuiden p gemeten, namelijk 31 millime- ter. De oude depressie boven de H Noordzee, die aanvankelijk nog buien brengt, neemt langzaam j= in betekenis af. Inmiddels is bij IJsland een nieuwe depressie p aangekomen, die naar het oos- p ten trekt. Een regenfront hier- p van heeft Engeland bereikt en p zal nog vandaag in ons land p opnieuw enige neerslag ver- s if oorzaken. Met de vrij krachti- p ge, zuidwestelijke wind blijft tijdens het weekeinde koele p lucht naar ons land stromen, p waarin de temperatuur wellicht p beneden de 18 graden Celcius zal blijven. Door de aanwezig- heid van een hoge-druk-gebied p bij de Azoren mag verwacht worden dat de westelijke circu- p latie boven de oceaan de ko- p mende dagen zal voortduren, p waardoor de regenkansen nog p vrij groot blijven. Zondag zijn p er echter ook opklaringen te verwachten. Bijzonder veel re- p gen is er deze week in Noord- H Holland gevallen, waar enkele jf stations meer dan 150 millime- p ter water kregen. lllllllllllllllllllllllilll^ NA RONDREIS DOOR ALGERIJE Ondervraging soms zo streng, dat slachtoffer overlijdt Teruggekeerd van een rondreis door Algerije heeft de Franse schrijver Martin-Chauffier, oud 63 jaar, in een artikel in het week blad „Demain" (soc.) de Franse troepen en politiebeambten in Al gerije van wreedheden beschul digd. Martin-Chauffier heeft, als lid van de internationale commis sie tegen het concentratiekamp- regiem een uitgestrekte rondreis gemaakt door Algerye, en daarbij veel informaties ingewonnen. „Zeer veel personen die tijdens razzia's worden gearresteerd, laat men onmiddellijk vrij. Anderen worden aan de justitie overgele verd, omdat men voldoende bewijs tegen ze heeft verzameld dat een rechtsvervolging mogelijk maakt. Maar wat volkomen onjuist isve len blijven dagen, weken en soms zelfs maandenlang in handen van politie of soldaten, zonder dat ho gere organen er op enigerlei wijze in worden gemengd." „Het gebeurt wel dat de onder vraging zo gestreng is dat het slacht offer eraan overlijdt. Het gebeurt Hii krijgt natuurlijk wel eens 'n pak slaag, maar alleen uit zelfverdediging ook wel dat hij het overleeft, maar in zo'n geval kan hij niet aan de autoriteiten worden overgeleverd, en evenmin kan hij worden vrijgela ten. Dat is mogelijk, als de man schul dig is bevonden door zijn ondervra gers, of als hij onschuldig is bevon den. In beide gevallen verdwijnt hij, na het verhoor, zonder een spoor achter te laten." „Dit eigenhandig optreden, dit martelsysteem, werkt niet alleen te gen mannen die ernstig verdacht worden van een zware misdaad. Ook mensen die minder sterk verdacht worden, en onscKuldigen zoals men kan afleiden uit de berechtingen van de zogenaamde „progressieve christenen worden erdoor geraakt onder wie vrouwen, en zeer jonge mensen. Laat ons niet vergeten dat de „misdadige intentie" of een sim- Londense havenarbeiders staken nog door. De Londense havenarbeiders heb ben besloten hun staking uit sym pathie met de sjouwers op de groen ten- en fruitmarkten voort te zetten, totdat de sjouwers maandag zelf het werk zullen hervatten. Het aantal schepen, waarop het werk stilligt, is tot honderd gestegen. De havenarbeiders hadden zich aan vankelijk bereid verklaard weer aan het werk te gaan, mits zij tot maan dag geen goederen voor genoemde markten zouden behoeven te verla den. De werkgevers zouden echter de ze- toezegging niet hebben willen doen. pel verdenken reeds voldoende is om een man te beroven van zijn vrij heid, en dikwijls van zijn leven", zo schreef Martin-Chauffier. Hij schreef dat de autoriteiten hebben getracht de wreedheden tegen te gaan door politie en soldaten op dracht te geven de gearresteerden naar kampen te brengen. Maar er zijn volgens Martin-Chauffier velen „die onderweg verdwijnen." ZEEUWEN ALS EMIGRANTEN Alleen het eten viel Vlissings gezin tegen (Van onze correspondent in Australië) Toen mevrouw B. Janiukde Hondt uit Vlissingen naar Austra lië emigreerde, vertrok ze met de gedachte „Overal wordt brood ge bakken". Maar in de kampen waar in ze terecht kwam in het nieuwe vaderland, heeft ze ervaren, dat je niet van brood alleen kunt le ven. Het eten in Australië is zo heel anders dan het Hollandse voedsel en men kookt er nu niet bepaald naar de smaak van een Hollandse huisvrouw. „Ik nam het eten uit de centrale keuken maar mee naar huis", lachte mevrouw Janiuk, toen we haar spraken, „dan kookte ik het maar voor de tweede maal, zodat het een beetje te eten was". De heer Janiuk was automonteur bij de N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" in Vlissingen en toen hij in Australië kwam, had hij weinig moeite om in zijn oude vak terecht te komen. „Ik wilde vooruit". Met deze woorden verklaarde hij de reden van zijn vertrek, waarvan hij nooit spijt heeft gehad. Behalve de voeding is er verder geen enkele reden tot klagen. Natuurlijk, alles is anders en een emigrant moet aan veel dingen, die hem even vreemd voorkomen, wen nen. AFSTANDEN. Zo zijn er de enorme grote afstan den. Het kamp ScheyviTle, waar de familie Janiuk eerst verblijf hield, ligt nogal afgelegen. In zijn eerste baan moest de heer Jainuk per dag vier uur reizen, 's Morgens al heel vroeg ging hij de deur uit. Dit was een van de redenen waarom zij wer den overgeplaatst naar een kamp op „slechts" dertig kilometer van Syd ney. Naar Australische begrippen is dat niet ver. Iedereen heeft er Im mers een auto! In dit land van de auto is voor een automonteur een goede boterham te verdienen en het is dan ook niet te verwonderen dat de heer Janiuk met open armen werd ontvangen door de Australische Fordfabrieken. Al spoe dig zelfs zag hij kans zijn positie te verbeteren. Nu werkt hij bij een transportbedrijf, waar hij 18 pond, dat is ongeveer 150 gulden in de week verdient. Daar komt geregeld nog iets bij voor overwerk. Dat geld is nodig om zelfstandig te worden. De heer en mevrouw Janiuk uit Vlis singen hébben geen spijt van hun emigratie naar Australië. Ieder week einde gaan zij met hun dochtertje Liza in de eigen auto naar 't strand. De heer Janiuk is net als vroeger in Vlissingen automonteur. „OVER 25 JAAR KAN IEDEREEN HET" De toekomst behoort aan de ouderdom en als men heden beweert, dat de wereld door grijs aards geregeerd wordt, moge dit waar zijn, maar het beduidt aller minst een schande. Het staat zelfs vast, dat bij het oud-worden de pres taties soms op merk waardige wijze in kwan titeit en kwaliteit toe nemen. In het algemeen neemt de leeftijd toe. Nauwe lijks heeft een land zich beroemd op de oudste mens of een ander land daagt op, dat nog een oudere blijkt te bezitten. In Azerbeidsjan is een herder, genaamd Eiwa- sow, die 11/8 jaar nioet zijn en een dochter van 120 jaar heeft. De Georgische bergbewoner Jegor Korosew verklaar de 156 jaar te zijn en als kind nog tegen Na poleon gevochten te heb ben. Een kortgeleden ge publiceerde Russische statistiek stelde zelfs vast, dat er zich in de 'Bowjet-Unie 10.000 men sen ouder dan 100 jaar bevinden, van wie er al leen reeds 2286 uit Geor gië stammen. Naar het overtuigende bewijs voor deze enorm hoog liggen de cijfers kan men be nieuwde verlangen. In Syrië stierf verleden zo mer op 125-jarige leef tijd de geëerde hadschi Mohammed Badaoui Abul Cliamat, die JfS kleinkinderen naliet. De oudste Chileen stierf verleden jaar op 133- jarige leeftijd en de Co- lumbiaan Janvier Per ei- ra, die men als de oud ste man ter wereld voor onderzoek naar de Vere nigde Staten bracht, moet naar het oordeel van de New Yorkse art sen inderdaad 167 jaar oud zijn. Een te Mem phis in de Verenigde Staten op 103-jarige leeftijd gestorven kleur ling werd aan zijn graf door zijn bijna even oude vrouw, met ioie hij S2 jaar lang gehuwd was, beweend. In een Joegoslavisch dorp leeft een zekere Djorje Wuckowicz, die beweert 159 jaar oud te zijn en steeds van groente en melk geleefd te hebben. De voorzitter van de Amerikaanse senaats commissie voor buiten landse zaken, de geduch te senator Green, is 86 jaar oud. De arts dr. Bortz te Philadelphia wijst er op grond van dit voorbeeld en andere ge lijke gevallen op, dat over 25 jaar iedere Ame rikaan in staat zal zijn de 100 jaar te halen; de kunst is, door energie en wilskracht de door over vloed en welstand ver oorzaakte ziekten te overwinnen. Natuurlijk voert iede re honderdjarige een eigen patentmiddel aan, dat in staat moet stel len het zover te brengen. Een zekere Thomas Matthews uit Wales ver klaart: „Men moet pijp roken, want dit doodt de microben!", terwijl een honderdjarige Mexicaan- se, die dagelijks drie pakjes cigaretten rookt, bij wijndrinken zweert. De Russische arts dr. Schapiro, die 6.000 grijs aards onderzocht, komt zijnerzijds tot het resul taat, dat slechts een ge regeld leven, een voort durend goed humeur, 'n voldoende en een gesta dige arbeid tot het be reiken van 'n hoge leef tijd leiden. En hoe ligt het met de alleroudsten in Neder land f In ons land wonen ongeveer zestig honderd jarigen en ouderen, on der wie twee vrouwen die 106 jaar oud zijn. Vraagt men hen, hoe het kon, dat ze zo oud werden, dan komt hun antwoord volledig over een met de bevindingen van dr. Shapiro. Een ge regeld leven, hard wer ken en een opgewekt hu meur zijn de sleutels tot een hoge leeftijd. Van de Nederlandse alleroud sten staat onomstotelijk vast, hoe oud zij zijn, dank zij onze onfeilbare bevolkingsadministratie De melding van hoge leeftijden uit minder ontwikkelde landen be rust doorgaans op fanta sie. Als de Joegoslaaf Wuckowicz beweert 159 jaar te zijn, dan kan hij dat niet bewijzen. EIGEN AUTO. Het is te begrijpen, dat de eerste wens van dc heer Janiuk, na al die moeilijkheden met trans port, een eigen auto was. Nu die auto heeft hij zich Inmiddels kun nen aanschaffen. Gedurende het weekeinde trekt hij er net als alle andere Australiërs met zijn wagen op uit. Het liefst naar het strand. Toen hij nog in Vlissingen woonde bracht nij uren op het strand door, waar hij dan naar schelpen en dergelijke zocht. Deze hobby heeft hij in Australië kunnen voortzet ten, want de stranden in de omge ving van Sydney zijn prachtig en strekken zich uit over een afstand van vele kilometers. Het tweede doel van de familie Janiuk is een eigen woning. De grond hebben ze al. gekocht voor 540 pond (ongeveer 5000 gulden). De volgende stap zal het bouwen van de woning zijn. De huisvesting in de kampen is anders niet slecht. Ruim zijn de ka mertjes er wel niet, maar je kunt je er in roeren. Je moet als emigrant weten over te schakelen", was de me ning van de heer Janiuk. En hoewel mevrouw Janiuk nog wel eens terugdenkt aan haar huis in de Bouwen Ewoutstraat in Vlissingen, vond ze toch, dat de voordelen van emigratie tegen de. nadelen opwegen. Haar man heeft bovendien een eigen zaak in het vooruitzicht, wat hij In Holland hoogstwaarschijnlijk nooit zou hebben bereikt. Compromis herwaardering van de Duitse mark? „Meer en meer wordt de Duitse Mark op het ogenblik een vluchtvaluta. Sedert de nieuwe no teringen van de Franse frank heeft zich opnieuw de afvloeiing van devie zen naar West-Duitsland geaccentu eerd, duidelijk met speculatieve be doelingen", zo schrijft het „Handcls- biatt" het orgaan van de industriële kringen van het Ruhrgebied. Op hoog niveau blijft men te Bonn beslist tegen elke gedachte aan her waardering van de Duitse mark, maar men begint te spreken over „de mogelijkheid van een compromis". Volgens bepaalde aanwijzingen zou de veronderstelling van een herwaar dering van 5 procent in opwaartse richting van de Duitse mark gelijk tijdig met een waardevermindering van 5 procent van het pond sterling niet geheel uitgesloten zijn", aldus 't blad. Koning Leopold naar Verenigde Staten Koning Leopold, die voorzitter is van een Belgische nationale commis sie voor de bestudering van de atoom wetenschap en haar economische en sociale gevolgen, zal binnenkort een particulier bezoek aan de Ver. Staten brengen, aldus meldt het Witte Huis te Washington. Hij zal problemen bestuderen welke verband houden met vreedzaam gebruik der kern energie. Alle gebouwen bij paleis yan Soekarno doorzocht Vandaag viert Indonesië voor de twaalfde maal de afkondiging van zyn onafhankelijkheid. Terwijl de be volking zich voor dc feestelijkheden opmaakte, hebben speciale veilig heidstroepen, welke voor een deel met machinegeweren waren uitgerust, vryda<* alle gebouwen, welke naby het paleis van president Soekarno in Djakarta zyn gelegen, doorzocht. Alle regeringsgebouwen en parti culiere kantoren, alsmede alle win kels in de omgeving van het „Mer- deka"-paleis, werden aan een zorgvul dig onderzoek onderworpen, terwijl de voorbiicangers werden aangehouden om hun identiteitspapieren te laten zien. Ook in andere delen van de met vlaggen getooide hoofdstad werden soortgelijke maatregelen genomen. Volgens de woordvoerder van het leger is dit geschied op last van de garnizoenscommandant van Djakarta als voorzorgsmaatregel tegen even tualiteiten, welke vandaag zich tijdens de plechtigheden in het paleis zouden kunnen voordoen. Russische piloot had instructies niet begrepen. Tijdens het onderzoek naar het ongeluk met 't Russische Aeroflot- vliegtuïg is twijfel uitgesproken of de Russische piloot de landingsin structies begrepen heeft. De luchtha ven Kastrup gebruikt de internatio nale taal voor het luchtverkeer, wel ke in hoofdzaak op het Engels is gebaseerd. De landingsinstructies werden gegeven door de vluchtleider F. T. M. Soercnsen, die de instruc ties door twee Russen liet vertalen, voor geval de piloot hem niet begrij pen zou. Geopperd wordt dat de tolken de technische aanwijzingen niet duide lijk hebben overgebracht. Opgemerkt werd dat Russische piloten, die in Kopenhagen arriveerden toen de nieu we route uit Moskou geopend was, geen Engels kenden. Tot dusverre heeft men niet kunnen vaststellen waarom het vliegtuig op een hoogte van slechts 200 meter vloog en waar om de koers verkeerd was. De uit zeven man bestaande Rus sische commissie van onderzoek, wel ke onder leiding van generaal Belez- ky staat, heeft gister een besDieking gehad met Deense luchtvaartdeskun digen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 9