zm n m m Jg m m m as.
De toekomst aan de 100-jarigen.
Hollandse landbouwvliegers
werken in Nieuw Zeeland
FRANSEN BESCHULDIGD VAN
GRUWELEN EN WREEDHEDEN
AUTOMONTEUR WERD MET OPEN
ARMEN IN SYDNEY ONTVANGEN
ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1957
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
IS
(Advertentie)
HAUK DE HEUS ,,RUNT" AIR SUPER
Straaljager is veiliger
(Van onze luchtvaartmedewerker).
De landbouwluchtvaart Is na Amerika in Nieuw Zeeland het sterkst
ontwikkeld en wordt daar op werkelijk zeer grote schaal toegepast. Voor
al voor het bemesten en zaaien van gras worden zeer vaak vliegtuigen in
gezet. In 1948 is men in Nieuw Zeeland met die landbouwvliegerij zo'n
beetje begonnen en in 1952 hadden al een 24-tal bedrijven samen zo rond
de 100 landbouwvliegtuigen. En op het ogenblik zijn er in Nieuw Zeeland
niet minder dan 272 landbouwvliegtuigen geregistreerd. Het is voor ons
wel aardig om te weten, dat er daarvan verscheidene door Nederlandse
landbouwvliegers worden gevlogen.
Eén van die Nederlanders is Hank de Heus, een oud-leerling van de
bekende Soesterbergse vlieg-instructeur Piet van der Griendt. Hank in
Holland zal hij vroeger wel gewoon Henk hebben geheten is in 1952
naar Nieuw Zeeland geëmigreerd en heeft daar met steun van enkele
boeren de Air Super Ltd. opgericht, een landbouwluchtvaartmaatschap-
pijtje, dat vliegt met Tiger Moth's en moderne Fletcher FU-24's, speciaal
voor de landbouw ontworpen Amerikaanse machientjes, waarvan er door
Nieuw Zeeland reeds een honderd werden besteld.
Hank de Heus heeft al meer dan
2400 uur op landbouwvliegtuigen ge
vlogen en dat zegt heel wat. Want er
Is waarschijnlijk geen manier van
vliegen zó gevaarlijk als juist dit
landbouwvliegen. Er wordt altijd
slechts op enkele meters boven de
grond gevlogen en de kans op bot
singen met telefoonpalen en andere
obstakels is geweldig groot. Vliegen
in een straaljager is héél wat veili
ger 1
Dakota omgebouwd
Een Nederlandse werktuigkun
dige in Nieuw Zeeland is de heer
A. C. Christoffels jr., die werkt bij
de James Aviation Co. in Hamil
ton. Hij is daar opgeklommen tot
adjunct-chef van de vliegtechni
sche dienst. Ook James Aviation
doet aan landbouwvliegen en
maakt daarbij zelfs gebruik van
een grotendeels door de heer Chris
toffels verbouwde Dakota. Niet
minder dan 125 „airstrips"
kleine vliegveldjes worden door
de machines van deze maatschap
pij gebruikt.
Hoeveel kunstmest er alleen in
Nieuw Zeeland al door vliegtuigen
wordt verstrooid, blijkt wel uit de
volgende cijfers: tussen 31 maart
1952 en begin april 1953 werd één
vijfde deel van het totale kunstmest-
verbruik van dit land door vliegtui
gen verzorgd, met name in de heuvel-
actige terreinen. Over een gebied van
ruim een half miljoen hectare werd
K.N.S.M. aanvaardde
m.s. ,Oranje-Nassau'
Aan de vloot van de Koninklyke
Nederlandse Stoomboot Maatschappij
is gisteren 'n nieuw ultra-modern pas
sagiersschip toegevoegd, namelijk het
m.s. „Oranje Nassau". Met wat wel
zijn tweeling mag heten, namelijk het
in.s. „Prins der Nederlanden", dat
volgende maand aan de genoemde re
derij wordt overgedragen, zal het
nieuwe schip een geregelde vierwe-
keljjkse verbinding ouderhouden in de
Caraïbïsche passagiersdienst.
Het is een een-klasse schip, d.w.z.
alle volgeboekt 116 passagiers
beschikken over de gehele accomoda
te, doch hebben een keuze uit een
groot aantal gevarieerd ingerichte
hutten voor een tot vier personen.
Bovendien bevat het schip vijf rui
men met een totale ladingscanaciteit
van 218.000 c.f.t., 17.000 c.f.t. speci
aal voor koelvries- en diepvrïeslading
De „Oranje Nassau" is lang circa
142 meter en breed 18% meter. Het
meet 7214 brt. en heeft een draag
vermogen van 5300 'ton. Het is uitge
rust met al hetgeen een snelle (15%
mijl per uur) en veilige navigatie eist.
De interieurs zijn ontworpen door
en uitgevoerd onder leiding van de
architect J. A. van Tienhoven. Van
het vele, dat van verscheidene kun
stenaars deze interieurs siert, noe
men wij slechts een schilderij van
H.M. de Koningin op het bordes
tussen de beide vesibules, geschil
derd door Piet van der Hem.
bijna 160.000 ton kunstmest afgewor
pen. Zelfs konijnengif wo"rdt in
Nieuw Zeeland door vliegtuigen ver
strooid: in 1955 niet minder dan 2719
ton
Ook in Nederland breidt de land
bouwluchtvaart zich gestadig uit. Er
zijn vijf Kolibri-helicopters van Ne
derlands fabrikaat voor de landbouw
in ons land besteld, vier door een
landbouwcoöperatie, een door de di
rectie van de Wieringermeer voor het
gebruik in de IJsselmeerpolders. Ne
derland gaat een aarig woordje mee
spreken in de landbouwluchtvaart.
Daar is ook nog het nieuwe land-
bouwvliegtuig, dat in Katwijk aan
Zee door de N.V. Hollandair werd
ontworpen en gebouwd en dat thans
op Zestienhoven bij Rotterdam wordt
proefgevlogen. Er bestaat stellig be
hoefte aan een goed landbouwvlieg-
tuig en wanneer dit ontwerp succes
heeft, kan het zeker op belangstelling
rekenen. Zoals ook de Kolobri, die uit
stekend voor dit doel geschikt schijnt
te zijn.
Misschien komt het dan nog wel
zover, dat Hollandse landbouwvlie
gers in Nieuw-Zeeland in Nederland
se vliegtuigen hun werk zullen doen.
Een landbouwvlieger in actie. Zijn
werk is riskanter dan dat van een
straaljagerpiloot.
Weekeind met
enige regen
(Van onze weerkundige
medewerker)
Regen- en onweersbuien kwa- 1
men ook gisteren weer boven
ons land tot ontwikkeling. Zee-
land kreeg hier een staart van
s mee, maar de meeste regen
H werd gisteravond te IJmuiden p
gemeten, namelijk 31 millime-
ter. De oude depressie boven de
H Noordzee, die aanvankelijk nog
buien brengt, neemt langzaam j=
in betekenis af. Inmiddels is bij
IJsland een nieuwe depressie
p aangekomen, die naar het oos-
p ten trekt. Een regenfront hier- p
van heeft Engeland bereikt en p
zal nog vandaag in ons land
p opnieuw enige neerslag ver- s
if oorzaken. Met de vrij krachti- p
ge, zuidwestelijke wind blijft
tijdens het weekeinde koele
p lucht naar ons land stromen,
p waarin de temperatuur wellicht p
beneden de 18 graden Celcius
zal blijven. Door de aanwezig-
heid van een hoge-druk-gebied
p bij de Azoren mag verwacht
worden dat de westelijke circu- p
latie boven de oceaan de ko-
p mende dagen zal voortduren, p
waardoor de regenkansen nog p
vrij groot blijven. Zondag zijn
p er echter ook opklaringen te
verwachten. Bijzonder veel re- p
gen is er deze week in Noord-
H Holland gevallen, waar enkele jf
stations meer dan 150 millime-
p ter water kregen.
lllllllllllllllllllllllilll^
NA RONDREIS DOOR ALGERIJE
Ondervraging soms zo streng, dat slachtoffer overlijdt
Teruggekeerd van een rondreis
door Algerije heeft de Franse
schrijver Martin-Chauffier, oud 63
jaar, in een artikel in het week
blad „Demain" (soc.) de Franse
troepen en politiebeambten in Al
gerije van wreedheden beschul
digd. Martin-Chauffier heeft, als
lid van de internationale commis
sie tegen het concentratiekamp-
regiem een uitgestrekte rondreis
gemaakt door Algerye, en daarbij
veel informaties ingewonnen.
„Zeer veel personen die tijdens
razzia's worden gearresteerd, laat
men onmiddellijk vrij. Anderen
worden aan de justitie overgele
verd, omdat men voldoende bewijs
tegen ze heeft verzameld dat een
rechtsvervolging mogelijk maakt.
Maar wat volkomen onjuist isve
len blijven dagen, weken en soms
zelfs maandenlang in handen van
politie of soldaten, zonder dat ho
gere organen er op enigerlei wijze
in worden gemengd."
„Het gebeurt wel dat de onder
vraging zo gestreng is dat het slacht
offer eraan overlijdt. Het gebeurt
Hii krijgt natuurlijk wel eens 'n pak slaag, maar alleen uit zelfverdediging
ook wel dat hij het overleeft, maar
in zo'n geval kan hij niet aan de
autoriteiten worden overgeleverd,
en evenmin kan hij worden vrijgela
ten.
Dat is mogelijk, als de man schul
dig is bevonden door zijn ondervra
gers, of als hij onschuldig is bevon
den. In beide gevallen verdwijnt hij,
na het verhoor, zonder een spoor
achter te laten."
„Dit eigenhandig optreden, dit
martelsysteem, werkt niet alleen te
gen mannen die ernstig verdacht
worden van een zware misdaad. Ook
mensen die minder sterk verdacht
worden, en onscKuldigen zoals
men kan afleiden uit de berechtingen
van de zogenaamde „progressieve
christenen worden erdoor geraakt
onder wie vrouwen, en zeer jonge
mensen. Laat ons niet vergeten dat
de „misdadige intentie" of een sim-
Londense havenarbeiders
staken nog door.
De Londense havenarbeiders heb
ben besloten hun staking uit sym
pathie met de sjouwers op de groen
ten- en fruitmarkten voort te zetten,
totdat de sjouwers maandag zelf het
werk zullen hervatten. Het aantal
schepen, waarop het werk stilligt, is
tot honderd gestegen.
De havenarbeiders hadden zich aan
vankelijk bereid verklaard weer aan
het werk te gaan, mits zij tot maan
dag geen goederen voor genoemde
markten zouden behoeven te verla
den. De werkgevers zouden echter de
ze- toezegging niet hebben willen
doen.
pel verdenken reeds voldoende is om
een man te beroven van zijn vrij
heid, en dikwijls van zijn leven", zo
schreef Martin-Chauffier.
Hij schreef dat de autoriteiten
hebben getracht de wreedheden tegen
te gaan door politie en soldaten op
dracht te geven de gearresteerden
naar kampen te brengen. Maar er
zijn volgens Martin-Chauffier velen
„die onderweg verdwijnen."
ZEEUWEN ALS EMIGRANTEN
Alleen het eten viel
Vlissings gezin tegen
(Van onze correspondent
in Australië)
Toen mevrouw B. Janiukde
Hondt uit Vlissingen naar Austra
lië emigreerde, vertrok ze met de
gedachte „Overal wordt brood ge
bakken". Maar in de kampen waar
in ze terecht kwam in het nieuwe
vaderland, heeft ze ervaren, dat
je niet van brood alleen kunt le
ven. Het eten in Australië is zo
heel anders dan het Hollandse
voedsel en men kookt er nu niet
bepaald naar de smaak van een
Hollandse huisvrouw. „Ik nam het
eten uit de centrale keuken maar
mee naar huis", lachte mevrouw
Janiuk, toen we haar spraken,
„dan kookte ik het maar voor de
tweede maal, zodat het een beetje
te eten was".
De heer Janiuk was automonteur
bij de N.V. Koninklijke Maatschappij
„De Schelde" in Vlissingen en toen
hij in Australië kwam, had hij weinig
moeite om in zijn oude vak terecht te
komen. „Ik wilde vooruit". Met deze
woorden verklaarde hij de reden van
zijn vertrek, waarvan hij nooit spijt
heeft gehad. Behalve de voeding is er
verder geen enkele reden tot klagen.
Natuurlijk, alles is anders en een
emigrant moet aan veel dingen, die
hem even vreemd voorkomen, wen
nen.
AFSTANDEN.
Zo zijn er de enorme grote afstan
den. Het kamp ScheyviTle, waar de
familie Janiuk eerst verblijf hield,
ligt nogal afgelegen. In zijn eerste
baan moest de heer Jainuk per dag
vier uur reizen, 's Morgens al heel
vroeg ging hij de deur uit. Dit was
een van de redenen waarom zij wer
den overgeplaatst naar een kamp op
„slechts" dertig kilometer van Syd
ney. Naar Australische begrippen is
dat niet ver. Iedereen heeft er Im
mers een auto!
In dit land van de auto is voor een
automonteur een goede boterham te
verdienen en het is dan ook niet te
verwonderen dat de heer Janiuk met
open armen werd ontvangen door de
Australische Fordfabrieken. Al spoe
dig zelfs zag hij kans zijn positie te
verbeteren. Nu werkt hij bij een
transportbedrijf, waar hij 18 pond,
dat is ongeveer 150 gulden in de
week verdient. Daar komt geregeld
nog iets bij voor overwerk. Dat geld
is nodig om zelfstandig te worden.
De heer en mevrouw Janiuk uit Vlis
singen hébben geen spijt van hun
emigratie naar Australië. Ieder week
einde gaan zij met hun dochtertje
Liza in de eigen auto naar 't strand.
De heer Janiuk is net als vroeger in
Vlissingen automonteur.
„OVER 25 JAAR KAN IEDEREEN HET"
De toekomst behoort
aan de ouderdom en als
men heden beweert, dat
de wereld door grijs
aards geregeerd wordt,
moge dit waar zijn,
maar het beduidt aller
minst een schande. Het
staat zelfs vast, dat bij
het oud-worden de pres
taties soms op merk
waardige wijze in kwan
titeit en kwaliteit toe
nemen.
In het algemeen neemt
de leeftijd toe. Nauwe
lijks heeft een land zich
beroemd op de oudste
mens of een ander land
daagt op, dat nog een
oudere blijkt te bezitten.
In Azerbeidsjan is een
herder, genaamd Eiwa-
sow, die 11/8 jaar nioet
zijn en een dochter
van 120 jaar heeft. De
Georgische bergbewoner
Jegor Korosew verklaar
de 156 jaar te zijn en
als kind nog tegen Na
poleon gevochten te heb
ben. Een kortgeleden ge
publiceerde Russische
statistiek stelde zelfs
vast, dat er zich in de
'Bowjet-Unie 10.000 men
sen ouder dan 100 jaar
bevinden, van wie er al
leen reeds 2286 uit Geor
gië stammen. Naar het
overtuigende bewijs voor
deze enorm hoog liggen
de cijfers kan men be
nieuwde verlangen. In
Syrië stierf verleden zo
mer op 125-jarige leef
tijd de geëerde hadschi
Mohammed Badaoui
Abul Cliamat, die JfS
kleinkinderen naliet. De
oudste Chileen stierf
verleden jaar op 133-
jarige leeftijd en de Co-
lumbiaan Janvier Per ei-
ra, die men als de oud
ste man ter wereld voor
onderzoek naar de Vere
nigde Staten bracht,
moet naar het oordeel
van de New Yorkse art
sen inderdaad 167 jaar
oud zijn. Een te Mem
phis in de Verenigde
Staten op 103-jarige
leeftijd gestorven kleur
ling werd aan zijn graf
door zijn bijna even
oude vrouw, met ioie hij
S2 jaar lang gehuwd
was, beweend. In een
Joegoslavisch dorp leeft
een zekere Djorje
Wuckowicz, die beweert
159 jaar oud te zijn en
steeds van groente en
melk geleefd te hebben.
De voorzitter van de
Amerikaanse senaats
commissie voor buiten
landse zaken, de geduch
te senator Green, is 86
jaar oud. De arts dr.
Bortz te Philadelphia
wijst er op grond van dit
voorbeeld en andere ge
lijke gevallen op, dat
over 25 jaar iedere Ame
rikaan in staat zal zijn
de 100 jaar te halen; de
kunst is, door energie en
wilskracht de door over
vloed en welstand ver
oorzaakte ziekten te
overwinnen.
Natuurlijk voert iede
re honderdjarige een
eigen patentmiddel aan,
dat in staat moet stel
len het zover te brengen.
Een zekere Thomas
Matthews uit Wales ver
klaart: „Men moet pijp
roken, want dit doodt de
microben!", terwijl een
honderdjarige Mexicaan-
se, die dagelijks drie
pakjes cigaretten rookt,
bij wijndrinken zweert.
De Russische arts dr.
Schapiro, die 6.000 grijs
aards onderzocht, komt
zijnerzijds tot het resul
taat, dat slechts een ge
regeld leven, een voort
durend goed humeur, 'n
voldoende en een gesta
dige arbeid tot het be
reiken van 'n hoge leef
tijd leiden.
En hoe ligt het met de
alleroudsten in Neder
land f In ons land wonen
ongeveer zestig honderd
jarigen en ouderen, on
der wie twee vrouwen
die 106 jaar oud zijn.
Vraagt men hen, hoe
het kon, dat ze zo oud
werden, dan komt hun
antwoord volledig over
een met de bevindingen
van dr. Shapiro. Een ge
regeld leven, hard wer
ken en een opgewekt hu
meur zijn de sleutels tot
een hoge leeftijd. Van de
Nederlandse alleroud
sten staat onomstotelijk
vast, hoe oud zij zijn,
dank zij onze onfeilbare
bevolkingsadministratie
De melding van hoge
leeftijden uit minder
ontwikkelde landen be
rust doorgaans op fanta
sie. Als de Joegoslaaf
Wuckowicz beweert 159
jaar te zijn, dan kan hij
dat niet bewijzen.
EIGEN AUTO.
Het is te begrijpen, dat de
eerste wens van dc heer Janiuk,
na al die moeilijkheden met trans
port, een eigen auto was. Nu die
auto heeft hij zich Inmiddels kun
nen aanschaffen. Gedurende het
weekeinde trekt hij er net als alle
andere Australiërs met zijn wagen
op uit. Het liefst naar het strand.
Toen hij nog in Vlissingen woonde
bracht nij uren op het strand door,
waar hij dan naar schelpen en
dergelijke zocht. Deze hobby heeft
hij in Australië kunnen voortzet
ten, want de stranden in de omge
ving van Sydney zijn prachtig en
strekken zich uit over een afstand
van vele kilometers.
Het tweede doel van de familie
Janiuk is een eigen woning. De grond
hebben ze al. gekocht voor 540 pond
(ongeveer 5000 gulden). De volgende
stap zal het bouwen van de woning
zijn. De huisvesting in de kampen is
anders niet slecht. Ruim zijn de ka
mertjes er wel niet, maar je kunt
je er in roeren. Je moet als emigrant
weten over te schakelen", was de me
ning van de heer Janiuk.
En hoewel mevrouw Janiuk nog
wel eens terugdenkt aan haar huis in
de Bouwen Ewoutstraat in Vlissingen,
vond ze toch, dat de voordelen van
emigratie tegen de. nadelen opwegen.
Haar man heeft bovendien een eigen
zaak in het vooruitzicht, wat hij In
Holland hoogstwaarschijnlijk nooit
zou hebben bereikt.
Compromis herwaardering
van de Duitse mark?
„Meer en meer wordt de
Duitse Mark op het ogenblik een
vluchtvaluta. Sedert de nieuwe no
teringen van de Franse frank heeft
zich opnieuw de afvloeiing van devie
zen naar West-Duitsland geaccentu
eerd, duidelijk met speculatieve be
doelingen", zo schrijft het „Handcls-
biatt" het orgaan van de industriële
kringen van het Ruhrgebied.
Op hoog niveau blijft men te Bonn
beslist tegen elke gedachte aan her
waardering van de Duitse mark,
maar men begint te spreken over „de
mogelijkheid van een compromis".
Volgens bepaalde aanwijzingen zou
de veronderstelling van een herwaar
dering van 5 procent in opwaartse
richting van de Duitse mark gelijk
tijdig met een waardevermindering
van 5 procent van het pond sterling
niet geheel uitgesloten zijn", aldus 't
blad.
Koning Leopold naar
Verenigde Staten
Koning Leopold, die voorzitter is
van een Belgische nationale commis
sie voor de bestudering van de atoom
wetenschap en haar economische en
sociale gevolgen, zal binnenkort een
particulier bezoek aan de Ver. Staten
brengen, aldus meldt het Witte Huis
te Washington. Hij zal problemen
bestuderen welke verband houden
met vreedzaam gebruik der kern
energie.
Alle gebouwen bij paleis
yan Soekarno doorzocht
Vandaag viert Indonesië voor de
twaalfde maal de afkondiging van
zyn onafhankelijkheid. Terwijl de be
volking zich voor dc feestelijkheden
opmaakte, hebben speciale veilig
heidstroepen, welke voor een deel met
machinegeweren waren uitgerust,
vryda<* alle gebouwen, welke naby
het paleis van president Soekarno in
Djakarta zyn gelegen, doorzocht.
Alle regeringsgebouwen en parti
culiere kantoren, alsmede alle win
kels in de omgeving van het „Mer-
deka"-paleis, werden aan een zorgvul
dig onderzoek onderworpen, terwijl de
voorbiicangers werden aangehouden
om hun identiteitspapieren te laten
zien. Ook in andere delen van de met
vlaggen getooide hoofdstad werden
soortgelijke maatregelen genomen.
Volgens de woordvoerder van het
leger is dit geschied op last van de
garnizoenscommandant van Djakarta
als voorzorgsmaatregel tegen even
tualiteiten, welke vandaag zich tijdens
de plechtigheden in het paleis zouden
kunnen voordoen.
Russische piloot had
instructies niet begrepen.
Tijdens het onderzoek naar het
ongeluk met 't Russische Aeroflot-
vliegtuïg is twijfel uitgesproken of
de Russische piloot de landingsin
structies begrepen heeft. De luchtha
ven Kastrup gebruikt de internatio
nale taal voor het luchtverkeer, wel
ke in hoofdzaak op het Engels is
gebaseerd. De landingsinstructies
werden gegeven door de vluchtleider
F. T. M. Soercnsen, die de instruc
ties door twee Russen liet vertalen,
voor geval de piloot hem niet begrij
pen zou.
Geopperd wordt dat de tolken de
technische aanwijzingen niet duide
lijk hebben overgebracht. Opgemerkt
werd dat Russische piloten, die in
Kopenhagen arriveerden toen de nieu
we route uit Moskou geopend was,
geen Engels kenden. Tot dusverre
heeft men niet kunnen vaststellen
waarom het vliegtuig op een hoogte
van slechts 200 meter vloog en waar
om de koers verkeerd was.
De uit zeven man bestaande Rus
sische commissie van onderzoek, wel
ke onder leiding van generaal Belez-
ky staat, heeft gister een besDieking
gehad met Deense luchtvaartdeskun
digen.