„Eeuwig" en nieuw Oostenrijk bestaan naast elkaar XPEDITIE We gaan van stari (li LONDENSE PUBS VERANDEREN IN GEZELLIGE MUSEA 14 PROVINCIALE Z F E W 8 E COURANT ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1957 ,,HERR DIPLOM KAUFMANN" WERKT HARD Weense nieuwbouw heeft een opgewekt karakter (Van een speciale verslaggever). Beide bestaan: het „eeuwige Oostenrijk" en het nieuwe Oostenrijk. Het „eeuwige Oostenrijk" dat is het Wiener Café, waar de kelner alles van zijn gasten weet dat is de „dienstmann" die discrete boodschappen bezorgt; dat is het ziekelijke verlangen naar de titu latuur, die leidt tot het aanspreken van een handelaar met de titel „Herr Diplom Kaufmann"De kern van het nieuwe Oostenrijk ligt besloten in de woorden van een eenvoudig kamermeisje, Liesl Schuetz: „Om gelukkig te zijn wil ik slechts met rust gelaten worden en in vre de leven. Ik ben tevreden als iedereen zijn Ruhe hat Oostenrijk is vrij. Oostenrijk is baas in eigen huis. Er zijn nu bijna twee jaren verlopen sedert op 24 oktober 1955 de laatste Russische soldaat het Oostenrijks territoir verliet. Een groep vrolijke, jonge meisjes en jongens reed zingend met een tractor over de akker, juist op het ogenblik toen onze trein de brug naderden, moest de trein stop- lekeurig moest ik terugdenken aan een reis van acht jaar geleden naar Oostenrijk. Toen we in '49 de Enns- brug naderden, moest det rein stop pen: controle door Russische soldaten. Toén ging er een huivering door het gezelschap. Van die angst is nu niets meer te bespeuren. Men voelt de vrij heid. Het gezang en gelach van jong en oud onderweg doen de reiziger vermoeden dat die zorgelijke dagen van weleer in het verleden zijn ver zonken. In Wenen, waar men met opgehe ven hoofd zowel naar het Westen als naar het Oosten kijkt, waar kooplieden uit de Levant en uit het Midden-Oosten die van Liver pool en Cincinnati ontmoeten, is in de laatste jaren veel veranderd. De nieuwbouw in Wenen, sedert ■het. aflopen van de bezeting met een sneltreinvaart op gang ge bracht, is opgewekt, met veel kleur en versieringen in mozaiek. De huizen hebben het karakter van een veilige haven, waar de be woners zich beschermd weten door rechtvaardige wetten en er de no dige energie voor hun arbeid kun nen verzamelen. De gemeentewoningen zijn alle voorzien van een badkamer, inclu sief wastafel en douche; alle keu kens hebben een speciale inrich ting voor de afwasvoor iedere twintig woningen is er een ge meenschappelijke wasruimte. De huur voor de gemiddelde mo derne drie-kamer-woning is een goede f 40.— per maand. Van der gelijke woningen zijn er in Wenen ongeveer 120.000 gebouwd. Voor een bedrag van f 44 miljoen is nu de „Stadthalle" in aanbouw, een uiterst modern bouwwerk, waar ze ventienduizend mensen iedere sport gebeurtenis (behalve voetbal) zittend kunnen bijwonen. Er is een ijsbaan aan verbonden, trainingshallen, kin- Ook ingenieur Julius Raab de bonds kanselier, heeft de sfeer van het Wie ner Café nodig om eens even echt rust te hebben voor het drinken van een capuciner en het opsteken van een lange Virgina-sigaar. derbad, een baan voor rolschaatsen en er kunnen ook congressen worden gehouden. Het stadion, specaal voor voetbalwedstrijden, wordt uitgebreid van 65.000 tot 100.000 plaatsen. Inhalen Oostenrijk heeft een boel in te ha len. Maar nu de Russen verdwenen zijn en het land politiek in evenwicht is, wordt met man en macht gewerkt aan het realiseren van de oude spreuk „Vinbus Unitis" met vereende krachten. Per slot van rekening heeft Oostenrijk lang genoeg moeten wach ten alvorens er plannen op lange ter mijn gemaakt konden worden. De hoogste post in Oostenrijk, de zetel van de Bundespresident, wordt bezet door de socialist dr. Adolf Schart', een politicus van groot for maat. die in tegenstelling tot zijn beide voorgangers dr. Karl Renner en generaal Theodor Körner reeds in de eerste verkiezingsronde tot presi dent werd verkozen. Het was vooral dr. SchSrf, die sinds 1945 aanstuurde op een coalitie tus sen dc socialistische partij en de Oos tenrijkse volkspartij, waartoe hij zijn partijbestuur dwong concessies te doen. Deze coalitie is voor Oostenrijk van dc grootste waarde, want het waarborgt de politieke rust, die een land-in-opbouw zo hard nodig heeft. De ohef van de regering, de Bun- deskanzler, is ingenieur Julius Raab; de Vicekanzler, tevens minister van buitenlandse zaken is ingenieur Le opold Figl. En daar de Bondespresident en de minister van verkeer en energip o ik ingenieurs zijn, is het begin ik dat Oostenrijk met zoveel zin voor de realiteit geregeerd wordt. Bovendien heeft Oostenrijk geko zen voor de neutraliteit. Een goede weg? De Oostenrijkers menen van wel; zij wensen hun overheid veel succes in de pogingen tussen de Scil- la en Charibdis van de wereldgroot machten door Oostenrijk zoveel moge lijk buiten iedere politieke belan gensfeer te houden. De Oostenrijkers zien in de neutraliteit de beste waar borg voor de vrijheid van hun land, die vrijheid waar ze jaren en jaren naar gesnakt hebben. Rust Deze zin voor de neutraliteit is reeds zo diep in de bevolking door gedrongen, dat de krantenverkoop ster Johannc Seidl, die van 10 uur 's avonds tot 1 uur 's nachts in de Kartnerstrasze staat, pathetisch te gen mij zei: „Vrijheid is het groot ste goed dat wij op de wereld heb ben. Wij zijn blij dat we rust heb ben. Wij moeten ons nergens in mengen. Zo is het goed...." Zij verkoopt kranten, en ver dient dertig gulden per week. Haar man verdient als loodgieter gezel vijftig gulden. Zij kunnen zich veel permitteren, zelfs jaar lijks een buitenlands reisje me: hun twee jongens van vijftien en zes jaar. Johanne Seidl vindt neutraliteit een rustige waarborg voor een goed be staan. Even pathetisch, maar toch ken merkend voor de Oostenrijkers is dé- uitspraak van het kamermeisje Liesl: „Wij willen slechts met rust gelaten worden, en in vrede leven". Zó is het nieuwe Wenen. Er wordt weer gelachen, er wordt gewerkt, er wordt gebouwd. Men is blij en tevreden. De neutraliteits-ideologie doet ,wat geza pig aan. Iedere Oostenrijker is ech ter bereid deze theorie met vuur te verdedigen. Maar het nieuwe Oosten rijk heeft de wel haast ziekelijke voorliefde -voor een titel niet kunnen slijten. Toch is ook in de titulatuur de za kelijke tendenz van het nieuwe Oos tenrijk doorgedrongen. Vroeger stond op iedere kapsalon: Bij ons wordt iedereen met de titel „Herr Doktor" aangesproken". Deze tijd is voorbij. De titel „Herr Doktor" is een tweederangs titel geworden; nu is iedereen in Oostenrijk „Herr Di- rektor". In Wenen zag ik hoe een grafsteen met „Eenvoudige" tekst op een auto werd geladen. Op de steen Foor een discrete boodschap is de ,JHenstmann" in Wenen nog altijd een onmisbare figuur. was gebeiteld: Hier ruht Leopoldine Kaltcnecker, 57 Jahre alt, Bundens- bahrenlokomotivfiihrer W'itwe". Wat ook onveranderd is gebleven is het Wiener Café, waar de kelner van iedere gast de speciale wensen uit zijn hoofd kent. Zo weet de kelner van Café Lantmann precies hoe bonds kanselier ingenieur Julius Raab zijn Capuciner-koffie drinkt, en welke kranten hij graag leest. Want zelfs de Oostenrijkse ministers hebben geen andere levensgewoonten dan die van de gemiddelde Weners. Ook zij de staatsgroten hebben de sfeer van het café nodig om zonder door de te lefoon gehinderd te worden een half uurtje rustig te kunnen zitten. CLIO KIJKT IN HET MIDDAGETEN Eten en drinken tussen wapens, foto's en schilderijen (Van een Londense correspondent) In Londen komen steeds meer de café's in trek, die men liier „mu- seumcafé's" pleegt te noemen. Zy hebben langzamerhand een grote faam gekregen, daar men er kan eten en drinken tussen oude druk ken, schilderyen en foto's, model len van ale mogelijke curieuze voor werpen, wapens en allerlei dingen, die iets te maken hebben met de naam, de geschiedenis of de omge ving van de lokaliteit. Er zijn nu al vijf van deze „pubs", zoals zij in Engeland heten, en zij zijn alle vijf ondergebracht in huizen, die eigendom zijn van Londens oudste brouwerij Whitbread Co. Het nieuwste van deze etablissementen is Prins Charles, de achtjarige Engelse troonopvolger, gaat met ingang van het nieuwe schooljaar naar Cheam, een exclusieve kostschool te Head- ly, een plaatsje op de grens van de graafschappen Berkshi re en Hampshire. Koningin Elizabeth II van Engeland heeft gebroken met de hoftra- ditie, want tot nog toe. was het gewoonte, dat Engelands toe komstige troonopvolgers door privé-onderwijzers werden op gevoerd. De foto geeft een beeld van Cheam, een van de duurste kostscholen van Enge land. ning kregen we een stapel pocketsbooks mee. De tocht stroomafwaarts de Digoel ging verrassend snel. Op de Koafr schoven we log, nauwelijks zichtbaar voortgang makend, tegen de stroom op. Op het achterdek van de lichter had het papoeapersoneel een stook- WW! (Door overste G. F. Venema). Op 8 juni vertrokken van Merauke naar Tanahmerah, onze pleisterplaats voor het doorvoeren van de voorraden naar Mindiptanah. We gingen van start in een geladen sfeer, want vóór 16 juni moest alles gereed zijn voor de doorsteek naar de vallei van Ok Sibil (Ok rivier), het voorlopige einddoel. In Tanahmerah zou de uitrusting, het voedsel en de brandstof in een lichter geladen worden om over de rivier „opgevoerd" te worden. Een tocht van vier dagen. Maar zover was het nog niet... Zo waren alleen nog maar de plannen. Voorlopig was Jean Cecile, dictator over de wentelwieken, er alleen nog maar in geslaagd een „vliegende lift" naar Port Moresby te pikken om bij zijn helikopters te komen. transportmiddel: een klein dekschuitje, langszij een motor bootje. We sliepen op veldbedden onder een boven de lichter ge spannen dekzeil. Tot ontspan- Oneindig wijd is de Digoelrivier. Klaats gemaakt. De rook van et vuur hing als een blauwe prikkelende nevel rond de bo ten. De maaltijden waren eenvou dig: per man een blik soep, een blik hutspot of goulash. Eindeloos saai Het enige wat ons op deze ein deloos saaie reis tussen de groene muren van het oer woud verraste, was het geweld waarmee de inhoud van de blikken uit de gemaakte gaatjes spoot, als ze in heet water op temperatuur waren gebracht. Daar we niet over een hele reeks verschoningen beschikten, zagen we er na twee dagen uit als koks die in jaren geen wa ter hebben gezien. Pogingen om de bekladde kleding in het gele rivierwater te wassen waren niet al te succesvol. De in kreukels opgedroogde kleren Papoea-dragers met brandstof voor de boot, die naar Mindip tanah gaat vertrekken. zagen er niet veel frisser uit dan het ongewassen goed. Zo pruttelden we vier dagen met het motorbootje en de lich ter tegen de stroom op. Vier dagen met naar het leek twee etmalen in de vierentwintig uur. Maar we waren van start. Volgende keer: Cecille duikt op. En wat moest er nog allemaal gebeuren? De helikopters moesten We leken wel koks die in geen jaren water zagen over duizend kilometer naar Me rauke overgevlogen worden; de Catalina moest alle voorraden naar Tanahmerah overbrengen; een politiepatrouille moest „clea rings" (open plekken in het bos voor eventuele noodlandingen) hakken: Nol Hermans zou met de marinefotograaf Van der Lande te voet van Tanahmerah naar Min diptanah trekken. Dekschuitje Onder die bedrijven door zouden het expeditielid Huizinga en ik met de voorraden over de Digoelrivier een dag stroomaf waarts varen en daarna drie dagen de „Railway Tavern" „Sp< taveerne" in Liverpool Street in het hartje van Londen en in de on middellijke nabjjheid van Liverpool Street Station en verschillende sta tions van de ondergrondse spoorweg, de „Tube". Hier zijn de wanden ver sierd met alle mogelijke wapens in bonte kleuren, die eens de kortademi ge locomotiefjes versierden uit een gezelliger en gezapiger periode van het Britse spoorwegwezen. Uit de tijd, dat nog niet het ~ehele spoor wegnet was opgeslokt door de Mo loch, die „British Railways" heet. Er staat in deze „pub" een bewegend model van een reuzenlocomotief, dat een schooljongen de adem doet stok ken, er is een gravure van een Ame rikaans spoorwegdepot uit de zeven tigerjaren. ergens hangt een gekleur de plaat van de Franse spoorwegen uit de tijd van Louis Philippe en op weer een andere plaats kan men een affiche bewonderen uit de tijd van koningin Victoria, welke de machi nisten van de een of andere al lang verdwenen spoorwegmaatschappij aanspoort, zich te houden aan het rook- en lawaaiverbod op perrons. De herinnering aan de beroemde boatraces" tussen Oxford en Cam bridge wordt levend gehouden door „The Coach and Eight" De Koets met Acht Paarden" in Putney, het Londense voorstadje aan de Theems, waar de finish ligt van de jaarlijkse boatrace. Onge twijfeld is de naam van dit café afkomstig uit de tijd van de post koets, maar vandaag wil men er de trainer en zijn roeiploeg eren. In de bar en in het restaurant van „The Coach and Eight" hangen en staan relikwieën zoals scheepsboe gen, een roer, riemen van roem ruchte achten en verder natuurlijk ontelbare foto's van beroemde roei ers uit het verleden. „ZETTERSLEERLING" Ook „The Printer's Devil" de „Zettersleerling" in Fetter Lane, een zijstraatje van het courantencen trum Fleet Street heeft zijn vaste gasten: journalisten, drukkers en ty pografen, maar ook advocaten en be ambten van de gerechtshoven uit die zelfde Fleet Street. Op de bovenver dieping kan men eten onder opge wekt gekleurde prenten van allerlei aard: alle voorbeelden van druktech nieken. In de bar staan kasten met lettertypen en hangen rondom foto's van alle mogelijke typografische ma chines en bovendien zijn er enkele zeer oude boeken te zién. Waarschijnlijk het ongewoonste, maar tegelijkertijd voor velen het aantrekkelijkste etablissement is mis scbien wel „The Nag's Head" („Het Paardehoofd in Covent Garden, in de onmiddellijke nabijheid van de be roemde fruit-, bloemen- en groente markt, van de Koninklijke Ópera en het Koninklijk Theater.'Van alle ca fé's in Engeland blijft „The Nag's Head" het langst opén, De wet heeft namelijk een uitzondering willen ma ken voor de marktkooolieden, die zich graag vroeg in de morgen met een glaasje van het een of ander wil len verwarmen en gaf deze „pub" een uitzonderingsvergunning. Men kan er, evenals in (le andere museum-restaurants, typisch Engels eten krijgen. Wanneer men daar be hoefte aan voelt, kan men door Clio bespied eten in een zaal, die geheel is behangen met ontwerpen van ope radecors en kostuums. En men kan er ook toasten tegen de achtergrond van theateraffiches zonder daarbij veel acht te slaan op een aanplakbil jet uit koningin Victoria's tijd, dat waarschuwt voor „de weg naar de af grond". De Peter de Grote Baai, waaraan de be langrijkste Russische marinebasis Wla- diwostok gelegen is, werd gesloten ver klaard voor alle buitenlandse scheeps- luchtverkeer. Sedert 14.47 uur gistermiddag rijden de treinen tussen Best en Eindhoven weer met normale snelheid. Hebben dieren angst voor gierende straaljagers? Het aantal geboorten in het die renpark te Rhencn is de laatste ja ren teleurstellend en het aantal jon ge dieren, dat slechts een kort le ven is beschoren, is groter dan vroe ger. Men neemt aan dat er verband gezocht moet worden tussen dit ver schijnsel en het steeds groeiende aantal straaljagers, dat regelmatig over het park giert. Vast staat in elk geval dat vele diersoorten uitermate zenuwachtig op het geluid der vliegtuigen reage ren. De twee reuze kangeroes ren nen met enorme sprongen het nacht hok in zodra zij een straaljager ho ren en ook de zebra's reageren bij zonder schichtig. In de afgelopen maanden heeft 'n pinguin volkomen onverwacht het nest verlaten, waarop zij zat te broeden. Bi} de panters en de zee leeuwen blijft het jonge leven weg, waarop men meende te kunnen re kenen. Op het wolventerras werden slechts twee welpen geboren en zelfs de vogels vertonen een veel kleinere gezinsuitbreiding dan normaal. De jonge zebra die enkele weken geleden in het dierenpark werd ge boren en in de afgelopen dagen is overleden, kon bij zijn zenuwachtige moeder geen melk meer vinden, het geen zeer wel een gevolg van het zelfde verschijnsel kan zijn, aldus meent de directie van het park.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 10