PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
SPOORWEGRAMP BIJ EINDHOVEN eist
vijf mensenlevens; 24 gewonden
Marinevliegtuig bij Merauke
neergestort: acht doden
Italiaans opleidingsschip lag
vijf uur op de Vlissingse ree
BILT
ARABIEREN BRENGEN OMAN
VOOR DE VEILIGHEIDSRAAD
DE
VERWACHT.
200e jaargang - no. 189
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. v. d. Velde en F. B.
den Boer, Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. dé Kok.
ABONNEMENTSPRIJS SS cent per
week; 7.00 p. kw.; fr. p. p. f 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Dinsdag 13 aug. 1957
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm. Mlntm. p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertentie» (max. 8 regel»)
11 cent p. regel met een minimum
ran 1.—. ..Brieven of adrea
oureau v. d. blad" 25 cent meer.
3!ro no 3S9in<) p.z.c.. Middelburg.
Bureaus: Vllsslngen, Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3546 of 3304); Middelburg, Markt 51, telefoon 3841; Goes, Lange Vorststraat 63, telefoon 2475 (b.g.g. 2328); Oosthurg. Nleuw.traat 43. telefoon 20; Terne jzen. Brouwerijstraat 2; "/-.enk m i ci-.'.ra.-il 24. tel. 24
Wagons verkreukeld als blik langs de baan
Bij een spoorwegramp op de lijn EindhovenBest,
gistermorgen om vijf minuten voor half acht nabij
Woensel, zijn vijf mensen gedood en 24 gewond, van
wie enkelen levensgevaarlijk. De trein uit Eindhoven
van 7.15 uur met als bestemming Rotterdam en Den
Haag via Utrecht, kwam in botsing met de trein die om
5.23 uur uit Amsterdam was vertrokken en via Utrecht
op weg was naar HeerlenMaastricht. De chaos, die
door deze botsing ontstond was er een, zoals oude
ervaren spoorwegmannen nog nooit hebben gezien.
De uit Amsterdam komende trein reed met een vaart
van 110 km per uur tegen die uit Eindhoven, welke een
snelheid van ongeveer 10 km per uur had, en boorde
zich daarin. Twee wagens werden opzij geslingerd.
Machinist ontving ten onrechte de
opdracht: „verkeerd spoor rijden"
Deze wagons lagen verkreukeld als blik, aan de andere zijde van de
spoorbaan. De bestuurderscabine was letterlijk platgedrukt in een droge
sloot en alleen door tijdig van de trein te springen heeft de bestuurder
zich kunnen redden. Wonderlijk genoeg is de bestuurderscabine van de
trein uit Amsterdam vrij goed intact gebleven. Vermoedelijk is de be
stuurder naar achteren uitgeweken en heeft hij daardoor het leven
kunnen redden. Ver van de zwaar beschadigde wagons vond men deuren
ramen, zittingen van banken. In de bomen aan de overzijde van de spoor
baan hing een stuk wand van een personenwagon. Midden in een verder
nog vrijwel onbeschadigde wagon lag een remblok, zo maar erin geslin
gerd, zeker van tientallen meters ver. Een stuk rails was niet alleen
gebroken: het was op de een of andere manier gespleten, in de lengte.
richting tot Eindhoven. Vanochtend
zou het treinverkeer op Eindhoven,
zij het met enige vertraging, over
enkel spoor weer worden hervat. In
de loop van de morgen hoopt men
ook het tweede spoor hersteld te
hebben.
Direct na de ramp arriveerden
artsen, ambulance-auto's en Rode-
Kruispersoneel uit Eindhoven, Hel
mond, van de vliegbasis Welschap,
Den Bosch en andere omliggende
plaatsen. Ook rooms-katholieke gees
telijken uit Eindhoven waren spoedig
op het terrein van de ramp aanwe
zig. De slachtoffers werd plaatselijk
En toch: vandaag zou hier weer een
trein rijden. Daarvan was men bij
de spoorwegen overtuigd. De dienst
tussen Best en Eindhoven werd gis
teren onderhouden met bussen. De
treinen uit de richting Den Bosch
reden tot Best en die uit zuidelijke
Confectienamen
Het voorstel tot concentratie van
de Zuidbevelandse waterschap
pen ligt thans ter visie, zodat
alle bezwaarden grote en kleine
grieven te bestemder plaatse kenbaar
kunnen maken. Wij zijn er benieuwd
naar. Benieuwd namelijk naar één
zeer speciale grief, die weliswaar he
lemaal niet belangrijk is, maar die
toch eigenlijk niet mag ontbreken.
Wie van de Zuidbevelandse polderbe
stuurders, zo vragen we ons namelijk
af, zal nu eens een vlammend be
zwaarschrift opstellen tegen de nuch
tere, zakelijke naam, die het nieuwe
waterschap naar het inzicht van Ge
deputeerden zal moeten dragen? Wa
terschap Zuid-Beveland, ziedaar dit
brok nuchterheid, al even grijs en
grauw als de namen van de onlangs
samengevoegde polders.
Waar zijn de tijden gebleven, waar
in men waterschappen namen gaf als
kleurige banieren, namen die ook nu
nog herinneren aan een rijke historie,
doch thans blijkbaar gedoemd zijn in
de archieven te verdwijnen. Destijds
is één zo'n naam teruggekeerd: het
Vrije van Sluis. Doch het zal nu niet
lang meer duren of deze betiteling
zal in Zeeland eenzaam overblijven,
vreemd en onwerkelijk als een fraai
uitgedoste ridder tussen vijf of zes
mannetjes in confectiepakjes. Want
ter provinciale griffie heeft men im
mers met dit nieuwe Bevelandse con
centratie-voorstel de bijl geslepen,
waarmee provinciale staten straks
opnieuw een fiere naam om hals kun
nen brengen: „Brede Watering be
westen Yerseke", ook één met een
rijke historie. Was het niet een dijk
graaf van de Breede Watering, die
eeuwen her in kritieke jaren uiterst
belangrijk werk deed voor de zelf
standigheid van Zeeland bij de stich
ting van de Republiek der Zeven Ver
enigde Nederlanden Doch helaas,
het parool is kennelijk: weg met deze
ballast, weg met de herinnering aan
de historie: de naam wordt Water
schap Zuid-Beveland.
N;en, belangrijk is ons bezwaar
niet. En wij weten, dat destijds
een zekere heer Shakespeare de
betrekkelijkheid van de naamgeving
in een inmiddels zeer beroemd gewor
den zegswijze voor eens en altijd
heeft vastgesteld. Maar toch blijven
we het jammer vinden, dat men de
kans niet heeft gegrepen om bij de
huidige concentratie van waterschap
pen met namen voor de dag te ko
men, die historie en heden op zinvolle
wijze verbinden.
Als we ons niet vergissen heeft eni-
fe tijd geleden de commissaris der
oningin in Zeeland enkele kritisch-
juiste opmerkingen gemaakt over de
gemeentewapens in Zeeuwsch-Vlaan-
deren, die in een vorige eeuw zonder
al te veel fantasie en heraldisch in
zicht in elkaar werden gezet. Welnu,
het provinciaal bestuur toont thans al
even weinig fanasie en historisch in
zicht bij het vaststellen van nieuwe
namen voor de samengevoegde wa
terschappen Schouwen-Duiveland,
Tholen, Noord-BevelandHet is
allemaal keurig, maar toch wel erg
steriel.
Maar laat ons moed houden. Want
mogelijk is er thans reeds een
Zuidbevelandse polderbestuur
der bezig om dat vlammende protest
op te stellen. Een probest tegen te
veel zakelijkheid en een pleidooi te
vens voor handhaving van vat in de
historie zinvol is gebleken.
Deze zaak al is zij van onder
geschikt belang zij derhalve van
harte in de aandacht van Zeelands
bestuuvdercn aanbevolen. Dat zij in
de komende Statenzitting er in alle
wjjsheid over mogen beslissen!
Jlllljpilllllllllll
H j§ Vijf mensen werden gedood en
H n 2/f ernstig gewond toen maan-
H éee dagochtend nabij Woensel in
H de buurt van Eindhovende
expresstrein van 7.15 uur uit
Eindhoven in botsing kwam
H met de naar Maastricht op
weg zijnde stoptrein van 5.2S
s uur uit Amsterdam. Deze foto
H ij geeft een beeld van het ber-
H gingswerk temidden van de
H m enorme ravage welke werd
s aangericht.
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllll
eerste hulp verleend, waarna zij per
ambulance naar de drie Eindhovense
ziekenhuizen werden vervoerd. Pas
gistermiddag slaagde men erin, de
laatsten der vijf doden te bergen.
Met snijbranders moesten de mannen
van de spoorwegongevallendienst
zich toegang verschaffen tot een
coupé waar zich slachtoffers bevon
den.
Op het terrein van de ramp waren
tal van spoorwegautoriteiten aanwe
zig. Onder hen bevond zich de direc
teur van de spoorwegen, drs. D. J.
Wansink. De president-directeur van
de Nederlandse Spoorwegen, ir. F.
Q. den Hollander, bevindt zich mo
menteel buiten het land.
De namen van de mensen, die bij
(Vervolg op pag. 3)
EGYPTISCHE VRIJWILLIGERS
Troepen van sultan
veroveren Izki
De Arabische Liga heeft maandag
besloten, de kwestie-Oman voor de
Veiligheidsraad te brengen. Dit be
sluit werd genomen, nadat Irak en
Libië zich hiermee akkoord hadden
verklaard. De andere leden van de
liga Egypte, Jordanië, Libanon,
Saoedi-Arabië, Soedan en Syrië
hadden het voorstel al eerder goedge
keurd.
Een woordvoerder van het Britse
ministerie Aan buitenlandse zaken
verklaarde desgevraagd, dat de ge
beurtenissen in Oman „een kwestie
van binnenlandse jurisdictie voor de
sultan van Maskat en Oman" vor
men.
De troepen van de sultan van Oman,
die met Britse steun Firk en Nizwa
(de hoofdstad van de opstandige
Imam) veroverd hebben, zijn maan-
Prinses Irene naar
Lausanne om te studeren
H.K.H. Prinses Irene zal eind sep
tember haar intrek nemen bij een
Zwitserse familie in de buurt van
Lausanne voor de duur van het ko
mende cursusjaar.
De prinses zal daar verschillende
cursussen volgen aan de universiteit
van Lausanne.
Het secretariaat van prinses Irene
zal voorlopig worden waargenomen
door mejuffrouw mr. M. Meurs, par
ticulier secretaresse van H.K.H.
Prinses Beatrix, Noordeinde 68, Den
Haag.
Alom op het schip blinkt het koper.
In de stuurhut werden de lumen van
de flitslamp duizendvoudig weer
kaatst. (Foto P.Z.C.)
dag opgerukt tot Birket el Mauz.
Daar ontmoetten zij een tweede co
lonne van de sultan, die vanaf de
kust van Maskat via Izki naar het
zuidien was opgerukt. Het fort Bir
ket el Mauz had zich reeds aan deze
tweede colonne overgegeven.
Men neemt aan, dat Izki ook ge
vallen is. Boven het fort Bahla, waar
vrijdag nog op Britse vliegtuigen ge
schoten werd, waaide maandag voor
het eerst de rode vlag van de sultan.
Er is in dit gebied nog maar één fort
dat de witte vlag van de onstandige
imam voert, namelijk Jabrin ten wes
ten van Nizwa.
De vertegenwoordiger van de Iman
el Harty, verklaarde maandag in Ca
iro, dat de val vaii Nizwa niet bete
kent dat de strijd ten einde is. De op
standelingen zullen naar de bergen
trekken en een guerilla beginnen.
De vertegenwoordiger zei voorts, dat
de eerste Egyptische vrijwilligers
zich bij hem gemeld hebben voor
strijd tegen de Britten in Oman.
NA START VOOR DROPPING IN SIBILVALLEI:
Twee overlevenden
Maandagochtend is kort na de
start in de omgeving van het vlieg
veld van Merauke de „Master Ma-
riner"-vliegboot pb-812 van de Ko
ninklijke Marine neergestort en in
brand gevlogen.
Van de tien mensen aan boord
zeven marinemensen en drie leden
van de algemene politie zijn er
acht om het leven gekomen. Een
lid van de marine en een politie
man hebben het ongeluk overleefd.
De marineman is evenwel levens
gevaarlijk gewond.
Het vliegtuig was om 6.15 uur
plaatselijke tijd opgestegen van het
vliegveld Merauke voor het uitvoe
ren van een dropping in de Sibil-
vallei, waar voorbereidende werk
zaamheden worden verricht voor de
voorgenomen Nederlandse weten
schappelijke expeditie naar het
Sterrengebergte in 1958.
De gouverneur van Nederlands
Nieuw-Guinea, dr. J. van Baal, de
commandant der zeemacht in Neder
lands Nieuw-Guinea, schout-bij-nacht
A. M. Valkenburg en de doktoren
De politiemensen, die bj het vlieg
tuigongeluk het leven hebben verlo
ren zjn de hoofdagent tweede klasse
M. van Houten en de veldwachter
eerste klasse I. Jaas.
De volgende leden van de marine
zijn omgekomen:
ltz 2o.c. W. H. Asselbergs uit Lel
den; ltz 2 o.c. G. Smellk uit Katw ijk
a. d, Rjn; majoor vliegtuigtelegrafLst
H. C. van Wingerden uit Katwijk a.
d. Rijnsergeantvlieger G. J- van
Donkelaar uit De Bilt; korporaal-
vliegtuigmonteur A. A. de Bruin uit
Katwijk a. d. Rijn: vlieeiuigmaker
konstabel 1 J. de Ruiter uit Njver-
dal.
Levensgevaarlijk gewond werd sgt
vliegtuigmaker A. Moens uit Katwijk
aan Zee die in Vlissingen werd gebo
ren. De naam van de overlevende po
litieman is Valerius Ikako, politieman
tweede klasse.
Ooggetuigen
De correspondent van het ANP te-
Nadat de radionieuwsdienst I lefoneerde gistermiddag uit Holandia:
Javaanse chauffeur van de
Neeb en Westers, welke laatste de
patiënten van de Neutronramp be
handeld heeft, hebben zich naar de
plaats van de vliegtuigramp bege
ven.
Kort na aankomst van gouverneur
Van Baal is op het vliegveld van Me
rauke een mariner geland met aan
boord een commissie van onderzoek
onder leiding van kapitein-luitenant
ter zee-vlieger A. Bruinsma.
Het vliegveld in Merauke biedt
weinig faciliteit. Er is een klein sta
tionsgebouw en de vliegtuigen wor
den met handpompen, die aan de ben-
zinevaten worden bevestigd, van
brandstof voorzien. In de omgeving
liggen nog wrakken van Japanse en
geallieerde vliegtuigen, die tijdens de
oorlog werden neergeschoten.
Radio zuieeg
M gistermiddag om één uur o.m. g
g de berichten over het trein- j
M ongeluk bij Eindhoven en het m
g vliegtuigongeluk op Nieuw- g
g Guiena had bekendgemaakt M
hebben de omroepverenigin- g
g gen NCRV en VARA een mi- g
g nuut stilte in acht genomen. 1
ALS EEN WONDER UIT VOORBIJE EEUWEN
Zeecadetten bezoeken met hun
„Amerigo Vespucci" Antwerpen
ALS EEN WONDER uit voorbije eeuwen kwam hij gisteravond tegen
acht uur statig het water van de Westerschelde opglijden: de zwaar-
getuigde driemaster „Amerigo Vespucci", het opleidingsschip en de trots
van de Italiaanse Marine. Tot één uur heeft het fraaie schip, dat vanaf
de Boulevard te onderscheiden was door de drie rode toplichten, op de
Vlissingse rede gelegen. Toen is het weer weggegleden, over het stille,
maanverlichte water van de Westerschelde, in de richting Antwerpen.
Het sprookje duurde voor Vlissingen eigenlijk kort, tekort. Maar over
zes dagen keert de prachtige driemaster weer. Want na het zesdaagse
bezoek aan „Anversa" gaat het naar „Amburgo", naar Hamburg.
Rond middernacht was alles stil
aan boord. Er was alleen wat water-
gekabbel tegen boeg en achterschip.
Nergens een spoor van een levend
wezen. Niets dan het dode hout van
drie metershoge masten, waarvan het
silhouet zich vermengde met het de
cor van de maannacht.
Tussen het houtsnijwerk van het
achterschip glommen in goud de
letters „Amerigo Vespucci". Een
onwezenlijk geheel tussen kust
vaarders en tankboten op de re
de van Vlissingen. Alsof een
spookschip zomaar uit het don
kere Westerscheldcwatcr was
opgerezen om er straks, bijna
onhoorbaar weer in te verzin
ken, of het er nooit was geweest.
En aan boord bleef alles stil.
Totdat een in sober Italiaans ge
stelde kreet „Presse Ollanda", de be
tovering verscheurde: toch geen
spookschip! Rappe handen lieten
door twintigste-eeuwse batterijen ge
voerde schijnwerpers de loodsboot,
waarmee de bezoekers op dit midder
nachtelijke uur arriveerden, in een
fel licht baden.
Rappe handen hesen de late bezoe
kers aan boord. De bemanning, donke
re, zuidelijke typen, groepte rond de
grote mast en droeg keurige, bontge
voerde fieldjacks en witte, onbeschre
ven mutsen. De „Comandante" sliep,
maar de eerste stuurman, de „coman
dante in 2a", Romualdo Balzano, trof
fen we in zijn hut. In een bontgevoer
de fieldjack. Uit een mengelmoes van
Engels en Frans werd het duidelijk:
de „Presse Olanda" was welkom,
maar de bemanning moest niet wor
den gefotografeerd. Want hoewel ze
er keurig bijliepen, waren de man
schappen niet „model" gekleed.
Dan had de „Presse Olanda" 's mor
gens moeten komen, als de tachtig ca
detten die slechts een klein gedeel
te van de totale bemanning vormen
de theorielessen volgen. Want de
„Amerigo Vespucci" is een drijvend
opleidingsinstituut, waar de jonge
adelborsten, die in vier jaar van jan-
Vervolg op pag. 2)
luchthavenmeester te Merauke, Sa-
midjan, zag het ongeval gebeuren
en reed onmiddellijk naar de plaats
des onheils. Onderweg daarheen
ontmoette hij de overlevende poli
tieman Valerius Ikako, die ogen
schijnlijk niets mankeerde. De
chauffeur voegde hem toe, even te
bijven waar hj was. Hij zelf ging
naar het vlieetuig om de overigen
te helpen en vond daar sergeant-
vliegtuigmaker Moens die zwaar
gewond was.
Kort daanm waren mensen van de
politie ter plaatse, doch zij konden
de vuurhaard onmogeljk naderen.
Desondanks hebben zij pogingen in
het werk gesteld om de brand te
blussen.
Het weer in Europa
De weerrrapporten van gifteravond 7 uur.
Stockholm, half bewolkt.
22 gr.
Oslo regenbui,
20 gr.
Kopenhagen, zwaar bewolkt
20 gr.
Aberdeen, zwaar bewolkt
13 gr.
Londen, regen
21 gr.
Amsterdam, regenbul
20 gr.
Luxemburg, licht bewolkt
20 gr.
Parijs, half bewolkt
24 gr.
Bordeaux, zwaar bewolkt
21 gr.
Grenoble, zwaar bewolkt
23 gr.
Nice, half bewolkt
25 gr.
Berlijn, zwaar bewolkt,
24 gr.
Frankfort, regenbui
23 gr.
Mtinchen, regen
19 gr.
Zürich. zwaar bewolkt
21 gr.
Genève, zwaar bewolkt
23 gr.
Locarno, half bewolkt
22 gr.
Wenen, onweer
28 gr.
Innsbruck, zwaar bewolkt
21 gr.
Rome, half bewolkt
38 gr.
Ajacclo. half bewolkt
32 gr.
Mallorca, half bewolkt
30 gr.
Egypte geeft Franse en
Britse scholen niet terug
De Franse en Britse scholen en
culturele instellingen zullen ook na
een hervatting va nde normale be
trekkingen met Engeland en Frank
rijk niet teruggeven worden, zo heeft
de Egyptische minister van onderwjs
verklaard.
ENKELE BUIEN
Vrj veel bewolking met plaatseljk
enkele buien. Overwegend matige
wind tussen west en noordwest. De
zelfde temperaturen al- gisteren of
Iets lagere.
ZON EN MAAN
14 augustus
Zon op 5.24 onder 20.09
Maan op 21.06 onedr 9.39