PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT SPOORWEGRAMP BIJ EINDHOVEN eist vijf mensenlevens; 24 gewonden Marinevliegtuig bij Merauke neergestort: acht doden Italiaans opleidingsschip lag vijf uur op de Vlissingse ree BILT ARABIEREN BRENGEN OMAN VOOR DE VEILIGHEIDSRAAD DE VERWACHT. 200e jaargang - no. 189 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. v. d. Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. dé Kok. ABONNEMENTSPRIJS SS cent per week; 7.00 p. kw.; fr. p. p. f 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dinsdag 13 aug. 1957 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm. Mlntm. p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertentie» (max. 8 regel») 11 cent p. regel met een minimum ran 1.—. ..Brieven of adrea oureau v. d. blad" 25 cent meer. 3!ro no 3S9in<) p.z.c.. Middelburg. Bureaus: Vllsslngen, Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3546 of 3304); Middelburg, Markt 51, telefoon 3841; Goes, Lange Vorststraat 63, telefoon 2475 (b.g.g. 2328); Oosthurg. Nleuw.traat 43. telefoon 20; Terne jzen. Brouwerijstraat 2; "/-.enk m i ci-.'.ra.-il 24. tel. 24 Wagons verkreukeld als blik langs de baan Bij een spoorwegramp op de lijn EindhovenBest, gistermorgen om vijf minuten voor half acht nabij Woensel, zijn vijf mensen gedood en 24 gewond, van wie enkelen levensgevaarlijk. De trein uit Eindhoven van 7.15 uur met als bestemming Rotterdam en Den Haag via Utrecht, kwam in botsing met de trein die om 5.23 uur uit Amsterdam was vertrokken en via Utrecht op weg was naar HeerlenMaastricht. De chaos, die door deze botsing ontstond was er een, zoals oude ervaren spoorwegmannen nog nooit hebben gezien. De uit Amsterdam komende trein reed met een vaart van 110 km per uur tegen die uit Eindhoven, welke een snelheid van ongeveer 10 km per uur had, en boorde zich daarin. Twee wagens werden opzij geslingerd. Machinist ontving ten onrechte de opdracht: „verkeerd spoor rijden" Deze wagons lagen verkreukeld als blik, aan de andere zijde van de spoorbaan. De bestuurderscabine was letterlijk platgedrukt in een droge sloot en alleen door tijdig van de trein te springen heeft de bestuurder zich kunnen redden. Wonderlijk genoeg is de bestuurderscabine van de trein uit Amsterdam vrij goed intact gebleven. Vermoedelijk is de be stuurder naar achteren uitgeweken en heeft hij daardoor het leven kunnen redden. Ver van de zwaar beschadigde wagons vond men deuren ramen, zittingen van banken. In de bomen aan de overzijde van de spoor baan hing een stuk wand van een personenwagon. Midden in een verder nog vrijwel onbeschadigde wagon lag een remblok, zo maar erin geslin gerd, zeker van tientallen meters ver. Een stuk rails was niet alleen gebroken: het was op de een of andere manier gespleten, in de lengte. richting tot Eindhoven. Vanochtend zou het treinverkeer op Eindhoven, zij het met enige vertraging, over enkel spoor weer worden hervat. In de loop van de morgen hoopt men ook het tweede spoor hersteld te hebben. Direct na de ramp arriveerden artsen, ambulance-auto's en Rode- Kruispersoneel uit Eindhoven, Hel mond, van de vliegbasis Welschap, Den Bosch en andere omliggende plaatsen. Ook rooms-katholieke gees telijken uit Eindhoven waren spoedig op het terrein van de ramp aanwe zig. De slachtoffers werd plaatselijk En toch: vandaag zou hier weer een trein rijden. Daarvan was men bij de spoorwegen overtuigd. De dienst tussen Best en Eindhoven werd gis teren onderhouden met bussen. De treinen uit de richting Den Bosch reden tot Best en die uit zuidelijke Confectienamen Het voorstel tot concentratie van de Zuidbevelandse waterschap pen ligt thans ter visie, zodat alle bezwaarden grote en kleine grieven te bestemder plaatse kenbaar kunnen maken. Wij zijn er benieuwd naar. Benieuwd namelijk naar één zeer speciale grief, die weliswaar he lemaal niet belangrijk is, maar die toch eigenlijk niet mag ontbreken. Wie van de Zuidbevelandse polderbe stuurders, zo vragen we ons namelijk af, zal nu eens een vlammend be zwaarschrift opstellen tegen de nuch tere, zakelijke naam, die het nieuwe waterschap naar het inzicht van Ge deputeerden zal moeten dragen? Wa terschap Zuid-Beveland, ziedaar dit brok nuchterheid, al even grijs en grauw als de namen van de onlangs samengevoegde polders. Waar zijn de tijden gebleven, waar in men waterschappen namen gaf als kleurige banieren, namen die ook nu nog herinneren aan een rijke historie, doch thans blijkbaar gedoemd zijn in de archieven te verdwijnen. Destijds is één zo'n naam teruggekeerd: het Vrije van Sluis. Doch het zal nu niet lang meer duren of deze betiteling zal in Zeeland eenzaam overblijven, vreemd en onwerkelijk als een fraai uitgedoste ridder tussen vijf of zes mannetjes in confectiepakjes. Want ter provinciale griffie heeft men im mers met dit nieuwe Bevelandse con centratie-voorstel de bijl geslepen, waarmee provinciale staten straks opnieuw een fiere naam om hals kun nen brengen: „Brede Watering be westen Yerseke", ook één met een rijke historie. Was het niet een dijk graaf van de Breede Watering, die eeuwen her in kritieke jaren uiterst belangrijk werk deed voor de zelf standigheid van Zeeland bij de stich ting van de Republiek der Zeven Ver enigde Nederlanden Doch helaas, het parool is kennelijk: weg met deze ballast, weg met de herinnering aan de historie: de naam wordt Water schap Zuid-Beveland. N;en, belangrijk is ons bezwaar niet. En wij weten, dat destijds een zekere heer Shakespeare de betrekkelijkheid van de naamgeving in een inmiddels zeer beroemd gewor den zegswijze voor eens en altijd heeft vastgesteld. Maar toch blijven we het jammer vinden, dat men de kans niet heeft gegrepen om bij de huidige concentratie van waterschap pen met namen voor de dag te ko men, die historie en heden op zinvolle wijze verbinden. Als we ons niet vergissen heeft eni- fe tijd geleden de commissaris der oningin in Zeeland enkele kritisch- juiste opmerkingen gemaakt over de gemeentewapens in Zeeuwsch-Vlaan- deren, die in een vorige eeuw zonder al te veel fantasie en heraldisch in zicht in elkaar werden gezet. Welnu, het provinciaal bestuur toont thans al even weinig fanasie en historisch in zicht bij het vaststellen van nieuwe namen voor de samengevoegde wa terschappen Schouwen-Duiveland, Tholen, Noord-BevelandHet is allemaal keurig, maar toch wel erg steriel. Maar laat ons moed houden. Want mogelijk is er thans reeds een Zuidbevelandse polderbestuur der bezig om dat vlammende protest op te stellen. Een probest tegen te veel zakelijkheid en een pleidooi te vens voor handhaving van vat in de historie zinvol is gebleken. Deze zaak al is zij van onder geschikt belang zij derhalve van harte in de aandacht van Zeelands bestuuvdercn aanbevolen. Dat zij in de komende Statenzitting er in alle wjjsheid over mogen beslissen! Jlllljpilllllllllll H j§ Vijf mensen werden gedood en H n 2/f ernstig gewond toen maan- H éee dagochtend nabij Woensel in H de buurt van Eindhovende expresstrein van 7.15 uur uit Eindhoven in botsing kwam H met de naar Maastricht op weg zijnde stoptrein van 5.2S s uur uit Amsterdam. Deze foto H ij geeft een beeld van het ber- H gingswerk temidden van de H m enorme ravage welke werd s aangericht. llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllll eerste hulp verleend, waarna zij per ambulance naar de drie Eindhovense ziekenhuizen werden vervoerd. Pas gistermiddag slaagde men erin, de laatsten der vijf doden te bergen. Met snijbranders moesten de mannen van de spoorwegongevallendienst zich toegang verschaffen tot een coupé waar zich slachtoffers bevon den. Op het terrein van de ramp waren tal van spoorwegautoriteiten aanwe zig. Onder hen bevond zich de direc teur van de spoorwegen, drs. D. J. Wansink. De president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollander, bevindt zich mo menteel buiten het land. De namen van de mensen, die bij (Vervolg op pag. 3) EGYPTISCHE VRIJWILLIGERS Troepen van sultan veroveren Izki De Arabische Liga heeft maandag besloten, de kwestie-Oman voor de Veiligheidsraad te brengen. Dit be sluit werd genomen, nadat Irak en Libië zich hiermee akkoord hadden verklaard. De andere leden van de liga Egypte, Jordanië, Libanon, Saoedi-Arabië, Soedan en Syrië hadden het voorstel al eerder goedge keurd. Een woordvoerder van het Britse ministerie Aan buitenlandse zaken verklaarde desgevraagd, dat de ge beurtenissen in Oman „een kwestie van binnenlandse jurisdictie voor de sultan van Maskat en Oman" vor men. De troepen van de sultan van Oman, die met Britse steun Firk en Nizwa (de hoofdstad van de opstandige Imam) veroverd hebben, zijn maan- Prinses Irene naar Lausanne om te studeren H.K.H. Prinses Irene zal eind sep tember haar intrek nemen bij een Zwitserse familie in de buurt van Lausanne voor de duur van het ko mende cursusjaar. De prinses zal daar verschillende cursussen volgen aan de universiteit van Lausanne. Het secretariaat van prinses Irene zal voorlopig worden waargenomen door mejuffrouw mr. M. Meurs, par ticulier secretaresse van H.K.H. Prinses Beatrix, Noordeinde 68, Den Haag. Alom op het schip blinkt het koper. In de stuurhut werden de lumen van de flitslamp duizendvoudig weer kaatst. (Foto P.Z.C.) dag opgerukt tot Birket el Mauz. Daar ontmoetten zij een tweede co lonne van de sultan, die vanaf de kust van Maskat via Izki naar het zuidien was opgerukt. Het fort Bir ket el Mauz had zich reeds aan deze tweede colonne overgegeven. Men neemt aan, dat Izki ook ge vallen is. Boven het fort Bahla, waar vrijdag nog op Britse vliegtuigen ge schoten werd, waaide maandag voor het eerst de rode vlag van de sultan. Er is in dit gebied nog maar één fort dat de witte vlag van de onstandige imam voert, namelijk Jabrin ten wes ten van Nizwa. De vertegenwoordiger van de Iman el Harty, verklaarde maandag in Ca iro, dat de val vaii Nizwa niet bete kent dat de strijd ten einde is. De op standelingen zullen naar de bergen trekken en een guerilla beginnen. De vertegenwoordiger zei voorts, dat de eerste Egyptische vrijwilligers zich bij hem gemeld hebben voor strijd tegen de Britten in Oman. NA START VOOR DROPPING IN SIBILVALLEI: Twee overlevenden Maandagochtend is kort na de start in de omgeving van het vlieg veld van Merauke de „Master Ma- riner"-vliegboot pb-812 van de Ko ninklijke Marine neergestort en in brand gevlogen. Van de tien mensen aan boord zeven marinemensen en drie leden van de algemene politie zijn er acht om het leven gekomen. Een lid van de marine en een politie man hebben het ongeluk overleefd. De marineman is evenwel levens gevaarlijk gewond. Het vliegtuig was om 6.15 uur plaatselijke tijd opgestegen van het vliegveld Merauke voor het uitvoe ren van een dropping in de Sibil- vallei, waar voorbereidende werk zaamheden worden verricht voor de voorgenomen Nederlandse weten schappelijke expeditie naar het Sterrengebergte in 1958. De gouverneur van Nederlands Nieuw-Guinea, dr. J. van Baal, de commandant der zeemacht in Neder lands Nieuw-Guinea, schout-bij-nacht A. M. Valkenburg en de doktoren De politiemensen, die bj het vlieg tuigongeluk het leven hebben verlo ren zjn de hoofdagent tweede klasse M. van Houten en de veldwachter eerste klasse I. Jaas. De volgende leden van de marine zijn omgekomen: ltz 2o.c. W. H. Asselbergs uit Lel den; ltz 2 o.c. G. Smellk uit Katw ijk a. d, Rjn; majoor vliegtuigtelegrafLst H. C. van Wingerden uit Katwijk a. d. Rijnsergeantvlieger G. J- van Donkelaar uit De Bilt; korporaal- vliegtuigmonteur A. A. de Bruin uit Katwijk a. d. Rijn: vlieeiuigmaker konstabel 1 J. de Ruiter uit Njver- dal. Levensgevaarlijk gewond werd sgt vliegtuigmaker A. Moens uit Katwijk aan Zee die in Vlissingen werd gebo ren. De naam van de overlevende po litieman is Valerius Ikako, politieman tweede klasse. Ooggetuigen De correspondent van het ANP te- Nadat de radionieuwsdienst I lefoneerde gistermiddag uit Holandia: Javaanse chauffeur van de Neeb en Westers, welke laatste de patiënten van de Neutronramp be handeld heeft, hebben zich naar de plaats van de vliegtuigramp bege ven. Kort na aankomst van gouverneur Van Baal is op het vliegveld van Me rauke een mariner geland met aan boord een commissie van onderzoek onder leiding van kapitein-luitenant ter zee-vlieger A. Bruinsma. Het vliegveld in Merauke biedt weinig faciliteit. Er is een klein sta tionsgebouw en de vliegtuigen wor den met handpompen, die aan de ben- zinevaten worden bevestigd, van brandstof voorzien. In de omgeving liggen nog wrakken van Japanse en geallieerde vliegtuigen, die tijdens de oorlog werden neergeschoten. Radio zuieeg M gistermiddag om één uur o.m. g g de berichten over het trein- j M ongeluk bij Eindhoven en het m g vliegtuigongeluk op Nieuw- g g Guiena had bekendgemaakt M hebben de omroepverenigin- g g gen NCRV en VARA een mi- g g nuut stilte in acht genomen. 1 ALS EEN WONDER UIT VOORBIJE EEUWEN Zeecadetten bezoeken met hun „Amerigo Vespucci" Antwerpen ALS EEN WONDER uit voorbije eeuwen kwam hij gisteravond tegen acht uur statig het water van de Westerschelde opglijden: de zwaar- getuigde driemaster „Amerigo Vespucci", het opleidingsschip en de trots van de Italiaanse Marine. Tot één uur heeft het fraaie schip, dat vanaf de Boulevard te onderscheiden was door de drie rode toplichten, op de Vlissingse rede gelegen. Toen is het weer weggegleden, over het stille, maanverlichte water van de Westerschelde, in de richting Antwerpen. Het sprookje duurde voor Vlissingen eigenlijk kort, tekort. Maar over zes dagen keert de prachtige driemaster weer. Want na het zesdaagse bezoek aan „Anversa" gaat het naar „Amburgo", naar Hamburg. Rond middernacht was alles stil aan boord. Er was alleen wat water- gekabbel tegen boeg en achterschip. Nergens een spoor van een levend wezen. Niets dan het dode hout van drie metershoge masten, waarvan het silhouet zich vermengde met het de cor van de maannacht. Tussen het houtsnijwerk van het achterschip glommen in goud de letters „Amerigo Vespucci". Een onwezenlijk geheel tussen kust vaarders en tankboten op de re de van Vlissingen. Alsof een spookschip zomaar uit het don kere Westerscheldcwatcr was opgerezen om er straks, bijna onhoorbaar weer in te verzin ken, of het er nooit was geweest. En aan boord bleef alles stil. Totdat een in sober Italiaans ge stelde kreet „Presse Ollanda", de be tovering verscheurde: toch geen spookschip! Rappe handen lieten door twintigste-eeuwse batterijen ge voerde schijnwerpers de loodsboot, waarmee de bezoekers op dit midder nachtelijke uur arriveerden, in een fel licht baden. Rappe handen hesen de late bezoe kers aan boord. De bemanning, donke re, zuidelijke typen, groepte rond de grote mast en droeg keurige, bontge voerde fieldjacks en witte, onbeschre ven mutsen. De „Comandante" sliep, maar de eerste stuurman, de „coman dante in 2a", Romualdo Balzano, trof fen we in zijn hut. In een bontgevoer de fieldjack. Uit een mengelmoes van Engels en Frans werd het duidelijk: de „Presse Olanda" was welkom, maar de bemanning moest niet wor den gefotografeerd. Want hoewel ze er keurig bijliepen, waren de man schappen niet „model" gekleed. Dan had de „Presse Olanda" 's mor gens moeten komen, als de tachtig ca detten die slechts een klein gedeel te van de totale bemanning vormen de theorielessen volgen. Want de „Amerigo Vespucci" is een drijvend opleidingsinstituut, waar de jonge adelborsten, die in vier jaar van jan- Vervolg op pag. 2) luchthavenmeester te Merauke, Sa- midjan, zag het ongeval gebeuren en reed onmiddellijk naar de plaats des onheils. Onderweg daarheen ontmoette hij de overlevende poli tieman Valerius Ikako, die ogen schijnlijk niets mankeerde. De chauffeur voegde hem toe, even te bijven waar hj was. Hij zelf ging naar het vlieetuig om de overigen te helpen en vond daar sergeant- vliegtuigmaker Moens die zwaar gewond was. Kort daanm waren mensen van de politie ter plaatse, doch zij konden de vuurhaard onmogeljk naderen. Desondanks hebben zij pogingen in het werk gesteld om de brand te blussen. Het weer in Europa De weerrrapporten van gifteravond 7 uur. Stockholm, half bewolkt. 22 gr. Oslo regenbui, 20 gr. Kopenhagen, zwaar bewolkt 20 gr. Aberdeen, zwaar bewolkt 13 gr. Londen, regen 21 gr. Amsterdam, regenbul 20 gr. Luxemburg, licht bewolkt 20 gr. Parijs, half bewolkt 24 gr. Bordeaux, zwaar bewolkt 21 gr. Grenoble, zwaar bewolkt 23 gr. Nice, half bewolkt 25 gr. Berlijn, zwaar bewolkt, 24 gr. Frankfort, regenbui 23 gr. Mtinchen, regen 19 gr. Zürich. zwaar bewolkt 21 gr. Genève, zwaar bewolkt 23 gr. Locarno, half bewolkt 22 gr. Wenen, onweer 28 gr. Innsbruck, zwaar bewolkt 21 gr. Rome, half bewolkt 38 gr. Ajacclo. half bewolkt 32 gr. Mallorca, half bewolkt 30 gr. Egypte geeft Franse en Britse scholen niet terug De Franse en Britse scholen en culturele instellingen zullen ook na een hervatting va nde normale be trekkingen met Engeland en Frank rijk niet teruggeven worden, zo heeft de Egyptische minister van onderwjs verklaard. ENKELE BUIEN Vrj veel bewolking met plaatseljk enkele buien. Overwegend matige wind tussen west en noordwest. De zelfde temperaturen al- gisteren of Iets lagere. ZON EN MAAN 14 augustus Zon op 5.24 onder 20.09 Maan op 21.06 onedr 9.39

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 1