PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Twee rijtuigen van personentrein
ontspoorden bij station Helmond
Sluiskil kreeg stof, gruis en „gas"
op de koop toe
de BILT
DRIEVOUDIGE AANVAL TEGEN
OPSTANDELINGEN IN OMAN
ARTIKELEN MET SUIKER EN
VRUCHTEN STIJGEN IN PRIJS
200e jaargang - no 186
Dagblad, ultgav* van d« firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. v. d. Velde en F. B.
den Boer, Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: O. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 59 cent per
week: 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 9 aug.
1957
ADVERTENTIEPRIJS 15 cent per
mm. Mlnim. p. advertentie f
(ng mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 5 regel»)
tl cent p. regel met een minimum
ran 1.—. „Brieven of adrea
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
31ro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bureaus: Vlisslngen, Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 8546 of 3304); Middelburg. Markt 51, telefoon 3841; Goes, Lange Voratatraat 63, telefoon 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, Nleuwitraat 43, telefoon 20; Terneuten, Brouwerijstraat 2; Zlertkzee. N. Bogcrrtstraat 24 tel. 28
ACHT MENSEN (VIER ERNSTIG) GEWOND
Scheepvaartverkeer ondervond
hinder van spoorwegongeluk
Naby het station te Helmond is gistermiddag omstreeks half twee
een trein ontspoord. Acht mensen werden gewond, van wie vier ern
stig. Het gehele baanvak werd versperd, de dienst tussen Eindhoven
en Helmond moest worden onderhouden met autobussen.
Het ongeluk gebeurde op onge
veer vijfhonderd meter van het sta
tion Helmond, even voor de brug
over de Zuidwillemsvaart, die de
trein moet passeren. Daar waren
ongeveer 25 wegwerkers van de
Nederlandse Spoorwegen bezig met
reparatie werken aan de lijn.
Vakantie
In deze toch wel bijzonder mooie
zomer, valt het op hoe inten
sief het Nederlandse volk vakan
tie houdt.
De jachtende, werkende mens geeft
In de augustusmaand van 1957 niet
meer de toon aan langs straten en
wegen. Hij gaat verloren tussen
groepen vakantiegangers in zonne-
kleding en tussen de jongeren en
ouderen, die er hun gemak van ne
men.
In de fabrieken en werkplaatsen
verstomt voor enkele dagen het ru
moer van de arbeid en het is alsof
er zondagse rust heerst.
De gewoonte om het werk voor
een wat langere periode te on
derbreken is voor het bedrijfs
leven in Nederland nog tamelijk pril.
Wie dertig jaar geleden voorspeld
zou hebben, dat de werkers in de fa
brieken en op de bouwplaatsen, de
melkhandelaren, groentenboeren en
kruideniers rustig de bedrijven voor
enige tijd zouden verlatenhij
zou hartelijk uitgelachen zijn.
Dertig jaar geleden moesten nog
vinnigé acties gevoerd worden om
enkele vakantiedagen toegewezen te
krijgen. Nu vindt een ieder het van
zelfsprekend, dat de werkende mens
ook recht heeft op een reeks van
vrije dagen.
De winkeliers sluiten rustig hun
voordeur en laten de bediening van
de clientèle een week of langer aan
hun concurrenten over. Niemand
vindt dat thans verbazingwekkend en
dat zou het toch stellig in 1925 zijn
geweest!
Hoogstens wordt er door een en
kele klant wat gemopperd als hij
voor een gesloten winkeldeur komt,
omdat hij de vakantie-aankondiging
niet of te laat gelezen heeft.
Met de bedrijfsvakanties gaat- het
vrijwel overal goed in Nederland.
Een enkel foutje doet zich wel eens
voor, bijvoorbeeld in Rotterdam,
waar in een wijk onverwacht een
broodtekort ontstond. Maar zulke
fouten zullen uitblijven naarmate het
publiek en het bedrijfsleven volko
men ingesteld geraken op de vakan
tieregelingen.
Temidden van de vakantieweelde
is deze week de Sociaal-Econo
mische Raad met een advies ge
komen over een wettelijke regeling
van de vakantie met behoud van
loon.
Het moment, waarop dit advies
werd gepubliceerd, had niet beter ge
kozen kunnen zijn.
Veel nieuws biedt het advies uiter
aard niet, want het legt voorname-
lijk datgene vast, wat reeds in het
bedrijfsleven was gegroeid.
Maar het demonstreert wel duide
lijk die groei.
Tegenover de enkele dagen verlof
van dertig jaar geleden komt nu
voor de arbeiders een wettelijke mi
nimum vakantie te staan van veei'-
tien dagen en voor personen beneden
de achttien jaar een vakantie van
drie weken.
Over de tijd waarin deze vakan
tie moet vallen, wordt in het
advies vanzelfsprekend
niets gezegd. De praktijk wijst ech
ter uit, dat dit overwegend in de
maanden juli en augustus zal zijn en
daaraan zal niet getornd moeten
worden. Men gaat nu eenmaal graag
tezamen met vakantie, omdat men
dan gemakkelijker in een vakantie
stemming komt.
Op die wijze verhoogt men het va
kantiegenot. Daarnaast geeft het sa
mendrukken van de vakanties in de
maanden juli en augustus aan het
bedrijfsleven gelegenheid goede re
gelingen te treffen voor het redelijk
functioneren van de bedrijven op ba
sis van een iets verminderde produk-
tie. Bij een spreiding van de vakan
ties over het gehele jaar zouden
zulke regelingen niet wel mogelijk
Er is alle reden om tevreden te
zijn over de wijze, waarop se
dert 1945 in Nederland het stre
ven naar een zinvolle zomervakantie
is verwerkelijkt.
Dat werd duidelijk gedemonstreerd
in deze mooie zomer van 1957 met
zijn tienduizenden opgewekte vakan
tiegangers!
Het achterste treinstel ontspoorde
plotseling. Het was de postwagen,
waarin twee postbeambten werkzaam
waren, en een rijtuig daarvoor. De
postbeambten werden gewond als ook
vier arbeiders, die voor de naderende
trein van de rails waren afgegaan.
De postwagen kwam dwars over de
rails te staan.
Een dame, die op de weg liep en
het ongeluk zag gebeuren schrok zo,
dat zij een shock kreeg en ook naar
het ziekenhuis moest worden ver
voerd. Ook een passagier werd ge
wond.
De elektrische bovenleiding van
de spoorbaan is omlaag gekomen
daar het postrijtuig tegen een
staander is gebotst, die afknapte.
Behalve het treinverkeer was ook
het scheepvaartverkeer gestremd.
De trein is namelijk na het ontspo
ren van de postwagen en een rij
tuig nog iets doorgereden en op de
brug over de vaart tot stilstand
gekomen.
„De oorzaak van de ontsporing
wordt toegeschreven aan de toestand
van het spoor ter plaatse, die te wen
sen overliet en een gevolg was van
de werkzaamheden, die daaraan wer
den uitgevoerd.
Van de passagiers in de trein werd
slechts een Duitse dame zeer licht
gewond; zij heeft haar reis onmiddel
lijk kunnen voortzetten. De toestand
van de vier werknemers van de aan
nemersfirma, die de werkzaamheden
aan het spoor uitvoerden, is ernstig.
De Nederlandse spoorwegen ver
wachtten dat de herstelwerkzaamhe
den vannacht zouden zijn voltooid.
Poolse duikboten
bij Schotse kust
Van welingelichte zijde is van
nacht in Londen vernomen, dat
twee Poolse onderzeeboten voor de
kust van Schotland boven water
zijn gekomen en boodschappen aan
vissersboten hebben doorgegeven,
volgens welke hun bemanningen
politiek asyl wensen.
De admiraliteit verklaarde offi
cieel: „Wij weten dat er twee on
geïdentificeerde onderzeeboten zich
voor de Schotse kust bevinden. Wij
weten niet waar zij heen gaan".
(United Press).
De staatscourant van gisteren be
vat bepalingen van het college van
rijksbemiddelaars tot afwijking van
de beschikking compensatiebijslag
huurverhoging 57 voor het kappers-
bedrijf en een voor de tandtechnici en
tandtechnische hulpkrachten.
PROTEST VAN SCHOTTEN
Gelofte van rebel: geen
overgave aan Britten.
De strijdkrachten van de Muscat
en Oman, die onder aanvoering
staan van Britse officieren zijn gis
teren een vastberaden drievoudig
offensief begonnen met als doel de
rivaal van de sultan, de Iman van
Oman in het hoogland van midden-
Oman te vernietigen. Donderdag
kwam het tot een treffen tussen
de aanhangers van de Iman en de
Engelse troepen.
De in de bergen verborgen opstan
delingen schoten op de colonne, die
zich door de passen voortbewoog. Het
plaatsje Rad kon na enige tegen
stand worden bezet. De troepen kon
den vervolgens oprukken naar het
vliegveld Firth waar het convooi van
jeeps, pantserwagens en kamelen
zijn „tenten" heeft opgeslagen.
Vandaar uit zal vandaag de hoofd
aanval worden begonnen. Berichten
uit het binnenland melden, dat de
rebellen bezig zijn met de toegangen
naar Nizwa te ondermijnen. Zij be
zitten blijkbaar een grote hoeveelheid
mijnen, die het arsenaal van de Iman
alleen maar van buiten het land heb
ben kunnen bereiken.
De mijnen vormen een grote be
dreiging voor het speelgoedlegertje
onder Britse leiding, dat volkomen
afhankelijk is van voertuigen en ka
melen om vooruit te komen. Een
deel van het leger wordt gevormd
door de Cameron Hooglanders uit
Schotland.
Het bestuur van de Schotse
Nationalistische beweging heeft
eenstemmig een resolutie aan
vaard, waarin wordt geprotes-
Het gruis is een dreiging op de
drukke verkeersweg.
teerd tegen 't gebruik van Schot
se militairen in deze veldtocht.
De Iman van Oman heeft de gelof
te gedaan zich niet te zullen overge
ven aan de door Britten aangevoer
de troepen. De Iman heeffc verder
verklaard, dat zijn troepen standvas
tig zijn tegen de Britse aanval en
dat zij niet zullen ophouden met
vechten voordat de onafhankelijkheid
van Oman verzekerd zou zijn.
Het grote moment voor de Vel-
ser tunnelbouwers nadert
Op 28 september a.s. zal ko-
ningin Juliana het tunnelcom-
plex onder het Noordzeekanaal
H te Velsen officieel in gebruik
stellen. Op het ogenblik wordt
op het bouwterrein nog aller-
H wegen hard gewerkt om op de-
ze hoogtijdag voor Nederlands
technici alles tot in de puntjes
M in orde te hebben. Deze foto
H toont het luchtverversmgsge-
bouw voor de tunnels aan de
Alkmaarse zijde van het ka-
H naai. Op de voorgrond een met
H zand volgestort terrein waar- §j
H onder de autotunnel loopt. M
illlllllllllffllllllllllllllllllllllllllllllllllllllflllflIlllllllllliniIlHllllllllllllI
Bij ophalen van bal
in Lek verdronken.
Gistermiddag omstreeks twee uur
is de 26-jarige H. van der Z. uit
Kerkrade te Culemborg in de Lek
verdronken. De jongen kon niet
zwemmen. Hij was met vakantie in
Culemborg en speelde bg de oever
in de rivier met zijn verloofde en
zuster een balspel. Bij pogingen om
een bal, die in de rivier terecht ge
komen was, op te halen, waagde hij
zich te ver en verdween in de diepte.
MEDE GEVOLG VAN SLECHTE FRUITOOGST.
Ook wasserijen mogen
tarieven verhogen
Een aantal artikelen, waarin veel
suiker en vruchten verwerkt ztjn, zal
in prijs stygen. Dat is te wijten aan
de verhoogde suikerprijs, de slechte
fruitoogst en ook aan het verlangen
van de kleinhandel om de winstmar
ge te verhogen.
De limonadefabrieken hebben van
de minister van Economische Zaken
toestemming gekregen de prijzen van
gazeuse en tonic te verhogen. De
prijs van een flesje tonic stijgt roet
een cent en de verhogingen voor de
gazeuses variëren van een halve cent
tot twee cent per fles.
Ook de jam stijgt in prijs. De fabri
kanten hebben toestemming gekre
gen de door de misoogst verhoogde
fruitprijzen door te berekenen. Ook
vruchtensappen en limonadesiropen
worden duurder. Het doorberekenen
van de suikerprijzen in snoepgoed is
eveneens te verwachten.
INDUSTRIEËN BRACHTEN WELVAART MAAR
Fabrieken doen hun best enbevolking
ook, maar ergernis blijft
Sluiskil verdwijnt snel achter ons. Terwijl we wegglijden over de rechte
autoweg wordt het dorp kleiner en kleiner. Eens te meer valt het nu op
hoe het monumentale complex van de cokesfabriek en de ,4'Azote" het ge
heel overheerst. Als één machtig blok liggen de fabrieken over het water.
Wanneer men zo een dag in Sluiskil op bezoek is geweest, krijgt men
de indruk, dat het gehele dorp tegen het krachtige fabrieksgeheel aan
leunt. Uit elk gesprek dat men met de dorpsbewoners voert blijkt immers
hoe men zich met deze beide industrieën verweven weet, hoe men ze
kent en erkent als de sterke kern waarom het dorpsleven draait, als het
medium voor welvaart.
Het is goed dankbaarheid en blijdschap te vernemen telkens in ver
schillende woorden die overheersen als de gevoelens jegens de fabrie
ken. Waarom moet er dan steeds weer die dissonant zijn? Neen, de inwo
ners van Sluiskil klagen niet en toch ligt het misnoegen over de overlast
die men ondervindt van stof, gruis en „gas" als een donker, lelijk ding op
de achtergrond bij alle woorden van blijdschap eit dankbaarheid.
Geen nieuw probleem, dat van
Sluiskil. Een kijkje in het Ruhrge-
bied, in Londen, of, dichter bij huis,
bij IJmuiden of langs de Waterweg
brengt de bezoeker wanneer hij om
zich heen ziet of even diep ademt
onmiddellijk in contact met dezelfde
moeilijkheid in ernstiger mate. Geen
nieuw probleem ook voor de deskun
digen, die zich reeds vele jaren het
hoofd breken over een mogelijkheid
het publiek voor de overlast te spa
ren, of althans de volksgezondheid
niet in gevaar te brengen.
Begrijpelijk
Niettemin is het zeer begrijpelijk
dat niet-automobilisten zich ergeren
aan het lossen met loopkranen over
de drukke verkeersweg van Ameri
kaanse fijnkolen en pyriet, wanneer
ze het stuivende stof daarvan in hun
ogen krijgen en wanneer het hun kle
ding verontreinigt. Te begrijpen is 't
wanhoopsgebaar waartoe de huis
vrouwen soms gebracht worden wan
neer hun schone was door het stof,
dat met de stoom uit de blustoren
over de streek wordt gebracht, wordt
bedorven en wanneer ze het roetige
spulletje tot in de uithoeken van hun
woning vinden .telkens weer. Begrij
pelijk zijn de „vieze gezichten" wan
neer chemische, gasachtige ontladin
gen een hoogst onplezierige lucht in
het dorp doen kleven.
De laatste weken is in Sluiskil
openlijk scherp van mening gewis
seld over de houding die men tegen
over de stofplaag moest aannemen.
Wij zijn er mede daarom heen ge
gaan om de diverse geluiden te be
luisteren.
In haar keuken vonden we mevrouw
C. Bax. Als een reine rij hing haar
was aan de lijn. „Maar", zei me
vrouw Max, „als de wind hierheen is,
dan is het onmogelijk om buiten te
drogen, dan kan ook de kleine Mar-
ca (9 weken) niet buiten staan. Het
gruis stuift dan overal doorheen.
Als je dan even over het lakentje in
de kinderwagen strijkt wordt het
smerig zwart. Het lijkt dan wel of
er kolenzakken uitgeschud zijn op de
stoep. Trouwens, de bladen van on
ze bloemen (rr'jn man komt van
Aalsm» ;r) worden bruin van het
gas".
Tilly van Asbroek staat de ramen
te zemen van de winkel waarin zij
(Vervolg op pag. 2)
De wasserg-inrichtingen hebben
toestemming gekregen van het
directoraat generaal van Econo
mische Zaken om de tarieven te
verhogen met negen procent voor
wasserijen, die olie als brandstof
gebruiken en met zes procent
voor wasserijen, die kolen ais
brandstof gebruiken.
Naar aanleiding van de Invoer van
suiker en de prijzen daarvan heeft
de heer Biesheuvel aan de minister
van landbouw, visserij en voedsel
voorziening schriftelijk vragen ge
steld.
De heer Biesheuvel vroeg o.m. hoe
de ontwikkeling is geweest van de
internationale suikerprijzen (inclu
sief vracht en assurantie) sedert het
midden van het vorig jaar. Heeft het
ministerie van landbouw in het afge
lopen jaar steeds op het meest ge-
eigende tijdstip invoervergunningen
verstrekt om met name aankoop te
gen voor ons land zo voordelig mo
gelijke prijs te bewerkstellingen?
Beschikt de minister, zo vervolgt
de heer Biesheuvel, over definitieve
cyfers waaruit biykt hoeveel duur
der de hoeveelheid geïmporteerde sui
ker in het afgelopen jaar is geweest,
dan indien hetzelfde kwantum in
eigen land geproduceerd zou zijn ge
weest tegen de voor de oogst 1956
geldende garantieprijzen?
Zwaar onweer ontwrichtte
verkeer in Brussel.
Boven Brussel en omgeving heeft
zich donderdagmiddag een zware on
weersbui ontlast, die het verkeer op
verscheidene plaatsen ontwrichtte.
Vele straten kwamen onder water
te staan en bus- en tramdiensten
moesten worden stopgezet.
Ook het spoorwegverkeer naar en
van Brussel werd gestremd, mede
doordat de bliksem insloeg in de elek
trische centrale van Haren, die de lijn
Brussel-Antwerpen van stroom voor
ziet. Internationale treinen moesten
omgeleid worden.
Het weer in Europa.
Volgens de rapporten van gisteravond
7 uur:
Stockholm, licht bewolkt 20 gr.
Oslo, zwaar bewolkt. 17 gr.
Kopenhagen, licht bewolkt, 21 gr.
Aberdeen, geheel bewolkt, 15 gr.
Londen, zwaar bewolkt, 24 gr.
Amsterdam, geheel bewolkt, 22 gr.
Luxemburg, weerlicht, 26 gr.
Parijs, zwaar bewolkt. 28 gr.
Bordeaux, zwaar bewolkt, 27 gr.
Grenoble, licht bewolkt, 32 gr.
Nice, onbewolkt, 28 gr.
Berlijn, half bewolkt, 24 gr.
Frankfort, zwaar bewolkt, 26 gr.
MUnchen, half bewolkt, 27 gr.
ZUrlch, licht bewolkt, 29 gr.
Genéve, zwaar bewolkt, 30 gr.
Locarno, zwaar bewolkt, 23 gr.
Wenen, licht bewolkt, 28 gr.
Innsbruck, onweer, 27 gr.
Rome, onbewolkt, 33 gr.
Ajaccio, onbewolkt, 29 gr.
VERWACHT...
TIJDELIJK REGEN.
Veranderlijke bewolking en tijde
lijk regen, plaatselijk vergezeld van
omveer. Overwegend matige wind
tussen zuid en oost. Weinig verande
ring in temperatuur.
ZON EN MAAN
10 augustus
Zon op 5.17 onder 20.16
Maan op 19.44 onder 5.22