PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Twee rijtuigen van personentrein ontspoorden bij station Helmond Sluiskil kreeg stof, gruis en „gas" op de koop toe de BILT DRIEVOUDIGE AANVAL TEGEN OPSTANDELINGEN IN OMAN ARTIKELEN MET SUIKER EN VRUCHTEN STIJGEN IN PRIJS 200e jaargang - no 186 Dagblad, ultgav* van d« firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. v. d. Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: O. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 59 cent per week: 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 9 aug. 1957 ADVERTENTIEPRIJS 15 cent per mm. Mlnim. p. advertentie f (ng mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 5 regel») tl cent p. regel met een minimum ran 1.—. „Brieven of adrea bureau v. d. blad" 25 cent meer. 31ro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bureaus: Vlisslngen, Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 8546 of 3304); Middelburg. Markt 51, telefoon 3841; Goes, Lange Voratatraat 63, telefoon 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, Nleuwitraat 43, telefoon 20; Terneuten, Brouwerijstraat 2; Zlertkzee. N. Bogcrrtstraat 24 tel. 28 ACHT MENSEN (VIER ERNSTIG) GEWOND Scheepvaartverkeer ondervond hinder van spoorwegongeluk Naby het station te Helmond is gistermiddag omstreeks half twee een trein ontspoord. Acht mensen werden gewond, van wie vier ern stig. Het gehele baanvak werd versperd, de dienst tussen Eindhoven en Helmond moest worden onderhouden met autobussen. Het ongeluk gebeurde op onge veer vijfhonderd meter van het sta tion Helmond, even voor de brug over de Zuidwillemsvaart, die de trein moet passeren. Daar waren ongeveer 25 wegwerkers van de Nederlandse Spoorwegen bezig met reparatie werken aan de lijn. Vakantie In deze toch wel bijzonder mooie zomer, valt het op hoe inten sief het Nederlandse volk vakan tie houdt. De jachtende, werkende mens geeft In de augustusmaand van 1957 niet meer de toon aan langs straten en wegen. Hij gaat verloren tussen groepen vakantiegangers in zonne- kleding en tussen de jongeren en ouderen, die er hun gemak van ne men. In de fabrieken en werkplaatsen verstomt voor enkele dagen het ru moer van de arbeid en het is alsof er zondagse rust heerst. De gewoonte om het werk voor een wat langere periode te on derbreken is voor het bedrijfs leven in Nederland nog tamelijk pril. Wie dertig jaar geleden voorspeld zou hebben, dat de werkers in de fa brieken en op de bouwplaatsen, de melkhandelaren, groentenboeren en kruideniers rustig de bedrijven voor enige tijd zouden verlatenhij zou hartelijk uitgelachen zijn. Dertig jaar geleden moesten nog vinnigé acties gevoerd worden om enkele vakantiedagen toegewezen te krijgen. Nu vindt een ieder het van zelfsprekend, dat de werkende mens ook recht heeft op een reeks van vrije dagen. De winkeliers sluiten rustig hun voordeur en laten de bediening van de clientèle een week of langer aan hun concurrenten over. Niemand vindt dat thans verbazingwekkend en dat zou het toch stellig in 1925 zijn geweest! Hoogstens wordt er door een en kele klant wat gemopperd als hij voor een gesloten winkeldeur komt, omdat hij de vakantie-aankondiging niet of te laat gelezen heeft. Met de bedrijfsvakanties gaat- het vrijwel overal goed in Nederland. Een enkel foutje doet zich wel eens voor, bijvoorbeeld in Rotterdam, waar in een wijk onverwacht een broodtekort ontstond. Maar zulke fouten zullen uitblijven naarmate het publiek en het bedrijfsleven volko men ingesteld geraken op de vakan tieregelingen. Temidden van de vakantieweelde is deze week de Sociaal-Econo mische Raad met een advies ge komen over een wettelijke regeling van de vakantie met behoud van loon. Het moment, waarop dit advies werd gepubliceerd, had niet beter ge kozen kunnen zijn. Veel nieuws biedt het advies uiter aard niet, want het legt voorname- lijk datgene vast, wat reeds in het bedrijfsleven was gegroeid. Maar het demonstreert wel duide lijk die groei. Tegenover de enkele dagen verlof van dertig jaar geleden komt nu voor de arbeiders een wettelijke mi nimum vakantie te staan van veei'- tien dagen en voor personen beneden de achttien jaar een vakantie van drie weken. Over de tijd waarin deze vakan tie moet vallen, wordt in het advies vanzelfsprekend niets gezegd. De praktijk wijst ech ter uit, dat dit overwegend in de maanden juli en augustus zal zijn en daaraan zal niet getornd moeten worden. Men gaat nu eenmaal graag tezamen met vakantie, omdat men dan gemakkelijker in een vakantie stemming komt. Op die wijze verhoogt men het va kantiegenot. Daarnaast geeft het sa mendrukken van de vakanties in de maanden juli en augustus aan het bedrijfsleven gelegenheid goede re gelingen te treffen voor het redelijk functioneren van de bedrijven op ba sis van een iets verminderde produk- tie. Bij een spreiding van de vakan ties over het gehele jaar zouden zulke regelingen niet wel mogelijk Er is alle reden om tevreden te zijn over de wijze, waarop se dert 1945 in Nederland het stre ven naar een zinvolle zomervakantie is verwerkelijkt. Dat werd duidelijk gedemonstreerd in deze mooie zomer van 1957 met zijn tienduizenden opgewekte vakan tiegangers! Het achterste treinstel ontspoorde plotseling. Het was de postwagen, waarin twee postbeambten werkzaam waren, en een rijtuig daarvoor. De postbeambten werden gewond als ook vier arbeiders, die voor de naderende trein van de rails waren afgegaan. De postwagen kwam dwars over de rails te staan. Een dame, die op de weg liep en het ongeluk zag gebeuren schrok zo, dat zij een shock kreeg en ook naar het ziekenhuis moest worden ver voerd. Ook een passagier werd ge wond. De elektrische bovenleiding van de spoorbaan is omlaag gekomen daar het postrijtuig tegen een staander is gebotst, die afknapte. Behalve het treinverkeer was ook het scheepvaartverkeer gestremd. De trein is namelijk na het ontspo ren van de postwagen en een rij tuig nog iets doorgereden en op de brug over de vaart tot stilstand gekomen. „De oorzaak van de ontsporing wordt toegeschreven aan de toestand van het spoor ter plaatse, die te wen sen overliet en een gevolg was van de werkzaamheden, die daaraan wer den uitgevoerd. Van de passagiers in de trein werd slechts een Duitse dame zeer licht gewond; zij heeft haar reis onmiddel lijk kunnen voortzetten. De toestand van de vier werknemers van de aan nemersfirma, die de werkzaamheden aan het spoor uitvoerden, is ernstig. De Nederlandse spoorwegen ver wachtten dat de herstelwerkzaamhe den vannacht zouden zijn voltooid. Poolse duikboten bij Schotse kust Van welingelichte zijde is van nacht in Londen vernomen, dat twee Poolse onderzeeboten voor de kust van Schotland boven water zijn gekomen en boodschappen aan vissersboten hebben doorgegeven, volgens welke hun bemanningen politiek asyl wensen. De admiraliteit verklaarde offi cieel: „Wij weten dat er twee on geïdentificeerde onderzeeboten zich voor de Schotse kust bevinden. Wij weten niet waar zij heen gaan". (United Press). De staatscourant van gisteren be vat bepalingen van het college van rijksbemiddelaars tot afwijking van de beschikking compensatiebijslag huurverhoging 57 voor het kappers- bedrijf en een voor de tandtechnici en tandtechnische hulpkrachten. PROTEST VAN SCHOTTEN Gelofte van rebel: geen overgave aan Britten. De strijdkrachten van de Muscat en Oman, die onder aanvoering staan van Britse officieren zijn gis teren een vastberaden drievoudig offensief begonnen met als doel de rivaal van de sultan, de Iman van Oman in het hoogland van midden- Oman te vernietigen. Donderdag kwam het tot een treffen tussen de aanhangers van de Iman en de Engelse troepen. De in de bergen verborgen opstan delingen schoten op de colonne, die zich door de passen voortbewoog. Het plaatsje Rad kon na enige tegen stand worden bezet. De troepen kon den vervolgens oprukken naar het vliegveld Firth waar het convooi van jeeps, pantserwagens en kamelen zijn „tenten" heeft opgeslagen. Vandaar uit zal vandaag de hoofd aanval worden begonnen. Berichten uit het binnenland melden, dat de rebellen bezig zijn met de toegangen naar Nizwa te ondermijnen. Zij be zitten blijkbaar een grote hoeveelheid mijnen, die het arsenaal van de Iman alleen maar van buiten het land heb ben kunnen bereiken. De mijnen vormen een grote be dreiging voor het speelgoedlegertje onder Britse leiding, dat volkomen afhankelijk is van voertuigen en ka melen om vooruit te komen. Een deel van het leger wordt gevormd door de Cameron Hooglanders uit Schotland. Het bestuur van de Schotse Nationalistische beweging heeft eenstemmig een resolutie aan vaard, waarin wordt geprotes- Het gruis is een dreiging op de drukke verkeersweg. teerd tegen 't gebruik van Schot se militairen in deze veldtocht. De Iman van Oman heeft de gelof te gedaan zich niet te zullen overge ven aan de door Britten aangevoer de troepen. De Iman heeffc verder verklaard, dat zijn troepen standvas tig zijn tegen de Britse aanval en dat zij niet zullen ophouden met vechten voordat de onafhankelijkheid van Oman verzekerd zou zijn. Het grote moment voor de Vel- ser tunnelbouwers nadert Op 28 september a.s. zal ko- ningin Juliana het tunnelcom- plex onder het Noordzeekanaal H te Velsen officieel in gebruik stellen. Op het ogenblik wordt op het bouwterrein nog aller- H wegen hard gewerkt om op de- ze hoogtijdag voor Nederlands technici alles tot in de puntjes M in orde te hebben. Deze foto H toont het luchtverversmgsge- bouw voor de tunnels aan de Alkmaarse zijde van het ka- H naai. Op de voorgrond een met H zand volgestort terrein waar- §j H onder de autotunnel loopt. M illlllllllllffllllllllllllllllllllllllllllllllllllllflllflIlllllllllliniIlHllllllllllllI Bij ophalen van bal in Lek verdronken. Gistermiddag omstreeks twee uur is de 26-jarige H. van der Z. uit Kerkrade te Culemborg in de Lek verdronken. De jongen kon niet zwemmen. Hij was met vakantie in Culemborg en speelde bg de oever in de rivier met zijn verloofde en zuster een balspel. Bij pogingen om een bal, die in de rivier terecht ge komen was, op te halen, waagde hij zich te ver en verdween in de diepte. MEDE GEVOLG VAN SLECHTE FRUITOOGST. Ook wasserijen mogen tarieven verhogen Een aantal artikelen, waarin veel suiker en vruchten verwerkt ztjn, zal in prijs stygen. Dat is te wijten aan de verhoogde suikerprijs, de slechte fruitoogst en ook aan het verlangen van de kleinhandel om de winstmar ge te verhogen. De limonadefabrieken hebben van de minister van Economische Zaken toestemming gekregen de prijzen van gazeuse en tonic te verhogen. De prijs van een flesje tonic stijgt roet een cent en de verhogingen voor de gazeuses variëren van een halve cent tot twee cent per fles. Ook de jam stijgt in prijs. De fabri kanten hebben toestemming gekre gen de door de misoogst verhoogde fruitprijzen door te berekenen. Ook vruchtensappen en limonadesiropen worden duurder. Het doorberekenen van de suikerprijzen in snoepgoed is eveneens te verwachten. INDUSTRIEËN BRACHTEN WELVAART MAAR Fabrieken doen hun best enbevolking ook, maar ergernis blijft Sluiskil verdwijnt snel achter ons. Terwijl we wegglijden over de rechte autoweg wordt het dorp kleiner en kleiner. Eens te meer valt het nu op hoe het monumentale complex van de cokesfabriek en de ,4'Azote" het ge heel overheerst. Als één machtig blok liggen de fabrieken over het water. Wanneer men zo een dag in Sluiskil op bezoek is geweest, krijgt men de indruk, dat het gehele dorp tegen het krachtige fabrieksgeheel aan leunt. Uit elk gesprek dat men met de dorpsbewoners voert blijkt immers hoe men zich met deze beide industrieën verweven weet, hoe men ze kent en erkent als de sterke kern waarom het dorpsleven draait, als het medium voor welvaart. Het is goed dankbaarheid en blijdschap te vernemen telkens in ver schillende woorden die overheersen als de gevoelens jegens de fabrie ken. Waarom moet er dan steeds weer die dissonant zijn? Neen, de inwo ners van Sluiskil klagen niet en toch ligt het misnoegen over de overlast die men ondervindt van stof, gruis en „gas" als een donker, lelijk ding op de achtergrond bij alle woorden van blijdschap eit dankbaarheid. Geen nieuw probleem, dat van Sluiskil. Een kijkje in het Ruhrge- bied, in Londen, of, dichter bij huis, bij IJmuiden of langs de Waterweg brengt de bezoeker wanneer hij om zich heen ziet of even diep ademt onmiddellijk in contact met dezelfde moeilijkheid in ernstiger mate. Geen nieuw probleem ook voor de deskun digen, die zich reeds vele jaren het hoofd breken over een mogelijkheid het publiek voor de overlast te spa ren, of althans de volksgezondheid niet in gevaar te brengen. Begrijpelijk Niettemin is het zeer begrijpelijk dat niet-automobilisten zich ergeren aan het lossen met loopkranen over de drukke verkeersweg van Ameri kaanse fijnkolen en pyriet, wanneer ze het stuivende stof daarvan in hun ogen krijgen en wanneer het hun kle ding verontreinigt. Te begrijpen is 't wanhoopsgebaar waartoe de huis vrouwen soms gebracht worden wan neer hun schone was door het stof, dat met de stoom uit de blustoren over de streek wordt gebracht, wordt bedorven en wanneer ze het roetige spulletje tot in de uithoeken van hun woning vinden .telkens weer. Begrij pelijk zijn de „vieze gezichten" wan neer chemische, gasachtige ontladin gen een hoogst onplezierige lucht in het dorp doen kleven. De laatste weken is in Sluiskil openlijk scherp van mening gewis seld over de houding die men tegen over de stofplaag moest aannemen. Wij zijn er mede daarom heen ge gaan om de diverse geluiden te be luisteren. In haar keuken vonden we mevrouw C. Bax. Als een reine rij hing haar was aan de lijn. „Maar", zei me vrouw Max, „als de wind hierheen is, dan is het onmogelijk om buiten te drogen, dan kan ook de kleine Mar- ca (9 weken) niet buiten staan. Het gruis stuift dan overal doorheen. Als je dan even over het lakentje in de kinderwagen strijkt wordt het smerig zwart. Het lijkt dan wel of er kolenzakken uitgeschud zijn op de stoep. Trouwens, de bladen van on ze bloemen (rr'jn man komt van Aalsm» ;r) worden bruin van het gas". Tilly van Asbroek staat de ramen te zemen van de winkel waarin zij (Vervolg op pag. 2) De wasserg-inrichtingen hebben toestemming gekregen van het directoraat generaal van Econo mische Zaken om de tarieven te verhogen met negen procent voor wasserijen, die olie als brandstof gebruiken en met zes procent voor wasserijen, die kolen ais brandstof gebruiken. Naar aanleiding van de Invoer van suiker en de prijzen daarvan heeft de heer Biesheuvel aan de minister van landbouw, visserij en voedsel voorziening schriftelijk vragen ge steld. De heer Biesheuvel vroeg o.m. hoe de ontwikkeling is geweest van de internationale suikerprijzen (inclu sief vracht en assurantie) sedert het midden van het vorig jaar. Heeft het ministerie van landbouw in het afge lopen jaar steeds op het meest ge- eigende tijdstip invoervergunningen verstrekt om met name aankoop te gen voor ons land zo voordelig mo gelijke prijs te bewerkstellingen? Beschikt de minister, zo vervolgt de heer Biesheuvel, over definitieve cyfers waaruit biykt hoeveel duur der de hoeveelheid geïmporteerde sui ker in het afgelopen jaar is geweest, dan indien hetzelfde kwantum in eigen land geproduceerd zou zijn ge weest tegen de voor de oogst 1956 geldende garantieprijzen? Zwaar onweer ontwrichtte verkeer in Brussel. Boven Brussel en omgeving heeft zich donderdagmiddag een zware on weersbui ontlast, die het verkeer op verscheidene plaatsen ontwrichtte. Vele straten kwamen onder water te staan en bus- en tramdiensten moesten worden stopgezet. Ook het spoorwegverkeer naar en van Brussel werd gestremd, mede doordat de bliksem insloeg in de elek trische centrale van Haren, die de lijn Brussel-Antwerpen van stroom voor ziet. Internationale treinen moesten omgeleid worden. Het weer in Europa. Volgens de rapporten van gisteravond 7 uur: Stockholm, licht bewolkt 20 gr. Oslo, zwaar bewolkt. 17 gr. Kopenhagen, licht bewolkt, 21 gr. Aberdeen, geheel bewolkt, 15 gr. Londen, zwaar bewolkt, 24 gr. Amsterdam, geheel bewolkt, 22 gr. Luxemburg, weerlicht, 26 gr. Parijs, zwaar bewolkt. 28 gr. Bordeaux, zwaar bewolkt, 27 gr. Grenoble, licht bewolkt, 32 gr. Nice, onbewolkt, 28 gr. Berlijn, half bewolkt, 24 gr. Frankfort, zwaar bewolkt, 26 gr. MUnchen, half bewolkt, 27 gr. ZUrlch, licht bewolkt, 29 gr. Genéve, zwaar bewolkt, 30 gr. Locarno, zwaar bewolkt, 23 gr. Wenen, licht bewolkt, 28 gr. Innsbruck, onweer, 27 gr. Rome, onbewolkt, 33 gr. Ajaccio, onbewolkt, 29 gr. VERWACHT... TIJDELIJK REGEN. Veranderlijke bewolking en tijde lijk regen, plaatselijk vergezeld van omveer. Overwegend matige wind tussen zuid en oost. Weinig verande ring in temperatuur. ZON EN MAAN 10 augustus Zon op 5.17 onder 20.16 Maan op 19.44 onder 5.22

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 1