KAPPIF reist naar een achtergebleven gebied Klanken uit de ether Van en voor de boekenplank v.J ZATERDAG 6 JULI 1957 P ROV I X C J ALP E B B UW 8 B COURANT 18 r GEBUNDELDE CURSIEVEN Heren cursiefschrijvers behoren in onze dagen tot de veel-gelezen lie den: men consumeert hun lekkers eerst via de krant en vervolgens vla een handig boekje met plastic-om slag, welk boekje onherroepelijk volgt op het krantenkolommetje. Jan Blokker pleegt zijn dagelijkse cur- sieven in het Handelsblad, doet dat op een eigen wijze, aldus ontsnap pend aan het gevaar van imitatie- cursiever. Een aantal van zijn ori ginele stukjes zijn thans door Bruna in Utrecht gebundeld in de reeks Zwarte Beertjes. Het boekje heet „Knollen en citroenen" en zij zijn van een soort, dat zowel de knol als de citroen het .consumeren dubbel en dwars waard zijn. Jac van der Ster liet zijn in de Groene Amsterdammer verschenen schetsjes bundelen in de Ooievaar reeks (Bert Bakker/Daamen) en ook zij zijn van uitstekend gehalte. De ze verhaaltjes over „mensen, zoals U en ik" zlin van «en geheel ander genre dan Blokker's puntigheden. De raillerende toon is minder opzettelijk. Doch het sympathieke van Van der Ster's werk is, dat hij zijn „slacht offers" nooit belachelijk maakt. In elk geval: de „cursofielen" kunnen zowel bij Blokker als bij Van der Ster terecht! ALLERLEI BOEKEN OVER MUZIEK Het is opvallend, hoeveel boeken de afgelopen tijd verschijnen over muziek. Hopelijk is dat ook een ge volg daarvan, dat de vraag naar li teratuur over de toonkust toeneemt, hetgeen een gelukkig verschijnsel zou zijn. Bij Gottmer in Haarlem ver scheen in de bekende componistense rie een biografie van Puccini, ge schreven door M. van Doorninck, wiens _bi;" ton. ken geschreven en bovendien ver lucht met aardige telt eningen van Harry Wich. In de bekende Pallasreeks, die bij Born in Assen uitkomt, schreef de journalist-musicoloog E. Bekius een „inleiding tot de muziek". In grote lijnen wordt hierin het beeld der muziek geschetst, zoals zich dat thans aan de mens voordoet. Het is deskundig geschreven, waarbij naast de verschijningsvormen uit het verle den ook aan de modernste vormen der muziek en elektronische muziek en „musique concrète" aandacht wordt geschonken. Het is een sym- fiathiek boekje, dat men zou kunnen yperen als een „gesprek met de le zer". Het is geïllustreerd met een aantal tekeningen van instrumenten en portretten van componisten. Bijr zondere aandacht werd ook besteed aan de opera. In de Ooievaarreeks (Bert Bakker/ Daamen) tenslotte verschenen van Han Bos: Muziekwijzer 1 (Van Bach tot Bartok) en Muziekwijzer 2 (De frote zaal). Pocket-books met be- nopte biografiën en besprekingen van composities, die geheel afge stemd zijn op de niet-deskundige le zer. Er zullen nog drie van deze boekjes verschijnen (Kleine zaal, Theater, en Klinkend Geloof, orato ria enz.). Waar zijn onze schepen? Aalsdijk 3 180 m. n.o. New York. Aard ijk 4 Belarwan n. Le Havre. Albireo 3 110 m. n. z. Ras al Hadd. Alioth 3 240 m. z. Brava elL Alphard 5 Montevideo. Alphacca 3 220 m. z.t.w. Santos. Ampenan 4 Boston. Annenkerk 5 Sjanghai verw. Arendskerk 3 400 m. om.o. St.-Helena. Arkeldijk 3 200 m. w. Cape St.-Vincent. Atje Ray S. 9 Rotterdam. Averdijk 2 Houston n. Le Havre. Boissevain 3 740 m n.w. Tristan da Cunha. Blitar 5 te Messawa. Bloemlontein 3 140 m. w.z.w. Lissabon. Calamares 4 Havana. Cottica 3 900 m. w.z.w. Madeira. Delfshaven 3 850 m. o. Baltimore. Eemland 3 90 m. w.z.w. St.-Pauls Rock. Esso „Den Haag" p. 4 kp. St.-Vincent n Ras Tanura. Fairsea 28 van Quebec. Oaasterkerk p. 4 Valencia n. Cadiz. Heelsum 4 New Orleans. Hersllia 3 840 m. o.t.n. Bermuda. Heemskerk 5 te Genua. Houtman 6 te Surabaja verw. Jagersfontein verm. 6 Durban n. East London. J. v. Oldenbarnevelt 3 510 m. o.z.o. Cp. Race. Kenia 4 Curacao n. Buenos Aires. Kota Agoeng 5 te Surabaja. Leersum 3 200 m. z.z.w. kaap Verdische eil. Leto 3 Wabara n. Rotterdam. Loosdrecht p. 3 Bizerta. Lissekerk 4 te Zanzibar. Maaslloid 3 Barcelona n. Rotterdam. Metula 5 te Singapore. Nestor 4 George Town. Nias 30 Columbiarivier. Nw. Amsterdam 3 Southampton n. New York. Noordam 3 790 m. o.t.z. Cp. Race. Noordzee 1 Yokohama. Parkhaven 8 10 m, z.o. St.-Pauls Rock. Ridderkerk verm. 4 Antwerpen n. Amsterdam. 68. De manoeuvre, waartoe Kappie in dit ogenblik van grote nood had besloten, was uiterst gevaarlijk. De Maraya-rivier zat vol ver raderlijke stroomversnel lingen, klippen, zandban ken en andere ondiepten. Zelfs voor een volledig be stuurbaar schip zou dit reeds lastig genoeg zijn; de zeewaardige lezer kan zich dus voorstellen welke enor- m gevaren de Kraak en haar opvarenden bij elke golfslag beloerden. Het goede schip had nog steeds geen stoom. Hoezeer de Meester beneden het vuur ook oprakelde, de spanning in de ketel was nog niet op het vereiste punt. Kapp:e had dan ook alle beschikbare mankracht aan het werk gezet om de Kraak van de wal af le stoten en de gevaarlijke ri vier in te bomen. Het zeemanshart van de kleine gezagvoerder klopte hem In de keel van angst bij de wetenschap dat het trouwe schip, stuurloos en zonder vermogen, ronddreef op de dobberende baren van een vals binnenwater. Maratom VI en de zijnen verschenen aan de oever, Juist toen de Kraak het midden van de stroom had bereikt. Hun aankomst ontging Kappie niet. „Duurt het nog lang daar beneden. Meester?" riep hij ongeduldig in de sreekbuts. De Maat lag onder al deze zenuwachtige bedrij ven luid «turkend In een hoek van de stuurhut. ZONDAG 7 JULI. HILVERSUM I. 402 m 746 kc/s. 8.U0 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00— 24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nws. en postduivenber. 8.18 Weer of geen weer. 9.45 „Geestelijk leven", caus. VPRO: 10.00 Voor de Jeugd. IKOR: 10.30 Ned. herv. kerkdienst. 1140 Vragenbeantw. AVRO: 12X0 Gevar. pro- gr. voor de militairen. 12.50 „Even afre kenen, heren!" 13.00 Nws. 13.05 Meded. of gram. 13.10 Gram. 14.00 Boekbespr. 14.20 Planokwart. 14.55 „Het masker af, caus. 15.10 Holland Festival 1957: Resi dentie ork. en solist. 16.00 Sport (Tussen 16.00 en 17.00 Ronde van Frankrijk) 16.15 Gram. 18 30 Sportrevue VPRO: 17.00 .Tus sen kerk en wereld", caus. 17.15 Het platteland nu, caus. VARA: 17 30 Voor de jeugd. 17.50 Nws. en sportuitsl. 18.05 Sportjourn. 18.30 Zlgeunerork. 19 90 VARA-trlbune. 19.30 Promenade ork. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Gevar. muz. 20.50 Ronde van Frankrijk. 21.00 Cabaret. 21.25 Gram. 23.15 Act. 22.25 „Met de Franse slag". 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. Reyniersz 3 120 m. o. Makassar. Senegalkust 3 Freetown n. Abidjan. Stad Schiedam p. 3 Gibraltar. Tara 3 230 m. n.o. St.-Vincent. Tjlljalengka 3 360 m. w.z.w. Sabang. Tjiluwah 3 Tj. Prtok n. Palembang. V-list 3 490 m. o.z.o, Cp. Race. Willemstad 4 Curasao n. La Gualra. Wonorato 3 Iloilo. Wonosarl 3 750 m. w. Madeira. Zeeland 3 Belem verw. HILVERSUM II. ÏM m 1007 kc/s. 8.00 NCRV. 840 IKOR. 8.30 KRO. 17.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 3.00 Nws.- en weerber. 0.15 Or- gelconc. IKOR: 040 Vroegdienst. KRO: 9 30 Nws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis. X1J0 Gram. U.35 Pianorecital. 12.05 Instr. oc tet. 12.20 Apologie. 12.40 Gram. 1245 Zon newijzer. 13 00 Nws. en kath nws. 11.10 Instr. trio. 13 25 Lichte muz. 13.45 Boek bespr. 14.00 Radio fllharm. ork. en so list. 15.00 Strljkkwart. 15.20 Arbeid en samenleving, klankb. 15.40 Orgelconc. 15.55 Lichte muz. 18.16 Sport. 1840 Ves pers. 17.00 Verlossingssamenkomst van het Leger des Hells. 18.20 Gram. 18.30 Vocaal dubbelkwart. 19 00 Nws, uit de kerken. 19,05 Gram. 19.30 Caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Gram. 20.30 Act. 2040 Ca- baretprogr. 21.20 U bent toch ook van de partij?, caus. 21.30 Moord betekent levenslang, hoorsp. 22.16 Promenade- ork. en solist. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.16—24.00 Holland Fes tival 1957: Residentie-ork. MAANDAG 8 JULI. HILVERSUM I. 402 m T48 kc/s. 7.00— 24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.15 Gram, 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Wa-terst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 11.00 Voordr. 11.15 Gr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tulnb.- meded. 12.33 Voor het platteland. 12.43 Pianospel. 13-00 Nws. 13,15 Meded. of gram. 13.20 Metropole ork. 13 55 Beursber. 14.00 Logboek 1937. 14.40 Planorecital. 15-10 Nederland en zijn levensstijl, caus. 15.25 Gram. (Tussen 15.48 en 17.15 Ronde van Frankrijk). 17.00 Franse chansons. 1740 Amus. muz. 18 00 Nws. 10.15 Ronde van Frankrijk. 18.25 Amus. muz. 19.00 Kinderkoor. 19.15 Gram. 19.30 Lichte muz. 19.45 Regeringsuitz,; Landbouwru- brlek 1. Brand bedreigt ook uw boer derij. 2 Woning en bedrijf. 3 De toekomst van onze grlendcultuur. 20.00 Nws. 20.05 Promenade ork., koor en aol. 21.00 „Een vriendendienst", hoorspel. 2140 Ronde van Frankrijk. 22.00 Viool en plano. 2240 „Links om de hoek". 23.00 Nws. 23.15 Beursber. 23.16 Act. 23.25—24.00 Gram. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws.- en weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de Jeugd. 940 Lichte muz. 10.15 Gram. 10.30 Rondom het Woord. 11.15 Gram. 11.25 Radio Fllharm. ork. en solist. 12.25 Voor boer en tuinder. 1240 Land- en tuln- bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 1243 Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 1440 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Meisjeskoor. 11540 Kamerork. en solist. 18.00 Bijbel- overdenking. 18.30 Kamcrmuz. 17.00 Voor de kleuters. 17.14 Voor do Jeugd. 17.70 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings uitz.: Rijksdelen overzee: ds. H. L. Beek: Sorong. een nederzetting In Nw.- Gulnea's Vogelkop. 18.00 Orgelconc. 10-» Sportultz. 18.45 Gram. 1040 Boekbespr. 19.00 Nws.- en weerber. 19.10 Viool en clavecJmbel. 1945 Parlementair comm. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte muz. 20.40 Friedemarm Bach, hoorsp. 21.40 Gram. 2145 Zigeunerkwint. 22.10 Het Midden-Oosten, speelbal ln de we reldpolitiek, rep. 22.20 Kamcrmuz. 22.t5 Avondoverdenking. 23.00 Nws. en SOS- ber. 23.15—24.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA. KRO: 2040 Blik in de monitor. 20.55 Theaternws. NTS: 21.15—22-00 Holland Festival: Bal let. KRO: 22.00 Epiloog. HOOG EN LAAG WATER U.+N.A..P. U.+N.AP. U.—N.A.P. U.—NJV.P. 7 juli Vlissingen 10.14 1.03 22 39 1.65 4.05 1.72 16.32 1 52 Terneuzen 10.39 1.81 23.07 1.82 4.32 1.84 16.59 1 64 Hansweert 11.05 1.94 23.29 1.96 4.59 2.02 17.28 1 82 Zierikzee 11.22 1.36 23.50 1.22 4 35 1.64 17.15 1.40 Wemeldinge 11.38 1.56 4.59 1.87 17.34 1.60 8 juli Vlissingen 11,19 1.76 23.49 1.73 5.14 1.77 17.42 1.65 Terneuzen 11.49 1.93 5.41 1.89 18.10 1.77 Hansweert 12.14 2.07 6.11 2.07 18.41 1.95 Zierikzee 12.35 1.38 5.46 1.64 18.26 1.48 Wemeldinge 0.06 1.43 12.53 1.60 6.09 1.86 18.42 1,71 Toen Doortje nog maar heel klein was en nog niet eens goed lopen en praten kon, kroop ze al met haar neusje tegen de ruit om te zien of ner gens in de straat een poesje was te zien. Toen ze wel kon praten en bui ten mocht spelen zorgde ze voor alle poesjes in de buurt. Ze bewaarde worstvelletjes en kleine stukjes vlees voor ze en soms mocht ze ook wel eens een schoteltje melk voor de deur zetten. En toen ze nog groter was en al leerde schrijven, stond er op de verlang lijst voor haar verjaar dag bovenaan een poesje. Moeder vond het ei genlijk wel een beetje druk, want Doortje had ook nog twee broertjes, maar ja, Doortje wilde het zo vreselijk graag... De avond voor haar ver jaardag deed iedereen in huis heel geheimzinnig. Er werd een keer gebeld de broertjes liepen heen en weer in de gang en in de keuken mocht Doortje beslist niet komen. „Wat zou het zijn?", dacht ze aldoor, „oo, als het toch eensnee, ze durfde het niet te hopen. Stel je voor dat zij een poesje kreeg helemaal voor haar alleen!" Ze had rode kleuren van nieuwsgierigheid op haar wangen toen ze naar bed ging en slapen, nee dat kon ze met Ze bleef klaar wakker liggen wachten tot ze jarig zou worden. Maar wat duur de dat lang. wat duurde dat verschrikkelijk lang! En toen opeens, toen haar broertje allang slie pen en ook vader en moe der naar bed waren ge gaan. hoorde ze iets. Ze ging rechtoo zitten en luisterde. Nee, ze had zich maar vergist. Alles in huis was stil en don ker. Maar net toen ze haar hoofdje weer neer wilde leggen hoorde ze het weer en nu wist ze zeker dat ze zich niet vergiste. „MauwMi- moeilijk, dat was erg „Hoe zou het zien Zwart Wit? Gestreept? En hoe zou het heten? Doortje kon aan niets anders denken. Beneden in de keuken mauwde 't poes je weer. „Ohschrok ze op eens, „misschien heeft 't wel honger. Vader en moeder hebben vast ver geten om het een scho teltje melk te geven. Nee neeniet doen", zei ze meteen tegen zich zelf, want ze had de de ken al van zich af gesla gen. Maar het poesje mauwde weer. „Bet mag niet, ik mag hem daar niet zo alleen laten met zgn lege maag. Vader en moeder als ik ze vertel hoe poesje huilde". Ja, het leek echt wel een beetje op huilen, het geluid dat het poesje maakte. Doortje kon het niet meer uithouden. „Ik fa niet uit nieujvsgierig- eid", zei ze tegen zich zelf toen ze uit bed stap te, „ik zal helemaal niet kjjken, hoe het poesje er uit ziet. Ik wil alleen we ten of ze het schoteltje melk niet vergeten heb ben." Op haar blote voeten liep ze heel zachties de trap 'Er ch' dc gang benéden1 door. Voor de keuken deur stond ze stil met de knop in haar hand. Het poesje was opeens stil geworden. „Dan ga ik niet", zei ze tegen zich zelf, „nee, dan zal ik niet aan". )e klok in de gang tikte; het leek net of hij zei: „Ga naar bed terug, ga naar bed terug". Ja, Doortje wilde ook wel terug, maar ze bleef nog even staan luisteren of het poesje nu echt stil bleef. „Mauw, miauw", klonk het zachtjes en ze hoorde de kleine nagel tjes tegen de andere kant van de deur krab belen. „Niet gaan niet gaan", tikte de klok en het hart van Doortje tikte op de maat mee: „niet gaan, niet gaan..." Maar ze ging toch; ze kon het niet meer hou den. Ze drukte de deur knop naar beneden, duw de de deur open en stak het licht aan. „Mauw, miauw", riep het kleine zwarte poesje en het wreef met zijn kopje langs haar blote been- „O, wat ben je lief" riep Doortje, „o. precies zo'n poesje als ik nebben wou! Ik noem je Moortje!" Maar ze durfde toch niet met hem te gaan spelen want ze wist heel goed dat het niet mocht wat ze had gedaan. „Ik ga te rug; morgen kom ik met ip cnplpn" fl' je spelen", fluisterde ze. Ze wilde het licht al uit draaien, maar toen op eens, ontdekte ze, dat er geen schoteltje melk voor het poesje stond „Ja, dat moet ik hem toch nog geven", dacht ze, „dat vindt moeder vast wel goed". De melk stond huiten op het balkonnetje. Doortje Vakantie Óch toren, wal éen gek gezicht ik zie geen lcindniet één!" De uil krast: ,J)raai je gouden kop en kijk goed uit je ogen, de kant van 't park en 't zwembad op, daar zijn ze heen gevlogen". „Hoe kan dat nou? Hoe kan dat nou?" vraagt het torenhaantje dan. „De meester en de schooljuffrouw, wat zeggen die daarvan?" ,J)e meester gaat,de juffrouw gaat de kinderen achterna. Lees maar wat er op het schoolbord staat: „Vakantie.... Hiep, hoera!" zegt het haantje, op de kerk, wat is het stil in de stad. Moeten de kinderen niet aan het werk f Zeg, toren wat is dat?" De toren vraagt het aan de duifjes, die zitten twee aan twee en schudden langzaam met hun kuifjes: „wij weten het niet, nee". Maar Boe, de uil, die alles ziet, weet het natuurlijk wel: „sie je die dichte schooldeur niet, mis jullie niet de bel?" „Ja", kraait de haan, „de school is dicht! Waar zijn de kinderen heen? duwde de grendel van de keukendeur en stapte naar buiten. Daór stonden de melk flessen al. Maar net op het ogenblik dat ze de fles in haar handen had. voelde ze iets zachts langs haar benen strij ken en tjoep. schoot het kleine zwarte poesje haar voorbij. Het maak te een sprong naar de rand van het balkonne tje; daar zat het nog even en toen... wéér een sprong, een grote en weg was het kleine zwarte poesje, de donkere nacht in. „Kom terug", schreeuw de Doortje, „kom terug! Alsjeblieft, poesje, poes je!" Ze gilde bijna. Óver al in de donkere huizen schoten lichten aan, ra men en deuren gingen open en op de trap hoor de Doortje vlugge voet stappen van haar vader, moeder en de twee broer tjes. Met grote slaperige ogen keken ze allemaal naar het huilende Door tje dat daar nog steeds met de melkfles in de handen stond. Ze hoef den niets te vragen, want overal op de balkonne tjes riepen de mensen: „poes... poes kom dan!" „Ga naar bed jfc'. Dit meisje weet niet veel raad met het probleem dat Freddie haar voor- legd. De zaak is, dat ze door het verplaatsen van 4 lucifers vier vier kantjes van gelijke grootte moet over houden. Kunnen jullie het? De oplossing van dc puzzel, die vorige week werd geplaatst, luidt: Deel het vierkant verticaal en ho rizontaal viiddcndoor. en knip deze vier kleinere vierkanten over de diagonaallijn door. zei vader tegen Doortje. Z(jn stem klonk heel an ders dan anders en zijn ogen waren donker. Doortje liet zich door haar moeder naar bo ven brengen, aldoor maar huilend en huilend dat ze het poesje alleen maar melk haa willen geven. Moeder zei ook niet veel. Ze dekte Doortje toe en zei dat ze slapen moest. Beneden hoorde ze de voordeur open gaan; va der en broertje gingen de straat op om te zoe ken. Met grote ogen bleef Doortje zitten wachten tot ze terugkwamen. Dat duurde niet lang, maar toen ze de trap op kwa men, liepen ze haar ka mer voorhij en ze hoorde vader zeggen: „Laat haar nu maar slapen. Het is erg genoeg als ze het morgen hoort Doortje begreep dat ze het poesje niet hadden gevonden. De hele nacht bleef ze» liggen huilen, net zo lang tot ze van moeheid in slaap viel. Toen ze wakker werd, waren de anderen alle maal al op en toen Door tje de trap afging hoorde ze aan de stemmen al, dat ze niet vrolijk waren. Het poesje was niet te ruggekomen. Ze voelde de tranen al weer naar haar ogen komen toen ze de deur van de huiska mer openduwde. Ze gin gen allemaal staan en zongen: „Lang zal ze le ven maar vrolijk klonk het niet ,hoor! Maar toen... toen vader riep „hiep... hiep..." kon hij opeens niet verder, want buiten op de straat auw. keuken. „Een poesje, een poesje!" riep ze, maar meteen was ze weer heel stil. Vader en moeder en de broertjes mochten niet weten dat ze het geheim van haar verjaardag al wist. „Ik moet heel stil gaan liggen", dacht ze, „heel stil en niet aan het poes je denken. Ik moet wach ten tot morgen". „ocieoeie ...oei... riep onge- Miesje liep eens door haar dorpje naar d< hakker, kruidenier. Bij 't museum stond een bordje. ,J3i!" riep Miesje „Kijk eens hier"! „Zeer oude gebruiksvoorwerpen Komt dat zien.... tien cent entree"! „Ja, dat ga ik eens bekijken Zal wel leuk «tin... ik doe mee!" Zag een fiets uit achttientachtig en een stoel haast even oud. Kacheltje uit achttienvijftig en een stoof van heel oud hout. „Och!" zei Mies, ging gauio naar huis toe „Op mijn zolder staat dat óók!" Sleepte alles naar beneden stoelen.... tafels... lamp en pook.~ Zette alles fn de rondte schreef de jaartallen er bij. En een bord: Museum. tien centen. ,2o" zei Mies ,yKom nu bij mij"! „De brandweer!" vader, „nog meer lukken!" „Hij stopt aan de over kant!" riepen de broer tjes, Ze vlogen naar het raam. Geen rook. geen vuur, niets te zien: wel een heleboel mensen, die allemaal omhoog ston den te kijken naar de reusachtige kastanje boom die tegenover het huis van Doortje stond. „De boom", riepen de broertjes, „de boom staat in brand!" Ja, het leek wel zo. want de brand weermannen schoven hun ladder uit tegen die reus achtige bcom. Eén klom heel vlug naar boven, maar voor hij bö het top je was hadden ze het al- 'emaal gezien. D&ér. heel hoog in die boom. op een zwiepende tak, zat een klein zwart poesje, hele maal ln elkaar gedoken en doodsbang om zien heen kijkend. De brand weerman had het zo te oakken en droeg het de 'adder af. Nou, je be- rijpt: voor hij heneden vas stond Doortje al on der de ladder, tussen de mensen die de brandweer gewaarschuwd hadden om dat kleine poesje dat niet meer naar beneden durfde uit de boom te talen, roortje, jarige j Doortje! De brand weer- jman legde het poesje in haar armen; het mauw de en begon meteen kop jes te geven aan zijn nieuwe jarige vrouwtje. En toen? Toen zongen alle mensen met de brandweermannen erbij Lang za! ze leven" voor boortje en Moortje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 11