KAPPIF reist naar een achtergebleven gebied
Klanken uit de ether
Van en voor de boekenplank
v.J
ZATERDAG 6 JULI 1957
P ROV I X C J ALP E B B UW 8 B COURANT
18
r
GEBUNDELDE CURSIEVEN
Heren cursiefschrijvers behoren in
onze dagen tot de veel-gelezen lie
den: men consumeert hun lekkers
eerst via de krant en vervolgens vla
een handig boekje met plastic-om
slag, welk boekje onherroepelijk
volgt op het krantenkolommetje. Jan
Blokker pleegt zijn dagelijkse cur-
sieven in het Handelsblad, doet dat
op een eigen wijze, aldus ontsnap
pend aan het gevaar van imitatie-
cursiever. Een aantal van zijn ori
ginele stukjes zijn thans door Bruna
in Utrecht gebundeld in de reeks
Zwarte Beertjes. Het boekje heet
„Knollen en citroenen" en zij zijn
van een soort, dat zowel de knol als
de citroen het .consumeren dubbel
en dwars waard zijn.
Jac van der Ster liet zijn in de
Groene Amsterdammer verschenen
schetsjes bundelen in de Ooievaar
reeks (Bert Bakker/Daamen) en ook
zij zijn van uitstekend gehalte. De
ze verhaaltjes over „mensen, zoals
U en ik" zlin van «en geheel ander
genre dan Blokker's puntigheden. De
raillerende toon is minder opzettelijk.
Doch het sympathieke van Van der
Ster's werk is, dat hij zijn „slacht
offers" nooit belachelijk maakt. In
elk geval: de „cursofielen" kunnen
zowel bij Blokker als bij Van der
Ster terecht!
ALLERLEI BOEKEN OVER
MUZIEK
Het is opvallend, hoeveel boeken
de afgelopen tijd verschijnen over
muziek. Hopelijk is dat ook een ge
volg daarvan, dat de vraag naar li
teratuur over de toonkust toeneemt,
hetgeen een gelukkig verschijnsel zou
zijn. Bij Gottmer in Haarlem ver
scheen in de bekende componistense
rie een biografie van Puccini, ge
schreven door M. van Doorninck,
wiens _bi;"
ton.
ken geschreven en bovendien ver
lucht met aardige telt eningen van
Harry Wich.
In de bekende Pallasreeks, die bij
Born in Assen uitkomt, schreef de
journalist-musicoloog E. Bekius een
„inleiding tot de muziek". In grote
lijnen wordt hierin het beeld der
muziek geschetst, zoals zich dat
thans aan de mens voordoet. Het is
deskundig geschreven, waarbij naast
de verschijningsvormen uit het verle
den ook aan de modernste vormen
der muziek en elektronische muziek
en „musique concrète" aandacht
wordt geschonken. Het is een sym-
fiathiek boekje, dat men zou kunnen
yperen als een „gesprek met de le
zer". Het is geïllustreerd met een
aantal tekeningen van instrumenten
en portretten van componisten. Bijr
zondere aandacht werd ook besteed
aan de opera.
In de Ooievaarreeks (Bert Bakker/
Daamen) tenslotte verschenen van
Han Bos: Muziekwijzer 1 (Van Bach
tot Bartok) en Muziekwijzer 2 (De
frote zaal). Pocket-books met be-
nopte biografiën en besprekingen
van composities, die geheel afge
stemd zijn op de niet-deskundige le
zer. Er zullen nog drie van deze
boekjes verschijnen (Kleine zaal,
Theater, en Klinkend Geloof, orato
ria enz.).
Waar zijn onze schepen?
Aalsdijk 3 180 m. n.o. New York.
Aard ijk 4 Belarwan n. Le Havre.
Albireo 3 110 m. n. z. Ras al Hadd.
Alioth 3 240 m. z. Brava elL
Alphard 5 Montevideo.
Alphacca 3 220 m. z.t.w. Santos.
Ampenan 4 Boston.
Annenkerk 5 Sjanghai verw.
Arendskerk 3 400 m. om.o. St.-Helena.
Arkeldijk 3 200 m. w. Cape St.-Vincent.
Atje Ray S. 9 Rotterdam.
Averdijk 2 Houston n. Le Havre.
Boissevain 3 740 m n.w. Tristan da
Cunha.
Blitar 5 te Messawa.
Bloemlontein 3 140 m. w.z.w. Lissabon.
Calamares 4 Havana.
Cottica 3 900 m. w.z.w. Madeira.
Delfshaven 3 850 m. o. Baltimore.
Eemland 3 90 m. w.z.w. St.-Pauls Rock.
Esso „Den Haag" p. 4 kp. St.-Vincent n
Ras Tanura.
Fairsea 28 van Quebec.
Oaasterkerk p. 4 Valencia n. Cadiz.
Heelsum 4 New Orleans.
Hersllia 3 840 m. o.t.n. Bermuda.
Heemskerk 5 te Genua.
Houtman 6 te Surabaja verw.
Jagersfontein verm. 6 Durban n. East
London.
J. v. Oldenbarnevelt 3 510 m. o.z.o. Cp.
Race.
Kenia 4 Curacao n. Buenos Aires.
Kota Agoeng 5 te Surabaja.
Leersum 3 200 m. z.z.w. kaap Verdische
eil.
Leto 3 Wabara n. Rotterdam.
Loosdrecht p. 3 Bizerta.
Lissekerk 4 te Zanzibar.
Maaslloid 3 Barcelona n. Rotterdam.
Metula 5 te Singapore.
Nestor 4 George Town.
Nias 30 Columbiarivier.
Nw. Amsterdam 3 Southampton n. New
York.
Noordam 3 790 m. o.t.z. Cp. Race.
Noordzee 1 Yokohama.
Parkhaven 8 10 m, z.o. St.-Pauls Rock.
Ridderkerk verm. 4 Antwerpen n.
Amsterdam.
68. De manoeuvre, waartoe
Kappie in dit ogenblik van
grote nood had besloten,
was uiterst gevaarlijk. De
Maraya-rivier zat vol ver
raderlijke stroomversnel
lingen, klippen, zandban
ken en andere ondiepten.
Zelfs voor een volledig be
stuurbaar schip zou dit
reeds lastig genoeg zijn; de
zeewaardige lezer kan zich
dus voorstellen welke enor-
m gevaren de Kraak en
haar opvarenden bij elke
golfslag beloerden.
Het goede schip had nog
steeds geen stoom. Hoezeer
de Meester beneden het
vuur ook oprakelde, de
spanning in de ketel was
nog niet op het vereiste
punt. Kapp:e had dan ook
alle beschikbare mankracht
aan het werk gezet om de
Kraak van de wal af le
stoten en de gevaarlijke ri
vier in te bomen.
Het zeemanshart van de
kleine gezagvoerder klopte
hem In de keel van angst bij de wetenschap dat
het trouwe schip, stuurloos en zonder vermogen,
ronddreef op de dobberende baren van een vals
binnenwater.
Maratom VI en de zijnen verschenen aan de
oever, Juist toen de Kraak het midden van de
stroom had bereikt. Hun aankomst ontging Kappie
niet.
„Duurt het nog lang daar beneden. Meester?"
riep hij ongeduldig in de sreekbuts.
De Maat lag onder al deze zenuwachtige bedrij
ven luid «turkend In een hoek van de stuurhut.
ZONDAG 7 JULI.
HILVERSUM I. 402 m 746 kc/s. 8.U0
VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00
AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—
24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nws. en postduivenber.
8.18 Weer of geen weer. 9.45 „Geestelijk
leven", caus. VPRO: 10.00 Voor de Jeugd.
IKOR: 10.30 Ned. herv. kerkdienst. 1140
Vragenbeantw. AVRO: 12X0 Gevar. pro-
gr. voor de militairen. 12.50 „Even afre
kenen, heren!" 13.00 Nws. 13.05 Meded.
of gram. 13.10 Gram. 14.00 Boekbespr.
14.20 Planokwart. 14.55 „Het masker af,
caus. 15.10 Holland Festival 1957: Resi
dentie ork. en solist. 16.00 Sport (Tussen
16.00 en 17.00 Ronde van Frankrijk) 16.15
Gram. 18 30 Sportrevue VPRO: 17.00 .Tus
sen kerk en wereld", caus. 17.15 Het
platteland nu, caus. VARA: 17 30 Voor
de jeugd. 17.50 Nws. en sportuitsl. 18.05
Sportjourn. 18.30 Zlgeunerork. 19 90
VARA-trlbune. 19.30 Promenade ork.
AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Gevar. muz.
20.50 Ronde van Frankrijk. 21.00 Cabaret.
21.25 Gram. 23.15 Act. 22.25 „Met de
Franse slag". 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram.
Reyniersz 3 120 m. o. Makassar.
Senegalkust 3 Freetown n. Abidjan.
Stad Schiedam p. 3 Gibraltar.
Tara 3 230 m. n.o. St.-Vincent.
Tjlljalengka 3 360 m. w.z.w. Sabang.
Tjiluwah 3 Tj. Prtok n. Palembang.
V-list 3 490 m. o.z.o, Cp. Race.
Willemstad 4 Curasao n. La Gualra.
Wonorato 3 Iloilo.
Wonosarl 3 750 m. w. Madeira.
Zeeland 3 Belem verw.
HILVERSUM II. ÏM m 1007 kc/s. 8.00
NCRV. 840 IKOR. 8.30 KRO. 17.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
NCRV: 3.00 Nws.- en weerber. 0.15 Or-
gelconc. IKOR: 040 Vroegdienst. KRO:
9 30 Nws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis. X1J0
Gram. U.35 Pianorecital. 12.05 Instr. oc
tet. 12.20 Apologie. 12.40 Gram. 1245 Zon
newijzer. 13 00 Nws. en kath nws. 11.10
Instr. trio. 13 25 Lichte muz. 13.45 Boek
bespr. 14.00 Radio fllharm. ork. en so
list. 15.00 Strljkkwart. 15.20 Arbeid en
samenleving, klankb. 15.40 Orgelconc.
15.55 Lichte muz. 18.16 Sport. 1840 Ves
pers. 17.00 Verlossingssamenkomst van
het Leger des Hells. 18.20 Gram. 18.30
Vocaal dubbelkwart. 19 00 Nws, uit de
kerken. 19,05 Gram. 19.30 Caus. KRO:
19.45 Nws. 20.00 Gram. 20.30 Act. 2040 Ca-
baretprogr. 21.20 U bent toch ook van
de partij?, caus. 21.30 Moord betekent
levenslang, hoorsp. 22.16 Promenade-
ork. en solist. 22.45 Avondgebed en lit.
kal. 23.00 Nws. 23.16—24.00 Holland Fes
tival 1957: Residentie-ork.
MAANDAG 8 JULI.
HILVERSUM I. 402 m T48 kc/s. 7.00—
24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
8.00 Nws. 8.15 Gram, 9.10 Voor de vrouw.
9.15 Gram. 9.35 Wa-terst. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 11.00 Voordr. 11.15 Gr.
12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tulnb.-
meded. 12.33 Voor het platteland. 12.43
Pianospel. 13-00 Nws. 13,15 Meded. of
gram. 13.20 Metropole ork. 13 55 Beursber.
14.00 Logboek 1937. 14.40 Planorecital.
15-10 Nederland en zijn levensstijl, caus.
15.25 Gram. (Tussen 15.48 en 17.15 Ronde
van Frankrijk). 17.00 Franse chansons.
1740 Amus. muz. 18 00 Nws. 10.15 Ronde
van Frankrijk. 18.25 Amus. muz. 19.00
Kinderkoor. 19.15 Gram. 19.30 Lichte
muz. 19.45 Regeringsuitz,; Landbouwru-
brlek 1. Brand bedreigt ook uw boer
derij. 2 Woning en bedrijf. 3 De toekomst
van onze grlendcultuur. 20.00 Nws. 20.05
Promenade ork., koor en aol. 21.00 „Een
vriendendienst", hoorspel. 2140 Ronde
van Frankrijk. 22.00 Viool en plano. 2240
„Links om de hoek". 23.00 Nws. 23.15
Beursber. 23.16 Act. 23.25—24.00 Gram.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gewijde muz.
7.30 Gram. 7.45 Een woord voor de dag.
8.00 Nws.- en weerber. 8.15 Sportuitsl.
8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor
de Jeugd. 940 Lichte muz. 10.15 Gram.
10.30 Rondom het Woord. 11.15 Gram.
11.25 Radio Fllharm. ork. en solist. 12.25
Voor boer en tuinder. 1240 Land- en tuln-
bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 1243 Gram.
of act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.45
Gram. 14.05 Schoolradio. 1440 Gram.
14.45 Voor de vrouw. 15.15 Meisjeskoor.
11540 Kamerork. en solist. 18.00 Bijbel-
overdenking. 18.30 Kamcrmuz. 17.00 Voor
de kleuters. 17.14 Voor do Jeugd. 17.70
Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings
uitz.: Rijksdelen overzee: ds. H. L.
Beek: Sorong. een nederzetting In Nw.-
Gulnea's Vogelkop. 18.00 Orgelconc. 10-»
Sportultz. 18.45 Gram. 1040 Boekbespr.
19.00 Nws.- en weerber. 19.10 Viool en
clavecJmbel. 1945 Parlementair comm.
19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte
muz. 20.40 Friedemarm Bach, hoorsp.
21.40 Gram. 2145 Zigeunerkwint. 22.10
Het Midden-Oosten, speelbal ln de we
reldpolitiek, rep. 22.20 Kamcrmuz. 22.t5
Avondoverdenking. 23.00 Nws. en SOS-
ber. 23.15—24.00 Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA.
KRO: 2040 Blik in de monitor. 20.55
Theaternws.
NTS: 21.15—22-00 Holland Festival: Bal
let.
KRO: 22.00 Epiloog.
HOOG EN LAAG WATER
U.+N.A..P.
U.+N.AP.
U.—N.A.P.
U.—NJV.P.
7 juli
Vlissingen
10.14
1.03
22 39
1.65
4.05
1.72
16.32
1 52
Terneuzen
10.39
1.81
23.07
1.82
4.32
1.84
16.59
1 64
Hansweert
11.05
1.94
23.29
1.96
4.59
2.02
17.28
1 82
Zierikzee
11.22
1.36
23.50
1.22
4 35
1.64
17.15
1.40
Wemeldinge
11.38
1.56
4.59
1.87
17.34
1.60
8 juli
Vlissingen
11,19
1.76
23.49
1.73
5.14
1.77
17.42
1.65
Terneuzen
11.49
1.93
5.41
1.89
18.10
1.77
Hansweert
12.14
2.07
6.11
2.07
18.41
1.95
Zierikzee
12.35
1.38
5.46
1.64
18.26
1.48
Wemeldinge
0.06
1.43
12.53
1.60
6.09
1.86
18.42
1,71
Toen Doortje nog maar
heel klein was en nog
niet eens goed lopen en
praten kon, kroop ze al
met haar neusje tegen de
ruit om te zien of ner
gens in de straat een
poesje was te zien. Toen
ze wel kon praten en bui
ten mocht spelen zorgde
ze voor alle poesjes in de
buurt. Ze bewaarde
worstvelletjes en kleine
stukjes vlees voor ze en
soms mocht ze ook wel
eens een schoteltje melk
voor de deur zetten. En
toen ze nog groter was
en al leerde schrijven,
stond er op de verlang
lijst voor haar verjaar
dag bovenaan een poesje.
Moeder vond het ei
genlijk wel een beetje
druk, want Doortje had
ook nog twee broertjes,
maar ja, Doortje wilde
het zo vreselijk graag...
De avond voor haar ver
jaardag deed iedereen in
huis heel geheimzinnig.
Er werd een keer gebeld
de broertjes liepen heen
en weer in de gang en in
de keuken mocht Doortje
beslist niet komen. „Wat
zou het zijn?", dacht ze
aldoor, „oo, als het toch
eensnee, ze durfde
het niet te hopen. Stel je
voor dat zij een poesje
kreeg helemaal voor
haar alleen!"
Ze had rode kleuren van
nieuwsgierigheid op haar
wangen toen ze naar bed
ging en slapen, nee dat
kon ze met Ze bleef
klaar wakker liggen
wachten tot ze jarig zou
worden. Maar wat duur
de dat lang. wat duurde
dat verschrikkelijk lang!
En toen opeens, toen
haar broertje allang slie
pen en ook vader en moe
der naar bed waren ge
gaan. hoorde ze iets. Ze
ging rechtoo zitten en
luisterde. Nee, ze had
zich maar vergist. Alles
in huis was stil en don
ker. Maar net toen ze
haar hoofdje weer neer
wilde leggen hoorde ze
het weer en nu wist ze
zeker dat ze zich niet
vergiste. „MauwMi-
moeilijk,
dat was erg
„Hoe zou het
zien Zwart
Wit? Gestreept? En hoe
zou het heten? Doortje
kon aan niets anders
denken. Beneden in de
keuken mauwde 't poes
je weer.
„Ohschrok ze op
eens, „misschien heeft 't
wel honger. Vader en
moeder hebben vast ver
geten om het een scho
teltje melk te geven. Nee
neeniet doen",
zei ze meteen tegen zich
zelf, want ze had de de
ken al van zich af gesla
gen. Maar het poesje
mauwde weer.
„Bet mag niet, ik mag
hem daar niet zo alleen
laten met zgn lege
maag. Vader en moeder
als ik ze vertel hoe
poesje huilde".
Ja, het leek echt wel
een beetje op huilen, het
geluid dat het poesje
maakte. Doortje kon het
niet meer uithouden. „Ik
fa niet uit nieujvsgierig-
eid", zei ze tegen zich
zelf toen ze uit bed stap
te, „ik zal helemaal niet
kjjken, hoe het poesje er
uit ziet. Ik wil alleen we
ten of ze het schoteltje
melk niet vergeten heb
ben."
Op haar blote voeten liep
ze heel zachties de trap
'Er ch' dc gang benéden1
door. Voor de keuken
deur stond ze stil met de
knop in haar hand. Het
poesje was opeens stil
geworden. „Dan ga ik
niet", zei ze tegen zich
zelf, „nee, dan zal ik niet
aan".
)e klok in de gang tikte;
het leek net of hij zei:
„Ga naar bed terug, ga
naar bed terug".
Ja, Doortje wilde ook
wel terug, maar ze bleef
nog even staan luisteren
of het poesje nu echt stil
bleef. „Mauw, miauw",
klonk het zachtjes en ze
hoorde de kleine nagel
tjes tegen de andere
kant van de deur krab
belen. „Niet gaan
niet gaan", tikte de klok
en het hart van Doortje
tikte op de maat mee:
„niet gaan, niet gaan..."
Maar ze ging toch; ze
kon het niet meer hou
den. Ze drukte de deur
knop naar beneden, duw
de de deur open en stak
het licht aan. „Mauw,
miauw", riep het kleine
zwarte poesje en het
wreef met zijn kopje
langs haar blote been-
„O, wat ben je lief" riep
Doortje, „o. precies zo'n
poesje als ik nebben wou!
Ik noem je Moortje!"
Maar ze durfde toch niet
met hem te gaan spelen
want ze wist heel goed
dat het niet mocht wat ze
had gedaan. „Ik ga te
rug; morgen kom ik met
ip cnplpn" fl'
je spelen", fluisterde ze.
Ze wilde het licht al uit
draaien, maar toen op
eens, ontdekte ze, dat er
geen schoteltje melk
voor het poesje stond „Ja,
dat moet ik hem toch
nog geven", dacht ze,
„dat vindt moeder vast
wel goed".
De melk stond huiten op
het balkonnetje. Doortje
Vakantie
Óch toren, wal éen gek gezicht
ik zie geen lcindniet één!"
De uil krast: ,J)raai je gouden kop
en kijk goed uit je ogen,
de kant van 't park en 't zwembad op,
daar zijn ze heen gevlogen".
„Hoe kan dat nou? Hoe kan dat nou?"
vraagt het torenhaantje dan.
„De meester en de schooljuffrouw,
wat zeggen die daarvan?"
,J)e meester gaat,de juffrouw gaat
de kinderen achterna.
Lees maar wat er op het schoolbord staat:
„Vakantie.... Hiep, hoera!"
zegt het haantje, op de kerk,
wat is het stil in de stad.
Moeten de kinderen niet aan het werk f
Zeg, toren wat is dat?"
De toren vraagt het aan de duifjes,
die zitten twee aan twee
en schudden langzaam met hun kuifjes:
„wij weten het niet, nee".
Maar Boe, de uil, die alles ziet,
weet het natuurlijk wel:
„sie je die dichte schooldeur niet,
mis jullie niet de bel?"
„Ja", kraait de haan, „de school is dicht!
Waar zijn de kinderen heen?
duwde de grendel van de
keukendeur en stapte
naar buiten.
Daór stonden de melk
flessen al. Maar net op
het ogenblik dat ze de
fles in haar handen had.
voelde ze iets zachts
langs haar benen strij
ken en tjoep. schoot het
kleine zwarte poesje
haar voorbij. Het maak
te een sprong naar de
rand van het balkonne
tje; daar zat het nog
even en toen... wéér een
sprong, een grote en weg
was het kleine zwarte
poesje, de donkere nacht
in.
„Kom terug", schreeuw
de Doortje, „kom terug!
Alsjeblieft, poesje, poes
je!" Ze gilde bijna. Óver
al in de donkere huizen
schoten lichten aan, ra
men en deuren gingen
open en op de trap hoor
de Doortje vlugge voet
stappen van haar vader,
moeder en de twee broer
tjes. Met grote slaperige
ogen keken ze allemaal
naar het huilende Door
tje dat daar nog steeds
met de melkfles in de
handen stond. Ze hoef
den niets te vragen, want
overal op de balkonne
tjes riepen de mensen:
„poes... poes kom dan!"
„Ga naar bed jfc'.
Dit meisje weet niet veel raad met
het probleem dat Freddie haar voor-
legd. De zaak is, dat ze door het
verplaatsen van 4 lucifers vier vier
kantjes van gelijke grootte moet
over houden. Kunnen jullie het?
De oplossing van dc puzzel, die
vorige week werd geplaatst, luidt:
Deel het vierkant verticaal en ho
rizontaal viiddcndoor. en knip deze
vier kleinere vierkanten over de
diagonaallijn door.
zei vader tegen Doortje.
Z(jn stem klonk heel an
ders dan anders en zijn
ogen waren donker.
Doortje liet zich door
haar moeder naar bo
ven brengen, aldoor maar
huilend en huilend dat ze
het poesje alleen maar
melk haa willen geven.
Moeder zei ook niet veel.
Ze dekte Doortje toe en
zei dat ze slapen moest.
Beneden hoorde ze de
voordeur open gaan; va
der en broertje gingen
de straat op om te zoe
ken. Met grote ogen bleef
Doortje zitten wachten
tot ze terugkwamen. Dat
duurde niet lang, maar
toen ze de trap op kwa
men, liepen ze haar ka
mer voorhij en ze hoorde
vader zeggen: „Laat haar
nu maar slapen. Het is
erg genoeg als ze het
morgen hoort
Doortje begreep dat ze
het poesje niet hadden
gevonden. De hele nacht
bleef ze» liggen huilen,
net zo lang tot ze van
moeheid in slaap viel.
Toen ze wakker werd,
waren de anderen alle
maal al op en toen Door
tje de trap afging hoorde
ze aan de stemmen al,
dat ze niet vrolijk waren.
Het poesje was niet te
ruggekomen. Ze voelde
de tranen al weer naar
haar ogen komen toen ze
de deur van de huiska
mer openduwde. Ze gin
gen allemaal staan en
zongen: „Lang zal ze le
ven maar vrolijk klonk
het niet ,hoor!
Maar toen... toen vader
riep „hiep... hiep..." kon
hij opeens niet verder,
want buiten op de straat
auw.
keuken. „Een poesje,
een poesje!" riep ze,
maar meteen was ze
weer heel stil. Vader en
moeder en de broertjes
mochten niet weten dat
ze het geheim van haar
verjaardag al wist.
„Ik moet heel stil gaan
liggen", dacht ze, „heel
stil en niet aan het poes
je denken. Ik moet wach
ten tot morgen".
„ocieoeie ...oei...
riep
onge-
Miesje liep eens door
haar dorpje
naar d< hakker,
kruidenier.
Bij 't museum stond
een bordje.
,J3i!" riep Miesje
„Kijk eens hier"!
„Zeer oude
gebruiksvoorwerpen
Komt dat zien....
tien cent entree"!
„Ja, dat ga ik eens
bekijken
Zal wel leuk «tin...
ik doe mee!"
Zag een fiets uit
achttientachtig
en een stoel haast
even oud.
Kacheltje uit
achttienvijftig
en een stoof van heel
oud hout.
„Och!" zei Mies, ging
gauio naar huis toe
„Op mijn zolder staat
dat óók!"
Sleepte alles naar
beneden
stoelen.... tafels... lamp
en pook.~
Zette alles fn de rondte
schreef de jaartallen
er bij.
En een bord: Museum.
tien centen.
,2o" zei Mies
,yKom nu bij mij"!
„De brandweer!"
vader, „nog meer
lukken!"
„Hij stopt aan de over
kant!" riepen de broer
tjes, Ze vlogen naar het
raam. Geen rook. geen
vuur, niets te zien: wel
een heleboel mensen, die
allemaal omhoog ston
den te kijken naar de
reusachtige kastanje
boom die tegenover het
huis van Doortje stond.
„De boom", riepen de
broertjes, „de boom staat
in brand!" Ja, het leek
wel zo. want de brand
weermannen schoven hun
ladder uit tegen die reus
achtige bcom. Eén klom
heel vlug naar boven,
maar voor hij bö het top
je was hadden ze het al-
'emaal gezien. D&ér. heel
hoog in die boom. op een
zwiepende tak, zat een
klein zwart poesje, hele
maal ln elkaar gedoken
en doodsbang om zien
heen kijkend. De brand
weerman had het zo te
oakken en droeg het de
'adder af. Nou, je be-
rijpt: voor hij heneden
vas stond Doortje al on
der de ladder, tussen de
mensen die de brandweer
gewaarschuwd hadden
om dat kleine poesje dat
niet meer naar beneden
durfde uit de boom te
talen, roortje, jarige
j Doortje! De brand weer-
jman legde het poesje in
haar armen; het mauw
de en begon meteen kop
jes te geven aan zijn
nieuwe jarige vrouwtje.
En toen? Toen zongen
alle mensen met de
brandweermannen erbij
Lang za! ze leven" voor
boortje en Moortje.