Rotterdams Centraal Station: architect vocht met de laagte Bou Saada, merkwaardig stadje met een wijsgerige hotelier SUSIDIËRING VAN KERKEBOUW DOOR HET RIJK BEPLEIT DONDERDAG 16 MEI 1957 PROVINCIALE ZE EXJWS wonder dat we deze ganse snik hete middag van Bou Saada ver luieren in dit paradijs We bleven er tot de Muezzin met zijn schel doordringende stem van de trans van de minaret de gelovigen op riep tot het gebed en daarna zet ten we ons in de koele en comfor tabele hal van het hotel, in dit vreemde interieur van Moorse zui len en Arabische spitsbogen, van felgekleurde tapijten en gordijnen en meesterlijk gedreven koper werk. We aten hier de beroemde koush-koush, het nationale ge recht van Afrika. Het is een vrij ingewikkeld gerecht, bestaande uit gestoomde grieskorrels en haché van schapenvlees, diverse groen- ten, rozijnen, gekruide saus, ge stoomde maiskorrels en nog enke le ingrediënten die we niet zo di rect thuis hebben kunnen brengen. Goed toebereid en welverzorgd zoals hier het geval was, is het een zeer smakelijk en ook een zeer voedzaam gerecht, zodat het met mate moet worden genuttigd. Het werd ons hier opgediend door een koffie-zwarte kelner in een hagelwitte jas volkomen op zijn plaats in dit exotisch milieu die de diverse ingrediënten uit potjes en pannetjes opschepte met een zo breed-vergenoegde lach op zijn glimmende ebbenhouten tronie dat de aanblik daarvan alleen al de halve prijs van het diner waard was. I Door A. Buyze V. De volgende morgen vroeg, nog voor de hitte van de dag begon, bezichtigden we de oase van Bou Saada. Dit is een rivier-oase, die daardoor een geheel ander karak ter vertoont dan bijvoorbeeld de bron-oase van Nefta. De rivier blijkt niet meer dan een kabbe- Gelukkige oplossing door horizontaal lijnenspel (Van onze speciale verslaggever) Na bijna op de dag af drie jaar bouwen, kan op 21 mei, ter gelegenheid van de traditionele Rotterdamse Opbouwdag, het nieuwe Centraal Station van de Maasstad in gebruik worden genomen. Het betekent, dat Rotterdam weer een stap nader gekomen is tot zijn totaal herstel, en dat eindelijk de moker gezet zal kunnen worden in de restanten van het in de oorlog zo zwaar geschonden oude Delftse Poort-station. Het zal bij wijze van spreken geschieden vijf minuten, nadat de eerste reizigers het nieuwe stationsge bouw hebben betreden. Want die oude gebouwen zijn nu in de meest letter lijke zin in de weg komen te staan. Het eerste, tweede en derde perron met de daaraan liggende sporen moeten er dwars door heen geleid worden. Slechts een gedeelte daarvan is nog maar klaar. Het voor de leek verbazingwekken de van dit soort werken is altijd, hoe de spoorwegen het klaar spelen, dat het vervoerbedrijf geen moment stag natie ondervindt van al dat gewroet van mensen op zijn terrein. Niet min der dan drie tunnels werden er onder de lijnen doorgelegd, en alsof er een reuzehand aan het werk was, zijn de lijnen zelf vier, vijf meter hoger ko men te liggen dan van oudsher het ge val was. Maar goed, er zal nog wel een jaar tje overheen gaan, voordat de laatste hand aan dit alles gelegd zal zijn. Voorlopig is er tevredenheid over het feit, dat het stationsgebouw klaar is, en aan drie perrons kan worden gelost en geladen. Dat stationsgebouw is een schep ping van ir. S. van Ravesteyn. Hij had geen gemakkelijke opgaaf. Rechts naast het door hem te ontwerpen ge bouw wist hij de kolos van het Groot handelsgebouw, en op de linkerflank heeft het Rotterdamse gemeentebe stuur grond gereserveerd voor een bouwwerk, dat in trots moet wedijve ren met het Groothandelsgebouw. Waar het stationsgebouw slechts en kele verdiepingen behoefde te tellen, maakte elke conceptie kans volledig in het niet te verdwijnen tegenover de twee ..flankreuzen" van het tramplein vóór het niéuwe Rotterdamse C.S. De oplossing van dit architectoni sche probleem heeft ir. Van Rave- steyn gevonden door een horizontaal lynenspel. De linker- en rechtervleu gel van het gebouw gaf h(j een zoda nig buitenaanzicht, dat de indruk wordt gewekt, dat er vier verdiepin gen zyn. De wand wordt namelijk viermaal door een ramenstrook onder broken. In werkelijkheid tellen de vleugels maar twee étages met dienst vertrekken. Ook met een zwarte om lijsting van natuursteen wordt de „vij and van de laagte" aangevallen. Deze band houdt het hele voorgebouw ge vangen. aangezien hij behalve de vleu gels, ook de doorgangen bindt, die toe gang geven tot dé zijpleinen ten weerszijden van het station, waar straks taxi's en autobussen een stand plaats krijgen. Waardoor onderscheid zich dit Rot terdamse C.S. nu van andere stations, De wat gebogen voorgevel van het nieuwe Rotterdamse CS., met zijn grote glazen \cand van de centrale hal en de horizontaal gelijnde vleu gels voor de dienstgebouwen. die de laatste jaren zijn gebouwd? Eigenlijk, in weinig. Bij alle na-oor- logse stations zijn de Spoorwegen van dezelfde moderne principes uitge gaan: De hal en de tunnels onder de hooggelegen perrons moeten op straatniveau liggen. Dan behoeven de reizigers slechts één trap te bestijgen of af te dalen, namelijk alleen de trap, die de tunnel met de perrons verbindt. Ander punt van zorg is, dat zo'n stationsgebouw doelmatig is. Daarom is het centrale deel ervan de grote rei zigershal, waar zich de loketten be vinden, waar de kaartje gekocht kun nen worden. Het Rotterdamse plaats kaartenbureau telt veertien loketten. Dat is een kleiner aantal dan Amster dam C.S., maar Amsterdam met zijn 50.000 spoorwegklanten per dag, ver werkt dan ook evenveel reizigers als Rotterdam en Den Haag samen. Om deze reden is het dan ook mogelijk ge weest de aankomende en vertrekken de reizigers aan één en dezelfde con trolepost door te laten, Zo nodig kun nen er echter tien spoorwegemployé's aan die controle deelnemen. Betreden we nog even de enorme hal met zijn 12 meter hoge glas wand en talloze materiaaltoepas- singen, dan zien we rechts het in lichtingenkantoor, telefooncellen en de trap naar de onder de hal ge legen stalling voor 3500 rijwielen, welke stalling eveneens bereikt kan worden via een helling in het oostelijk zijplein. Links van de vertrekken van de controle-beamb ten, aan het begin van de reizi gerstunnel, bevindt zich het baga ge-depot, en voorts een kapsalon, een sigaren- en bloemenwinkel en een boekenkiosk. De restauratie, die niet bereikbaar RAPPORT COMMISSIE SASSEN Bijdrage van een kwart der stichtingskosten. De commissie Kerkenbouw, ook wel commissie-Sassen geheten naar haar voorzitter, het lid aer Eerste Kamer, mr. E. Sassen, heeft aan de minister van Binnenlandse Zaken, Bezitsvor ming en Publiekrechtelijke Bedrijfs organisatie rapport uitgebracht be treffende het verlenen van bijdragen uit de overheidskassen voor de stich ting van kerkgebouwen. De commissie is van mening, dat ter bevordering van de grootst moge- gelijke gelijkheid van behandeling en ter waarborging van de grootst mo gelijke billijkheid en doeltreffendheid in de besteding der overheidsgelden, het vertrekken van bijdragen voort aan ten laste van het rijk in handen van de rijksoverheid dient te worden gelegd. Voorgesteld wordt de be voegdheid van provinciën en gemeen ten in verband hiermede te beperken tot die stichtingskosten, welke ver oorzaakt worden door speciale eisen of verlangens door of vanwege de provincie of de gemeente gesteld of geuit. De höogtc van de rijksbijdrage is een moeilijk punt geweest. De kerken blijken behoefte te hebben aan een bijdrage van een derde Is voor mensen zonder plaatsbewijs, bevindt zich op het eerste perron. Er kan ten hoogste voor honderd mensen een warme maaltyd worden gereser veerd en dus betrekkelijk klein. Men denkt, dat er hoofdzakelijk gebruik van gemaakt zal worden door reizi gers van de internationale treinen, daar straks alleen D-treinen het eer ste perron zullen aandoen. Op de an dere perrons zyn alleen restauraties met koud buffet. In deze organisatie schuilt ook een bepaald modernisme. De tegenwoordige mens vertoeft bjj zjjn reizen nauwelijks meer in een sta tion. De Intensiteit van het spoorweg verkeer is er te groot voor. deel van de stichtingskosten van kerkgebouwen, bijgebouwen en pastorie. De commissie meent, dat een zodanige bijdrage redelijk is, maar is anderzijds van oordeel, dat ook gelet moet worden op de vele andere omstandigheden die bij het verlenen van overheidsbij dragen naast het behoefte-eler- r nt de hoogte van bijdragen en subsi dies plegen te bepalen. In verband hiermede meent de commissie een lagere bijdrage te kunnen advise ren, doch niet lager dan een kwart van de stichtingskosten. Voorts is toegevoegd een wetsont werp, waarin de procedure voor het verkrijgen van de bijdrage is vast gelegd en waaruit blijkt, dat de wet behoudens verlenging dient te worden toegepast op kerkgebouwen, waarvan de gunning aan de aannemer heeft plaatsgehad na 1 januari 1956 en vóór 1 januari 1968. Televisie journaals van koninklijk bezoek aan Zweden Een camera-ploeg van de Nederland se Televisiestichting en telefilm ver trekt dezer dagen naar Stockholm om daar in samenwerking met de Zweed se televisie journaalreportages te ma ken van het aanstaande bezoek van koningin Juliana en prins Bernhard aan Zweden. De Nederlandse Televi sie stichting zal in de week van 20 tot en met 25 mei aan dit officieel ko ninklijke bezoek uitvoerig aandacht besteden. In deze periode zal elke dag uitgezonderd vrijdag 24 mei, na af loop van het gewone programma een extra journaal van ongeveer tien mi nuten worden uitgezonden. Zaterdag 25 mei volgt, eveneens na afloop van het normale programma, een samen vatting van deze journaalreportages. De beurs voor de kleine kerk te Zie- rikzee is weer in oude klister her steld. De muren zjjn helder wit ge schilderd en de bogen hebben een stemmig blauwe tint. De banken in de beurs, die voor de oudere inwoners van Zlerlkzee een geliefde plaats zjjn om de laatste nieuwtjes te bespreken worden thans weer druk gebruikt. Acht jaar geleden werd de beur» gesloten. De restauratie I» thans zo ver gevorderd, dat onlangs de schut tingen voor de beurs zjjn weggehaald (Foto P.Z.C.) Barneveldse eendjes waggelen buitengewoon. De eenden in de kasteel gracht van het oude Barneveld se landgoed „De Schaffelaar" kwaken deze week harder dan ooit en als zy 't water verlaten om zich even op de slootkant te vertreden, is hun gang zelfs voor een eend bedenkelijk wag gelend. Dat is geen wonder, want het water in de kasteelgracht is vermengd met enkele dui zenden liters belegen wjjn. Zij danken dit buitenkansje aan een reeds jaren geleden ontstaan conflict tussen de eigenaar van een nabjj gele gen wijnfabriek en de dienst der accijnzen. Toen de wijnfa brikant enkele jaren geleden overleed bevonden zich in de fabriekskelder nog duizenden flessen wyn. waarop beslag was gelegd. Thans wordt in het fabrieksgebouw een gedeelte van een vleeswarenbedrnf on dergebracht, zodat de wankel- der vrij gemaakt moest wor den. Verkoop van deze, onge veer tien jaar oude wyn was blijkbaar op grond van wette lijke bepalingen niet mogelijk, zodat vernietiging werd bevo len. Enkele arbeiders zjjn dagen achtereen bezig geweest, de duizenden flessen een voor een in de afvoerput leeg te gieten. OP 21 MEI: OFFICIËLE INGEBRUIKNEMING Huwelijkszwendelaar te Parijs gearresteerd. De Parjjse politie heeft de Neder- landse huwelykszwendelaar J. A.. verdacht van oplichting van ten minste drie vrouwen, gearresteerd. By z(jn arrestatie, in een hotelletje op de linker Seine-oever, was A. nog i in het bezit van twaalf franc. A. liet zich bij huwelijksbureaus in- schrijven als een zear bereids in- 1 genieur, die op het punt stond naar Brazilië te vertrekken doch eerst in j Europa wilde huwen. Hij zou maan- j delijks een huishuur van 280.000 fres. betalen. Wanneer de vrouwen, veelal wedu- wen van dokters en ingenieurs, be langstelling toonden, vertelde A. hun, dat zyn geld was gestolen of dat zijn kapitaal in het buitenland was ge blokkeerd. Hij slaagde er in op kosten van de vrouwen te leven totdat ook hun spaargelden waren uitgeput. Volgens de Parijse politie heeft de uit Amsterdam afkomstige A. twee jaar geleden zijn vrouw en tweejarig zoontie verlaten, zeggend dat hy voor belangrijke zaken naar het bui tenland moest. REISIMPRESSIES UIT NOORD-AFRIKA (V) Dag verluierd in een zwembad In het dal van het kleine riviertje de Oued Bou Saada, tussen de dorre hoogvlakte en de zandheuvels van de woestijn ligt, omgeven door een rand van palmen, een oud en schilderachtig stadje. Het is trapsgewijs opgebouwd tegen een lage heuvel en is ten dele nog omringd door een vervallen middeleeuwse vestingmuur. Bou Saada is een merkwaardig stadje, niet slechts door zijn prachtige palmentuin, maar voornamelijk door zijn oude vestingwerken, zijn kronkelende straatjes, moskeeën en het wondermooie uitzicht dat men heeft over de onafzienbare zandheuvels van de woestijn. Het is marktdag als we er aankomen en het grote plein binnen de stad is een bont gewriemel van mensen en dieren tussen allerhande koopwaar die op matten op de grond ligt uitgestald. De inlandse bevolking uit wijde omtrek heeft zich hier verzameld nomaden stammen uit de steppen, Arabieren uit de vlakte en het gebied der zoutmeren, Berbers uit de nabije bergen van de Ouled Naïl en zwarte niet te definiëren types ergens ver uit het zuiden. In hun witte wollen boernoesen staan, zitten of liggen ze overal, op pleinen en in straten. Voorzichtig laveren we door de menigte van witte gewaden het woord wit dan zonder een kor reltje wasmiddel genomen, want het is niet gebruikelijk zo'n boer- noes ooit te wassen op zoek naar een rustig en beschaduwd plekje. Want het was warm, die middag in Bou Saada; de zon brandde hoog aan de hemel, kaat ste licht en hitte terug tegen de witte muren en deed ons snakken naar schaduw en koelte. Aan het einde van de stad, daar waar de verharde weg overgaat in een zandpad dat naar de oase leidt, was een plein en op dat plein ver rees een kleurig en fantastisch bouwwerk in Arabisch-Moorse stijl. Het was een van de vermaar de transatl.mtique hotels, die door 'n grote Franse scheepvaartmaat schappij in de Noord-Afrikaanse buitengewesten worden geëxploi teerd. Een stenen muur, aanslui tend op dit hotel, verborg ten dele een tuin van hoog oprijzende bo men en op die muur, geschilderd in koeien van letters, stond een magisch woord, een woord dat ons trok als een magneet: het woord „Zwembad". Beschaduwd door hoge eucalyp tusbomen, door palmen en tama rinden, omzoomd met bloemen, agaven en oleanders, lag daar achter die muur een zwembad dat onze stoutste verwachtingen over trof. Het koele, zuivere bronwa ter was zo spiegellielder dat men een speld op de witbetegelde bo dem van het 4 m diepe bassin zou kunnen zien liggen gesteld dan dat daar spelden lagen. We ken nen provinciale hoofdsteden die trots en gelukkig zouden zijn met zo'n zwembad, dat hier gratis ter beschikking stond van de gasten van een hotel dat toch zeker niet tot de luxe klasse behoorde. Is het Kabbelend beekje kan aanzwellen tot machtige stroom.. we terechtgekomen zijn in een sprookjesland, vreemd en onwer kelijk. Wanneer we, gereed voor het vertrek, afscheid nemen van de manager van het Transatlantique hotel te Bou Saada. verzoekt deze ons nog een ogenblik naast hem te willen plaats nemen. Gaarne vol doen we aan zijn verzoek, want hij is de meest perfecte gentleman- Arabier die we tot dusverre heb ben ontmoet. Smetteloos wit is zijn boernoes en tulband, hoffelijk zijn stem en gebaar, onberispelijk gemanicuurd de lichtbruine han den. In de koele voorhof van het hotel zit hij daar in de verheven rust en waardigheid van de oos terling. De wereld gaat, naar het schijnt aan hem voorbij zonder hem te beroeren. Voor- of tegen- SDoed, vreugde of leed zijn niet in staat zijn gemoedsrust te versto ren. ..Het is mij een genoegpn" zegt hij ..hier weer eens Neder landers te mogen ontvangen, want wij zien uw landgenoten tegen woordig nog maar zelden. Vroe- fer, voor de oorlog, was dat an- ers. Toen kwamen hier vrij veel Nederlanders en één hunner hij noemde de naam van een Amster dams regentengeslacht woonde hier zelfs zes jaar. Neen, lk ken Nederland niet en heb ook niet het plan het te bezoeken. Dp enige reis die ik nog zal maken is naar Mek ka, de Heilige Stad, waarheen ie dere Mohammedaan eenmaal in zijn leven een bedevaart dient te maken. Ik zal nu spoedig moeten vertrekken, want de tijd dringt. De Tijd slijt ons. maar wij slij ten de Tijd niet; de Tijd maakt ons ouder, maar wij maken de Tijd niet ouder want hij blijft eeuwig jong". Monotoom klinkt zijn stem door de stille hof. Jaren wellicht hebben het Mekka-plan in ziln geest tot rijpheid gebracht: jaren wellicht zal het nog duren voor het ten uit voer wordt gebracht. Het zal een lange en een moeilijke reis wor den, maar het zal de bekroning van zijn leven zijn. lend beekje te zijn, maar de naar schatting 30 m brede en 10 m diep uitgesleten bedding, doet ver moeden dat zij in de regentijd kan aanzwellen tot een machtige stroom. De tamelijk steil oprijzende wanden zijn begroeid met grillig gevormde palmbomen met daar tussen een ondergroei van vet- planten en struikgewas die teza men een haag van groene muren vormen. In brede bochten slingert deze groene kloof zich door het .land, steeds nieuwe en verrassen de uitzichten biedend. Kleine witte maraboets tempeltjes liggen half verscholen tussen het groen, een herder met een kudde schapen trekt door het dal, beladen kame len passeren met bedachtzame tred. Dan ligt het dal weer verla ten voor ons. We zetten ons op een rotsblok om dit tafereel goed te kunnen opnemen, doch het blijft ons vreemd. Stil is het nier wel slechts het zachte gekabbel van het beekje over de rotsbedding is hoorbaar, terwijl een lichte wind af en toe de dorre palmbladeren doet ritselen. Het is of we hier van de wereld zijn afgesloten. En of

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 5