Achterschermen werkt men aan annen voor een Kanaaltunnel pl In Moskou is een „vrije markt van de collectieve nederzetting" DE KLERKeZN BRITSE HOOFDSTAD HEEFT W0LKENKRABBERSCH00L" „ZOIETS KAN JE ALLEEN IN FRANKRIJK OVERKOMEN" VRIJDAG 10 MEI 1957 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT IDEALE VERBINDING FRANKRIJK—ENGELAND Gigantisch karwei zou tien jaar kunnen duren Het denkbeeld om Frankrijk en Engeland door middel van een tun- nel onder het Kanaal met elkaar te verbinden, begint de gemoederen in beide landen (en ook in de Verenigde Staten) weer duchtig in be roering te brengen. Het is niet de eerste maal, dat deze zaak aan de orde komt, want reeds 155 jaar geleden kwam een van Napoleons ingenieurs met een ontwerp voor de aanleg vdn een Kanaaltunnel bij de grote keizer. Nadien zyn er herhaaldelijk plannen ontworpen in 1880 begon men zelfs met experimentele graafwerkzaamheden maar alle pogingen liepen op niets uit. De Engelsen voelden zich vei lig op hun eiland en vonden het gewaagd hun isolement op te heffen. In deze t\jd van geleide projectielen, waarmee men doelen op dui zend kilometers afstand kan vernietigen, kunnen moeilijk meer strate gische bezwaren tegen de bouw van een kanaaltunnel worden aange voerd. Misschien is het wel daarom, dat men nu weer met deze zaak op de proppen is gekomen. gerhuis verklaarde, dat de Britse regering zeer waarschijnlijk geen strategische bezwaren tegen de bouw van een Kanaaltunnel zou koesteren, was het duidelijk, dat er achter de schermen aan der gelijke plannen werd gewerkt. De ze verwachtingen werden be waarheid toen in maart uit New York werd bericht, dat daar een niéuwe maatschappij in het leven was geroepen voor de aanleg van een tunnel onder Het Kanaal. Het waren graaf A. de Vitry, een Fransman en de Amerikaan Frank P. Davidson, die de stoot tot de oprichting van deze Tech nical Studies Inc. gaven Verte genwoordigers daarvan zijn al be zig in Paiijs en Londen dochter- Een van Napoleons ingenieurs, een zekere Mathieu, was dus de eerste, die met een plan kwam aanzetten om vanuit Frankrijk een tunnel onder het Kanaal naar En geland te graven. Ruim een halve eeuw later was het opnieuw een Fransman, die plannen voor een Kanaaltunnel ontwierp. Ook deze man wendde zich tot zijn soeve rein, Napolen III. Opnieuw raakte de zaak echter in het vergeetboek. Tijdens het bewind van koningin Victoria, die persoonlijk de aanleg van de tunnel steunde, kwam men een stapje verder. Zowel in Engeland als in Frankrijk werden .Kanaaltun nelmaatschappijen" opgericht. In 1880 begon men bij Shakespeare Cliff (in de buurt van Dover) en in Frankrijk (by Kaap Gris-Nez) met experimentele graafwerkzaamheden. Bij Dover werd een schacht van on geveer twee kilometer lerigte onder de zeebodem gegraven. Daarbij bleef het echter. De schacht, die vol water staat, kan men heden ten lage nog zien. Rond 1928 werd deze zaak op nieuw aangepakt en ditmaal scheen succes verzekerd. Op diplomatiek ni veau werd tussen de Franse en En gelse regering een overeenkomst be reikt, die alleen nog maar door de beide parlementen bekrachtigd moest worden. Een door minister Baldwin ingestelde commissie, die de econo mische aspecten van het plan moest onderzoeken, bracht een gunstig rapport uit, hoewel dit In voorzichti ge termen was gesteld. Het hele land raakte in opwin ding. Voor- en tegenstanders bedol ven het parlement onder petities en verschillende grote scheepvaartmaat schappijen voerden een krachtige ac tie tegen het Kanaaltunnelplan. Zij kregen steun van hoge militairen, die verklaarden, dat men een krach tige vijand als het ware zou uitnodi gen Engeland binnen te vallen, als er een tunnel onder Het Kanaal werd aangelegd. Maarschalk Foch mocht dan ver klaren, dat de eerste wereldoorlog in 1916 had kunnen worden beëindigd als men de beschikking over een Ka naaltunnel had genad, Winston Churchill (destijds een nog vry on belangrijke politicus) mocht voor een tunnel Ijveren, dit nam niet weg, dat de regering terugkrabbelde. De oppositie deed (het was in 1930) nog een laatste poging om het plan te redden. Men diende een motie in, waarbij de regering werd uitgeno digd stappen fe ondernemen, die tot de aanleg van een Kanaaltunnel zou den leiden. Men kwam echter zeven stemmen tekort en het duurde jaren voor dat de zaak weer aan de orde kwam. Toen enkele jaren geleden de toenmalige Britse minister van defensie. MacMillan, in het La- Londens wolkenkrabberschool, waar 2000 jongens van 117 onderioijzers da gelijks hun wijze lessen krijgen. maatschappijen op te richten en tevens de regeringen van Enge land en Frankryk voor de be staande plannen te interesseren, hetgeen heel aardig lukt, naar men weet te vertellen. GEDURFDE PLANNEN Ingenieurs van de pas opgerichte maatschappij hebben reeds verschil lende plannen ontworpen, die van moed en fantasie getuigen. Het aan trekkelijkste hiervan voorziet in de aanleg van een tunnel voor snelver keer, terwijl daarin tevens nog een spoorweg is geprojecteerd. Dit ont werp zal ruw geschat ongeveer 280 miljoen pond sterling moeten kos ten. Een enorm bedrag natuurlijk, maar men verwacht, dat het moge lijk zal zijn deze gelden in Frankrijk Engeland en de Verenigde Staten bijeen te krijgen. Bovendien is er nog de Universal Suez Canal Com pany, die nu de strijd tegen ko lonel Nasser definitief schijnt verlo ren andere beleggingsmogelijkhe den voor haar kapitaal zoekt. De mensen, die deze zaak op touw zetten, zijn vol vertrouwen in de af loop. Opmerkelijk is, dat de aandelen van de concessie houdende Channel Tunnel Company, van het bestaan waarvan men enkele jaren terug nauwelijks afwist, de laatste weken druk ter beurze worden verhandeld. De koers is aanmerkelijk gestegen. Mensen-met-geld hebben meestal een fijne neus voor ondernemingen, waar winst in zit. Er zal echter nog heel wat water door het Kanaal moeten stromen en er zullen nog honderden conferenties moeten worden gevoerd, vóór men per auto of per trein onder Het Kanaal door kan rijden. Wie in de komende tien jaar van Frankrijk naar Engeland wil, zal de oversteek nog wel per boot of vliegtuig moe ten maken. De meningen erover lopen sterk uiteen (Van onze Londense correspondent) Als een enorme lucifersdoos rijst boven de grijze huizenmassa van Tulse Hill, in Zuid-Londen, de „Tulse Hill Comprehensive School" uit. Het betonnen gebouw met zijn glazen wanden is de trots der London Coun ty Council, daar het de nieuwe on derwijspolitiek, die sinds twee jaar tot ontwikkeling wordt gebracht, op majestueuze wijze belichaamt. De school telt meer dan 2000 leerlingen (allen jongens, want voor gemengd onderwijs voelen de Engelsen voor alsnog niet veel), en 117 onderwij zers alsmede een staf van 40 man huishoudelij'k personeel staau tot hun geestelijk en lichamelijk wélzijn ter beschikking. Sommigen zijn enthousiast over dit glazen school paleis, anderen spreken verachtelijk van een „onderwijsfabriek". De waarheid zal wel ergens in het mid den liggen, en bovendien: onderwijs „en gros" is in de miljoenenstad Londen een onontkoombare vereiste geworden. Het Engelse onderwijssysteem is totaal verschillend van het onze. Daar zijn allereerst de „public schools", zoals Eton, Harrow, Marl borough, Winchester e.z., die echter in wezen (zoals vele dingen in En geland anders zijn dan zij schijnen) „private schools" zijn, want zij zijn opgericht en worden in stand ge houden door particulier initiatief. De studie aan dergelijke scholen kost f 3000 tot f 4000 per jaar. Bezoeking De meesten echter ontvangen voortgezet onderwijs aan „county schools" de staatsscholen die worden gebouwd en onderhouden door de provinciale besturen, en dit onder richt is geheel gratis. Tot voor kort waren er drie soorten „county schools": de „grammar school" (ge lijkstaande met onze h.b.s.), de „mo dern secondary school" (onze mulo) en de „technical school" (onze am bachtsschool. of, zoals zij tegenwoor dig heet, technische school). Om voor een plaats op een dezer scholen in aanmerking te komen moest men een z.g. „eleven plus exam" doen, een soort toelatingsexamen, af te leggen na het passeren van de 11- jarige leeftijd. Dit examen was én is voor vele gezinnen een ware be zoeking en heeft menig kind een vroegtijdige neurose bezorgd, omdat het moest blokken op een leeftijd dat het hoofdje nog allerminst naar leren staat. Twee Jaar geleden bracht de Lon don County Council ('s werelds grootste gemeenteraad, eigenlijk meer een „parlement", met een jaar lijkse begroting van V/4 miljard gul den) een geheel nieuw onderwijs systeem in praktijk, dat thans be kend staat onder de naam „Compre hensive school" (comprehensive is alomvattend). We zouden de naam wellicht het best kunnen vertalen met „lyceum", maar dan een lyceum waar behalve gymnasiaal en middel baar onderwijs, ook technisch en ulo-onderricht wordt gegeven. De jongens dragen allen dezelfde schooluniform, enbeginnen de HH Vijfentwintig jaar inspectie landbouwhuishoud- onderwijs Op 18 mei herdenkt het landbouw- huisnoudonderwijs met een feesteiy- ke byeenkomst in de hal van het de partement van Onderwijs, Kunsten en wetenschappen in Den Haag, het feit. dat 25 Jaar geleden een eigen Inspectie werd ingesteld en tevens, dat mejuffrouw Gr. G. Smit 25 Jaar inspectrice is. Tijd» BELLAMY PARK VLISSINGEN idens deze bijeenkomst, georga niseerd op initiatief van de Federatie van leerkrachten bij het landbouw- huishoudonderwhs, zal de minister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen, mr. J. M. L. Th. Cals, een korte toespraak houden. Voorts zal de heer H. D. Louwes. oud-voorzitter van het Koninklijk Ne derlands Landbouwcomlté, spreken over „Verleden, heden en toekomst van het landbouwhuishoudonderwtys." Reeds 350.000 doosjes toverballen verkocht. Het bestuur van de Nederlandse Jeugdgemeenschap deelt mee. dat by de actie-toverbal ten bate van de Hongaarse Jeugd in de Oostenrijkse vluchtelingenkampen, thans 350.000 doosjes met toverballijn zijn verkocht. Zoals bekend hoopt men 1 miljoen doosjes te kunnen verkopen, bestaan de uit vier series van elk 250.000 stuks. Einde mei zullen via de radio de prijswinnaars bekend worden ge maakt. In 1956 werd meer gebouwd dan was geraamd. De totale produktie aan bouwwer ken. met uitzondering van die van de Rijkswaterstaat, bedroeg In 1956 2221 miljoen. Daarmee is de in het bouwprogramma-1956 vervatte ra ming omtrent het in dat jaar te ver werken bedrag met 261 miljoen overschreden, dat Is met 19,4 proeent. Alleen aan gebouwen werd in 1956 voor 1976,2 miljoen verwerkt. Dit is voor rond 329 miljoen of 20 pro cent meer dan het in het bouwpro- famma-1956 geraamde bedrag van 1647 miljoen. Deze gunstige ontwikkeling is te danken aan verschillende factoren. Het aantal arbeiders in de bouw werkzaam nam met ongeveer 7000 toe ten opzichte van 1955. De produk- tiviteit vertoonde een neiging tot toenemen, terwijl daarenboven de weersomstandigheden over het alge meen minder ongunstig waren dan in 1955. Omdat In 1956 met een grotere hoe veelheid nieuw werk werd aangevan gen dan er gereed kwam, steeg het totaal aantal in aanbouw zijnde wer ken. Op 1 januari 1956 was voor 2185 miljoen in aanbouw en op 1 ja nuari 1957 voor 2903 miljoen, waar van 2358 miljoen voor gebouwen. schooldag gezamenlijk: met gemeen schappelijk zingen en gebed in de grote zaal. Tulse Hill Comprehensive School heeft een enorme keuken waar elke dag een middagmaaltijd wordt be reid, daar de jongens „overblijven". Ook vindt men er muziekklassen, want deze school is bekend om haar muziekonderwijs, en het is dan ook heel gewoon een jeugdorkestje on der leiding van een onderwijzer dirigent te zien en horen repeteren. De jongens beheren hun eigen schoolwinkel, en de op de verkoop gemaakte winst wordt besteed voor de aanleg van een zwembad. Overi gens vindt men natuurlijk rondom de school prachtig onderhouden sportvelden. De bouw van deze school heeft ruim 6 miljoen gulden gekost. De laatste twee jaar heeft de Loudon County Council 12 „comprehensive schools" gebouwd, elk met 1250 tot 2000 leerlingen, ert dit bouwprogram ma kwam de belastingbetalers op 50 miljoen gulden te staan. Aardige ervaringen van Nederlanders bekroond (Van een speciale verslaggever.) Het Nationaal Frans Verkeersbu reau heeft enige tijd geleden een prijsvraag uitgeschreven onder de titel „Dat kan je alleen in Frankrijk febeuren". Iedereen, die wel eens in rankrijk was geweest, mocht er aan deel nemen. De vraag was een ver haal te leveren over enige belevenis, waaruit de Franse hoffelijkheid of gastvrijheid zou blijken. Talloze Ne derlanders bleken dit soort ervarin gen te hebben opgedaan. Er kwamen niet minder dan 1037 brieven binnen, sommige met zelfs een veelvoud aan verhalen over het gevraagde soort be levenissen. EILAND VAN PARTICULIER INITIATIEF Marktkooplieden zijn er even leep als hun collega's in andere landen Geen bezoeker van de Sowjet-Unie zou by de bezichtiging en studie van het Russische leven het fenomeen van de „vrye" markt voor land bouwproducten te Moskou moeten overslaan. Het is een feest voor het oog. Behalve dat deze markt de bezoeker een blik gunt op het ene eiland in de Sowjet-Russisehe economie waar het particulier initiatief floreert en de prijzen in directe verhouding staan tot de wet van vraag en aanbod, brengt een bezoek aan de markt de bezoeker tevens de geuren en smaak van de fijnste produk.cn van geheel Rusland in neus en mond. Men verbaast zich niet, dat de Russische huisvrouw by voorkeur naar die markt gaat. Gewapend met een grote tas en een beurs vol roebels gaat U door de hekken van een soort omrasterd kermisterrein, waar op de vuile bodem, allerhande eetwaren zyn uitgestald, terwyl de fijnste en de afzichtelijkste geuren tcgelyk uw neus bereiken, en dadelyk staat in het midden van een geweldige menigte boeren, die met het grootste enthousiasme en zeer veel nadruk een verscheidenheid aan eetwaren aan de man trachten te brengen. Er zijn halssnoeren van gedroogde champions, honing nog zo in de raten uit de korf, en jonge worteltjes en aardappelen. Zodra U in het dichtst bijzijnde kraampje de goederen wilt zien, barst er een oorverdovend spek takel los: „Dame, kijk eens wat een mooie verse komkommer twee stuks voor drie roebel en zestig ko peken U vindt ze nergens beter" U biedt voor alles wat het vrouw tje aan komkommers heeft drie roe bels. Maar ze laat zich niet kisten, en U ontdekt al gauw, dat de een voudige Russische boerin, met haar ruwe huid en haar vormloze kl'.dln^ even leep is als alle andere —°>yt- kooplui over de gehele wereld. Want de Russische boer verkoopt op deze 'v*öe markt die produkten die hy op zyn eigen stukje grond gekweekt heeft, zonder de hulp van zyn kame raden op de collectieve boerderij. Uit alle delen van het land, te voet, per trein, per bus, op slede of met paard en wagen, komen de boeren naar de markt in de hoop een paar honderd roebels extra te verdienen waarmee een paar schoenen, of een nieuw kledingstuk, of misschien een klein televisietoestel gekocht kan worden. Een meisje van 25 jaar, met rode wangen en een vriendelijke glimlach, verkoopt kleine kaasjes. Ze legt uit, dat elk gezin op de collectieve farm waar ze woont een belastingvrije koe mag houden en dat deze kaasjes ge maakt zyn uit de melk van die ene 1*0* Het meisje woonde in de stad van de kloosters: Zagorsk. Een bijenhouder uit de omgeving van Odessa, 1700 kilometer ver weg, verkoopt honing voor 35 roebels per kilo. Als U hem vraagt waarom hfl zover gereisd is om deze honing te verkopen en of er geen kolchos— markten dichter bij huis zijn, ant woordt hij: „Die zijn er wel, maar de pryzen zijn lager. Hier kryg ik iets meer voor mijn honing." Er zijn vele boeren uit de Oe- kraine op de markt. Ze staan be kend om hun welbespraaktheid en hun handigheid bij het verkopen. De Russische boeren hebben de keuze om hun overschotten aan de staat te verkopen of om die naar de markt te brengen. Meestal doen ze het laatste, want ze ver dienen er meer mee. Als de staat 9 roebel per kilo betaalt voor overschotten van de produktie, in zeg byvoorbeeld pluimveeprodukten, dan krijgt de boer op de vrije markt ongeveer 25 roebels voor dezelfde hoeveel heid. Melk brengt van de staat een roebel twee kopeken op, maar op de markt twee roebels vijftig kopeken. Eieren leveren per tien stuks 5 roebel op van de staat, en tien twaalf roebels op de markt. Da reist de boer honderden kilometers, naar de markt in Mos kou, waar het meeste betaald wordt Hij heeft er toestemming voor nodig van de plaatselijke gemeenteraad, geld voor de reis en wat geld om de huur te betalen van de paar vier kante meter op de markt waarop hij zijn waren uitstalt. De meeste Russische huisvrci'wen doen een deel van hun inkopen op de markt, ook al zün do prijzen voger De tiendaagse reis naar Nice voor twee personen werd tenslotte gewon nen door de Amsterdammer, de heer Ton Mulder, die op sappige wijze ver teld had, hoe hij in een klein Zuid- Frans dorpje welbewust zijn ver moeid hijgend wagentje op een onge oorloofde plaats had geparkeerd. Dorstig als hij was, had hij zich geen tijd gegund een geoorloofde plek te zoeken, toen hij het lommerrijke ca fé-terrasje eenmaal ontdekt had. Nauwelijks gezeten, ging aan de overkant van het pleintje een deur open en stapte een levensgrote gen darme naar buiten, die rechttoe-recht- aan op het in slaap gesukkelde au tootje afkwam. Nadat hil wat om het voertuig had gedrenteld, en aan een portier had gemorreld, schreed hij in al zijn waardigheid naar het verplaatsbare verkeersbord, legte het met een zwaai op zijn brede schou ders en zette het enkele meters ver der weer neer. Daarmee was de over treding van de Nederlandse gasten zonder meer op charmante wijze on gedaan gemaakt. Vaag en opgelucht grijnzend in de richting van het ter ras had hij omwille van de vreemde lingen de Franse wet in een hand omdraai verzet. Even genoegelijk en vermeldens waard was ook de belevenis van de heer J. Q. H. Houberg uit Den Haag, wie met zijn verhaal een tweede prijs een zevendaagse reis voor twee personen naar Bretagne werd toe gekend. Teneinde de hotelhouder zijn verlate aankomst op de plaats van bestemming te laten weten, wilde hij uit een naburig stadje telefoneren. Helaas, het was zaterdag en al laat in de middag, dus was het postkan toor gesloten. Toen niettemin gepro beerd werd in het kantoor te komen, reageerde een werkster In het gebouw door het hoofd uit een bovenraam te steken. Nadat het doel van het alarm was uitgelegd, duurde het niet lang, of er zakte een aan een touw gebonden te lefoonboek door het raam, even daar na gevolgd door het aan de draad bengelende telefoontoestelZonder veel moeite werd op straat de verbin ding met het hotel tot stand gebracht, waarna de attributen even statig als ze gekomen waren, weer werden op gehaald? En de kosten? Nihil. „Ik vermoed, dat het een clandestien ge sprek is geweest", aldus besloot deze inzender zijn verhaal. dan die van de staatswinkels. Be paalde dingen kan men nameiyk in de „gastronomen", zoals de Russi sche supermarkten van de staat he ten niet vinden. In de winter z(fn er gewoon geen verse kool, vroege groenten en fruit te krijgen. Men kan alleen maar hopen die op de vrjje markt te vinden. De vrye markt waar de surplusprodukten van de kolchos te koop worden aangeboden heeft zich een vaste plaats verworven In de Russische economie, dat (s een ie der duidelijk, die de drukte en het leven, en de verscheidenheid van het aanbod heeft gezien en meegemaakt. (United Preaa),

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 5