LOMPENLORDS hebben eigen beurs in Amsterdam BEDOEÏENEN-BEWONERS LEVEN OP S0K0TRA IN HOLEN DUITSE INGENIEUR TOVERDE „REGENWOLKEN UIT ZAND" MAANDAG 29 APRIL 1957 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT f Welvaart in lorren en vodden Wereldmarkt in het hoofd; boekje achter de hand 1 A Ie^vaart ,M lompen." Het zou een tijdsbeeld kunnen zijnmaar het yy slaat op de Amsterdamse lompenbeurs. Daar lopen elke maandag- li' morgen de lompenlords rond. Vergis U niet: in welgesneden pak ken. Met radde tongen babbelen ze er tonnen lompen en oude metaln bij elkaar. En laten ze het niet 'horen, van die lompenlords. Ze zijn al eens de ,Japies Vodde" genoemd en sindsdien is een krantenman op hun beurs aan de Kloveniersburgwal in de hoofdstad niet erg gezien. Dat van die Japis Vodde kwam hun eer te na en de betiteling lompenlordskan nog maar juist door de beugel. „Waf kopen wij voor die grapjes?", zeggen deze grote voddenbazen dan. „We verdienen het niet met de nek te wor den aangekeken." Gelijk hebben ze. Hun handel is eerlijke handel en van groot belang voor de nationale welvaart. Vorig jaar is er voor rond 170 miljoen aan afvalprodukten omgezet. Tegen zo'n bedrag zeg je geen „vod de!" Aan deze beurs kan de buitenstaan der overigens geen touw vastknopen. Alles en iedereen loopt er door elkaar Iedereen praat er met iedereen en schrijft cijfertjes op een stukje papier, dat in de handpalm schuilgaat. Maar zo, in het warrige heen- en weerge- loop en gepraat komen toch de groot ste transacties tot stand. Het gaat met tonnen tegelijk en groothandela ren weten net zo goed als de expor teurs, die ze hier ontmoeten, wat er op de wereldmarkt precies te koop is. Nylonkousen Lompen en lompen zyn twee. Te genwoordig rekent men daartoe ook al oude nylonkousen, die de Neder landse vrouwen met zijn allen al lad derende ryp maken voor de vodden man. Er kan echter niet genoeg ge ladderd worden om aan de grote vraag naar dit nieuwe soort lompen te voldoen. De kousen werden inge scheept naar Japan, Frankrijk en En geland, waar men de draden weer voor nieuwe kousen gebruikt. Ook hier dus weer net bekende the ma „van oud maakt men nieuw". De tijd dat lompen gebruikt werden voor het maken van papier is ook al zo goed als voorbij. Uw ogen rusten nu waarschijnlijk op het papier, waarvan uw vrouw vorig jaar zo'n keurig sta peltje maakte voor de koopman. Voor de oorlog gingen de lompen voor 95 procent net land uit en nu nog maar voor 70 procent. De grote handelaren kopen hun partijen van de tussenhan del en vaak ook nog de zogenaamde snippers van de textielfabrieken. Kleren van y,Mevrouw" Veel is er veranderd, ook in de lompenhandel. De vraag: „Lor rebaas heb je een jasje voor me of een japonnetje?" hoor je niet meer. De werkster, die nu een bundeltje afgedragen kleren van haar „mevrouw" mee naar huis krijgt, kijkt er niet eens meer naar om. maar legt ze zo als vod den bij de opkoper in de schaal. De particulier koopt haast geen „kloffies" meer bij de opkoper. In Amsterdam is echter nog wel een speciaal bedrijf, dat derge lijke nog draagbare kleding bij de lompenhandelaren opkoopt. Er mag dan een knoop af zijn, of een voering loszitten, dat is niet zo erg. Deze partijen gaan namelijk naar Zuid-Afrika, waar de naturellen ze wat graag afdragen. Voor de oorlog was de Belgische Congo een dankbare afnemer. De lompen gaan soms wel een vreemde weg. Zo verhuist er heel wat naar Huizen, waar ze er balatum van maken of naar Eindhoven, waar ze radiokastjes uit dezelfde lompen ver vaardigen. De landen achter het IJze ren Gordijn, Rusland niet meegere kend zijn verder belangrijke afne mers. De beulen Zo heeft de Amsterdamse lompen- markt voor elk wa; wils. Er schuilen onder de leden van de algemene ver eniging van lompen- en metaalhandel dan ook vogels van wel heel verschil lende pluimage. Een „beurs in de Met gestolen drank in gestolen auto grens over Aan de vasthoudendheid van leden van de Nederlandse rijkspolitie, van Nederlandse en Beligsche douanebe ambten en aan de samenwerking tus sen deze drie groepen is het danken geweest dat een in Nederland gesto en vrachtauto met in 's-Hertogen- bosch gestolen drank in België kon worden achterhaald. Gisterochtend heel vroeg sommeer den leden van de rijkspolitie te Ber- geijk de bestuurder van een vracht auto te stoppen. De bestuurder wei gerde en reed door. De rijkspolitie zet te de achtervolging in, maar slaagde er niet in de atuo te doen stoppen. La ter signaleerde een groep van de Ne derlandse douane de vrachtauto en ook deze poogde de bestuurder tot stoppen te dwingen, eveneens ver geefs. De douane zette de auto achter na en reed achter haar aan in de om geving van Lujjksgestel België bin nen, waar Belgische douanebeambten zich bij de achtervolgers aansloten. Het werd de bestuurder van de vrachtauto op den duur kennelijk wel iets te onveilig; hij sprong uit de rij dende wagen en verdween. De auto reed in een sloot en daar kwamen de achtervolgers er achter dat hun moei te alleszins gerechtvaardigd was, het bleek n.l. dat de vrachtauto geladen was met flessen cognac, likeur enz. voor een totale waarde van circa tien duizend gulden. Later Kwam aan het licht dat do vrachtauto was gestolen en dat de la ding eveneens op onrechtmatige wijze was verkregen. De drank is in de nacht van donderdag op vrijdag uit een distilleerderij te 's-Hertogenbosch beurs" vormt wel de groep schroot- handelaren en die in non-rerrometa- len. Ze hebben meestal enorme bedrij ven achter zich, met schepen, magne ten, kranen en beulen. Voor een goed begrip moet hier direct worden op gemerkt, dat de beul een apparaat is om het loodzware gietijzer stuk te beulen. Niet alleen kachels, maar ook hele locomotieven gaan er onder door. De Nederlandse industrie kan 500.000 tot 600.000 ton oud ijzer per jaar op nemen en de Hoogovens is de belang rijkste afnemer. In het hoofd Van al deze bijzonderheden merkt men op de maandagse beurs aan de Kloveniersburgwal echter niets. Ex- Sorteurs en grote handelaar hebben e wereldmarkt in het hoofd en het opschrijfboekje achter de hand. Het blijft bij druk gepraat en het noteren van een paar getallen. De volgende dag krijgt de handelaar zbn koop orders wel thuis en dan heeft hij zwart op wit. waar hij met zijn lorren, oud papier of ijzer heen moet. De man in de straat weet van hun bestaan nauwelijks af. Die zien alleen het bedrijf van de „morgensterren", zoals men in Amsterdam de asbak- kenssnuivers, de eigenlijke Japies Vodde, pleegt te noemen. Handelaar in oude materialen en afvalstoffen zijn, is heel wat anders en echt niet iets om met een vies gezicht je neus voor op te trekken. Goed georgani seerd zijn deze mensen, die ons land ook nog stapels deviezen besparen. Nederland kent de federatie van ver enigingen voor handelaren in oude materialen en afvalstoffen en inter nationaal is er overleg binnen de B.I.R.: Bureau International de la Ré- cupération. Die B.I.R. heeft ook zijn vertegenwoordigers by de organisatie voor Europese economische samen werking. En dacht U nu heus dat een organisatie als de O.E.E.S. zich met voddenrapers zou afgeven? HET EILAND DER VERGETELHEID Antieke wereld sprak over: „Woonplaats der Zaligheid" (Van 'n bijzondere correspondent) Een wetenschappelijke expeditie van de universiteit van Oxford heeft een bezoek gebracht aan het eiland Sokotra in de Indische Oce aan, dat in de antieke wereld be kend was als „Woonplaats der Za ligheid" en thans behoort tot het protectoraat Aden. Nog vandaag leeft men op Sokotra als in lang vervlogen tijden. De oorspronkelijke bewoners van 't eiland Bedoeïenen wonen in ho len tegen de berghellingen en leven hoofdzakelijk van dadels, melk en geitevlees. Zij wrijven twee stokken tegen elkaar, wanneer zij vuur willen maken en zij kennen nog niet het ge bruik van de draaischijf voor het ma ken van aardewerk. Hun godsdienst is, naar ze zeggen, de Islam, maar nog in 1800 hingen zij 'n soort Chris tendom aan. Zij zijn derhalve duizend jaar langer Christen gebleven dan de inwoners van het Arabische vasteland tegenover hun eiland. Sokorto was eens veel welvaren der dan thans. Het trok van hein de en verre kooplieden aan, die de wierook en de geneeskrachtige gummieboom zochten, welke in grote dichtheid groeide op de heu velhellingen. Daarmee werd So kotra het ^eiland der wierookter- rassen". Nog vandaag ziet men een uitgebreid terrassensysteem het werk van een volk met veel meer doorzettings vermogen dan de Bedoeïenen van nu. In het jaar 1503 landden de Portuge zen op het eiland. De Britten bezet ten het in de dertiger jaren van de vorige eeuw gedurende enige jaren, maar vertrokken, omdat Aden hen meer interesseerde als bunkerstation. Gevreesde despoot Sokotra is vandaag een deel van het protctoraat Aden, het is echter onderworpen aan het gezag van de Mahri-Sultan. Dit is een magere, klei ne man, die zich kleedt in het wit en daarbij zwarte lakschoenen en geel- lila gestreepte sokken draagt. Hoe wel hij zich zelden Iaat zien, reikt zijn macht ver. Hij is een ware des poot en wordt door zijn volk zeer gevreesd. Hij spreekt recht naar de oude wet ten van de Sharia. Moordenaars wor den voor ieders ogen in het openbaar gewurgd. Dieven wordt de rechter hand met een broodmes afgehakt en daarna wordt de armstomp in koken de visolie gestoken om doodbloeden te voorkomen. En prostituees worden met een zweep door de straten van het dorp gejaagd. Gezien deze be straffingen komen slechts zelden ver grijpen tegen de wet voor en een lijf- Hele archieven worden onder machtige pers tot balen papier ge vormd. Op de Amsterdamse lom- ?<enbeurs, waarover een onzer redac- euren schreef, staat het papier op dit ogenblik niet zó hoog. wacht van ongeveer een dozijn met oude geweren gewapende Afrikanen is voldoende om de orde op het gehe le eiland te bewaren. Van de lucht uit gezien biedt So kotra een afschrikwekkend beeld. Men ziet slechts een verlaten land, omgeven door een kolkende zee, die de moessonvvinden tot wit schuim opzwepen. De spitse bergen van het eiland stijgen steil op uit de vlakten zijn gewoonlijk omgeven door dichte wolken. Sokotra is volkomen aan zichzelf overgelaten: een land, waaraan het levenvan deze wereld voorbijgaat, weggestopt in een hoek je van de oceaan moeilijk te bereiken, arm en nog onberoerd door de civili satie. ^~ord s droomauto qaat uit rijden Zijn droomwagens alleen maar een technische fan tasie of vertegenwoordi gen zij ook praktische mo gelijkheden Op deze vraag geeft de Ford Mo tor Company een ant woord met 'de Ford X- 1000, die als schaalmodel (schaal 1 2,7) een rond reis van vyf maanden door de Verenigde Staten gaat maker. Merkwaardig ge- noe% z'jn het niet de Ame- f'k" i-die de primeur van deze wagen krijgen; dat genoegen hadden de Twk+ii, joon de X-1000 op de Internationale Jaar beurs in Izmir op de Ame rikaanse stand meer dan een half miljoen bewonde raars trok. De X-1000 toont duidelijk de invloed van de moderne lucht vaart met de overdekte „cockpit", de uitstaande staartvinnen die een be langrijke gunstige invloed op de wegliggina hebben) en de voorspat schermen en koplampen, die doen den ken aan de luchtaanzuig- openingen van een straal vliegtuig, Do J&OOO io gotohM voor de inbouio van een normale benzinemotor of van een gasturbinemotor. De oliekoélers bevinden zich voor in de grille. De achterzijde is ingericht voor de inbouw van een radar-uxiarschuwingssys- teem; bij gebruik van een gasturbine dient de koel huis op het kofferdeksel voor koeling van de uit laatgassen. Het motorge- druts wordt sterk gedempt door een nieuw type knal demper. Het dashboard is zwevend aangebracht in middm ttm** wiel. De wagen heeft drie zitplaatsen in klaverblad- vorm; ter vergemakkelij king van in- en uitstappen is de bestuurderszitplaats draaibaar. Het merkwaar digste is echter, dat Geor ge Walker, de chef-ont werper van Ford, heeft verklaard, dat niets in de ze wagen praktisch niet direct te verwezenlijken is. In feite worden verschil lende technische snufjes in deze wagen bij Ford over wogen voor inbouw in de wagens van de komende VOEDSEL UIT DE WOESTIJN Nieuwe bevloeiingsmethode ontwikkeld. (Van een spaciale correspondent) De woestyn vruchtbaar te maken, dat is een al heel oude droom van de mensheid. Vandaag is dat in enkele gebieden van het Nabije Oosten, zjj het dan niet volkomen, dan toch ge deeltelijk gelukt. Aan weerszyden van de Rode Zee, in Saoedi-Arabië en in de ten zuiden van de Nijldelta gelegen provincie Tahrir is het ge lukt met behulp van een nieuwe be- vloeiingtechniek vruchtbare landstre ken te maken uit woestijngebied, waar vandaag de dag per jaar tien oogsten lucerne binnengehaald wor den, waar echter in even grote over vloed ook citrusvruchten, raais, bo nen, erwten, bieten, aardappelen, ja zelfs tarwe geoogst kunnen worden. Enorme woestijngebieden zyn op de ze wijze vruchtbaar gemaakt. In de Tahrir-provincie zyn tegenwoordig meer dan vijfduizend arbeiders en honderd ingenieurs bezig, die met de nieuwe methode dagelijks de vrucht- baarheidsgrens twaalf hectare verder de woestyn in leggen. Vele dorpen ontstonden op het nieuwe bouwland en de daar gevestigde boeren hebben reeds de eerste rijke oogsten aan wa termeloenen, aardnoten, olijven, mais en suikerriet binnengehaald. Werk van dertig jaar Deze successen zijn in de eerste plaats te danken aan het levenswerk van een Duits ingenieur, wiens naam vandaag over de gehele wereld be kend is als die van een bevloeiings- technicus bij uitstek. Meer dan twin tig jaar lang bestudeerde hy de bo demverhoudingen van het Nabije Oosten, maar ook die van de Zuid- amerikaanse pampa's en meer dan dertig jaar werkte hij aan de verwer kelijking van zyn doel: het vrucht baar maken van de woestyn. Wan neer de schepper van dit alles. Carl Ludwig Lanninger, senator van de technische hogeschool van Darmstadt binnenkort weer naar het oosten vliegt, zal hij daar onderhandelingen voeren over een nieuw miljoenenpro ject. Lanninger heeft bij zijn werk vele concurrenten gehad, maar zjjn metho de waarbij hij de woestijn vruchtbaar maakt met een uitgebreid, gemakke lijk verplaatsbaar buizen- en ver stul verssysteem dat vlak bij de bodem of op groter hoogte kunstmatige re gen wolken veroorzaakt, die uiterma te regelmatig en fijn verdeeld zyn. be wees het doelmatigste en werkzaam ste te zijn. Achterhaald Het was. naar Lanninger vertelt, niet eenvoudig, de mensen in het Na bije Oosten ervan te overtuigen, dat het daar vaak reeds eeuwen bestaan de greppelsysteem het moet afleggen tegen de moderne techniek. Bij dit stelsel wordt het land doorsneden met talloze sloten, greppels en geulen. Dat betekent in de eerste plaats een enor me verkwisting van het toch al zo schaarse water. Bovendien nemen de- sloten en greppels meer dan twin tig procent van de beschikbare cul tuurgrond Ja baalag. Laoalngac boort diep in de woestijn tot op twintig meter om het water naar boven te halen en het naar zijn installaties te leiden. „Het woestijnwater is het prachtigste water, dat er bestaat, zegt hy. Het is rein en edel als geen ander water". Vandaag zijn de cultures, waarop Lanninger zyn installaties kwam bou wen, niet meer door duizenden kana len en sloten doorploeid Het water verbruik is enorm verminderd: met de nieuwe bevloeiingsmethode kan met dezelfde hoeveelheid water als vroeger een zes- tot twintigmaal zo groot oppervlak land vruchtbaar wor den gemaakt. Daar de woestyn heuvelachtig is, moest zy vroeger by het statensysteem eerst geëgaliseerd worden, wat zeer veel moeizame arbeid vergde. Dat is nu niet meer nodig. De buizenstelsels van Lanninger voegen zich als slan gen naar het aardoppervlak. Dat be spaart kosten: een sproei-in.stallatie kost nauwelijks de helft Aan een slo tenstelsel voor een zelfde oppervlakte bouwland. Dit feit, tezamen met de zeer grote effectiviteit van het systeem Lanninger. heeft het zyn te genwoordige succes bezorgd. Britse artsen zullen nijn en lijden blijven verzachten. Het Britse medische genootschap heeft donderdag verklaard, dat het recente proces tegen dr. John Bodkin Adams geen enkele wijziging zal brengen in de normale behandeling van patiënten. De Britse artsen zullen pijn en lijden biyven verzachten, al dus de verklaring, die uitgegeven is naar aanleiding van berichten in de medische rers, volgens welke, als ge volg van het nroces tegen dr. Adams, de Britse artsen in be naaide gevallen wellicht zouden aarzelen met het voorschrijven van pijnstillende midde len, uit vrees dat zij van moord be schuldigd kunnen worden. Sriin Jac°h heeft schuld bekend De 64-jarige Jacob Albam, die er van beschuldigd wordt lid te zijn ge weest van een organisatie welke spio neerde voor de Sowiet-Unie, heeft vrijdag bekend schuldig te zyn aan samenzwering met de Russen tot het verkrijgen van inlichtingen over de Amerikaanse defensie. Hij is de derde, die schuld heeft be kend. Het echthpaar Soble heeft een soortgelijke verklaring afgelegd. Het federale recherchebureau deelde eer der dit jaar mee, dat het een spiona- ge-organisatie had opgerold. De volgende weck zal het vonnis over de drie beklaagden worden uitge sproken. Zij zyn allen vluchtelingen uit Oost-Europa.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 7