Minister Algera heeft concrete
voorstellen inzake veerdiensten
Luchtvaartovereenkomst: partieel succes
KLANKBORD
MINISTER ALGERA IN 'T NAUW
DOOR TUNNELMOTIE-MATSER
VRIJDAG 5 APRIL 1857
PROVINCIALS ZHMÜWBE COURANT
t
BINNENKORT OVERLEG MET GED. STATEN
Delingsdijk op Schouwen
wordt aanzienlijk lager
(Van een speciale verslaggever).
MINISTER ALGERA zal by de komende onderhandelingen met het pro
vinciaal bestuur van Zeeland over de Zeeowse veerdiensten met concrete
voorstellen komen. Gistermiddag verklaarde hU in de Eerste Kamer name
lijk het volgende: „Voor de veren heb Ik een zeer bepaald plan, dat thans
nader wordt uitgewerkt door rijkswaterstaat. Meer kan ik er op dit ogen
blik nog niet over zeggen omdat het overleg met het college van Gedepu
teerde Staten nog moet beginnen." Bij dit overleg, zo deelde de minister
nog mede, zal de „hele zaak" aan de orde komen. En later onderstreepte
hij dit nog eens met de woorden: „Het gaat hier dus om het probleem in
zijn volle omvang!"
Dinsdag waren de vraagstukken
rond de veren o.a. aangevoerd door
't eerste kamerlid Geuze had be
toogd, dat de aangekondigde verbou
wing van de „Koningin Wilhelmina"
het vervoersvraagstuk over de Wes-
terschelde zeker niet zou oplossen. De
minister was dat echter niet met
hem eens, zo bleek gisteren. „Ik ben
niet zo pessimistisch over die ver-
bouwingf' zei de heer Algera. „De
verbouwde „Dordrecht" voldoet, ook
uitstekend en door verlenging kan de
„Koningin Wilhelmina" praktisch 'n
zusterschip worden van de „Dord
recht." En als nu bovendien nog op
VlissingenBreskens een grote nieu
we boot in de vaart wordt gebracht,
dan zal men zonder twijfel kunnen re
kenen met een aanzienlijke verminde
ring van de wachttijden."
De veerdiensten vormden overigens
niet de enige Zeeuwse onderwerpen,
die de bewindsman in zijn urenlange
rede tot de geduldigluisterende Eer
ste Kamer aanroerde. Vanzelfspre
kend kwam ook de Schouwse delings
dijk weer ter sprake, al bleek de mi
nister ditmaal nliet geneigd er veel
over te zeggen.
Minister Spaak sprak in
Senaat over waterwegen
Niet afgezien van Moerdijkkanaal
De vraagstukken van de betrek
kingen tussen België en Nederland In
verband met de waterwegen bespre
kend, heeft minister Spaak in de Bel
gische Senaat verklaard het te be
treuren, dat, in dit geval de „gehei
me diplomatie" niet gebruikt kan
worden. De polemieken, die hierover
zijn gerezen en de ophef, die van de
ze zaak wordt gemaakt, vergemakke
lijken geenszins de taak van de mi
nister.
Minister Spaak stelde vervolgens
de senaat In kennis van een nota be
treffende deze kwesties. Hierin wordt
er aan herinnerd, dat sedert 1954
vijf of zes ministeries, de gemeente
besturen van Luik en Antwerpen en
de centrale raad voor het bedrijfsle
ven opdracht hebben gekregen het
vraagstuk te bestuderen. Na een on
derzoek door de verschillende instan
ties en door een kernkabinet werd
aan de Nederlandse regering 'n eerste
nota gezonden. Andere nota's volg
den.
Over de verbinding tussen het Ju
liana- en het Albertkanaal zal eëh
akkoord bereikt worden.
Ten aanzien van de verbinding
Gent-Westerschelde weigeren de Ne
derlanders niet onderhandelingen te
voeren.
In verband met de Maas-Rijnver
binding heeft het Deltaplan 'n nieuw
element naar voren gebracht. De re
gering stelde voor te wachten op de
verdere ontwikkeling van dit plan en
op het resultaat van de ermede ge
paard gaande technische studiën.
De minister heeft de Nederlandse
regering verzocht hem op de hoogte
te houden van de werken die in
Noord-Brabant uitgevoerd zullen
worden. De Nederlandse regering
stemde hiermede in.
Minister Spaak wees er op, dat de
Belgische regering niet heeft afge
zien van de aanleg van het Moerdijk
kanaal en dat zij er op wacht volle
dig te zijn ingelicht over de omvang
van de door de Nederlanders beoog
de werken, alvorens haar houding te
bepalen.
„Tussen de betrokken instanties
Is nu overeenstemming bereikt"
zei de bewindsman. „Er komt nn
een dijk van beperkter structuur,
waarmee ook het waterschap zich
kan verenigen. Ik hoop, dat de
zaak nu uit de wereld is!"
Ir. Geuze: „Wordt de dijk la
ger?"
Minister Algera: „Jawel, op spe
ciaal verzoek van de polder is de
hoogte ongeveer gehalveerd!"
De minister ontkende niet, dat hy
wel eens heeft verklaard, dat de bui-
tendyken van Schouwen niet ideaal
zyn. „Maar zy staan zeker niet ach
ter bg andere dyken."
„De heer De Vos van Steenwijk
kan nu wel zeggen, dat een inlaagdijk
hier niet nodig is, omdat bijvoorbeeld
op Noord-Beveland meer oevervallen
zyn voorgekomen, maar dan vergeet
hy dat niet lang geleden toch maar
oevervallen aan de noord- en de zuid
kust van Schouwen zyn opgetreden"
aldus de minister.
AUTONOMIE DER
POLDERS.
Uitvoerig ging de minister in op
enkele opmerkingen van ir. Geuze,
die zyn vrees erover had uitgespro
ken, dat by de aangekondigde ver
sterking van toezicht en oppertoe
zicht bij het waterschapswezen de
autonomie van de polders in het ge
drang zou komen. „Ik kan de heer
Geuze geruststellen'4 zei de bewinds
man, „ToèziCht en oppertoezicht moe
ten weliswaar worden versterkt en
daarvoor zyn wetswyzigingen nodig,
maar dat betekent in géén geval, dat
er iets ontnomen zal worden aan de
bevoegdheden van de lagere organen.
Er dient dus alleen voorzien te wor
den in enkele leemten, die bestaan in
de regelen voor toezicht en oppertoe
zicht/'
Dit standpunt zette mr. Algera nog
eens nader uiteen aan 't P.v.d.A.-ka-
merlid ir. H. Vos, die dinsdag de
vraag had gesteld of de ramp niet
had aangetoond dat de decentralisa
tie van het dijkbeheer dient te wor
den losgelaten. ,Dat is een conse
quentie, die ik bepaald niet wil aan
vaarden" zei de minister. „Immers,
tijdens de ramp heeft het gedecentra
liseerde systeem niet gefaald, maar
wel is gebleken dat het toezicht op 't
gedecentraliseerde beheer nader
bestudeerd moet worden." In dit ver
band wees mr. Algera er nog op, dat
ook de concentratie van waterschap
pen heilzaam op 't dykbeheer werkt.
Aan de concentratie wydde de mi
nister overigens nog een korte afzon-
deriyke beschouwing. Hy gaf toe, dat
by samenvoeging in sommige binnen-
polders een aanzieniyke verhoging
van de lasten optreedt, maar hy
meende dat deze polders In het ver
leden onvoldoende aan de water-
schapstaak hadden bijgedragen.
„Door de concentratie worden thans
ook deze waterschappen bij die taak
betrokken."
GEEN PREMIE.
Ir. Geuze had dinsdag verklaard,
dat het onjuist zou zyn een bedrage
voor de waterkering afhankelijk te
stellen van het stadium der concen
tratie ter plaatse. De minister ver
klaarde nu in antwoord hierop: „De
wetteiyke regeling van deze subsidie
(Vervolg op pag. 10)
In Oostburg is weer de jaarlijkse
Paasveetentoonstellina gehouden. De
aanvoer was beduidend groter dan
vorig jaar en het slachtvee was van
goede kwaliteit.
De burgemeester van Oostburg, mr.
K. Hoekzema rechtsreikte een be
ker uit aan de eigenaar van de kam-
pioenskoe, de heer R. van Daele,
waarbij het bekroonde en omkranste
dier tevreden toekeek
EERSTE KAMER
Financiering
Noord Hollandse
tunnelplannen moeilijk
(Van onze parlementaire redacteur)
De behandeling van de begroting
van verkeer en waterstaat in de Eer
ste Kamer scheen rustig naar een
gunstig einde te rollen, toen de heer
Matser (k.v.p.) plotseling een spaak
in het wiel stak door de indiening
van een motie over de tunnelbouw in
Noord-Holland. De voorzitter zag
zich door de Kamer genoodzaakt de
stemming over de motie en over de
gehele begroting tot volgende week
op te schorten.
Minister Algera erkehde, dat de
aanleg van tunnels onder het LJ en
het Noordzeekanaal een acute zaak
is. Echter evenzeer een moeilijke
zaak, met name het punt van de fi
nanciering. Voor de IJ-tunnel, de
Coentunnel en de spoorwegtunnel zal
totaal 400 miljoen nodig zijn. De
filannen zouden in vijf jaar verwezen-
ijkt moeten worden, waardoor «,'k,
jaar 80 miljoen voor tunnelbouw op
dè begroting zou drukken! De minis
ter berekeüde, dat de ponten momen
teel 13.000 auto's per dag overzetten,
terwijl de geprojecteerde LJ-tunnel
een capaciteit van 60.000 auto's per
dag zou hebben. Twee tunnels maken
achtte hij daarom een overinveste-
ring. Maar hij was zich ervan be
wust, dat alléén de IJ-tunnel bouwen
grote verkeerstechnische problemen
zou meebrengen.
Op de AR.P. na ondertekenden
vertegenwoordigers van alle frac
ties ln de senaat de motie Matser,
waarin de minister wordt uitgeno
digd de onverwijlde voortgang van
de bouw van de LJ-tunnel te be
vorderen, een redelijke rijksbij
drage in de bouwkosten vast te
stellen en krachtige voortgang te
geven aan de voorbereiding van de
bouw van een tweede autotunnel
onder het Noordzeekanaal, die
noodzakelijk wordt geacht voor de
ontwikkeling van de Zaanstreek.
De minister was helemaal niet
gelukkig met de motie... Volgen
de week zal blijken wat haar lot
zal zijn.
Politiebewaking kamp
Beenderribben opgeheven
De politiebewaking van het Ambo
nezenkamp Beenderribben aan de
weg Steenwijk-Noordoostpolder is
thans opgeheven, nadat de in *t kamp
gehuisveste Ambonezen leden van
de P.N.M.S. zich bereid hadden
•verklaard om de formulieren voor de
nieuwe uitkeringsregeling te onderte
kenen. Daarmee schijnt een eind te
zijn gekomen aan hel verzet tegen de
door de regering getroffen maatrege
len, dat zich verleden jaar had ge
uit in pogingen om zonder betaling
levensmiddelen te bemachtigen en in
diefstallen bij boeren in de omgeving
van het kamp.
Ziekenfondsraad „zit"
met vrijkomende gelden
De Ziekenfondsraad deelt mede:
Nu de algemene ziekenfondsen
geen betalingen meer kunnen doen
aan tandartsen, die zich van 1 april
1957 af niet meer als medewerkers
der fondsen beschouwen, en de fond
sen krachtens de wettelijke en regle
mentaire voorschriften aan de ver
zekerden evenmin tegemoetkomin
gen in de kosten van tandheelkundi
ge hulp kunnen verstrekken, komen
hierdoor gelden vrij.
Uiteraard zullen deze gelden wor
den aangewend in het belang van de
verzekerden.
Over de wijze, waarop dit ten aan
zien van de verplichte verzekering
zal geschieden, kan de Ziekenfonds
raad zich eerst een oordeel vormen
na de problemen, zowel die, welke
de verstrekkingen, als die, welke de
premiebetaling raken, te hebben be
studeerd.
Wat de vrijwillige verzekering be
treft, mag worden verwacht, dat de
ziekenfondsen terzake voorstellen
zullen uitwerken.
Vervroeging haringseizoen
bepleit door detailhandel.
De commissie detailhandel ln vis
heeft het produktschap voor vis en
visprodukten gevraagd of het ha
ringseizoen dit jaar op 7 mei kan
worden geopend. In rederskringen
heeft men het voornemen de vangst
op 21 mei te laten beginnen. De de
tailhandel heeft het verzoek tot ver
vroeging van het haringseizoen ge
daan. omdat blykt, dat de verkoop
van haring in het algemeen sterk
wordt beïnvloed door de aanvoer van
groene haring. De commissie detail
handel vfs meent, dat verlenging van
de periode, waarin groene haring aan
de markt komt, voor alle bfj de ha
ringvangst betrokkenen van belang
is. omdat daardoor de afzet van ha
ring in het algemeen zal worden be
vorderd.
0 In de afgelopen 24 uur zijn toij ge
vechten in Algerië bijna 200 rebellen ge
sneuveld.
Het Wereldgebeuren
Muziek in
Wmnecr de Duitse bondskanselier
dr. Adenauer niet uan het werk
is, dan kan men hem aantref
fen ln zijn rozentuin of bil de gram
mofoon. Want voor muziek en rozen
heeft de grijze bondskanselier bijzon
der veel belangstelling. Vanzelfspre
kend komt het t>U zo'n staatsman ook
wel voor, dat men hem noch op de
kanselarij, noch in de tuin, noch by
de muziea aantreft: by voorbeeld wan
neer hy een buitenlandse reis maakt.
En dat is dezer dagen het geval ge
weest. De bondskanselier was immers
de gast van de sjah van Perzië en
diens charmante vrouw Soraya. Het
was ongetwijfeld een inspannende
tocht, maar de 81-jarige Adenauer
vertoonde geen teken van vermoeie
nis. Evenals zijn gastvrouw en zyn
gastheer was hy dinsdag bijzonder
opgewekt tijdens de ontvangst. So
raya nodigde hem uit, ln een der ne-
ve'nvertrekken van de ontvangzaal de
afscheidsgeschenken te bezichtigen.
De bondskanselier zette grote ogen op
toen hij daar echte Perzische tapjjten
zag hangen. Ze waren bestemd voor
hemzelf en voor zijn dochter Libet,
die hem vergezelde. In hetzelfde ver
trek lagen de cadeaus uitgestald, die
sjah Reza en zijn vrouw van de
bondskanselier kregen: een artistiek
gebonden album met afbeeldingen
van het bezoek, dat het keizerspaar
onlangs aan West-Duitsland bracht.
En bovendien een geschenk, dat de
persoonlyke smaak van de gever ver
ried: een koffer vol grammofoonpla
ten met muziek van Beethoven, Bach
en Mozart
K.L.M.-DIRECTEUR I. A. ALER OVER RESULTAAT VAN WASHINGTON
KINDERVRIEND. Te Vancouver in
Canada werd dezer dagen 'n kind van
vier maanden ontvoerd. Drie kwar
tier na de verdwijning werd de baby
teruggevonden. De dader was een
zesjarig jongetje, te jong om in staat
van beschuldiging te worden gesteld.
Hij gaf deze verklaring van zijn ge
drag: „Ik wilde een eigen baby heb
ben".
BETOVEREND. Het Zuidafrikaanse
blad „Die Landstem" berichtte dat
volgens een nieuwe wet zware straf
fen zullen worden gesteld op tove-
ry. Op dezelfde pagina stond de
betoverende foto van een Kaapse
adspirant-schoonheidskoningin. Ten
overvloede werd in het bijschrift ver
zekerd, dat „hier die betowering niks
te doen het nie met die verbod wat
daar op towernij geplaas gaan word
nie".
GEMAKKELIJKE VOORWAAR
DEN. Mevrouw Ingeborg Louise
Wen3kowski is te Sydney (Australië)
van haar echtgenoot gescheiden. Zij
getuigde ln het proces, dat haar man
haar aan een vriend had aangeboden
voor 495 op afbetaling.
In de loop van dit jaar zal ln Vlis
singen een lagere technische dag
school worden gebouwd. Verwacht
wordtdat deze houten school in de
cember gereed zal komen. De foto
toont een maquette van de nieuwe
technische lagere school. Zo men ziet
omvat het complex niet minder dan
elf gebouwen, die door gangen met
elkaar zijn verbonden. In de drie ge
bouwen links op de foto worden de
theorielokalen ondergebracht. De
vier gebouwen, die in het midden
naast elkaar liggen, zullen de prak
tijklokalen herbergen. Op de voor
grond staat het hoofdgebouw, waar-
in onder meer de kamer van het
schoolhoofd wordt ondergebracht. In
het grootste gebouw op deze foto
worden een gymnastiekzaal en een
keuken ingericht. Het achthoekige
gebouw links boven is een recreatie
zaal, waar de leerlingen, die 's mid
dags niet naar huis kunnen, de tijd
doorbrengen. In het midden boven
ziet men tenslotte de opslagloods.
FOTO P.Z.C.)
Waardering voor Van der Beugel
Wy, bij de K.L.M., beschouwen het resultaat van de tassen regeringsdele.
gaties van de Verenigde Staten en van Nederland gevoerde onderhandelin
gen over een luchtvaart verdrag tussen beide landen als een partieel succes.
Aldns heeft de president-directeur der K.L.M., de heer I. A. Aler, gistermid
dag op een bijeenkomst te Den Haag verklaard.
Hij voegde er aan toe te weten, dat er hard voor gevochten is om dit resul
taat te bereiken en dat de Nederlanders niet alles hebben gekregen waar ze
om hadden gevraagd. De heer Aler zelde grote bewondering te hebben voor
de kennis, de slimheid en de vasthoudendheid, waarmede de Nederlandse
delegatie, onder aanvoering van staatssecretaris Van der Beugel, de onder
handelingen heeft gevoerd. Wy geloven, aldus de heer Aler, dat dit soort
onderhandelingen, op deze knappe wtfze gevoerd, de naam van de K.L.M.
in de wereld zeer veel goed zullen doen.
De heer Aler heeft er de aandacht
op gevestigd dat het de K. L. M.
thans toegestaan is twee nieuwe lij
nen te openen, n.l. AmsterdamMon
trealHouston (Texas) en New
YorkCuragao.
In het verdrag is voorts nu opge
nomen dat het de K. L. M. is toege
staan de lijnen AmsterdamNew
York en MiamiCuragao te vliegen.
De Nederlandse luchtvaartmaat
schappij vloog al op deze lijnen, maai
de toestemming daarvoor was niet
vastgelegd in een luchtvaartverdrag,
zij geschiedde op basis van een voor
de V.S. afgegeven vergunning.
Men kan. al naar zyn aard, met het
bereikte resultaat nu twee dingen
doen, zo zeide de heer Aler. Men kan
zoals ik, omdat dat mijn aard is, ac
centueren dat dit resultaat een parti
eel succes is, of men kan er over gaan
zitten huilen en zeggen: „Dat hebben
we gevraagd en moet je nu eens zien
wat we slechts hebben gekregen."
Nieuw gesprek
De president-directeur van de K. L.
M. heeft verder o.m. in het licht ge
steld, dat het luchtvaartverdrag ver
gezeld gaat van de briefwisseling tus
sen staatssecretaris Van der Beugel
I en liet Amerikaanse ministerie van
buitenlandse zaken. Deze brieven
zyn, voordat het verdrag is onderte
kend, geparafeerd door beide partyen.
De heer Van der Beugel heeft er
in zyn brief de aandacht van het
Amerikaanse ministerie van buiten-
iandse zaken op gevestigd dat de
Nederlandse regering het teleurstel
lend vindt, dat de K. L. M. nu. op dit
j ogenblik, nog geen landingsrechten in
Los Angeles heeft gekregen. De Ne
derlandse regering wenst echter zo
spoedig mogelijk, op basis van het be
paalde in het nieuwe verdrag, nieuwe
ónderhandelingen te voeren met de
V.S. teneinde die rechten alsnog te
krijgen.
Namens het Amerikaanse ministe
rie van buitenlandse zaken is daarop
geantwoord, en ook die brief is ge
parafeerd aan het verdrag gehecht,
dat van het Nederlandse standpunt
kennis is genomen en dat het de V.S.
voor het ogenblik onmogelyk was de
gevraagde landingsrechten in Los
Angeles toe te staan. Het verdrag
biedt echter de Nederlanders de mo
gelijkheid wijzigingen ten aanzien
van de overeengekomen routes te ver
zoeken.
Met het ondertekenen van dit
luchtvaartverdrag, nadat de beide
fenoemde brieven waren gepara-
eerd. heeft men dus meteen afge
sproken. aldus de heer Aler, te
praten over het verlenen van lan
dingsrechten voor de K. L. M. in
Los Angeles in de toekomst. Van
de woorden present inability",
voor het ogenblik niet in staat zyn,
is het woord „present" betekenis
vol. „Wy beschouwen Los Angeles
beslist niet als Lost Angeles (ver
loren Angeles), zo zeide de heer
Aler.
Door het verdrag staat thans
vast dat de K. L. >L van Amster
dam uit naar Houston mag vlie
gen.
De K. L. M. houdt er rekening me
de dat het haar niet eerder dan be
gin jimi mogeiyk zal zyn van Am
sterdam uit via Montreal naar Hous
ton te vliegen. Het is dan de bedoe
ling drie keer in de week met het
nieuwste materieel dat de K. L. NL
dan in haar bezit heeft, n.l. Douglas
DC-7c (Seven Seas) toestellen, de
„Texas Express" te vliegen. De K.
L. M. heeft uiteraard byzonder goe
de verwachtingen omtrent het com
merciële succes van deze lyn. want
anders zou er niet zoveel moeite voor
Er zat dus muziek in die koffer.
En er zat eveneens muziek ln de
verre reis, die Adenauer op zyn
hoge leeftyd ondernomen had. In het
slotcommuniqué van het bezoek werd
vastgesteld, dat de betrekkingen tus
sen Duitsland en Perzië zich ontwik
kelen „in de geest van de traditionele
vriendschap tussen de beide volke
ren Een groep Duitse economiache
deskundigen zal met de Perzische re
gering mogeiykheden onderzoeken
voor de ontwikkeling van Perzië op
lange termyn. De bondsrepubliek
stelt aan de Perzische regering leer
krachten en de inrichting voor twe«
technische scholen beschikbaar. Bo
vendien zal zij zorgen voor modelbe-
dryven op het gebied van de landbouw
en van het wetenschappelijk onder
zoek.
Onlangs zijn in Perzië nieuwe olie
vondsten gedaan. De journalisten die
het bezoek van Adenauer versloegen
wilden weten of Duitsland zich ook
daarvoor metterdaad zou interesse
ren. Ongetwijfeld zyn die olierijkdom
men in de gesprekken met de Perzen
ter sprake gekomen, maar op dat
punt wilde Adenauer in de diverse in
terviews niets loslaten. „De eerste
stap tot verlevendiging van de Duits-
Perzische economische betrekkingen
zal worden gedaan met het Instellen
van deskundigencommissies", zo
antwoordde hy.
Niet ten onrechte is men in Duits
land tevreden met de goodwili-
reis die Adenauer naar Perzië
heeft gemaakt. Die reis past in het
huidige streven van de bondsrepu
bliek, exportmarkten te veroveren
voor haar modem geoutilleerde indu
strie. Ook op andere landen in het
Midden-Oosten wordt dit economi
sche offensief gericht. Woensdag jl.
werd in Caïro de Westduitse handels
beurs gesloten, die daar gedurende
drie weken gehouden is. De handels
attaché van de Westduitse ambassa
de te Cairo deelde gjsteren mee, dat
de beurs door 400.000 mensen is be
zocht. De 420 Westduitse firma's, die
aan de beurs deelnamen hebben trans
acties afgesloten met vertegenwoor
digers uit de Libanon, Syrië, Koeweit
de Soedan. Libië en Egypte.
De handelsattaché keek verge
noegd toen hij zei, dat de beurs als
brug tot het opbouwen van Industriële
betrekkingen met de Arabische we
reld succes heeft gehad.
Klaarblykelijk was ook Adenauers
functie in Perzië die van brugge-
bouwer. De bruggen, die de west
duitsers nu zonder veel ophef slaan,
zyn ongetwyfeld van groot gewicht in
het huidige wereldgebeuren.
I)R. KONRAD ADENAUER
...met Perzen naar huis
zyn gedaan Houston in het K. L. M -
net opgenomen te krijgen.
De andere lijn, waar de K. L. M.
al jarenlang om heeft gevraagd, is
die om New York te verbinden met 't
Caralbische gebied, een gebied met
ongekende toeristische mogelijkhe
den. De K. L. M. verwacht dat ook
deze lijn zich commercieel gunstig zal
ontplooien.
Het is de? bedoeling op den duur 'n
dagelykse dienst New YorkCura
sao te onderhouden.
Aan het slot van zyn uiteenzetting
herhaalde de president-directeur van
de K. L. M., da^het resultaat van de
onderhandelingen een partieel succes
is, een partieel geconsolideerd suc
ces. Wij achten de stapsgewijze voor
uitgang geslaagd, „maarwy ko
men terug."
De K. L. M. heeft er niet het min
ste bezwaar tegen dat Amerikaanse
burgerluchtvaartmaatschappijen lij
nen tussen de V.S. en Amsterdam, en
verder, gaan.onderhouden. Integen
deel, de K. L. M. zou het prettig vin
den als de Amerikanen er plezier in
hadden verkeer naar Amsterdam te
brengen.