Zinkende Duits m.s. „Rhenus 25"
op zandplaat gezet
Geen plaats voor chr.
technische school
BEMANNING „ACHILLES" WERD
GERED MET WIPPERTOESTEL
imn
Zeeuwse Almanak
Agenda
2
PROVINCIALE ZEEUWSE C OU RANT
MAANDAG 18 MAART 1957
ANGSTIG AVONTUUR OP OOSTERSCHELDE
Schippersvrouw had voorgevoel.... en
reisde per trein naar Antwerpen
Zondagmiddag1 omstreeks half vier heeft het Duitse m.s. „Rhenus 25"
op de Oosterschelde in de Witte Tonnenvlije met ernstige moeilijkheden
le kampen gekregen, tengevolge van een plotseling opstekende zuidwes-
terstorm. Schipper Frits Kessel uit Gersheim (Duitsland) en de loods T. de
Raad uit Dordrecht hebben al het mogelijke gedaan om nog een veilige
haven te hereiken. Maar toen dit niet meer mogelijk bleek, omdat de
machinekamer vol water liep en het schip in zinkende toestand geraakte,
hebben zij het 500 brt. grote vaartuig bij de Vondelingeplaat aan de grond
gezet. BIJ hoogwater om ongeveer half zes, zaten de schipper, zijn zoon,
de loods en een scheepjongen opgesloten in de stuurhut, die nog boven
water ultstak.Twee uur later is de bemanning door de sleepboot „Adja"
van kapt. J. Hoekman uit Weraeldinge uit hun hachelijke positie bevrijd.
De „Rhennp", geladen met ijzeren
buizen, was van Dordrecht op weg
naar Antwerpen, Op de Oosterschel
de kwam het schip zondagmiddag in
een zware regenbul en flinke storm
terecht. De golven spoelden over het
schip, waarbij het water de machine
kamer binnenstroomde met het ge
volg, dat de motor begon te haperen.
Een mogelijkheid om terug te «eren
zag de particuliere loods, de heer T.
de Raad, niet meer en daarom poog
de hij het schip in de dichtstbijzijnde
haven binnen te brengen. De machi
nekamer maakte echter steeds meer
water en om niet met man en muis
te vergaan, heeft men het schip, dat
toen reeds zwaar slaglij maakte,
maar zo vlug mogelijk op de Von
delingeplaat aan ae grond gezet.
„Het enige wat van de ,,Rhenus?' nog
boven water bleef, was de stuurhut
zo vertelde de loods ons later, „en
dat deze door een juist passerende
kustvaarder werd opgemerkt, is
onze reddings geweest". Kwart over
vijf kreeg men in Wemeldinge van
deze coaster de onheilstijding Dinnen
en dadeliik is kapt. Hoekman met
zijn sleepboot „Adja" uitgevaren. Zo
dicht mogelijk kwam de „Adja"
langszij van de „Rhenus" en één voor
één konden de 48-jarige kapitein, zijn
15-jarige zoon Werner, de loods en
de 16-jarlge scheepsjongen Norbert
Linckenbach toen overspringen op de
sleepboot, die hen veilig in Wemel
dinge binnen bracht. In hotel Smits
heeft het viertal droge kleren gekre
gen en was hen een stevig maal
voorgezet om wat op verhaal te ko
men. De schrik zat er flink in, toen
de 65-jarige loods, wiens handen
blauwe plekken vertoonden van de
klappen, die hij van het stuurrad had
gekregen, ons zijn verhaal deed.
De vrouw 'van schipper Kessel
had ditmaal de tocht over de
Oosterschelde niet vertrouwd en
was mot de trein van Dordrecht
naar Antwerpen gereisd. Vier en
twintig jaar lang had zo met het
schip meegevaren, maar juist nd
had ze een akelig voorgevoel ge
kregen, dat er wel eens iets mis
kon gaan.
De R.P. 18 van de rijkspolitie te
water in Wemeldinge is zondagavond
uitgevaren om het schip, dat bij laag
water geheel bloot komt, te bewaken.
Vanmorgen in alle vroegte, als het
weer niet al te ruw is, vaart de
„Adja" opnieuw uit, omdat de fa. J.
Smits het schip wil gaan lichten.
Men zal dan met motorpompen
trachten het schip van zijn waterlast
te ontdoen, terwijl men ook een ge
deelte van de lading wil overslaan.
Voor j aars werkvergadering
C.J.M.V. in Goes
Het Zeeuwse C.J.M.V. hield zater
dagmiddag in „De Prins van Oran
je' te Goes een goed bezochte pro
vinciale voorjaarswerkvergadering.
Nadat de voorzitter, de heer C. Leu-
nis uit Terneuzen, een woord voor de
activiteit in de jongensclubs en de
afdelingen voor de groteren had doen
horen, werden eerst enkele huishou
delijke zaken afgehandeld. De secre
taris, de heer L. Evertse uit Oude-
lande en de penningmeester, de heer
C. de Jonge van Yerseke brachten
verslag uit.
Vervolgens vertelde de heer C.
Duvekot Lzn. uit Goes op zeer on
derhoudende en humoristische wijze
over zijn reizen naar Zuid- en Noord
Amerika, waarbij hij o.a. de steden
bouw in Zuid-Amerika en het kerke
lijk leven van de emigranten in Bra
zilië besprak.
Na de pauze besprak een forum on
der leiding van ds. D. Morreau van
C.J.V.F en C.J.M.V. Men ging daar-
Kats de samenwerking tussen
bij na welke wensen er leven: of men
niet wilde samengaan, of men af en
toe gezamenlijk wilde vergaderen of
dat er een gehele nieuwe organisatie
zou moeten komen, waarin beide
bonden zouden worden opgenomen.
Over een en ander werd uitvoerig
van gedachten gewisseld, waarbij
men niet tot een definitieve uit
spraak kwam. Wel viel over het al
gemeen te beluisteren, dat het nog
gewenst is het werk apart voort te
zetten. Het forum bracht daarbij ook
naar voren, dat het minder goed flo
reren van beide afdelingen geen ba
sis mag zijn om samen te gaan. De
heer M. Allewijn uit Goes verzorg
de de dagsluiting.
Aanbesteding weg
IJzendijke-BiervIiet
Namens Ged. Staten werd door de
hoofdingenieur-directeur van de Pro
vinciale Waterstaat te Middelburg-
aanbesteed de verbetering van de
weg IJzendijke-BiervIiet.
Ingeschreven werd als volgt: J. en
K. T. de Oude te Biervliet, 507.000;
NV. Aannemingsbedrijf N.B.M.,
Zaandam te Zaandam '507.300; Th.
P. Cambier te Breskens, 509.225;
K. Lucasse te Walsoorden, 510 600;
Aannemersbedrijf M. P. Hol N.V. te
Hulst 525 000; Aannemersbedrijf
W. J. de Bruyn te Terneuzen
529.600; N. V. Aannemersbe
drijf ELK te Geleen. 542.000; P. J.
van de Sande te Breskens, 552.000;
fa. F. Duynhouwer en Zonen te Goes.
581.300.
(Slot van r»ae i'
men, want in nauwelijks tien minu
ten tijds sleurde de machtige Bel
gische sleepboot het kustvaartuig in
de vaargeul.
De tientallen toeschouwers, die op
de Westkappelse zeedijk in de ja
gende zuidwestenwind dichte mist-
vlagen en felle regenbuien hadden ge
trotseerd, dachten toen, dat er geen
vuiltje meer aan de lucht was en gin
gen rustig naar huis. Maar aan boord
van de „Achilles" maakte een hevige
ongerustheid zich al spoedig van de
opvarenden meester. Want vrijwel di
rect maakte het schip veel slagzij en
hoe verder het schip de vaargeul in
gleed, hoe meer de „Achilles" naar
bakboordzijde overhelde. Er waren
toen dertien mensen aan boord: acht
bemanningsleden, twee bergingsdes
kundigen. één opvarende van de „Dol
fijn" en één van de „Scaldis".
Water in ruimen
Kapitein Off, die de zaak direct al
niet vertrouwde, stuurde toen het
schip nog maar nauwelijks vlot was
getrokken, de 17-jarige scheepsjongen
Gerd Schübte uit Oldeburg uit om te
zien of er ook water in de ruimen
stond.
Nauwelijks tien minuten later
rapporteerde deze jeugdige zee
man het ontstellende nieuws aan
zijn gezagvoerder: „Er staat aan
bakboordzijde al één tot ander
halve meter water in de ruimen."
Onmiddellijk gaf de 45-jarige
Vlissingse berger A. Rijnders
aan de 23-jarige machinist Frie-
VAN
TOT
KERKRESTAURATIE, meente-avond ingelicht worden over
In 's-GravenpoIder zal een begin
worden gemaakt met de restauratie
van de Nederlands hervormde kerk
Dit betekent dat zondag a.s. voorlo
pig de laatste dienst in dit kerkge
bouw zal worden gehouden; orgel en
meubilair zullen verwijderd worden.
De kerkdiensten zullen tüdeliik ge
houden worden in het. noodkerkje van
de Geref, Kerk in 's Gravenpolder.
De hervormde kerk zal weer in de
oorspronkelijke, middeleeuwse stijl
worden opgetrokken. Kerkvoogden en
notabelen zullen in een dinsdag in
„Ons Dorpsleven" te houden ge-
VOOR BUURMAN
't Was al niet vroeg meer i?i de
avond, toen er zaterdag plotseling
nogal wild gebeld werd aan een Mid-
delburgse woning op een der singels.
In dergelijke omstandigheden is men
altgd geneigd om in het vage aan
Sinterklaas te denken, maar om de
ze tijd van het jaar blijft dut dan ook
in hot vage. Ingrijpen »s hoe dan ook
geboden en dat deed in dit geval de
heer des huizes. Huisgenoten en het
die avond toevallig voorhanden zijn
de bezoek bleven enigszins in span
ning achter, toen papa deuricaarts
schreed.
De ontknoping was bijsonder ver
rassend.
Plotseling hoorde men in de zit
kamer het op dut tydstip nogal on
gebruikelijke geluid van gillachende
bakvissen, een onduidelijk, weerstre
vend gemompel van papa en tenslot
te diens spontane schaterlach.
Nog naproestend van de pret
kwam papa weer binnen. Hij legde
onmiddellijk een volledige bekentenis
af en die hield in, dat hij... gezoend
was door het juist die dag zeventien
jaar geworden buurmeisje!
Tijdens het feestje was ook het
aloude pandverbeuren een program-
ma-punt geweest en daarbij kreeg
de jarige als opdracht de buurman
een zoen te gaan verstrekken...
de restauratieplannen.
VUUR IN VLAS.
Tijdens de sloopwerkzaamheden aan
een voormalige vlasfabriek aan de
Kanaalkade in Axel sprongen vonken
van een snijbrander over in een partij
vlasafval. De Axelse brandweer, die
terstond gewaarschuwd werd, was
snel ter plaatse en slaagde er in het
brandje spoedig te blussen. Een en an
der liep om zo te zeggen met een
(flinke) sisser af.
NAAR OSSEWEI.
Om even in Axel te blijven; al
daar is volgens oud, ook in IJzen-
dijke bestaand gebruik weer eens
een ongehuwd gebleven, dertigja
rige jongeling ae Ossewei inge
jaagd. Het slachtoffer was de heer
J. de Putter, die door de alreeds in
de wei verblijvende ossen met
vreugde werd ingehaald.
GEVAARLIJK.
Nog steeds worden her en der ge
vaarlijke oorlogssouvenirs gevonden.
Ditmaal was het in Aardenburg, al
waar bij het uitdiepen van een sloot
aan de Jokweg een 40-centimeter gra
naat werd gevonden. De opruimings
dienst heeft het projectiel verwijderd.
STREEKOEFENING.
In West Zeeuwsch-Vlaanderen zal
de Bescherming Burgerbevolking za
terdag 23 maart een streekoefening
houden, waarbij met name Aarden
burg en Uzendijke „aan bod" zullen
komen. Diverse B.B.-diensten zullen
aan de oefening deelnemen. Wanneer
men op die dag sirenes hoort loeien,
dan hoort dat bij de oefening.
GEEN OEFENING.
Zaterdagavond omstreeks acht uur
werden de bewoners van Oostkapelle
ook opgeschrikt door het loeien van
een sirene, maar hier was het geen
oefening. De brandweer rukte uit en
wel voor een schoorsteenbrandje in
een pand aan do Duinweg. Gezien de
sterke wind was gevaar voor uitbrei
ding lang niet denkbeeldig, maar
dank zij het snelle optreden van de
brandweer kon dit gevaar in de kiem
gesmoord worden.
derich Heidenreich uit Oosten
rijk opdracht om enkele tankjes
aan bakboordzijde leeg te laten
lopen, Resultaat leverde dit ech
ter niet op, want het schip helde
steeds gevaarlijker en kwam
steeds dieper iin de golven te
liggen.
Wel lukte het aan machinist Hei
denreich om de motoren van het
schip nog op gang te brengen, zodat
de „Achilles" wel enigszins bestuur
baar werd. Maar het sohip helde ten
slotte zover, dat de motoren stop-
vielen.
Inmiddels waren er al noodseinen
aan de „Scaldis" en de „Dolfijn" ge
geven. Aan het bergingsvaartuig werd
gevraagd direct langszij te komen,
terwijl de sleepboot opdracht kreeg
onmiddellijk het schip weer aan de
grond te zetten. Ook was de reddings
boot „President Jan Wierdsma" uit
Breskens in een frappant korte tijd
ter plaatse. Terwijl het water in de
Westerschelde hoog opgestuwd werd
en het zicht pu eens belemmerd werd
door flarden dichte mist en dan weer
door heftige regenbuien, trachtte de
„Dolfijn" direct nadat de toestand
hachelijk begon te worden, langszij te
komen van het rampzalige schip.
Maar in het kokende en bruisende
water lukte dat slechts eenmaal en
voor een zeer korte tijd. De jeugdige
kok van de „Achilles", Udo Richt-
steiger. zag echter een minieme kans
om de sprong te wagen. Hij liet zich
halverwege de gladde kant van het
hellende schip glijden, zette zich af
en kwam goed op de „Dolfijn" te
recht. Vrijwel onmiddellijk met hem
sprongen een matroos van de „Scal
dis" en de 50-jarige berger Cees Sper
ling uit Maassluis van de „Dolfijn".
Beiden kwamen goed op de „Dolfijn"
terecht en werden onmiddellijk vast
gegrepen door de bemanningsleden.
De matroos van de „Scaldis" liep
slechts een kleine wonde aan zijn
arm op.
Nog een vierde man sprong, maar
op dat fatale ogenblik deinde de „Dol
fijn" in het bruisende en op en neer
gaande water iets weg van de „Achil
les". De sprong was zodoende enkele
decimeters te kort, de heer Van der
Ilidde greep mis en enkele beman
ningsleden van de „Dolfijn" konden
zich niet ver genoeg over de ver
schansing buigen om liem te grijpen.
De Rotterdamse bergingsexpert ver
dween in het water en mort vrijwel
Een reddingsploeg uit Westkapelle
heeft zich in de nacht van vrijdag op
zaterdag bijzonder onderscheiden b\j
het iu veiligheid brengen der opva
renden van de .Achilles". Eén van
de leden van deze ploeg is juist be
zig langs de lijn, die naar het gekap
seisde vaartuig loopt eer. opvarende
van de ..Achilles" naar het strand
te trekken!
(Foto PA.C.J
Duits kinderkoor in zomer
week lang in Vlissingen
Tijdens een uitvoering van het kin
derkoor „Jong Leven" in het Vlis
singse Concertgebouw, deelde de
voorzitter van de gemengde zang
vereniging „De Volksstem" mede,
dat een Duits kinderkoor in de zo
mer een week lang de gast zal ztfn
van „Jong Leven". Het betreft hier
het „Bochumer St&dtischer Kinder-
chor" uit Bochum, een stadje, lie
gend tussen Essen en Dortmund. Dit
kinderkoor staat onder leiding van
de heer Schmidt. In de week van 26
augustus tot 2 september zal l\et
koor met ongeveer 65 kinderen van
9 tot 17 jaar in Vlissingen verblijven.
Het ls de bedoeling, dat de Duitse
kinderen bij de leden van „Jong Le
ven" overnachten. De heer Van Be-
veren deelde voorts mede, dat „Jong
Leven" het volgend jaer een tegen-
bezooek zal brengen aan het „zuster-
koor" in Bochum.
B. EN W. VAN GOES VERKLAREN:
Verkiezingsuitslag
geen maatstaf
B. en W. van Goes die, zoals
gemeld, aan de raad hebben voor
gesteld afwijzend te beschikken
op het verzoek van de Stichting
voor Prot. chr. technisch onder
wijs in Zeeland, om de noodza
kelijkheid van oprichting en in
standhouding van een chr. lagere
technische school in Goes uit te
onmiddellijk verdronken zijn, want
de heer Van der Ilidde kon niet
zwemmen.' Zijn stoffelijk overschot
werd des ochtends omstreeks zeven
uur gevonden op de zeewering bij
Westkapelle, nauwelijks 400 meter
van de plaats, wa3r de „Achilles"
tenslotte aan de grond werd gezet.
De Maassluise bergei Cees Sperling,
die op de „Dolfijn" gesprongen was,
vertelde later: „Enkele opvarenden
hadden zich aan de brug vastge
klemd, maar de meesten zaten op het
achterschip, toen de „Dolfijn" plot
seling langs kwam. Ik dacht: „Liever
op een goed schip dan op een zinkend
schip" en liet me samen met de kok
en nog een ander langs de spekgladde
wand van het achterschip naar bene
den glijden. We sprongen en kwamen
goed terecht. Dat er nog iemand was
die sprong, hebben we niet eens ge
zien. Dat hoorden we pas later."
Tragische boodschap
De „Dolfijn" seinde onmiddellijk de
tragische boodschap rond: „Man over
boord, man vermist'. Ook de red
dingsboot „Wierdsma" had gepro
beerd de „Achilles", die nu al dicht
bij de paalhoofden lag, te bereiken,
maar deze reddingsboot verspeelde op
de paalhoofden één schroef en kon
daardoor minder goed manoeuvreren.
De „Wierdsma" bepaalde er zich
daarna toe te zoeken naar de dren
keling. Urenlang taste de reddings
boot met zijn schijnwerper het water
af, maar dit onderzoek bleef zonder
resultaat.
De „Achilles" was inmiddels zo
dicht bij de kust gekomen, dat de
„Scaldis" de tros los moest gooien om
ook zelf niet vast te lopen Bij het
Zuiderhffofd tussen Zoutelande en
Westkapelle, even naast een paal
hoofd, raakte het schip tenslotte om
streeks half twee aan de grond, maar
kapseisde onmiddellijk. De toen nog
negen opvarenden hebben zich uren
lang moeten vastklemmen aan de
glibberige kant van het omgevallen
schip, dat keer op keer overspoeld
werd door zware rollers van de bran
ding.
En terwijl reeds een reddings
ploeg uit Wesika.pelle onderweg
was met een wippertoestel, gaf
de „Dolfijn" de strijd nog niet
op. Het anker werd uitgeworpen
en op de stroom probeerde het
bergingsvaartuig naar de „Achil
les" te scheren. Maar ook deze
poging bleef zonder resultaat,
want het schip lag te dicht bij
de paalhoofden.
De bewonderenswaardige reddings
poging door een ploeg van tien West-
kappelaars van de Zuidhollandse Mij.
tot Redding van Drenkelingen had
onder leiding van de neer S. W. Post-
ma wel succes. Met het eerste schot
van een oud kanon lukte het nog niet
om de lijn van het wippertoestel naar
het schip te brengen. Wel raakte men
het vaartuig, maar niemand durfde
zich los te laten om de lijn te grijpen.
Het tweede schot was beter en met
vereende krachten werd de lijn op
de „Achilles" vastgemaakt. Dat was
omstreeks half drie. Hangend in de
zogenaamde „broek" en gillend van
angst werden de jongste matrozen
langs de lijn als eersten door het wa
ter naar het veilige strand gesleurd.
Toen zij naar gereedstaande perso
nenauto's werden gebracht, stond de
ontzetting nog op nun gezichten te
lezen. En dat was geen wonder, want
de 16-jarige Bernhard Wiesner uit
Weiden en de 18-jarige Georg
Schwarz uit Braunschweig maakten
juist hun eerste reis en kwamen j»as
zes weken geleden van de zeevaart-
sohool 'm Hamburg. Na hen werden
Kapitein Hermann Off werd in de
nacht van vrijdag op zaterdag als
laatste man van zijn gekapseisde
schip .Achilles" gehaald door leden
van de Westkappelse reddingsploeg.
Ondersteund door enkele redders
waadt de gezagvoerder door het wa
ter naar het strand.
(Foto P.Z.C.)
ook de anderen naar het strand ge
trokken, onder hen waren de Bel
gische loods Leyns uit Vlissingen en
de Vlissingse berger A. Rijnders. Het
was kwart over vijf, toen kapitein
Hermann Off als laatste langs de lijn
naar het strand werd getrokken. En
daarmee was een voortreffelijk stuk
reddingswerk met succes bekroond.
Oorzaak?
In het „Kasteel van Batavia" in
Westkapelle kwamen de geredden,
dank zij ettelijke koppen hete koffie,
wat cognac en sigaretten weer op hun
verhaal. Ook kregen zij droge kleren.
Later werden zij naar Vlissingen ge
bracht, waar zij in een hotel vanzelf
sprekend een gat in de dag sliepen.
Zaterdagavond vertrokken zes be
manningsleden al met de trein naar
Duitsland. Alleen kapitein Hermann
Off en stuurman Rudolf Knoch ble
ven achter.
De vraag is, hoe het mogelijk was,
dat de „Achilles" zo snel in een bij
zonder kritieke situatie geraakte.
Verschillende deskundigen zijn van
mening, dat het schip door de zware
rollers der branding reeds in de loop
van donderdag en vrijdag lek is ge
stoten. Kapitein Off was bitter en re
soluut in zijn mening, toen hij zei:
„De „Scaldis" is veel te vroeg gaan
trekken. Als er een uur gewacht was,
zou het water nog ongeveer een me
ter hoger zijn geweest. Maar nu
schuurde m'n schip op de bazaltblok-
ken kapotAnderen voerden ech
ter aan, dat niet langer gewacht kon
worden, omdat het schip bij het vlo,t-
trekken anders juist door de bra'n-
dingsgolf opgenomen zou worden en
lek geslagen zou zijn op de bazalt-
blokken.
Op een vraag wat hij als oorzaak
beschouwde van de onfortuinlijke
gang van zaken, waardoor de Duitse
coaster opnieuw moest worden op
gegeven, kon mr. W. F. P. C. Viëtor,
één der directeuren van L. Smit en
Co's internationale sleepdiensten,
geen antwoord geven. Zaterdag nam
de heer Viëtor zelf een kijkje bij het
schip. Zodra de waterstand laag is en
het weer rustiger, zal weer een on
derzoek worden ingesteld.
De „Achilles" is waarschijnlijk nog
niet reddeloos verloren. Het zal ech
ter heel wat moeite kosten om het
schip recht te zetten, een noodrepara-
tie aan te brengen en het vaartuig
weer vlot te brengen. De omvang van
de beschadiging heef' men nog niet
precies vas kunnen stellen.
Vanzelfsprekend was er tijdens het
weekeinde veel belangstelling voor
de gekapseisde boot. De „Achilles"
ligt geheel plat op de bakboordzijde.
Het vaartuig is zelfs zover gekap
seisd, dat de masten volkomen hori
zontaal liggen met het strand en bij
hoog water met de zeespiegel.
De rijkspolitie had hier een wachtr
post uitgezet.
Geen vrouw aan boord
In tegenstelling tot hetgeen wij za
terdag publiceerden, kan nog vermeld
worden, dat de vrouw van de kapi
tein niet aan boord van de „Achilles"
was. Deze foutieve mededeling werd
aanvankelijk in verband gebracht
met het aansoo»Un v»n een vrouwe
lijk ïichaan-
spreken, hebben dit advies in een
uitvoerige toelichting gemoti
veerd.
Hierin betreurt het college het ln
ernstige mate, dat dit verzoek wordt
ingediend op het tijdstip, waarop het
bestuur van de Ambachtsschool te
Goes praktisch gereed staat zijn
plannen tot de bouw van een grote,
nieuwe school te realiseren. Reeds
gedurende een vrij groot aantal ja
ren is aan deze plannen gewerkt,
zijn tekeningen gemaakt, gronden
gekocht, uitgaven gedaan, financie
ringsmiddelen aangetrokken enz.,
terwijl thans door inwilliging van
het verzoek ernstige afbreuk hier
aan zou worden gedaan. Afgezien
hiervan, stellen B. en W. zich op
het standpunt, dat de stichting van
een tweede technische school op dit
moment niet verantwoord ls. Het
aantal leerlingen van de ambachts
school te Goes bedroeg op 31 decem
ber 1956: 503. Het door het bestuur
van de stichting genoemde aantal
leerlingen van 270 is hiermee niet in
overeenstemming. Volgens nader
verkregen inlichtingen blijkt dit
aantal niet juist te zijn.
In het betreffende adres wordt
medegedeeld, dat bij de kamer
verkiezingen in 1956 van de to
taal op Zuid en Noord-Beveland
uitgebrachte geldige stemmen er
ruim 49 zijn behaald door de
A.R., de C.H.U., de S.G.P. en het
G.P.V. Hieruit concludeert de
stichting, dat ook voor 49 van
het aantal leerlingen christelijk
technisch onderwijs wordt ver
langd. Dit zou, aldus het adres,
een aantal leerlingen betekenen
van 213. Ook dit getal, is niet
zonder meer uit de genoemde cij
fers af te leiden, zo merken B. en
W. van Goes op. Het bepalen van
het eventuele aantal leerlingen
kan heel moeilijk geschieden aan
de hand van het huidige getal
leerlingen dat technisch onder
wijs volgt, aangezien een verge
lijking tussen de opleidingsmoge
lijkheden van de bestaande school
en de eventueel nieuw te stichten
school volkomen mank gaat.
Het aantal leerlingen, dat thans
nijverheidsonderwijs ontvangt, recht
vaardigt naar de mening van B. en
W. niet de aanwezigheid van twee
zakelijk gelijke onderwijsinrichtin
gen. In plaats van één bloeiende
school met velerlei opleidingen, zou
den twee scholen met vrij beperkte
mogelijkheden in het onderwijs gaan
voorzien. Het college meent daarbij
zelfs te mogen stellen, dat er dien
tengevolge voor bepaalde vakken te
weinig leerlingen zouden zijn. Bo
vendien zou het gebruik van de op
een technische school vrij kostbare
hulpmiddelen buitengewoon onren
dabel zijn.
B. en W. achten daarom de eis van
noodzakelijke medewerking niet
aanwezig. Zij aanvaarden niet, dat
voor 49 van de leerlingen christe
lijk onderwijs zou worden verlangd.
Daarbij wordt niet alleen gedacht
aan het feit, dat de nieuwe school
eventueel slechts twee opleidingsmo
gelijkheden zou geven, doch even
zeer dat de huidige school eveneens
een bijzondere onderwijsinstelling is.
Nimmer zijn overwegende bezwaren
gebleken tegen de wijze, waarop het
onderwijs wordt gegeven.
Ten aanzien van de mogelijkheid
van het stichten van 3-jarige cur
sussen merken B. en W. op, dat het
niet juist is bij de uitbreiding van
het aantal leerjaren met één, hier
van een toename van het leerlingen
tal met 50 te verwachten. Zeer
deskundige personen op dit terrein
zijn van mening, dat dit door tussen
tijds vertrek e.d. niet meer dan 25
zal zijn. Het lijkt het college verder
nog praematuur, reeds nu ernstige
rekening te houden met een mogelij
ke opheffing van het 7de en 8ste
leerjaar.
Vooronderzoek Nieuwlandse
zaak wordt afgesloten.
Vrouw van taxichauffeur op vrije
voeten gesteld
De politie heeft zaterdag de vrouw
van de Nieuwlandse taxichauffeur H.,
die sinds enige weken in arrest werd
gehouden, op vrije voeten gesteld.
Zoals bekend, werd de vrouw destijds
aangehouden op beschuldiging van
medeplichtigheid aan diefstal van een
geldsom, die toebehoorde aan de we
duwe K.R-, die in het begin van dit
jaar te Nieuw- en St. Joosiand op
zulk een mysterieuze wijze om het le
ven kwam. r
De rijkspolitie zal dezer dagen het
vooronderzoek tegen de taxichauffeur
L. H. afsluiten, waarbij het niet in
de bedoeling ligt H. vrij te laten. Men
mag dus verwachten, dat te zijner
tijd deze zaak door de arrondisse-
ments-rechtbank te Middelburg zal
worden behandeld. H. wordt in voor
arrest gehouden op beschuldiging van
moord, subsidiair doodslag op de we
duwe K. Zijn vrouw zal echter in de
ze zaak niet worden vervolgd.
VANDAAG.
Middelburg Electro: „Mars door de
hel", (18 Jr.), 19 en 21.15 uur; Schouw
burg: „Fortune carrée", (14 Jr.), 20
Vlissingen Alhambra. „Storm over de
Nijl", (14 jr.), 19 en 21 uur: Luxor:
„Een vrouw achter tralies", (18 jr.),
20 uur: Britannia: muziekavond S.A.
K., 20 uur.
Goes Grand: „Storm over de Nijl",
(14 Jaar). 20 uur: De Prins van Oran
je: filmavond christelijke metaalbe-
drijisbond, afdeling Goes, 20 uur.