Zinkende Duits m.s. „Rhenus 25" op zandplaat gezet Geen plaats voor chr. technische school BEMANNING „ACHILLES" WERD GERED MET WIPPERTOESTEL imn Zeeuwse Almanak Agenda 2 PROVINCIALE ZEEUWSE C OU RANT MAANDAG 18 MAART 1957 ANGSTIG AVONTUUR OP OOSTERSCHELDE Schippersvrouw had voorgevoel.... en reisde per trein naar Antwerpen Zondagmiddag1 omstreeks half vier heeft het Duitse m.s. „Rhenus 25" op de Oosterschelde in de Witte Tonnenvlije met ernstige moeilijkheden le kampen gekregen, tengevolge van een plotseling opstekende zuidwes- terstorm. Schipper Frits Kessel uit Gersheim (Duitsland) en de loods T. de Raad uit Dordrecht hebben al het mogelijke gedaan om nog een veilige haven te hereiken. Maar toen dit niet meer mogelijk bleek, omdat de machinekamer vol water liep en het schip in zinkende toestand geraakte, hebben zij het 500 brt. grote vaartuig bij de Vondelingeplaat aan de grond gezet. BIJ hoogwater om ongeveer half zes, zaten de schipper, zijn zoon, de loods en een scheepjongen opgesloten in de stuurhut, die nog boven water ultstak.Twee uur later is de bemanning door de sleepboot „Adja" van kapt. J. Hoekman uit Weraeldinge uit hun hachelijke positie bevrijd. De „Rhennp", geladen met ijzeren buizen, was van Dordrecht op weg naar Antwerpen, Op de Oosterschel de kwam het schip zondagmiddag in een zware regenbul en flinke storm terecht. De golven spoelden over het schip, waarbij het water de machine kamer binnenstroomde met het ge volg, dat de motor begon te haperen. Een mogelijkheid om terug te «eren zag de particuliere loods, de heer T. de Raad, niet meer en daarom poog de hij het schip in de dichtstbijzijnde haven binnen te brengen. De machi nekamer maakte echter steeds meer water en om niet met man en muis te vergaan, heeft men het schip, dat toen reeds zwaar slaglij maakte, maar zo vlug mogelijk op de Von delingeplaat aan ae grond gezet. „Het enige wat van de ,,Rhenus?' nog boven water bleef, was de stuurhut zo vertelde de loods ons later, „en dat deze door een juist passerende kustvaarder werd opgemerkt, is onze reddings geweest". Kwart over vijf kreeg men in Wemeldinge van deze coaster de onheilstijding Dinnen en dadeliik is kapt. Hoekman met zijn sleepboot „Adja" uitgevaren. Zo dicht mogelijk kwam de „Adja" langszij van de „Rhenus" en één voor één konden de 48-jarige kapitein, zijn 15-jarige zoon Werner, de loods en de 16-jarlge scheepsjongen Norbert Linckenbach toen overspringen op de sleepboot, die hen veilig in Wemel dinge binnen bracht. In hotel Smits heeft het viertal droge kleren gekre gen en was hen een stevig maal voorgezet om wat op verhaal te ko men. De schrik zat er flink in, toen de 65-jarige loods, wiens handen blauwe plekken vertoonden van de klappen, die hij van het stuurrad had gekregen, ons zijn verhaal deed. De vrouw 'van schipper Kessel had ditmaal de tocht over de Oosterschelde niet vertrouwd en was mot de trein van Dordrecht naar Antwerpen gereisd. Vier en twintig jaar lang had zo met het schip meegevaren, maar juist nd had ze een akelig voorgevoel ge kregen, dat er wel eens iets mis kon gaan. De R.P. 18 van de rijkspolitie te water in Wemeldinge is zondagavond uitgevaren om het schip, dat bij laag water geheel bloot komt, te bewaken. Vanmorgen in alle vroegte, als het weer niet al te ruw is, vaart de „Adja" opnieuw uit, omdat de fa. J. Smits het schip wil gaan lichten. Men zal dan met motorpompen trachten het schip van zijn waterlast te ontdoen, terwijl men ook een ge deelte van de lading wil overslaan. Voor j aars werkvergadering C.J.M.V. in Goes Het Zeeuwse C.J.M.V. hield zater dagmiddag in „De Prins van Oran je' te Goes een goed bezochte pro vinciale voorjaarswerkvergadering. Nadat de voorzitter, de heer C. Leu- nis uit Terneuzen, een woord voor de activiteit in de jongensclubs en de afdelingen voor de groteren had doen horen, werden eerst enkele huishou delijke zaken afgehandeld. De secre taris, de heer L. Evertse uit Oude- lande en de penningmeester, de heer C. de Jonge van Yerseke brachten verslag uit. Vervolgens vertelde de heer C. Duvekot Lzn. uit Goes op zeer on derhoudende en humoristische wijze over zijn reizen naar Zuid- en Noord Amerika, waarbij hij o.a. de steden bouw in Zuid-Amerika en het kerke lijk leven van de emigranten in Bra zilië besprak. Na de pauze besprak een forum on der leiding van ds. D. Morreau van C.J.V.F en C.J.M.V. Men ging daar- Kats de samenwerking tussen bij na welke wensen er leven: of men niet wilde samengaan, of men af en toe gezamenlijk wilde vergaderen of dat er een gehele nieuwe organisatie zou moeten komen, waarin beide bonden zouden worden opgenomen. Over een en ander werd uitvoerig van gedachten gewisseld, waarbij men niet tot een definitieve uit spraak kwam. Wel viel over het al gemeen te beluisteren, dat het nog gewenst is het werk apart voort te zetten. Het forum bracht daarbij ook naar voren, dat het minder goed flo reren van beide afdelingen geen ba sis mag zijn om samen te gaan. De heer M. Allewijn uit Goes verzorg de de dagsluiting. Aanbesteding weg IJzendijke-BiervIiet Namens Ged. Staten werd door de hoofdingenieur-directeur van de Pro vinciale Waterstaat te Middelburg- aanbesteed de verbetering van de weg IJzendijke-BiervIiet. Ingeschreven werd als volgt: J. en K. T. de Oude te Biervliet, 507.000; NV. Aannemingsbedrijf N.B.M., Zaandam te Zaandam '507.300; Th. P. Cambier te Breskens, 509.225; K. Lucasse te Walsoorden, 510 600; Aannemersbedrijf M. P. Hol N.V. te Hulst 525 000; Aannemersbedrijf W. J. de Bruyn te Terneuzen 529.600; N. V. Aannemersbe drijf ELK te Geleen. 542.000; P. J. van de Sande te Breskens, 552.000; fa. F. Duynhouwer en Zonen te Goes. 581.300. (Slot van r»ae i' men, want in nauwelijks tien minu ten tijds sleurde de machtige Bel gische sleepboot het kustvaartuig in de vaargeul. De tientallen toeschouwers, die op de Westkappelse zeedijk in de ja gende zuidwestenwind dichte mist- vlagen en felle regenbuien hadden ge trotseerd, dachten toen, dat er geen vuiltje meer aan de lucht was en gin gen rustig naar huis. Maar aan boord van de „Achilles" maakte een hevige ongerustheid zich al spoedig van de opvarenden meester. Want vrijwel di rect maakte het schip veel slagzij en hoe verder het schip de vaargeul in gleed, hoe meer de „Achilles" naar bakboordzijde overhelde. Er waren toen dertien mensen aan boord: acht bemanningsleden, twee bergingsdes kundigen. één opvarende van de „Dol fijn" en één van de „Scaldis". Water in ruimen Kapitein Off, die de zaak direct al niet vertrouwde, stuurde toen het schip nog maar nauwelijks vlot was getrokken, de 17-jarige scheepsjongen Gerd Schübte uit Oldeburg uit om te zien of er ook water in de ruimen stond. Nauwelijks tien minuten later rapporteerde deze jeugdige zee man het ontstellende nieuws aan zijn gezagvoerder: „Er staat aan bakboordzijde al één tot ander halve meter water in de ruimen." Onmiddellijk gaf de 45-jarige Vlissingse berger A. Rijnders aan de 23-jarige machinist Frie- VAN TOT KERKRESTAURATIE, meente-avond ingelicht worden over In 's-GravenpoIder zal een begin worden gemaakt met de restauratie van de Nederlands hervormde kerk Dit betekent dat zondag a.s. voorlo pig de laatste dienst in dit kerkge bouw zal worden gehouden; orgel en meubilair zullen verwijderd worden. De kerkdiensten zullen tüdeliik ge houden worden in het. noodkerkje van de Geref, Kerk in 's Gravenpolder. De hervormde kerk zal weer in de oorspronkelijke, middeleeuwse stijl worden opgetrokken. Kerkvoogden en notabelen zullen in een dinsdag in „Ons Dorpsleven" te houden ge- VOOR BUURMAN 't Was al niet vroeg meer i?i de avond, toen er zaterdag plotseling nogal wild gebeld werd aan een Mid- delburgse woning op een der singels. In dergelijke omstandigheden is men altgd geneigd om in het vage aan Sinterklaas te denken, maar om de ze tijd van het jaar blijft dut dan ook in hot vage. Ingrijpen »s hoe dan ook geboden en dat deed in dit geval de heer des huizes. Huisgenoten en het die avond toevallig voorhanden zijn de bezoek bleven enigszins in span ning achter, toen papa deuricaarts schreed. De ontknoping was bijsonder ver rassend. Plotseling hoorde men in de zit kamer het op dut tydstip nogal on gebruikelijke geluid van gillachende bakvissen, een onduidelijk, weerstre vend gemompel van papa en tenslot te diens spontane schaterlach. Nog naproestend van de pret kwam papa weer binnen. Hij legde onmiddellijk een volledige bekentenis af en die hield in, dat hij... gezoend was door het juist die dag zeventien jaar geworden buurmeisje! Tijdens het feestje was ook het aloude pandverbeuren een program- ma-punt geweest en daarbij kreeg de jarige als opdracht de buurman een zoen te gaan verstrekken... de restauratieplannen. VUUR IN VLAS. Tijdens de sloopwerkzaamheden aan een voormalige vlasfabriek aan de Kanaalkade in Axel sprongen vonken van een snijbrander over in een partij vlasafval. De Axelse brandweer, die terstond gewaarschuwd werd, was snel ter plaatse en slaagde er in het brandje spoedig te blussen. Een en an der liep om zo te zeggen met een (flinke) sisser af. NAAR OSSEWEI. Om even in Axel te blijven; al daar is volgens oud, ook in IJzen- dijke bestaand gebruik weer eens een ongehuwd gebleven, dertigja rige jongeling ae Ossewei inge jaagd. Het slachtoffer was de heer J. de Putter, die door de alreeds in de wei verblijvende ossen met vreugde werd ingehaald. GEVAARLIJK. Nog steeds worden her en der ge vaarlijke oorlogssouvenirs gevonden. Ditmaal was het in Aardenburg, al waar bij het uitdiepen van een sloot aan de Jokweg een 40-centimeter gra naat werd gevonden. De opruimings dienst heeft het projectiel verwijderd. STREEKOEFENING. In West Zeeuwsch-Vlaanderen zal de Bescherming Burgerbevolking za terdag 23 maart een streekoefening houden, waarbij met name Aarden burg en Uzendijke „aan bod" zullen komen. Diverse B.B.-diensten zullen aan de oefening deelnemen. Wanneer men op die dag sirenes hoort loeien, dan hoort dat bij de oefening. GEEN OEFENING. Zaterdagavond omstreeks acht uur werden de bewoners van Oostkapelle ook opgeschrikt door het loeien van een sirene, maar hier was het geen oefening. De brandweer rukte uit en wel voor een schoorsteenbrandje in een pand aan do Duinweg. Gezien de sterke wind was gevaar voor uitbrei ding lang niet denkbeeldig, maar dank zij het snelle optreden van de brandweer kon dit gevaar in de kiem gesmoord worden. derich Heidenreich uit Oosten rijk opdracht om enkele tankjes aan bakboordzijde leeg te laten lopen, Resultaat leverde dit ech ter niet op, want het schip helde steeds gevaarlijker en kwam steeds dieper iin de golven te liggen. Wel lukte het aan machinist Hei denreich om de motoren van het schip nog op gang te brengen, zodat de „Achilles" wel enigszins bestuur baar werd. Maar het sohip helde ten slotte zover, dat de motoren stop- vielen. Inmiddels waren er al noodseinen aan de „Scaldis" en de „Dolfijn" ge geven. Aan het bergingsvaartuig werd gevraagd direct langszij te komen, terwijl de sleepboot opdracht kreeg onmiddellijk het schip weer aan de grond te zetten. Ook was de reddings boot „President Jan Wierdsma" uit Breskens in een frappant korte tijd ter plaatse. Terwijl het water in de Westerschelde hoog opgestuwd werd en het zicht pu eens belemmerd werd door flarden dichte mist en dan weer door heftige regenbuien, trachtte de „Dolfijn" direct nadat de toestand hachelijk begon te worden, langszij te komen van het rampzalige schip. Maar in het kokende en bruisende water lukte dat slechts eenmaal en voor een zeer korte tijd. De jeugdige kok van de „Achilles", Udo Richt- steiger. zag echter een minieme kans om de sprong te wagen. Hij liet zich halverwege de gladde kant van het hellende schip glijden, zette zich af en kwam goed op de „Dolfijn" te recht. Vrijwel onmiddellijk met hem sprongen een matroos van de „Scal dis" en de 50-jarige berger Cees Sper ling uit Maassluis van de „Dolfijn". Beiden kwamen goed op de „Dolfijn" terecht en werden onmiddellijk vast gegrepen door de bemanningsleden. De matroos van de „Scaldis" liep slechts een kleine wonde aan zijn arm op. Nog een vierde man sprong, maar op dat fatale ogenblik deinde de „Dol fijn" in het bruisende en op en neer gaande water iets weg van de „Achil les". De sprong was zodoende enkele decimeters te kort, de heer Van der Ilidde greep mis en enkele beman ningsleden van de „Dolfijn" konden zich niet ver genoeg over de ver schansing buigen om liem te grijpen. De Rotterdamse bergingsexpert ver dween in het water en mort vrijwel Een reddingsploeg uit Westkapelle heeft zich in de nacht van vrijdag op zaterdag bijzonder onderscheiden b\j het iu veiligheid brengen der opva renden van de .Achilles". Eén van de leden van deze ploeg is juist be zig langs de lijn, die naar het gekap seisde vaartuig loopt eer. opvarende van de ..Achilles" naar het strand te trekken! (Foto PA.C.J Duits kinderkoor in zomer week lang in Vlissingen Tijdens een uitvoering van het kin derkoor „Jong Leven" in het Vlis singse Concertgebouw, deelde de voorzitter van de gemengde zang vereniging „De Volksstem" mede, dat een Duits kinderkoor in de zo mer een week lang de gast zal ztfn van „Jong Leven". Het betreft hier het „Bochumer St&dtischer Kinder- chor" uit Bochum, een stadje, lie gend tussen Essen en Dortmund. Dit kinderkoor staat onder leiding van de heer Schmidt. In de week van 26 augustus tot 2 september zal l\et koor met ongeveer 65 kinderen van 9 tot 17 jaar in Vlissingen verblijven. Het ls de bedoeling, dat de Duitse kinderen bij de leden van „Jong Le ven" overnachten. De heer Van Be- veren deelde voorts mede, dat „Jong Leven" het volgend jaer een tegen- bezooek zal brengen aan het „zuster- koor" in Bochum. B. EN W. VAN GOES VERKLAREN: Verkiezingsuitslag geen maatstaf B. en W. van Goes die, zoals gemeld, aan de raad hebben voor gesteld afwijzend te beschikken op het verzoek van de Stichting voor Prot. chr. technisch onder wijs in Zeeland, om de noodza kelijkheid van oprichting en in standhouding van een chr. lagere technische school in Goes uit te onmiddellijk verdronken zijn, want de heer Van der Ilidde kon niet zwemmen.' Zijn stoffelijk overschot werd des ochtends omstreeks zeven uur gevonden op de zeewering bij Westkapelle, nauwelijks 400 meter van de plaats, wa3r de „Achilles" tenslotte aan de grond werd gezet. De Maassluise bergei Cees Sperling, die op de „Dolfijn" gesprongen was, vertelde later: „Enkele opvarenden hadden zich aan de brug vastge klemd, maar de meesten zaten op het achterschip, toen de „Dolfijn" plot seling langs kwam. Ik dacht: „Liever op een goed schip dan op een zinkend schip" en liet me samen met de kok en nog een ander langs de spekgladde wand van het achterschip naar bene den glijden. We sprongen en kwamen goed terecht. Dat er nog iemand was die sprong, hebben we niet eens ge zien. Dat hoorden we pas later." Tragische boodschap De „Dolfijn" seinde onmiddellijk de tragische boodschap rond: „Man over boord, man vermist'. Ook de red dingsboot „Wierdsma" had gepro beerd de „Achilles", die nu al dicht bij de paalhoofden lag, te bereiken, maar deze reddingsboot verspeelde op de paalhoofden één schroef en kon daardoor minder goed manoeuvreren. De „Wierdsma" bepaalde er zich daarna toe te zoeken naar de dren keling. Urenlang taste de reddings boot met zijn schijnwerper het water af, maar dit onderzoek bleef zonder resultaat. De „Achilles" was inmiddels zo dicht bij de kust gekomen, dat de „Scaldis" de tros los moest gooien om ook zelf niet vast te lopen Bij het Zuiderhffofd tussen Zoutelande en Westkapelle, even naast een paal hoofd, raakte het schip tenslotte om streeks half twee aan de grond, maar kapseisde onmiddellijk. De toen nog negen opvarenden hebben zich uren lang moeten vastklemmen aan de glibberige kant van het omgevallen schip, dat keer op keer overspoeld werd door zware rollers van de bran ding. En terwijl reeds een reddings ploeg uit Wesika.pelle onderweg was met een wippertoestel, gaf de „Dolfijn" de strijd nog niet op. Het anker werd uitgeworpen en op de stroom probeerde het bergingsvaartuig naar de „Achil les" te scheren. Maar ook deze poging bleef zonder resultaat, want het schip lag te dicht bij de paalhoofden. De bewonderenswaardige reddings poging door een ploeg van tien West- kappelaars van de Zuidhollandse Mij. tot Redding van Drenkelingen had onder leiding van de neer S. W. Post- ma wel succes. Met het eerste schot van een oud kanon lukte het nog niet om de lijn van het wippertoestel naar het schip te brengen. Wel raakte men het vaartuig, maar niemand durfde zich los te laten om de lijn te grijpen. Het tweede schot was beter en met vereende krachten werd de lijn op de „Achilles" vastgemaakt. Dat was omstreeks half drie. Hangend in de zogenaamde „broek" en gillend van angst werden de jongste matrozen langs de lijn als eersten door het wa ter naar het veilige strand gesleurd. Toen zij naar gereedstaande perso nenauto's werden gebracht, stond de ontzetting nog op nun gezichten te lezen. En dat was geen wonder, want de 16-jarige Bernhard Wiesner uit Weiden en de 18-jarige Georg Schwarz uit Braunschweig maakten juist hun eerste reis en kwamen j»as zes weken geleden van de zeevaart- sohool 'm Hamburg. Na hen werden Kapitein Hermann Off werd in de nacht van vrijdag op zaterdag als laatste man van zijn gekapseisde schip .Achilles" gehaald door leden van de Westkappelse reddingsploeg. Ondersteund door enkele redders waadt de gezagvoerder door het wa ter naar het strand. (Foto P.Z.C.) ook de anderen naar het strand ge trokken, onder hen waren de Bel gische loods Leyns uit Vlissingen en de Vlissingse berger A. Rijnders. Het was kwart over vijf, toen kapitein Hermann Off als laatste langs de lijn naar het strand werd getrokken. En daarmee was een voortreffelijk stuk reddingswerk met succes bekroond. Oorzaak? In het „Kasteel van Batavia" in Westkapelle kwamen de geredden, dank zij ettelijke koppen hete koffie, wat cognac en sigaretten weer op hun verhaal. Ook kregen zij droge kleren. Later werden zij naar Vlissingen ge bracht, waar zij in een hotel vanzelf sprekend een gat in de dag sliepen. Zaterdagavond vertrokken zes be manningsleden al met de trein naar Duitsland. Alleen kapitein Hermann Off en stuurman Rudolf Knoch ble ven achter. De vraag is, hoe het mogelijk was, dat de „Achilles" zo snel in een bij zonder kritieke situatie geraakte. Verschillende deskundigen zijn van mening, dat het schip door de zware rollers der branding reeds in de loop van donderdag en vrijdag lek is ge stoten. Kapitein Off was bitter en re soluut in zijn mening, toen hij zei: „De „Scaldis" is veel te vroeg gaan trekken. Als er een uur gewacht was, zou het water nog ongeveer een me ter hoger zijn geweest. Maar nu schuurde m'n schip op de bazaltblok- ken kapotAnderen voerden ech ter aan, dat niet langer gewacht kon worden, omdat het schip bij het vlo,t- trekken anders juist door de bra'n- dingsgolf opgenomen zou worden en lek geslagen zou zijn op de bazalt- blokken. Op een vraag wat hij als oorzaak beschouwde van de onfortuinlijke gang van zaken, waardoor de Duitse coaster opnieuw moest worden op gegeven, kon mr. W. F. P. C. Viëtor, één der directeuren van L. Smit en Co's internationale sleepdiensten, geen antwoord geven. Zaterdag nam de heer Viëtor zelf een kijkje bij het schip. Zodra de waterstand laag is en het weer rustiger, zal weer een on derzoek worden ingesteld. De „Achilles" is waarschijnlijk nog niet reddeloos verloren. Het zal ech ter heel wat moeite kosten om het schip recht te zetten, een noodrepara- tie aan te brengen en het vaartuig weer vlot te brengen. De omvang van de beschadiging heef' men nog niet precies vas kunnen stellen. Vanzelfsprekend was er tijdens het weekeinde veel belangstelling voor de gekapseisde boot. De „Achilles" ligt geheel plat op de bakboordzijde. Het vaartuig is zelfs zover gekap seisd, dat de masten volkomen hori zontaal liggen met het strand en bij hoog water met de zeespiegel. De rijkspolitie had hier een wachtr post uitgezet. Geen vrouw aan boord In tegenstelling tot hetgeen wij za terdag publiceerden, kan nog vermeld worden, dat de vrouw van de kapi tein niet aan boord van de „Achilles" was. Deze foutieve mededeling werd aanvankelijk in verband gebracht met het aansoo»Un v»n een vrouwe lijk ïichaan- spreken, hebben dit advies in een uitvoerige toelichting gemoti veerd. Hierin betreurt het college het ln ernstige mate, dat dit verzoek wordt ingediend op het tijdstip, waarop het bestuur van de Ambachtsschool te Goes praktisch gereed staat zijn plannen tot de bouw van een grote, nieuwe school te realiseren. Reeds gedurende een vrij groot aantal ja ren is aan deze plannen gewerkt, zijn tekeningen gemaakt, gronden gekocht, uitgaven gedaan, financie ringsmiddelen aangetrokken enz., terwijl thans door inwilliging van het verzoek ernstige afbreuk hier aan zou worden gedaan. Afgezien hiervan, stellen B. en W. zich op het standpunt, dat de stichting van een tweede technische school op dit moment niet verantwoord ls. Het aantal leerlingen van de ambachts school te Goes bedroeg op 31 decem ber 1956: 503. Het door het bestuur van de stichting genoemde aantal leerlingen van 270 is hiermee niet in overeenstemming. Volgens nader verkregen inlichtingen blijkt dit aantal niet juist te zijn. In het betreffende adres wordt medegedeeld, dat bij de kamer verkiezingen in 1956 van de to taal op Zuid en Noord-Beveland uitgebrachte geldige stemmen er ruim 49 zijn behaald door de A.R., de C.H.U., de S.G.P. en het G.P.V. Hieruit concludeert de stichting, dat ook voor 49 van het aantal leerlingen christelijk technisch onderwijs wordt ver langd. Dit zou, aldus het adres, een aantal leerlingen betekenen van 213. Ook dit getal, is niet zonder meer uit de genoemde cij fers af te leiden, zo merken B. en W. van Goes op. Het bepalen van het eventuele aantal leerlingen kan heel moeilijk geschieden aan de hand van het huidige getal leerlingen dat technisch onder wijs volgt, aangezien een verge lijking tussen de opleidingsmoge lijkheden van de bestaande school en de eventueel nieuw te stichten school volkomen mank gaat. Het aantal leerlingen, dat thans nijverheidsonderwijs ontvangt, recht vaardigt naar de mening van B. en W. niet de aanwezigheid van twee zakelijk gelijke onderwijsinrichtin gen. In plaats van één bloeiende school met velerlei opleidingen, zou den twee scholen met vrij beperkte mogelijkheden in het onderwijs gaan voorzien. Het college meent daarbij zelfs te mogen stellen, dat er dien tengevolge voor bepaalde vakken te weinig leerlingen zouden zijn. Bo vendien zou het gebruik van de op een technische school vrij kostbare hulpmiddelen buitengewoon onren dabel zijn. B. en W. achten daarom de eis van noodzakelijke medewerking niet aanwezig. Zij aanvaarden niet, dat voor 49 van de leerlingen christe lijk onderwijs zou worden verlangd. Daarbij wordt niet alleen gedacht aan het feit, dat de nieuwe school eventueel slechts twee opleidingsmo gelijkheden zou geven, doch even zeer dat de huidige school eveneens een bijzondere onderwijsinstelling is. Nimmer zijn overwegende bezwaren gebleken tegen de wijze, waarop het onderwijs wordt gegeven. Ten aanzien van de mogelijkheid van het stichten van 3-jarige cur sussen merken B. en W. op, dat het niet juist is bij de uitbreiding van het aantal leerjaren met één, hier van een toename van het leerlingen tal met 50 te verwachten. Zeer deskundige personen op dit terrein zijn van mening, dat dit door tussen tijds vertrek e.d. niet meer dan 25 zal zijn. Het lijkt het college verder nog praematuur, reeds nu ernstige rekening te houden met een mogelij ke opheffing van het 7de en 8ste leerjaar. Vooronderzoek Nieuwlandse zaak wordt afgesloten. Vrouw van taxichauffeur op vrije voeten gesteld De politie heeft zaterdag de vrouw van de Nieuwlandse taxichauffeur H., die sinds enige weken in arrest werd gehouden, op vrije voeten gesteld. Zoals bekend, werd de vrouw destijds aangehouden op beschuldiging van medeplichtigheid aan diefstal van een geldsom, die toebehoorde aan de we duwe K.R-, die in het begin van dit jaar te Nieuw- en St. Joosiand op zulk een mysterieuze wijze om het le ven kwam. r De rijkspolitie zal dezer dagen het vooronderzoek tegen de taxichauffeur L. H. afsluiten, waarbij het niet in de bedoeling ligt H. vrij te laten. Men mag dus verwachten, dat te zijner tijd deze zaak door de arrondisse- ments-rechtbank te Middelburg zal worden behandeld. H. wordt in voor arrest gehouden op beschuldiging van moord, subsidiair doodslag op de we duwe K. Zijn vrouw zal echter in de ze zaak niet worden vervolgd. VANDAAG. Middelburg Electro: „Mars door de hel", (18 Jr.), 19 en 21.15 uur; Schouw burg: „Fortune carrée", (14 Jr.), 20 Vlissingen Alhambra. „Storm over de Nijl", (14 jr.), 19 en 21 uur: Luxor: „Een vrouw achter tralies", (18 jr.), 20 uur: Britannia: muziekavond S.A. K., 20 uur. Goes Grand: „Storm over de Nijl", (14 Jaar). 20 uur: De Prins van Oran je: filmavond christelijke metaalbe- drijisbond, afdeling Goes, 20 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 2