De nieuwe Rotterdamse Bijenkorf een uniek en fascinerend gebouw Ex-president Truman zit slecht bij kas Hausse in New-Yorks kunsthandel r HUGO DE WIJS BROMDE 16.000 KILOMETER DOOR DE V.S. VERGAAN VAN ANDREA DORIA LEIDDE TOT HUWELIJK I HEEFT HET PASSAGIERSSCHIP NOG EEN TOEKOMST? DONDERDAG 14 MAART 1957 PROYIN 01 ALE ZEEUWSE COURANT EEN SOORT PERMANENTE WERELDTENTOONS TELLING Wetenschappelijk uitgebalanceerd winkelpaleis aan de Coolsingel (Van een speciale verslaggever) Het nieuwe gebouw van „De Bijenkorf' te Rotterdam, dat 19 maart na drie jaar bouwen met het nodige officiële vertoon zal worden geopend, Is nu al het meest besproken bouwwerk van de Maasstad. Het is een enorme kubus, die maar enkele grote raamogen heeft, op plaatsen, waar de bezoe ker inderdaad zal verlangen een blik naar bulten te slaan. Voor het overige worden de enorme muurvlakken slechts gebroken door smalle raamspleten, en dit nog alleen, om de warenhuisklant de illusie te geven, dat hy de goederen „by daglicht" zal kunnen bekyken Een merkwaardig gebouw, deze nieuwe Rotterdamse „Byenkorf". Een fascinerend gebouw ook. Het is een conceptie van de beroemde Hongaars- Amerikaanse architect Marcel Breuer, „uitvinder" van het stalen meu bel die ook het X"nesco-gebouw in Parijs heeft gecreëerd en de uit Alk maar geboortige Nederlandse architect A. Elzas, wiens rusteloze belang stelling voor alle kunstuitingen en nieuwe ontwikkelingsvormen, reeds veler aandacht trok. Na hen heeft Daniël Schwartzman mogen aangeven, hoe het interieur zou worden aangekleed. Deze gebo ren Amerikaan op zijn terrein even vermaard als de bouwmeesters richtte reeds talloze Amerikaan se warenhuizen in. In nauwe samen werking met die bouwmeesters en voorts op de achtergrond een staf van wetenschappelijke adviseurs, is de Inrichting geschied. Het gebeur- .de even planmatig en doelmatig als een schip. Geen vierkante meter in het gebouw werd ongebruikt gela ten, maar ook geen vitrine of ander meubel werd zo maar eens even in de ruimte geplaatst. Vijf of zes jaar studie gingen Vooraf aan wat er nu op dit ogen- Kunstkolos De bebouwing van de Coolsin gel aan de Bijenkorfkant heeft, wat de stedebouwkundigen noe men, een „zaagtandritme". Dat wil zeggen, dat om de zoveel me ter een deel van een gebouw naar voren moet springen. Het was'Qe architecten van de nieuwe bijen korf' onmogelijk aan deze eis met hun conceptie te voldoen. Om het stedebouwkundig gat op te vullen hebben ze de Amerikaanse Rus Naum Gabo gevraagd daar „ruimte te creëren met een mini mum aan middelen". Hij ontwierp een met-figuratieve sculptuur van 26 meter hoogte: een soort gesty- leerde boom van staal. En daar mee heeft hij aan dit Rotterdamse gebouw weer een uniek element toegevoegd. Nederland is er het eerste land, ter wereld mee, waar een dergelijke formaat non-figu ratieve sculptuur langs de openba re weg zal worden geplaatst. Wel ke bijnaam de Rotterdammers er aan zullen geven, valt op dit ogen- blik nog niet te zeggen... blik als eindprodukt van bouwwerk en interieur te voorschijn is geko men. En het eerstkomende half jaar zal er aan deze bouw of indeling niets veranderd worden, zo is afge sproken tussen opdrachtgevers en architecten. In dat half jaar zal slechts registratie geschieden van alle feilen of vermeende feilen, die worden ontdekt. Eerst daarna zal na ernstige studie worden vastgesteld, wat er misschien nog verbeterd kan worden. Warenhuisbouw en -inrichting zijn een wetenschap geworden, Waarvoor Amerika zelfs een leerstoel inricht te aan een van zijn beroemde uni versiteiten. Men heeft immers ont dekt, dat de gedragingen van de tussen de toonbanken drentelende mensen min of meer worden bepaald door wetmatigheden. Een goed inge richt warenhuis heel iets anders dus als een bazaar is aangepast aan die wetmatigheid. Een voor beeld? De mens is geneigd op een bepaald ogenblik in zijn wandeling naar rechts te wijken. Het moderne warenhuis komt aan die neiging te gemoet. Door de opstelling van de toonbanken, wordt de bezoeker op het juiste moment gedwongen naar rechts te wijkenMet welke wet matigheden nog meer rekening werd gehouden? Toonbanken en vitrines kregen een uitgebalanceerde hoogte en vorm. Zelfs de afstand tussen de kolommen in het gebouw werd cen- timeternauwkeurig berekend, omdat men wist, dat er een bepaald oorza kelijk verband was. Niet de lift vormt meer het be langrijkste verticale vervoermid del in een modern warenhuis, maar de roltrap. Vandaar dat de ze een plaats heeft gekregen precies in het centrum van deze nieuwe Rotterdamse Bijenkorf. Er kunnen per uur zesduizend mensen omhoog of omlaag mee worden gebracht. Ja, ook om laag, want de trappen zijn „om keerbaar". Een afzonderlijke roltrap, di rect rechts van de hoofdingang aan de Coolsingel voert naar de huishoudafdeling in de kelder, waar naast de levensmiddelen, de schoonmaakartikelen, maar ook de elektrische huishoudelijke ap paraten zijn ondergebracht. Dwalend door dit gebouw, krijgt men alleen met cijfermateriaal in de hand enig inzicht in wat hier aan moed en organisatorisch talent is opgebracht. Zestien meubelfabrikan ten hebben meer dan een jaar ge werkt aan vitrines en meubilair. Op de eerste étage ligt een vloerkleed van 4200 vierkante meter. Zeshon derd kubieke meter natuursteen werd in het gebouw verwerkt. Een Italiaanse Travertinmijn heeft een paar jaar werk gehad om alle tra vertin er voor te houwen en te frij nen. Per étage voorlopig zijn er vier vloeren, die als verkoopruimte zijn ingericht kan men meer dan een kilometer tussen de vitrines dwalen, zonder twee keer op dezelf de plek te komen. Er is uitgerekend, dat er zesduizend verschillende mo gelijkheden zijn voor opstelling van de vitrines. Het gebouw is airconditioned. De lucht zal voortdurend ververst moe ten worden. Per uur zal er 350.000 m3 verse lucht in gepompt kunnen worden, en evenveel verbruikte lucht uit kunnen worden weggezogen. Die lucht wordt gekoeld. Het gebeurt door wateraanvoer uit zeven wellen op twee kilometer afstand van het gebouw. Zoals in 1930 Dudoks „Bijenkorf" de aandacht heeft getrokken van de hele wereld, zo is het nu ook met deze schepping van Breuer en Elzas. Zij hebben dit warenhuis gemaakt tot wat men verwacht dat het is: het meest cosmopolitische instituut van de moderne grote-stadsbescha- ving. Er is een lunchroom voor 750 bezoekers, waar de dienstertjes de bestellingen per telex naar de keu ken doorgeven, en middels een licht signaal worden gewaarschuwd, dat de bestelling gereed is. Men kan er een volledige schoonheidsbehande ling ondergaan, of even een uurtje gaan bioscopen. En zo is dit instituut dus meer geworden dan alleen maar een win kel. Het is een soort wereldtentoon stelling, een permanente wereldten toonstelling, waar een panorama geboden wordt van wat de 20ste eeuw in huiselijke zin te bieden heeft. EEN JAAR WINTER „De agenten aangenamer dan de meisjes" Na in twee maanden 16,000 kilome ter te hebben weggebromfietst door Amerika, Mexico en Canada, zal Hugo de Wijs, Wagenings student, afkomstig uit Bunnik dezer dagen aan boord van de „Seven Seas" van de Holland-Amerika-Lijn naar Ne derland terugkeren. Zijn oordeel over Amerika? „De agenten zijn er aan genamer dan de meisjes". Op 8 januari was Hugo de Wijs zijn Amerikaanse rondreis begonnen in New York. Vandaar ging hij door de zuidelijke staten naar Mexico City, langs de westkust naar Los Angeles en San Francisco, toen naar het oosten, Chicago, door Zuid-Cana da, de Niagara, en zo weer terug naar New York. De hele reis heeft hem 220 dollars gekost en daarvan heeft hij er 4 uitgegeven voor bromfiets-reparaties. De eerste avond in New York had hij, even buiten de stad. zijn tent op- '-gen. Vriendelijke Amerikanen fen Hugo op een glas bier. „Ik drink nooit, dus ik had geen idee wat er zou gebeuren. Ik heb het gemerkt. Ik kon nauwelijks naar mijn slaap zak komen, en daarbij sneeuwde het die nacht. Toen ik wakker werd lag ik onder een sneeuwdek van 30 cm. Dus ik drink nooit meer bier", zei hij van dat voorval. „De meisjes schijnen erg onder de indruk te zijn van hun eigen belang rijkheid. Zij schijnen de mannen naar hun portemonnee te beoordelen, niet naar wat zij zijn. Maar de politie mannen zijn vriendelijk. Als er een kleinigheidje mis was, zoals iets over een vergunning voor mijn bromfiets, dan kon ik ze dat altijd uitleggen. In Europa schrijven ze voor zoiets met een een bonnetje uit", zei Hugo de Wijs. „Ik heb nu een jaar winter achter elkaar gehad, en de volgende reis wordt er een in de zomer, dat staat als een paal boven water", zei Hugo de Wijs dezer dagen in New-York te gen een United Press-verslaggever. Hij houdt van Amerika, en hoopt in Californië te gaan wonen. „Maar dan zou ik graag een Europese vrouw Nu komen de kinderen ook wel gauw. Daar is de meester al. meenemen", zei hij, terugdenkend aan de Amerikaanse meisjes, waar mee hij tijdens zaterdagavóndse dan sen schijnbaar enige ervaring heeft. In Mexico heeft hij een stieren vechter zien optreden. Maar dat vond hij toch niet zo'n fraaie sport hij gaf de voorkeur aan de „rodeo's", waar de strijd van mens tegen dier wat voordeliger voor het dier kan uitvallen. Felle brand verwoestte Haagse rijwielhandel. Een felle brand heeft gistermorgen de werkplaats en magazijnen van dc rijwielhandel Van Woerden vernield. Omstreeks acht uur ontdekte de chefmonteur Gitz dat een hoop poetslappen ln de werkplaats smeul de. Hy haalde direct een snelblusser en waarschuwde de brandweer. Een vlam was echter middellerwyi over- geslagen naar een lekbakje vol ben- i zine. In enkele minuten stond de j werkplaats in lichterlaaie, omdat er veel olie en benzine lag. De brand- weer, die binnen enkele minuten na het alarm met drie nevelspuiten een aanval op het vuur ondernam, kon tijdig zeven vaten benzine en olie en zuurstofcyllnders uit de werkplaats slepen. Zes bromfietsen en een mo torfiets werden vernield. Binnen twintig minuten had men het vuur bedwongen. Chefmonteur Gitz werd bij zijn poging de brand te blussen gewond. De schade loopt in de duizenden guldens. De rijwielhandelaar is ver zekerd. Wat hij over hield verplichtingen, geen inkomen (Van een bijzondere correspondent) Ex-president Truman is fail... Nee, zoiets zegt men niet over een hoog waardigheidbekleder als Truman eens was. Laten wij ons voorzichtiger uitdrukken: Moeilykheden van finan ciële aard bedreigen hem en zijn ge zin. Ai heeft hij iets kunnen sparen van zyn inkomen als president en al kreeg hy voor het manuscript van De 28-jarige John Vali zal zondag in San José, Californië, in het huwelijk treden met de negentienjarige Melanie An- suini, die hij bij het vergaan van de „Andrea Doria", vorig jaar, het leven redde. Vali, een kelner uit New York, keerde met de „Andrea Doria" naar de Verenigde Sta ten terug van een reis naar Italië, waar hij vergeefs een levensgezellin had gezocht. Aan boord van het schip had hij reeds met welgevallen zijn oog laten rusten op Melanie Ansuini, doch hij had niet de gelegenheid gekregen of de moed kunnen opbrengen haar aan te spreken. Melanie was met haar familie op weg naar San José. Na de botsing met de „Stockholm" verlieten de pas sagiers van de „Andrea Doria" het schip met lijnen, die in de reddingboten afhingen. Melanie gleed echter langs het touw, sloeg met haar hoofd tegen een boord en viel in zee. Vali, die zich in de red dingboot bevond, sprong haar na, bracht haar weer tot bewustzijn en slaagde er in haar twintig minuten bo ven water te houden, voor zij door een reddingboot van de „Ile de France werden opgepikt. Eenmaal aan boord van 't Franse schip beloofde zij hem, te zullen schrijven. Een romance per brief bloeide op,, die eindigde met een huwelijksaanzoek va» Vali, dat door Melanie werd ingewilligd. zyn Memoires een miljoen dollar, toch moest hij zyn aandeel van een erfenis te gelde maken om sum zyn 1 verplichtingen te kunnen voldoen. Hy heeft via een lid van het Congres een verzoekschrift ingediend, waarin hy zegt, dat mén hein toch op zyn minst de kosten dient te vergoeden, die on middellijk voortvloeien uit zyn positie ais ex-president. Truman moet dageiyks honderden brieven beantwoorden, waarvoor hij een compleet secretariaat met perso neel moet aanhouden. Alleen aan postzegels geeft hij jaarlijks al dui zenden uit. Hij moet deelnemen aan allerlei openbare manifestaties, hij moet het enorme archief met docu menten uit zijn ambtsperiode orde nen voor het nagesiacht en hy zit aan alle mogelijke andere functies vast, waarvoor hij geen vergoeding ont vangt en zelfs geen dayk. Een ex- president krijgt namelijk geen pen sioen, mag echter ook geen bezighe den hebben, die niet in overeenstem ming zouden zijn met de waardigheid van zyn vroeger ambt! Voormalige ministers en bij de kie zers uit de gratie geraakte senatoren hebben vaak een succesvolle advoca tenpraktijk in Washington of worden vakbondsleider of „Iobby-ist" voor grote belangengemeenschappen. Af gedankte generaals en diplomaten zijn als geschapen voor commissaris sen of plaatsen in een raad van toe zicht, waarin hun kennis en relaties uitstekend te pas kunnen komen. Bo vendien krijgt een generaal b.d. be halve zyn pensioen een adjudant en een secretaris, een kantoor, een auto mobiel met chauffeur en bovendien behoeft hij geen port te betalen. Een president heeft geen inkomsten, wel ke dan ook, wanneer hij door een an der wordt opgevolgd. Truman Weld, na aftrek van kosten en belastingen, van de opbrengst van zijn memoires niet meer dan 37.000 dollar over. Wil hy op de w(jze blyven leven, die behoort bij een ex-president, dan moet hy een honorarium vragen voor de redevoeringen, die hy on Rotary- bijeenkomsten houdt.... Truman ver langt zeker niet, dat men hem een pensioen geeft van 25 000 dollar per jaar, zoals onlangs in de Senaat werd voorgesteld, maar hy zou toch wel graag op zijn minst gelijkgesteld wil len worden met generaals b.d., wier opperbevelhebber hy eens was. Bij het vliegveld Abingdon in Zuid-Engelnnd is dinsdag een Beverley een van de groot- ste transportvliegtuigen van j dc Royal Air Force bij het landen verongelukt. Vijftien i tvm de achttien inzittenden j kwamen hierbij om het leven tertcyl twee bewoners van het huis, dat bij het neerstorten werd vernield, eveneens om 't leven kwamen. Het vliegtuig was op een terugreis van Mal ta. óp de foto ziet men de restanten van het vliegtuig i met het zwaar beschadigde huis. Dr. J. F. Engers naar Karatsji vertrokken Dr. J. F. Engers. de enige Neder lander. die verbonden is aan het po litieke departement van dc Veilig heidsraad der Verenigde Naties te New York is. per K.L.M. van Schip hol naar Karatsji vertrokken, in Rome staDt dr. Gunnar Jarring (Zweden), de president van de Vei ligheidsraad ln de machine. Naar bekend hebben dr. Jarring en de heer Engers de opdracht ge kregen om in Karatsji en New-Delhl besprekingen te voeren ten einde een oplossing te vinden inzake het con flict Kasjmir. Dr. Jarring is vroeger ambassadeur van Zweden in India en Pakistan geweest en de heer Engers heeft in 1952 ln een gelijksoortige missie gezeten, die onder leiding stond van dr. Graham. Omtrent de duur van de onderhan delingen is niets bekend. Wel ver wacht de Veiligheidsraad, dat de mis sie tegen 15 april verslag ln dc raad zal uitbrengen'. N.B.T. vraagt S.E.R. om benoemingrecht Door de Nederlandse Bond van mid- delbare en hogere Technici (N.B.T.), is bij de S.E.R. een verzoekschrift in gediend om erkend te worden als or- organisatie van werknemers, die ge rechtigd is om tezamen met andere werknemersbonden een lid te be noemen van de Bedrijfscommissie voor de metaalindustrie en de elek trotechnische industrie, een lichaam, dat belast is met het toezicht op de uitvoering van de Wet op de Onder nemingsraden in genoemde sector van het bedrijfsleven. De N.B.T. welke in de metaal- en elektrotechnische industrie ca. 900 leden telt. die tot de groep middelbare en hogere technische beambten be horen is tot dusver het benoemings recht van leden der bedrijfscommissie onthouden, omdat hij niet deel uit maakt van een der drie grote vak centrales. DUITSE BOUWER ZEGT JA" India wil schepen op krediet De Duitse scheepvaart toonde zich dezer dagen zeer verrast over de te kening van een nieuw soort passa giersschip van ongeveer Jf0.000 brt. Maar problemen voor artiesten Voor de kunsthandelaren in New-York hebben de zaken in de afgelopen jaren een voortdurende toeneming te zien gegeven en men kan zeggen, dat het hun op liet ogenblik buitengewoon voor de wind gaat. Nooit zijn er zoveel kunstwinkels geweest en nooit hebben zoveel mensen zoveel schil derijen gekochtEn de kunst handelaren zijn niet meer, zoals vroeger, uitsluitend te vinden in de Zevenenvijftigste Straat van de Zevende Avenue tot de Park Ave nue. Men vindt ze nu tan de Twee- ennegentigste Straat tot aan Washington Square en in ooste groot geworden. De toeneming van het aantal verkochte schilderijen wordt geschat op niet minder dan 500 procent Aan een bericht hieromtrent in de New-York Times ontlenen wij nog het volgende; Tot de klantenkring behoren nog rijke en aanzienlijke mensen, maar oók anderen, wier mid delen beperkter zijn. Er zijn nieuwe soorten kopers een „verminde ring" in klasse, zoals een kunsthan delaar opmerkte. Er zijn zakenlieden, voor wie wellicht fiscale overwegingen even zwaar wegen als esthetische voldoening. Er zijn „pas bekeer de" verzamelaars die misschien Wyeth niet van Weber kunnen onderscheiden, maar die weten wat zij mooi vinden. En er zijn jongelui die etsen van 75 dollar kopen tegen betaling van tien dol lar per maand /orig laar was het beste jaar, dat %,j ooit nebben beleefd, zei Carmine Dalesio van de „Babcock Galleries". Men is het erover eens, dat 1956, wat betreft het aantal verkopen en waar- lijke richting tot aan de Derde schijnlijk ook wat betreft de totale Avenue en de Tiende Straat. ""ff Wo^en ^vSr't^gann van In een tiental jaren, is het aan- aken vele verklaringen gegeven, tal functionerende winkels in beel- i maar er bestaat in dat opzicht wat meer verschil van mening dan over dende kunst meer dan vijf keer zo j andere verschijnselen in de kunst- van ongewone lijn. wélke door de werf van Blohm und Voss te Ham burg werd getoond. Volgens de werf is dit plan een zuiver studieobject. Bij het van stapel lopen van een vrachtschip van lo.OOO dwt verklaar de Rudolf Blohm- „Wij willen de bouw van passagiersschepen beslist voortzetten". Hij is van mening, dat passagiers schepen. ondanks het toenemende luchtverkeer, nog steeds een kans j hebben, vooral voor het toeristenver- i keer. In West-Duitsland, dat na de oorlog weer een koopvaardijvloot van 3.15 miljoen brt heeft opgebouwd waa-bij zich slechts enkele schepen voor gecombineerd vervoer van vracht en passagiers bevinden, houdt de openbare mening zich reeds jaren handelswereld. Bogend op zijn 54- jarige ervaring in deze branche, aar zelt de heer Dalesio niet te zeggen, dat de algemene welvaart van deze tijd er achter zit. ,,De barometer van ons vak", zo verklaart hij, ,,is de 'ang bezig met de vraag of men nog effectenbeurs. Het gaat omhoog met schepen voor het uitsluitend vervoer de A. T. T. en Standard Oilvan passagiers zal bouwen. Maar mevrouw Halpert en mejuf- frouw Antoinette Kraushaar van de Kraushaar Galleries zijn het niet met hem eens. Mevrouw Halpert zegt. fiat twee jaar geleden, toen de aandelen een grote prijsdaling vertoonden, haar zaak voortging, zich uit te brei den. Miss Krausnaar en vele anderen zijn van mening, dat de belangstel ling voor de schone kunsten in aan zienlijke mate is toegenomen. Ondanks deze bloeitijd in de zaken- i wereld hebben de kunstenaars in New-York nog te maken met de nij- Knde problemen van vroeger tijden. it blijkt uit het rapport van een studie, die een door de Rockefeller Stichting bekostigde onderzoekings- raad in het afgelopen halfjaar heeft beziggehouden. De conclusies van dit onderzoek waren, dat het vrijwel on mogelijk is voor scheppende kunste naars om alleen met kunst in hun onderhoud te voorzien en dat er on voldoende gelegenheden zijn voor ionge artistén om hun werk tentoon te stellen. Aanbevolen wordt, een groot „Gemeen sehapnelijk kunst centrum" voor het gebied van de stad New-York op te richten. Naar van betrouwbare zijde wordt vernomen, zal de regering van India binnenkort onderzoeken of buitenlandse scheepsbouwwer- ven bereid zouden zijn voor India schepen op basis van kredietverle ning op lange termijn te bouwen. India zou willen aanbieden 20 procent van de kosten van elk schip te betalen, hetzij bij afleve ring of tijdens de bouw, en het restant verdeeld over zeven of acht jaar. Vroege nieuwe aardappelen Door het prachti

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 5