Sleetje rijden in historische omgeving NIEUWS UIT DE KERKEN VOORBEREIDINGEN VOOR DE RUYTER-HERDENKING tankloperI TALRIJKE AUTOMOBILISTEN RIJDEN NOG ONVOORZICHTIG mmmmm s Als U keelpijn hebt... 8 PROVINCIALE ZEEUWSE COU RAN - DONDERDAG 7 MAART 1957 (Slot van oag i» misschien een heroep moeten doen op bedrijven en particulieren, want alles hij elkaar gaat het vermoede lijk wel wat meer kosten dan ge raamd was." Als voorbeeld noemt de heer v. d. Sande de kostbare kos tuums, die bij de historische landing gebruikt moeten worden. Op klompen Velerlei zjjn de aspecten bij de organisatie van een zo grootscheeps ebeuren. Morgen, vrijdag, komt de Vereldomroep naar Vlissi: een klankbeeld te maken, 'ereldomroep naar Vlissingen om Wat flarden carillonmuziek (waar Piet Broerse voor zal zor gen) en o.m. geluid van klinkha mers zullen het geheel moeten il lustreden, maar verslaggever Guus Weitzel had nog een ande re, speciale wens. ,,Of de heer v. d. Sande maar even voor een paar schooljongens wilde zorgen, die op klompen een klinkerstraat moeten inrennen, onder het sla- ken van de kreet „Michiel" Hij heeft er voor gezorgd. Hoofdbrekens Veel hoofdbrekens kost ook de plaatsverdeling in de Jacobskerk en nog meer zorgen vergt de kransleg- ging. „De ruimte rond het stand beeld is maar beperkt en we willen toch zoveel mogelijk mensen in de gelegenheid stellen om alles zo goed mogelijk te zien. En dan zijn er de parkeermoeihjk- heden. Alle automobilisten krijgen een kaartje met de route door. de stad naar de kerk plus aanwijzingen voor het parkeren. „O ja, we reke nen op rond 700 genodigden voor de herdenkingsdienst. Dan blyven er 'n Brand in ruim van Nederlands schip. Aan boord van het Nederlandse schip „Laagkcrk" van de N.V. Ne derlandse Scheepvaart Maatschap pij. dat in de haven van East-Lon don (Zuid-Afrika) ligt, is brand uit gebroken. Het 7141 ton metende schip werd naar de westelijke oever van de ha ven gesleept. De brand kon door brandweerlie den worden geblust. In het ruim be vonden zich balen katoen, De „Laag- kerk' was dinsdagavond in East- London gearriveerd. De schade is nog niet vastgesteld. K.V.P. wijst Nieuw-Cuinea- commissie van de hand De K.V.P. heeft aan de onderte kenaars van het adres van intellec tuelen aan de politieke partijen van 1 december 1956 inzake het verzoek om instelling van een gemengde commissie voor bezinning omtrent Nederlands Nieuw-Guinea medege deeld. hieraan geen gevolg te kun nen geven, aangezien een dergelijke vorm van beraad staatsrechtelijk en politiek niet de meest aangewezene kan worden geacht. Bankloper met twaalf mille op de loop. Dinsdag is de 52-jarige bankloper L. J. C.. een oud-Indischman, wiens eigen familie nog in Indonesië woont, in Amsterdam met een bedrag van bijna 12 500 spoorloos verdwenen. Hij was al anderhalf jaar in dienst bq een Amsterdamse firma en moest herhaaldelijk met cheques aan toon der bij de Nederlandse Handelmaat schappij contanten gaan halen. Dins dag kreeg hij de opdracht bij de Han delmaatschappij het bovengenoemde bedrag op te nemen en het geld ver volgens naar het kantoor van zyn werkgever te brengen. Wel verzilver de hij de cheque, doch in het kantoor zag men hem niet meer terug. CX v „„v. Viat Vilirp: 500 plaatsen over voor belang stellende Vlissingers, die een kaart kunnen aanvragen. Hoe dat precies ;aat zullen we binnenkort nog be tend maken." Zo werkt men op het ogenblik achter de schermen ouder hoog spanning. „Na 22 maart zullen we wel even een adempauze krijgen, maar dan wordt het ook al weer hoog tyd om de festiviteiten voor juli tot in details uit en af te wer ken", aldus de heer Van de Sande, die vol lof is over de activiteiten van zijn vele mede-comitéleden en die 't eigenlijk teveel eer vond om als „woordvoerder" te moeten fungeren. De Canadese stad Quebec lijkt ons een heerlijke stad voor jongens en meisjesdie in het bezit zijn van een slee. In deze stad heeft men namelijk een prachtige steile baan aangelegd, waarvan de jeugd, zoals de foto toont, naar hartelust profiteert. Op de achtergrond het bekende hotel „Chateau Frontenao", waarin Chur chill en Roosevelt tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke confe rentie hielden. Amsterdam koopt geboortehuis Multatuli De gemeenteraad van Amsterdam heeft gisteren besloten het geboorte huis van wijlen Eduard Douwes Dek ker, staande in de Korsjespoortsteeg, aan te kopen. Het ligt in het voor nemen de benedenverdieping van dit gebouw in te richten tot Multatuli- museum. Ger. gemeente in hersteld verband te 's-Gravenpolder. In 's-Gravenpolder ls een Gerefor meerde Gemeente in hersteld verband >eïnstalleerd, waarvan de voorganger .a ds. T Cabaret. Ds. Cabaret werd 80 maart 1954 als predikant van de Geref. Gemeente van 's-Granvenpolder bevestigd en in 1956 door de classis Goes van de Geref. gemeenten uit zijn ambt ontzet. De Geref. Gemeente van 's-Gravenpolder telt 532 zielen. Met ds. Cabaret is nu een aantal gemeen teleden meegegaan. Aantal leden uit Ger. Gemeente Yerseke getreden Te Yerseke ls een aantal leden uit de Geref. Gemeente getreden. De uit- getredenen houden thans zelfstandig godsdienstoefeningen. De Gerefor meerde Gemeente van Yerseke is één van de grootsten van het Kerkver band en telt 1153 leden. Ds. J. F. Ossewaarde niet emeritaat Wegens het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd is door de provinciale kerkvergadering van Gel derland met ingang van 1 mei aan staande emeritaat verleend aan ds. J. F. Ossewaarde te Lochem, predi kant van de Ned. Herv. Kerk. Ds. Ossewaarde werd op 8 februari 1892 in een predikantsgezin geboren. Nadat kandidaat Ossewaarde in mei 1919 door het provinciaal kerkbe stuur van Zeeland was toegelaten tot de evangeliebediening in de Neder lands Hervormde Kerk, werd hij op 9 november van datzelfde jaar (1919) door zijn vader, wijlen ds. J. Osse waarde, toen predikant te Nijmegen, te Overdinkel in het ambt bevestigd. In oktober 1922 verwisselde ds. Osse waarde deze gemeente met die van Grypskerke in de classis Middelburg, vanwaar hij op 20 oktober 1929 naar Lochem vertrok en waar hij werd be vestigd door zijn voorganger ds. P. J. F. van Voorst Vader, die in 1928 naar Middelburg was vertrokken. Ds. Ossewaarde heeft in de loop der jaren vele bestuursfuncties vervuld en zitting gehad in tal van colleges. Zo was hij tijdens zyn ambtsbediening te Overdinkel secretaris van de zen dingscommissie in de classis Deven ter en korte tijd redacteur van de Ba- dabode. Te Grypskerke was hij lid van het classicaal bestuur van Middel burg; secretaris van d? zendingscom missie in de classis Middelburg; zes jaar voorzitter van de ring Walche ren en van het provinciaal Comité voor Zeeland van de Christelijke Na tionale Werkmans Bond en vele jaren secretaris van de diaconessenarbeid op noordelijk Walcheren. In die jaren publiceerde hij regelmatig onder de naam „Kees van Walcheren" artike len in de „Voorzorg", welke werden beantwoord door „Jan van Twenthe" uit Hengelo. GEREF. KERKEN Beroepen te Utrecht-Zuid (3e pred. pi.) J. van Reeven te Harden- J"c" 'w'hiirpau Sin- berg; te Amersfoort (als gevange- ook aannam. Bedankt voor 's-Gra- venhage-Loosduinen (5e pred. pi.) W. A. Krijger te Schiedam. Be dankt voor Workum J. Banga te "VÏeuten-de Meern (U). GEREF. GEMEENTEN. Tweetal te Benthuizen H. van Gilst te Dirksland en W. Hage te Nunspeet, van wie eerstegenoemde is beroepen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Amsterdam-W. (als evang. predikant) S. van Zwoll te Kampen. Tweetal te Hengelo (Ov.)A. W. Drechsler te Amster dam, N. en T. Rutten te Wilder- vank. NED. HERV. KERK Benoemd tot vic. te Alphen a.d. Rijn: J. Zageman kand. te Hallum. Hongarije opnieuw in de Verenigde Naties? Bij de Verenigde Naties is gisteren het overleg geopend tussen zestien landen, die nieuwe besprekingen en en nieuwe resolutie in de algemene vergadering willen zien in de kwestie Hongarije. Men acht het mogelijk, dat vrijdag in de algemene vergadering de zaak opnieuw aan de orde zal worden gesteld. Amerika zou voorstander zijn van een resolutie, waarin andermaal een beroep op de Russische en Hongaar se regering wordt gedaan. Andere landen zouden een verder gaande re solutie aangenomen willen zien. Phs. van Ommeren sticht dienstgebouw binnenvloot Het rederij- en cargadoorsbedrijf van Phs. van Ommeren N.V., welks personeelssterkte voor wat Neder land betreft al boven de 2000 ligt, heeft plannen voor een tweetal ob jecten, waar in totaal meer dan tien miljoen gulden mee gemoeid ls. In de eerste plaats wordt het kan toorgebouw aan de Westerlaan te Rotterdam te klein, om aan het nu reeds 450 man tellende kantoorper soneel voldoende ruimte te bieden. Daarom is er een 60 m hoge toren bouw door de Haagse architecten Roosenburg, Verhave, Luyt, met 16 bouwlagen ontworpen. Deze toren komt naast het bestaande gebouw, dat zal worden afgebroken zodra de torenbouw gereed is, waarna er plaats is voor een brede vleugel van drie bouwlagen. Met de gehele bouw is ongeveer 3% jaar gemoeid. Voorts zijn er ernstige plannen voor een dienstgebouw ten be hoeve van de binnenvloot. Het zal in voormalig IJsselmonde ter hoogte van Brienenoord moeten komen. Hier zal logeerruimte ge schapen worden voor de binnen schippers, een recreatieruimte, lokalen voor opleiding van jon geren en voorts bergplaatsen ten behoeve van de scheepsravitaille- ring en een werkplaats voor klei ne reparaties. Achtentwintig Russen op veerboot verdronken. Volgens het te West-Berlijn verschij nende blad „Der Abend" zijn de vori ge week tijdens Russische legerma- noeuvres op de Elbe, 28 Russische sol daten verdronken toen een overladen veerboot zonk. Volgens ooggetuigen zou de Russi sche bevelvoerende officier geen aan dacht hebben besteed aan de kapitein van de veerboot, die waarschuwde dat het veer overbelast was. Tachtig soldaten, en verder tanks, vrachtwagens en materieel waren op het veer geladen. Midden in de Elbe, ter hoogte van het plaatsje Aken in westelijk Dessau, kapseisde de veerboot. De Russen konden niet alle opvarenden redden, omdat vele soldaten in de auto's en de tanks zaten en zich niet op tijd konden bevrijden. KANTONGERECHT MIDDELBURG Chauffeurdie reeds 20 jaar reed, veronachtzaamde drie voorzorgsmaatregelen De chauffeur J. M. uit Goes stond woensdagmorgen terecht voor d>- kantonrechter to Middelburg, mr. A. C. van Kpenhuysen. M. was ten laste gelegd, dat hy op 7 januari j.L by het naar links afslaan van de ryksweg by Krabbendyke niet. voorgesorteerd had, niet vroegtijdig genoeg richting aangegeven had en geen behoorlyke doorgang had overgelaten voor achter opkomende auto's. Een hem op dit moment passerende personenauto, be stuurd door G. M. S. uit Goes, was door de manoeuvre van verdachte in bot sing met diens auto gekomen. M. bestuurde een vry brede vrachtauto, gela den met negen ton zand. Hy verklaarde, dat hy wel degeiyk voorgesorteerd had, maar dat dit wegens de breedte van zijn wagen niet opgevallen was. Ook had hy richting aangegeven, naar hy opmerkte. Een broer van S, die eveneens in de personenauto gezeten had, verklaarde dat op het moment, dat zij de vracht auto inhaalden, de chauffeur hiervan pas richting aangegeven had. Dit verklaarde ook een tweede getuige, de beroepsmilitair R. R. uit Bergen op Zoom, die achter de twee reeds ge noemde auto's reed. De wagen van S. reed dus al links van de weg;, toen M. richting aangaf ten teken, aat hij de linker zyweg wilde indraaien. De officier, mr. Ph. M. Schenken- berg van Miecop, achtte alle drie de feiten bewezen. Voor het niet voorsor teren eiste hij f 10.— of 2 dagen, voor het geen richting aangeven f 20.'en voor het niet behoorlijk doorgang ver lenen f 35,Voor net eerste feit verklaarde de kantonrechter verdach te schuldig zonder strafoplegging, voor het tweede feit veroordeelde mr. Van Epenhuy'sen M. conform en voor het derde feit kreeg M. f 25.— of 5 dagen. Vervolgens stond terecht de chauf feur van de personenauto, die evenmin vrijuit ging. „U bent gaan passeren op het moment, dat U de bocht by Krabbendyke inging, ter- wyl U wist, dat er een zijweg zou komen", aldus de kantonrechter. Conform de eis werd S. veroor deeld tot een boete van f 15.of 3 dagen. De bedrijfsleider J. C. H. uit Middel burg had ter hoogte van het bushalte te Souburg bij het passeren op de lin kerweghelft gereden. H. verklaarde, dat dit het gevolg was geweest van een verkeerde manoeuvre van een andere chauffeur, die eerst naar rechts en vervolgens naar links uit geweken was. Conform de eis werd net hier f 10.— of 2 dag^j. RUIM HET DUBBELE. C. C. de B. te Lewedorp had zijn tractor bestuurd met een snelheid van 36 km, terwijl de toegestane snel heid maar 16 km was. Het was de eerste dag, dat verdachte met dit voertuig reed. Hij verklaarde, niet te weten, dat mén niet harder dan 16 km er mee mocht ryden. Mr. Van Epenhuijsen betoogde, dat tractoren nu eenmaal niet zo handel baar zyn en er evenmin op berekend zyn om er zo snel mee te rijden. Con form de els werd De B. veroordeeld tot een boete van f 25.of 5 dagen. De vertegenwoordiger W. L. v. uit Bergen op Zoom was geverbaliseerd, ]nillllllllllilllllllllllllll!lllllllllllllllllllllllllllli!llllilllll!llllllllill!llllillllHI jf: De oud-wereldkampioen ach- ff tervolging Gé Peters, heeft na H J5 december j.l. zyn renners- ff fiets aan de kant gezet en zal nu het komende zomerseizoen een strandcafé openen aan het ff Bloemendaalse strand. Voor het echter zo ver is, moet er g nog heel wat werk verzet wor- dendat Peters zelf opknapt. =y De fotograaf knipte hem aan m de kop" tijdens het kruien voor ff amateursgevolgd door de oud-Olympisch- en wereldfg kampioen Jagues van Egmond. AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Handel aan Damrak ongeanimeerd 6 mrt 6 mrt. Nederland 1951 (3%) 93 93 Nederland 1948 (3%) 87 86% Nederland 1955 (3%) 87% 87% Nederland 1947 (3%) 8 89% 89% Nederland 1937 3 86% 86% Dollarlening 1947 3 94 94% Investenngscert. 3 92% 92$ Nederland 1962-64 3 92% 92% Nederland N.W.S. 2% 66V2 66% Ned. Indië 1937 3 ?2$ Nat. Handelsbank 107 108 Ned. Handelmij. 166% 166% Alg. Kunstzijde Unie 201% 198% Berghs' en Jurgens 263 Calvé-Delft 303 300 Hoogovens n.r. 300 296 Ned. Kabelfabriek 265 265 Philips 252% 250% Unilever 364% 362% Wilton-Fij enoo rd 217% 217% BilJlton 289 Kon. Petroleum Mij. 168.35 167.50 Amsterdam Rubber 79% 78% Holland Amerika Lijn 167% 166 Kon. Paketvaart 159% 168% Rotterdamse Lloyd 178 178 0 Medio 1957 zal de Argentijnse regering verscheidene Peronlsüsche landelijke en provinciale dagbladen, die zij na de om wenteling van 1955 had overgenomen, voor particulieren te koop aanbieden. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. AMSTERDAM, fl maart. Londen 10.67%—10.68%; New York 3.82%— 3.82%; Montreal 3.99%—4.00%: Pa rijs 1.0810—1.0820, Brussel 7.58%— 7.58%; plrankfurt 90.79Va~90.84%; Ztlrlch 86.9486.99; Zürich (vrije francs) 89.17%—89.22%: Stockholm 73.56%—73.61%; Kopenhagen 54.96 —55.01; Oslo 53.37—53.42; Milaan 60.60%—60.65%: Wenen 14.65%— 14.66%; Japanse verr, dollar 3.79$ —3.79JI: Turkse verr. dollar 3,79% —3,79%. Scheepvaart Unie 170% Stv. Mij. Nederland 204 203 H.V.A. 93% 93 Dell Mij. 95% 93% Bank van Ned. gem. 4% 97$ 96% Albert Heijn 116 116 Van Berkels Patent 113 113% Centrale Suiker 190 Kon. Mij, De Scelde N-B. e.d. Intern. Nickel 102% 102% Anaconda 64$ 63% Bethlehem Steel 174% 74% General Motors 40$ 40$ Kennecott 111% 111% Nëw York Central 30% 30% Pennsylvania 20% Republic Steel 51% 51% Shell Oil Comp. 81% 82% Tide Water 36 36% U.S. Steel 61 61 A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES. 4/3 5/3 6/3 Intern, concerns Industrie Scheepvaart Banken Indon. fondsen Algemeen omdat hij in Vlissingen op de linker- rjjbaan van de Badhuisstraat in de richting van de Bonedijkestraat gere den had. Het was voor verdachte meer een principe-kwestie, omdat hij ln zijn woonplaats ook op dergeiyke wyze dus via de linkerrybaan naar zijn woning rydt. Hy meende nu, dat hij in Vlissingen met precies de zelfde situatie te maken had. De officier stipte aan, dat by na vraag de situatie op het Korenbeurs plein te Bergen op Zoom bekeken was. Daar bleek, dat men aan beide zijden van de twee banen in twee rich tingen mag ryden, omdat dit twee zelfstandig wegen zijn. De ryba- nen van de Singel zijn echter geen twee zelfstandige wegen. Bovendien is de Singel een weg, met zeer veel zijwegen, zodat tegen de draad-in-rij- den zeer gevaarüjk is. Conform de els veroordeelde mr. Van Epenhuy- sen deze verdachte tot een boete van f 5.— of 1 dag. De waterbouwkundig ambtenaar G. B. uit 's-Heer Arendskerke was met zyn auto midden op de weg blijven stil staan.... Het was natuuriyk wel an ders gegaan, maar het proces ver meldde het zo. B. reed een zyweg van de rijksweg MiddelburgGoes in, juist op het moment, dat er uit de te genovergestelde richting een tractor met aanhanger kwam. TE SMALLE WEG. De weg was te smal, zodat belde voortuigen elkaar niet konden passeren. Daar de weg nogal glib berig was, bleef B. midden op de smalle weg staan. De tractor kon er dus niet langs en verdachte verwachtte niets anders of de chauffeur van dit voertuig zou ook stoppen. De tractor had evenwel te, veel vaart, zodat, een botsing ontstond. De officier merkte op, dat de tractorbestuurder de mees te schuld aan het ongeval had, maar verdachte in elk geval niet midden op de weg had mogen stop pen. Conform de eis werd B. ver oordeeld tot f 4.of 1 dag. C. van N uit Heinkenszand had zijn auto bestuurd, zonder dat dit voertuig voorzien was van geldige kentekens. Conform werd hg veroordeeld tot f 6 of 2 dagen. De chauffeur J. J. de R. uit Vlissingen had geen voldoende ge legenheid gegeven om meeliggers te laten passeren. Komende vanaf de Keersluisbrug, was hy aan het begin van de Paul Krugérstraat naar links afgeslagen om benzine in te nemen by de pomp aan de andere zyde van de weg. Bij deze draai had hy een ach ter hem rydende personenauto „opge vangen", zodat aan deze laatste auto een schade ontstond van ongeveer f 200.Conform de eis werd De R. veroordeeld tot een boete van f 40. of 8 277.57 277.90 275.89 148.06 147.96 147.79 162.29 163.13 161.46 118.15 117,33 117.50 96.59 98.05 98.14 200.98 201.31 200.22 PREMJELENINGEN. Amsterdam 1951 Breda 1954 Eindhoven 1954 l Enschede 1954 Den Haag 1953 I Den Haag 1952 n Rotterdams952 I Rotterdam 1952 II Utrecht 1952 Amsterdam 1956 I Amsterdam 1956 II Amsterdam 1933 (c en a) Alkmaar 1956 194% 103% - 99$ 107 107 99% 99% 94% 94% 104 103% 104 b. 105% 94 BEUROVERZICHT. In een ongeanimeerde markt was AKU gisteren circa 3 punten lager op de bekendmaking van het slotdividend van 8 pet. In totaal keert de AKU over het boekjaar 1956 12 pet. dividend uit tegen het vorig jaar 15 pet. waarvan 3 pet. uit de agio. Een en ander was voor de beurs te leurstellend en dientengevolge was er enig aanbod in het fonds. Geopend werd op 399 waarna de koers verder inzakte tot 193 (201%). Unilever moest een verlies van ruim 2 punten incasseren. Kon. Olie teleurge steld door de koers van dit fonds ln New York, was ongeveer 1 gulden lager op 167.30. Op dit. niveau echter was er kleine vraag voor Parijse en Brusselse rekening. Philips verloor bij de opening 2 pot. om in het verdere verloop van de markt dit koersverlies tot 1 pet. te re duceren. Scheepvaartwaarden waren vrijwel over de gehele linie fractioneel lager. De scherpe daling voor de trampvrachttarie ven zijn niet bepaald gunstige factoren voor deze afdeling. Hol 1 and-Amerika Lijn min 2 op 166, Scheepvaar Unie 171 (172%), Nederland 203 (204). Ook in deze sector was de handel van weinig betekenis. Van de cultuurwaarden was HVA ruim 1 punt lager. Verenigde Deli min 2% pet op 93 en Amsterdam Rubber min l pet. Staatsfondsen wat ln reactie na de vaste tendens van de laatste dagen. Staf- fellenlng 89% (90). Overige leningen allen fractioneel lager. Halberg 62 adviesprijs tegen gisteren 55. Prolongatie 3% procent. Advertentie 85 ct

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1957 | | pagina 8