Sleetje rijden in historische omgeving
NIEUWS UIT DE KERKEN
VOORBEREIDINGEN VOOR
DE RUYTER-HERDENKING
tankloperI
TALRIJKE AUTOMOBILISTEN
RIJDEN NOG ONVOORZICHTIG
mmmmm s
Als U keelpijn hebt...
8
PROVINCIALE ZEEUWSE COU RAN -
DONDERDAG 7 MAART 1957
(Slot van oag i»
misschien een heroep moeten doen
op bedrijven en particulieren, want
alles hij elkaar gaat het vermoede
lijk wel wat meer kosten dan ge
raamd was." Als voorbeeld noemt
de heer v. d. Sande de kostbare kos
tuums, die bij de historische landing
gebruikt moeten worden.
Op klompen
Velerlei zjjn de aspecten bij de
organisatie van een zo grootscheeps
ebeuren. Morgen, vrijdag, komt de
Vereldomroep naar Vlissi:
een klankbeeld te maken,
'ereldomroep naar Vlissingen om
Wat flarden carillonmuziek
(waar Piet Broerse voor zal zor
gen) en o.m. geluid van klinkha
mers zullen het geheel moeten
il lustreden, maar verslaggever
Guus Weitzel had nog een ande
re, speciale wens. ,,Of de heer v.
d. Sande maar even voor een paar
schooljongens wilde zorgen, die
op klompen een klinkerstraat
moeten inrennen, onder het sla-
ken van de kreet „Michiel"
Hij heeft er voor gezorgd.
Hoofdbrekens
Veel hoofdbrekens kost ook de
plaatsverdeling in de Jacobskerk en
nog meer zorgen vergt de kransleg-
ging. „De ruimte rond het stand
beeld is maar beperkt en we willen
toch zoveel mogelijk mensen in de
gelegenheid stellen om alles zo goed
mogelijk te zien.
En dan zijn er de parkeermoeihjk-
heden. Alle automobilisten krijgen
een kaartje met de route door. de
stad naar de kerk plus aanwijzingen
voor het parkeren. „O ja, we reke
nen op rond 700 genodigden voor de
herdenkingsdienst. Dan blyven er 'n
Brand in ruim van
Nederlands schip.
Aan boord van het Nederlandse
schip „Laagkcrk" van de N.V. Ne
derlandse Scheepvaart Maatschap
pij. dat in de haven van East-Lon
don (Zuid-Afrika) ligt, is brand uit
gebroken.
Het 7141 ton metende schip werd
naar de westelijke oever van de ha
ven gesleept.
De brand kon door brandweerlie
den worden geblust. In het ruim be
vonden zich balen katoen, De „Laag-
kerk' was dinsdagavond in East-
London gearriveerd. De schade is
nog niet vastgesteld.
K.V.P. wijst Nieuw-Cuinea-
commissie van de hand
De K.V.P. heeft aan de onderte
kenaars van het adres van intellec
tuelen aan de politieke partijen van
1 december 1956 inzake het verzoek
om instelling van een gemengde
commissie voor bezinning omtrent
Nederlands Nieuw-Guinea medege
deeld. hieraan geen gevolg te kun
nen geven, aangezien een dergelijke
vorm van beraad staatsrechtelijk en
politiek niet de meest aangewezene
kan worden geacht.
Bankloper met twaalf mille
op de loop.
Dinsdag is de 52-jarige bankloper
L. J. C.. een oud-Indischman, wiens
eigen familie nog in Indonesië woont,
in Amsterdam met een bedrag van
bijna 12 500 spoorloos verdwenen.
Hij was al anderhalf jaar in dienst bq
een Amsterdamse firma en moest
herhaaldelijk met cheques aan toon
der bij de Nederlandse Handelmaat
schappij contanten gaan halen. Dins
dag kreeg hij de opdracht bij de Han
delmaatschappij het bovengenoemde
bedrag op te nemen en het geld ver
volgens naar het kantoor van zyn
werkgever te brengen. Wel verzilver
de hij de cheque, doch in het kantoor
zag men hem niet meer terug.
CX v „„v. Viat Vilirp:
500 plaatsen over voor belang
stellende Vlissingers, die een kaart
kunnen aanvragen. Hoe dat precies
;aat zullen we binnenkort nog be
tend maken."
Zo werkt men op het ogenblik
achter de schermen ouder hoog
spanning. „Na 22 maart zullen we
wel even een adempauze krijgen,
maar dan wordt het ook al weer
hoog tyd om de festiviteiten voor
juli tot in details uit en af te wer
ken", aldus de heer Van de Sande,
die vol lof is over de activiteiten van
zijn vele mede-comitéleden en die 't
eigenlijk teveel eer vond om als
„woordvoerder" te moeten fungeren.
De Canadese stad Quebec lijkt ons
een heerlijke stad voor jongens en
meisjesdie in het bezit zijn van een
slee. In deze stad heeft men namelijk
een prachtige steile baan aangelegd,
waarvan de jeugd, zoals de foto
toont, naar hartelust profiteert. Op
de achtergrond het bekende hotel
„Chateau Frontenao", waarin Chur
chill en Roosevelt tijdens de Tweede
Wereldoorlog een belangrijke confe
rentie hielden.
Amsterdam koopt
geboortehuis Multatuli
De gemeenteraad van Amsterdam
heeft gisteren besloten het geboorte
huis van wijlen Eduard Douwes Dek
ker, staande in de Korsjespoortsteeg,
aan te kopen. Het ligt in het voor
nemen de benedenverdieping van dit
gebouw in te richten tot Multatuli-
museum.
Ger. gemeente in hersteld
verband te 's-Gravenpolder.
In 's-Gravenpolder ls een Gerefor
meerde Gemeente in hersteld verband
>eïnstalleerd, waarvan de voorganger
.a ds. T Cabaret. Ds. Cabaret werd
80 maart 1954 als predikant van de
Geref. Gemeente van 's-Granvenpolder
bevestigd en in 1956 door de classis
Goes van de Geref. gemeenten uit zijn
ambt ontzet. De Geref. Gemeente van
's-Gravenpolder telt 532 zielen. Met
ds. Cabaret is nu een aantal gemeen
teleden meegegaan.
Aantal leden uit Ger.
Gemeente Yerseke getreden
Te Yerseke ls een aantal leden uit
de Geref. Gemeente getreden. De uit-
getredenen houden thans zelfstandig
godsdienstoefeningen. De Gerefor
meerde Gemeente van Yerseke is één
van de grootsten van het Kerkver
band en telt 1153 leden.
Ds. J. F. Ossewaarde niet emeritaat
Wegens het bereiken van de pen
sioengerechtigde leeftijd is door de
provinciale kerkvergadering van Gel
derland met ingang van 1 mei aan
staande emeritaat verleend aan ds.
J. F. Ossewaarde te Lochem, predi
kant van de Ned. Herv. Kerk.
Ds. Ossewaarde werd op 8 februari
1892 in een predikantsgezin geboren.
Nadat kandidaat Ossewaarde in mei
1919 door het provinciaal kerkbe
stuur van Zeeland was toegelaten tot
de evangeliebediening in de Neder
lands Hervormde Kerk, werd hij op 9
november van datzelfde jaar (1919)
door zijn vader, wijlen ds. J. Osse
waarde, toen predikant te Nijmegen,
te Overdinkel in het ambt bevestigd.
In oktober 1922 verwisselde ds. Osse
waarde deze gemeente met die van
Grypskerke in de classis Middelburg,
vanwaar hij op 20 oktober 1929 naar
Lochem vertrok en waar hij werd be
vestigd door zijn voorganger ds. P.
J. F. van Voorst Vader, die in 1928
naar Middelburg was vertrokken.
Ds. Ossewaarde heeft in de loop der
jaren vele bestuursfuncties vervuld
en zitting gehad in tal van colleges.
Zo was hij tijdens zyn ambtsbediening
te Overdinkel secretaris van de zen
dingscommissie in de classis Deven
ter en korte tijd redacteur van de Ba-
dabode. Te Grypskerke was hij lid van
het classicaal bestuur van Middel
burg; secretaris van d? zendingscom
missie in de classis Middelburg; zes
jaar voorzitter van de ring Walche
ren en van het provinciaal Comité
voor Zeeland van de Christelijke Na
tionale Werkmans Bond en vele jaren
secretaris van de diaconessenarbeid
op noordelijk Walcheren. In die jaren
publiceerde hij regelmatig onder de
naam „Kees van Walcheren" artike
len in de „Voorzorg", welke werden
beantwoord door „Jan van Twenthe"
uit Hengelo.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Utrecht-Zuid (3e
pred. pi.) J. van Reeven te Harden-
J"c" 'w'hiirpau Sin- berg; te Amersfoort (als gevange-
ook aannam. Bedankt voor 's-Gra-
venhage-Loosduinen (5e pred. pi.)
W. A. Krijger te Schiedam. Be
dankt voor Workum J. Banga te
"VÏeuten-de Meern (U).
GEREF. GEMEENTEN.
Tweetal te Benthuizen H. van
Gilst te Dirksland en W. Hage te
Nunspeet, van wie eerstegenoemde
is beroepen.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Amsterdam-W.
(als evang. predikant) S. van Zwoll
te Kampen. Tweetal te Hengelo
(Ov.)A. W. Drechsler te Amster
dam, N. en T. Rutten te Wilder-
vank.
NED. HERV. KERK
Benoemd tot vic. te Alphen a.d.
Rijn: J. Zageman kand. te Hallum.
Hongarije opnieuw in de
Verenigde Naties?
Bij de Verenigde Naties is gisteren
het overleg geopend tussen zestien
landen, die nieuwe besprekingen en
en nieuwe resolutie in de algemene
vergadering willen zien in de kwestie
Hongarije. Men acht het mogelijk, dat
vrijdag in de algemene vergadering
de zaak opnieuw aan de orde zal
worden gesteld.
Amerika zou voorstander zijn van
een resolutie, waarin andermaal een
beroep op de Russische en Hongaar
se regering wordt gedaan. Andere
landen zouden een verder gaande re
solutie aangenomen willen zien.
Phs. van Ommeren sticht
dienstgebouw binnenvloot
Het rederij- en cargadoorsbedrijf
van Phs. van Ommeren N.V., welks
personeelssterkte voor wat Neder
land betreft al boven de 2000 ligt,
heeft plannen voor een tweetal ob
jecten, waar in totaal meer dan tien
miljoen gulden mee gemoeid ls.
In de eerste plaats wordt het kan
toorgebouw aan de Westerlaan te
Rotterdam te klein, om aan het nu
reeds 450 man tellende kantoorper
soneel voldoende ruimte te bieden.
Daarom is er een 60 m hoge toren
bouw door de Haagse architecten
Roosenburg, Verhave, Luyt, met 16
bouwlagen ontworpen. Deze toren
komt naast het bestaande gebouw,
dat zal worden afgebroken zodra de
torenbouw gereed is, waarna er
plaats is voor een brede vleugel van
drie bouwlagen. Met de gehele bouw
is ongeveer 3% jaar gemoeid.
Voorts zijn er ernstige plannen
voor een dienstgebouw ten be
hoeve van de binnenvloot. Het
zal in voormalig IJsselmonde ter
hoogte van Brienenoord moeten
komen. Hier zal logeerruimte ge
schapen worden voor de binnen
schippers, een recreatieruimte,
lokalen voor opleiding van jon
geren en voorts bergplaatsen ten
behoeve van de scheepsravitaille-
ring en een werkplaats voor klei
ne reparaties.
Achtentwintig Russen op
veerboot verdronken.
Volgens het te West-Berlijn verschij
nende blad „Der Abend" zijn de vori
ge week tijdens Russische legerma-
noeuvres op de Elbe, 28 Russische sol
daten verdronken toen een overladen
veerboot zonk.
Volgens ooggetuigen zou de Russi
sche bevelvoerende officier geen aan
dacht hebben besteed aan de kapitein
van de veerboot, die waarschuwde dat
het veer overbelast was.
Tachtig soldaten, en verder tanks,
vrachtwagens en materieel waren op
het veer geladen.
Midden in de Elbe, ter hoogte van
het plaatsje Aken in westelijk Dessau,
kapseisde de veerboot. De Russen
konden niet alle opvarenden redden,
omdat vele soldaten in de auto's en
de tanks zaten en zich niet op tijd
konden bevrijden.
KANTONGERECHT MIDDELBURG
Chauffeurdie reeds 20 jaar reed, veronachtzaamde
drie voorzorgsmaatregelen
De chauffeur J. M. uit Goes stond woensdagmorgen terecht voor d>-
kantonrechter to Middelburg, mr. A. C. van Kpenhuysen. M. was ten laste
gelegd, dat hy op 7 januari j.L by het naar links afslaan van de ryksweg by
Krabbendyke niet. voorgesorteerd had, niet vroegtijdig genoeg richting
aangegeven had en geen behoorlyke doorgang had overgelaten voor achter
opkomende auto's. Een hem op dit moment passerende personenauto, be
stuurd door G. M. S. uit Goes, was door de manoeuvre van verdachte in bot
sing met diens auto gekomen. M. bestuurde een vry brede vrachtauto, gela
den met negen ton zand. Hy verklaarde, dat hy wel degeiyk voorgesorteerd
had, maar dat dit wegens de breedte van zijn wagen niet opgevallen was.
Ook had hy richting aangegeven, naar hy opmerkte.
Een broer van S, die eveneens in de
personenauto gezeten had, verklaarde
dat op het moment, dat zij de vracht
auto inhaalden, de chauffeur hiervan
pas richting aangegeven had. Dit
verklaarde ook een tweede getuige,
de beroepsmilitair R. R. uit Bergen op
Zoom, die achter de twee reeds ge
noemde auto's reed. De wagen van
S. reed dus al links van de weg;, toen
M. richting aangaf ten teken, aat hij
de linker zyweg wilde indraaien.
De officier, mr. Ph. M. Schenken-
berg van Miecop, achtte alle drie de
feiten bewezen. Voor het niet voorsor
teren eiste hij f 10.— of 2 dagen, voor
het geen richting aangeven f 20.'en
voor het niet behoorlijk doorgang ver
lenen f 35,Voor net eerste feit
verklaarde de kantonrechter verdach
te schuldig zonder strafoplegging,
voor het tweede feit veroordeelde mr.
Van Epenhuy'sen M. conform en voor
het derde feit kreeg M. f 25.— of 5
dagen.
Vervolgens stond terecht de chauf
feur van de personenauto, die
evenmin vrijuit ging. „U bent gaan
passeren op het moment, dat U de
bocht by Krabbendyke inging, ter-
wyl U wist, dat er een zijweg zou
komen", aldus de kantonrechter.
Conform de eis werd S. veroor
deeld tot een boete van f 15.of
3 dagen.
De bedrijfsleider J. C. H. uit Middel
burg had ter hoogte van het bushalte
te Souburg bij het passeren op de lin
kerweghelft gereden. H. verklaarde,
dat dit het gevolg was geweest van
een verkeerde manoeuvre van een
andere chauffeur, die eerst naar
rechts en vervolgens naar links uit
geweken was. Conform de eis werd
net hier f 10.— of 2 dag^j.
RUIM HET DUBBELE.
C. C. de B. te Lewedorp had zijn
tractor bestuurd met een snelheid
van 36 km, terwijl de toegestane snel
heid maar 16 km was. Het was de
eerste dag, dat verdachte met dit
voertuig reed. Hij verklaarde, niet
te weten, dat mén niet harder dan 16
km er mee mocht ryden.
Mr. Van Epenhuijsen betoogde, dat
tractoren nu eenmaal niet zo handel
baar zyn en er evenmin op berekend
zyn om er zo snel mee te rijden. Con
form de els werd De B. veroordeeld
tot een boete van f 25.of 5 dagen.
De vertegenwoordiger W. L. v. uit
Bergen op Zoom was geverbaliseerd,
]nillllllllllilllllllllllllll!lllllllllllllllllllllllllllli!llllilllll!llllllllill!llllillllHI
jf: De oud-wereldkampioen ach-
ff tervolging Gé Peters, heeft na
H J5 december j.l. zyn renners- ff
fiets aan de kant gezet en zal
nu het komende zomerseizoen
een strandcafé openen aan het ff
Bloemendaalse strand. Voor
het echter zo ver is, moet er g
nog heel wat werk verzet wor-
dendat Peters zelf opknapt. =y
De fotograaf knipte hem aan m
de kop" tijdens het kruien voor
ff amateursgevolgd door de
oud-Olympisch- en wereldfg
kampioen Jagues van Egmond.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Handel aan Damrak ongeanimeerd
6 mrt 6 mrt.
Nederland 1951 (3%)
93
93
Nederland 1948 (3%)
87
86%
Nederland 1955 (3%)
87%
87%
Nederland 1947 (3%) 8
89%
89%
Nederland 1937 3
86%
86%
Dollarlening 1947 3
94
94%
Investenngscert. 3
92%
92$
Nederland 1962-64 3
92%
92%
Nederland N.W.S. 2%
66V2
66%
Ned. Indië 1937 3
?2$
Nat. Handelsbank
107
108
Ned. Handelmij.
166%
166%
Alg. Kunstzijde Unie
201%
198%
Berghs' en Jurgens
263
Calvé-Delft
303
300
Hoogovens n.r.
300
296
Ned. Kabelfabriek
265
265
Philips
252%
250%
Unilever
364%
362%
Wilton-Fij enoo rd
217%
217%
BilJlton
289
Kon. Petroleum Mij.
168.35
167.50
Amsterdam Rubber
79%
78%
Holland Amerika Lijn
167%
166
Kon. Paketvaart
159%
168%
Rotterdamse Lloyd
178
178
0 Medio 1957 zal de Argentijnse regering
verscheidene Peronlsüsche landelijke en
provinciale dagbladen, die zij na de om
wenteling van 1955 had overgenomen,
voor particulieren te koop aanbieden.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
AMSTERDAM, fl maart. Londen
10.67%—10.68%; New York 3.82%—
3.82%; Montreal 3.99%—4.00%: Pa
rijs 1.0810—1.0820, Brussel 7.58%—
7.58%; plrankfurt 90.79Va~90.84%;
Ztlrlch 86.9486.99; Zürich (vrije
francs) 89.17%—89.22%: Stockholm
73.56%—73.61%; Kopenhagen 54.96
—55.01; Oslo 53.37—53.42; Milaan
60.60%—60.65%: Wenen 14.65%—
14.66%; Japanse verr, dollar 3.79$
—3.79JI: Turkse verr. dollar 3,79%
—3,79%.
Scheepvaart Unie
170%
Stv. Mij. Nederland
204
203
H.V.A.
93%
93
Dell Mij.
95%
93%
Bank van Ned. gem. 4%
97$
96%
Albert Heijn
116
116
Van Berkels Patent
113
113%
Centrale Suiker
190
Kon. Mij, De Scelde N-B.
e.d.
Intern. Nickel
102%
102%
Anaconda
64$
63%
Bethlehem Steel
174%
74%
General Motors
40$
40$
Kennecott
111%
111%
Nëw York Central
30%
30%
Pennsylvania
20%
Republic Steel
51%
51%
Shell Oil Comp.
81%
82%
Tide Water
36
36%
U.S. Steel
61
61
A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES.
4/3
5/3
6/3
Intern, concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
omdat hij in Vlissingen op de linker-
rjjbaan van de Badhuisstraat in de
richting van de Bonedijkestraat gere
den had. Het was voor verdachte
meer een principe-kwestie, omdat hij
ln zijn woonplaats ook op dergeiyke
wyze dus via de linkerrybaan
naar zijn woning rydt. Hy meende nu,
dat hij in Vlissingen met precies de
zelfde situatie te maken had.
De officier stipte aan, dat by na
vraag de situatie op het Korenbeurs
plein te Bergen op Zoom bekeken
was. Daar bleek, dat men aan beide
zijden van de twee banen in twee rich
tingen mag ryden, omdat dit twee
zelfstandig wegen zijn. De ryba-
nen van de Singel zijn echter geen
twee zelfstandige wegen. Bovendien
is de Singel een weg, met zeer veel
zijwegen, zodat tegen de draad-in-rij-
den zeer gevaarüjk is. Conform de
els veroordeelde mr. Van Epenhuy-
sen deze verdachte tot een boete van
f 5.— of 1 dag.
De waterbouwkundig ambtenaar G.
B. uit 's-Heer Arendskerke was met
zyn auto midden op de weg blijven stil
staan.... Het was natuuriyk wel an
ders gegaan, maar het proces ver
meldde het zo. B. reed een zyweg van
de rijksweg MiddelburgGoes in,
juist op het moment, dat er uit de te
genovergestelde richting een tractor
met aanhanger kwam.
TE SMALLE WEG.
De weg was te smal, zodat belde
voortuigen elkaar niet konden
passeren. Daar de weg nogal glib
berig was, bleef B. midden op de
smalle weg staan. De tractor kon
er dus niet langs en verdachte
verwachtte niets anders of de
chauffeur van dit voertuig zou ook
stoppen. De tractor had evenwel
te, veel vaart, zodat, een botsing
ontstond. De officier merkte op,
dat de tractorbestuurder de mees
te schuld aan het ongeval had,
maar verdachte in elk geval niet
midden op de weg had mogen stop
pen. Conform de eis werd B. ver
oordeeld tot f 4.of 1 dag.
C. van N uit Heinkenszand had zijn
auto bestuurd, zonder dat dit voertuig
voorzien was van geldige kentekens.
Conform werd hg veroordeeld tot f 6
of 2 dagen. De chauffeur J. J. de R.
uit Vlissingen had geen voldoende ge
legenheid gegeven om meeliggers te
laten passeren. Komende vanaf de
Keersluisbrug, was hy aan het begin
van de Paul Krugérstraat naar links
afgeslagen om benzine in te nemen
by de pomp aan de andere zyde van
de weg. Bij deze draai had hy een ach
ter hem rydende personenauto „opge
vangen", zodat aan deze laatste auto
een schade ontstond van ongeveer
f 200.Conform de eis werd De R.
veroordeeld tot een boete van f 40.
of 8
277.57 277.90 275.89
148.06 147.96 147.79
162.29 163.13 161.46
118.15 117,33 117.50
96.59 98.05 98.14
200.98 201.31 200.22
PREMJELENINGEN.
Amsterdam 1951
Breda 1954
Eindhoven 1954 l
Enschede 1954
Den Haag 1953 I
Den Haag 1952 n
Rotterdams952 I
Rotterdam 1952 II
Utrecht 1952
Amsterdam 1956 I
Amsterdam 1956 II
Amsterdam 1933 (c en a)
Alkmaar 1956
194% 103%
- 99$
107 107
99% 99%
94% 94%
104 103%
104 b. 105%
94
BEUROVERZICHT.
In een ongeanimeerde markt was
AKU gisteren circa 3 punten lager op
de bekendmaking van het slotdividend
van 8 pet. In totaal keert de AKU over
het boekjaar 1956 12 pet. dividend uit
tegen het vorig jaar 15 pet. waarvan
3 pet. uit de agio.
Een en ander was voor de beurs te
leurstellend en dientengevolge was er
enig aanbod in het fonds. Geopend werd
op 399 waarna de koers verder inzakte
tot 193 (201%).
Unilever moest een verlies van ruim
2 punten incasseren. Kon. Olie teleurge
steld door de koers van dit fonds ln New
York, was ongeveer 1 gulden lager op
167.30. Op dit. niveau echter was er
kleine vraag voor Parijse en Brusselse
rekening. Philips verloor bij de opening
2 pot. om in het verdere verloop van de
markt dit koersverlies tot 1 pet. te re
duceren.
Scheepvaartwaarden waren vrijwel over
de gehele linie fractioneel lager. De
scherpe daling voor de trampvrachttarie
ven zijn niet bepaald gunstige factoren
voor deze afdeling. Hol 1 and-Amerika Lijn
min 2 op 166, Scheepvaar Unie 171 (172%),
Nederland 203 (204). Ook in deze sector
was de handel van weinig betekenis.
Van de cultuurwaarden was HVA
ruim 1 punt lager. Verenigde Deli min
2% pet op 93 en Amsterdam Rubber min
l pet.
Staatsfondsen wat ln reactie na de
vaste tendens van de laatste dagen. Staf-
fellenlng 89% (90). Overige leningen allen
fractioneel lager. Halberg 62 adviesprijs
tegen gisteren 55.
Prolongatie 3% procent.
Advertentie
85 ct